Klió 2005/2.
14. évfolyam
HISTORIOGRÁFIA
ÉS TÖRTÉNElemelméleT
„A történelem pokoli dolog.
Nagyon tud fájni”. A rabszolgaság megítélése
Nagy jelentőségű, az amerikai történelem keretein messze túlmutató cikket publikált Ira Berlin, a Marylandi Egyetem Történelmi Intézete történész professzora a Journal of American History hasábjain, amelynek eredeti változata a Gettysburg College Polgárháborús Intézete által minden esztendőben november 19-én – Abraham Lincoln gettysburgi beszédének évfordulóján – megtartott Fortenbaugh-előadás keretében hangzott el. Tanulmányában Berlin azt feszegeti, mennyiben különbözik egymástól a hivatásos történészek által képviselt történelem, és a zömmel laikusok által ápolt történelmi emlékezet; a kettő interakcióját veszi nagyító alá az amerikai történelem kétségtelenül legtöbb vitát kiváltó jelensége, a társadalmi igazságosság kérdését újra és újra felvető rabszolgaság intézménye kapcsán.
Az 1960-as évek polgárjogi
mozgalma óta nem volt olyan érdeklődés tapasztalható az Egyesült Államokban a
rabszolgaság iránt, mint az utóbbi egy-két évben. Négy nagyszabású mozifilm
készült (Dicsőség, Amistad, Adanggaman és Rabszolgalelkek), amelyek sikerén
felbuzdulva a televíziós csatornák is felfedezték a témát: Az Afrikaiak
Amerikában című négyrészes televíziós sorozat, és az HBO Emlékek láncok nélkül
címmel vetített sorozata egyaránt nézők millióit vonzotta a képernyő elé.
Mindezek mellett rádióműsorok és hangos könyvek egész sora látott napvilágot,
amelyek közül kiemelkedik A Rabszolgaságra emlékezve címet viselő, a Marylandi
Egyetem, a Smithsonian Intézet és a washingtoni Kongresszusi Könyvtár
együttműködésével fémjelzett műsor, amelynek készítésében maga Berlin is részt
vett.
Az afrikai-amerikaiak
polgárháborús szerepvállalását több emlékmű is megörökíti. A híres 54-ik
Massachussetts-i Gyalogezred fekete katonáinak állít emléket a washingtoni
Nemzeti Galériában kiállított Augustus Saint-Gaudens fríz. Nemrégiben készült
el az afrikai-amerikai polgárháborús katonák emlékműve az amerikai fővárosban,
amelyre a vietnami háború veteránjainak emlékműve mintájára több mint
kétszázezer katona és tengerész nevét vésték fel. (Többségükben korábbi
rabszolgákról van szó, azonban azok a fehér tisztek is szerepelnek rajta, akik
fekete ezredek élén szolgáltak. Így több magyar nevet is felfedezhetünk, pl.
Zsulavsky László, Csermelyi József és Toplányi Sándor ezredesekéit.) Az Amistad
foglyainak emlékműve a connecticuti New Haven városháza előtt áll, magát a
hajót pedig Mystic Seaportban állították helyre. A kanadai Ontario Windsor nevű
kisvárosa a kanadai-amerikai határon állított emlékművet a Földalatti
Vasútvonalra emlékezve, míg az Ohio állambeli Cincinnatiben Nemzeti Földalatti
Vasútvonal Szabadság Központ kezdi meg hamarosan működését. (A Földalatti
Vasútvonal titkos abolicionista szervezet volt, melynek tagjai – a „kalauzok” –
a déli rabszolgák – az „utasok” – északra, gyakran Kanadába szökésében
segédkeztek.) További múzeumok létesítését tervezik Fredericksburgben,
Charlestonban és Washingtonban. Egyedül az elmúlt esztendőben mintegy hatvan
tudományos igényű könyv látott napvilágot, amely a rabszolgaság valamely
aspektusát vizsgálta, a népszerű irodalmi művek számát illetően pedig még
becslések sem állnak rendelkezésre.
A rabszolgaság kérdése azonban
nemcsak a közvéleményt, illetve a történelemmel hivatásból foglalkozókat
izgatja, a napi politikában is felbukkan időről-időre. Az előző elnök, Bill
Clinton korán felismerte politikai jelentőségét, s a mai napig heves vita
zajlik arról, pontosan mit is mondott 1998-ban egy, a sajtó részéről nem
különösebben nagy érdeklődésre számot tartó látogatása során egy
nyugat-afrikai, korábbi rabszolgákat foglalkoztató üzemben, Gorée-ben. Sejthető
azonban, hogy Clinton hivatalosan bocsánatot kért az amerikai kormány nevében a
rabszolgaság intézményéért, hiszen a konzervatív kongresszusi tagok dühödten
követelték a bocsánatkérés visszavonását. George W. Bush öt évvel később
szintén látogatást tett Gorée-ben, s a rabszol-gaságot a „történelem egyik
legnagyobb bűntettének” nevezte – az aktivisták azonban élesen támadták, mivel
nem erősítette meg az állítólagos korábbi elnöki bocsánatkérést.
