Klió 2003/2.
12. évfolyam
XX. század
A
magyar monetáris rendszer nemzetközi vonatkozásai a két
világháború között, az 1920-as években
Az utóbbi években számos publikáció foglalkozott azzal a kérdéssel, hogyan vezetett az 1920-as években nagy áldozatokkal helyreállított arany standard, éppen a szabályokhoz való merev ragaszkodás következtében, a nemzetközi pénzügyi rendszer működésének súlyos zavaraihoz. Különösen Barry Eichengreen1 fogalmazta meg ezt a tételt igen erőteljesen, és mutatta meg több művében is, hogyan gátolta az arany standard az I. világháború után a gazdaság egészséges működését. 1914 után ugyanis alapvetően megváltoztak mindazok a feltételek, amelyek következtében korábban olyan kivételesen jól működött az aranypénz-rendszer. A húszas évek globális gazdasági és politikai rendszerének már nem segítője, hanem gátja lett a fíx árfolyamok rendszere. A monetáris stabilitás megőrzése olyan restriktív gazdaságpolitikát igényelt, amely a gazdasági növekedés fékje lett. Péteri György új könyve e megközelítéshez ad újabb, megfontolásra érdemes szempontokat.
A Trondheimi Egyetem oktatója már hosszú
ideje kutatja a két világháború közötti magyar monetáris
politika nemzetközi vonatkozásait, számos publikáció révén
gazdagította ismereteinket a húszas évek magyar
jegybanktörténetéről.2 Legújabb kötete is
ezekkel a kérdésekkel foglalkozik. A könyv alapos levéltári
kutatások alapján egy sor új összefüggést fogalmaz meg a
magyar pénzügyi stabilizáció nemzetközi
összefüggéseiről, a szanálás hátterében rejlő globális
tényezőkről. A szerző nemcsak budapesti és londoni, de New
York-i, amszterdami és stockholmi archívumok, sőt még a
Népszövetség genfi iratait is tanulmányozta. A könyv nagy
érdeme, hogy nem egyszerűen magyar banktörténetet ír, hanem
valójában a két világháború közötti globális monetáris
problémák egy esettanulmányát készítette el, olyan
nézőpontból, amelyet a standard pénztörténeti munkák eddig
nem tartalmaztak. Egy eladósodott európai agrárexportőr
ország szemszögéből mutatja meg azokat a súlyos,
megoldhatatlannak tűnő problémákat, amelyeket a pénzügyi
stabilizáció során újjáélesztett aranydeviza jellegű
monetáris rendszer idézett elő.
A könyv négy hosszabb tanulmányból áll.
Az első a korai húszas évek magyar stabilizációs
próbálkozásait mutatja be. A második tanulmány Montagu
Normannek, a Bank of England kormányzójának, az európai
pénzügyi rekonstrukcióról kialakított nézeteit elemzi. A
harmadik fejezet a magyar stabilizáció nemzetközi, elsősorban
brit kapcsolatait tárja fel. Végül az utolsó rész a
stabilizált magyar gazdaság problémáit vizsgálja, a
nemzetközi jegybanki kooperáció kérdéseinek elemzése
kapcsán. A tanulmányok a húszas évek elejétől 1929-ig, az
úgy nevezett kis válságig terjedő időszakot fogják át.
A húszas évek elején a magyar kormány
még alapvetően külföldi kölcsön nélkül igyekszik
megállítani a valuta egyre gyorsabb elértéktelenedését. A
próbálkozások kudarca azonban előrevetíti a nemzetközi
segítség szükségességét. Ekkoriban tisztázódik az is,
hogy egyedül Londonban találhat ehhez a magyar kormány
partnert. Londonnak ugyanis saját pénzügyi pozícióinak
megerősítése érdekében is szüksége volt arra, hogy
irányító szerepet kapjon az európai pénzügyi
rekonstrukciós folyamatban. Montagu Norman, a brit jegybank
kormányzója azonban egy ennél is fontosabb elképzelést akart
megvalósítani. Depolitizálni akarta a jegybankokat, és létre
akarta hozni azok nemzetközi együttműködését. Az európai
pénzügyi rekonstrukcióban való közreműködés e célok
megvalósítását is segítette.
Az európai rekonstrukciós folyamatban erős
brit jelenlétet mutat ki Péteri. A népszövetségi
tanácsadók négy stabilizált országban is britek voltak
(Ausztria, Magyarország, Görögország, Észtország), a
Népszövetség pénzügyi szervezetében is brit dominancia
figyelhető meg. Ezt azonban a szerző szerint leegyszerűsítés
lenne a brit imperializmus jelének értelmezni. A
Népszövetségben Norman kiváló eszközt látott arra, hogy
megvalósítsa az I. világháború utáni világgazdaság és a
nemzetközi pénzügyi élet helyreállítását, egészséges
alapokra helyezését.
