Klió 2005/2.
14. évfolyam
HISTORIOGRÁFIA
ÉS TÖRTÉNElemelméleT
A román Unitus Egyház a
történelem és a történetírás között
Mindig jólesik az embernek, ha egy-egy ismerőséről megtudja, hogy megjelent egy új könyve, hisz ebben a mostani anyagias és felbomlott értékrendű társada-lomban igen nagy eredménynek számít, ha egy tudósnak lehetősége van könyvkiadásra. Ez nemcsak a kelet-európaiakat sújtja, hanem ugyanúgy Nyugaton is jelentkezik csak nem ennyire látványosan.
Remus Câmpeanu az egyetemen a tanárom volt, és erre büszke is
vagyok. Egyik tudósnak nehezebb szóban kifejeznie magát, másiknak írásban, ez
Câmpeanu tanár úrról nem mondható el. Nagy igényességgel és alapos kuta-tásokkal
végzi munkáját, és nem kerüli el a figyelmét semmilyen apróság sem.
A könyv a Bevezető
gondolatokkal kezdődik, melyben a szerző összehasonlítja a görög katolikus és
az ortodox történészeket. Elmondása szerint furcsa, hogy míg az ortodox
történészek képesek egységet alkotni a XVII–XVIII. századi, az erdélyi románság
életének vallási eseményeiről, addig a görög katolikus történészek mindegyike
önállóan próbált tevékenykedni.
A bevezetés után következik öt
nagy fejezet, melyben a görög katolikus történetírás negyvennyolcasaival kezdi,
mint például Simion Bărnuţiuval – aki szerint nem szabad összekeverni a
vallási és az etnikai kérdéseket; Ioan Maiorescuval folytatja, majd August
Treboniu Lauriannal, akinek nagy érdeme az volt, hogy azokat a dokumentumokat,
melyek a román nép számára fontosak voltak, objektíven felhasználta, és
igyekezett, hogy ne politizálja túl az eseményeket; Alexandru Papiu Ilarian
és Timotei Cipariu történetírók és George Bariţ nevét említi, aki
a Rómával való vallási egyesülésről azt gondolta, a császári udvar azért
támogatta, hogy meg tudja gátolni a törökökhöz való vonzódást.
A második fejezetben
mérsékeltebb történetírók kaptak helyet, mint például Ioan Micu-Moldovan.
Őt nem is a „megtűrtek” politikai és jogi előnyei foglalkoztatták, mint inkább
az, hogy milyen katasztrófát jelentett a püspökök mellé kihelyezett jezsuita
lelki felügyelők jelenléte; Ioan Ardeleanu; Alexandru Grama, aki
egyháztörténész és egyházjogász volt; Nicolae Densuşianu, aki a
legellentmondásosabb tudós azok közül, akik a görög katolikus egyházzal
foglalkoztak; Augustin Bunea, aki megcáfolta Densuşianu téziseit;
Iosif Siegescu szerint minden, ami jó az erdélyi román társadalomban, az a
vallási egyesülésnek köszönhető.
A harmadik fejezetben a két
világháború közti időszakban tevékenykedő történészekkel foglalkozik a szerző,
úgymint Ioan Georgescu, Iacob Radu, Zenovie Pâclişeanu, Nicolae Brânzeu,
Ştefan Manciulea. De nemcsak ezeket a történészeket említi meg a szerző,
hanem sokkal jelentéktelenebbeket is, akik hol segítették a görög katolikus
egyház valódi történelmét megírni és megvédeni, hol pedig csak ártottak.
A negyedik fejezetben azok
neveivel találkozhatunk, akik külföldön élve is foglalkoztak a görög katolikus
történelemmel, ilyen volt Aloisie Tăutu, aki könnyedén vette azokat az
akadályokat, melyeket a dokumentumok hiánya okozott és a jezsuita Vasile
Bărbat. Ő az, aki csaknem 12 vallási egyesülésről beszél, mely Rómával
történt. Szerinte az erdélyi románoknak a római egyházzal való egyesülése
nemcsak politikai, hanem gazdasági vagy anyagi előnyökkel is járt; Octavian
Bârlea szerint nem létezik átfogó és egységes történelme a görög katolikus
egyháznak, amit „sine ira et studio”-val írtak volna meg.
Az ötödik fejezetben az
„újjászületés” kap helyet. Itt következnek olyan történészek, akik a hagyományos
felfogást képviselik, vannak akik csak halványan csillogtatják meg
szándékaikat, és vannak olyanok is, akik új irány-zatokat képviselnek, illetve
maguk próbálnak új iránymutatók lenni. Ioan M. Bota a hagyományos görög
katolikus történetírást képviseli; Nicolae Gudea azon történészek
egyike, akik a görög katolikus fájdalmas múltba „lehorgonyoztak”; Anton
Moisin; Ioan Marin Mălinaş megpróbál folytonosságot keresni az
eseményekben, de olyan elszántsággal, hogy olykor már túlzásokba esik; Francisc
Pall nemcsak a hazai levéltárakban volt jártas, hanem a vatikániban is.
Stílusa nagymértékben megegyezik a Pâclişanuéval, nem vitte bele az
érzelmeit a múlt elemzésébe; és végül Codruţa Maria Ştirban; Marcel Ştirban.
A ’89-es események után megváltozott a történészek lehetősége, így már sokkal
nyíltabban lehetett beszélni az 1700-as eseményekről; Ioan Chindriş, Maria
Someşan, Greta Miron nagy hozzáértéssel közelít a témához; Ovidiu Ghitta
szintén kolozsvári történész, ő a munkácsi görög katolikusokkal kapcsolatban
bizonyos számú, még kiadatlan dokumentumokat közölt, rávilágított és tisztázott
számos olyan kérdést, mely a görög katolikus történelem szempontjából nagyon
fontos; Gheorghe Gorun szintén a Kolozsvári Egyetem egyik profesz-szora,
az új irányzatok képviselője; Iudita Căluşer, a Körösvidéki Múzeum
alkalmazottja; Cristian Barta balázsfalvi teológus, aki nagy
odafigyeléssel bánik a kor eseményeivel, s ez pozitív fényt vet munkásságára; Blaga
Mihocnál eléggé árulkodó, hogy mindössze két oldalba belefért az 1700-as
évek eseményeiről szóló munkássága s ez sokat mond a tudományos színvonalról
is.
Az öt fejezetet követően az
Utószót, a Válogatott könyvészetet és az Indexet találjuk. A könyv stílusában
nemcsak a tudósok számára érthető nyelven íródott, hanem nagy segítség lehet
egyetemisták számára, vagy olyan „laikusok” számára is, akik kedvtelésből és
általános műveltségük gyarapítása céljából szeretnék elolvasni.
Remus Câmpeanu, Biserica Română Unită între istorie şi istoriografie (A román Unitus Egyház a történelem és a történetírás között). Presa Universitară Clujeană, Kolozsvár, 2003, 420 o.
Gorun-Kovács Blanka