Klió 2004/1.
13. évfolyam
A szlovák történetírás
legfrissebb kutatási eredményeiből
Bevezető
A Szlovák Tudományos Akadémia 2002-ben jelentette meg Fejezetek Szlovákia történelméből címen elismert szlovák akadémikusok, kutatók, egyetemi tanárok tollából a legújabb kutatási eredményeit. A kiadvány külön érdekessége, hogy nemcsak szakembereknek, hanem népszerűsítő célzattal a nagyközönségnek, sőt a Szlovákiában tanuló külföldi diákoknak, mint „országismertetőt” – kvázi tananyagnak – szánták. A könyvben szereplő hét tanulmányból hármat rövidebben, míg négyet részletesebben mutatok be.
Dušan Škvarna: A modern szlovák nemzeti szimbólumok fejlődéstörténete
A szerző a nemzeti identitástudat – XVIII. század második fele és a XIX. század első fele – szimbólumrendszerét vázolja fel. A Történelmi Magyarország elfogadott szimbólumai mellett ebben az időszakban jelennek meg a saját történelmi múlt (Nagymorva Birodalom, Szvatopluk, Cirill és Metód), a címertan, az irodalom, a szlovákok lakta területek természeti azonosítása (Tátra), a népi kultúra (ételek, népviselet) szimbólumai.
Milan Podrimavský: A vallási hovatartozás jelentősége a szlovák politikában (1848–1918)
Ezt a kérdést a korszak szlovák társadalom fejlődése és a történelmi Magyarország, majd az Osztrák–Magyar Monarchia (a továbbiakban OMM) relációjában kell értelmezni. A szlovákság államalkotó voltának elismerésében egységes platformon lévő szlovákokat megosztotta vallási hovatartozásuk. Az 1861-es császári memorandum egy különálló, tartományi autonómiával rendelkező szlovák térségről beszél, ahol a két meghatározó vallás egyenrangú, ám az osztrák-magyar kiegyezés a belső autonómia lehetőségét elsodorta. Ilyen helyzetben a nemzeti identitástudat védelme a vallási ellentétek háttérbe szorulását feltételezi, azonban a „nemzeti” politizálás továbbra is elkülönült a vallási hovatartozás szerint. Változás a XX. század elején sem következik be (pl. a 1905-ös választásokon a katolikus szlovákok külön állítanak jelölteket) és 1918-ig változatlanul így marad.
Marián Hronský: Szlovákia az Osztrák-Magyar Monarchia szétesése és az önálló Cseh-Szlovákia létrejöttekor (1918–1920)
Az első világháború után Közép-Európában hatalmi vákuum alakult ki (OMM felbomlása, Németország veresége). Ezzel Közép-Európában megteremtődtek a nemzetállamok létrejöttének lehetőségei.
A
történelmi Magyarország az 1918. október 30-i „Cseh-Szlovák” Állam létrejöttére
nem tudott reagálni, mivel a politikai berendezkedése összeomlott. Igaz, a
nemzetközi elismerésig a békeszerződés aláírásáig (1920. 06. 04.) még hosszú út
vezetett. Egyrészt a háború utáni magyar politikai elit, így Károlyi, majd a
Tanácsköztársaság is Kun Béla vezetésével meg akarta őrizni az „ezeréves”
határokat, másfelől a szlovákok elszakadási törekvései, önálló államiság
kialakítása a csehekkel sem zajlott egyszerűen mivel a belső erők eltérően
képzelték el a közös államalakulatban a felek súlyát és szerepét. A szlovákok
lakta területek történelmi Magyarországtól való elszakadásához szükség volt a
csehek katonai segítségére, akik cserébe a csehszlovák nemzet egységéről szóló
teóriát is magukkal hozták. Az áttörést Franciaország diplomáciai és katonai
segítségével sikerült elérni. A győztes nagyhatalmak a közép-európai határokat
nem nemzetiségi, hanem stratégiai alapon határozták meg. Ez magában hordozta a
szembenállás a revizionizmus csíráját, ami csak az alkalomra várt.
Martin Homza: Tények a szlovák etnikum kialakulásáról
Mióta beszélhetünk szlovákokról? Mint bármelyik más etnikum, nép kialakulása esetén ebben az esetben is az önazonosság, tudat kialakulása óta, amikortól a szláv népcsoportból kiválva szlovákoknak nevezik magukat.
