Klió 2003/3.
12. évfolyam
A
reneszánsz Firenze művészeinek szerződései és
szerződésszegései
Valamikor a XV. századi Firenzében Cosimo de’ Medici egy kereskedő útján arra adott megbízást Donato di Niccoló di Betto Bardinak, hogy készítsen számára egy bronzfejet, amellyel palotájának felső udvarát kívánta még díszesebbé tenni. Amikor a mű elkészült, és a kereskedő ki akarta fizetni a munkadíjat, megütközve kellett a megrendelőt tájékoztatnia arról, hogy a vállalkozó „túl sokat kért” a munka elkészítéséért. A történetet akár mindennaposnak is tekinthetnénk, ha a megrendelőt voltaképpen nem Medici il Vecchioként, a vállalkozót pedig nem Donatellóként ismerte volna a reneszánsz korabeli Firenze. Nem Donatello volt az egyetlen olyan művész, akinek munkáját nem fizették meg kellően a megbízók, Donatello és Cosimo története tehát azt tükrözi, hogy a quattrocento Firenzéjében leginkább az a kérdés foglalkoztatta a művészetkedvelő megrendelőket és nem utolsó sorban magukat a művészeket, hogy „mennyire rúg” egy-egy műalkotás értéke, és a vitás esetekben ki legyen az, aki a munkadíj mértékéről dönt.
Mareile Büscher könyve a XV.
századi Firenze művészeti világába kalauzol el bennünket,
de mindezt jogtörténeti szempontból teszi, azaz sorra veszi
azokat a jellegzetességeket, amelyek a művészek és a
megbízók közötti szerződéses jogviszonyokat kísérték. A
reneszánsz műalkotások majd mindegyikének hátterében
ugyanis a festők, szobrászok és a megbízóik közötti egyedi
megállapodások állnak, amelyek – attól függően milyen
részletesen szabályozták a felek jogviszonyát – a
mindennapok során bizony számos vitára adhattak okot
késedelem vagy hibás teljesítés esetén. E szerződések a
lehető legkülönbözőbb információkat tartalmazták a
szerződő felek jogaira és kötelezettségeire, valamint az
elkészítendő műre vonatkozóan; mindig különös hangsúlyt
kapott magának a műnek a leírása, mind anyagának minősége,
mind pedig a mű formája tekintetében. Rögzítették a –
sokszor utóbb jogvita tárgyát képező – munkadíjat, a
szerződés teljesítésének határidejét, a késedelem esetén
alkalmazandó jogkövetkezmény, illetve a kellékszavatosság
kérdését. Minden olyan kérdést rendezni igyekeznek tehát,
amelyek gazdasági és jogi szempontból jelentősek lehettek egy
megrendelésre elkészülő műalkotást tárgyául tevő
megbízási szerződés létrehozatalakor és teljesítése
során. Annak ellenére, hogy az elkészítendő művel
kapcsolatos követelmények mellett a mű elkészítéséért
járó munkadíjat is pontosan meghatározták, a szerződés
teljesítési szakában a művészek és a megrendelők között
gyakran keletkeztek szerződésértelmezési
„nézeteltérések” az elkészült mű értékével és
értékelésével kapcsolatosan. Ezeket a
„nézeteltéréseket” természetesen a legtöbbször
sikerült békésen elsimítani, de számos alkalommal kellett a
szerződő feleknek választott bírósághoz, vagy rendes
bírósághoz fordulniuk annak érdekében, hogy eldőljön,
jogosult-e, és ha igen, milyen mértékű munkadíjra jogosult a
művész.
