Klió 2003/2.
12. évfolyam
XX. század
A szerb
egyház a háborúkban – és háborúk a szerb egyházban
Az olvasó érdekes könyvet olvashat, amely helyenként döbbenetes, helyenként fájóan tragikomikus, hiszen maga a téma is ilyen. A szerző időnként tényfeltáró erényeket csillogtat intelligens érveléssel, a szükséges forrásmegjelöléssel, néhányszor azonban megfogalmazása hatásvadász, bár stílusa többnyire élvezetes.
A szerző – saját bevallása szerint –
eredetileg arra akart vállalkozni, hogy összegezze mindazt a
maszlagot, amit a Nagy-Szerbia álom megvalósítása közben
összehordtak különböző helyekről, azonban munkája közben
rájött arra, hogy ez a vállalkozás – saját szavait idézve
– legalább olyan megvalósíthatatlan, mint maga Nagy-Szerbia.
Így csak a Szerb Pravoszláv (Ortodox) Egyház szerepére
koncentrált, pontosabban az 1990-es évek meghatározó egyházi
méltóságaira és azok nyilatkozataira. Ma már tucatjával
találhatók olyan publikációk, amelyek Milošević nagy
becsapásáról, a kommunizmus által okozott traumákról
beszélnek. Mindez jogos, de ha csak ezekről szól a diskurzus,
akkor az mellébeszélés. A szerző szakít ezzel a
gyakorlattal, ezért, de nem csak ezért, figyelmet érdemel
könyve.
A szerző bizonyítási módszere igen
egyszerű és hatásos. A formális logika eljárásait
használja. Összehasonlít különböző időpontokban
elhangzott nyilatkozatokat, amelyek ugyanarra a tárgyra
vonatkoznak, vagy egyszerre elhangzottakat más tárgyakra
vonatkozóan, stb. Így vizsgálódva, nyilvánvalóvá teszi a
nyilatkozatok ellentmondásait, ha kell úgy, hogy kiemeli a
különbséget, rámutat a logikai bukfencekre, rámutat az
elhallgatásokra, stb. Az így megjelölt furcsaságokat vagy
épp jellegzetességeket igyekszik megmagyarázni és
következtetésekre jutni. Ez persze egy kissé spekulatív, ha
teljesen érvényes általánosításokat akarunk
megállapítani, de még így is sok minden bizonyítható,
mégpedig szigorú értelemben vett eseti konkrétumok! Tomanić
metsző éllel, bámulatos vitatkozási dühvel mondja azt,
amit mond. Érvelése megalapozott, de a hangsúly nem a tények
elősorolásán van (noha 311 forrás adatai vannak a könyv
végén és nagyjából 100 magyarázó lábjegyzet közben),
hanem a kijelentések értelmezésén, összefüggésbe
helyezésén. A szerző elsősorban újsághírekre,
nyilatkozatokra alapozva dolgozik. Gondosan áttanulmányozta a
Szerb Pravoszláv Egyház hivatalos lapjának évfolyamait,
tehát a témája szempontjából releváns sajtót, az országos
napilapokból is idéz. Újságokból dolgozni kétségtelenül
hátrány, de a könyvben felvetődő kérdések olyan fontosak,
hogy feltevésük és a válaszok keresése nem tűrhet
halasztást. Nincs idő arra várni, hogy a levéltárakban
legyenek kutathatók (ha egyáltalán valamit meghagytak az
egy-egy kérdésre vonatkozó iratokból) a könyvben felvetődő
kérdések. Továbbá most kell valamit kezdeni (és lehet is) a
kacsintásokkal, vonzattokkal, amiket csak a bennfentesek
értettek, hiszen néhány év múlva teljesen elhalványul
értelmük, és ugyanúgy nyomuk veszne, mint annak a temérdek
élőszóban vagy mobilon elhangzott utasításnak, amelyekről
csak sejtéseink lehetnek. Jobb, hogy ez a könyv most született
meg, annál, hogy hallgatás övezzen egy ilyen fontos témát.
