Klió 2003/3.
12. évfolyam
Nyitra
a szlovák történelemben
A város 1248-ban kapta meg városi kiváltságlevelét IV. Bélától, ennek 750. évfordulója alkalmából 1998. szeptember 3–5-én tudományos ülésszakot tartottak. Ennek anyagát az ismert szlovák történész, Richard Marsina állította össze. A kötet valamennyi referátum anyagát tartalmazza, sőt néhány hozzászólást is, amelynek a szövegét megkapta a szerkesztő.
A tanulmányok a város egész történetére
kiterjednek, de nagyjából a fele a középkori kérdéseket
tárgyalja. A bevezetőben Marsina Pribinára utal, az első
ismert nevű szlovák uralkodóra, és kiemeli, hogy itt már az
első uralkodó tevékenységével függ össze a
krisztianizáció kezdete, máshol nem. 880-ban Nyitrán jött
létre az első püspökség Közép-Európa keleti részén. De
eddig még szinte senki sem vette számba, mint szlovák
fővárost. A XIX. század végén is szlovák központ volt,
ezért alakították meg itt a magyarosító FEMKE központját.
Akkor a nyitrai püspökség volt az egyetlen, amelynek csaknem
tiszta szlovák hívei voltak. A konferenciát Vladimir Libant
nyitrai polgármester üdvözölte, aki a szlovák városok
anyjának nevezte; hét dombra épült, mint Róma, 12 000 éve
folyamatosan lakott a terület, a mezőgazdaság már hétezer
év előtt megkezdődött. A szlávok 1500 éve kerültek ide.
Pribina országa a Dunától délre is elterült. A régi
szlovák birodalom (vagyis a nagymorva) Svatopluk alatt volt a
legnagyobb kiterjedésű. II. Pius pápa szerint Svatopluk itt is
halt meg. Ez az ország az akkori civilizáció szintjén állt,
a nyitrai vár volt Szlovákia legnagyobb román stílusú vára.
Viliam Judák a nyitrai szentek
kérdését tárgyalta, de bevezetőben azt hangsúlyozta, hogy a
kereszténység itt 1200 éve van jelen, szlovák Betlehemnek is
nevezték néha. A jubileumot II. János Pál pápa is
üdvözölte, aki a két itteni szentet, Zoerardot (Svorad) és
Benedeket lengyelnek mondta. Talán már 880 előtt létezett itt
püspökség. 899-ben érseket és három suffraganeus
püspököt szenteltek itt. Gorazd érseknek nagy birtoka volt
itt, délnyugatra található egy Garázda (Garážd) nevű
major, ez nyilván az ő nevéből származik. Marsina felfogása
szerint, később translatio sedis, a székhely áthelyezése
révén jött létre az esztergomi érsekség. Szent István az
itteni káptalan után Nyitrán alapította meg 1006-ban a
másodikat. Már a IX. században létezett itt Szt. Hippolitnak
szentelt bencés apátság. Svorad és Benedek ennek a
patrónusai, kultuszukat már az 1092-es szabolcsi zsinat
elrendelte. 1111-ből való az első Árpád-kori adat Nyitrára.
Az ereklyék számára Pálffy Tamás adott 1674-ben ezüst
ereklyetartót. A két szent életrajzát megíró Mór pécsi
püspök az itteni apátságban volt novícius. Az életrajzot
Béla kérésére írta, aki a nyitrai dukátus élén állt. A
szentek kultuszára a dukátus fővárosának volt szüksége. A
városhoz kapcsolható még Söréni (Szörényi) László
püspök, aki az életszentség hírében állt a XVIII. század
első felében. A város szülötte Prochadska (Prohászka)
Ottokár, aki erre sokszor emlékezett. Voltaképpen a második
vatikáni zsinat előfutárának tekinthető.
Bohuslav Chropovský a város
koraközépkori helyét mutatja be a VIII–XII. századi
nemzetközi kapcsolatokban. Beszámol az 1933-ban végzett, akkor
eredménytelen régészeti ásatásokról. Pribinának itt
bazilika típusú temploma volt. Cirill és Metód itt
működtek, azután német papok. Alexander Avenanus a
Samo-féle államra vonatkozó kutatások mai állását mutatja
be. Lehet, hogy ez volt az első szláv állam (a VII. század
első felében). A mai Szlovákia területén volt. Fredegar, a
krónikás a karantánok közelébe helyezte, de
összetévesztette a délszláv törzsnevet Camuntum város
nevével. Az eddig éppen Fredegar nyomán 623-ra tett, avarok
elleni felkelés Avenarius szerint éppen az avarok északnyugati
előrenyomulását kívánta megállítani. Ilyen támadás az
avarok 626-os konstantinápolyi kudarca után elképzelhető. Steinhübel
szlovák történész szerint éppen ekkor és innen indult meg a
szlávok széttelepülése és a három nagy ág kialakulása (a
balkáni szláv őshaza kérdése már régóta előkerült).
