Klió 2003/3.
12. évfolyam
Az
első keresztes hadjárat Finnországba – mítosz vagy
valóság
Mauno Jokipii ebben a tanulmányában a Finnországba vezetett keresztes hadjáratok alapos vizsgálatát végezte el, úgy, hogy a „keresztes hadjárat” fogalmát igyekezett kitágítani, annak politikai és gazdasági hátterét is megvillantva árnyaltabb képet kialakítani azokról a svéd katonai vállalkozásokról, amelyek a XII. és a XIII. században a pogány finnek megtérítésére irányultak.
A hat részből álló tanulmány az európai
keresztes hadjáratok kezdetétől tekinti át a finnországi
svéd lakosság betelepedéséig ívelő csaknem négy
évszázados történeti korszakot. Az első fejezetben a
szerző, mintegy bevezetőként a közel-keleti, és az
észak-európai keresztes hadjáratok jellemzőit tárgyalja. Az
első hadjáratok hátterét a Szentföldre irányuló – a
korban igen népszerű – zarándoklatok (peregrinatio)
egyre veszélyesebbé válása adta. Észak-Európában is
jellemző volt a szentföldi zarándoklat, sőt ezen országok
uralkodói is bekapcsolódtak az első keresztes hadjáratokba.
Sven, dán herceg ott volt az első keresztesek között; Erik
Ejegod dán király feleségével, Bodillal és fegyveres
kíséretével érkezett Konstantinápolyon keresztül a
Szentföldre, s néhány év múlva, 1103-ban Cipruson halt meg;
harmadikként, 1102-ben Jaffa ostrománál találkozhatunk
dánokkal. Norvégiából Sigurd király harcolt Sidonért 1107
és 1110 között, majd újabb hadjáratban vett részt
1123–1124-ben. Ezeknek a katonai felvonulásoknak a
hátterében gyakran egy új püspökség megszervezésének
érdeke állt. Így a dánok 1104-ben Lundban alapítottak
püspökséget, a norvégok pedig a trondheimi székesegyházat
építhették fel. Az északi országok hadjáratai
szervezésükben és felépítésükben is jelentősen eltértek
az európai mintától. A hadsereg magját minden esetben a
királyi hajóhad, a legund adta; a nyugati ceremóniák
pedig egyáltalán nem voltak jellemzők.
Néhány évtized múlva a keresztes
hadjárat jelentése átalakult, s nem csupán a Szentföldre
irányuló katonai vállalkozásokat és a muzulmánok elleni
hadjáratokat nevezték így, hanem az egyházi szervezeten
kívül álló pogány népek erőszakos keresztény hitre
térítését is. Az első ilyen jellegű vállalkozás a II.
Callixtus pápa által kezdeményezett 1122 és 1126 közötti
spanyol keresztes hadjárat volt, amely elindította az
évszázadokon keresztül tartó reconquistát. Hasonlóak voltak
a pomerániai területek szláv lakosai ellen vezetett
támadások; vagy az 1108-ban elkezdődő, az Elba környékén
élő vendek elleni hadjáratsorozat, amelynek lezárása
1169-ben az utolsó pogány templom, Rügen Ankona lerombolása
volt. A svédek is vezettek hasonló jellegű katonai akciókat a
Ladoga-tó környékére. Ezeknek a hadjáratoknak az eredménye
lett az upsalai püspökség megalapítása.
Az előzmények áttekintése után a szerző
rövid etimológiai kitérőt tesz, amely során arra mutat rá,
hogy a korabeli felfogás szerint Norvégia, egy északi irányú
útvonal (Norwerg) biztosítására szerveződő állam,
Svédország pedig, a keleti út (Austerwerg) felügyelésére
létrejött állam volt. A svéd elképzelés szerint ez a
kereskedelmi út (Dél-Svédország, Ĺland, Dél-Finnország,
Néva, Ladoga-tó, Novgorod és Kijev) egészen Bizáncig ért, s
fontos részét képezte a dél-finn partvidék is. Ennek
tükrében a sorozatos „keresztes hadjáratokat” egy nagyobb
arányú, keleti irányba tekintő kereskedelmi és politikai
koncepció részének lehet tekinteni. Az első finn hadjárat
időpontjának és résztvevőinek pontos meghatározása
némileg talán még ma is vitatott kérdés, de általánosan
elfogadottnak tekinthető az 1158-as év, valamint Szent Erik
király és Szent Henrik püspök személye. Erik történeti
hitelességének bizonyítására Jokipii egy egész fejezetet
szentel a tanulmányban. Az 1100-as évek közepére a keresztes
hadjáratok ideológiájának elterjedése és a második
Szentföldre vezetett hadjárat a svéd udvart is nagyobb
aktivitásra buzdították. Ennek hátterében az eszme egyik
legfontosabb alakja, Clairvaux-i Szent Bernát állt, akinek
közvetlen kapcsolata volt a svéd udvarral, amelyre, több más
európai uralkodó mellett, komoly hatást gyakorolt. Sverker
svéd királlyal együttműködve alapították meg a két első
svédországi ciszterci kolostort: 1143-ban Alvastrában és
Nydalában.