Péteri már korábban is sokoldalúan
ábrázolta azt a kivételes kapcsolatot, amely a magyar és a
brit jegybank között alakult ki a húszas évek közepén. Most
újabb részletekkel gazdagította ismereteinket. Magyarország
pénzügyi rekonstrukciója a Népszövetség irányításával
történt, valójában azonban a stabilizáció koncepciójának
kidolgozója London volt. A Bank of England 4 millió fontos
előleg kölcsöne mentette meg a magyar pénzügyi
stabilizációt, amikor az Egyesült Államok nem vállalta a
stabilizációs kölcsönben való részvételt, és ezzel kis
híján meghiúsította a stabilizációt. Montagu Norman nagy
árat kért a mentőövért, titkos egyezményt kötött Popovics
Sándorral, a magyar jegybank elnökével, amelyben speciális
beavatkozási jogokat kért magának a magyar jegybank
működésébe. Péteri, a titkos megállapodás felfedezője,
most újabb részletekről lebbenti föl a fátylat. A szerző
szerint Norman nem bízott a Népszövetségben, ezért
ragaszkodott a speciális előjogokhoz Budapesten. Ez azonban az
egész népszövetségi rekonstrukciós terv módosítását
jelentette.
A könyv fontos újdonsága, hogy
részletesen tárgyalja a külföldi ellenőrzés kérdését,
ami eddig meglepően kevés figyelmet kapott. A húszas években
elterjedt gyakorlattá vált a külföldi megbízottak
jelenléte, a nemzetközi közreműködéssel stabilizált
országokban. Az ellenőrök, a külföldi hitelezők biztonsága
érdekében, széles körű felhatalmazást kaptak az adott
ország fiskális és monetáris politikájába történő
beavatkozásra. Bár ez a helyzet sok szempontból megalázónak
tűnhetett, és korlátozta az adott ország szuverenitását,
Magyarország esetében nem csak árnyoldalai voltak. Részben a
Magyar Nemzeti Bankban tevékenykedő Harry Siepmann
személyiségének is köszönhetően, Budapest és London
között különösen szoros, és a magyar kormány, illetve a
pénzügyi vezetők által is nagyra értékelt kapcsolat alakult
ki, amely fennmaradt az ellenőrzés megszűnte után is. Péteri
szerint Siepmann, aki budapesti tartózkodása ideje alatt napi
levélkapcsolatban állt a Bank of England vezetőivel, nem
tekinthető Norman ügynökének, hanem magyar érdekeket is
szolgált. Nemegyszer a magyar szempontok figyelembe vételét
kérte Normantól, igyekezett mindkét fél igényeire
tekintettel lenni.
Rendkívül érdekes és teljesen új az a
rész, amely arra a kérdésre keresi a választ, miért maradt a
magyar valuta a fonthoz kötve 1925 júniusa után is, annak
ellenére, hogy június végén az MNB visszafizette Londonnak
azt a 4 millió fontos előleget, amelynek fejében Norman ezt a
feltételt támasztotta. Magyarország számára nyilvánvalóan
rendkívül hátrányos volt valutaárfolyamának rögzítése a
túlértékelt, alig hogy az aranyparitásra visszatért fonthoz.
Norman határozott kívánsága volt, hogy a pengő
bevezetéséig Budapest ne változtasson ezen. Végül Popovics
kérésére módosították az 1924-ben, a két jegybank között
kötött titkos egyezményt. 1925 őszén Norman beleegyezett
abba, hogy az MNB, a font alsó és felső aranypontjai által
kijelölt sávon belül, szabadon állapíthassa meg a korona
árfolyamát, ami a korábbi fix árfolyamhoz képest némi
önállóságot adott a magyar jegybanknak (a font árfolyamát a
korábbi 346 ezer korona helyett a 345 és 347 ezer korona
közötti sávban lehetett megválasztani).
Míg Béccsel kifejezetten hűvös volt
London viszonya, Budapesttel igen szoros és baráti kapcsolat
létesült. Ebben fontos szerepet játszott a budapesti
tanácsadó személyisége is, de az is, hogy Magyarország
sokkal inkább teljesítette a Bank of England elvárásait.
Mindenekelőtt, azáltal, hogy a magyar korona stabilizációs
árfolyamát a fonthoz kötötték, míg az osztrák koronáét a
dollárhoz. Budapest nagy aranykészleteket tartott a londoni
központi bankban, bár ez számára komoly kamatveszteséggel
járt. Ausztria ezzel szemben New Yorkba vitte monetáris
tartalékait, ami pénzügyi szempontból sokkal racionálisabb
döntés volt. Az Osztrák Nemzeti Bankkal, illetve annak
elnökével, Richard Reisch-sel való kapcsolatban jelentkező
feszültségek nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy a magyar
stabilizáció esetében sokkal több beleszólásra tartott
Norman igényt. A magyarok mindennek ellenére nagyon fontosnak
tartották a jó viszony ápolását Londonnal, és ennek
érdekében anyagi áldozatokra is hajlandóak voltak. Péteri
szerint ennek oka nem a hála volt, hanem az, hogy biztosítsák
a brit segítséget egy valószínűsíthetően bekövetkező,
súlyos likviditási válság esetére.