Feltételezéseink
szerint az első lépés az időszámításunk IV–V. századában történt, amikor a
népvándorlás hatására a Kárpát-medencében megjelentek a gótok (i. sz. 378), és
a hunok (i. sz. 441). Erre az időszakra tehető a szláv törzsek (gens) kiválása,
kialakulása. A törzsi társadalom kialakulása fejlett társadalmi kapcsolatokat
feltételez, melynek élén a hadvezér, a „knieža” áll. A törzsi társadalom pedig
azonosul a névvel. A X–XII. századra a szlávok törzse az indoeurópai
földművelő-pásztorkodó korabeli civilizáció elismert részévé vált.
A
másik alapvető kérdés: hol volt a szláv őshaza? Iordanes, mint a problémakör
„kortársa” szerint az őshaza a Kárpát-medence észak-keleti része, így
valószínűsíthető, hogy az ókori római birodalom Dácia provinciája átfedésben
volt Szlovákia keleti részével. A törzsi elit számára alapvető feladatot
jelentett hatalmának elismertetése, amihez jelképekre, ideológiákra volt
szüksége, amit el kellett fogadtatnia a törzs egészével, hiszen az irányító
személyt (törzsfőt) azonosították az egész törzzsel (név- és közösségtudat, a
vezető szentsége). A szlávok törzsének vezetőiről nincs információnk, ám a
nevek végződéseiből (pl.: Moj-mir) feltételezhető a gót kapcsolat, mivel az
ilyen végződés nagyon gyakori a gótoknál, sőt akár az sem kizárható, hogy a
vezető család gót eredetű volt.
A szlávokkal kapcsolatos hibás
következtetés jellemző példája, amikor a régészek a feltárt leletek alapján
(kerámiák, félig földbe épített faházak) az egész népcsoportot karakterizálják,
figyelmen kívül hagyva a szláv harcosok jó szervezetségéről tanúskodó VI.
század eleji forrásokat. Azaz a szláv „földművesekről” kialakított kép nem
felel meg 100 százalékig a valóságnak, az csak a társadalom egy részére volt
jellemző.
A szlávok népnevét a VI.
század közepén már a latin nyelv és nyelvcsalád is „Sclavi” formában használja.
Itt kell megjegyezni, hogy ezt a nevet nem mint törzsnevet, hanem mint a
hasonló nyelvet használók gyűjtőnevét alkalmazták. A szláv öntudat erősödésével
járt Cirill és Metód kulturális, vallási tevékenysége. Így a VIII–X. századra a
szláv megnevezés összefoglaló népcsoport névvé vált. A szlávok szomszédainál, a
germánoknál hasonló fogalomtágulás figyelhető meg ebben az időben.
A szlovák népnév a szláv ősi
közös törzsnévből ered. A szlovákok ősei a IV–V. századtól a VIII-X. századig a
szlávokkal azonosították magukat. A szlávok a folyamatos konfrontációk hatására
változtatták szállásterületüket, így például a VII. században megjelentek
Morávia területén is. A szlávokat ért másik meghatározó kapcsolat az avarokkal való
együttélés során (568-tól) történt mikor a Frank Birodalom megjelent a
Kárpát-medencében (i. sz. 791–803). A szláv törzsek egy része frank fennhatóság
alá került, a nagyobb része „szövetségesi” formában és megnevezéssel a
birodalom déli, nyugati, északi határán helyezkedett el. Erre az időszakra
tehető, hogy a szláv néptömegből és népnévből kisebb – politikai elittel
rendelkező – részek szakadtak ki. Ide tartozik Samo állama is mely a
későbbiekben az Avar Kaganátus szövetségese lett. A kaganátus bukása után a
822-es frank birodalmi gyűlésen már szlávok helyett kisebb törzsnevekkel
találkozunk, mint csehek, morvák. Nyitra központtal ekkor lép a történelem
színpadára a szlovákok önálló törzse Pribina vezetésével, akinek a bajor
krónikák szerint Adalrám salzburgi püspök nyújt segítséget templom építéséhez.
(Természetesen a közös származástudat a kialakuló új politikai struktúrák
között is sokáig megmaradt.) A „nyitrai” szlovák formálódó államalakulat
folyamatosan harcban állt a szomszédos morvákkal a hegemóniáért. Ebben a
harcban a morvák 901-ben szövetséget kötöttek a bajorokkal, így a szlovákok
lépéskényszerben ugyanezt tették a magyarokkal, aminek nagy ára volt, a magyar
államba való átköltözés.
