Klió 2003/3.
12. évfolyam
A nemzet és a férfiasság
iskolája? A katonaság társadalmi szerepe Németországban a hadkötelezettség
bevezetésétől napjainkig
Az 1990-es évek óta több európai országban is élénk vita folyik az általános hadkötelezettség intézményének létjogosultságáról. A sorkatonaságot ellenzők többek között azzal érvelnek, hogy az önkéntes és kisebb létszámú hivatásos hadsereg, amelyre Franciaországon és Nagy-Britannián kívül Hollandia és Belgium is példával szolgál, a modern háborúkban a tömeghadseregnél eredményesebben vethető be. A professzionális haderő olcsóbb, megoldaná a sorkatonai alkalmatlanság vagy a nők sorkatonai szolgálatának újra és újra felmerülő problémáit, nem beszélve arról, hogy a hadkötelezettség az állampolgári jogokba történő beavatkozásként is értelmezhető. Az „ellentábor” hívei viszont arra figyelmeztetnek, hogy a hadkötelezettség a modern társadalom egyik legrégebbi intézménye, a demokratikus jogállam alappillére, amely, szimbolikus értéke mellett, az állampolgári lojalitás garanciája, s összeköti az egyre inkább izolálódó társadalmi rétegeket. A felvázolt vita részletei is arról tanúskodnak, hogy a téma nem tekinthető csupán katonai, vagy (biztonság)politikai vonatkozásúnak, hanem elválaszthatatlan bizonyos kulturális konnotációktól, a nemzeti identitástól, a női és férfi nemi és társadalmi szerepek konstrukcióitól, az állampolgárság és az erőszak kérdéseitől. Ezekre a belátásokra alapozza Ute Frevert történelmi áttekintését a németországi katonaságról, amely nemcsak az említett vitában nyerhet aktualitást, hanem hiánypótló szerepet is betölt, hiszen eddig még más európai országról sem készült hasonló igényű tanulmány, amely a katonaságnak és társadalmi kontextusának viszonyait tárgyalná.
A bielefeldi egyetem
történelem-professzornőjének szokatlanul részletes, számos mikrotörténelmi
dokumentumot bemutató, kronológiai felépítésű társadalomtörténeti munkája három
aspektust helyez előtérbe: a hadkötelezettség viszonyát az állampolgársággal,
a nemzeti identitásképzéssel, és a férfi és női nemi és társadalmi szerepekkel (gender,
Geschlecht). A katonai szolgálat ugyanis – mint állampolgári kötelesség –
kezdettől fogva összefonódik az állampolgári jogok garantálásával, amelyben nem
részesültek a nők, a külföldiek, vagy esetleg a zsidók, és maga a
hadkötelezettség az összekötő kapocs két hagyományosan elválasztott terület
között: az erőszakot legitimen gyakorló hadsereg és az erőszakmentesen működni
próbáló civil társadalom között. A hadkötelesek serege másfelől valóban a
„nemzet iskolájaként” is működött, mivel a nemzet absztrakt közösségét
megélhetővé tette, s a regionális, vallási vagy egyéni identitások helyére a
kollektív, a nemzeti identitást léptette. Harmadrészt pedig releváns
tapasztalat, hogy a katonaság alapjában véve mindmáig megőrizte
maszkulinjellegét, s hogy a „férfíasság iskolájaként” (Friedrich Paulsen)
döntően befolyásolta a férfi-női viszonyokat. (Ez utóbbi aspektus Frevert a
gender studies kategóriájába sorolható számos más publikációjának témájaként a
szerző szakterületének tekinthető.)
