Klió 2003/3.
12. évfolyam
Az abszolutizmus
Közép-Európában
P. H. Wilson könyve a Routledge Kiadó által gondozott Historical Connections című sorozat újabb darabja. A szerző egy olyan térséget vesz vizsgálat alá, amelyről az angolszász történetírás hagyományosan alig vett tudomást az abszolutizmus problémájának elemzése során, mivel – néhány kivételtől (lásd pl. J. Miller: Absolutism in Seventeenth-Century Europe. London, 1990. című gyűjteményét) eltekintve – nem Európa egészére, hanem XIV. Lajos rendszerére koncentrált. Erről azonban kiderült, hogy nem nevezhető abszolút monarchiának. N. Henshall 1992-ben megjelent könyvének nyomán pedig, aki megkérdőjelezte még az abszolutizmus elméletének a létezését is és az abszolutizmust mítosznak nevezte (The Myth of Absolutism. Change and Continuity in Early Modern European Monarchy. London–New York), a történészek egy része elfogadta Henshall azon álláspontját, hogy ha a zsinórmértéknek tekintett Franciaországban nem volt abszolutizmus, akkor az másutt sem létezett Európában.
A német történetírás, mely az
abszolutizmus kérdésének kapcsán már a 70-es, 80-as években kitűnő műveket
produkált, 1996-ban tanulmánykötetben reagált Henshall felvetésére (R. G.
Asch–H. Duchhardt: Der Absolutismus – ein Mythos? Strukturwandel
monarchischer Herrschaft. Köln). A kötet epilógusában E. Hinrichs, a
kérdés egyik szaktekintélye az abszolutizmus terminus használata mellett tette
le voksát a német történelem vonatkozásában. Ezt a felfogást vallja Wilson is,
akinek deklarált célja annak bemutatása, hogy Közép-Európában az abszolutizmus
„valóságosan létezett” mint a „monarchikus uralom elkülönülő formája” – mind az
elméletben, mind a gyakorlatban. A fő kérdésnek pedig azt tartja, hogy
bemutassa, „miért változtattak Közép-Európa uralkodói (politikai)
cselekvéseik realizálásának és
igazolásának módszerén a tizenhetedik században”. A könyv szerkezete is e
koncepcióhoz igazodik. A lakonikus fejezetcímek a következők: Bevezetés,
Kialakulás, Elmélet, Gyakorlat, Felvilágosult abszolutizmus, Konklúziók.
A Kialakulás című fejezetben
a szerző megvonja a kronológiai kereteket és kritikai áttekintést ad azokról az
elméletekről, amelyekkel az abszolutizmus kialakulását korábban magyarázták. Az
abszolutizmus kezdetét a XVII. század eleje és közepe közti periódusra teszi
Wilson a térség esetében, míg végpontját szerinte a francia forradalom és a
napóleoni háborúk által hozott változások jelentették. Az abszolutizmus a
magyarázatok kritikája kapcsán egy egész alfejezetben foglalkozik a klasszikus
marxista (engelsi) és a neomarxista (pl. Perry Anderson) nézetekkel.
Wilson
saját teóriájának lényege az, hogy nem tulajdonít prioritást sem a külső (európai államrendszer, hadügyi forradalom
stb.) sem a belső (társadalmi, vallási konfliktusok stb.) nyomásoknak, hanem
ezek állandó egymásra hatásaként fogja fel az abszolutista politikai
berendezkedés kialakulását. Ez szerinte egy társadalmi alku folyamatában jött
létre, ahol az alku szó a lehető legszélesebb jelentésben értendő: az
intézményes politikai fórumokon kívül magában foglalja a nem intézményes
politikai csatornákat is (pl. a klientúraláncokat), egészen a lázadásokig. Az
abszolutizmus kialakulása (és foka), vagy hiánya „olyan speciális természetű
mátrixszal magyarázható, melyet az emberi interakciók három színterének a
politikai hatalom három kulcselemével való kombinációja hozott létre”. Az
interakciók legfelső szintjét a nemzetközi küzdőtér jelentette, amelynek
résztvevői territóriumok és államok voltak: ennek keretét Közép-Európa esetében
egyrészt a birodalom, másrészt a „szélesebb európai államrendszer” jelentette.