Matúš Kučera: Szlovákia küzdelme a történelmi, nemzeti identitásáért
Szlovákia történelmének gyökerei a népvándorlás korába nyúlnak vissza. A szlovákok ősei a III–V. században telepedtek le a Kárpát-medencében, és azóta is itt élnek. Mondhatni a szlovákok Európa „ősnemzetei” közé tartoznak. Európa történetében vannak „államok nemzet nélkül és nemzetek állam nélkül”. Szlovákia az utóbbi csoportba tartozik. Így Szlovákia és a szlovák nemzet kevés önazonosság-tudatot hordozó jeggyel rendelkezik. Ezért fontos, hogy történészek a fellelhető források felhasználásával, feldolgozásával segítsék ezt a folyamatot. A történetírás szakembereinek – mivel napjainkban az írott források jelentős bővülése már nem várható – figyelembe kell vennie a „történelmi tudatot” is, ami a társadalom egészében leledzik. Sajnálatos, hogy a szlovák történészek a rendszerváltás óta eltelt tíz esztendőben nem voltak képesek a szlovák történelem szintézisének elkészítésére, úgy, hogy a szlovák régészek alapvetően fontos felfedezéseket tettek az elmúlt időben. Sajnálatos, hogy a szlovákiai általános iskolás tankönyvekben a legújabb, az eddigi ismereteinket új fényben feltüntető tények még nem kaptak helyet.
Az
utóbbi időben több amatőr publicista mint „történész szakember” adott közre
szakmai tudást nélkülöző cikkeket, amik a hibás nacionalizmus jegyében íródtak.
Az alapkérdést már 1837-ben Jozef Šafárik feltette: „mi a szlovákok
etnogenezise?” A kérdésre egzakt, tudományos válasz azóta még nem született.
A
szlovák történészek hosszú ideje polemizálnak a szlovák őshaza kérdésében. A
Nesztor krónikára hivatkozva a Duna középső, illetve alsó folyásának területe lenne az őshaza, míg a
nemzetközi szakemberek a népvándorlási teória szerint a Kárpátoktól északra eső
területekre teszik a szlovák őshazát.
Az
biztos, hogy a szlovákok által megszállt területek nem voltak néptelenek, azért
meg kellett küzdeni, és nem „galamblélekkel” érkeztek ide az ősök.
A
széles, egybefüggő alföld hiánya hátráltatta a szlovákok asszimilációs
lehetőségeit, másfelől a hegyek megmentették őket a beolvadástól.
A
Kárpát-medencében az avarok után megjelenő magyar törzsek – melyek nem
tartoztak a szlávok közé – nem tették szükségessé az identitástudat markáns
megkülönböztetését, míg észak felől a magas Kárpátok tették feleslegessé az
identifikálást. Elegendő volt az általános „szláv” megnevezés.
A
hegyek közötti völgyek, a terület vízrajza alkalmas volt nagyobb számú lakosság
eltartására is. A völgyekben meghúzódó szlovák népesség így évszázadokon
keresztül képes volt megőrizni etnikai tisztaságát, sőt védve volt a történelem
vérzivataros katasztrófáitól (pl. tatárok, törökök) és a népesség növekedésével
(az éhségtől hajtva) a völgyekből „kilépve” meghódította a hegyek-völgyek
közeli alföldeket.
Az államiság gyökerei
A Nagymorva Birodalom megítélése nem egységes napjainkban. Az állam- alakulatban benne volt egy Nyugat-Európa számára ellenpólust jelentő „közép-európai” szláv állam esélye. Az itt megtanult, ellesett társadalomépítő gyakorlat (kereszténység) sokat segített a szlovákoknak identitásuk megőrzésében a soknemzetiségű Történelmi Magyarországon, sőt azok közül sokat a magyarok át is vettek.
Ebből
a korszakból származnak a népi, történelmi, egyházi énekek, mondák melyek a
szájhagyomány útján megőrizték Szvatopluk, a nyitrai püspökségek, a Nagymorva
Birodalom bukásának történetét (Anonymus és Kézai Simon is utal ezen
eseményekre).
