Klió 2003/3.
12. évfolyam
Decentralizáló és nemzeti
integrációs törekvések a szlovénok körében az 1930-as években
A tanulmány szerzője új megközelítésben vizsgálja azt a szlovén történetírásban közismert történelmi folyamatot, hogy a szlovénok az 1930-as években megpróbáltak szembeszállni a belgrádi centralizmussal. Mindennek megértéséhez tudni kell, hogy az 1921-ben meghozott alkotmány – amelyet a szlovénok többnyire centralizálónak tekintettek, s ezért azzal saját autonómia elképzelésüket állították szembe – két önigazgatói egységre osztotta a szlovénlakta területeket, s az ezek élén álló szlovén hatalmi szervek (részben a kormányzatban résztvevő Szlovén Néppártnak tett engedmények eredményeképpen) 1929-ig meglehetősen sikeresen látták el feladatukat, s autonóm módon jártak el. Az 1929-ben elfogadott törvények létrehozták a bánságokat. Ennek szlovén nézőpontból kettős hatása volt. Nemzeti szempontból előrelépésnek számított, hogy a Dráva Bánság immár egy igazgatási egységbe tömörítette a Jugoszlávián belül élő szlovénokat. Másfelől viszont e törvények decentralizálták, azaz racionalizálták, és hatékonyabbá tették ugyan a technikai-igazgatási adminisztrációt, de az érdekérvényesítést szolgáló, úgynevezett önigazgatói decentralizáció elmaradt, sőt a szerző szerint lényegében ennek maradékát is felszámolták. Csak csekély vigaszt jelentett, hogy a törvény értelmében a bán mellett tanácsadói testületként létre kellett hozni a báni tanácsot. Ez a tanács, amelyet a városok és a járások képviselői állítottak össze, elvileg a gazdasági, a társadalmi és a kulturális élet széles területén rendelkezett tanácsadási jogokkal. Ezt az elvi lehetőséget azonban nagy mértékben korlátozta, hogy a tanács tagjai feladatukat eredetileg csupán a bán által évente egyszer összehívott, legfeljebb 15 napig tartó ülésen gyakorolhatták, és nem befolyásolhatták az igazgatási hatalom döntéseit. Az ülések alapvető feladata a bánság költségvetésének megvitatása volt. A költségvetés elfogadás után a tanácstagok felvethettek ugyan olyan kérdéseket, amelyek a báni tanács hatáskörébe tartoztak, de a báni tanács működési szabályzata és a belügyminiszter hatásköre lényegében mégis csak a költségvetés elfogadására szűkítette a tanács tagjainak lehetőségeit.
Az 1931-es, úgynevezett
oktrojált alkotmányban fontos újdonság, hogy a bánságok ezentúl nem csupán
igazgatási, hanem önigazgatói egységeknek is minősülnek. Önigazgatói
illetékességükkel az általános és közvetlen választással négy évre
megválasztott bánsági tanács, illetve az ennek tagjaiból összeállított
végrehajtó szervezet, a bánsági bizottság élhet. (Meglehetősen zavaró, hogy a
szerző hol báni, hol bánsági tanácsról ír, s az 1931-es évet követően is báni tanácsról
beszél). Ez az alkotmány így valamennyire enyhítette ugyan a király 1929
januárjában bevezetett diktatúrájának szigorát, de az 1921-es alkotmánnyal
ellentétben nem szólt az önigazgatási egységek pénzügyi eszközeinek törvényi
rendezéséről, sőt már maga az alkotmány is biztosította a központi hatalom
ellenőrzési lehetőségét. A bánsági tanácsban elfogadott költségvetést jóvá
kellett hagynia a pénzügyminiszternek, a törvény végrehajtását ugyancsak a
