Klió 2003/3.
12. évfolyam
A hűtési technológia hatása
az Egyesült Államok élelmiszerpiacainak konvergenciájára
A XIX. század második fele vitathatatlanul a technológiai áttörések korszaka volt. A második ipari forradalomban egymásra találó tudomány és technika forradalmasította a közlekedést, a kommunikációt, az orvostudományt és a hadviselést. Általánosan elfogadott tény az is, hogy ebben a korszakban a kapitalizmus minőségileg új korszakba lépett, amelyet az egyre nagyobb üzemszervezeti formák és vállalkozások térhódítása, valamint a világgazdaság addig példátlan, csak korunk globalizációjához mérhető bővülése jellemzett. A világgazdaság és a világpiac fejlődése alapvetően a legfontosabb piacok (tőke, munkaerő, áruk) integrációjának függvényében történhetett. A világ gabonapiacainak konvergenciáját a megfelelő teherbírású emelőszerkezetek és a gazdaságos szállítási költségeket garantáló közlekedési eszközök (nagy teherbírású vasúti szerelvények és hajók) tették lehetővé, azonban a szállítási kapacitás puszta léte önmagában nem volt elegendő a romlandó élelmiszerek hasonló mértékű kereskedelméhez. A vaj-, a hús- és a sajtkereskedelemben az áttörés így csak évtizedekkel később, a hűtési technológiák fejlődésével következhetett be. Ezt igazolják azok a megfigyelések is, amelyek tanúsága szerint a hús, a vaj és a sajt különböző területeken érvényes eladási árának konvergenciája is késett.1
A hűtési technológiák több
évezredes történelemre tekintenek vissza. A gépesítést megelőzően a tartósítás
alapvető eszköze a só mellett a jég volt, amelyet már az ókori Egyiptomban is
alkalmaztak, illetve alternatívaként a folyadékok párologtatásakor keletkező
hűtőhatást is felhasználták. A XIX. századig az építészet feladata volt a
meglehetősen költséges hűtési eljárások hatékonyságának növelése. A hűtőházakat
nagy gonddal úgy tervezték meg, hogy a jég a lehető leghosszabb ideig elálljon.
Az ilyen épületek viszont jelentősen megdrágították ezeket az árérzékeny
termékeket, és higiéniai szempontból is kifogásolhatóak voltak. A hűtőházak
ráadásul kizárólag a tárolási problémákra jelentettek megoldást, noha a
romlandó élelmiszerek hatékony szállítása a tömeges kereslet megjelenésével és
a nemzeti piacok egységesülésével már sokkal fontosabb lett volna.
Az első kezdetleges
hűtőkocsikat, George Hammond detroiti hússzállító alkalmazta 1869-ben. A
kísérletet csak öt esztendővel később követte folytatás, amikor 1874 telén
Morris és Swift új hűtési technológiát vezetett be: a hideg téli levegőt az
erre tervezett nyílásokon keresztüláramoltatták a kocsikban. Swift és Chase
1879-ben már szabadalmat kapott a léghűtésű kocsikra.
A hűtőkocsikat elsősorban
marhahús szállítására alkalmazták, ami komoly megtakarítást jelentett, hiszen
korábban a vágómarhákat lábon kellett elhajtani a nagy piacokra (Chicago,
Detroit). Emellett azonban megnyílt a lehetőség a vaj szállítására is, hiszen a
marhahús alatt, a vagonok padlóján viszonylag nagy mennyiségű vajnak jutott
hely. Ez olyan kis pluszköltséget jelentett, hogy a vaj árát lényegesen nem
növelte. A hűtési technológiák terén az áttörést azonban a mechanikus hűtőgépek
jelentették, amelyek az 1890-es években jelentek meg. A technológia ekkor érte
el azt a szintet, hogy nagy mennyiségben és megfizethető áron nagynyomású
szelepeket és villanymotorokat állítsanak elő. A hűtési technológia fejlődését
a gazdaságtörténészek generációi hozták összefüggésbe az USA piacainak
integrációjával. A cikk szerzői a fentiek empirikus igazolását tűzték ki célul.
A várakozások szerint a hűtési technológia alapvetően kettős hatással járt a
vajpiacra. A vaj alapvetően szezonális áru, hiszen a tejhozam az ellési
időszakban, tehát tavasszal és nyáron volt a maximális, amikor a tehenek a
borjaikat szoptatták. Költséghatékony hűtési technika hiányában várható, hogy a
vaj ára tavasszal és nyáron volt a legalacsonyabb, míg ősszel és télen már
nagyon megdrágult. A hűtési technológiának ezeket a szezonális hatásokat tehát
csökkentenie kellett.
