Klió 2003/2.
12. évfolyam
XX. század
Egy
konferencia tanulságai a szlovákok és a magyarok számára
A szlovák Vladimír Clementis olyan politikus volt, akinek életútja nem kis tanulságokat hordoz a szlovákiai magyar kisebbség és a magyar külpolitika számára is. Olyan ellentmondásos személyiség volt, akinek működése jelentősen befolyásolta a szlovák-magyar viszonyt.
Az alább ismertetendő kötet azon
konferencia előadásainak szövegét tartalmazza, amelyet a
szlovák külügyminisztérium (Ministerstvo zahraničných vecí
Slovenskej republiky) és a hozzá rendelt tudományos
háttérintézmény (Slovenský institút medzinárodných
štúdii) szervezett 2002. május 28-án Pozsonyban. Úttörő
vállalkozásként is felfoghatjuk, hiszen Vladimír
Clementisről eleddig nem jelentek meg olyan monográfiák,
amelyek e politikus életútját történészi objektivitással
mutat(hat)ták volna be. A róla alkotott és alkotandó képet
megbélyegzi azon időszak (az 1950-es évek), amikor
politikusként befolyásolhatta nemzeti és társadalmi csoportok
életét.
Vladimír Clementis azon kommunista
gondolkodók és politikusok közé tartozik, akiknek életük
végére az 1950-es évek elejének legjelentősebb
csehszlovákiai koncepciós pere, az ún. Slánský-per tette fel
a pontot. Clementist ebben a perben, a szlovák „burzsoá
nacionalisták” alperében halálra ítélték, s az ítéletet
1952. december 3-án végre is hajtották.
Magyar szempontból Clementis többek
között azért fontos személyiség, mert ő volt az, aki a
szlovák kommunisták közül a leghatározottabb híve volt a
szlovákiai magyarok kitelepítésének. Ő irányította a
lakosságcsere-egyezmény végrehajtását is.
Az 1950-es évek elejének propagandája
szlovák burzsoá nacionalistának nevezte, majd elfeledték; az
1990-es években újra elővették, és kritikátlanul dicsérni
kezdték. Objektív értékelésének első kísérlete ez a
konferencia-kötet, amely elsősorban történészek munkáit
foglalja egybe.
Az első tanulmány, amely Štefan Drug
írása, összefoglalja Clementis életútját és politikai
sorsát. Megtudhatjuk belőle, hogy Clementis nemzetileg
öntudatos családban nevelkedett, olyan környezetben, amelyben
„az orosz kultuszt” ápolták „a legtisztább szlovák
formában, tehát teljes naivitással és Oroszország teljes nem
ismerésével”. A tiszolci (itt született) russzofilség
nyomot hagyott Clementisen, aki evangélikusként, kényszerből
járt Szakolcon katolikus magyar gimnáziumba. A baloldali
hlas-isták szellemi és politikai köréhez csatlakozott, és
korán kinyilvánította russzofílségét.
1918 után a szocializmus híve lett, prágai
joghallgatóként pedig a szlovák szocialista érzelmű
diákokból irodalmi csoportot is szervezett. A csehszlovák
kérdésben a „prúdista” irányvonalat képviselte.
Kezdetben elfogadta a csehszlovakizmust, a csehszlovák nemzetet,
mint állami és kulturális fogalmat, de csak mint kiindulást a
további fejlődéshez. Ő maga a marxista ideológia
elfogadásának irányában haladt tovább. 1923-ban ő
alapította meg a DAV-ot, amely szellemi-politikai csoportosulás
volt, folyóirattal támogatva, mely folyóiratot idönként
sikerült is kiadatnia. Ez a lap nyíltan orosz- és
szovjetpárti, kommunista volt. Célja az volt, hogy a
DAV-istákkal együtt a szlovák politikai és kulturális
életet kommunista irányba terelje. A lap irodalmi és
kulturális volt, de Clementis néhány ideológiai, harcos
vezércikkel látta el. A DAV-val az orosz és szovjet kultúrát
propagálta, s az új korszakról, az új társadalomról
beszélt. Ebben például 1929-ben egy évig körkérdéseket
intézett az értelmiségiekhez Szlovákia kulturális
orientációjáról, a szlovák russzofilizmusról, az orosz
és szovjet kultúra hatásáról a szlovák kultúrára.
