Klió 2003/3.
12. évfolyam
A Közép-Európai Egyetem Történeti
Tanszékének évkönyve
Kontler László előszava az utóbbi tíz év eredményeiről, az oktatásról és a jövő terveiről számol be részletesen. A kötet zömét az egyetem hallgatóinak a dolgozatai teszik ki.
Mikhail Dmitriev a moszkvai
Oroszország zsidók és a zsidózók iránti magatartását
összegzi. Az államhatalom egy ideig tűrte a „zsidózók”
szektájának a tevékenységét, volt bizonyos zsidó befolyás
is erre a mozgalomra. Kijevben teológiai ihletésű
zsidóellenesség volt, de egészében a XVI–XVII. századról
nem sokat tudunk. Az oroszok magatartása mindenképpen más
volt, mint a korabeli Nyugaté. Tóth István György a
könyvírás és könyvégetés kettősségét vizsgálja a XVII.
századi Magyarországon. A könyvírás nem volt különösen
fontos, tekintettel a nagyméretű analfabétizmusra. A könyvek
írásában a királyi Magyarországon a ferencesek, domonkosok
és jezsuiták jeleskedtek. Ők tartottak fenn iskolákat is. A
szerzetes írók között olaszok is akadtak. A szerző néhány
fennmaradt könyvjegyzéket elemez, a könyvek nagy többsége
egyházi, kegyességi olvasmány. Protestáns könyveket viszont
égettek. Kontler László Burke és Gentz tevékenységét
elemzi a régi rend védelmében. Burke azért támadta a francia
forradalmat, mert az egész addig uralkodó társadalmi
eszmerendszert vonta kétségbe. Utalt a régi civilizáció
előzményeire. Európai szempontokat vetett fel kritikájában.
Gentz ebben hasonlít rá. Véleményük szerint az európai
civilizáció eredménye a hatalmi egyensúly. Egyikük sem volt
Franciaország-ellenes. Szerintük az államok közötti
rivalizálás örök, ebből következik a hatalmi egyensúly.
Kontler a konzervatív felvilágosodás képviselőit látja
bennük. Gerő András Bibó István politikai nézeteit
elemzi, az eszmék foglyának nevezi őt. Több ellentmondást
talál munkáiban. A legitimitáson belül Bécset pozitívnak
tartja, de a kiegyezést elítéli. Ellentét áll fenn a
kollektív elítélés elutasításában és a demokratikus
eszmék dicséretében. Ellentét van a demokrácia és a
nacionalizmus között is, ezt Bibó is észrevette. A
liberalizmust és a demokráciát összekeveri. Az 1867-es
kiegyezést a hamis realizmus példájának tartja, holott az
ország felívelő korszakának volt a nyitánya. Gerő elismeri
Bibó erkölcsi tekintélyét, de rossz történésznek tartja.
Roumen Daskalov a bolgár múltban és
a jelenben keresi a népieseket és a nyugatosokat Az első
népiesek orosz ihletésre a szlavofilok voltak a bolgárok
között is (Szlavejkov, Karavelov), de ők a Nyugatot is
csodálták, Zsinzifoc viszont egyértelműen szlavofil volt.
Botevet is a népiesekhez sorolja. 1878 után a populisták a
mérsékelt narodnyikok követői. De nem volt náluk semmiféle
falu-nosztalgia, még a parasztpártban sem. Vannak ugyanakkor a
XIX. század utolsó évtizedeiben is a Nyugatnak csodálói (a
Miszĺl című folyóirat köre). Mégis egészében inkább
nyugatos felfogást lát itt a szerző. A politikai népiesség
1944 előtt valamennyi pártra jellemző volt. Valamiféle
agrárius külön utat ma mindenki elutasít. Marina V.
Loskoutova az orosz középiskola problémáit vizsgálja a
XIX. század második felében és a XX. század elején, ezen
belül az állam és a helyi erők szerepét mérlegeli. A
korabeli Nyugaton ezek egyensúlyban voltak, jól tagolt
középiskolai hálózatot tartottak fenn. Az 1860-as évek
reformjai során Oroszországban létrehozták a klasszikus
gimnáziumot és a reál középiskolát, az állam az előbbit
favorizálta, a reáliskolákat a vidéki intézmények, a
zemsztvók. A nemesek és a hivatalnokok gyerekei a klasszikus
gimnáziumba jártak. Az 1880-as évek ellenreformjai a
középiskolában nem hoztak érdemi változást. Vilana
Pilinkaite-Sotirovič a jobbágyfelszabadítás utáni
litván társadalom házassági stratégiáit elemzi. A szülők
a társadalmi rangnak megfelelő házasságokat pártolták. A
fiatalok zömmel a szülők kívánságainak megfelelően
kötöttek házasságot. Karády Victor a katolikus és a
zsidó felekezet példáján vizsgálja felekezet és bűnözés
összefüggését Magyarországon a XX. század elején.