A küzdőtér második szintje az állam volt, de ezen nemcsak az állam intézményeit
kell értenünk, hanem mindazokat a személyeket is, akiken az intézmények
működése függött. A harmadik küzdőtér”egy adott territórium vagy állam
társadalma”: ezen belül pedig helyi és regionális szinteket célszerű
elkülöníteni, melyeket „a hatalom speciális társadalmi és térbeli eloszlása”
jellemzett. Ebben a küzdőtérben fontos volt a „szuverenitás gyakorlati és
ideológiai artikulálódása, hogy el lehessen vágni azokat a formális
kapcsolatokat, amelyek egy territórium helyi és regionális hatalmi centrumait
más territóriumok hatalmi centrumaival kötötték össze”.
A
politikai hatalom kulcselemei pedig Wilsonnál a következők: a parancsolás
hatalma; az infrastruktúra, ami ezt a gyakorlatba átülteti; végül pedig a
legitimáció. Az első fogalom az államfejlődés azon folyamatát jelenti, amelynek
során az igazságszolgáltatás, a fiskálisjogok, a katonai erő stb. „világosan
meghatározott politikai központ” monopóliumává válnak. „Ez az állami
szuverenitás megfogalmazásához kapcsolódik, és olyan folyamat, amely egyszerre
tekint kifelé és befelé, amennyiben a külső hatalmak autoritását kizárják, míg
a territóriumon belüli hatalmakat központosított ellenőrzés alá rendelik.” Az
infrastruktúrát Wilson széles értelemben használja, nemcsak az államigazgatás
intézményeit érti rajta, hanem az apparátusban tevékenykedők társadalmi állását
és az általuk alkalmazott technikákat (és az írásbeliség fejlettségét) is.
Mindkét említett elem hatékonysága szorosan függ a harmadiktól, attól, hogy
milyen mértékben tartják e két szférát legitimnek: a legitimáció ugyanis azon
értékeket jelenti, amelyekkel „a hatalom társadalmi eloszlását és mértékét,
valamint ezek elfogadottságát igazolják”. A legitimáció megfogalmazása tehát
nem más, mint az abszolutizmus elmélete.
Az
Elmélet című fejezetben Wilson először is metodológiai problémákra hívja fel a
figyelmet. Ezek nagy része nem új az abszolutizmus elméletének
tanulmányozásában, de az abszolutizmushoz kapcsolódó idejétmúlt beidegződések
miatt néhányat érdemes megemlítenünk. Így pl. azt az (R. Bonney által
már említett) felvetést, hogy a kortársak nem gondolkodtak olyan ellentétes
kategóriákban, mint a jelenlegi politikatudomány (korlátozott monarchia versus
abszolút monarchia) – a politikai diskurzus a maihoz képest más volt a XVI. század
végén és a XVII. század elején: „A kormányzásról szóló vita nem úgy
jelentkezett, mint valamiféle határozott választás az egymással versenyző
politikai rendszerek közt, hanem mint a monarchikus uralom különböző
szintjeinek viszonylagos erényeiről szóló érvelés.” Az abszolutista ideológia
ugyanis „a korlátozott monarchia ideális fajtájáról szóló vitából nőtt ki”.
Ugyanígy fontos annak hangsúlyozása is (amint arra már Q. Skinner
rámutatott), hogy azok a politikai gondolkodók, akiket a későbbi korszakokban
tanulmányoztak, a politikatudomány olyan nagyságai mint pl. Bodin, nem tipikus
képviselői korszakuk eszméinek. Sokkal inkább a második vonalbeli szerzők
reprezentálják igazából az adott időszakot.