1929-töl többször utazott a Szovjetunióba, de nem vette
észre, hogy mi az igazság. A folyóirat Hitler hatalomra
jutása után határozott antifasiszta irányt vett.
1935 után parlamenti képviselővé
választották, és kiállt Csehszlovákia és Masaryk mellett.
Elutasította a szlovák katolikus konzervatívok (a l’udákok)
szeparatizmusát, autonomista mozgalmát. 1938-ban, a müncheni
egyezmény megkötése után Franciaországban magyarázta
nagygyűléseken, hogy mi a németek és a fasizmus igazi
szándéka.
Clementis tagja volt a csehszlovák
írószövetségnek és a legálisan működő csehszlovák
kommunista pártnak (KSČ). 1938-tól lelkes híve volt a
Szovjetunióval való csehszlovák szövetségnek. 1938
szeptembere után, miután betiltották a kommunista pártot,
magánügyvédként dolgozott, és 1939 márciusában, mielőtt
kikiáltották az önálló szlovák államot, titokban
emigrált. Mint kommunistát azonban nem fogadták szívesen a
nyugati demokráciákban sem, az USA-ba be sem engedték.
Angliában az emigráns csehszlovák hadsereg katonájaként
tudott megmaradni, de elégedetlen volt ezzel, így internáló
táborba került. 1941-től a BBC-nél kapott állást, a
szlovák rádióban. Londonban lapokat szerkesztett,
kultúrpolitikai és egyéb tanulmányokat írt. A Szlovák
Nemzeti Felkelés britekkel való kapcsolatfelvételét is
támogatta.
Az illegális KSČ-ben rontotta a helyzetét,
hogy nem értett egyet a Molotov-Ribbentropp paktummal, a
Lengyelország elleni szovjet támadással, és a Finnország
elleni szovjet háborúval. Mivel nem értett egyet Sztálin
külpolitikájával, kizárták a KSČ-ből. 1945 áprilisában
tért vissza a felszabadult Kassára, ahol részt vett a
kormányprogram kihirdetésében. Ekkor kinevezték Jan Masaryk
külügyminiszter mellé külügyi államtitkárnak. Ő
újította fel a prágai külügyminisztériumot. Részt vett a
párizsi békekonferenciákon. Ő tárgyalt a németekkel és a
magyarokkal a határkérdésekről és a lakosságcseréről. Jan
Masaryk halála után ő lett a csehszlovák külügyminiszter.
Arra törekedett, hogy érvényesítse a
szocializmushoz vehető sajátos, egyedi csehszlovák utat. A
nyugati emigrációban tanúsított azon álláspontja miatt,
hogy ellenezte a Szovjetunió fenti, 1939-es külpolitikai
lépéseit, (valószínűleg Sztálin utasítására) nem
bocsátottak meg neki a csehszlovák elvtársai, ami miatt élete
1952 decemberében tragikus véget ért.
A kötet következő tanulmánya Ivan
Kamenecé, aki röviden Clementis történelmi reflexióit
jellemzi. Eszerint nem volt történész, hanem olyan
értelmiségi, aki tudatosan lépte át a kommunista mozgalom
ideológiai és dogmatikai határait, de meggyőződéses
kommunista volt. Történeti ismeretei e mozgalom pragmatikus
politikai szükségleteit szolgálták, ami (nemcsak őneki)
emberi és intellektuális skizofréniát okozott. A
történelmet gyakran negativisztikusan interpretálta, és
összehasonlította az aktuális politikai helyzettel, míg
végül (utolsó éveiben és napjaiban) eljutott oda, hogy
„minden másként volt”. Azon lelkes forradalmárok közé
tartozott, akik a szlovák szocialista és kommunista mozgalmat
két elemmel gazdagították: az intellektuálissal és a
nemzetivel. Az előbbi a történelmi és főként társadalmi
folyamatok szélesebb értelmezését és elemzését, az utóbbi
a nemzeti kérdés aktualizálását jelentette. A szocialista
mozgalomban mindkettőt ignorálták, de Clementis azt akarta,
hogy az első Csehszlovákiában oldják meg a
szlovákkérdést, ismerjék el a szlovák nemzet
önállóságát, egyediségét.