Persze ez az elmélet sem old meg minden problémát. A
felkelésben avar férfíak és szláv nők fiai vettek részt.
Emil Vontorčík Juraj Hodál 1930-ban
Pribina templomáról írt könyve kapcsán idézi fel emlékét
(Hodál 1934-től, gimnáziumi éveim zöme alatt a pozsonyi
magyar gimnázium hittantanára volt). Hodál nem folytatott
régészeti kutatásokat, csak az írott források alapján
következtetett arra, hogy a valószínűleg 828-ban felszentelt
templom az akkori felosztás szerint a passaui püspökséghez
tartozott, tehát Adalrám salzburgi érsek nem szentelhette fel.
Az 1933-as ünnepségek révén az új szlovák állam akarta
történeti gyökereit kimutatni. A környező szláv államokban
ekkor még nem élt a kereszténység. Hodál, aki 110 éve
született, egyébként a nagymorva államról is írt könyvet,
meg a Cirill és Metód-i hagyományt a XIX. század elején
megéneklő Ján Hollyról. Az 1950 utáni ásatások még több
templom nyomát is megtalálták, de a IX. század óta a
várdombon és környékén olyan nagy változások zajlottak le,
hogy az eredeti és még két másik, Hodál által említett
templom lokalizálása lehetetlen.
Ján Steinhübel ezzel ellenkező
nézeteket vall Pribina nyitrai fejedelmi székhelye kapcsán.
Szerinte igenis Adalrám salzburgi érsek szentelte fel a
templomot, azért járt itt, hogy előkészítse a bolgárok
elleni ellentámadást. A templomszentelés fontos mozzanat
lehetett, ha a Deconversionel Bagoariorum et Carantanorum című
forrásba is bekerült az említése. Pribina fía, Kocel’
birtokot adományozott a salzburgi Szt. Emmerám templomnak, ez
is a salzburgi kapcsolatot támasztja alá. Kocel’nek a
Dunától délre, mai osztrák területen voltak birtokai, a
Wilhelm grófok nemzetségének birtokai közé beszorítva,
tehát anyja valószínűleg ebből a nemzetségből származott.
Kocel’ neve is bajor, Gozil. Goz- kezdetű vagy végződésű
nevek a bajoroknál gyakoriak voltak. A templomot tehát Pribina
keresztény felesége számára építtette. Felavatása
beavatkozás volt a passaui püspökség területébe.
Morvaország és a nyitrai fejedelemség akkor két külön
ország volt, hiszen két különböző egyházmegyéhez
tartoztak. A templom patrocíniuma (Szt. Emmerám) máig él, ez
bizonyítja a nagymorva–magyar kontinuitást.
A nyelvész Šimon Ondruš Nyitra és
Svorad nevének az etimológiáját adja meg. Nit- vagy Neit-,
Noit- tő, ez mindenképpen égetés vagy irtás útján szerzett
termőföldet jelent. Prága neve is ezt jelenti (porg-, prg-
tő). Nyitrának a forrásokban előforduló -ava végződése
nem germán, mint Melich vélte, mert olyan helyen is előfordul,
ahol sohasem voltak germánok. Décsy Gyula a magyar nyitara
(vagyis nyitott) szóból magyarázza, de ez nevetséges. Svorad
nevét Melich a Svoje-rad alakból származtatta, L’. Novák
1980-ban Svérad alakból. A latin szövegekben Zourad, Zoerardus
alak szerepel, a Gerard, Eberhard analógiájára. A latin
szövegben arról van szó, hogy a szent vasláncot hordozott, de
ez csak halála után derült ki. Az óegyházi szláv svor,
svora ‘láncszem’, a Svor tehát ‘összekötött,
szilárd’ jelentést hordoz. Az -ad nem gyakori, de
használatos elem. Ezért adta Fülöp apát Svoradnak az András
rendi nevet, mert ez az anér ‘férfí’ görög szóból
származik. A legenda szerint Svorad „exrusticitate”
származott, vagyis környékbeli faluból, tehát nem volt
lengyel. A lengyel Długosz krónikája szerint lengyel volt, de
Długosz tele van tévedésekkel. A legenda eredeti nyelve az
óegyházi szláv volt, ebből fordították latinra.