A témaválasztás szerb szempontból a
lehető legkülönlegesebb, rendkívül érzékeny. A Szerb
Ortodox Egyházról nem szoktak „csak úgy” könyvet írni,
mert ez a legfontosabb identifikációs (azonosságtudati) tényező
a szerbeknél. Tabut feszeget, más megfogalmazásban a szerb
nép legszentebb szféráit érinti, aki ezzel foglalkozik, sőt
ha nem a tisztelet sablonos módján nyúl témájához, akkor
egyenesen szentségtörést – amely egyben „nemzet-törés”
is – követ el. Világos tehát, hogy a Szerb Pravoszláv
Egyházzal érdemben foglalkozni borotvaélen táncolás. Mégis
ezt a táncot el kell járni, és tényszerűen kell beszélni a
szent, illetve szentnek mondott dolgokról is.
A bevezetőben a szerző a romlás
háromszirmú virágának (szövegében ezt a hasonlatot
használja) a képét villantja fel, amelynek egyik szirma a
Szerb Tudományos Akadémia, a másik az írószövetség, és a
harmadik a Szerb Pravoszláv Egyház. Mindezt azért mondja
Tomanić, mert tanúja volt a titóizmus fokozatos
kimúlásának, és annak ahogy az egyre nagyobb űrbe bevonulnak
a pópák, akiket mindenhol rendkívüli, szinte szenteknek
kijáró tisztelettel fogadnak. (Sablonos volt az a helyzet,
amint a túlzsúfolt termekben szaporán hajtanak fejet
előttük, és gyakran kezet csókolnak nekik, még a
kommunisták is és a kommunistán gondolkodók is, a szerb
társadalomban egyszerűen nem lehet mást csinálni, ha egy
pappal találkoznak). A pópák az erőtlen reform-kommunista
szövegelést lemossák ötletes és hatásos beszédükkel. (A
szerb köznyelv utolsó száz, de főleg ötven évében
lemondott a szóalkotás oroszban vagy horvátban használatos
módjáról, a kiejtés, hangzás is egysíkúsodott, így egy
végtelenül steril, lefelé nivellálódó, idegen szavaktól
hemzsegő nyelv alakult ki. Mindez nem érintette az egyházi
nyelvet, amely ódonságával, hangzásával, ötletességével
szédületes nyelvi [kontraszt-] hatást tud így elérni.) Az
könyv első lényeges tézise, hogy az a retorika, amely a
háborús konfliktusban bontakozott ki, a szerb
írószövetségben jött létre, nagyjából 1981-től
kezdődően. A belgrádi Francuska ulica (Francia utca) 7-ben, az
írószövetség székházában találkoztak azok a nemzeti
elkötelezettségű írók, pap-írók és
akadémikus-irodalmárok, akik a háborúk bizonyos szakaszában
mindig a Nagy Szerbia koncepció mellett kiállva, egyben a
fennálló rendszer háborús politikáját is támogatták. A
volt kommunisták és a majdani püspökök koalíciója jött
létre – állapítja meg a szerző – amely kezdetben
Miloševićet dicsérte, és amely a szerb nemzeti célok
megvalósulását benne látta biztosítottnak. Így átfordult
az egész kőkemény nacionalista-soviniszta retorikával terhes,
de egyben dinamikus állapotba, amely rombolást és őrületet
eredményezett. Ebben volt szerepe a papoknak. Az állam és
egyház idillje azonban rövid ideig tarthatott, ugyanis 1992
körül világossá vált, hogy Milošević van annyira
„reálpolitikus”, hogy nem akarja mindazt, amit az egyház
és az akadémia egyes tagjai akarnak (hiszen bizonyára csak
hatalmon maradni akart). Mindez azonban a szent cél – a Nagy
Szerbia – érdekében megbocsátódott neki, sőt még azt az
„apróságot” is megbocsátották, hogy 1991-ben tankokat
vezényeltetett a belgrádi tüntetők ellen. A felemás
eredményeket hozó „kényszerházasság” azonban a Szerb
Pravoszláv Egyház és Milošević között Koszovó de facto
elvesztéséig (1999-ig) fennmaradt.