Clementis azzal támadta a
történettudományt, hogy nem tudja megadni a gazdasági és
társadalmi helyzet helyes elemzését, s a polgári
történetírással szemben a marxizmus
történelemértelmezését tartotta helyesnek. Előítélettel
szállt szembe a szlovák történelmi hagyományok
fetisizálásával. Az 1948–1849-es forradalommal kapcsolatban
eljutott oda, hogy Štúr politikai programját sokkal
forradalmibbnak és demokratikusabbnak tartotta, mint a magyar
forradalom programját. Megtalálta a mentséget a szlovák
politikusok eljárására, akiket a magyar forradalmi sovinizmus
hajtott Bécs karjaiba. Tragikus paradoxon, hogy Štúr, a
feudalizmus ellenes forradalmár a legreakciósabb feudális
hatalomtól várta a segítséget. Az 1930-as évek második
felében e forradalomból azt olvasta ki, hogy a szlovák nemzet
ugyanolyan sorsdöntő kérdés előtt áll, mint akkor, hogy a
reakciós erőkhöz csatlakozzon-e, vagy a haladó erőkhöz.
A cseh–szlovák viszonyról úgy
vélekedett, hogy Masaryk beavatkozott a szlovák politikába és
gondolkodásba. A BBC-ben sokat foglalkozott történeti
kérdésekkel, és azt vetette a tisói rezsim szemére, hogy
olyan politikát folytat, amely tagadja, elveti a szlovák
történelem minden demokratikus hagyományát. Annak a
szlovák–német együttműködésnek és annak a szlovák
államiságnak nincs hagyománya, amit Tiso képvisel.
Emigrációjában Clementis foglalkozott a
szlovák-magyar viszonnyal is, s többek között a
következőket állapította meg: „A magyar társadalomnak meg
kell majd békülnie a magyar történelem hagyományos
igazságainak revíziójával, mely igazságokon keresztül
tekint a jelenre, és ennek alapján alakítja ki viszonyát a
volt történelmi Magyarország nem magyar nemzeteivel. Ebből
persze nem következik az, hogy a magyaroknak fel kellene adniuk
saját szellemi hagyományukat, amely valóban gazdag és gyakran
ösztönző. Nem érzünk gyűlöletet a magyar néppel szemben,
és őszintén kívánunk neki jobb sorsot, mint amilyen eddig
jutott neki.”
Kamenec szerint Clementis a II.
világháború utáni munkája és felelőssége által kivette
részét a totális kommunista rendszer építéséből. Ez a
rendszer cáfolta és megtagadta Clementis ideáljait, s talán
ez a legtragikusabb és a leginkább deprimáló az ő esetében
és az ő történelmi reflexióiban.
A kötetben két tanulmány is foglalkozik
Clementis sorsának azon elemével, hogy koncepciós per
áldozatává vált. Az egyik tanulmány ennek tragikus
voltával, a másik tanulmány e per leírásával és okainak
nemzetközi összefüggésével foglalkozik. Az előbbinek Michal
Štefanský szlovák, az utóbbinak Jan Rychlík cseh
történész a szerzője.
Stefansky a tragédia genezisét veszi
nagyító alá. A nagy politikai perek kialakulását tekinti
át, a szovjet blokk koncepciós pereinek elemzés által.
Elsősorban azok váltak a Szovjetunió ellenségeivé, akik a
nyugati ellenállásban vettek részt, és valamilyen vonalon
összefüggésbe hozhatók Tito Jugoszláviájával. Clementis
tragédiája az, hogy nyugati emigráns volt, és bírálta a
Szovjetunió 1939-es külpolitikáját. A cikk szerzője azt is
felvázolja, hogy ennek a pernek milyen kapcsolata van a
magyarországi Rajk-perrel. Megállapítja, hogy mindkettő
végén ott található Rákosi Mátyás és hírhedt listája,
amit Sztálinnak átadott. E listán elsősorban a szlovák
kommunista értelmiségiek neve szerepelt. A tanulmány üzenetei
között van az ‘is, hogy a csehszlovák koncepciós perek
kifundálói között ott található a magyar kommunista
vezetői hármas. Rákosi és a magyarok Clementis ellen azért
is léptek fel, mert ő volt az, aki a leghatározottabban
szorgalmazta Sztálinnál azt, hogy 1945 után telepítsék ki a
magyarokat is Szlovákiából.