Martin Homza azt vizsgálja, mik
voltak a nyitrai dukátus határai a középkori lengyel
krónikák szerint. A lengyelek déli hódításaik során a
dukátust használták kiindulópontként. A krónikák
nagyjából jól adják vissza az Esztergom-Eger–Sóvár által
jelzett határokat. (Długosz a Szávát teszi meg a
dukátus déli határának.) A lengyel krónikarészek
felsorolása után Homza úgy látja, hogy a lengyelek
visszaéltek az adatokkal, eltúlozták a lengyel uralmat, Nyitra
csak 1000 körül állt rövid ideig lengyel uralom alatt. A XX.
században a nyitrai dukátus létét sohasem használták fel a
történeti jog érdekében.
Gabriel Fusek a szlávok
megérkezését tárgyalja a IX–XII. században. Nyitra a
legrégibb szláv település a Nyitra és a Vág alsó folyása
közt. A kerámialeletek alapján a szlávok az V. század vége
és a VIII. század eleje között települtek itt le, két
szakaszban. A letelepülés a VI. század második negyedére
befejeződött. A hely jó földrajzi körülményei miatt
lehetett vonzó. Peter Bodnár a IX. századi fejedelmi
székhely és a templom lokalizásához hoz adalékokat, a
Várdomb, a Martinský vrch (Márton-hegy) és Na vršku (A
magaslaton) elnevezésű részek jöhetnek számításba, a
harmadik helyen említett valószínűleg az eredeti vár egyik
elővára lehetett. A templom és a fejedelmi székhely
lokalizálása máig bizonytalan.
Darina Bialeková és Bohuslav
Chropovský a Nyitrán talált övcsatot ismertetik. Ez egy
1972-ben feltárt temetőből került elő, a temető nagymorva
kori, néhány XI–XII. századi lelettel. Az övcsat aranyozott
bronz (?), talán a kaganátus bukása után a szlávokhoz
menekült avar mester munkája, készítésére alkalmas műhely
létezett itt.
Milan Hanuliak a IX–XII. századi
sírok anyagát elemezve úgy látja, hogy az eltemetettek közt
magyarok nem voltak. 50 sírról van szó. Tatiana
Stefanovicová Nyitra IX–XII. századi
településtörténetét és a magyarok megjelenését mutatja
be. A sírok a szláv és magyar elem fokozatos összeolvadását
mutatják. A 127. lapon térkép található a szlovákiai magyar
leletanyagról, a zöm éppen a Vág és a Nyitra folyók közti
területről került elő. A lokalizálásnál Mesterházy
Károly eredményeit használja fel (1994). Nyitráig a magyarok
nem jutottak el, de a közelébe igen. A magyar leletanyaggal a
szlovák régészek nem foglalkoznak, persze ettől még a
leletek megvannak. A magyar anyag megjelenését a X. század
első harmadára datálja.
Ferdinand Uličný Nyitra mint város
szerepét kutatja. A kora középkori arab geográfusok szerint a
IX. században itt volt vásár. 1100-ból okleves adat van
itteni vámra. Volt zsidónegyed. Al Idriszi szerint, a (mai)
Szlovákia területén három fontos város volt, Pozsony, Nyitra
és Ungvár. Vagyis Nyitra a IX–XII. században már város
volt, így a legrégibb és legjelentősebb szlovákiai város.
Marián R. Zemene az egyházi
szervezet kialakulását elemzi a legrégibb időktől kezdve. A
nagymorva idők után, a X. században cseh fennhatóság
érvényesült itt, tehát a mainzi érsekség alá tartozott. A
XI. század elején lengyel uralom, ekkor a gnieznói
érsekséghez tartozik. 1100-banjött létre a nyitrai
püspökség. A korai korból több templom maradványai
találhatók itt. A zobori apátság a magyar uralom előtti
korból származik. A később és a környéken épült
templomokat is sorra veszi, még a XX. század első felében is
épültek a környező településeken, de ezeket 1945 után
megszüntették. Az 1990-es években újabb plébániákat
szerveztek meg, ma hét plébánia működik.