A
Nagymorva Állam a szlovákok számára a legutolsó időkig hiányzó (1992) államiság
történelmi kontinuitását, tradícióját adja.
Kijelenthetjük,
hogy a szlovákok identitástudata mindig tökéletesen működött, amit mi sem
bizonyít jobban, mint az identitás tudattal szorosan összefüggő nyelv kérdése.
A IX. századtól a latin nyelvű okiratokban már szlovák földrajzi nevek,
helységnevek olvashatók. A magyar törzsek „tót, tótok” kifejezése is
„embereket, más embereket” jelent. A nagyobb, államalkotó nép történelmi
tudata, felfogása, mint domináns eltakarja az ott lakó többi nép történelmi
tudatát. Napjaink történetírásának feladata körvonalazni, hogy a szlovákok mit
és mennyit tettek hozzá a közös történelemhez.
A
XIX. század legkiemelkedőbb szlovák történetírója Sasinek már ezt a munkát
elkezdte, ám a XIV–XV. század előtti etnogenezis bizonyítékait fellelni nehéz
feladat. A kérdés másik oldala: felmerül a teoretikus kérdés, vajon van-e
magyar tradicionális nemzeti történetírás vagy a feudális időkben csak a
hatalmat birtokló elit történetéről beszélhetünk.
Az
Osztrák–Magyar Monarchia bukása után a létrejövő Csehszlovák Államban a
történetírás is új lendületet kapott. Hrušovský tesz először kísérletet egy a
hungarizmustól, csehoszlovakizmustól mentes szlovák nemzeti történetírásra.
A
két világháború közötti történetírás nem ad a források kritikai vizsgálatán
nyugvó középkori szlovák történelmet. A második világháború utáni, a tudományos
szocializmusból kiinduló történetírás nem tartotta lényegesnek a téma
mélyreható vizsgálatát.
Az
50-es években a magyar történetírás (pl. Lederer E.) forráskutatásai
nyitottak meg új dimenziókat a szlovák történetírás előtt. A Szlovákia
történelme című (azóta is befejezetlen) első szintézis is ekkor kezd íródni.
Olyan új kutatási aspektusok nyíltak meg (eddig sajnos hiába, mivel nem
vizsgálják), melyek hosszú évekre adnának munkát a történészeknek és ezzel
végre ez a sok „fehér folttal” terhes időszak is feltárná titkait.
A
60-as években a cseh és magyar történetírás „nemzeti szemléletűvé” vált, ezzel
a szlovák történészek, történetírás paradox helyzetbe került. A 70-es évek
politikai „enyhülése” után ez a kérdéskör konkrétan nem is került középpontba.
Napjainkban
a forráshűséget és valóságalapot nélkülöző, gyakran infantilis „művek” is
megjelennek.
Jozef Baďurík: Szlovákia helye és megítélése a korai újkorban
A szlovák történetírás eddig kevés figyelmet fordított a korai újkor kutatásának, holott ez az időszak képezi az átmenetet a középkorból az újkorba. A kutatás elmaradásának okai egyfelől a szlovák történetírás alacsony szakmai bázisában, hátterében, másfelől a korszakkal kapcsolatos érdektelenségben keresendők. Meg kell említeni még a pártállam időszakának célirányos történetírási politikájának hátrányos hatását is.
1990
után figyelhető meg az addig kevésbé kutatott témák iránti fokozódó szakmai
érdeklődés (pl.: Habsburg Birodalom).
A középkor vége – 1526 (közép-európai választóvonal)
A
mohácsi csatával lezárul egy korszak, a középkori önálló Magyar Királyság
korszaka.