A kérdés a bírósági
tárgyalótermekbe is bekerült. Azzal a perrel, amelyet az Aetna biztosító ellen
indítottak, amiért rabszolgatulajdonra is kötött biztosításokat, hasonló perek
sora vette kezdetét, s a kaliforniai törvényhozás kötelezte a
biztosítótársaságokat, hogy nyilatkozzanak, kötöttek-e biztosítást
rabszolgákra. Mindezek hatására az egyik legrégebbi észak-amerikai lap, a
Hartford Courant hivatalos bocsánatkérést jelentetett meg, amiért rabszolgavásárok
hirdetéseit is közölte hasábjain, s eddig példátlan módon 79 oldalas vasárnapi
mellékletet adott ki a rabszolgaság connecticuti történetéről. Nem véletlen
tehát, hogy bankok, vasúttársaságok és gyártulajdonosok tucatjai készülődnek az
ellenük indítandó perekre, s hogy a rabszolgák leszármazottainak adandó
esetleges anyagi jóvátétel kérdése is több kongresszusi meghallgatás, könyv,
konferencia témáját képezte.
Meglehetősen ritka az Egyesült
Államokban, hogy az emberek ilyen intenzitású érdeklődéssel fordulnak országuk
történelme felé, s a huszadik század jelentős részében a rabszolgaság sem
kapott elegendő nyilvánosságot. Az amerikai történelem azonban – állapítja meg
Berlin professzor – nem érthető meg a rabszolgaság intézménye nélkül. Az
amerikai gazdaság a rabszolgákkal termesztett növényi kultúrákra (dohány, rizs,
cukor, végül pedig gyapot) alapult, s a gyarmatokra áramló tőke alapozta meg
annak az infrastruktúrának a kiépítését, ami az amerikai gazdasági siker kulcsa
lett. Az ebből származó jövedelem garantálta a rabszolgatartó osztály
megkerülhetetlenségét, amikor az új szövetségi kormányzat megalapításáról volt
szó 1789-ben, s nem véletlen, hogy az amerikai polgárháborúig az elnökök
többsége – így George Washington, Thomas Jefferson és Andrew Jackson is – ennek
az osztálynak a képviselője volt, általában nem is jelentéktelenek. Szerepük
tehát mindenképpen központi volt az amerikai kultúra és az amerikai társadalom
értékeinek alakításában.
Önmagában azonban ez nem nyújt
elegendő magyarázatot a történelem iránt megnőtt érdeklődésre. Sokkal inkább
arról van szó, hogy a Du Bois által a huszadik század központi problémájának nevezett,
s gyorsan a huszonegyedik századra is átterjedő rasszizmus a rabszolgaság
intézményén alapult. A rabszolgaság egyfajta közös „nyelvvé” vált, amelyen
beszélni lehet a faji kérdésekről egy olyan társadalomban, ahol ez különösen
problematikus; a rabszolgaságon át szembenézhetnek az amerikaiak – feketék és
fehérek egyaránt – azzal az egyáltalán nem felemelő jelenséggel, hogy a mai
életben a faji hovatartozás kérdése igenis jelen van, legyen szó akár a
munkaerőpiacról, az oktatásról, vagy az egészségügyről. Ezáltal a rabszolgaság
egyfajta metaforává vált: a kudarcé, hogy a rasszizmus kérdésével súlyának
megfelelően foglalkozzanak. Mindezek mellett a rabszolgaság témája közös
nevezőt jelenthet az afrikai-amerikaiak számára, származzanak valóban Afrikából,
Brazíliából, esetleg Haitiről. (Míg 1960-ban száz feketéből kevesebb, mint egy
volt bevándorló, 2000-ben már minden huszadik afrikai-amerikai valamilyen más
országból vándorolt az Egyesült Államokba.) Történelmi tapasztalatkincsük sok
hasonlóságot mutat, s ez segíthet áthidalni meglévő kulturális különbségeiket,
talán lehetővé téve számukra, hogy a politika partvonalára kerüljenek.
Egyáltalán nem könnyű azonban
szembenézni a sokszor elevenbe hasító történelmi tényekkel. Ahogyan Savannah
városának egyik fekete képviselője fogalmazta meg egy tervezett emlékmű
felavatása kapcsán: „Nem szeretném, ha minden alkalommal erre kellene
emlékeznem, amikor csak ránézek. A történelem pokoli dolog. Nagyon tud fájni.”