Vincent Sedlák Nyitra megye
létrejöttét vizsgálja. A várak voltak korábban, azokhoz
igazodtak a megyék a szervezés során. A Kis-kárpátok és a
Fehér-Kárpátok, illetve a Morva folyó közti terület
(szlovák neve Záhorie, vagyis hegyeken túli terület)
kérdésében nem volt bizonyos, nem kerül-e vissza
Csehországhoz, ezért nem tagolódott be rögtön. Sok vár csak
valamelyik központi vár megerősítését szolgálta. A magyar
társadalom a kezdeti időszakban nem volt olyan elszigetelt,
mint az avar, ezért nem lehetett ahhoz hasonlóan felszámolni.
800 táján Pipin hadjárata során Szeged vidékéig is
eljuthatott. A német lovagok az augsburgi magyar vereség után
kezdtek idejönni. Hogy milyen volt a dukátus és Nyitra megye
kapcsolata, azt források híján sohasem fogjuk megtudni. A
Záhorie-ben Stomfa és Sasvár volt a két megerősítő vár, a
területet végül is Pozsony és Nyitra megye közt osztották
meg, ebből származik Nyitra megye Y-ra emlékeztető alakja.
Yán Hunka a dukátus XI. századi
pénzverdéjével foglalkozik. A 45 magyarországi megyéből 15,
vagyis az ország egyharmada tartozott a végén a dukátushoz.
Béla és Géza itt vert érméi viszonylag jobb pénzek voltak,
mint az ország egyéb területein készültek. Az érmék hibái
a másolás során jöttek létre. Két térkép is mutatja a
dukátus pénzeinek elterjedését Magyarországon (a térképen
a trianoni ország) és egyebütt Európában (itt is a mai
határok szerepelnek). Hunka mintegy 50 leletet szedett össze a
dukátuson kívüli területről. A pénzverés központja, a
magyar szerzők szerint, Bihar volt, a szlovákok szerint Nyitra.
A pénzverde nyilván a várban volt, de mára nincs nyoma. Ekkor
még nincs gazdasági hanyatlás, mint majd a XII. században.
Vincent Mucska a XI. századi
magyarországi liturgikus naptár sajátosságai közt a magyar
szentek jelenléte miatt még néhány egyéb szentre is utal,
mint Miklós és Demeter. De csak a Nyitrai Kódexben szereplő
Demeter áll egymagában a keleti szentek közül, mert a többi
a nyugati liturgiában is szerepel. Mind bencés közvetítéssel
kerültek ide. A Nyitrai Kódex Esztergomban készült.
Richard Marsina az 1248-as városi
kiváltságlevelet elemzi. Az eredeti a tatárjárás idején
elégett. II. Miksa 1573-ban újította meg a kiváltságokat,
néhány részletben eltér a középkori szokványoktól, de
alapvető rendelkezéseiben hiteles. Ladislav Vrtel’ a
Nyitra címerében szereplő kettőskereszt kérdését veti fel.
A XII. század előtt csak itt szerepelt. Ez a kettőskereszt
fekvő, nemcsak pecsétként használták. A püspökségeknek
nincs címerük, de egy 1581-es német könyvben előfordul a
nyitrai püspökség címere.
Jan Lukačka Nyitra közvetlen
környékének XIII–XIV. századi úthálózatát
rekonstruálja egy 1247-es határjárás alapján, ez minden
fontos útvonalat felsorolt, amely a városba vezetett. Az egyik
fontos Pozsonyból jött és nyugat felé, Garamszentbenedekre
tartott, dél felé Nyárhidára vezetett út, észak felé
Privigye, Tapolcsány, illetve Galgóc felé. Mindegyiken
vámhelyek is voltak, tehát használt utak voltak.
František Oslanský a zobori bencés
kolostor keletkezését és történetét mondja el
pusztulásáig. Talán 880-ban alapították, szlovák területen
a középkorban öt bencés apátság létezett. A zoborit
Mátyás 1468-ban a nyitrai püspökségnek adományozta.
1552-ben a török támadáskor szűnt meg. Blanja Brezováková
a vár és Csák Máté kapcsolatát mutatja be. Csák a
XIII–XIV. század fordulóján kezdett északkelet és
délkelet felé terjeszkedni. Majdnem az egész mai szlovák
terület uralma alá került. III. János püspök szembefordult
Csákkal, a maga számára kérte a várost. Károly Róbert ezt
1302-ben meg is tette, de ez az oklevél lehet hamisítvány is.
Vencel király Csáknak adományozta. Csák 1313-ban és 1317-ben
támadta a várat, haláláig meg is tartotta.
