Klió 2003/3.
12. évfolyam
Magyarország
első ezer éve Európában
Az enyhén optimista cím mögött egy 2000. szeptember 28–30-án Debrecenben tartott ülésszak előadásait kapja az olvasó, ezen számos külföldi is részt vett, többek között Debrecen testvéregyetemeiről, amelyek közé újabban Clermont-Ferrand (Franciaország) is tartozik. Kósa Lajos polgármester angol, német és francia nyelvű előszava azt is kiemelte, hogy itt a nyugati kapcsolatok kérdése állt az előtérben. A tanulmányok időrendben három nagy főfejezetre és mindegyiken belül alfejezetekbe vannak csoportosítva.
A középkori főfejezeten belül az első
téma a középkori társadalmi struktúra és a gazdaság.
Fodor István a X. század során bekövetkezett
magyarországi változásokat fogja össze, Szabó István ezt
1966-ban a letelepülésre való átmenet korszakának mondta. A
társadalmak az i. e. VIII–VII. századtól kezdve
alkalmazkodtak a helyi körülményekhez. A magyar nép
kialakulása Nyugat-Szibériában ment végbe. A nomadizálók
és a helyben lakók közt nincs ellentét. Ha béke van, a
félnomadizálás került előtérbe vagy a letelepedés. A
földművelés már Levédiában (VIII–IX. század)
előkerült, amit a bolgár-török jövevényszavak
bizonyítanak. Már 900 előtt voltak állandó telepek. A
Kárpát-medence területének 15 százaléka állandóan víz
alatt volt. A téli és nyári szállás váltogatása helyett
Fodor inkább több szállás használatát valószínűsíti. A
kettős fejedelemség az államiság régi hagyományára utal. A
katonai kudarcok kényszerítették ki Géza és István
alapvető reformjait. Solymosi László az 1000 körüli
magyar társadalomban a hármas megosztást találja, de még
szembetűnőbb a szabadok és szolgák kettőssége. A
szabadság-fogalom ekkor még differenciálatlan. Elveszíthető,
de meg is szerezhető, persze az előbbi a gyakoribb. Ugyanakkor
van klerikusok és világiak kettőssége is. A hármas tagolás
Szt. István Intelmeiből tűnik elő. Gedai István Szt.
István pénzverését döntő változásnak tartja. Cseh,
lengyel és skandináv területről is kerültek elő dénárok.
Ezeken a lándzsa szerepel, mint felségjelvény. A hazai
aranypénz mellett bizánci is volt forgalomban. A kolozsvári Anton
E. Dörner az 1224-es Andreanum alapján mutatja be az
erdélyi szász közigazgatást, a hét szék területi
egységeit, a polgármester, a királybíró, székbíró,
városbíró szerepét. A királybíró állt a XV. században a
székek élén. Draskóczy István a XV. században
Erdélyben működött olaszokról ad áttekintést. Nógrády
Árpád a paraszti napszám vásárlóerejét kívánja
kimutatni, egy XV. század eleji és egy XVI. század eleji
összeírás alapján. Élelmiszerre (kenyér, hús, hal) napi
1,36 dénárt lehet számolni, ez 3500 kalóriának felel meg. Az
évi kiadás így egy személyre 11–15 forint, ez kisebb, mint
egy napszámos évi jövedelme, ha 260–270 munkanapot
számolunk 5–6 dénár napi jövedelemmel. Németh Péter
a Szabolcs és Szatmár megyei egyházi építészetet mutatja be
az Árpád-korban: az első századokból a paticsfalú
templomokból kevés nyom maradt fenn, csak a XIII. században
építkeztek tartósabb anyagból. Az okleveles anyag alapján
úgy tűnik, hogy a monostorok már a XII. században fából és
kőből építkeztek.
A következő nagyobb fejezet a magyarok és
Magyarország külföldi képét járja körül. Bertényi
Iván szerint a Szent Korona a XIV. század vége óta volt
az állam szimbóluma, ami a királyt és a nagyurakat
jelentette. Pontos ábrá-zolása csak II. Mátyás
(1608–19) óta ismert. Jean-Luc Fray azt vizsgálja,
hogyan látják a francia középiskolai és egyetemi tankönyvek
az országot és a magyarokat 1000 táján. A középiskolákban
érdemben nem kerül elő, mert ott csak a német–római
birodalmat és a Mediterráneumot tárgyalják. Az egyetemi
kézikönyvekben a lengyel és a cseh fejlődéssel vonnak
párhuzamokat. A heves magyar–román vitáról nem vesznek
tudomást. Kutatás is kevés van a tárgykörben, elsősorban a
nyelvi akadályok miatt. Jónás Ilona az Árpád-házi
szenteket (beleértve Szt. Gellértet) veti össze koruk
ideáltípusaival. István, Imre és Gellért a cluny-i eszmény
képviselői, László a lovag, Erzsébet és Margit a
misztikához sorolhatók. Pósán László a német
birodalom szerepét vizsgálja a magyar államalapításban,
Gyula 1003-as legyőzésével a görög befolyás megszűnt. Az
újvidéki Rokay Péter azt veszi számba, hogyan
terjesztette Magyarország a nyugati kereszténységet déli
szomszédjai körében, s a püspökségek szervezésére utal.
