Klió 2005/2.
14. évfolyam
HISTORIOGRÁFIA
ÉS TÖRTÉNElemelméleT
A diktatúra a történelemben
és az elméletben
A 2004-ben megjelent kötet egy konferencia anyaga, amelyet 1999-ben tartottak a napóleoni államcsíny 200 éves évfordulója alkalmából. A tudományos tanácskozást a New York-i Egyetem Hunter College és a washingtoni Német Történeti Intézet rendezte, a szervezésben Melvin Richter, Isser Woloch és Peter Baehr történészek működtek közre.
Baehr és Richter a bevezetőben
rámutatnak, hogy érdekes, elemzést igénylő jelenség volt a két bonapartei
államcsínyt követő rendszer. Ugyanis mindkét esetben forradalom törölt el
egy-egy viszonylag mérsékelt monarchiát, majd az ekkor megalakult republikánus
kormányzatot államcsínnyel megbuktatták, és olyan birodalom jött létre, amely
sokkal elnyomóbb volt, mint az eredeti. Valami minőségileg új uralmi típussal
találkozunk tehát – vélték 185l után az európai politika elemzői –, amely a
francia forradalom és az ellene támadt reakció talaján fejlődött ki. Ez az új
fajta kormányzati rendszer egyesek szerint a hadsereg fontosságára, a férfi
választójogra, a központosított ügyintézésre, a sorozásra, a nemzet nevében
követelt áldozatvállalásra, és külföldi hódításra alapult. Mások szerint a
rendszer az ellenforradalom céljait szolgálta, az uralkodó osztály és az egyház
hatalmát erősítette. Az új rendszernek vélt kormányzati típus elnevezésében
bizonytalanság uralkodott, hiszen vezetői demokratikusnak hirdették, miközben a
nép részvételét száműzték belőle, a centralizált állam a rendőrség, az
adminisztráció és a cenzúra révén uralkodott a tömegeken. Ez utóbbi vonások
miatt a rendszer beleillett Marxnak és Engelsnek az osztályharcról és a
proletariátus kizsákmányolásáról szóló diagnózisába.
Akik valami modern
posztrevolucionista rezsimnek látták a két Bonaparte-uralmat, még ők is
bonapartizmusnak, napoleonizmusnak, imperializmusnak vagy diktatúrának
nevezték; akik Julius Caesar vagy Augustus rendszeréhez hasonlították, azok
cezarizmust emlegettek. Mások véleménye az, hogy ez volt az egyetlen lehetséges
válasz az 1789-ben illetve 1848-ban bekövetkezett forradalomra, anarchiára és
válságra.
Az 1920-as, 30-as években
ismét használták a bonapartizmus, cezarizmus és diktatúra elnevezéseket,
mégpedig a fasiszta kormányzatokra. A II. világháború után a náci Németországra
és a Szovjetunióra egyaránt a totalitarizmus, vagy a diktatúra szót alkalmazták
(bár Hitler nem vállalta a diktátor minősítést). Ez a tanulmánykötet jórészben
e politikai kategóriákról szóló vitákat folytatja, hiszen a mai politikai
szereplők egy része mintát lát a két bonapartei rendszerben, és ezekhez
hasonlítja vagy ezektől különbözteti meg a magáét. A szóban forgó új uralmi
rendszert többen elemezték, magyarázták: Tocqueville, Proudhon, Marx és Engels,
Bagehot, Lorenz von Stein, Jacob Burckhard, Max Weber – Bismarck pedig
megvalósította a gyakorlatban.
A két bonapartei rezsimmel
kapcsolatban a szerzők a következő kérdéseket teszik fel. Vajon egyedüli módon
francia jelenség-e, vagy másutt is előfordulhat? Beilleszthető-e a korábbi, pl.
Arisztotelész, Polybiusz vagy Montesquieu osztályozási rendszerébe, vagy
valami új, a tirannustól, despotizmustól eltérő jelenségként lehet leírni?
Mekkora a szerepe a két Bonaparte katonai jellemének abban, hogy a hadsereg
segítségével szerezték meg a hatalmat, s agresszív külpolitikát folytattak?
Megszüntette, vagy megőrizte a két Bonaparte a forradalom vívmányait? Milyen
uralom volt ez? Engedte-e beleszólni a polgárokat a döntésekbe, mennyire
tartotta ellenőrzése alatt a politikai és társadalmi életet, stb. Végül: a
különbség vagy a hasonlóság volt-e a nagyobb a két Napóleon rendszere között?