Daniela Dvořáková arról ír, hogy
a Zsigmond elleni főúri lázadások alkalmával a köznemesség
Zsigmond mellett foglalt állást. Hogy az 1411-es tapolcsányi
országgyűlésen az országot Ulászló lengyel királynak
ajánlották fel, csak a lengyel Dlugosz krónikájában maradt
fenn.
Jozef Bad’urík Štefan Podmanický
(Podmaniczky István) nyitrai püspök szerepét tárgyalja a
Mohács utáni évszázadokban. Ő, a nyitrai püspök túlélte
a mohácsi csatát, ezért 1526 novemberében, mint a túlélők
közt a legidősebb, ő koronázta meg Szapolyai Jánost. Utána
azonban Ferdinánd oldalára állt, és Ferdinánd ragaszkodott
hozzá, hogy 1527 novemberében megint csak Podmaniczky
koronázza meg őt. Mindenben ragaszkodott a hagyományokhoz.
Bad’urík leírja a második koronázás menetét. Várdy Pál
esztergomi érsek ekkorra még nem kapta meg a palliumot, ezért
koronázhatott Podmaniczky. A továbbiakban nem sokat tudni
róla, halála éve is bizonytalan.
Ladislav Belás Telegdy János
püspök szerepét tárgyalja. 1570, 1571 vagy 1575-ben
született, a teológiát Bécsben végezte el. 1619–44
között a nyitrai püspökség adminisztrátora volt. 1610-ben
boszniai püspök, 1624-ben kalocsai érsek, de a török miatt
egyik székét sem foglalja el, 1620-ban Bethlen Gábor ostroma
idején életveszélybe került, Bécsbe menekül, csak 1622-ben
kapja vissza Nyitrát. Nagy érdemei vannak a város
történetében. 1622–42-ben újjáépíti a székesegyházat
barokk stílusban. Ellentétbe kerül Pázmánnyal. Több
kanonokot nevez ki, Belás közli rövid életrajzukat. Ferences
kolostort is alapít a városban. Tizenötezer aranyat ad
alapítványba a papi utánpótlás nevelésére. II. és III.
Ferdináddal megújíttatja a város kiváltságait. Sok
kegyszert adományozott a templomoknak. Sok kötetből álló
könyvtára volt. Maga is írt egy könyvet a régi magyar
nyelvről. 1647-ben halt meg.
Ivan Mrva Nyitra történetének
török vonatkozásait gyűjti össze, az állandósult harcok
során a város sokat szenvedett. Török Bálint 1531-ben ide
telepítette sümegi jobbágyait, így kerül ide a magyar elem.
A török becsapások ellen a város zsoldosok tartásával
védekezett. 1663-ban török kézre került, az egyházi vagyont
előtte elmenekítették, de a megszállók kirabolták a
várost. 1664-ben újra a császáriak kezére került.
Pavol Kollár a
nyitrai piaristák kérdését veszi elő, szlovák területen az
első piarista kolostor még a rendalapító kalazanci Szt.
József halála előtt hat évvel jött létre Podolinban
1642-ben. 1698-ban telepedtek meg a piaristák Nyitrán és ekkor
még többfelé a szlovák területen. 1760-ban Nyitrán 31
szerzetes és 749 diák tevékenykedett. 1919-ben a kolostort és
az iskolát megszüntették, de 1930-ban Nyitra lett a piaristák
szlovákiai központja. 1950-ben erőszakkal felszámolták.
1992-ben indult meg újra a gimnázium, most 700 diákja van.
Rudolf Hudec
a ferencesek nyitrai szerepléséről számol be. 1228-ból
származnak az első adatok magyarországi megjelenésükről.
Nyitrán 1247-ből való az első adat. 1552-ben a törökök
elől elmenekültek. Telegdy János püspök hívta őket vissza.
1663-ban rövid időre török kézre került a kolostor is.
1698-ban a ferencesek tiltakoztak a piaristák betelepítése
ellen. 1766-ban a ferences harmadrendet is létrehozták, sokat
foglalkoztak pasztorálással. Még a XIX. század végén is sok
szlovák nyelvű prédikációt tartottak. 1950-ben erőszakkal
felszámolták a rendet, 11 szerzetest koncentrációs táborba
vittek. De már 1989-ben újra megjelentek.
Stanislav
Kaššovic a püspöki szeminárium történetét foglalja
össze. A tridenti zsinat rendelkezései nyomán, korábbi
alapítványok felhasználásával 1715-ben hozták létre.