Ennek a tatárjárás miatt sokáig nincs folytatása. A
koldulórendek próbálkoznak ezzel ismét. Nagy Lajos is
kísérletezik ezzel, de nem tudta jól megszervezni. Györkös
Attila Raoul Glaber 1010–1047 közt írt krónikájának
Magyarországra vonatkozó részeit elemzi, a magyar
betörésekben Isten büntetését látja. Persze sok a
pontatlanság a szövegben. A magyarok Szt. István
tevékenysége nyomán lettek keresztények. Bárány Attila
angol és magyar zsoldosok itáliai kapcsolatait mutatja be. Az
1340-es évek óta szerepelnek itt, az 1350-es években már
kompániákat alakítottak. Toldi Sir John Hawkwodddal került
kapcsolatba. Az angolok taktikai fogásokat tanultak a
magyaroktól. Durazzói Károly mellett hétezer magyar zsoldos
harcolt Nápoly elfoglalásáért. Angliában is járt ekkor
magyar zsoldos, Felsőrákosi Frigyes.
A következő nagy fejezet a korai újkor
(XVI–XVIII. század). Politikai dezintegrálódás és az
idegen uralom következményei az első rész harcias címe. A
pozsonyi Jozef Paďurík I. Ferdinánd személyes
szerepét hangsúlyozza a Habsburg-birodalom létrehozásában. A
korábbi rendi uralmat váltotta fel. Magyarország azonban a
kettős királyválasztás miatt a gyenge láncszem volt. Számba
veszi a Habsburgok megítélését, Ferdinánd központosító
törekvéseit, végrendeletében megmutatkozó terveit. A
birodalomnak európai küldetése volt. Bársony István
az erdélyi fejedelemválasztás módjait veszi számba, az
elvben szabad választás mellett a dinasztikus kapcsolat fontos
volt, akár oldalágon, később a török támogatás játszott
szerepet (Bethlen Gábor stb.). Vitéz Mihály fejedelemsége
csak átmeneti jelenség volt. Papp Klára a XVI–XVII.
századi erdélyi fejedelmi udvart mutatja be, hangsúlyozza a
toleranciát. Báthori Istvántól számít a fénykor, az udvar
Gyulafehérvárott tartózkodik, de országgyűlések más
városokban is üléseztek. Leírja a külföldi követek
fogadását, és röviden jellemzi az egyes fejedelmeket. Nagy
László a királyi Magyarország és Erdély kapcsolatairól
a kortársak felfogását sorolja fel, külföldieket is
beleértve. Az általános vélemény a kapcsolatot rossznak
tartja. Erdélyben az arisztokrácia gyenge és szegény. Hogy a
két államrész közül melyik volt a jobb, az elég sokszor
változott, nem volt általános felfogás, hogy a királyi
Magyarországon zsarnokság van, Erdélyben meg szabadság. A
királyi Magyarországon kevesebb a felségsértési per és
kivégzés. Gebei Sándor Bethlen és a lengyel trón
kapcsolatát elemzi. III. Zsigmond lengyel király (1587–1632)
Habsburg-barát politikájával sokan voltak elégedetlenek, a
törökök elleni 1621-es hadjáratával is. Ezért kapott
ajánlatokat Gusztáv Adolf svéd király is, az ő
visszautasítása esetén Bethlen, de az ajánlat mögött nem
volt elég hazai erő. Varga J. János a magyar körök
török orientálódásának a változatait sorolja fel
Wesselényi, Apafi és Thököly példáján, a török irányzat
a vasvári béke miatt erősödött meg. Thököly 1682-es, a
Porta északkeleti Madzsar fejedelemsége révén Magyarország
a rossz oldalra került. Kovács Zoltán az 1743-as
angol–osztrák gazdasági tárgyalásokat mutatja be, ezek
eredménytelenek voltak. Az angolok szerint Magyarország
elmaradott, nem valamiféle Peru, a magyarok katonák, a
kereskedelem nem érdekli őket. Magyarország csak mint a
Habsburg-birodalom része számít.