Fontosnak tartja a felekezeteken belüli rétegződés
figyelembevételét ennél a kutatásnál. A katolikusok
soraiban a parasztság mintegy 60 százalékot tesz ki, a
zsidóknál legfeljebb 10 százalékot. A katolikusok bűnözése
megfelel a korabeli átlagnak, de felülreprezentáltak az
erőszakos cselekedetekben, viszont alulreprezentáltak a
párbajozásban. A zsidóknál államellenes bűntény alig akad,
de a vallás és a hadsereg elleni fellépés igen. Az
alkoholizmus kevés, de a gazdasági bűntények száma nagy. Maciej
Janowski hiányolja, hogy a CEU könyvtárában alig
található kelet-európai vonatkozású szakirodalom. Három
történész címen kiváló érzékkel a lengyel Michał
Bobrzyńskit, a cseh Josef Pekařt és a magyar Szekfű Gyulát
veti össze. A cseh és a lengyel romantika után következő
pozitivista reakció jellemzi az első kettőt; de a
szellemtörténet is hat rájuk. Bobrzyński bírálja a
jezsuitákat. Pekař a Habsburg-uralom ellenére igen pozitívan
látja a cseh barokkot. Bobrzyński etatista, Pekař elítéli a
radikális nacionalizmust, amely elítéli az államot.
Szekfűnél sok hasonló vonás található, de lényeges
különbségek is, így a szellemtörténet erős hatása,
Bobrzyńskihez hasonlóan, a periodizációban ő is az államnak
tulajdonít alapvető jelentőséget. A társadalmi kritikában
is közel állnak egymáshoz. Bobrzyński és Szekfű egyaránt
nemzetnevelők. Szekfű, de olykor a másik kettő is bírálja a
zsidó szellemiséget, amelyet a modern civilizációval kapcsol
össze. Bobrzyński és mérsékeltebben Pekař jozefinisták,
Szekfű a hivatásrendiség híve. Szekfű nem a magyar nemzetet
tarja vétkesnek, hanem a 1iberálisokat és a zsidókat. A
nemzet vonatkozásában Pekař a modernebb, elismeri a
változásokat, Szekfű nacionalistább. Bobrzyński és Pekař a
romantikát ellenzők második nemzedékét jelentik, a náluk
jóval fiatalabb Szekfű idején a romantika még uralkodónak
nevezhető. Az első két történetírás közt szoros az
érintkezés, közös a német–osztrák történeti háttér. A
hazafiasság mindháromban közös, Szekfűnél még a
pártállami korszakban is. Személyes viszonyaik is hasonlók, a
középosztályi származástól kezdve. Az ukrán analógiát a
szerző Lypynskijben találja meg, a románt a Junimea folyóirat
körében. Egyik szerző sem ítélkezett sztereotípiák
alapján. A tanulmány meggyőzően bizonyítja a szerző
kiváló tájékozottságát.
Yaroslav Hrytsak az 1991–2001
közötti ukrán nacionalizmus mítoszait és balfogásait
mutatja be. Az amerikai Brubaker elméletét alkalmazza az
ukrán viszonyokra. Kiemeli, hogy Ukrajna nem hullott szét,
pedig 1991 táján sokan ettől féltek. Az ukránok, oroszok és
egyéb nemzetiségek közti különbségek szociális jellegűek
is. Az 1994 utáni szakaszban összeveti Lviv és Doneck
lakosságának állásfoglalását. Kérdőívvel dolgozott
mindkét városban, az identitásra 28 lehetőséget kínált fel
válaszként. Doneckben a szovjet identitás az uralkodó,
Lvivben az ukrán. Az oroszok és az ukránok egyaránt
identitásválságban vannak. A választásban nem a nyelv a
döntő, hanem a lakóhely. 1994 után, később még újabb
felméréseket is végzett a szerző hasonló módszerrel, az
ukrán identitást találja a legszélesebbnek, az orosz
kevésbé intenzív. A két város állásfoglalása nagyjából
változatlan, itt fontosnak tartja, hogy Doneck 70, Lviv csak 50
évig állt szovjet uralom alatt. A szerző szerint a felmérés
igazolja Brubaker elméletét, amely szerint Kelet-Európában
gyengébb a nacionalizmus, mint Nyugaton. Kelet-Európában
szerinte nem ez a központi probléma. Hrytsak szerint viszont a
történetírásban mégis ez áll a középpontban. A nyugat-
és kelet-európai nacionalizmus között van különbség.
Egy függelékben pontos jegyzéket kap az
olvasó az egyetemen 1999-2002 között tartott kurzusokról, az
ekkor megvédett szakdolgozati és doktori munkákról és az
egyetemen ekkor tartott nyilvános előadásokról. A kötetet a
70 éves tanárnak és kutatónak, Alfred J. Riebernek
ajánlották.
Central European University. History Department. Yearbook 2001–2002. Ed. by Jaroslav Miller, István György Tóth. Bp. 2002, Central European University, 272 o.
Niederhauser Emil