A fenti kérdésekre részben e
bevezetőből, részben a kötet tanulmányaiból kapunk választ. Az első tanulmány
szerzője Isser Woloch, a New York-i Columbia Egyetem professzora. Azt a
folyamatot követi nyomon, hogy hogyan jött létre a brumaire 18-i államcsíny
után az örökletes, új típusú monarchia. 1802-ben, az amiens-i békekötés után
ugyanis felmerült, hogy vissza kellene térni a monarchiához, hiszen, úgymond, a
forradalmároknak maguknak sem volt szándékukban eltörölni a korábbi rendszert,
másrészt felvetődött, hogy a nemzetnek ki kellene fejeznie Napóleon tábornok
iránt a háláját. A szenátus megszavazta számára újabb tíz évre a konzuli címet,
Napóleon azonban nem volt megelégedve, és kijelentette, azt szeretné, ha az
egész nép ratifikálná a döntést.
A szerző részletesen és igen
érdekesen beszámol róla, hogyan, milyen cselekkel szerezte meg Napóleon végül a
császári koronát, hogyan éledt újjá a monarchia, és mi volt mindebben a szerepe
a szenátusnak, az államtanácsnak, a tribunátusnak, a hadseregnek, a sajtónak és
a közvéleménynek, valamint a népszavazásnak.
T. C. W. Blanning, a Cambridge-i Egyetem professzora a két Bonaparte és
Németország viszonyát vizsgálja. Nagy Frigyes idején Franciaország és
Poroszország még szövetségesek voltak. Akkor romlott el igazán a kapcsolatuk,
amikor Napőleon Jenánál és Auerstedtnél legyőzte a poroszokat, és seregei
brutálisan bántak a legyőzöttekkel. Iszonyú mértékű fosztogatást vittek végbe,
amit 1811–12-ben megismételtek. Kegyetlen békét kényszerítettek Poroszországra
Tilsitnél, területi veszteséget, óriási jóvátételt. Napóleon emellett még
csúnyán meg is alázta III. Frigyes Vilmost. Ráadásul sorozatban taszította le
az európai uralkodókat a trónjaikról, és mindenfelé a saját embereit,
testvéreit, sógorát ültette a helyükbe.
Szerzőnk ezeknek az elkeserítő
és kényszerítő körülményeknek tulajdonítja, hogy III. Frigyes Vilmos utat
engedett az 1806-ban kibontakozó porosz reformmozgalomnak. Az 1819-ig tartó
időszakban mind az intézmények, mind pedig a porosz állam erkölcsi felfogása
megújult, átalakult. Új típusú, modern, 280 ezer főből álló hadsereget
szerveztek, minden állampolgárra kiterjesztették a törvény előtti egyenlőség
elvét és a polgári szabadságjogokat. Felszabadították a parasztokat, városi,
községi önkormányzatokat hívtak életre. Wilhelm von Humboldt megalapította a
Berlini Egyetemet, ahol Fichte, Hegel, Ranke és Meinecke tanítottak. A reformmozgalomra
nagy hatással volt Kant erkölcsfilozófiája és Adam Smith gazdaságtana, bár a
szerző véleménye szerint elsősorban saját, belső hagyományokból fakadtak az
újítások.
Mindez az újítás azonban nem
valósult volna meg – eléggé ironikus helyzet – Napóleon támadásai nélkül. A
poroszokban addig megvolt franciaimádatot Napóleon változtatta gyűlöletté,
melynek eredménye az lett, hogy megszerezték a Rajna balpartját és Westphaliát,
majd az Aachen-Cologne-Krefeld háromszöget, a Saar- és a Ruhr-vidéket. Ezzel
teremtődött meg a későbbi Németország hatalmas területe.
A munka befejezése III.
Napóleonra várt. Miután 1852-ben államcsíny révén megszerezte a legfőbb
hatalmat, az európai nemzeteket Franciaország patronátusa alatt akarta
tömöríteni. Ehhez azonban össze kellett volna fognia II. Sándorral, hogy
megakadályozzák Poroszország terjeszkedését, de a krími háború, a lengyel
kérdés, majd a Fekete-tenger semlegességének ügye szétválasztotta őket. Így
történt, hogy Napóleon Sedannál hatalmas vereséget szenvedett a brit-porosz
seregtől (l870. szept. 2.), maga a császár is fogságba esett, majd két év múlva
száműzetésben halt meg Angliában.
A szerző végül Bismarck
jellemét mutatja be arra összpontosítva, miben különbözik a két Napóleontól:
Bismarck nem volt autokrata, hiszen a királytól függött. Mindig egyensúlyba
tudta hozni a régit az újjal, míg ez nem mondható el a két francia császárról.
Éppen ezért nem tudott pártot alapítani maga köré. Nem voltak
megvalósíthatatlan céljai, reálpolitikus volt. Soha nem volt katona, számára a
politika előbbre való volt a hadviselésnél. Emiatt állandó volt a nézeteltérés
közte és von Moltke között, de mindig ő kerekedett felül. Végül Robert Tombsra
hivatkozva, szerzőnk megállapítja, hogy a bonapartista „aktív hatalom és
passzív demokrácia” elv nem volt alkalmazható német területeken.