Wilson
rámutat továbbá a korabeli eszmék képlékeny voltára, valamint az egyes szerzők
műveinek különböző értelmezési lehetőségeire, ami már a kortársaknál is
jelentkezett. Ennek kapcsán pedig felhívja a figyelmet arra, hogy veszélyes
retrospektív módon „megkonstruálni az abszolutizmus általános és egyetlen „teóriáját”
különböző és változó komponensekből”. A Konklúziókban egyenesen azt írja, hogy
az abszolutizmus ideológiája, amely XVII. század elején jött létre, „számos
forrásból táplálkozott és soha nem a fejtették ki egyetlen, koherens formában,
hanem eszmék változó elegye maradt, amely az idők során az események és az új
intellektuális áramlatok kihívásaira reagálva módosult”; ilyen kihívás volt,
pl. a felvilágosodás. Az imént említett okok miatt Wilson nem is ad semmiféle
definíciót arra, hogy mit ért az abszolutizmus elméletén, ehelyett az
abszolutista ideológia általa fontosnak tartott elemeit (pl. isteni jogalap,
örökletes monarchia, engedelmesség stb.) veszi górcső alá. Ennek során azonban
elsikkad az abszolutista eszmék jogi, jogfilozófiai beágyazottságnak kérdése,
ami pedig központi kérdés. Igencsak vitatható Wilson azon megállapítása is,
hogy a pietas hangsúlyozása, vagy az atyai hatalomnak „az állami szintre való
transzponálása” (az uralkodó mint gondoskodó atya, tehát a Landesvater
eszméje) német sajátosság lenne. Ezek ugyanis erősen jelen vannak az
abszolutizmus olyan európai jelentőségű teoretikusainál, mint amilyen pl. VI.
(I.) Jakab skót–angol uralkodó volt (a „Szabad monarchiák igaz törvénye” című
művében). Az eszmék kapcsán értékes felvetése a szerzőnek az, hogy az
értekezéseken kívül más típusú forrásokat is meg kell vizsgálni annak
megértéséhez, hogy milyen elvek vezérelték a politikai cselekvés résztvevőit.
Így az állami iratokat, magánlevelezéseket, és főként az ún. politikai
végrendeleteket.
A
Gyakorlat című fejezetnek már a belső tagolása világossá teszi, hogy Wilson
központi szerepet tulajdonít a fejedelmi udvaroknak, hiszen ez az alfejezet
terjedelmileg aránytalanul nagyobb a többinél. Az udvar problematikáját nemcsak
konvencionális szempontok (pl. az udvar mint a nemesség megszelídítésének
eszköze, udvari frakciók kérdése) alapján tárgyalja: fontos, szerinte, maguknak
az épületeknek a földrajzi elhelyezése, architektúrája, mint ahogy fontos a
kert, csakúgy mint a zene, a színház stb. Wilson álláspontja az, hogy „a
hatalmas paloták sík terepen történő építése a politikai dominanciára való
igényt tükrözte” (az uralkodó immár nem kényszerült arra, hogy egy erődített
helyen, egy vár(kastélyban) lakjon), míg az ún. francia kertek formákra nyírt bokrai
azt voltak hivatottak szimbolizálni, hogy „még a természet is meghajol a
királyi akarat előtt”. Az udvar a fizikai megjelenésen túl is, minden
ceremóniájával, ünnepségével a hatalom vizuális megjelenítését, a grandeur
kifejezését célozta. Wilson hangsúlyozza a francia hatás erősségét a német
fejedelemi udvarok esetében, de rámutat, hogy a Napkirály udvara korántsem volt
az egyetlen követendő minta. Igaz, volt olyan uralkodó is, mint
Brandenburg–Poroszország fejedelme, III. Frigyes (1688–1713) – 1701-től immár
I. Frigyes porosz király –, aki olyannyira utánozni akarta Lajost, hogy
kortársai a „XIV. Lajos majma” gúnynevet ragasztották rá. (Frigyes még arra is
utasította franciaországi követét, hogy puhatolja ki pontosan mekkora a király
parókája, mivel ugyanolyat akart magának készíttetni.)
A
rendi gyűlések és más korporatív testületek jelentőségének csökkenése
szembetűnő a német fejedelemségek esetében a harmincéves háború alatt és után.