Péteri György korábban meglehetősen
kritikusan ábrázolta a brit befolyást, annak rendkívül
káros gazdasági következményeket tulajdonított. A
Norman–Popovics titkos egyezménynek megfelelően, a magyar
valuta árfolyamát a fontéhoz rögzítették, aminek
következtében túlértékelt árfolyamon történt meg a magyar
stabilizáció, és súlyos deflációs válság alakult ki. Bár
a negatívumokat a szerző most is hangsúlyozza, mégis több
megértéssel kezeli ezeket. Péteri, korábbi írásaitól
eltérően, most pozitívabban értékeli Norman törekvését a
jegybankok nemzetközi együttműködésének létrehozására
is. Míg korábban elsősorban azt a szándékot látta benne,
amely a világháború előtti brit nemzetközi pénzügyi
pozíció visszaszerzésére törekedett New Yorkkal szemben,
most a tervnek ezen túlmutató, pozitív vonásaira is rámutat.
Budapest mindvégig támogatta Norman
törekvéseit a jegybanki kooperáció kiépítésére.
Budapesten ugyanis tisztában voltak azzal, hogy a pénzügyi
stabilizáció koncepciója rendkívül nagy hiányosságokban
szenved. A genfi szanálás egyáltalán nem számolt azzal a
problémával, hogy Magyarország nem képes egyensúlyba hozni a
kereskedelmi és folyó fizetési mérlegét, monetáris
stabilitását így csak egyre növekvő eladósodás árán
tudja majd fenntartani. A rekonstrukció alapelveit kidolgozó
szakértők bíztak az arany standard kiegyensúlyozó
mechanizmusaiban, abban, hogy ez megakadályozza a tartós
fizetésimérleg-hiány kialakulását. Ezek a várakozások
azonban nem teljesültek be. A két világháború közötti
arany standard jellemzője lett, hogy tartós
fizetésimérleg-hiányok, illetve -többletek halmozódtak fel
egyes országokban, amelyet csak ideiglenesen enyhített a
nemzetközi tőkeáramlás egyre kiszámíthatatlanabb irányú
mozgása.
A könyv nagyon világosan rámutat ezekre az
ellentmondásokra, amelyek Magyarország esetében egészen
drámai módon jelentkeztek a húszas évek végén. Péteri
szerint Norman a jegybankok nemzetközi együttműködéséről
kialakított koncepciója, éppen a magyar egyensúlyi
problémák végiggondolása miatt bővült ki a végső
hitelezői funkcióval is. Norman a központi bankok
internacionáléjának megteremtésével egy harmadik, független
globális hatalmat akart létrehozni a kormányok és a piac
mellé. A szerző azonban alapvetően elhibázottnak tartja, hogy
a kormányzó depolitizálni akarta a jegybankokat.
Sokkal inkább a jegybankok, a kormányok és
a gazdaság vezetőinek összehangolt, közös munkájára lett
volna szükség ahhoz, hogy el lehessen indítani azt a
gazdasági adaptációs folyamatot, amely biztosíthatta volna a
Magyarországhoz hasonló országok számára a tartós
külgazdasági egyensúly megteremtését.
György Péteri: Global Monetary Regime and National Central Banking. The Case of Hungary (Globális monetáris rendszer és a Nemzeti Bank-ügyletek). Social Science Monographs, Boulder, Colorado. Center for Hungarian Studies and Publications, Columbia University Press, New York 2002. X + 199 oldal, 20 táblázat.
Pogány Ágnes
1. Barry Eichengreen: Golden Fetters. The Gold Standard and the Great Depression, 1919–1939. Oxford University Press, New York, Oxford, 1992.
Barry Eichengreen: Globalizing Capital. A History of the International Monetary System, Princeton University Press, Princeton, 1998.
Barry Eichengreen (ed.): Monetary Regime Transformations, Edgar Elgar Publishíng Ltd. 1992.
2. Gy. Péteri: Revolutionary Twenties, Essays on International Monetary and Financial Relations After World War I. Trondheim Studies in History, No. 9. Trondheim 1995.
Péteri György: A Magyar Nemzeti Bank alapításának nemzetközi és belföldi előzményei, Bácskai Tamás (szerk.)/ A Magyar Nemzeti Bank története l. kötet KJK Bp., 1993. 501–538.
Péteri György: Montagu Norman és a magyar “szanálási mű”. Az 1924-es magyar pénzügyi stabilizációról. Századok 1. 1985/1.
Péteri György: Nemzetközi likviditás és nemzetgazdasági szempont a magyar monetáris politikában 1924–1931 között, Közgazdasági Szemle, XXVII. évf., 1980/10. 1206–1207. o.