Az
új helyzet egy sor kérdést, problémát vet fel:
– a Jagelló-dinasztia helyett a Habsburg
megjelenése a közép-európai térségben; a Habsburg-monarchia közép-európai
hegemóniájának kialakulása, amely magába olvasztotta a közép-európai népeket;
– szorosabb kapcsolat kialakulása
Nyugat-Európa és Közép-Európa (értve a történelmi Magyarországot) között;
fokozódó konfrontáció a keresztény és az oszmán török világ között Európa ezen
részén;
– a történelmi Magyarország két, majd
három részre szakadása a fegyveres harc betetőzéseként;
– az országon belül nagymértékű belső
migráció kezdődött;
– az ország katonai felvonulási
területté vált annak negatív gazdasági, kulturális hatásaival (nagyszámú
külföldi zsoldos katona megjelenése; a mai Szlovákia nyugati részén több vidéki
település dekonjuktúrája);
– az ország fővárosa és az ország
súlypontja mind politikai, gazdasági, kulturális értelemben átkerült a mai
Szlovákia területére;
– a Királyi Magyarország, ami
gyakorlatilag a mai Szlovákiát jelentette, az oszmán-törökökkel szemben Közép-
és Nyugat-Európa bástyáját, egyben a középkori Történelmi Magyarország
„továbbvivőjét”;
– Szlovákia belekerült a reformáció és
az ellenreformáció nemzetközi vérkeringésébe;
– végezetül Szlovákia a Habsburg ellenes
magyar és erdélyi nemesi szervezkedések XVII-XVIII. századi kiinduló pontjává
vált elszenvedve azok lakosságra ható negatív következményeit.
Szlovákia mint a történelmi Magyarország alapja és megtestesítője
Már
a történelmi Magyarország három részre szakadása (1541) előtt az ország
súlypontja Szlovákia dél-nyugati részére helyeződött át, sőt az új főváros,
Bratislava (Pozsony) lett (1536) Szlovákia mai fővárosa. Itt rendezték meg
ezután a rendi országgyűléseket, itt székelt a Magyar Kamara, és ez a város
lett a királykoronázás helyszíne is.
„Szlovákia
– Királyi Magyarország” (L. T.
kiemelése) a XVI. században két részre oszlott: „Alsó Királyi Magyarország
(Hungaria inferior)”, ami megközelítőleg a mai Szlovákia nyugati és középső
részét jelentette, illetve „Felső Királyi Magyarország (Hungaria superior)”,
ami megközelítőleg a mai Szlovákia keleti részét jelentette.
A
lakosság nemzetiségi eloszlásáról elmondhatjuk, hogy túlnyomórészt szlovákok
lakták (elsősorban vidéken), míg a városokban a német nemzetiség képviseltette
magát a legnagyobb arányban. A törökök elől menekülve ekkor jelennek meg a
szlovák városokban a magyar főnemesség, illetve a magyar polgárság képviselői.
Megjelenésük a nemzetiségi kapcsolatok kiéleződéséhez vezetett (amit a király
1551-es rendeletével próbált megoldani).
Az
egyre északabbra húzódó magyarok után megjelentek a horvátok, akik a
dél-nyugati területeken telepedtek le és gyorsan asszimilálódtak.
A
népesség növekedésével ekkor kezdődött meg a ritkábban lakott, magasabban fekvő
hegyi területek benépesedése az úgynevezett „pásztor kolonizáció” – aminek
külön szabályai voltak, a „ius Valachorum” szerint.
A
törökök elleni Európa „bástyája” szerepkör összekovácsolta a társadalom minden
rétegét (kivéve a magyar főnemességet). Szlovákia egész területe katonai
bázissá vált, ahol a várak szerepe felértékelődött (pl.: Érsekújvár – amely a
kor legmodernebb ismeretei szerint épült).
Vladimir Šegeš: Középkori szlovákiai városok
A történelmi Magyarország legrégibb kartográfiai térképe 1528-ból származik és készítője – az esztergomi érsek titkára – után Lázár térképnek nevezzük. Először Németországban adták ki Tabula Hungariae címen 1528-ban. A térkép egyértelműen bizonyítja, hogy Szlovákia mai területe a történelmi Magyarország legvárosiasultabb területe és jelentős gazdasági, kulturális térség volt.
A térkép a mai Szlovákia
területén 16 szabad királyi várost, 12 várost, 83 „kisvárost”, 92 falut
templommal, 58 falut templom nélkül, 25 várat, 1 kolostort, 2 besorolhatatlan
települést említ. Összesen tehát 283 lakott települést sorol fel a térkép.
A városiasodás előzményei és szakaszai
A szlovákiai települések a
középkorban keletkeztek. Kialakításuknál a történelmi Magyarország uralkodóit
gazdasági és védelmi szempontok motiválták. A tatár betörés után az ország
lakosságának kb. 1/3-a elpusztult. A XIII. századtól főleg az ország északi
részén – a mai Szlovákia területén – gyors ütemű várépítés kezdődött, melynek
„holdudvaraiban” lakosság telepedett le, magját képezve a későbbi
városiasodásnak. Ez a folyamat elsősorban a folyók mellett, forgalmas
útkereszteződéseknél ill. egy térség gazdasági, bíráskodási székhelye környékén
volt jellemző.