Ebben Wilson (egyetértve Th. Ertmann-nal) nagy jelentőséget tulajdonít annak,
hogy a Birodalom fejedelemségeiben alapvetően háromkamarás gyűlések működtek,
azaz a társadalmi rendek mentén különültek el a politikai rendek, és ez
lehetőséget adott az uralkodóknak arra, hogy kijátssza a kamarákat egymás
ellen. A kétkamarás gyűlések viszont, mint pl. a királyi Magyarország
országgyűlése, sokkal hatékonyabban állhattak ellen az uralkodók, jelen esetben
a Habsburgok abszolutista politikájának, hiszen a nemesség képviselői jelen
voltak mind az alsó,- mind a felsőházban.
A
bürokrácia kérdése kapcsán Wilson megjegyzi, hogy bár a hivatalok öröklése és
adásvétele, szemben Franciaországgal, különleges dolognak számított a német
területeken, mégis a hivatalt továbbra is „a személyes és kollektív
előremenetel eszközének tekintették”. Ugyanakkor hangsúlyozza, hogy a
szakszerűség fejlődésében fontos szerepet játszott az egyetemek számának,
következésképp a képzett szakemberek létszámának növekedése: 1600 után 24
egyetemet alapítottak a meglevő 24 mellé a birodalomban! A szerző röviden érinti
a háborúk szerepét és a hozzá kapcsolódó financiális kérdések problémáját is.
A
felvilágosult abszolutizmus elmélete Wilson szerint csak hangsúlybeli
eltolódásokat hozott a korábbi eszmékhez képest, de mégis új fázisnak
tekinthető: ilyen sajátosság volt a territórium fundamentális törvényeinek
tulajdonított kiemelt szerep, az uralkodó államszolgaként való aposztrofálása,
valamint az uralkodó és a nép közti szerződés eszméje. Mindezek, persze, nem
voltak új dolgok, de most sokkal erőteljesebben hivatkoztak rájuk. Az uralkodó
államszolgaként való felfogását mi sem mutatja jobban, mint az, ha a korszak
uralkodóinak öltözékét összehasonlítjuk a XVII. századi monarchákéval: az
arisztokratikus öltözetet immár a katonai uniformis váltotta fel. Amikor II.
József halálának közeledtét érezte, ragaszkodott ahhoz, hogy egyenruhájába
öltözhessen, mert így akart távozni a földi világból. Az állam szolgálata és a
szerződés hangsúlyozott volta kapcsán a közjó is új értelmezést kapott:
uralkodóvá vált az optimista közjófelfogás. Azaz a közjó immár nem pusztán a
társadalmi rend fenntartását, megőrzését jelentette, hanem az alattvalók
boldogságának előmozdítását.
A
Konklúziókban Wilson megerősíti, hogy az abszolutizmus terminusnak, bár sok
negatív konnotáció tapad hozzá, létjogosultsága van Közép-Európa esetében: noha
„létező eszmékre és gyakorlatokra támaszkodott, a monarchikus uralmat
jelentősen új irányba lökte.” Jellemzője, hogy a testületekkel (rendekkel stb.)
való hivatalos, intézményes konzultáció legtöbb formáját elutasította, ehelyett
a társadalom különböző csoportjaival való informális alkut részesítette
előnyben. Mindazonáltal nem volt uniformizált jelenség, nem zárta ki más
politikai tradíciók érvényesülését. Az imázs, amit propagált, inkább a hatalom
valódi erejét igyekezett pótolni, „a hatalom mítosza volt”, de e mítoszhoz való
szívós ragaszkodás idővel gyakorlati politikai haszonnal járt az uralkodók
számára az engedelmesség tekintetében.
A
123 oldalas, tartalmas összefoglalást természetesen jegyzetek és bibliográfia,
ezenkívül egy rövid kronológia, valamint a Birodalom császárainak listáját
(1519–1806 között) és néhány fontos fejedelemség uralkodói listáját tartalmazó
függelék, végül pedig névmutató egészíti ki.
P. H. Wilson: Absolutism in Central-Europe (Az abszolutizmus Közép-Európában). London-New York, 2000. 173. o.
Sashalmi Endre