A tanulmány második részében Jokipii
forrásokra támaszkodva igyekszik bizonyítani Szent Erik
történelmi hitelességét. A misztikus uralkodó azért fontos,
mert a hadjáratokról közvetlenül nem maradtak hiteles
történelmi emlékek, csupán a későbbi egyházi
liturgiákból ismerhetjük meg a király életének eseményeit.
A múlt század elején számos történész kétségbe vonta
nemcsak a keresztes hadjáratok lezajlását, de magát Erik
személyét is. Ezek a hiperkritikus álláspontok ma már nem
jellemzőek, ami az újabb leleteknek is köszönhető, így
Szent Erik történelmi valósága biztosnak tekinthető. Ennek
alapvetően három támpontja van. Az első, egy 1185-ből
származó érme, amelyet Erik király szentté avatására
veretett unokája, Erikfia Knut. A második, Erik szentként
való ábrázolása a Valentuna egyházközség krónikájában
1198-ból, amely szerint ekkor már az egész upsalai
püspökségben ismert, és használt volt az Erik-liturgia. S
végül, Erik személye történeti forrásokban is fellelhető.
Egy nyugat-gootlandi törvény említi Svédország
királyaként; 1158-ban a dániai Vitsköl kolostor szerzetesei
írnak róla; valamint az 1200-as évekből származó
dán-izlandi Knytlinga sagában jelenik meg egy házassági
versben. Mindezek kellő alapossággal bizonyítják, hogy Szent
Erik történelmi személy volt, és nevéhez főződhet az első
fínn keresztes hadjárat.
A harmadik fejezetben a keresztes hadjáratok
katonai hátterét adó „legund” intézményt vizsgálja a
szerző. Korábban ennek az intézménynek a létrejöttét a Kr.
u. 500–600-as évekre tették. Az utóbbi évtizedek kutatásai
bebizonyították, hogy csak a királyi hatalom
megszilárdulásához köthető ennek a szervezetnek a
megjelenése, amikor az uralkodó a „szabad viking-portyák”
megszüntetésével a nemességet és a nem-nemeseket egyaránt
bele tudta kényszeríteni egy „központi hadseregbe”,
amelynek a legund adott szervezeti keretet. A legund hajóhad
volt, amelyről Dániában 1050-től, Norvégiában az 1100-as
évek végétől, Svédországban pedig az 1120-as évektől
vannak ismereteink. A hadszervezet pontos működését a szerző
nem részletezi, csupán egy lehetséges alternatív
értelmezést vázol fel, amely szerint a legundot adózási
intézménynek is lehet tekinteni. A korabeli Svédország
városszerkezetét és gazdaságát vizsgálva ennek kevés a
valószínűsége. Azt azonban nem lehet vitatni, hogy Szent Erik
az első finnországi hadjáratakor egy legund hajóhaddal
érkezett, majd három hónap múltán visszatért
Svédországba, Henrik püspökre hagyva a pogány finnek
megtérítését. Mivel tényleges harcra nem került sor, ezért
Jokipii ezt a hadjáratot „erődemonstrációnak” nevezi,
amelynek jelentősége abban állt, hogy a svédek kifejezésre
juttatták igényüket a délnyugat-finnországi partvidékre.
A negyedik fejezetet a szerző a keresztes
hadjáratok emlékeinek szenteli, hogy áttekintse, és
összefüggéseket találjon a három katonai vállalkozás
között, ezzel is bizonyítsa azok történelmi valóságát. A
már említett 1185-ből származó érme mellett nagyon fontos a
Gradis admodom pápai bulla 1171-ből. Ebben olyan
finnekről esik szó, akik Svédországtól kértek fegyveres
segítséget és hittérítőket a keleti pogányok
támadásainak visszaverésére. A veszély elmúlta után
azonban újra pogány isteneiknek kezdtek hódolni, s a
keresztény papokat kegyetlenül meggyilkolták. A bulla a
svédektől a pogányok erődítéseinek elfoglalását
követeli. Valószínűleg ez a bulla is a Tusculanuli-levelek
közé tartozik, amelyek III. Sándor pápa Róma közelében
fekvő nyári rezidenciáján íródtak. 1955-ben találták meg
az Collectio Seguntinasta (1193) szövegeket, amelyekben a
harminc éve Svédországban uralkodó Erikfía Knutot keleti
hittérítésre biztatják Rómából. S végül egy 1216-ban
kelt pápai levél Knutfia Eriknek megadja a jogot olyan
területek elfoglalására, amelyeket apja és nagyapja (Szent
Erik és Erikfia Knut) már megszereztek. Eszerint az ifjú Erik
ősei jogán igényt tarthatott bizonyos finn területekre.