A szerző a továbbiakban a kialakuló
materiális, intellektuális és szellemi destrukcióból mutat
fel egy-egy jellemző részletet. A szövegnek több mint fele a
Szerb Pravoszláv Egyház szervezeti felépítésének,
működésének különlegességeivel és az egyes püspökök,
hercegpüspökök, szerzetesek és természetesen magának a
patriarchának a nyilatkozataival foglalkozik, és azokat
magyarázza és elemzi. A téma iránt mérsékelten érdeklődő
olvasó sokallhatja a nevek és nyilatkozatok elősorolását.
Ráadásul ez a rész esetleges, rendszerezetlen, lazán követi
az időrendet, így az események megfigyelője érezhet némi
hiányérzetet. E sorok írója pl. azt tartja a szemforgatás
csúcsának, amikor Pál szerb patriarcha az után tette sokat
idézett kijelentését – A háborút nem lehet háborúval
megállítani –, mikor már a szerb fél majdnem elérte
maximális célját, és nagyban üzemeltek, sőt már hallani is
lehetett a hírközegekben a boszniai koncentrációs
táborokról. Erről a részletről szó sem esik a könyvben,
mert nem eshet mindenről szó. Bizonyára mindenki, aki átélte
ezt a korszakot, ismer olyan „gyöngyszemeket” – a szerb
intellektuelek „biser”-nek (gyöngyszemnek) mondják azt,
ha valaki címeres ökörséget mond vagy árulkodó elszólást
vét –, amire más nem is emlékszik. A ,,nagy választék”
következtében szükségszerűen következett az be, hogy a
szerző saját ízlése szerint válogatta azokat a részleteket,
amelyeket kiragadott és közszemlére tett. Ha nem így tesz a
szerző, akkor műve még nem készülhetett volna el, és
terjedelme többszöröse kellene, hogy legyen. Bizonyára
sürgette a szerzőt az idő, esetleg a kiadó, azonban annyira
mégsem kellett volna sietni, hogy ne legyen név- és
tárgymutató a könyvben. A mű nagy része tehát „vegyes
saláta”, amelyben nehéz megtalálni, kit hol, hányszor
említenek. De ebből a strukturálatlan tényanyagból is
levonható néhány következtetés. Egyrészt világossá teszi,
kik voltak a Szerb Pravoszláv Egyházban azok, akik a „harci
tam-tamot” verték, és kik azok, akik nem, és ezért nem
nyilatkozhattak meg gyakran a médiában. Megnevezi az
uszítókat („sólymokat”), szerepüket elégségesen
bizonyítja nyilatkozataikkal, ugyanúgy, mint Pál patriarcha
kétszínűségét, vagy mások – a kisebbség, a kivételek
– „galamb” szerepét. Nem hagy kételyt a szerző afelől,
hogy a Szerb Pravoszláv Egyház akkoriban megnyilatkozó
tisztségviselői nem egyformán viszonyulnak az áldozatokhoz, a
harcoló katonaságokhoz, a nyilvánosságra került tettekhez.
Továbbá, hogy a konfliktus kezdete előtt nem egyforma mérce
szerint hantolták ki és temették újra a csontokat (Belgrád
körül, és Szerbiában sehol nem rendeztek újratemetéseket,
csak Boszniában és Horvátországban), noha a kommunisták jó
néhány tömegsírt töltöttek meg Belgrád környékén is
(és mostani témánk szempontjából, mellesleg, a magyarokkal
megtöltött sírokról is hallgattak, sőt tudomást sem akartak
róluk venni), és hogy mindig úgy nyilatkoztak, ahogy a
(politikai) szél fújt.
