Klió 2003/3.
12. évfolyam
Állampolgárság, nemzet- és
államépítés a Romániához csatolt Észak-Dobrudzsában (1878-1913)
Constantin Iordachi könyve a Carl Beck Papers sorozatban jelent meg. Ezt a sorozatot a Pittsburghi Egyetemen működő Orosz és Kelet-európai Tanulmányok Központja adja ki (a Klió 2002/2. számban már szóltunk róla). Iordachi külföldi egyetemeken szerzett tudományos fokozatai mellett e kötet megjelenésekor, 2002 őszén a budapesti Közép-Európa Egyetem PhD-jelöltje, az ELTE vendégelőadója és a romániai Babes-Bolyai Egyetem ösztöndíjasa volt. Fő érdeklődési területe Közép- és Délkelet-Európa összehasonlító elméleti és társadalompolitikai története, ezen belül az állampolgárság és a társadalmi változások témái. Társszerkesztője a Nationalism and Contested Identities: Romanian and Hungarian Case Studies című tanulmánykötetnek (Budapest, Regio Books, Iasi: Polirom, 2001.).
Jelen munkájában
Észak-Dobrudzsa Romániához csatolásának, integrációjának történetét vizsgálja
különös tekintettel az állampolgárság, és a nemzet- illetve államépítés
kérdéseire. A vizsgált időszak 35 év: 1878–1913. Rámutat, hogy a román
politikai elit háromféle mechanizmust működtetett annak érdekében, hogy
beolvassza a tartományt: etnikai gyarmatosítást, kulturális egységesítést és
gazdasági modernizációt. Mindez a „belső gyarmatosítás” célját szolgálta.
Tanulmánya elején Iordachi bemutatja az általa alkalmazott
fogalom-értelmezéseket és módszertani szempontokat. Pl. az állampolgárságot
dinamikus fogalomként értelmezi, amely az állam képviselői és a társadalom
rétegeinek tagjai között kölcsönös igények vitái során formálódik, és szervesen
összefügg a társadalmi és politikai változások elemeivel. Iordachi átveszi azt
az új-weberiánus, a jelen esetben Rogers W. Brubaker által képviselt
felfogást, amely a társadalmi csoportformálódásban (a belső zárványok
kialakulásában) az állampolgárságnak eszköz szerepet tulajdonít. Weber nyitott
és zárt társadalmi kapcsolatok elméletére építve Brubaker két fő formáját
különbözteti meg az állampolgárság státuszába beágyazódott zárványoknak:
területiek, ezek főleg a határokat érintik; és hazaiak, ezek biztonsági,
politikai, anyagi érdekek köré tömörülő társadalompolitikai csoportok.
Iordachi úgy tekinti a román állampolgárságot, mint amely az állampolgárság
egyetemes szabályai és a helyi társadalompolitikai körülmények összeegyeztetésével
keletkezett. Munkája során elsősorban az alkotmányokra és a törvényekre
támaszkodott, mert ezek idealizált módon ugyan, de megmutatják, milyen lenne az
elképzelt nemzeti közösség.
Romániában a nemzet- és
államépítés igen bonyolult folyamat volt. Nagy-Románia (1918–1940) különböző
történelmi tartományokból állt össze: Moldova és Havaselve 1859-ben egyesült, a
korábbi ottomán tartományt, Észak-Dobrudzsát 1878-ban annektálták,
Dél-Dobrudzsát 1913-ban csatolták. Besszarábia, amely Oroszországhoz tartozott
1812 és 1918 között, és a korában Ausztria-Magyarországhoz tartozó Erdély,
Máramaros, a Partium, a Bánát és Bukovina szintén Nagy-Románia határain belülre
kerültek.