központ ellenőrizte, a bán, a központi hatalom helyi képviselője pedig
megakadályozhatta a bánsági önigazgatói szervek bármely rendelkezését, ha úgy
vélte, hogy ezek szemben állnak az alkotmánnyal, a törvényekkel, vagy az állam
érdekeivel stb. A kötet szerzője szerint azonban a bánsági önigazgatás
megvalósulása a báni tanács igen szerény illetékességével szemben komoly
haladást jelenthetett volna. Az alkotmányban körvonalazott önigazgatási
megoldás (amely ezek szerint a korábbinál jobbnak minősült) tehát az
unitarista-centralista tábor államberendezkedési elképzelését tükrözte, míg a
nemzeti-föderatív oldal (a szlovénok esetében mindenekelőtt az 1931 és 1934
között ellenzékben lévő Szlovén Néppárt) a nemzeti és a történelmi egységek
számára széleskörű törvényhozói és végrehajtói illetékességet követelt. 1932-ben
a belügyminiszter felmentette a Néppárt báni tanácsban ülő képviselőit, s maga
nevezte ki e testület tagjainak abszolút többségét. A Dráva bánság szlovén
bánja az 1931-es alkotmányt a demokrácia megvalósulásaként értékelte, és azt
állította, hogy „az alkotmánnyal a bánságok autonómiát kaptak, s így a bánságok
saját kultúrájukat és gazdasági erejüket mind saját lakosságuk, mind az egész
állam hasznára fejleszthetik.”
Az átalakulás előtt álló báni
tanács tagjai azt szerették volna, ha a bán a tanács tagjait többször is
összehívta volna, s ha a bánsági költségvetést a plenáris ülések előtt külön
bizottságok tanulmányozhatták volna. Tekintettel arra, hogy a bán arra hívta
fel a tanácsot, hogy „a lakosság kívánságait, érdekeit és szükségleteit mindig
ismertessék a báni vezetéssel”, úgy tűnt lehetőség lesz arra, hogy a tanács tagjai a szabályzat korlátozó
rendelkezéseitől eltérően, ezentúl az üléseken kívül is aktívan léphessenek föl. Az ellenzék persze nem
osztotta a hivatalos optimizmust. Az autonomista-föderalista pártok 1932–1933
fordulóján megfogalmazott elveikben másfajta állami berendezkedést követeltek,
úgy vélték, hogy a bánsági önigazgatás igen távol van az ő államjogi
követeléseiktől. Szerintük már maga a bánság neve is arra utal, hogy
megpróbálják tagadni a szlovénok létét. (A hivatalos jugoszláv politika úgy
vélte, hogy csak egy jugoszláv nemzet van a szlovénok, horvátok és szerbek nem
alkotnak külön önálló nemzeteket, hanem csak az egységes jugoszláv nemzet egyes
törzseit jelentik. Így a szlovén név nem egy nemzet, hanem csak egy törzs
neve). A legnagyobb bel- és külföldi visszhangot az úgynevezett zágrábi pontok
váltották ki, amelyeket 1932. november elején tett közzé a Paraszt-demokrácia
koalíció. Ebben elítélték a szerb hegemóniát, s a szerb, a horvát és a szlovén
nép számára olyan állami berendezkedést követeltek, amelynek kiindulópontjául
az 1918. december elejei egyesülés előtt mintegy egy hónapig fennálló
Szlovén–Horvát–Szerb Állam szolgált volna. A Szlovén Néppárt pedig azt
követelte, hogy a Jugoszláviában élő szlovénok harcoljanak a négy államban
(Olaszország, Ausztria, Magyarország és Jugoszlávia) élő szlovénok
egyesítéséért, s ezzel összefüggésben annak a meggyőződésének adott hangot,
hogy a jugoszláv állam csak akkor lesz vonzó a határon túli szlovénok számára,
ha biztosítja a szlovénok önállóságát.
