Klió 2003/3.
12. évfolyam
Az oroszországi nemesség
mentalitása a XVIII. század utolsó harmadában
Je. N. Maraszinova a fenti témában 1999-ben Moszkvában megjelent művét ismerteti. A szerző ebben a könyvében a jelzett korszak nemesi elitje ideológiai és pszichológiai arculatának változásait elemzi a tartui–moszkvai szemiotikai iskola content analysis módszerével a levelezési forrásanyag alapján. Maraszinova tanulmányát historiográfiai és módszertani áttekintéssel kezdi. Kiemeli pl. G. A. Gukovszkij, Marc Raeff, Ju. M. Lotman, V. M. Zsivov és B. A. Uszpenszkij érdemeit. Raeff rámutatott, hogy Oroszország modernizálása szempontjából milyen fontos volt a nemesi elit körében a hatalomtól független, az önmeghatározásra való jognak a felismerése. Lotman kiemelte a XVIII. és a XIX. század eleji orosz nemesi kultúrára jellemző fő és új fogalmi tematikát, az alternativitás megjelenését és eredeti módon közelítette meg az újkori orosz elit magatartásának kontinuitása és ellentmondásossága kérdéseit. V. M. Zsivov kimutatta a XVIII. századi orosz társadalmi tudat szociokulturális dinamikájának sajátosságait. Maraszinova úgy látja, hogy a tartui–moszkvai iskola szemiotikai módszerével lehet feltárni az újkori orosz kultúra genezisének ellentmondásait, a morális-etikai fogalmak „rejtett dimenzióit” és az előbbieket egységesítve, a matematikai statisztika segítségével elemezni. Az utóbbival kapcsolatban a történeti-tipológiai csoportosítás és a levelezésben a szerzők személyiségének feltárulása a legfontosabb. Maraszinova a XVIII. század utolsó harmada nemességének 1800 küldeményét vonja be elemzésébe, ami 45 szerzőtől származik. A szerző szól az informatikai feldolgozáshoz szükséges kategorizálásról, értékelésről és csoportosításról. A historiográfiai résszel kapcsolatban felhívnánk a figyelmet a 4–32. sz. jegyzetekre, a content elemzéssel összefüggésben pedig a 258–261. o. szövegére, az utóbbi oldal táblázatára és a 34–35. sz. jegyzetre.
A címbeli tematikára áttérve,
Maraszinova kifejti, hogy új vonások jelentek meg a nemesség
szociális-pszichológiai arculatában, amelyek főleg a cárhoz, az önkényuralomhoz
és az állami szolgálathoz kapcsolódtak. Miután Oroszországban a szolgáló nemes
az államfői akaratot hajtotta végre, így személyes függése a monarchától az
1762-es kiáltvány után is fennmaradt. Maraszinova felveti a kérdést, hogy mi
volt motiválóbb a nemesnél: a szolgálattal járó társadalmi presztízs, vagy az
anyagi előnyök, A levelek a rang szerinti státus primátusára utalnak, ami
akadályozta a fenti réteg politikai kultúrája kialakulását. A legfőbb
egyeduralmi értékektől a nemesség egy részénél eltérő alternatívák jelentek
meg, amelyek a cárhoz és a főhatalomhoz való hagyományos lojalitás helyett és
mellett az oppozícióban nyertek kifejezést. A művelt elitnél feltűnt a hatalom
kritikus felfogása, ami a bürokratikus patriotizmus kialvásához és a karrier
értékének devalválódásához vezetett. A nemesség ellenzéki része immáron
felfedezte a ranglétrán való előrehaladással járó negatív elemeket is. Körükben
megkülönböztették a cár és a haza szolgálatát, és nem hallgatták el saját
véleményüket sem. A levélírók elítélték, pl. az udvari intrikákat és különösen
élesen szóltak a kegyencek apparátusbeli mindenhatóságáról. Maraszinova
kiemeli, hogy a fenti tendenciák nem jártak együtt a trón tekintélyének
megkérdőjelezésével, és a bírált jelenségekkel szemben a levelezésben nem tűnt
fel a követendő pozitív ideálok közeli megvalósítási lehetősége. Az ellenzéki
nemes elvesztette hitét, hogy gyors sikert érjen el és „kibékülve a valósággal”,
boldogságát végül a magányban vélte megtalálni. Az ún. belső emigráció objektív
tartalma azonban aláásta a hagyományos tudati struktúrákat és alternatívákat
kínált a formálódó orosz nemesi értelmiség erkölcsi értékrendje
megalapozásához. A vizsgált időszakot a levelekből előtűnve – igaz hol
csökkenő, hol növekvő mértékben – a nemesek fenti részénél a depresszió és az
eltérő árnyalatú, pesszimista reagálások jellemzik. Nem térünk ki rá, de az
olvasó figyelmébe ajánljuk az igen sok levelet és magyarázatot felvonultató
jegyzetapparátust. A korabeli művelt elit szembetűnő sajátossága az olyan
morális-erkölcsi kategóriák újragondolása, mint a becsület, az engedelmesség és
az őszinteség.