1764-76-ig teológiai főiskola is működött itt. 1784-ben
József megszüntette a szemináriumot, 33 teológust a pozsonyi
szemináriumba helyezett át. Az első szlovák tudományos
társaság egyik fiókja 1792-ben a szemináriumban működött.
1888-ban kisszemináriumot is hoztak létre a középiskolások
számára, akik a piarista gimnáziumban tanultak. Jozef Tiso is
tanított itt. 1950-ben felszámolták. 1990-ben itt jött létre
egy Bernolák-egylet.
Bohumír Klein a
József-féle katonai felmérés Nyitrára vonatkozó anyagát
közli szlovák fordításban.
Hadrián
Radváni a Szt. Adalbert egyesület nyitrai vonatkozásait
gyűjti össze. Andrej Radlinsky eredetileg Svorad és Benedek,
aztán Cirill és Metód nevén akart egyesületet létrehozni.
Végül az esztergomi egyházmegye patrónusa, Szt. Adalbert
nevén megalakulhatott az egyesület, amely 1918-ig a szlovák
kulturális élet, a nemzeti öntudat központja volt,
különösen a Matica felszámolása után. A szerző felsorolja
azokat, akik adományokat tettek az egyesület javára.
Közgyűlését 1871-ben és 1913-ban a magyarok megzavarták,
mert a közgyűlés szlovák nyelven tárgyalt. A pártállami
megszüntetés után, 1990-ben állították helyre.
Zdenka Vrábelová az FEMKE
tevékenységét világítja meg. Első elnöke 1883-tól
Odescalchi Gyula herceg volt. Az egyesület a magyarosítást
akarta szolgálni (elsősorban persze a értelmiség soraiban –
tehetjük hozzá). 1897-ig gyorsan fejlődött, a taglétszám
folyamatosan nőtt. 1898–1918 közötti második szakaszában
gazdasági tevékenységet is folytatott a cseh és egyéb idegen
tőke kiszorítása érdekében. 1884-ben létrehozták megyei
szervezeteit, hamarosan óvodákat is szerveztek a magyar nyelv
terjesztése érdekében. 1896-ban felvidéki magyar
íróegyletet hoztak létre, díszelnöke Pósa Lajos volt.
1892-ben színjátszó társulat is alakult. Könyvtárakat
alapítottak, diákoknak és katonáknak külön. 1914-ben az
egyesületnek 44 alapító és 1760 rendes tagja volt.
Marián Tkáč a Markovič-fivérek
nyitrai perét mutatja be. Július és Rudolf Markovič az
1901-es országgyűlési választásokon léptek fel
jelöltként, a kampány során tett kijelentéseikért egy
társukkal együtt „nemzetellenes izgatás” címén 5, 2 és
3 hónap elzárására továbbá 500, 200 és 300 korona
pénzbírságra ítélték őket. A fellebbezés után még az
év augusztusában (a per 1903 februárjában zajlott) a kúria
felmentette őket. A szerző szerint a tanulság az, hogy nem
pusztul el az a nemzet, amely nagyjait tiszteli. Az igazságot
mindig ki kell deríteni. A per csak átmeneti kudarc volt, az
akkori győzteseknek nincs mire emlékezniük.