A Poroszországban 1813-ban
bevezetett hadkötelezettség célja nyilvánvalóan a napóleoni seregekkel
szembeni hatékony fellépés volt. Míg a porosz ancien régime ún. kantonális
rendszerében elsősorban a kantonokra osztott nyugat-porosz területek szegény,
vidéki férfilakosságának egy részét sorozták be, az új törvény mindenkit
hadkötelesnek nyilvánított. A reformok szószólója, Gerhard von Schamhorst
vezérőrnagy hangsúlyozta: az állam lakosai arra születtek, hogy szükség esetén
védelmezzék azt – ennek értelmében a hadkötelesek előbb három évet szolgáltak a
hadseregben, majd a tartalékhadsereg (Landwehr) állományába kerültek. A
katonai szolgálat alól csak az kaphatott egyéni felmentést, akit egészségi
állapota, büntetett előélete, vagy a család gazdasági életében betöltött
kulcsszerepe miatt alkalmatlannak nyilvánítottak. A polgári és nemesi rétegek,
akik eddig mentességet élveztek és elfogadták, hogy a honvédelem nem a civil
szféra hatáskörébe tartozik, érthető módon tiltakoztak a hadba vonulás ellen: a
dezertálás és az orvosok megvesztegetése mindennapos volt. Erre a sajátos
helyzetre, melyben a bevonulási kedv feltételét jelentő patriotizmust magának a
katonai szolgálat eredményének és egyik céljának tekintették, csak olyan
eszközök jelenthettek megoldást, mint a hazafias retorikájú, romantizáló
propaganda (ErnstMoritz Arndt tevékenysége), a megszigorított büntetések és a
kényszer, illetve bizonyos privilégiumok bevezetése. Ez utóbbiak azokra a
társadalmi csoportokra vonatkoztak, akik a bevonulás költségeit maguk fedezték
és bizonyos iskolai képzettséggel rendelkeztek: rájuk mindössze egy év
hadseregbeli szolgálat majd tartalékos tiszti rang várt, amely azt is példázza,
hogy a kívülről zártnak és homogénnak tűnő katonai rendszer valójában korántsem
volt egalitárius. A katonai szolgálatra alkalmas porosz férfiak – polgári és
nemesi családok fiai is – tehát 1813-tól legalább egy évig szolgáltak a
hadseregben, s ez példátlan volt a korabeli Európában. Poroszországban ugyanis még
az az ún. képviseleti rendszer sem érvényesült, amelyet francia mintára a
„harmadik Németország” államaiban: Badenben, Württembergben, Szászországban és
Bajorországban is bevezettek (a könyv külön fejezetben foglalkozik az ottani
katonai rendszerrel). Eszerint a módosabb hadkötelesek egy „helyettes” férfi
(remplaçant) besoroztatásával és anyagi támogatással válthatták meg a
katonai szolgálatot, s ez a hivatalosan rögzített szerződés igen népszerű volt
mind a bevonulásukkal így kisebb vagyonra szert tevő, kevésbé tehetős férfiak,
mind a jobb módú családok körében. A „Harmadik Németország” államaiban
következésképpen nem fonódott (porosz módra) össze az állampolgárság és a
katonai szolgálat, elutasították a porosz katonai modellt, amely a civil életet
militarizálja, s ehelyett egy svájci mintára működő Volkswehr bevezetésén
fáradoztak, amely inkább a katonaságot „civilizálná”.
Némileg megváltozott ez a
felállás Poroszország katonai diadalmenete és a német „államalapítás” után,
amikor – a nyilvánosság és a szociáldemokrácia éledező kritikája ellenére –
minden német államban bevezették a porosz honvédelmi rendszert. Ekkor vált
valójában a katonai szolgálat állampolgári kötelességből a társadalmi
integráció és a kulturális szocializáció helyszínévé is, ekkor fonódott össze
szinte teljességében a hadkötelezettség hatásaként a katonai és a civil szféra.
(Ez utóbbi Frevert szerint egyfelől a hadsereg „polgáriasítását” jelentette,
hiszen – részben a nyilvánosság erősödő nyomása miatt – a civil társadalom
értékeit is érvényesítették a katonaságnál, például a testi fenyítés
korlátozásával. Másfelől bizonyos mértékben a polgári társadalom is
„militarizálódott”, amit a katonai rang és a katonai egyletek növekvő
presztízse és a fiúk szocializációs gyakorlata is szemléltetett.) Az
állampolgári jogok és a katonai szolgálat szoros összefüggését a szerző a
zsidóság hadseregbeli szerepeinek elemzésével világítja meg. Már a XVIII.
század végétől feltűnik, hogy a zsidó férfiak- szemben a polgárok többségével –
nem próbálják meg elkerülni a bevonulást, sőt, tömegesen jelentkeznek
önkéntesnek, amelynek oka nem csak abban keresendő, hogy a zsidó férfiak e
módon próbálták a környezetük által régóta vitatott nemi és politikai
identitásukat megerősíteni. Természetesen megpróbáltak „rácáfolni” azokra a
sztereotípiákra, miszerint testileg, vallásilag és politikailag alkalmatlanok
lennének a honvédelemre, kevésbé férfiasak és kevésbé patrióta érzelműek a nem
zsidó honfitársaiknál. Frevert viszont rámutat arra is, hogy az a logika, amely
szerint a hadba vonulás állampolgári kötelesség, a zsidók esetében fordítva
működött: katonai szolgálatuktól várták „megjavulásukat”, „polgárrá válásukat”,
ettől remélték a zsidók politikai emancipációjukat, s épp ezért próbálták meg
őket kezdettől fogva távol tartani a katonai karriertől (természetesen a
politikai antiszemitizmus csak a náci uralom alatt vált meghatározóvá a
hadseregben). Tanulságos ebből a szempontból az a petíció, amelyet 1842-ben
több mint nyolcvan zsidó gyülekezet szignált, s amely a zsidóellenes körökben
ismert retorikát magáévá téve érvel a
zsidók hadkötelessége mellett. Eszerint a hadsereg az egész nemzet iskolájaként
a zsidókat is „megnevelné” – a hadkötelezettség azonban továbbra is a zsidók állampolgári
emancipációjának legfeljebb szükséges, de korántsem elégséges feltételeként
érvényesülhetett.