A szerzők 31 esztendő
(1880–1911) öt nagyvárosra (Baltimore, Boston, Chicago, Cincinnati és Dubuque)
vonatkozó megfigyeléseit vették alapul (mintanagyság 373). A vajárak időbeli
változásának vizsgálatára két statisztikaí eszközt vetettek be a szerzők.
Egyrészt megvizsgálták az árak variációját.2
A koefficiensek abszolút értékének most nincs jelentősége, azonban a különböző
időszakokra számított variáció koefficiensek közötti különbségek igazolhatják a
várakozásokat.
Város 1880–95 1896–1911
Baltimore 17,40 11,71
Boston 15,67 10,55
Chicago 20,18 13,23
Cincinnati 18,77 11,74
Dubuque 22,13 16,13
1. táblázat
A vaj árának variáció-koefficiensei
Forrás: ismertetett cikk, Table 1, 167
o.
Az ismertetett adatok arra
utalnak, hogy az árak ingadozása az első időszakban sokkal nagyobb volt, mint a
másodikban, tehát a hűtési technológia csökkentette az árak szezonális
ingadozásait. A második módszer lineáris regressziót alkalmaz, annak érdekében,
hogy a szezonális változások csökkenésének mértékét is meghatározzák. Ennek
ismertetésétől, most eltekintek, mindössze annyit jegyzek meg, hogy a
regresszió eredményei szintén igazolták a várakozásokat.
A következő vizsgálat az árak
térbeli viselkedését vette célba. A piaci konvergencia ugyanis tetten érhető a
különböző térbeli piacok árai között fennálló kapcsolat szorosságában. Ennek
elméleti hátterét az adja, hogy ha két piac között a szállítási és egyéb járulékos
költségek az elviselhető szinten belül maradnak, akkor a nagy árkülönbségek
arbitrázshoz vezetnek. Logikus feltételeznünk ugyanis, hogy a magas árbevétel
reménye viszonylag távoli termelők áruit is a piacra csalja. Ez a folyamat
elméletileg egy egyensúlyi árhoz vezet, ahol az egyes piacokon érvényes árak
közötti különbség csupán a szállítási költségek függvényében tér el egymástól.
A szerzők úgynevezett kointegrációs modellt alkalmaztak a feltételezés
igazolására. A kointegráció az ökonometriában immár két évtizedes történelemre
visszatekintő módszer, amely két változó együttmozgását vizsgálja. Ha tehát a
piacokat páronként vizsgájuk, akkor az egyiken érvényes vajárat a másik piacon
érvényes vajárral hasonlítjuk össze. Amennyiben a két ár körül-belül együtt
mozog, akkor piaci konvergenciára következtethetünk, bár a kointegrációs modell
ok-okozati magyarázatokra való használata mind a mai napig viták tárgyát
képezi.
A modell igen egyszerű: Pt1 = a + bPt2 + et, ahol Pt1
és Pt2 az első és a második városban t időpontban érvényes
vajárat, et pedig a hibát („fehér zaj”)
jelenti. Számunkra a b koefficiens bír a legnagyobb jelentőséggel, hiszen ha
értéke egyhez közel van, akkor az a két piac árai között szoros, lineáris
kapcsolatra utal. A kointegráltság meglétét a szerzők az általánosan ismert
Dickey-Fuller (ADF) teszttel mérték. A regresszió eredményei Chicago
tekintetében:
a b R2 ADF
Chicago–Baltimore 6,0118 0,8009 0,7862 -5,7835
Chicago–Boston 5,1104 0,8390 0,8266 -7,2800
Chicago–Cincinnati -2,9765 1,1336 0,7697 -5,1169
Chicago–Dubuque 1,8665 0,7260 0,6462 -8,7406
2. táblázat
A kointegrációs regresszió eredményei
Forrás: ismertetett cikk, Table 2, p.
170
A b
értékek közel vannak az egyhez, és a Dickey-Fuller tesztek eredményei is
meggyőzőek ahhoz, hogy a kointegráltságot igazoltnak tekintsük. Goodman és
szerzőtársai kliometriai cikkükkel tehát meggyőzően igazolták a hűtési
technológiák hatását az USA piaci konvergenciájára.
Barry K. Goodwin–Thomas J. Grennes–Lee A. Craig: Mechanical Refrigeration and the Integration of Perishable Commodity Markets (A mechanikus hűtési technológia és a romlékony árucikkek piacának integrációja). In Explorations in Economic History, 39 (2002), 154-182. o.
Földvári Péter
1. K. H. O’Rourke–J. G. Williamson: Globalization and history, Cambridge, MA: MIT Press, 1999.
2. A variáció koefficiens kiszámítási módja: standard eltérés/átlag.