Emília Hrabovcová a nyitrai
püspökség betöltése körüli tárgyalásokat elemzi
1918-1920 között. Hlinka, Jedlička és Andrej Kmet’ már
1919 elején panaszkodtak a Szentszéknek az új kormány
egyházellenes politikája miatt. A püspökök magyarok voltak,
csak a kassai Fischer Colbrie volt egyáltalában hajlandó az
új államrendet elismerni. Fischert a pápa ki is nevezte
apostoli delegátusnak, de Csernoch János (a szerző Cernochnak
írja, teljes joggal, mert csakugyan szlovák származású volt)
esztergomi érsek és prímás tiltakozására lemondott. Vavro
Šrobár szlovákiai teljhatalmú miniszter viszont eléggé
udvariatlanul sürgette a kérdés rendezését. A nyitrai és a
besztercebányai püspököt az ország 24 órán belüli
elhagyására szólítják fel. Ezt később a csehszlovák
hatóságok a szlovákok nyakába varrták. A pápa Hlinkát
akarta püspöknek kinevezni, szlovák papok egy csoportja
L’udovít Okánik nyitrai zsupánt. Ideiglenes megegyezés
szerint a békekötésig nem vezetnek be változásokat, tehát
nem neveznek ki új püspököket. De Párvy szepesi püspök
váratlan halála miatt mégis ki kellene valakit nevezni,
kompromisszumként a szlovák kulturális életben addig
jelentős szerepet játszó Frantisek Richard Osvald neve kerül
elő, de ö már nagyon öreg. 1919 őszén a Szentszék Clemenc
Micara érseket küldte Prágába pápai küldöttként. Micara
bizalmasan információkat szerez arról, kik lehetnének a
szlovák jelöltek, akik mindkét félnek megfelelnek. Kilenc
jelöltben állapodik meg, első helyen most is Hlinka állt,
második helyen Karol Kmet’ko, őket Csemoch is elfogadja. A
kormánynak persze más jelöltjei voltak, köztük még Ferdiš
Juriga is. Mindkét oldalon újabb nevek is felmerültek. A
trianoni szerződés aláírása után már lépni kellett volna,
de a magyar kormány a Millerand-féle kísérőlevélre
hivatkozva még mindig nem volt hajlandó végleges
megállapodásra. Ezt az érvelést Gasparri vatikáni
államtitkár visszautasította. De ekkor előkerült a két
kiutasított püspök ügye, akik elmaradt jövedelmükért
kárpótlást igényeltek, Róma végül december 12-én
terjesztette elő tervét azzal, hogy december 15-ig kéri a
választ. A válasz nem érkezett meg, ezért Kamill Krofta
vatikáni csehszlovák követ saját szakállára elfogadta
ajavaslatot. Így Karol Kmet’ko lett nyitrai püspök, Ján
Vojtaššák szepesi és Marián Blaha besztercebányai. A két
kiutasított püspök az új püspökök felszenteléséig
megkapja jövedelmét; utána pedig életjáradékot. Gasparri
szerint egyébként a két magyar gróf (püspök) követelése
enyhén szólva szerénytelen volt. December 16-án a pápa
prekonizálta (jelölte) a három püspököt, 1921. február
13-án Nyitrán fel is szentelték őket.
Róbert Letz
teljes képet ad Karol Kmet’kóról (1875–1948). A budapesti
szemináriumban XIII. Leó hatása alá került. 1918 őszén a
Szlovák Nemzeti Tanács tagja, a Hlinka-párt egyik alapítója.
Tiso ekkor lett a nyitrai szeminárium spirituálisa (lelki
vezetője). Kmet’ko sokat foglalkozott a papi utánpótlás
kérdésével, a missziókkal, az iskolaüggyel. Részt vett az
1933-as Pribina-ünnepségek megrendezésében. 1928-ban ő is
részt vett a Csehszlovákiával kötött modus vivendi
szerződés létrehozásában. Már a háború előtt szóba
került érseki kinevezése, hogy a szlovák katolikus egyház
önálló legyen – ezt német vétó akadályozta meg. Sidor,
vatikáni szlovák követ közbenjárására aztán 1943-ban XII.
Pius ad personam érsekké nevezte ki (tehát Nyitra nem lett
érsekség). 1944 őszén nem adott ki pásztorlevelet a nemzeti
felkelés résztvevői ellen. 1945 májusában felhívta a
híveket a Csehszlovák Köztársaság iránti lojalitásra. 1945
őszén és 1946-ban két emlékiratot intézett Lettrichhez, a
szlovák megbízottak testületének elnökéhez (mint egy
miniszterelnök) és ebben tiltakozott az egyházat ért
sérelmek ellen. Először katolikus pártot akart szervezni,
azután megelégedett a Demokrata Párton belül egy csoport
létrehozásával. 1947–48-ban egyrészt Mojto nyitrai
polgármester és aztán Jozef Tiso perében lépett fel
tanúként, mellettük szólalt meg, hivatkozott arra, hogy
1939-ben Tiso lépése volt az egyetlen lehetséges jó lépés.
Beneš fel is háborodott ezen. 1947-ben pásztorlevelet adott ki
az egyházüldözések ellen. 1948 novemberében a nyitrai
székesegyházat kirabolták. Ez törte meg, december 22-én halt
meg. Temetésén két pap is ott volt, akiket felfüggesztett
papi hivatásukból, mert állami állást vállaltak.
Anna Magdolenová az 1933-as nyitrai
Pribina-ünnepségek menetét mutatja be részletesen. A
Hlinka-párt és a szlovák evangélikusok vezetője, Martin
Rázus ezt egyaránt a szlovák autonómia követelések
szolgálatába állították. A kormányzat ki akarta őket
zárni a hivatalos népgyűlésről, de a jelenlévők
nyomására mégis meg kellett őket hívni. A szlovák nemzet
ekkortájt formálódott ki véglegesen, az ünnepségnek nagy
szerepe volt a csehszlovák nemzetegység elleni harcban.