A jugoszláv államnak a szlovén nép számára biztosítania kell „a nemzeti
individualitást, a saját nevet, saját zászlót, etnikai kompaktságát, azt hogy
rendelkezhessen saját pénzeszközeivel, a saját kultúrát és a politikai
szabadságot. [...] Ennek érdekében arra van szükség, hogy szlovénok, horvátok
és szerbek, szabadon kötött megállapodással, a demokrácia elvei alapján
egyenrangú egységekből hozzuk létre Jugoszláviát, s ezen egységek egyike legyen
Szlovénia.” E törekvéseiben a Szlovén Néppárt a már említett Paraszt-demokrácia
koalíciót és a szerb Radikális pártot tartotta szövetségesének.
A Néppárt föderalista
elképzelését a centralista oldalon álló liberálisok szeparatizmusnak ítélték,
mondván, hogy a föderáción keresztül megpróbálja feldarabolni az országot. E
követeléseket éppígy elítélték a jugoszláv nacionalisták is, akik szerint a
Néppárt által óhajtott 1918. novemberi állapot a kaotikus bizonytalanság
állapota volt, a jugoszláv állam valamennyi szlovén fennmaradásának egyetlen
biztosítéka, s akik azt hangoztatták, hogy „1918. december 1-jén a szlovénok, a
horvátok és a szerbek a teljes joggal felruházott népi képviselők szabad
megállapodása alapján határozottan és mindörökre megoldották államközösségünk
kérdését”. Ez utóbbi megfogalmazás arra utalt, hogy az államközösség
problémakörét immár nem lehet újra tárgyalni. Ez a megközelítés – amint azt a
szerző is kiemeli – azért fontos, mert számos szerb értelmiségi a nyolcvanas
évek végén is azzal érvelt, hogy a szlovénok azért nem élhetnek a nemzeti
önrendelkezés elszakadást is magába foglaló, a szövetségi alkotmányban is
rögzített jogával, mert azt az első, illetve a második Jugoszláviába való
belépéssel már egyszer s mindenkorra kihasználták (konsumálták). Az államjogi
változásokat szorgalmazó szlovénokkal szemben rendszerellenes tevékenység
miatt eljárásokat indítottak.
A szerző ezután azt tekinti
át, hogy miképpen törekedett a báni tanács arra, hogy nagyobb befolyást
gyakorolhasson a bánsági tevékenységek és intézmények anyagi feltételeinek
kialakítására. Az első ilyen ülésen az egyik tanácstag, a báni tanács
illetékességi körét (amely szigorúan csak gazdasági jellegű volt) túllépve,
politikai vitát kezdeményezett. Ebben lényegében hazaárulással vádolta meg a
Néppártot, s azt javasolta, hogy a báni tanács tagjai is írják alá azt a
királyhoz írott emlékeztetőt, amelyben hitet tesznek Jugoszlávia melletti
hűségükről és elítélik a Néppárt törekvéseit. A báni tanács az emlékeztetőt el
is küldte a királynak.
Ez az esemény annyira
felkavarta a tanácsnokokat, hogy még az ülés következő, immár gazdasági
kérdésekkel foglalkozó részében is vissza-visszatértek ehhez a kérdéshez. Ebből
a vitából talán a legérdekesebb az az állítás, hogy a néppárti javaslatokat az
ellenséges külországokban úgy tolmácsolták, mintha lehetséges lenne egyfajta
Jugoszlávián kívüli önálló Szlovénia. Az ülés későbbi részében is sok szó esett
a decentralizáció lehetséges és szükséges formáiról. A fennálló rendszer hívei
úgy vélték, hogy a decentralizáció kormány által javasolt formáitól való
eltérés az ország széthullásához vezethet. A decentralizáció ügye azonban nem
pusztán politikai kérdés volt, hiszen arról is vita folyt, hogy a fennálló
rendszerben Szlovénia gazdaságilag inkább vesztesnek, vagy nyertesnek
tekinthető-e, s a vitában az is kiderült, hogy a hatalom és az illetékességi
körök valamilyen decentralizációját a fennálló hatalom képviselői is
szükségesnek tartották, a kérdés csak az volt, hogy ez milyen mértékű és
jellegű legyen. A vitát erősen befolyásolta, hogy a központi kormány gazdasági
válságkezelési programja érzékenyen érintette a leginkább iparosodott Dráva
bánságot.