Az előzmények: a krími
háborút lezáró 1856-os párizsi béke értelmében az oroszoknak vissza kellett
adniuk Dél-Besszarábiát a moldovai fejedelemségnek. Oroszország azonban vissza
akarta szerezni az elvesztett tartományt, és amikor 1878-ban a San Stefano-i
békében Törökországtól háborús kártérítésként megkapta Dobrudzsát, mindjárt fel
is ajánlotta Romániának, cserébe Dél-Besszarábiáért. A románok azonban
egyáltalán nem lelkesedtek a cseréért, mert a tartomány a maga igen-igen kevert
etnikumával és geopolitikai helyzetével állandó veszélyt jelenthetett az ország
etnikai homogenitására és politikai stabilitására nézve. Éltek itt románok,
bolgárok, kozákok, óhitű oroszok, dél-oroszországi német telepesek, törökök,
tatárok, a városokban olaszok, zsidók, görögök és örmények, ráadásul élesen megosztotta
a lakosságot a muszlim és keresztény hovatartozás is. Végül az 1878-as berlini
kongresszus úgy döntött: Romániának át kell engednie Dél-Besszarábiát
Oroszországnak, cserében megkapja Észak-Dobrudzsát, míg Dél-Dobrudzsa Bulgáriáé
lett.
A határozat nagy politikai
vitát kavart a román parlamentben. A Dobrudzsa-ellenes hangulatot Brătianu
miniszterelnök és Kogălniceanu külügyminiszter végül úgy meg tudták fordítani,
hogy a nem kívánt „fatális ajándék” immár „ősi román földdé” vált, amely
„elszakíthatatlan része a román nemzeti örökségnek”. A rendezés Románia balkáni
politikai szerepének a megerősítését jelentette, de a román vezetés a Nyugat
bizalmát, megbecsülését látta benne, és azt hírdette: Románia „európai
küldetése” kultúrát és fejlődést vinni a tartományba.
Természetesen mindjárt vita
tört ki azon is, hogyan szervezzék meg Dobrudzsa gazdasági integrációját.
Érdekes ellentmondás, hogy míg a liberálisok, (Brătianu, Kogâlniceanu) aktív
állami beavatkozást sürgettek, protekcionista vámokat, állami befektetéseket,
iparvédelmet, és különálló, erősen centralizált közigazgatási rendszert
kívántak bevezetni, a konzervatívok voltak azok (pl. Mihai Eminescu), akik a
szabadkereskedelmet pártolták, és politikai jogokat és szabadságot adtak volna
a tartománynak. Persze, a vita háttérében ott húzódott a Moldovában és Havaselvén szintén a liberálisok és a konzervativok
között zajló küzdelem, amely között Alexandru Cuza próbált egyensúlyozni.
Dobrudzsa integrálását
Románia egy külön e terület számára tervezett adminisztratív rendszer
kiépítésével kezdte, és három szakaszban képzelte el úgy, hogy a teljes
beolvadás 1908 és 1913 között következik majd be. Iordachi a rendszert az
állampolgárság és a tulajdonjog szabályozásán keresztül mutatja be. Az
állampolgárság intézményét Romániában az 1865-ös polgári törvénykönyv, az 1866-os
alkotmány és a döntvénytár szabályozta. A román szülőktől származó gyermek a jus
sanguinis elv alapján román állampolgár volt; a jus soli elv alapján
viszont csak a felnőtteket honosították akkor, ha keresztények voltak, és az
országban születtek. A román állampolgároknak kiterjedt jogaik voltak
(politikai jogok, földtulajdonlás, hivatalviselés joga), vagyis az
állampolgárság intézménye jelentős eszköz volt az állam kezében privilegizált
„társadalmi zárványok” létrehozására. Dobrudzsa annektálása felborította ezt a
rendszert: nem Romániában született, és jórészben nem keresztény lakosságról
volt szó. Számukra felemás törvényeket hoztak: bár I. Károly fejedelem a
deklarációkban egyenjogúságot ígért, a gyakorlatban a honosítást csak egyének
nyerhették el, kollektív jogokról szó sem volt. Különösen a zsidók
emancipációja ellen tiltakoztak a parlamentben. Végül 1880-ban megszületett az
állampolgárságot modern polgári-demokratikus módon szabályozó törvény: ez
minden volt török állampolgárt román állampolgárrá nyilvánított, és megadta a
politikai és szabadságjogokat, a tulajdonlás jogát és a hivatalviselés jogát
származásra és vallásra való tekintet nélkül. Igen ám, de e törvény alapján a
dobrudzsaiak nem vásárolhattak földet Románia területén, megtiltottak nekik
mindenféle demonstrációt, nem léphettek be politikai pártokba, nem lehetett
képviselőjük a parlamentben; vagyis Romániába átlépve idegenekként kezelték
őket. A törvény legfőbb szerzője az egyébként liberális Kogălniceanu volt,
akiben liberalizmusánál előbbre való volt a nacionalizmusa. Azt akarta elérni,
hogy Dobrudzsában is a román legyen az uralkodó etnikum.