Jokipii eme három pápai dokumentum (1171, 1193, 1216)
hátterében az Erik-dinasztia világosan kirajzolódó keleti
politikáját fedezi fel, amelynek lehetnek cáfolatai, s erre
maga is felhoz több történészi munkát, de az első
hadjáratot megkérdőjelezhetetlenné teszi.
Az ötödik fejezetben Szent Henrik
finnországi tevékenységét és személye körüli vitás
elemeket tárgyalja a szerző. Rögtön az elején kiemeli, hogy
nagyon ritka az olyan párhuzam, mint ami Erik király és Henrik
püspök életét és szentté válását jellemzi, amely
önmagában történeti bizonyítékként értékelhető.
Finnországban mindkét legenda mellett bőségesen találhatunk
liturgiákat, prédikációkat és az 1500-1600-as évekből
származó szóbeli hagyományokat, amelyek a Henrik püspök
szomorúénekében álltak össze, ezzel is kétségtelenné
téve Henrik személyének hitelességét. A püspök
mártírhalála utáni szentté avatásának elemei megegyeztek a
korabeli európai mintákkal. Henrik Finnország
védőszentjévé emelkedett, saját zarándokhelyet kapott
Kokemäkiben (mártírhalálának helyszíne), kriptával,
amelyet az 1300-as években építettek. Henrik halálának napja
(június 21.) a katolikus zarándoklatok ideje lett. Később a
turkui székesegyházban oltárt szenteltek neki.
Az utolsó fejezetben a szerző egy érdekes
összehasonlítást végez el a keresztes hadjáratok és a
finnországi svéd betelepülések között. Ennek alapja az a
feltételezés, amelyet már az 1940-es években Curt Weibull tárgyalt,
hogy a napjainkban svédajkú finnországi területek a
hadjáratok előtt finn nyelvűek voltak, s a svédek csak
később települtek oda. Ezzel megcáfolta azt az állítást,
ami szerint ezeknek a területeknek a svédek voltak az
őslakosai. A szerző az ún. „híd-elméletet”
használja kiindulópontnak, aminek a lényege, hogy az
1000–1100-as években Ĺland-sziget volt a híd a két ország
közötti népmozgásban. Ezt látszik megcáfolni számos
régészeti és nyelvészeti kutatás, amelyek szerint Ĺland
történetében 1000-1200 között egy nagyobb elnéptelenedés
volt. Feltételezhetően az első hadjáratkor a sziget még
igencsak ritkán lakott terület volt. A nyelvészeti
bizonyítékokra építve elmondható, hogy Finnország déli
partvidékének lakossága a kereszténység terjesztésében
nem játszott fontos szerepet, valamint Ĺland-sziget és a
partvidék svéd nyelvű lakosságának betelepülése csak az
első keresztes hadjáratot követő időszakra tehető. Jokipii
egy analógia segítségével értelmezi a svéd betelepülés
és a keresztes hadjáratok kapcsolatát. Mindhárom
Finnországba vezetett svéd keresztes hadjáratot (1158, 1238,
1293) követően létrejött egy politikai-katonai központ,
amely kiindulási alapot biztosított a lakosság
betelepüléséhez és politikai megszervezéséhez. Az első
ilyen központ az Aura-folyó völgye lehetett, ami talán az
1171-es Gravis admodum bulla pogány erősségeinek felelt
meg. A második hadjárat eredményeként a svédek
biztosították Közép-Finnországot (finn nevén Hämet),
aminek központja Hämeenlinna lett kb. 1238-tól. Karjalában, a
harmadik hasonló jellegű centrum megszervezéséhez,
egyértelműen Viipuri (Viborg) város elfoglalása és katonai
központtá történő kiépítése köthető, ahol 1293-tól
biztos ismereteink vannak egy vár létezéséről. Később ezek
a területek biztosítottak hátországot az észt partvidék
benépesítéséhez, valamint az 1323-as pähkinäsaari-béke
után további keleti irányú terjeszkedéshez. A tanulmány
szerzője szerint tehát nagyobb számú népesség
betelepülését minden esetben megelőzte egy politikai-katonai
centrum kiépítése, amely a legjobb bizonyítéknak tűnhet az
1100-as évek közepe tájára tehető „első keresztes
hadjárat” megtörténtének igazolására.
Mauno Jokipii: Ensimmäinen ristiretki Suomeen – myyttiä vai todellisuutta (Az első keresztes hadjárat Finnországba – mítosz vagy valóság), Historiallinen Aikakauskirja, 2002. 3. 228–242. o.
Nagy Vince Róbert