Ida Zubácka a nyitrai
képviselő-testület összetételét és tevékenységét
mutatja be 1918–1938 között, 12, később 14 tagú
választott tanács vezette a várost. Közli a választott
polgármesterek és alpolgármesterek névsorát. A városi
vezetés 1929-re megoldotta a város csatornázását, a
következő évben az ivóvízellátást. Addig Nyitra a
legpiszkosabb szlovák városnak számított, 1930-ig 50 millió
koronát fektettek be a város fejlesztésébe.
Pavol Kruták a Societas Verbi
Divini-rend 75 éves nyitrai fennállását mutatja be, itt is
szerepet játszott Kmet’ko missziós ügybuzgalma.
Daniel Dian Jozef Buday (1877–1939)
életrajzát foglalja össze, hitbuzgalmi munkákat írt,
szentek életrajzait, sokat fordított. 1919-20-ban szóba
került, mint nyitrai püspök. Végül nyitrai nagyprépost
lett. A Duchovny Pastier (Lelkipásztor) című hitbuzgalmi lap
megindításánál 1917-ben szerepet játszott, két évig ő
szerkesztette, később is sokat írt ide különféle siglák
alatt.
Václav Štefanský mint szemtanú
emlékezik vissza arra, hogy 1944-ben a Szlovák Nemzeti
Felkelés nem a szlovák állam ellen irányult, hanem a német
megszállók ellen. Nyitrán Ján Šmigovský, a
helyőrségparancsnok kormányhű maradt, ezért a bevonuló
németek nem fegyverezték le az itteni helyőrséget. 1945
októberében ezért kivégezték.
Frantisek Vnuk beszámol arról, hogy
számolták fel 1950. április 13. és szeptember 2. között
három szakaszban a nyitrai négy férfi és öt női rendet,
mindig éjszaka, több ízben erőszak alkalmazásával. A
rendtagokat koncentrációs táborokba vitték. A szerző közli
az akció gondosan kidolgozott menetrendjét.
A hozzászólások során Rudolf
Krajčovič Nyitra nevének eredetére újabb elméletet
javasol. A római–germán együttélés idejéből származik,
(-tra), az iter, neuriter (noviter) formákból, ‘út a limesen
túl’. A szlávok a kvádoktól vették át. Nitrava alakból
és magyar előzményből nem származtatható, mert már a
magyarok bejövetele előtt megvolt. Ferdinand Uličný
mint nem nyelvész, Svorad származásának vonatkozásában arra
utal, hogy a legenda szerint faluról származik, tehát paraszt.
A lengyel származást a legenda de terra Polonorum kifejezése
inspirálja, persze a marchia Ruthenorum vagy Alpes Rutenie
mintájára jelentheti Magyarország északi területeit,
Nyitrától északra, de minthogy Lengyelország is ott fekszik,
a lengyel származás sem zárható ki. Július Sopko úgy
véli, hogy a Nyitrai Kódex mégis garamszentbenedeki
eredetű, francia minták nyomán készült, azokat egészítette
ki néhány helyi ünneppel. Jozef Janek Stefanskýhoz
hasonlóan már elhunyt, mint résztvevő emlékezik arra, milyen
sok szlovák tanító volt jelen az 1933-as
Pribina-ünnepségeken.
Mint látható, ez a kötet a magyar
vezetéknevek írásában többféle változatot követ. A
magyarok nyitrai jelenlétére csak két rövid utalás van.
Érdemes lett volna az utóbbi 150 év demográfiai adatait
legalább felsorakoztatni, attól még hamisaknak lehet tartani a
magyar népszámlálási adatokat. A kötetet név- és
helynévmutató zárja, de sajnálatosan hiányzik a szerzők
névsora a rájuk vonatkozó adatokkal, hiszen sok az ismeretlen
köztük. A szövegeket azért ismertettük ilyen részletesen,
hogy világos legyen, hogyan kezeli a szlovák történetírás
közös múltunk problémáit. A kötet igen színvonalas, és
kiváló áttekintést ad Nyitra szerepéről a szlovák nemzeti
fejlődésben.
Nitra v slovenských dejinách (Nyitra a szlovák történelemben). Zostavil Richard Marsina. Martin, 2002. Matica Slovenská, 437 p.
Niederhauser Emil