A következő alfejezet a közép-európai
térség gazdasági és társadalmi fejlődését állítja a
központba. Barta János utal ugyan a XVIII. századi
nehézségekre (pl. járványok), de a béke következtében
mégis mutatkozott gazdasági haladás, ezt elősegítették a
külföldi telepítések. Utal az oktatás felzárkózására, az
udvar és az ország közt a konfliktus lehetőségét a magyar
elit megoszlása is okozta (főnemesek és nemesek ellentéte).
Az együttműködés a rendekkel nem ment. Utal viszont az
úrbérrendezésre, a vallási kérdésekre. A Habsburgokhoz
való tartozás nélkül az ország a balkáni népek sorsában
osztozott volna. Szabó Béla az európai „ius
commune” hatását vizsgálja a magyar jogfejlődésre.
Werbőczi még teljesen a szokásjog alapján állt. De mintegy
800 fő járt nyugati jogi karokra, nyugati jogi munkák sok
könyvtárban voltak találhatók. A római jog egyfajta
hallgatólagos átvételére (tacita receptio) került sor. A
nagyváradi Gheorghe Gorun a különböző XVIII. századi
reformokat veti össze. A külföldről jövő
kezdeményezéseket itt általában elutasították. Az egyházi
uniót a román lakosság nem fogadta el. Mária Terézia és II.
József reformjainak az értékelése a román és a magyar
szakirodalomban éppen ellentétes. Az elit ellenezte a
reformokat. Mindegyik etnikum csak a saját szempontjai szerint
ítélte meg őket. Valamiféle egyesítő tendenciáknak az
esélye ma minimális. A moszkvai Olga Khavanova a
magyarországi nemesi nevelés intézményeit mutatja be az
1746-os bécsi Theresianumtól kezdve, beleértve a főnemesi
kezdeményeket is. Mária Terézia 1777-ben az egyetem
részeként létrehozott egy nemesi akadémiát, de ez Józsefet
nem érdekelte. Mária Terézia azt kísérelte meg, hogy
ránevelje a nemességet a közjó szolgálatára. Takács
Péter a XVIII–XIX. század fordulóján Erdélyen belül
öt makrorégiót különböztet meg, ezek már a középkor óta
léteztek, áttekinti gazdasági szerepüket, a kereskedelem
jelentőségét. Az egész gazdasági életre a patriarchalizmus
volt a jellemző. Poór János a magyarországi elit 1800
körüli válaszait elemzi a nemzeti sorskérdésekre, Hajnóczy
József javaslatait állítja az előtérbe, és arra utal, hogy
senki sem akadályozta volna meg ezeknek a megvalósítását. De
az uralkodó és a rendek állandó huzakodása miatt minden
kísérlet elbukott. Az 1796–1807 közti országgyűléseken
világosan megmutatkozott a főnemesség önző
állásfoglalása. Kemecsi Lajos a magyar kocsi (hintó)
történetét vázolja fel (a magyar szó számos európai
nyelvbe átkerült). Három ló vontatta szekér volt ez,
könnyű szerkezetű, eredetileg nem is volt vas alkatrésze. A
készítés központjai Komárom, Győr és Pozsony voltak. A
népi tudatban nincs nyoma, hogy a név Kocs község nevéből
származik. A kocsi használatára észak-dunántúli adatokat
sorol fel.
A városi fejlődést tárgyaló alfejezetben
Granasztói György az 1500–1800 közötti korszakban
vizsgálja a városi fejlődést, de már a XV. század
elejétől hoz adatokat. Granasztói szélesen vizsgálja a dunai
térséget, itt 1500 táján két város állt a rangsor élén,
Bécs és Prága. A XVII–XIX. század fordulóján az itteni
nagy városok már kevésbé előnyös helyzetben voltak. A
francia szövegben Granasztói utal arra, hogy a magyar nyelv meg
tudja különböztetni a városiasodást (tehát a mennyiségi
növekedést) és a városiasodást, vagyis a városi
jellegzetességek kibontakozását, ez ugyanis nemcsak
lélekszám kérdése. A fejlődés motorjai a kisvárosok
voltak. A brnói Marie Marečkova a kelet-felvidéki
városok szerepét tárgyalja a középeurópai kereskedelmi
kapcsolatokban. A XVII–XVIII. században Krakkó és Wrocław
(Boroszló) a központ, a borkivitelben Kassa, Lőcse és Eperjes
a fontosak. A pozsonyi Lengyel Tünde a felvidéki
mezővárosok mindennapi életét mutatja be a XVI–XVII.
században. Ezek a legurbanizáltabbak. A lélekszámra csak
becslések lehetségesek. A családokban 8 százalékkal több
a fiú, mint a leány. A gyermekek átlagos száma családonként
2,55. Szigorították a jobbágyok beköltözését a városokba.