Štefanský szerint Clementis 1945-ben,
amikor visszavették a kommunista pártba, önkritikát gyakorolt
úgy, ahogyan kell. Ezután három éves nyugalom következett,
majd 1949-ben és 1950-ben újra előkerültek az ellene
felhozott vádak a szovjet külpolitikával kapcsolatban. 1945
és 1949 között a külügyminisztériumban arra
törekedett, hogy érvényre juttassa a szlovák nemzeti
érdekeket, amit a későbbi perben, a burzsoá nacionalista
perben fel is hoztak ellene.
A cikk szerzője szerint a magyar
kormánykörök gyakran bírálták öt magyar kisebbségellenes
álláspontja miatt, s ez akkor sem változott, amikor 1947-ben a
magyar kommunisták kerültek hatalomra. Szerinte az
Informbüróban a magyar kommunisták a csehszlovák
kommunistákat nacionalizmussal és sovinizmussal vádolták meg.
Ezen okból küldte Rákosi a levelet Sztálinnak 1948.
szeptember 27-én, amelyben Clementist és a per más
vádlottjait, Husákot és Novomeskýt nevezte meg ilyenekként.
A cseh Rychlik cikkében megmagyarázza a
„nemzeti burzsoá” fogalmát, s ezt összefüggésbe hozza
egyrészt a Szovjetunióban az 1930-as évektől folyó
kirakatperekkel, másrészt a magyar kisebbséggel szembeni
fellépéssel. Ismerteti, hogyan válik ez a per Csehszlovákia
és a Szovjetunió elleni összeesküvéssé. A magyar
kisebbséggel szembeni politikai folyamatot leírva, Rychlik
elmondja, hogy 1949-ben eldöntötték, hogy a magyar
kisebbségnek visszaadják a politikai és nyelvi-kulturális
jogait, és a kommunista párt elhatárolta magát az addigi, e
kisebbséggel szembeni hivatalos kurzustól, amely a
kitelepítésüket és a lakosságcserét célozta meg.
Egy másik tanulmány (Stanislav Sikora)
a Clementis-per belpolitikai és társadalmi-politikai
összefüggéseit taglalja. Megállapítja, hogy az első
Csehszlovákia polgári demokratikus berendezkedése és ennek
múltja Sztálin számára a legnagyobb akadály volt a szovjet
típusú szocializmus felépítésében, még akkor is (sőt
talán éppen azért), ha a KSČ legálisan fejlődhetett,
tömegpárt volt, és tele volt olyan személyiségekkel, akik
Sztálin számára nem voltak megfelelők. A per leírásával
összefüggésben megjegyzi: a koncepciós perek folyamán
Sztálin arra kényszeríthette Gottwald csehszlovák
pártfőtitkárt, hogy mondjon le arról a tervéről, amely
Csehszlovákiában saját csehszlovák utat akar meg valósítani
a szocializmus építésében.
Egy rövid cikk arról ad hírt, hogy
Clementist milyen kitüntetésekkel honorálták mint külügyi
államtitkárt és külügyminisztert. Ebben, meglepetésre,
szerepel egy olyan magyar kitüntetés is, amit 1947-ben
adományoztak neki Magyarországon. A Magyar Köztársaságtól
megkapta az akkori legmagasabb állami kitüntetést azért, mert
aktívan részt vett a magyar–csehszlovák államközi
szerződés előkészítésében.
Stanislav Michálek történész
tanulmányában azt elemzi, milyen volt a csehszlovák
külpolitika 1945 és 1951 között, akkor, amikor ennek élén
Clementis állt. Elmondja, hogy forró szlovák hazafiként
került a csehszlovák külügyminisztériumba 1945-ben, de azt
is elárulja, hogy Sztálinnak milyen szándékai voltak vele.