Amellett, hogy a XV. századi Firenze
hihetetlen értékű kulturális örökséget hagyott az
utókorra, nem hagyhatjuk szó nélkül azt a szerző által
feldolgozott rendkívül gazdag forrásanyagot, amely remek
lehetőséget nyújt a jogtörténeti kutatások számára is. A
korabeli emlékek jogtörténeti szempontok szerint való
megközelítése, egy korábban méltatlanul mellőzött terület
felfedezésével, új lendületet adott Firenze eddig „csak”
művészettörténeti oldalról történő
népszerűsítésében. Bár a szerző által megvizsgált
források jelentős részét az Archivio di Statoban
őrizték, sőt többségüket publikálták is, tehát elvileg
hozzáférhetők voltak az érdeklődők számára, a művészeti
alkotások megrendelői és elkészítői közötti megbízási
jogviszonyokat eddig még nem vizsgálták meg oly tüzetesen,
mint Mareile Büscher teszi munkájában. A szerző ugyanis arra
tesz kísérletet, hogy a korabeli firenzei megbízási
szerződéseket, illetve az ezeket rögzítő jogi dokumentumokat
úgy mutassa be, hogy a teljesség igényével feltérképezze a
megbízási jogviszonyok hátterét. A dokumentumok közül
elsősorban a megbízási szerződéseket kell kiemelni, de a
művészek és a megrendelők üzleti könyveibe tett
bejegyzések, fizetési utalványok és bizonylatok is fontos
szerepet játszottak a szerző kutatómunkája során. A
választott bírósági eljárással kapcsolatos
megállapításait, a bírósági ítéletek mellett, a
közjegyzői okiratok is alátámasztják. Mindehhez a szerzőnek
nem csak a választott bírósági perek iratait, hanem a
firenzei kereskedelmi bíróság aktáit is végig kellett
böngésznie. Ezen anyagok azonban önmagukban véve nehezen
lettek volna értelmezhetők további korabeli jogforrások
ismerete, boncolgatása nélkül. A mű előkészítése során
nélkülözhetetlennek bizonyult Firenze helyi
törvényalkotásának, céh-statútumainak megismerése. Ezek
közül mindenekelőtt Firenze statútumának 1322–25. évi
felülvizsgálatát érdemes említeni, illetve ennek 1415-ben
módosított szövegét, a Statuta Populi et Communis
Florentiae-t. A helyi törvényművek mellett a ius
commune középkori periratait vette nagyító alá,
tekintettel arra, hogy a territoriális jog mellett ennek
szabályai is érvényesültek. Végül, de nem utolsó sorban a
szerző fontos forrásának tekintendők a közjegyzők által
forgatott formuláskönyvek, melyek performuláikkal és
szerződési mintáival gyakorlati útmutatóul szolgáltak a
mindennapi közjegyzői okiratolási praxis számára. A
közjegyzők tehát azonnal válaszolni tudtak a kereskedelmi
forgalomban felmerült igényekre azzal, hogy szerződési
mintáik mellett nem csak a felek jogviszonyának
megalapozásakor, hanem egy esetleges későbbi választott
bírósági eljárásban is döntő szerephez jutottak. A
forrásokat döntően a szerző fordította, de emellett
kivételesen találunk olyan szövegeket – ezek
fellelhetőségét pontosan megjelölve –, melyek már
korábban a szerző rendelkezésére álltak.
A megbízási jogviszonyok szociális és
gazdasági hátterének feltérképezése során önálló
fejezetet kaptak azok a szempontok, amelyek a megbízók, illetve
a művészek oldaláról nyertek egy adott jogviszonyban
jelentőséget. A megbízókat Büscher tovább osztályozza,
aszerint, hogy közületek, vagy magánszemélyek számára
kell-e a megrendelt műnek elkészülnie. E körben nyerünk
bepillantást a firenzei céhviszonyokba, és ismerhetjük meg a
céheket úgy, mint megbízókat. Itt részletesen ismerteti az
Or San Michele templom megépítésére adott céhes megbízást.
Az egyes céhek mellett a megbízások többségét híres
családok, a Mediciek és a Strozzik adták, de számos egyházi
megbízásról is tudósít a munka. A szerződések
„túloldalán” álló művészek szociális, gazdasági
helyzetének vizsgálata során színes képet kapunk a
művészeti műhelyek ügyes-bajos dolgairól, így a segédek
kinevelésének, betanításának fáradalmairól, a műhelyek
felszereltségéről és az esetleges alvállalkozók
betagozódásának lehetőségeiről. Érdekes a művészek
műhelyközösségben betöltött szerepe, jogállása,
önállósága, melyet nagyban befolyásolt a céhes hierarchia.
A művészek és a megbízók közötti
szerződéses jogviszony vizsgálatát a szerződés
előkészítésének leírásával kezdi a szerző. Itt
kezdődnek a megbízás értékével kapcsolatos diskurzusok,
esetlegesen pedig versenyt írnak ki egy-egy nagyobb mű (pl. egy
dóm kupolája) elkészítésére. Az előkészítő szakaszt a
szerződéses megállapodások létrehozatala váltja fel,
melynek kapcsán Büscher, a szerződések formai kialakítását
követően, azok tartalmi elemeit veszi nagyító alá.
Megállapítása szerint, minden megbízási szerződés
bevezető formulával kezdődik, majd az elkészítendő
műalkotást, azaz a szerződés tárgyát írják le
részletesen, mind anyagát, mind pedig formáját,
elhelyezkedését illetően, külön kitérve a megrendelő
minőségi követelményeire. Ezt követően rendezik a
díjazást, meghatározzák a szerződéskötéskor járó
megbízási díjat és a munka elvégeztekor esedékes további
díjat is. A munka ellenértékét általában a felek közösen
állapították meg, de előfordult, hogy a megbízó vagy egy
harmadik személy becsülte meg a munka ellenértékét.