A különböző rendekhez tartozók együttélése tilos volt. A
nemesek jelenléte lassította a városi fejlődést. Jeney-Tóth
Annamária az erdélyi fejedelmek és a kolozsvári céhek
viszonyát elemzi. Sok adatot hoz fel, iparáganként
csoportosítva, hogyan nehezítették meg a fejedelmek
különböző terhekkel, a munkások más munkahelyre való
rendelésével a céhek munkáját, ebben különösen Bethlen
Gábornak volt szerepe. Az eperjesi Kónya Péter
vizsgálja a felső-magyarországi királyi városok 1670–1711
közötti szerepét a Habsurg-ellenes felkelésekben. Kiemeli a
kormányzat merkantilista politikáját, a sok hadjárat negatív
szerepét, az ellenreformáció hatását. A városoknak az
országgyűléseken nem volt szavuk. Az adóteher igen súlyos
volt. A rendi hadjáratok elősegítették a törökök további
előrenyomulását. Eperjes, Bártfa és Kisszeben önként
vettek részt a felkelésekben, csakhogy ennek súlyos
következményei voltak, gazdasági téren is. Dobrossy
István a nagy létszámú miskolci görög kolónia és az
itt megalakult kompániák (kereskedőtársaságok) példáján
mutatja be az ortodoxia itteni szerepét és kapcsolatait a
Balkánnal és a nyugat-európai görög diaszpórával.
A reformáció és katolikus megújulás
alfejezetben Bitskey István a katolikus megújulást
európai kontextusba ágyazza, a Felvidéken ez katolikus és
evangélikus mozgalmat jelent, 1610-ben Zsolnán tartották az
evangélikusok országos zsinatjukat. A másik oldalon a
jezsuiták játsszák a főszerepet, itt Pázmány
tevékenységére utal. Az alsóbb városi rétegek közt
tevékenykedő ferencesek még a babonával találkoznak.
Mindkét oldal kiépíti iskoláit és nyomdáit. A többféle
etnikum révén soknyelvű környezet alakul ki. A főurak
támogatta barokk a képzőművészetben fontos, a szlovák
nyelvű egyházi irodalom ekkor bontakozik ki mindkét
felekezetnél. A pozsonyi David D. Daniel a reformáció
és a nemzetiségi értelmiség kapcsolatát mutatja be.
Elsősorban a XVII. század során tárgyalja az evangélikus és
a református felekezet közötti különbséget, amely a
szlovák, illetve a magyar oldalon, de a németeknél is a
nemzeti nyelv fejlődését mozdítja elő. Felekezet és etnikum
kapcsolata így válik világossá. A leicesteri egyetemről
jött Richard Bonney „Isten, Haza, Szabadság”
címen Magyarország Ausztrián belüli helyzetét Skóciának az
Angol Királyságon belüli helyzetével veti össze. Erdély
szerepét, és I. Lipót ellenreformációját is bekapcsolva az
1526–1611 közötti korszak vonatkozásában a pluralizmus
négy formáját vázolja fel: 1. ahol nincs pluralizmus, ez
Magyarország közvetlenül Mohács után; 2. ahol a többség
üldözi a kisebbséget, ez a királyi Magyarország; 3. az
együttélés, ez a török hódoltság; 4. egyik sem uralkodó,
ez Erdély. A helyzet a XVII. század végére változik meg
alapjaiban. A szerző igen jól tájékozott a magyarországi
fejlődés kérdéseiben. A Debrecenben dolgozó Hörcsik
Richard a XVI–XVIII. századi protestáns peregrináció
kérdését veti fel, a puritanizmus elterjedése kapcsán is. A
katolikusok a birodalmon belüli egyetemekre jártak (Bécs,
Graz, Prága), a protestánsok a nyugati protestáns egyetemekre,
de ezt a kormányzat 1725-től megszigorította. A 405–406.