Annak ellenére, hogy a londoni emigrációban elveszítette
Sztálin jóindulatát, és a kommunista párttagságát is, a
szlovák kommunisták kijárták Moszkvában, hogy bocsássanak
meg neki, vegyék vissza. (A kötetben külön tanulmány
foglalkozik azzal, hogy milyen volt Clementis viszonya a nyugati
és a moszkvai csehszlovák ellenállási mozgalomhoz.) Moszkva
tudta, hogy Clementis a szlovákiai magyarok kitelepítésének
harcos híve, s ez jól jött Sztálinnak azért, mert a magyar
kommunisták harcolhattak ez ellen, Clementis ellen, amellyel
otthon népszerűséget szerezhettek maguknak.
Clementisnek a csehszlovák
külügyminisztériumban (államtitkárként) a Kreml
külpolitikájának és direktíváinak megvalósítása volt a
feladata, s az, hogy a kommunisták beszivároghassanak a
külügyminisztériumba. Ő volt tehát Jan Masaryk
külügyminiszter első embere. Clementis óvatosan viselkedett,
nem volt durva. Tudott angolul, s pozitív volt a viszonya az
angolokkal. Az a nézet terjedt el Nyugaton, hogy a csehszlovák
kommunisták mások, mint a többiek, s Moszkva megengedi
Csehszlovákia saját úton való haladását a szocializmus
felé.
Clementist Jan Masaryk halála után
kinevezték külügyminiszterré, s nagy szolgálatot tett
Moszkvának Nyugat felé. Moszkva gazdaságilag várta Nyugattól
Csehszlovákián keresztül a segítséget, de várakozásai
ellenére nem kapott. Ezután Moszkva a gazdaságiról áttért a
politikai szempontra, vagyis hogy politikailag
„konszolidálja” az alá tartozó országokat. Ettől kezdve
Sztálin nem akarta, hogy ezeknek az országoknak legyen a
Nyugattal önálló kapcsolata.
Michálek szerint a csehszlovák külpolitika
1945 és 1950 között a Szovjetunió domináns befolyása alá
került, ide értve a gazdasági és politikai rendszert is. A
keleti és nyugati érdekszférára osztás levitatottabb
területe, a szerző szerint, éppen Csehszlovákia volt, ahol
fejlett ipari termelés és kereskedelem folyt, amelynek
szükségletei az országot Nyugatra orientáltak, de katonailag
és politikailag a szovjet befolyási övezetbe tartozott.
Sztálin nem akart lemondani róla. Clementis viszont nemcsak
áldozata volt e totális rendszernek, hanem aktívan dolgozott
is ennek térhódításán.
Clementisnek a legfontosabb külpolitikai
szempontja és célja tehát a magyar kisebbség végleges
elintézése lett. 1945 júliusától azt tervezte, hogy a
szövetségeseknél eléri a magyarok kitelepítését. Úgy
számolt, hogy a lakosságcserét e1 lehet érni, és a
magyarországi szlovákok számarányát tekintve már kevesen
maradnak olyan magyarok, akiket egyoldalúan ki kell telepíteni.
Azt feltételezte, hogy ezt a szövetségesek megengedik nekik.
A magyar kisebbség kitelepítésével a
kötetben több tanulmány is foglalkozik, melyek részletesen
elemzik a probléma körül kialakult kül- és belpolitikai
helyzetet, a csehszlovák szándékokat és a magyar
ellenállást. Ennek lényege, hogy a csehszlovák külpolitika
élén álló szlovákok (közöttük elsősorban Clementis) a
magyarok teljes kitelepítését célozták meg, a magyarok pedig
ennek ellenálltak, és az ellenkezőjét szerették volna
elérni. A kötet írásaiból kirajzolódik az 1945 és 1948
közötti lakosságcsere-vita és tárgyalások minden lényeges
eleme, annál is inkább, mert ezt a kötet címszereplője
irányította.