A katonaság már a „hosszú”
XIX. században is, túl azon, hogy bizonyos állampolgári jogok megszerzésének a
feltétele s így a polgárrá válás intézménye, a „nemzet iskolája” is: itt
tapasztalhatták meg ugyanis a különböző nyelvű, vallású, társadalmi hátterű
katonák mind az eddig csak absztrakt fogalomként ismert nemzet sokszínűségét
is, mind azt, ahogy ezek a különbségek a nemzeti identitás nevében
áthidalhatók. Ebben az értelemben is hivatkozik Frevert Marx és Engels 1870-ben
tett megállapítására, miszerint a német nemzet a porosz kaszárnyában találta
meg az egységét. A szerző értelmezésében a hadsereg a nemzet és a család
metaforájaként működött – megnyilvánul ez a belső hierarchián átívelő bajtársiasság
kötelességében, vagy abban a szereposztásban, melyben az apa autoritér szerepét
a századparancsnok, az anyáét a hétköznapi életben gondoskodó őrmester, az
engedelmes gyermekekét pedig a katonák töltötték be. Ez a retorika Frevert
szerint – az egyenruha, a fegyverviselet, a zászlókultusz vagy egyéb ünnepi
külsőségekhez hasonlóan – azt az űrt hivatott betölteni, amely abból a
bizonytalan helyzetből adódott, hogy a katona bevonulásakor egy olyan
uniformizáló mechanizmus céltáblája lett, mely individualitásától fosztja meg
az egyént. (A bevonuló régi identitásának minden jelét – saját ruha, haj- és
szakállviselet – elveszíti, és innentől fogva kizárólag közösségi terekben
mozoghat, soha nincs egyedül.)
Már a hadsereg előző két
funkciója (a „nemzet iskolája” illetve az állampolgárság feltétele és
következménye) is implikálja a harmadikat: a nők és férfiak nemi és társadalmi
szerepének meghatározását. (Legkézenfekvőbben példázza ezt, hogy a nők sokáig
nem részesültek a nemzet katonaszolgálatot teljesítő férfiszövetségének
alapvető kiváltságából, a szavazati jogból). Frevert a nőknek a katonasággal
való viszonyát, a nőknek és a férfiaknak a honvédelemben betöltött
meghatározott feladatait tekinti át részletesen, s ezáltal a XIX. század
poláris nemi identitáskonstrukcióit elemzi. Ebben a tipológiában a nő a bátor
és harcias férfi védelmére szoruló anya és feleség képében szerepel, akinek a
feladata meghatározott és kiegészítő viszonyban áll a férfiéval. A nő konkrét
és szimbolikus tetteivel erkölcsileg bátorítja a katonát: a lányok, asszonyok
patrióta egyletekben már a XIX. század eleje óta gyűjtöttek pénzt, hímeztek
zászlót, ápolták a sebesülteket, s a vészhelyzetekben – bár nem jellemzően – de
olykor maguk is fegyvert ragadtak. Bár a nők ily módon a gyermekek családon
belüli katonai szocializálása (játékok, matrózruha) mellett a nyilvános
szférában is tevékenykedhettek, a fegyveres szolgálatuk sem liberális sem
konzervatív körökben nem képezte vita tárgyát, hiszen ez a politikai jogok
igénylését is jelenthette volna. (Frevert meglepő módon a XIX. század első
feléből is hoz példát a női és a férfi „katonai” szolgálat egyenrangúságát
hangsúlyozó politikai fellépésekre.) A férfiasság, amelyre a katonaság
„iskolája” nevelte az ifjakat, az általános polgári erények elsajátítása
mellett elsősorban a testhez való új viszonyt jelentett. A katonatest
„férfias”, vagyis erős, szép, és mindenekelőtt engedelmes, s ezeket a tulajdonságokat
hangsúlyozza a színes és délceg termetet kölcsönző egyenruha is, amely emiatt
viszont kevésbé volt praktikus, hiszen harc esetén feltűnő célponttá tette
viselőjét. (Frevert azt is hozzáteszi, hogy a testi képzés a sorozáskor már
kiválogatott, megfelelő fízikumú férfiak osztályrésze volt, így olykor
eredményesebb lehetett, mint például a harci bátorságra nevelés, amelyről
tetemes mennyiségű, korabeli módszertani szakirodalom áll rendelkezésünkre.)