lapon kimutatást közöl a kálvinista ösztöndíjasok
számáról városonként, helyzetüket is vizsgálja. A
külföldi egyetemre járás előtt tanítóskodással gyűjtik
össze a szükséges pénzt. Baráth L. Béla a Bursa
sacra szerepét mutatja be a peregrinációban 1666–81
között. Debrecenben 1631-től jött szokásba, hogy az
egyháztól kapott ösztöndíj egy részét a hazatérés után
visszafizették. Részletes táblázatot közöl a szóban forgó
években a peregrinációban résztvevő teológusokról városok
szerint. Lévai Csaba az angliai, angolszász
észak-amerikai és magyarországi apokalipszis-irodalmat veti
össze. Amerikában a nehézségek közepette támadt a hivatás
(manifest destiny) gondolata. A magyaroknál Bocskai óta az
apokalipszis helyét a nemzeti önmegsegítés foglalta el.
Az utolsó nagy fejezet Magyarország újkori
szerepét tárgyalja, az első alfejezetben a polgári
átalakulás kérdéseit. Gyáni Gábor ennek
kulcskérdéseit vizsgálja, de úgy látja, maga a fogalom
bizonytalan. Az átalakulásban kiemeli a zsidók szerepét. A
kolozsvári Egyed Ákos az utolsó, 1848-as erdélyi
országgyűlés szerepét mutatja be a folyamatban, elsőrendűen
a jobbágyfelszabadítás formáját és a három erdélyi
nemzet szerepét. Ruszoly József az 1848-as forradalom
által teremtett parlament és kormány helyzetét mutatja be,
részletesen a választójog átalakítását a népképviseleti
elvnek megfelelően. A kolozsvári Pál Judit az első
világháború előtti székely városok helyzetét elemzi, a
XVII. század végétől állandó harcot vívtak a városi
státusz megtartásáért. A dualizmus korában fellendülés
következett be. L. Nagy Zsuzsa a kispolgárság
helyzetét (lower middle) és a társadalmi mobilitás
lehetőségeit elemzi a két világháború közötti korszakban.
A következő alfejezet a modernizációt és
az ideológiai kérdéseket tárgyalja. Orosz István a
mezőgazdaság modernizálásának a kezdeteit mutatja be a XIX.
század első felében, elsőrendűen a terméseredmények
növelését a szántóterület bővítése révén, ez az
1880-as évektől viszont lelassult. Fülöp Éva az
egyházi vagyon alakulását vizsgálja a hagyomány és a
modernizáció kettősségében, a hódoltság felszámolása
utáni újjárendezéstől a hitbizományok koráig. Erős
Vilmos Szabó István 1848/49 problémáival foglalkozó
írásaival a központban egyéb munkáit is elemzi, úgy látja,
1945 után valamiféle harmadikutas álláspontot foglalt el. Tokody
Gyula a pángermanizmus magyarországi behatását tárgyalja
a pángermán Weltpolitik jegyében, ami Ausztria bekebelezését
is jelentette volna, ezért a Los von Ungarn (el
Magyarországtól) jelszó. A magyarországi németek a német
ösztönzés ellenére csak a dualista kor végén kezdtek
szervezkedni. Az erdélyi szászok viszont mindig
kormánypártiak voltak. Utal Edmund Steinacker vezető
szerepére, de rámutat arra, hogy ő is Magyarország területi
egysége mellett foglalt állást 1914 előtt. Tímár Lajos
a magyarországi értelmiség reprodukcióját vizsgálja a két
világháború között, bemutatja a foglalkozási arányokat, az
intergenerációs mobilitás lehetőségeit. 40–54 százaléka
értelmiségi származású volt, tehát az értelmiség
önmagát reprodukálta. Barta Róbert a brit konzervatív
pártot és a magyar egységes pártot veti össze az 1920-as
években, történeti okokból sok a különbség, de van
néhány hasonló vonás. Az angol pártstruktúra az 1870-es
évektől alakult ki, helyi szervezetekkel, parlamenti
hagyományokkal. A magyar párt újsütetű, csak egy
országgyűlési frakció. A választójog is különböző. A
belső problémákat mindkét párt sikerrel megoldotta. A
magyarnak nem volt olyan konkurense, mint az angolnak a
Munkáspárt. Mindkettőben döntő a miniszterelnök szerepe. Az
angol esetében az arisztokrácia szerepe csökkent, de a
földbirtokosok 40 százaléka még mindig a konzervatívokat
támogatja. A magyar pártnak paraszti támasza van. Az
arisztokrácia itt is kiszorul, kivéve a párt vezetését. A
magyar arisztokrácia visszavonulása lassúbb. Szőke Domokos
az 1938-as Szt. István- év történeti jelentőségét
firtatja, ebben is az eucharisztikus kongresszus szerepét.
