Klió 2003/3.
12. évfolyam
Az
együttműködés és a tolerancia tapasztalatai az Uraloninnen
népeinél
A szovjethatalom megszűnése után a korábbi autonóm köztársaságokban is megpezsdült a tudományos élet. Olyan témákról is lehet már értekezni, amelyekről a XX. század tízes éveitől a kilencvenesekig még csak szót sem lehetett ejteni. Ugyanekkor kiderült az is, hogy a századvégen kiváló elmék gondolkoztak el a történelem alapvető kérdéseiről, és ma már magas szinten tudják azokat vitatni még az olyan „istenhátamögöttinek” tűnő helyeken is mint például az Udmurt Köztársaság székvárosa, Izsevszk. Magyarországon természetesen kevesen tudják azt, hogy ez az egyetemi város nemcsak a fínnugor kutatásoknak ad már régen színvonalas otthont, hanem Oroszország egyik legnagyobb és régi fegyvergyára működik a városban.
A magas szintű
konferencia, amelyről az ismertetett nagy kötet tanúskodik,
javarészt régészeti kérdésekkel, valamint főleg
néprajzi-folklorisztikai anyagokkal foglalkozott ugyan, de
amint a kötet címe bizonyítja, olyan dolgokat is
megpendített, mint a népek-nemzetek egymás mellett élésének
történelmi valósága, azok kapcsolatainak régebben csupán
egyoldalúan vizsgált relációi. A megfelelő alapot a
Kijevből érkezett Ju. V. Pavlenko előadása
szolgáltatta, aki az egész emberiség civilizációs
fejlődését vázolta fel, teljesen újszerűen és nagyon
elgondolkoztató módon, méghozzá a legfontosabb
nyugat-európai és amerikai vonatkozó szakirodalom alapos
ismeretében. Sémájában a késői őskortól máig vázolja
fel a civilizációkat, és kitekint azok közeli jövőjére is.
Nem kevésbé lényeges az sem, amit a Szovjetunió
szétesésekor beállott szituációról ír.
A következő
előadó már helyi kutató, V. V. Tuganajev, aki a
biogenezisről és az antropogenezisről értekezett. Az
evolúció tanát Lamarcktól máig elemezte, benne a saját és
a legmodernebb oroszországi gondolkodók véleményét
vonultatva fel, olyan kérdésekről is, mint a darwinizmus.
Mindkét előadás szövegét érdemes lenne magyarul is
megjelentetni, mert idehaza általában nemigen ismerik az
oroszországi történetfilozófusok álláspontjait sem ebben,
sem pedig más vonatkozásokban (a tanulmányokhoz,
előadásokhoz jelentős bibliográfia csatlakozik!).
Nos, ilyen magas szintű bevezetők után
esett szó az udmurt nép toleranciájáról, V. J. Valdikin,
szintén izsevszki előadó részéről. Mit is értett az
előadó tolerancia alatt, természetesen általános és
konkrét udmurt – történelmi vonatkozásban? Ennek a piciny
volgai-finn népnek volt mit tolerálnia az Oroszország keretei
között töltött, lezajlott történelmében. Türelem, a
saját szellemiségben való hit és meggyőződés, minderre
nagy szükség volt a hosszú évszázadok alatt azért, hogy az
udmurt (idegen nevén votják) nép fennmaradhasson a mai, új
virágzást ígérő korszakig. A XVIII. században A. N.
Ragyiscsev még azt írta, hogy a votják nép félénk és
békeszerető. Mások vendégszeretetüket emelték ki. A kő és
egyéb kemény dolog összetörik, de a mi emberünknek
(népünknek) mindent el kell viselnie, szólt a régi mondás. A
tatárokat ravasz kereskedőknek tartották, a böszörményeket
vidám, mulatós embereknek. Az udmurt meg kevésbeszédű,
szinte némán élő nép. Az udmurt mentalitás bonyolult
kialakulási okait mutatva be, végül a szerző-előadó arra a
következtetésre jutott, hogy a XV–XVI. században az
oroszországi térítők tevékenysége nyomán az udmurtoknál
szinte eltűnt már a saját kultúra, majd 1917 után
valamiféle eufórikus csodavárás rövid korszaka következett
be, amit a valóságban a kegyetlen elnyomás követett, a
csalódások harmincas-negyvenes évtizedei. Végül a mostani
ezredfordulón újabb törés, az eddigi tájékozódási pontok
eltűnése, az éles átértékelődések évei jöttek el. Az
udmurtok mintha elvesztenék saját etnicitásukat: hol tatár,
hol meg orosz népnevek mögé rejtőznek. Az exogámia, mint
egykori stabilizáló erő, lényegében elveszett. A nevezetes
udmurt tolerancia sok esetben áldozatot jelentett,
önfeláldozást. A „jövevények” előtt az udmurtok mára
már kapituláltak. Kevés a remény, habár van még, arra
vonatkozólag, hogy az évezredes udmurt népi kultúra még a
globalizáció fenyegetettsége idejében is megőrizheti
önmagát.
Ezután került sor az ó- és középkori,
Káma-vidéki kultúrák kölcsönhatásának vizsgálatára az
izsevszki O. M. Melnyikova előadásában. Sajnálatos,
hogy magyar részről mindössze Langó Péter, az ELTE
Régészeti Intézetének doktorandusza vehetett csak részt a
tanácskozásban (a magyar őstörténetet érintő
előadással), de még ennek is örülnünk kell, mert felhívta
ez a tény is a figyelmet arra, hogy az eléggé megszakadt
oroszországi tudományos kapcsolatainkat bizony folytatni
kellene.
Isztoricseszkije isztocsnyiki, opütü szadejsztvijá i tolerantnoszti u národov Priuraljá. Materiálü mezsdunárodnoj konferencii (Történelmi források, az együttműködés és a tolerancia tapasztalatai az Uraloninnen népeinél. Nemzetközi tudományos konferencia anyagai). Izsevszk, 2002. Az Udmurt Állami Egyetem kiadása, 431 oldal.
Erdélyi István