Tomanić érdeme, hogy nem hagyja említés
nélkül és kiemeli, hogy volt pópa, aki egyszerre fogta a
pásztorbotot és a golyószórót – a könyv fedőlapján
Filaret Vladika (hercegpüspök) ilyen képe van. Kevesen, sőt
majdnem senki nem beszél arról az űrről, amit a titóizmus
intelligens és eredményes nemzeti elnyomása hagyott maga
után, aminek következtében létrejöhetett az a helyzet,
amelybe a könyv kalauzol bennünket. Hibájául róhatnánk fel
a könyvnek, hogy erre nem világít rá, de enélkül is
érthető az, amit a szerző világossá akar tenni, hogy a papi
palástban, azt felhasználva, sokszor a háború apostolai
szónokoltak. Mégpedig úgy, hogy kihasználták, sőt maguk
szervezték azt az enyhén szólva is furcsa helyzetet, hogy 1990
körül kihantolták, majd eltemették a csontokat. Földből
földbe. Tették ezt a második világháborús évfordulókra
hivatkozva, sűrű tömjénfüstöléssel. De vajon miért nem
tették meg azt előbb, miért kellett a tömeggyilkosságok
áldozatainak maradványait pont akkor és pont ott bolygatni?
– teszi fel a kérdést a szerző. A csontokkal semmi
érdemleges nem történt, csak azokkal, akik jelen voltak ezeken
a ceremóniákon. Ki találta ki, ki rendelte el, és miért
hajtották végre ezeket a ceremóniákat? Vajon ezek voltak a
lélektani előkészületek a valódi háború megalapozásához?
Tomanić könyvében ezek a legfajsúlyosabb kérdések, így az
érdeklődő olvasó izgalommal várhatja a válaszokat,
amelyeket Tomanić a legjobb tudásával keres, de a választ
csak valószínűsíteni tudja. Közben nem törődik azzal, hogy
tabut feszeget, de annyira azért tárgyilagos, hogy nem tesz
túlzó általánosításokat, kritikáját elsősorban az
egyénekre hegyezi ki, de még így is mindebből egy másik nagy
horderejű következtetés adódik: az, hogy valami nagy baj van
a Szerb Pravoszláv Egyházzal, pontosabban azzal a vonulatával
amely időről időre felbukkan, és többnyire győz azokban a
belső harcokban amelyek dúlnak benne.
Azok, akik arra kíváncsiak, hogy milyen
eszmeiség állt a háborúzás mögött, és hogy ezeket hogyan
kapcsolták össze a Biblia, a hivatalos dogmák, valamint a
régmúlt eseményeinek értelmezéseivel, a legérdekesebb
magyarázatokat a könyv második, kisebb felében találhatnak.
Az eszmei háttér magyarázata olyan érthető és jó, hogy
bárki világosan láthat. Sajnos a szerző nem gondolta át,
hogy összefoglaló fejezetcímmel tagolja a rövid írások
halmazát, de az utolsó száz oldalon bukkannak fel azok az
eszmék, amelyek miatt kisiklott és ma is félresiklik minden
politikai diskurzus Szerbiában.
A szerző hosszasan gondolkodik olyan
kérdéseken, hogy pl. miért nevezik elsősorban szerbnek,
másodsorban pravoszlávnak és harmadsorban egyháznak a Szerb
Ortodox Egyházat. Ebben természetesen logikátlanságot lát,
hiszen az egyház a hívők és nem a nemzet gyülekezete.