Teleki a népek együttélését emelte ki a jubileum kapcsán,
Szekfű az államalapító szerepét. A pozsonyi Dušan
Škvarna a szlovák nemzeti jelvények kialakulását
nyomozza. A XVIII. században még az egész országra közösek
a szimbólumok, a király, a haza. Papánek fellépésével
kerül elő a nagymorva állami hagyomány. Más szlávok
ünnepeivel összevetve itt a Tátra, Dévény, a Kriváň
tátrai hegy a nemzet szimbóluma. Csák Máté és Jan Jiskra
szlovák uralkodókként szerepelnek. Már 1848 előtt
megszületik a nemzeti himnusz, az 1848-as forradalomban a
zászló és a címer (máig ható érvénnyel). A XIX. század
során a szimbólumok száma tovább nőtt. Szerényebbek, mint a
magyarok. Persze 1918 előtt csak az értelmiség ismerte,
széles körökben csak 1918 után terjedtek el.
Az utolsó alfejezet a nemzetiségeket és a
kortársak Magyarország-képét vizsgálja. Papp Imre az
1820–40-es években Magyarországon járt francia utazók
élményeiről számol be. Az útviszonyok nagyon rosszak.
Geológus, katonatiszt, Napóleon egyik marsallja járt itt.
Saint-Marc Girardin szerint egy önálló Magyarországnak nincs
jövője (1836). Edouard Antoine Thouvenel 1838-ban a
középosztályt hiányolja, a nemesség az uralkodó. Berlioz
1846-ban itt ismerkedik meg a Rákóczi-indulóval, meglepi a
nagy protekcionista láz. Auguste-Benoît de Gérando 1840–42
és 1845–48 között Magyarországon élt, három könyvet írt
az országról, nagy együttérzéssel. Franciaként persze az
államnemzet híve. A rostocki Manfred Jatzlauk Moltke
1835-ös útját ismerteti, Konstantinápoly felé utazóban.
Értő humanista műveltségével kritikus a nemességgel
szemben. Az osztrák–magyar viszonyt házasságnak tartja,
ebben az osztrák oldalon áll. A pittsburghi Várdy S. Béla
a századfordulós Amerikában vizsgálja az oda kivándorolt
magyarokat és szlovákokat. Felfigyel az együttélés és az
elválás az emigrációban is megfigyelhető szakaszaira. A
magyar mozzanatot a szlovákok idővel elhagyják (Árpád
sohasem élt). A paraszti szlovák nemzet emigránsai a
nacionalizmus hatása alá kerülnek. a magyar elnyomást
bírálják, ezt a nacionalista felfogást hazatérve terjesztik.
Az emigrációban a szlovák nacionalizmus összecsap az
ugyancsak erős magyar nacionalizmussal. A kivándorló magyar
parasztokban erős a függetlenségi szemlélet, és a fölény a
szlovákokkal szemben. Többek között ezek alapján alakul ki a
tudatlan kelet-európai paraszt (husky) sztereotípiája. A
kléruson belül akadt élesen magyarellenes (Peter V.
Rovnianek), de „magyarón” is, aki ellenezte Magyarország
felosztását. Az újvidéki Aleksandar Kasaš a
jugoszláviai magyar kisebbségről ad képet 1918–41 között,
nehéz anyagi helyzetben vannak. A kisebbségi jogokat a
békeszerződések kényszerítették rá Jugoszláviára.
1927–29-ben a magyar kisebbség minél több parlamenti helyet
igyekezett megszerezni. A moszkvai Alexandr Stykalin a
román pártvezetés álláspontját vizsgálja Nagy Imre
vonatkozásában. 1956. november 22-én Gheorghiu-Dej
pártfőtitkár Budapestre utazott. Szabadulni akart a szovjet
fennhatóságtól, de nem szövetkezhetett Nagy Imrével. Az
eseményeket saját helyzete megerősítésére igyekezett
felhasználni. Kár, hogy a szerkesztők nem adtak informnációt
a háromnapos szimpóziumról, esetleges vitáiról.
The First Millennium of Hungary in Europe (Magyarország első ezer éve Európában). Editors-in-chief Klára Papp, János Barta. Co-editors Attila Bárány, Attila Györkös. Debrecen, 2002. Multiplex Media – Debrecen University Press, 582 o.
Niederhauser Emil