Ami a tulajdonra vonatkozó
törvénykezést illeti, a megoldandó feladat az volt, hogy a hierarchikus ottomán
tulajdont kapitalista tulajdonná változtassák. Mindenekelőtt kimondták, hogy a
korábban az ottomán állam tulajdonában volt minden ingatlan a román államra
száll. A törökök idején magántulajdonban volt birtokok tőkés magántulajdonná
minősíttettek. A mirie-földeket, amelyekért használóik tizedet fizettek a török
államnak, most megválthatták a parasztok: a föld értéke harmadának megfelelő
összeget kellett részletekben befizetniük, vagy át kellett engedniük a föld
egyharmadát az államnak. Ha elmaradtak a részletekkel, az állam könyörtelenül
elvette az egész földet. Ilyen módon 1912-ig 88 ezer hektár ment át a román
állam kezébe, amely azután etnikai gyarmatosítás céljára használta fel e
földeket, azaz románok tulajdonába adta.
Dobrudzsa gyarmatosításának
stratégiája körül is nagy viták voltak: a gazdasági érdekek szerint, vagy a
(másokat kizáró) román etnikum érdekei szerint vegyék-e birtokba a területet.
Az előbbi felfogást Ion Ionescu de la Brad képviselte, aki azt mondta,
fogadjanak be minden bevándorlót, mert a gazdasági érdekek így diktálják. Kogălniceanu
és Remus Opreanu viszont a masszív román kolonizáció híve volt. A lehetséges
humán források a következők voltak: a romániai román betelepedők – ám
földesuraik nem szívesen engedték el a munkaerőt; az idegen bevándorlók – ám a
román alkotmány tiltotta az idegenek számára a földszerzést; a „latin”
bevándorlók – ők, mivel a román nép közülük valónak tartotta magát,
befogadhatók; és végül szívesen látottak voltak a románok Erdélyből, a
Bánátból, Besszarábiából és a Balkánról. A tulajdonszerzés körül elég sok
huzavona volt, végül az 1882-es földbirtok-törvény „rendezte” a helyzetet:
földet csak a román állampolgárok vehettek, a föld adás-vétel fölött az állam
rendelkezett. Az állam kezére került földeket románoknak osztották ki. A
tartomány etnikai gyarmatosítása során Dobrudzsa úgy vonzotta a román
bevándorlókat, mint egy „belső Amerika”, mint a „románok Kaliforniája”.
Dinamikus frontier zóna volt a földszűkében lévők, a parasztok számára.
Külön történet a mócok, az
erdélyi román pásztorok története. Ők végülis közreműködtek Dobrudzsa
asszimilálásában. Ez a pásztornépség tavasszal, nyáron az erdélyi hegyekben
legeltetett, de ősszel a havaselvei síkságra ment legelőt keresni. Ők,
Habsburg-alattvalók lévén, a birodalom és az Ottomán Birodalom között kötött
megegyezés alapján adókedvezményeket és diplomáciai védelmet élveztek. Az
adójukra azonban a román hatóságok is számítottak, különösen mivel többüknek
volt már földje Dobrudzsában vagy Havaselvén is. Őket tehát kétfelől is
nyúzták. 1855 és 1878 között azonban szinte eltűntek, mert a vándorlásuk során
a határokon már vámot kellett fizetniük, majd le kellett mondaniuk az ausztriai
állampolgárságukról. Többségük asszimilálódott, kereskedők,
szarvasmarha-tenyésztők, és földbirtokosok lettek. Jórészben hozzájárultak a
terület románosításához.