Sorrendben következőként a mű elkészítésének
határidejét és a késedelem jogkövetkezményeit
rögzítették a felek, itt elsősorban kötbér kikötése volt
a jellemző. A mű hibáiért a művész felelt, szavatosságot
vállalt a szerződésben, és végül a záró rendelkezések
tettek pontot a megbízási szerződések végére.
A megbízók és a művészek közötti
jogviták eldöntésére elsősorban választott bíróság volt
hivatott. A választott bíráskodás jogi alapjainak és a ius
communeval való viszonyának boncolgatását követően, a
szerző külön kitér az arbiter és az arbitrator terminológiai
megkülönböztetésre is. Fontos kiemelni e témában a munka
azon részét, amely az 1325-ös és 1415-ös firenzei
statútumok azon fejezeteit mutatja be, amelyek kifejezetten a
választott bírósági eljárással kapcsolatosan tartalmaznak
előírásokat. E fórum eljárásához további adalékokat
szolgáltat a szerző a közjegyzői formuláskönyvekben
fellelt, választott bírósági szerződések (compromissum) és
választott bírósági ítéletek (arbitrium, laudum)
felsorakoztatásával. Nem kevésbé érdekes azon megtörtént
peres eljárásoknak a boncolgatása, amelyek a firenzei
választott bíróságok mindennapi gyakorlatát tükrözik. Itt
a Ghirlandaio-féle oltárfestmény, és a Donatello által
elkészített Gattamelata-emlékmű kapcsán kipattant jogvitát
elemzi a szerző, részletesen kitérve a választott bíróság
ítéletének formai és tartalmi megítélésére.
Érdekes színfolt a munkában a céhek
perképességéről szóló rész a Mediciek 1349-es
statútumának bemutatásával, ahol arról is tudósít a
szerző, hogyan is folytak a peres eljárást megelőző
egyeztetések, és mekkora volt e tárgyalások gyakorlati
jelentősége. Ha nem sikerült a peren kívüli megegyezés, az
ügy az Arte dei Medici e Speziali elé került, és az
eljárást végül a céh-konzul ítélete zárta. Részletesen
megismerhetjük Filippino Lippi firenzei festő és
Filippo Strozzi és örökösei jogvitájának részleteit, amely
az S. M. Novellai Strozzi-kápolna festése kapcsán bontakozott
ki. Az 1487-ben kötött szerződés azon megállapodások közé
tartozik, amelyek valamiféle rendelkezést tartalmaznak arra,
hogy felel-e, és milyen mértékben felel a művész a
műalkotás hibáiért, és késedelme milyen
jogkövetkezménnyel jár. Érdekes módon Strozzi nem kötött
ki kötbért a festő késedelme esetére, hanem fenntartotta
magának azt a jogot, hogy visszavonja Lippitől a megbízást,
és egy másik festőt bízzon meg a munka befejezésével. A
jóvátétel kérdése kétféleképpen jelenik meg: vagy
kötelezik a festőt a rontott mű helyreállításra –
változatlan megbízási díj ellenében –, vagy pedig
csökkentik a díj mértékét. Az ügyet végül az Arte dei
Medici e Speziali perben döntötte el Strozzi örököseinek
1497-ben beadott kérelmére. Az ítéletet az aequitas alapján
hozta meg a bíróság: a festőt kötelezte a kápolna végleges
helyreállítására, a Strozzi-örökösök pedig meg kellett,
hogy fizessék az időközben jócskán megemelkedett
elkészítési költségeket.
A munka utolsó fejezete egy újabb
igazságszolgáltató fórumot mutat be az olvasónak, a Tribunale
di Mercanzia, azaz a firenzei kereskedelmi bíróság
működését. A bíróság Firenze öt legnagyobb kereskedelmi
céhének konzuljából állt, és nem csupán a művészek és
megbízóik közötti megbízási szerződésekből fakadó
jogvitákban volt jogosult dönteni, hanem a firenzei
kereskedelmi forgalom ellenőrző szerve is volt. A Mercanzia
olyan orgánum tehát, amely részint bíróságként, részint
pedig kereskedelmi kamaraként tevékenykedett. A bíróság
eljárásai közül részleteiben a Luca della Robbia és
megbízója, Federigo Federighi közötti jogvitát mutatja be a
szerző, mely per alapját egy márványszobor elkészítésére
1454-ben adott megbízás szolgáltatta. A művész késedelmét
elégelte meg Federigo, és bátyját hívta segítségül a
perlekedésben, és így Domenico Federighi képviselte
testvérét az eljárás során, melyben csak 1459-ben született
döntés.