A szövetségesek angol és amerikai
delegációja azonban a kitelepítést nem engedélyezte, s
előírta, hogy a békés lakosságcserében a két kormánynak
egymás között kell megegyeznie. A csehszlovák kormány
nyomást gyakorolt a magyarra annak érdekében, hogy a magyar
fél fogadja el a lakosságcserét. Így a tanulmány ismerteti
ezeket a tárgyalásokat, amelyek 1945. december 3-tól indultak
meg, s amelyeket Clementis nagyon sürgetett. A magyarok nem
értettek egyet a lakosságcsere elvével, de készek voltak
elfogadni abban az esetben, ha visszavonnak minden törvényi
rendelkezést a magyarok ellen, amit Csehszlovákiában hoztak. A
cikk szerzője, Michálek szerint, a magyar álláspont
revizionista és határmódosító megfontolásokból volt ilyen.
Ezt a csehszlovák fél soha nem engedi meg, mert a szlovákiai
magyarok kérdésének megoldása soha nem történhet meg
Magyarország javára határkiigazítással. A revízió
Csehszlovákia számára elfogadhatatlan agressziót jelent.
A lakosságcsere a magyarországi szlovákok
között önkéntes volt, a magyarokat a csehszlovák kormány
jelölte ki áttelepítésre. A magyar fél 1946 februárjában
ráállt az azonos számú, reciprocitáson alapuló
lakosságcserére, s a kényszerűségért cserébe a
csehszlovák fél ígért engedményeket vagyonjogi téren:
ingóvagyonukat a magyarok elvihették, a vagyonjogi
átruházást megkönnyítették, és az 50 hektárnyi
ingatlanvagyonért kártérítés járt. A csehszlovák
különleges bizottság széles jogköröket kapott Magyarország
területén, hogy ezt a cserét lebonyolítsa. Ennek kezdete
1946. május 15. volt, vége pedig 1948 nyara. 1949 áprilisában
barátsági, együttműködési és kölcsönös
segítségnyújtási szerződéssel ért véget a folyamat. 1949.
július 28-án a csehszlovák és a magyar fél megkötötte a
csorba-tói egyezményt, amely a lakosságcserében érintettek
végső és kölcsönös pénzügyi kompenzációjáról szólt.
A Clementis által végrehajtott
lakosságcsere adatai szlovák és magyar oldalon eltérnek
egymástól. Szlovák adatok szerint Szlovákiába áttelepült
több mint 73 ezer magyarországi szlovák személy, akik közül
a kétoldalú lakosságcsere alapján települt át nem egészen
60 ezer. A Csehszlovákiából áttelepítésre kijelölt
magyarok száma 105 ezer volt, közülük ténylegesen
áttelepített 68 000, önként távozott 6000 személy. Magyar
adatok szerint 53 ezer személy cseréjéről volt szó, s e
kereten felül Csehszlovákiát 39 ezer szlovákiai magyar hagyta
el és költözött Magyarországra.
A magyar kisebbség megoldásának ügyével Ján
Bobák is foglalkozik a kötetben. Megállapítja, hogy 1945
után Csehszlovákiát olyan nemzetállamként kívánták
felépíteni annak politikai vezetői, amely csak szlávok
állama, tehát a nem szláv kisebbségeket, így a németeket
és a magyarokat el akarták távolítani ebből a
nemzetállamból. Ezért az etnikai tisztogatás (kitelepítés,
lakosságcsere) és az erőszakos asszimiláció módszereit
kombinálták. Ennek fő ideológusa és képviselője Edvard
Beneš volt, aki annak fejében, hogy Csehszlovákia mint népi
demokrácia a Szovjetunió politikai csatlósa lesz, megnyerte
magának Moszkvát népirtó politikájának végrehajtásához,
az etnikai tisztogatáshoz, melyet a kollektív bűnösség
antihumánus elve alapján érvényesített. A kollektív
bűnösség elve a dekrétumokon keresztül a törvénykezésbe
is bekerült. A koncepciót a kassai kormányprogram tartalmazta,
amelyet 1945. április 5-én deklaráltak.