A fentiek figyelembe vételével
három várostípus alakult ki Szlovákia területén: bányavárosokat,
kereskedővárosokat és mezővárosokat különböztetünk meg. A városi jogok kialakításában
a mintát a Németországból érkező telepesek hozták magukkal. A városi jogok a
sváb, illetve Magdeburg környéki német „városi jogokat” applikálták.
A városok kialakulásának
törvényi előfeltétele volt a rang adományozása ill. a kiváltságlevél (a legrégebbi
kiváltságlevél 1238-ból származik).
A XIV. században a
városiasodás üteme a mai Szlovákia területén felgyorsult, a század végére kb.
100 városról beszélhetünk.
Városok magyar módra
A XV. századra alapvetően a
városokat két típusba sorolhatjuk: civitates (város), oppida (kisebb
település). Zsigmond király korában a városok fejlődése tovább folytatódott. A
király a várral megerősített városokat kiemelten támogatta, a földesúri
kilenced fizetése alól is mentesítette őket. Ezt a szemléletet Verbőci
Tripartituma (1514) kvázi törvénnyé tette 1848-ig.
A rendi országgyűlések is
foglalkoztak a városok kérdésével (az 1498-as királyi rendelet a történelmi
Magyarország tíz legjelentősebb városából hatot a mai Szlovákia területéről
nevez meg.
Figyelemreméltó az 1514-es
törvény, mely szerint a történelmi Magyarország:
– 8 szabad királyi városából 5 a mai Szlovákia
területén volt (a tárnoki városok közül);
– 7 szabad királyi városából 3 a mai Szlovákia
területén volt (a személynöki városok közül);
– a szabad bányavárosok jelentős hányada is a mai
Szlovákia területén helyezkedett el.
Városi szövetségek
A
városok érdekeikért, védelmük érdekében szövetkeztek egymással. A történelmi
Magyarországon a mai Szlovákia területén jött létre az első városi szövetség V.
István kollektív privilégiumlevele alapján, amit a szepességi városoknak
adományozott (1271). A kiváltságlevél 1317-es megerősítése után már 30
település tartozik a szövetségbe. A szövetség élén a „szepesi gróf” állt
egészen 1412-ig, amikor Zsigmond a lengyel királynak adja zálogba a városokat.
A mai Szlovákia középső részén lévő szabad királyi bányavárosok is hasonló
szövetségi rendszerbe tömörültek.
A
bányavárosokból váltak ki (1424-ben) a Zsigmond király által elnevezett
„királynéi hozományi városok”(pl.: Zólyom), amelyek majd 1548-ban tagozódtak
vissza a városok közé.
A
mai Szlovákia keleti részén öt szabad királyi város (pl.: Kassa) kötött
kereskedelmi-gazdasági megfontolásból szövetséget Pentapolis néven a XV. század
közepén. A mai Szlovákia keleti részén lévő bányavárosok is szövetséget
kötöttek 1487-ben (pl.: Telkibánya).
A városlakókról
A
mai Szlovákia területén lévő középkori városok lakóit teljes jogú
„patríciusokra”, középrétegre, és városi szegényekre oszthatjuk. Szám szerint,
pl. Pozsonyban a XV. század közepén a patríciusi réteg a lakosság 7,5
százaléka, a középréteg 65,5 százalék, a szegények pedig 27 százalék volt. A
városok lakóinak kb. 30 százaléka nem rendelkezett polgárjoggal.
A
mai Szlovákia területén lévő városokban a céhek viszonylag későn jöttek létre
(az első 1415-ben), és inkább egyesületként, mint igazi érdekvédelmi
szervezetként működtek. A középkor végére 16 mai szlovákiai városban 49 céh
alakult.
A
városlakók legnagyobb számban németek, szlovákok, kisebb számban magyarok és
szórványban zsidók voltak.
Kapitolky zo slovenkých dejín (Fejezetek a szlovák történelemből). Előszó: Jozef Bad’urik. Studia Academia Slovaca 31. Studia Academia Slovaca, Bratislava, 2002. 281–399. o.
Lesfalvi Tibor