Összefoglalva tehát a szerző azon
megállapításait, amelyek a reneszánsz Firenzében a
művészekkel megkötött megbízási szerződésekre
vonatkoznak, azt mondhatjuk, valójában nem léteztek tipikus
„művészeti szerződések”, nem ismertek olyan szerződési
formát, amelyet a locatio conductio operis írásba
foglalására alkalmaztak. A közjegyzők formuláskönyvei
egyáltalán nem tartalmaznak szerződési mintákat kifejezetten
a művészeti alkotások elkészítésére adott megbízásokhoz,
azonban megtalálhatók bizonyos záradékok, amelyek tipikusan e
szerződések kísérői voltak. Ilyen záradék volt például
az, hogy a mű „a mester kezei között kell, hogy
megszülessen”, mely a XV. században egyet jelentett – a
mecénásoknak oly fontos – „eredetiséggel”. A szerző
hangsúlyozza, hogy bár a művészek és megbízóik közötti
jogvitákat legtöbbször kétkezi munkás vagy művész laikus
választott bíró, arbitrator döntötte el, nem volt
annak sem akadálya, hogy rendes bíróság, céh-bíróság vagy
akár a firenzei kereskedelmi bíróság ítélkezzen a
felmerült jogvitában. Megjegyzendő azonban, hogy a
céh-bíróság csak akkor dönthetett, ha a peres felek
ugyanazon céh tagjai voltak, ha pedig különböző céhekhez
tartoztak, akkor a felperes eldönthette, hogy az alperes
céhének céh-bírósága, vagy a Mercanzia legyen a perben
eljáró fórum. Az Arte dei Medici e Spezialinak a
céh-bírósági eljárást megelőző egyezkedés során is
kulcsszerepe volt, amely mind a művészek, mind a megbízók
számára gyors és szakavatott konfliktuskezelés
lehetőségét biztosította. Mint szakértő bizottság,
elsősorban azon jogvitákban játszott szerepet, amelynek
tárgya a megbízás alapját képező alkotás értékének
megállapítása volt. A szerző sokrétű és alapos kutató
munkájának köszönhetően rendkívül színes mozaik tűnik
elő a megbízási szerződésekkel kapcsolatosan feldolgozott
korabeli perekből, de bármely fórumot is nézzük a
„palettáról”, mindegyik ítélkezési gyakorlata az
aequitasra épült. Végkövetkeztetésként Büscher azt is
megállapítja, hogy bár a közjegyzői okiratok közül – a
sokféle záradéknak köszönhetően – a művészekkel
kötött megbízási szerződések nagymértékű formalizmust
tükröznek, és azt a benyomást keltik, hogy minden, a
szerződés teljesítésének körében esetlegesen felmerülő
probléma megoldásának lehetőségét jogi formába kívánták
önteni. Tartalmi szempontok szerint vizsgálva az egyes
megbízási szerződéseket, azt tapasztalta, hogy a
szerződésben rögzített rendelkezéseket – pl. a késedelem
vagy a hibás teljesítés esetére előirányzott szankciókat
– nem igazán alkalmazták a szerződés teljesítése során.
A „művészeti szerződések” formája és tartalma közötti
e lényegbeli eltérést a szerző egyenesen
„meghasonlásnak” nevezi, és azzal magyarázza, hogy a
korabeli festők, szobrászok nagyon is tisztában voltak
művészi kvalitásaikkal, és a szerződések záradékai és az
eljárásjogi eszközök „szorongatása” ellenére sem voltak
hajlandóak eltűrni azt, hogy a megrendelők befolyásolják
munkavégzésüket, siettessék őket. Éppen ezért nem kell
meglepődnünk azon, hogy a felbőszített Donatello
büszkeségétől hajtva inkább összetörte saját művét,
semmint „olcsóbban” átadja azt „tudatlan”
megbízójának.
Nem csak azok számára rendkívül érdekes
olvasmány Mareile Büscher munkája, akik jogtörténészként
fognak hozzá a reneszánsz kori megbízási szerződések formai
és tartalmi szempontok szerinti alapos megismeréséhez, hanem
azoknak is remek időtöltést biztosít, akik németül
szeretnének izgalmas történeteket olvasni a quattrocento
Firenzéjének művészeti életéről.
Mareile Büscher: Künstlerverträge in der Florentiner Renaissance (A művészekkel kötött szerződések a reneszánsz Firenzében) Frankfurt am Main, 2002. 250. p.
Babják Ildikó