Mivel a végleges megoldást az angol és
amerikai szövetségesek nem támogatták, Beneš számára a
magyar kérdés csak másodlagos volt. A kombinált módszert
próbálták bevezetni, vagyis a kitelepítés és az államközi
lakosságcsere kombinációját. A csehszlovák diplomácia úgy
gondolkodott, hogy Magyarországon kb. 345 ezer szlovák él,
akik Szlovákiába akarnak települni, s paritásos alapon kb.
ugyanennyi szlovákiai magyart fognak kitelepíteni
Magyarországra. Úgy számoltak, hogy ezen kívül az egyoldalú
kitelepítésre az 500 ezer magyarból marad még kb.150–200
ezer személy.
A csehszlovák delegáció a
béketárgyalásokon ezt a kombinált módszert képviselte. Ezt
azonban a szövetségesek közül csak a szovjet Molotov
támogatta. A szovjetpárti csehszlovák külpolitika híve és
vezetője, Clementis ezért a lakosságcserét sürgette. A
lakosságcsere-egyezmény (1946. február) azonban olyan
kompromisszum volt, amely egyik félnek sem felelt meg, és nem
mondott le eredeti szándékáról. A magyarok célja az volt,
hogy nemzetközivé tegyék a kérdést, és határmódosítást
érjenek el. A csehszlovák fél célja a magyarok teljes és
végleges kitelepítése volt.
A szlovákok Magyarországon való toborzása
azonban nem volt olyan eredményes, mint amire Clementisék
számítottak. A saját számításaik szerint több mint
félmillió magyarországi szlovákból csak 97 600 személy
jelentkezett szlovákiai áttelepülésre. A szerző szerint ez
az eredménytelenség annak volt köszönhető, hogy a magyar
kormány ellenállt az egyezmény végrehajtásának. A
lakosságcsere eredményének számai Bobáknál nem ugyanazok,
mint a fent idézett Micháleknál. Bobák szerint 1946 és 1948
között Szlovákiából Magyarországra áttelepült 55 ezer
magyar, Magyarországról Szlovákiába pedig 60 ezer szlovák.
1945 után a lakosságcserén kívül Magyarországról
Szlovákiába költözött 12 ezer szlovák (ebből 8000
illegálisan, 4000 pedig.az egyezmény hatására). 1945 és 1948
között tehát Magyarországról 72 ezer szlovák költözött
Szlovákiába.
A problémával kapcsolatos kártérítési
kérdésekre, Bobák szerint, a csorba-tói egyezményen kívül,
az 1964-ben aláírt jegyzőkönyvvel tettek pontot. Ezt a két
kormány írta alá, és a Csehszlovákiából Magyarországra
1947 és 1948 között áttelepített magyarok Szlovákiában
hagyott ingatlan vagyonának kárpótlását kívánták vele
megoldani.
A lakosságcsere-toborzás és a
békekonferencia „eredménytelensége” miatt 1946-tól más
megoldást is találtak a szlovákiai magyar kisebbség ügyének
megoldására: a kívánt egyoldalú kitelepítés helyett
reszlovakizációt és a magyarok Csehországba való
áttelepítését mint belső munkaerő-toborzást valósítottak
meg.
A tanulmány szerzője érdekes adalékot
közöl a csehszlovák külpolitika magyar kisebbséggel
kapcsolatos álláspontjáról. Eszerint az akkori csehszlovák
külügyminiszter, Jan Masaryk (T. G. Masaryk elnök fia)
1946-ban angol diplomatáknak arról nyilatkozott, hogy ő kész
lett volna úgy megoldani a magyar kérdést, hogy
Dél-Szlovákiát adják vissza Magyarországnak. A szerző
dokumentációja szerint Jan Masaryk ezt kétszer is
megismételte, és arról nyilatkozott, hogy olyan fanatikus
szlovákokkal van körülvéve (feltehetően pl. Clementisre
gondolt), akik számára a magyaroknak való csehszlovák
terület átengedése anatéma.
Bobák szerint az 1946 és 1948 közötti
magyar kérdés megoldásának szempontjából jelentős
eredmény volt a békekonferencián, hogy nemzetközileg
akceptálták Csehszlovákia nemzetállamként, nem szláv
kisebbségek nélkül való felépítését. Ezt belefoglalták a
magyarokkal kötött békeszerződés indoklásába is.