Lényegében véve tehát az egyház (ekkleszia: gyülekezet) nem
lehet nemzeti – Pál fejti ki ezt világosan a rómaiakhoz
írott levélben. Tomanić egy fejezetben elemzi, hogy az egyház
hivatalos álláspontja az erőszakot már évszázadok óta, és
a messzi múlt történelmét illetően is aszerint értékeli,
hogy az hasznos volt-e a szerb népnek vagy nem, továbbá, hogy
az igazságos háború fogalmát is használja. Ezzel
kapcsolatban veti fel a „Lázár és Milos evangéliumát”,
de nemcsak felveti, hanem meg is magyarázza. Minden
természetesen a koszovói csatával kezdődik, pontosabban az
arról fennmaradt mítikus hagyománnyal és értelmezéssel. Az
egyik kulcsmomentuma az egésznek az a mondat, amit Lazar
fejedelemnek (akit egyébként következetesen cárnak mond a
hagyomány, noha nem volt az) tulajdonítanak. Csatába indulás
előtt ő ugyanis – a biztos halál tudatában (jellemző ez a
mitikus klisé) – ugyanazt mondta, mint amit az 1990-es
években a média harsogott: ,Jobb becsületesen (értsd:
büszkén) meghalni, mint rabságban élni (értsd: a mások
hatalmát elismerni). Pszichológiai terminológiát használva,
ez az az „édes citrom”, amellyel időről-időre
kínálgatják a szerb társadalmat. Közben a nyilvános
diskurzusban elhalványul ennek citrom volta, és csak
édességéről esik szó. Belátható, hogy egy ilyen
alaphelyzet alkalmas tömeges manipulációra, hiszen azt a
lehetőséget szünteti meg, hogy ki-ki mérlegelni tudja, mi az
ami neki jó. Tomanić az ebből adódó szemtelen manipulációt
konkretizálja is, amikor rámutat és kifejt olyan eseteket,
amikor a harcra buzdító püspökök egyszerűen eltűntek,
amikor nyájuk a legnehezebb helyzetbe jutott pont azért, mert a
püspökre hallgatott.
Még meredekebb Milos „evangéliuma”.
Milos Obilić volt ugyanis az a mondai alak, akinek a
merényletet tulajdonítják Murát szultán ellen a koszovói
csata ideje alatt. A hősi ének szerint – a szerző nem
idézi, mert annyira közismert – a köldökétől a torkáig
felhasította a fényesarcú padisahot. Ezek alapján, rövid
úton a gyilkolást dicséretes dolognak ismerte el az 1990-es
évekbeli Szerb Ortodox Egyház, sőt egy Krisztus-idézettel is
megtoldotta ezt a szerb egyházfő: (János 15:13) „Senki sem
szeret jobban, mint az, aki éltét adja barátaiért”. Ezekkel
a premisszákkal rövidre zárták érvelésük körét, és
pertíd módon harcba kényszerítették a boszniai és
horvátországi szerbeket – hiszen, ha nem mennek, akkor nem
szeretik embertársukat, nem becsületesek, nem szerbek, nem
keresztények stb. Senki sem firtatta – hiszen minek is tette
volna, amikor magának a patriarchának a szájából hangzott el
– az idézet kontextusát, hogy szó sincs az eredeti
szövegben arról, hogy ölve kell az életet adni, stb.
Akkoriban senki nem nézett utána – Tomanić ezt is pótolja
–, hogy az ortodox egyház(ak) minden kánona
(törvénykönyve) bűnnek tekinti az ölést, akármilyen
körülmények között történik, és még a véletlenül
embert ölőt is kizárják – időlegesen vagy véglegesen –
a vallás gyakorlásából. A szerző utánanézett annak is,
hogy az ortodoxia atyja, Athanasios (Szent Atanáz) úgy
fogalmazta meg hitelveit, hogy kompromisszumot kötött Nagy
Konstantin államérdekeivel. Így az ortodox hitelvekben az
államérdek jelentős szerepet játszik, és elvben ehhez
ragaszkodnak az ortodox egyház(ak). Világosan kifejti azt is,
hogy a Szerb Pravoszláv Egyház és az állam szférája
véglegesen össze van keveredve, pl. a fentebb említett Filaret
kormányzati szerepet vállalt mint a vallásügyi miniszter
helyettese, támogatta a területszerzésben az államot, sőt ma
is bevallott célja, hogy a Szerb Pravoszláv egyháznak a
lehető legnagyobb társadalmi súlya legyen...