A báni tanács tehát, a dolog
logikájából következően, túllépte hatáskörét, de ennek ellenére sem a megelőző
évben, sem ekkor, sem pedig a következő évben nem volt képes az égető problémák
hatékony kezelésére, sőt a problémák megoldása érdekében kénytelen volt
hiteleket felvenni.
A báni tanács megtárgyalta az
önkormányzatokról szóló, a kormány által előterjesztett törvényjavaslatot is.
Problémát jelentett, hogy a szlovén lakta települések meglehetősen kis
létszámúak voltak, a törvény szerint viszont a községeknek legalább 3 ezer
lakosa kellett legyen. Az egyik tanácsnok azt is szóvá tette, hogy a törvény
nyílt szavazást ír elő, ami akadálya a szabad választásoknak. A szerző részben
ennek, részben a kormány nyomásának tudja be, hogy a helyhatósági választásokon
a kormánypárti liberálisok 312 községben győztek, míg a néppárti ellenzék
csupán 54 községben szerezte meg a többséget. Ennek ellenére a kormánypártiak
hosszan halogatták a báni tanács újjáválasztását, minden jel szerint attól
tartottak, hogy az számukra nem lesz kedvező kimenetelű. Ráadásul az idő
múlásával már a kormánypárti tanácstagok is elégedetlenek voltak, mert a
kormány nem hajtotta végre az ígért decentralizációt. Tény, hogy az 1935-ig
hatalmon lévő liberálisok tevékenységét a gazdasági válság, s annak számos
következménye erősen megnehezítette.
A harmincas évek második
feléről, amely nem témája a tanulmánynak, a szerző megállapítja, hogy akkor már
mód volt a bőkezűbb költségvetési tervek kidolgozására. 1935-ben az autonomista
Szlovén Néppárt belépett az akkor létrehozott Jugoszláv Radikális Közösségbe
(JRK). Ez abból a szempontból különös, hogy a JRK a nemzeti és állami egység
mellett állt ki, s önkormányzatot csupán a helyi és a tartományi (tehát nem a
nemzeti szinten) volt hajlandó elfogadni. Így állt elő az a különös helyzet,
hogy a báni tanács, amelynek tagjai ekkor kizárólag a JRK hívei közül kerültek
ki, érzékelve, hogy mennyire meg van kötve a keze a problémák megoldásánál, az
alkotmány előírásainak megvalósítására hivatkozva nem csupán egyre nagyobb
önállóságot követelt magának, de az idő előrehaladtával még az alkotmány adta
lehetőségeknél is többet igényelt. S mivel a JRK hatalomra kerülve „szinte
elfelejtkezett” az autonómia kérdéséről, a báni tanács állt elő autonomista
követelésekkel. A szerző szerint tehát a báni tanács, amely az egyetlen
képviseleti testület volt Szlovénia területén, az oktrojált alkotmány
elfogadásától kezdve 1941 elejéig különböző formákban ugyan, de folyamatosan
hangoztatta önigazgatói és autonomista követeléseit.
A tanulmányt olvasva
világossá válik, hogy a centralisták s az autonomisták küzdelme, amely az úgynevezett
titói Jugoszláviára az 1960-as évektől kezdve oly jellemző volt, s amely végül
is nagy mértékben hozzájárult ahhoz, hogy Jugoszlávia szétesett, már az első
Jugoszláviának is alapvető sajátossága volt.
Miroslav Stiplovšek: Prizadevanja banskega sveta Dravske banovine za udejanjenje banovinske samouprave in decentralizacije uprave ter za razširitev svojih pristojnosti leta 1933 (A Dráva Bánság báni tanácsának törekvései 1933-ban annak érdekében, hogy megvalósítsa a bánság önigazgatását, az igazgatás decentralizálását és kiszélesítse önnön illetékességi körét). Zgodovinski časopis, 2001/2. 231–251. o.
Szilágyi Imre