Bobák szerint a kollektív bűnösség
elvére alapozó tömeges etnikai tisztogatások (főként a
németek ellen) ott valósultak meg, ahol a Szovjetunió
érdekszférája kialakult. A kitelepítés nem szerepelt a
szövetségesek háborús céljai között, ezért annak
legalizálása és legitimálása kérdéses maradt. Ezt csak a
potsdami konferencián fogadták el 1945-ben.
A szerző összeveti a németek csehországi
és a magyarok szlovákiai kérdésének megoldását, és
megállapítja, hogy ezek közé egyenlőséget tenni nem lenne
objektív cselekedet. Csehországhoz képest Szlovákiában nem
ismertek a nemzeti hovatartozás miatt a kisebbségeken
elkövetett brutális kilengések és embertelen kínzások,
tömeges irtások a lakosság nagy csoportjaira vonatkozóan. A
cseheknél ebben részt vettek a hivatalos szervek is, mint a
félkatonai egységek, a biztonságiak, a civil lakosság. A
magyar kisebbséget Szlovákiában nem űzték el tömegesen
lakóhelyéről, nem gyűjtötték őket táborokba. A
magyarokat, mint ingyen munkaerőt nem használták munkára
állami vagy magánszektorban. A magyaroknak nem kellett
nyilvánosság előtt megkülönböztető jelet hordaniuk nemzeti
hovatartozásuk miatt. A bonyolult helyzet ellenére a vegyesen
lakott területen a magyarok és a szlovákok egymással szemben
általában korrekten viselkedtek.
A konferencia-kötetben szerepel olyan
tanulmány is, amely Vladimir Clementisnek az északi (tehát a
lengyel–szlovák) határra vonatkozó diplomáciai
erőfeszítését és a lengyel–szlovák viszonyt elemzi, de az
sem a magyar olvasó szempontjából, sem a történész szakma
szempontjából nem mond értékelhetőt. Ennél érdekesebb Peter
Mulík cikke arról az állami egyházpolitikáról, amelyre
Clementis kommunista-bolsevik koncepciója nyomta rá a
bélyegét. Ez elsősorban a Vatikánnal való
kapcsolatfelvételre és kapcsolat-megszakításra irányul.
Clementis ideológiai irányultsága ugyanis egyházellenes volt.
Részt vett a vallás- és egyházellenes stratégia és
módszerek kidolgozásában és megvalósításában. Ez hatott
az egyházzal (a katolikussal és az evangélikussal) szembeni
csehszlovák belpolitikára is. Szerepet játszott benne
Szlovákia déli részének egyházkerületi hovatartozása,
püspökségi és érsekségi függése és az ezzel
összefüggő magyar kérdés is. Arra törekedtek, hogy
Szlovákia egész területét visszavegyék az esztergomi
érsekségtől, az 1938 előtti egyházi keretek közé. Ebben
erősen érdekelt volt Clementis is.
Clementis részese volt a katolikusok
üldözésére irányuló politikának és tevőlegesen
beavatkozott abba, ahogyan Csehszlovákia (a népi demokráciák
közül majdnem utolsóként) megszakította kapcsolatát a
Vatikánnal. Ennek egyik fontos oka az volt, hogy a katolikus
egyházat függetleníteni akarták a Vatikán felügyeletétől,
és így, nemzeti katolikus egyházként kívántak vele
leszámolni. A Vatikántól való elkülönülés politikai okai
között volt az is, hogy „nemzeti keretek között”
kívánták végrehajtani az egyházi tulajdon elleni támadást,
a Vatikán vigyázó szemétől távol akarták bevezetni a
repressziókat. A Vatikán és az egyház ellen meghirdetett
harcot senkitől sem háborgatottan végrehajtani. Clementis
ebben a diplomáciai munkában a finomabb eszközök és a
fokozatosság híve és megvalósítója volt. 1950-töl azonban
már utódai folytatták egyházellenes politikáját.
Vladimír Clementis 1902–1952. Zborník príspevkov z konferencie 28. 5. 2002 v Bratislave. (A 2002. május 28-án Pozsonyban tartott konferencia előadásainak gyűjteményes kötete). Bratislava, 2002. 87 p.
Hamberger Judit