Klió 2003/3.
12. évfolyam
Hollandiai puritanizmus-történet
olvasmányos változatban
Három holland szerző tollából jelent meg egy összefoglaló, a nagyközönség számára közrebocsátott kézikönyv a puritanizmusról. Az eszmetörténet a 70-es évek óta napirenden lévő, szakmai vitákon csiszolódó témaköre a különböző tudományágaknak. A 30 évvel ezelőtti tudománytörténeti fordulatnak köszönhetően, az interdiszciplinaritás fogalmi hálója adja a keretét ezeknek a vizsgálódásoknak: egyház- és gazdaságtörténet, mikrotörténeti és strukturális elemzések szólnak a puritanizmusról. A jelenlegi könyv szerzőtriásza a kezdetektől foglalkozik a saját, németalföldi kegyességi mozgalmaik világának felmérésével, nemzetközi konferenciák, évenkénti vitanapok, bibliográfiák jelzik ezt az utat, főként pedig több neves szakfolyóirat elindítása (Nederlands Archief voor Kerkgeschiedenis, Documentatieblad Nadere Reformatie, De zeventiende eeuw).
A tanulmánykötet szerzői
ebben a könyvben az általános érdeklődésre számot tartó nézeteket összegezték,
könnyed olvasmányos stílusban, jó rendszerezéssel, megfelelő név- és
helymutatóval. A legfontosabb segítség a mára áttekinthetetlenné nőtt
szakirodalomban a majd húszlapnyi szakirodalom-jegyzék, mely egyaránt
tartalmazza a forrásokat és a tanulmányokat. A holland bázisú anyaggal főként a
holland olvasóközönségre koncentrál. A hosszabb és a rövidebb tartalommutató a
sorozatok jellemzője, ez itt mégis jó tájékozódást nyújt a számtalan alpontot,
alfejezetet, részösszefoglalást tartalmazó kötetben. Ez a technika illeszkedik
a puritán könyvek formájához, amelyek szintén az eligazodást segítik azáltal,
hogy a könyv fejezeteinek ismétlődő rendszere a kora újkori olvasó memóriáját
célozta meg, lévén az olvasás közösségi és orális cselekedet.
Három fő egységből áll a
könyv, a történeti áttekintést R. Bisschop írta, Veenendaal történész
professzora. Értelmezésében linearitást követ, Angliától Skócián át Amerikáig
ismerteti a fő politikai, egyházpolitikai eseményeket, a tradicionális társadalomtörténet
medrében. Elsőként itt tűnik fel a könyv írói által gyakran használt
‘pietisztikus’ jelző, az olyan határterületek jellemzésére, mint Perkins
kegyessége (47). A XIX. századvégi német, majd angol szakirodalom használta ezt
a kifejezést, amit Patrick Collinson munkássága erősített fel: az eufemisztikus
árnyalattal a korabeli felekezeti villongások kontúrjai gyengíthetők, és
semlegesíthetők az ökumenista jelleg kiemelése révén a XX. századi olvasói
nézőpontok.
Az apeldoomi egyháztörténész,
van’t Spijker, a teológiai irányvonalak rövid, lényegre törő
áttekintését adja, tömör lelkipásztori életrajzokkal. A fő teológiai aspektusát
a puritanizmusnak a Kálvin-Bucer szellemi tengely mentén vezeti végig, a
gyökereket azonban a német pietizmusban és a Nadere reformatie-ban is fölleli.
A központi rész Basil Hall műveire alapozva, Perkinsböl kiindulva, Cotton
Mather és a szeparatisták koncepcióinak a vizsgálatáig jut, ám meglátásom
szerint az amerikai és az elkülönülő kegyesség hatásmechanizmusát túlontúl kiemelten
értékelte. A szerző felfogását (és a kötetszerkesztésnek az önálló élt el nem
mosó koncepcióját) jelzi, hogy Perkinst az előző bemutatáshoz képest Lang
alapján a ‘pietizmus atyjaként’ jellemezte (153), Schleiermacher tapasztalati
teológiájának megelőlegezőjeként (204). A puritán patronátusról írt fejezete
rámutat a teológiai tételek szociális applikációjára és a világi spiritualizmus
jelentőségére.
A leginkább gondolatébresztő a harmadik fejezet, a
teológus-lelkész op’t Hof munkája, aki a Documentatieblad Nadere
Reformatie szerkesztöje, számtalan publikációt, tanulmánykötetet rendezett már
sajtó alá a témában, a németalföldi kegyességi irányzat, a Nadere reformatie
körül kialakult kutatócsoport szellemi motorja. A tanulmánya A puritanizmus
nemzetközi hatása címet viseli, elsőrendűen Hollandiára, majd a teljes európai
térségre irányítja a figyelmet, végül konklúziókkal zár. Az európai
kitekintésnek nem általános eleme a puritanizmusnak a spanyol vagy éppen a dán
olvasata, nem is beszélve a közép-európai recepciójáról. Külön érdekessége az
utóbbi résznek, hogy a holland szerző idézi a magyar szakirodalmat (többek
között Bán Imre, Bitskey István, Koltay Klára, Eredics Péter munkáit),
és kiemelten foglalkozott Apácai Csere János szellemi hatástörténetével.
Kegyességtörténet felöl olvassa a magyar puritanizmus jelenségeit: foglalkozik
a rövid ideig fejedelemként regnáló Rhédei Ferenc kegyes életvitelével,
jóllehet ezt a hazai szakirodalom még nem méltatta kellőképpen. Pietisztikus
hatásról beszél Hof is, és a korábbi magyar háttérirodalom alapján kívülről
(angol, holland hatás) eredezteti a magyar puritanizmus megerősödését (367). A
protestáns istentisztelet gyakorlatával szemben (Szigeti Jenő nyomán)
kiemelte a puritanizmus szellemi energiáinak az eddig tételesen fel nem mért
hatását a népi kegyességre.
A konklúziók teljeskörű
számbavétele a jövő feladata. A nemzetközi szakirodalom áttekintő értékelésekor
kiderül, hogy az első protestáns nemzetközi kegyességi törekvésről van szó,
amely középkori alapokon, külső (egyházi regulák, társadalmi rend) és belső
követelésekkel lépett fel (morálkatalógus, igaz megtérés). Központi figurája,
meghatározó lelki példája a kornak Perkins, legkedveltebb olvasmánya Bayly
munkája. Mindez a szellemiség nagyrészt Németalföld strukturáló szerepéhez
köthető, kiemelten is a református pietizmus kegyességi áramlatához. A Het
puritanisme című könyv nemcsak szakmabeliek, hanem még inkább a szélesebb
kultúrközeg felé nyitott, és ajánlható minden eszmetörténet iránt érdeklődő, a
posztmodern kor válságtüneteinek eredetét boncolgató olvasó számára.
Willem van‘t Spijker, R. Bisschop, Willem J. op‘t Hof: Het puritanisme. Geschiedenis, theologie en invloed (A puritanizmus. Történelem, teológia és hatástörténet). Zoetermeer, Boekencentrum, 2001. 414 o.
Csorba Dávid