Az etnikai gyarmatosítás
terén igen nagy eredményt értek el a románok a szóban forgó 34 év alatt: a
lakosság száma drámai gyorsasággal nőtt – az 1878. évi 100 ezerről 1912-re 368
ezerre, ezen belül a románok száma 3l ezerről (1879-es adat) 216 ezerre (63
százalékra) gyarapodott, miközben az eredetileg itt lakó mohamedán török, tatár
lakosság aránya – főleg kivándorlás okán – 7 százalékra csökkent. Földjeik
természetesen román tulajdonba kerültek.
A román állam az etnikai asszimilációt
a kultúra eszközeivel, az egyház és az iskola közreműködésével is elő kívánta
segíteni. Az ottomán uralom meglehetős autonómiát biztosított a lakosoknak,
mégpedig a keresztény ortodox egyházra támaszkodva. A román politikai elit,
hogy a helybeli ébredező nemzeti mozgalmakat leszerelje, a helyi ortodox
egyházat a Román Ortodox Egyház hatásköre alá rendelte. Ami az iskolákat
illeti, 1878-ig román, bolgár, görög és orosz felekezeti iskolák működtek
Dobrudzsában, majd a román állami elemi iskolai hálózat kiszorította ezeket.
Román gimnázium csak Tulceában létesült, de anyagi gondokkal küszködött, mígnem
Spiru Haret liberális nevelésügyi miniszter különös gonddal megszervezte a
tartomány nevelési rendszerét. Az eredmény jelentős volt: 1912-ben a lakosságnak
már a 45 százaléka tudott írni-olvasni, és különösen sok nő ismerkedett meg az
ábécével.
Dobrudzsát a román vezetés
mielőbb be akarta kapcsolni a nemzetgazdaságba. A protekcionista
gazdaságpolitika szószólója Friederich List volt, a liberális elképzeléseké
Petre S. Aurelian és Ion C. Brătianu voltak. Mindannyian fontosnak tartották a
tengeri szállítás megszervezését, hiszen a vidék gazdasága a gabona, fa, olaj
és más nyersanyagok kivitelére épült. 1882-ben Románia megvette a
Konstanca-Csernavoda vasútvonalat egy angol társaságtól, majd összekapcsolta a
nemzeti vasúthálózattal. 1895-re elkészült a Dunán átívelő Károly király-híd, s
ezzel Dobrudzsának nemcsak az elszigeteltsége szűnt meg, hanem igen nagy
fejlődés vehette kezdetét: Kisázsia kapujává vált, Konstanca lett az Orient
Express végállomása, és kiépült a Dunai Európa-Bizottság ellenőrzése alá nem
tartozó konstancai tengeri kikötő. Az ezzel egyidejűleg megindult városiasodási
folyamatban elsorvadtak a görög, örmény és zsidó kereskedőtelepek, helyükbe a
román városi burzsoázia lépett. Konstanca az 1878-as ötezres lélekszámról
31.000 lakosú várossá fejlődött 1912-re.
Dobrudzsa közigazgatását úgy
szervezték meg, hogy lehetőleg háttérbe szoruljanak a helyi tisztségviselők a
központi apparátussal szemben. Ez a központosítási törekvés persze, ellenállást
váltott ki a helybeliekből, kialakult a dobrudzsanizmus (angolul: Dobrogenism)
mozgalma. Az 1880-as közigazgatási törvény ugyanis külön rendszert szabott meg
Dobrudzsa számára, amelyben a helyi, kerületi tanács határozatai csak a
prefektus jóváhagyásával valósulhattak meg, a polgármestereket nem
választották, hanem vidéken a prefektus, városban a belügyminisztérium jelölte
ki őket, és a prefektus mondta meg, hogy melyik nemzetiség hány tanácsost választhat.