Ez a „férfiasság” természetesen csak a nők „nőiességének” viszonylatában tudott
érvényesülni, ezért is voltak olyan fontosak a szabadságon lévő katonák báli
látogatásai, s ezért nem volt disszonáns, sőt, a férfi identitást erősítette,
ha a kaszárnya zárt világában a katona a civil életben nőinek számító
tevékenységet is végzett (gombvarrás, takarítás, ágyazás, mosás).
A XX. század pusztító háborúi
lerombolták azt a képet, amely addig a háborúról élt a katonákban és véget
vetettek a katonai és a polgári élet harmonikus egybefonódásának is. Felszínre
került ugyanis az, amit a XIX. század katonai diskurzusa oly hatékonyan tabuvá
tett: a fizikai erőszak, amely a katonaság alapvető gyakorlata. A könyv
zárófejezete leírja azt az utat, amely a versailles-i szerződésben foglalt
demilitarizálástól, a hadkötelezettség eltörlésétől annak (a Hitler által
történő) újbóli bevezetéséhez és a II. világháborúhoz vezetett. Frevert érdekes
módon összefüggésbe hozza a weimari paramilitarizmust, vagyis az ifjúságot
katonai jellegű nevelésben részesítő számos fórumot és a női emancipáció
előrehaladását. Szerinte azért is örvendtek olyan népszerűségnek többek között
a Stahlhelm rendezvényei, mert kompenzációs lehetőséget kínáltak a gazdasági
instabilitás vagy a női emancipáció miatt megrendült egyéni (nemi és
társadalmi) identitás válságaira. (Frevert később, a hitleri ideológia
médiumainak illetve az NSDAP és a Wehrmacht összefonódásának elemzésekor
tárgyalja azt is, hogy a nők minden eddiginél szélesebb cselekvési spektrumot
kaptak a katonai életben, hiszen 1939 óta számukra is kötelező volt belépni a
Hitlerjugendbe.) Az 1945-öt követő időszak egyik legérdekesebb tapasztalata,
hogy a legyőzött és demilitarizált német államok hamarosan újból bevezethették
az általános hadkötelezettséget (az NSZK- 1956-ban, az NDK 1962-ben), hiszen a
keleti vagy a nyugati blokk szövetségeseiként be kellett kapcsolódniuk a
hidegháborúba. Feltűnő természetesen a különbség a két Németország hadseregei
között: míg a nyugatnémet alkotmány tartalmazta a szolgálatmegtagadás jogát és
a civil szervezeteknél való „pótszolgálat” (később: „polgári szolgálat”)
választásának lehetőségét, az NDK-állampolgárok csak 1964-től teljesíthettek
fegyver nélküli szolgálatot, de kizárólag a hadsereg intézményeiben.
Kelet-német jellegzetesség továbbá a Szovjetunió példáját és a
nemzetiszocializmus hagyományát követő paramilitarizmus, a katonai jellegű
intézmények (FDJ, Thälmann-úttörők) létesítése és az az ideológiai töltés,
amely az NSZK-ban a növekvő stabilitás következtében fokozatosan
elhanyagolhatóvá vált.
Frevert mérföldkőnek tekinti
az elmúlt évtizedek olyan jelenségeit és eseményeit, mint a polgári szolgálat
presztízsének ugrásszerű megnövekedését, vagy a női fegyveres szolgálat 2000
óta megnyílt lehetőségét. Ezek is arra utalnak, hogy a demokratikus jogokkal
szemben már nem élvez előnyt a katonai szolgálatteljesítés állampolgári
kötelessége, s hogy így a hivatásos hadsereg hamarosan felválthatja az
általános hadkötelezettséget. Ezt a megoldást támasztja alá a könyvnek az a
tapasztalata is, hogy bár a német hadsereg egykor valóban a „nemzet
iskolájaként” működött, ez nem feltétlenül liberális, demokratikus szabályok
szerint történt. Így Frevert, bár nem adhat egyértelmű választ az említett és
még lezáratlan vitákra, egy Willy Brandt-idézetre utalva munkája végén
egyértelművé teszi, hogy szerinte a „nemzet iskolája” nem a hadsereg, hanem
maga az iskola kell, hogy legyen.
Ute Frevert: Die kasernierte Nation. Militärdienst und Zivilgesellschaft in Deutschland (A kaszárnyába zárt nemzet. Katonai szolgálat és civil társadalom Németországban). Verlag C. H. Beck, München, 2001. 458 old.
Pabis Eszter