A szerző kitér a másik vonulatra is a
Szerb Ortodox Egyház történetében, azokra, akik a
törökökkel is a kompromisszumot keresték, és akik nélkül
még maga az egyház sem maradt volna meg. Felteszi azt a
kérdést is, hogy vajon az egyenes gerinccel való lázadás,
vagy a főhajtással való munkálkodás volt-e az, ami a
túlélést biztosította, és hogy melyik a jobb szerep, a
világ figyelmét magukra vonni „öt percre”, és szenvedni,
vagy a háttérben meghúzódva évszázadokat „csak”
túlélni. Ezek persze aligha történelmi kérdések, de annak
hatása lehet a történelem alakulására, hogy hogyan
gondolkodik e kérdéskört illetően a többség – mint ahogy
ezt az 1980-as évektől a mai napig történő események
mutatják. 1990 után a nagyot szólók és keményen beszélők
voltak a meghatározók, de vajon mit adtak ezzel
közösségüknek, mi haszon volt ebből? Könyvének végső
megállapítása is ez: „A háborús propaganda – az
ordibálás, a hazugság és a gyűlölet – egyik
legszörnyűbb vonása az, hogy mindig azok műve, akik nem is
harcolnak”.
Könyvének utolsó részében a szerbek
közötti hangulatról is ír a szerző. Szerinte a szerbek már
belefáradtak a guzlicázásba (a guzla, guszla, illetve guzlica
egyhúrú vonós hangszer, amelyet akkor használnak, amikor
hösi énekeket énekelnek). De vajon jelenti-e ez azt, hogy a
mitikusan költött – tehát hamis – történelmi- és
valóságtudatot, a fikciót, amely annyi bajt okozott, inkább a
realitásra akarják cserélni? A könyv kétségtelenül a nagy
szembenézős könyvek típusába tartozik, az bizonyos, hogy
egyesek utálkozással, és olvasatlanul lökik el maguktól –
azok, akik inkább a szép mítoszt választják, még akkor is,
ha az sehova nem vezet. Ebből a könyvből képet alkothat az
ember arról, hogy milyen súlyos téveszmék alkotják azt a
mitikus tudatot, amely miatt irreális problémakezelés
jellemzi a térség lakosságát, pontosabban a szerb társadalom
nagy tömegeit. Ez elgondolkodtató. Azonban mindebből azért az
adhat némi derűlátásra okot, hogy van szellemi kapacitás –
ennek a megnyilvánulása Tomanić könyve –, amely akarja a
téveszméknek felszínre hozatalát, jelentésüknek
megismerését és a beszédet és gondolkodást róluk, hogy ez
által az irracionális problémakezelés értelmetlensége és
önsorsromboló kóros-káros voltát világossá tegye...
A mű megírása tehát indokolt volt emiatt
is, és azért is, hogy az, aki akar, szembesülhessen a
közelmúlttal, sőt a szerbiai társadalomnak most kell, illetve
kellene szembenéznie a múltja e szeletével, és nem majd
valamikor a bizonytalan jövőben. Más valamire is alkalmas az
ilyen kutakodás, arra, hogy rögzítsék a korszak
atmoszféráját. A műből kiolvasható az a háttér is, amely
majdan segíthet a levéltári adatok értelmezésében. Talán
majd egy kutató – ha nem épp Tomanić lesz az – elindulhat
azon a csapáson, amelyre ez a könyv mutat. Remélhető, hogy az
adatok összegyűjtése, a rendszerezett közzététele (a
teljesség igényével) is egyszer majd megtörténik. Az első
lépéseket mint kortárs, megfigyelő és elemző, Tomanić már
megtette.
Milorad Tomanić: Srpska crkva u ratu (i ratovi u njoj) (A szerb egyház a háborúkban – és háborúk a szerb egyházban). Medijska knjižara krug, 2001. 259 o.
Mészáros Zoltán