A helybeli elit tagjai nem vehettek részt a tulajdonképpeni Románia politikai
életében, nem volt parlamenti képviseletük. Az egész rendszert Kogălniceanu
dolgozta ki, és ideiglenesnek szánta, azonban nem volt sikeres: állandóak
voltak az összeütközések mind helyben, mind Bukaresttel, a messziről érkezett
bürokraták csak az anyagi hasznukat keresték a tartományban. Különösen
korruptak voltak az adószedők és a földfelügyelők. Ez utóbbiak például egyetlen
évben, 1905-ben törvénytelenül koboztak el 19 ezer hektár földet (amit később
vissza kellett adniuk).
A túlzott centralizmussal
szemben kibontakozó dobrudzsanizmusnak két ága alakult ki: a romanianizmus,
amely a gazdasági és politikai vezető szerepet a román nemzetiségűeknek szánta
Dobrudzsában, és az autochtonizmus, amely teljes politikai jogokat követelt
minden dobrudzsai lakosnak. A dobrudzsianista helyi elit 1903-1904-ben egy
regionalista újság, a Farul (Világítótorony) köré csoportosult. Vezetőjük egy
erdélyi származású móc, Ioan N. Roman politikai pamfletjében kifejtette, hogy
Dobrudzsa sokkal többet fizet be a román állami költségvetésbe, mint amennyit
kap, ezért önálló büdzsét követelt, saját közigazgatást, nagyobb támogatást,
pl. vasútépítést. Az őshonosokért szót emelő irányzatnak (autochtonizmus)
Constantin D. Benderli volt a fő szónoka. Idővel a romanianizmus átengedte a
helyét az autochtonizmusnak. Az alkotmány 1884-es revíziója alkalmával még nem
adtak politikai jogokat Dobrudzsának. Közben újabb szószólója támadt a
dobrudzsanizmusnak Vasile Kogălniceanu személyében, és erős szövetségese a
Román Szociáldemokrata Munkások Pártjában.
1905 és 1908 között komoly
viták voltak Dobrudzsa adminisztratív státuszáról, végül 1908-ban I. Károly
király bejelentette, hogy eljött az ideje az alkotmányos rend kiterjesztésének
Constanca és Tulcea megyékre is. Az 1909-ben, 1910-ben és 1912-ben született
törvények fokozatosan, mind szélesebb csoportoknak adták meg az állampolgári
jogokat, de még az 1912-es változat is kizárta az 1877 után érkezett nem román
nemzetiségű városi lakosokat, így a zsidó, örmény és görög kereskedőket.
35 év után tehát a
dobrudzsaiak hivatalosan másodosztályú polgárokból teljes jogú állampolgárokká
lettek. A valóság azonban, hogy kevés volt a közvetlen szavazók száma és alig
néhányan kerültek be a tartományból a parlamentbe. A bukaresti politikusok nem
engedték ki a kezükből az ellenőrzés lehetőségét, a prefektusok továbbra is
urai maradtak a helyi adminisztrációnak. 1912–13 folyamán még újabb
törvényekkel végleg megszűntették Dobrudzsa alkotmányon kívüli jogállását, és
egyenlővé tették a tulajdonképpeni Romániával. A helybeliek küzdelme – a
kormánypártiak és a Bukaresttel szemben ellenállók, a liberálisak és a
konzervatívok, illetve a gazdag móc földbirtokosok és a városi burzsoázia és értelmiségi
réteg között – azonban tovább folyt.
A
szerző összegezésében kitekintést nyújt Dobrudzsa integrációjának tágabb
körülményeire: Románia is nagy változásokat élt át ekkoriban: 1878 után meg
kellett teremtenie a független nemzetállam új intézményrendszerét, miután
1879-ben az állam szuverénné vált, 1881-ben kikiáltották a királyságot. Közben
nagy területi veszteség érte Dél-Besszarábia elcsatolásával, súlyos belső
elégedetlenséget okozott az ország részvétele az 1877–78-as orosz–török
háborúban, és Európa is beavatkozott a zsidók politikai jogai érdekében.