A szerző forrásai és elemzési
módszere alapján a vizsgált időszak művelt elitje centrális etikai fogalmának a
becsületet tartja. Kimutatja, hogy a kategória egysíkú, formális jelentése
fokozatosan azonosítódott a belső értéktartalmú, pozíciótól független
lelkiismerettel. A becsületességnek a jólelkű személyiséghez való hozzáillesztése
egyúttal az egész nemesi közeg erkölcseivel szembeni alternatívát jelentett. Az
ellenzéki nemesek többségének a becsület boldogságot sejtetett, amiért
áldozatot hozni is érdemes. Maraszinova kiemeli, hogy a művelt elit a szellemi
kontaktusoknak nagyobb jelentőséget tulajdonított, mint a hivatalnoki kasztbeli
pragmatikus kapcsolatoknak. A rokonlelkek közelségén alapuló barátságot nem
ingatta meg sem az ideológiai ellentét, sem a különböző politikai pozíció. A
nemesség körében az elkülönülés nem volt teljes, de a művelt kisebbség
ellenzékiségét nem értette meg a tömeg és nem helyeselte a cár.
A szerző rámutat, hogy a
földet és jobbágyokat birtokló ellenzéki elitnek a további sorsa csak e
rétegnek a feudális járadékot biztosító lakossághoz való viszonyainak
elemzésével tárható fel. A levelekből háromféle földesúr képe rajzolódik ki, a
járadékot kisajtolóé, az okos gazdáé és a patriarchális típusúé. Az utóbbi azt
sugallja, hogy a feudális rendszer nemcsak a földbirtokosnak, de a jobbágynak
is előnyös, Maraszinova egyrészt az elemzett episztoláris források, másrészt L.
V. Milov munkássága alapján (271–272. o. és 62–63. jegyzet) utal arra, hogy
az oroszországi jobbágyrendszer nem szubjektív tényezők termékeként, hanem
objektív történeti törvényszerűségként, elsősorban az orosz állam
természetföldrajzi körülményei közepette formálódott ki, és annak XVIII.
századi konkrét kereteiből a nemesség nem törhetett ki.
A tanulmányban elemzett
szakaszt a nemesi személyiség fogalmának erőteljes evolúciója jellemzi. Így pl.
nőtt az individuum értéke és a cári despotizmussal szembeni ellenzékiség.
Ugyanakkor az időnkénti szociális vakság egyfelől regényeket olvasó, másfelől
parasztjait gyötrő nemest állít elénk. Az utóbbinak megvolt az évszázados
tradíciója és ráadásul a nemes támaszkodhatott „a jó, művelt, jobbágyaiért
felelős réteg” mítoszára. Ugyanakkor új fejlemény, hogy a konkrét nemes–paraszt
viszony értelmezésekor a földbirtokos megkísérelte összekapcsolni saját és
jobbágya sorsát, és egy részük az utóbbinál már „személyiségjegyeket” is
kiemelt. Ez elősegítette a régi sztereotípiákkal való szakítást és a
jobbágyrendszer erkölcsi dimenziójának megértését. A nemesi jótékonykodásban a
réteg felsőbbrendűségi érzése összeolvadt a paraszt iránti részvéttel. A
földesúr így akarta „összebékíteni lelkiismeretét és a valóságot”. Az elemzett
időszakban kezdték átértékelni a „nyizkij” (alacsony származású vagy státuszú)
és a „podlij” (aljas, hitvány) szavakat. Maraszinova rámutat, hogy míg ezek D.
I. Fonvizin szótári anyagában egyértelműek, addig a vizsgált levelekben
átalakultak. A „podlaja cserny” (a hitvány csőcselék) élesen negatív értelmű
lett, és olyan társadalmi összeütközésekkor használták, mint a
Pugacsov-felkelés.
Végezetül a szerző kiemeli,
hogy a konkrét paraszti sorssal való együttérzés csak a művelt elit szűk körét
érintette, nem vált tudatos etikai értékké és szilárd szociális állásponttá. A
nemesség többsége a jobbágyságot alacsony státuszú, elkülönült csoportként
kezelte. A társadalom teljes értékű része továbbra is az előkelő nemesség
maradt. Az utóbbi tudatában nyíltan vagy implicit módon a társadalom a
kölcsönös alávetések és elhatárolt rétegfunkciók hierarchiájaként élt tovább. A
piramis csúcsán állt az egyeduralkodó, akinek engedelmeskedett a jobbágyokkal rendelkező
nemesség. Az 1773–74-es parasztfelkelés leverőinek leveleiben az ezen rend
ellen lázadni merészelő (bűnt elkövető) műveletlen csőcselék elleni harag
dominált. A nemzedékek által kimunkált tényezők, mint az orosz jobbágyrendszer,
a gazdasági, hatalmi, művelődési monopólium és az előkelőség tudata,
akadályozták a nemesi politikai kultúra fejlődését. Így nem alakult ki a
„mi”-effektus és vele szemben az „ők” tudata. Az elemzett korszak fenti
folyamatai befolyásolták az oroszországi uralkodó réteg további sorsát. A
cártól való személyes függés, a nemesi rétegöntudat lassú kiformálódása és más
körülmények a jövőbeni eszmei elkülönülést alapozták meg. A XVIII. század
utolsó harmada értékorientációinak ellentmondásossága nem lépte át a
személyiség tudati határait. Az individuum „belső szétesése” csak a XIX. század
elejének eseményei (főleg az 1812.. évi honvédő háború) hatására mélyült el
rendkívüli gyorsasággal, és vezetett az orosz értelmiség első nemzedékei és a
nemesi forradalmiság kialakulásához.
Je. N. Maraszinova: Mentalitet rosszijszkovo dvorjansztva poszlednyej tretyi XVIII veka [po matyerialam episztoljarnih isztocsnyikov] (A XVIII. század utolsó harmada oroszországi nemességének mentalitása [az episztoláris források anyagai alapján]. Canadian-American Slavic Studies. Revue Canadienne-Américain d’études Slaves. 36. évf. 3. sz. 2002 ősze, 251–275. old.
Kurunczi Jenő