Valóban, a rabszolgaság témája
egyesek számára dühöt, bosszankodást jelent, míg mások számára
természetszerűleg megaláztatást és szégyent. Az amerikaiak 140 esztendővel a
rabszolgaság eltörlése után sem tudják pontosan, hogyan közelítsék meg a
rabszolgaság kérdését, bár ennek szükségességét ösztönösen érzik. Ezen a ponton
jelent komoly problémát a rabszolgaság párhuzamos jelenléte a történelemben és
a történelmi emlékezetben. A történészek újabb generációja számára a
rabszolgaság egyre kevésbé csupán az amerikai polgárháború okozati
vizsgálatában kap szerepet, hanem globálisan kezelik a kérdést, nem csupán a
déli államok, az egykori Konföderáció területére koncentrálva. Ezáltal
összehasonlító elemzések tárgyát képezi az amerikai és például a brazil
rabszolga-kereskedelem, a New Orleans-i és a havannai rabszolga-felszabadítólevelek
kibocsátásának gyakorlata stb., ami azonban korántsem jelenti az amerikai
„különös intézmény” egyedi sajátosságainak – az őshonos rabszolganépesség korai
kialakulása, a faj fogalmának különféle értelmezései, s természetesen a rabszolgák
különösen nagy véráldozattal járó emancipációja – tagadását.
Ira Berlin a történelem
definiálásakor a múltat egy külföldi országhoz hasonlítja, amelyet nem saját
országunk – a jelen – elvárásainak megfelelően kell vizsgálnunk, hanem saját
összefüggéseinek rendszerében kell újra felépíteni, anélkül, hogy korunkkal
összekevernénk. Abban pedig nagyjából mindenki egyetért, hogy ez teljes
egészében nem sikerülhet, hiszen a múltnak vannak olyan részletei, amelyek soha
nem kerülnek napvilágra – ez teremt jogalapot a történészek vitáinak, s ad
kenyeret a történelemmel hivatásszerűen foglalkozóknak.
Ha a történelem szkeptikus,
vitatott és feltétlenül az általános összefüggéseket keresi, a történelmi
emlékezet ezeknek szöges ellentéte. A történelmi emlékezet szelektálva hívja
életre a múlnak egy-egy részletét, anélkül, hogy valamiféle egyetemességre
törekedne. A rabszolgasággal kapcsolatban tehát azt vizsgálja, mi történt saját
népemmel, saját családommal, esetleg saját magammal. A történelmi
események mindebben azt a célt szolgálják, hogy az egyént ért igazságtalanságok
elítéltessenek. A társadalmi igazságkeresés folyamatában a történelmi emlékezet
fontos hajtóerővé válik azáltal, hogy az egyént érinti ilyen intenzíven. Ha a
bűnösöket már nem is lehet megbüntetni, a rabszolgaság szenvedőinek emléke azt
követeli meg, hogy a tagadókkal felvegyék a harcot, s a képmutatókat is
leleplezzék. S a legfontosabb: ne engedjék, hogy a különös intézmény emléke a
feledés homályába vesszen!
A történelem és a történelmi
emlékezet egyaránt a rabszolgaság témájáról beszél: az Afrikából származó
emberek hosszú amerikai „fogságáról”, ám mindezt eltérő módon teszik. A
történész szakma és a laikusok párbeszéde pedig, amely most e kérdés kapcsán az
Egyesült Államokban kibontakozott, egészen rendkívüli, bár az hamar
bebizonyosodott, hogy e két csoport elvárásai igencsak eltérnek egymástól. Az
egyszerű emberek szemében a történészek csak az időt vesztegetik, amikor
„egyértelmű tények” hátterét kutatják, sokszor elveszve a látszólag jelentéktelen
részletekben. Sokszor ennek a rosszul megírt könyvek, a homályos, nehezen
követhető szakzsargon, vagy éppen az alkalmazott, túlzottan szűk értelmezés az
oka, ám nem ritkán sajnos díjnyertes munkák is áldozatul esnek a közvélemény
bizalmatlanságának, s csak a szakemberek körében találnak elismerésre. Ez talán
az oka, hogy az egyetemi könyvkiadók alig néhány száz kötetet tudnak eladni,
míg a népszerű történelmi programokat sugárzó History Channel milliókat vonz a
képernyők elé. A történelem és a történelmi emlékezet tehát nem egészítik ki
jól egymást, képviselőik gyakran elbeszélnek egymás mellett, s az esetek
túlnyomó többségében a kölcsönös tisztelet is hiányzik.
Berlin üzenete az a
történészek és a történelem iránt felelősen érdeklődők számára, hogy próbálják
meg ötvözni a történelmet és a történelmi emlékezetet, hiszen ez utóbbi mellé
társuló érzelmek segíthetnek egy olyan kollektív múltat létrehozni, amely
tiszteli elődeinket, ugyanakkor nem huny szemet a múlt és a jelen között
tagadhatatlanul meglévő kapcsolat fölött sem. Ehhez arra van szükség, hogy a
történelmi tények próbájának tegyük ki a történelmi emlékeket, s az azokat
kísérő indulatokat fékezzük meg a történelem eszközeivel. Ilyen módon lehet
csak olyan múltat létrehozni, amely egyszerre méltó a visszaemlékezésre és
végre-valahára lehetővé válhat a jelentől való elvonatkoztatás is.
Ira Berlin: American Slavery in History and Memory and the Search for Social Justice (Az amerikai rabszolgaság a történelemben s a történelmi emlékezetben; a társadalmi igazság keresése). Journal of American History, 2004. március, 1251–1268.
Vida István Kornél