Dobrudzsa integrálása során a román hatóságoknak ellentmondásos érdekeket
kellett figyelembe venniük. A tartomány csatolása nagy gazdasági fejlődést
hozhatott, és geopolitikai súlya miatt is jelentős volt Románia számára.
Ugyanakkor soknemzetiségű volta és vallási sokfélesége miatt súlyos gondokat
jelenthetett. Ezt az ellentmondást úgy próbálták kiküszöbölni, hogy sajátos,
egyedi állampolgárságot vezettek be Dobrudzsában. A helybeliek csak igen nagy megszorításokkal
nyerhették el a romániai állampolgársággal járó jogokat. Emellett azonban nagy
gazdasági fejlesztésekbe kezdtek, és fontos tennivalónak tartották a kulturális
honogenizációt. Három pilléren nyugodott tehát a terület bekebelezése: etnikai
gyarmatosítás, kulturális homogenizáció és gazdasági modernizáció. 1913-ban
azonban már megszüntethették a terület egyedi közigazgatási rendszerét, és a
román politika a sikeres asszomilációt Románia civilizációs hatása
bizonyítékaként ünnepelte. Olyan civilizációs munkát végeztünk, mint amilyenre
más népek négyszer ennyi idő alatt sem voltak képesek a saját gyarmataikon –
jelentette ki egy prefektus.
Az
I. világháború után Románia mindent elért, amit csak akart: magához csatolta
Ausztria-Magyarországból Erdélyt, a Bánátot és Bukovinát, Oroszországból
Besszarábiát, majdnem kétszeresére növelve ezzel a területét és a népességét,
megsokszorozva a gazdasági erejét. Ugyanakkor a különböző politikai rendszerű,
fejlettségű, sokféle népességű, vallású provinciák Nagy-Romániában való
egyesítése rengeteg problémát jelentett az uralkodó román elit számára. A
nemzeti integrációt illetően kétféle álláspont alakult ki: a helyi, tartományi
elit teljesen új államalakulatnak tekintette Nagy-Romániát, ezért saját
részvételével tárgyalások révén akarta kialakítani az új társadalompolitikai
rendszert. A bukaresti román vezetés szerint azonban folytonosság állt fenn a
régi román állam és az új között, ezért a régi intézményeket, törvényeket kell
kiterjeszteni az új tartományokra. Végül a Nemzeti Liberális Párt túlsúlyának
hatására a Régi Királyság rendszerét vezették be a provinciákban. Romániának
még egy integrációs problémát kellett hamarosan megoldania: 1913-ban a második
Balkán-háború idején Románia annektálta Bulgáriától Dél-Dobrudzsát, amelyet az
I. világháború végén, a Neuilly-békeszerződés is Romániának ítélt.
A részletes, alapos, sok
adatot, sok forrásmunkát felhasználó, azokat okosan rendszerező tanulmányért
elismerés illeti meg Constantin Iordachit. Értéke a munkának a téma
tárgyilagos, józan feldolgozása is. Azzal lehetett volna még teljesebb képet
rajzolni Dobrudzsa Romániához csatolásának történetéről, ha szerzőnk korabeli
írásokat, jegyzőkönyveket, beadványokat, vallomásokat, különböző feljegyzéseket
is bemutatott volna arról, hogyan élték át az egész nagy átszervezést az ott
lakó emberek, a társadalom különböző rétegei – azaz, ha egy kicsit belülről,
alulról is láttatta volna az olvasóval a folyamatot.
Constantin Iordachi: Citizenship, Nation- and State-Building: The Integration of Northern Dobrogea into Romania, 1878–1913 (Állampolgárság, nemzet- és államépítés – Észak-Dobrudzsa beolvasztása Romániába, 1878–1913). The Carl Beck Papers-sorozat 1607. füzete, The Center for Russian and East European Studies, University of Pittsburgh, 2002. 86 old.
Fodor Mihályné