David E. Barclay, a michigani Calamazoo College professzora azt követi
nyomon, hogyan vélekedtek a porosz konzervatívok a bonapartista rendszerekről,
illetve, hogyan bomlott fel a konzervativizmus a bonapartizmus hatására. Maga
IV. Frigyes Vilmos (1840–61) és konzervatív tanácsadói, a Gerlach-fivérek,
Carl Ernst Jarcke, C. von Voss-Buch, J. M. von Radowitz, F. Julius Stahl, M.
Niebuhr és H. Wagener gyűlölték a Bonaparte-okat.
A konzervatívok mindannyian
ellenezték Stein és Hardenberg reformjait és mind harcoltak Napóleon ellen.
Isteni elrendelésen alapuló, patrimoniális, decentralizált, organikus, rendi
monarchiát akartak, nem pedig szerződésre, parlamentáris intézményekre épülő
államot. Szemükben a trónbitorló Napóleon maga volt a gonosz: a forradalom, a
centralizált despotizmus. Ugyanakkor felismerték a propaganda és a nyilvánosság
jelentőségét. Kreuzzeitung című lapjuk volt az első igazi modern
politikai újság Poroszországban.
A konzervatívok vezére maga IV.
Frigyes Vilmos volt. Keresztény monarchiát akart, amelyben nincs szükség
alkotmányra, népképviseletre. Nagy energiával élesztette újjá az igazi német
hagyományokat, támogatta a német egyesítés gondolatát. Barclay azonban
megállapítja, hogy IV. Frigyes Vilmos állama éppen is az észen alapult,
bürokratikus, centralizált, katonai állam volt. Az 1848-as forradalom
lidércnyomást jelentett Frigyes Vilmos számára, és elkeseredetten látta, hogy a
forradalom után az elvei ellen való alkotmánnyal az ország a parlamentarizmus
felé tart. Ekkor megpróbálta a korona hatalmát érvényesíteni az alkotmánnyal
szemben. Új tanácsadói 1848 után Otto von Manteuffel belügyminiszter, majd
miniszterelnök, és Carl Ludwig von Hinckeldey, Berlin rendőrfőnöke. Az ő
elveik ellentétesek a konzervatívokéival. Manteuffel stabil monarchiát akar,
ezért úgy véli, az államnak foglalkoznia kell mind a parasztság, az
arisztokrácia, mind pedig a polgárság gondjaival. Így elkerülhető a forradalom.
Hinckeldey ravasz, kreatív karrierdiplomata. Megszervezi a modern politikai
rendőrséget, ellenőrizteti ellenfeleit, az újságokat, különösen a
Kreuzzeitungot. Átépíti Berlint, akár Haussman báró Párizst. Nyilvános
fürdőket, vízvezetéket épít, megszervezi az egészséges élelmiszer-ellátást,
takaríttatja az utcákat. Keveréke ő a durva autoritarizmusnak, populizmusnak és
a jóléti paternalizmusnak. Vagyis Poroszország a konzervatívok törekvései
ellenére 1848 után „megadta magát a bonapartizmusnak”: forradalmi amoralitás,
despotizmus, bürokrácia és az elvek hiánya jellemezték. A konzervatívok
szomorúan nézték ezt, különösen azt, hogy maga Bismarck is hajlandó volt
tárgyalni III. Napóleonnal. A konzervativizmus ekkorra meggyengült,
szétmorzsolódott Poroszországban.
Melvin Richter Tocqueville felfogását kutatja: mi volt a véleménye a
két Bonaparte-rendszerről, s változtak-e nézetei három évtizedes politikai
elemzői karrierje alatt. A szerző Tocqueville-nek Az amerikai demokráciáról és
Az ancien régime és a forradalom című munkái alapján dolgozott.
Tocqueville szerint mindkét
Bonaparte-rezsim különösen modern volt, és közös volt bennük, hogy forradalmak
és az azokat követő demokratikus rendszerek után jöttek létre. A forradalmakból
nem felszabadulás, hanem a korábbiaknál sokkal elnyomóbb rezsimek következtek.
Nem volt ugyan törvényszerű, hogy így legyen – Tocqueville nem hisz a
történelmi determinizmusban –, ám a demokratikus forradalom mindig veszélyeket
rejt magában. Mindkét Bonaparte az általános férfi szavazati jogra alapuló
népszavazást használta fel császárságának legitimizálására, és a forradalmakra
hivatkozott, amely számára előkészítette az utat. Tocqueville már nem élte
végig III. Napoleon uralkodását és bukását, de így is igen értékesek az
észrevételei, amelyeket munkája közben változtatott, csiszolt.
A két Bonaparte-rezsimről sok
vita folyt: teljesen újfajta rendszerek voltak-e, vagy volt előzményük a
történelemben. Akik bonapartizmusnak, napóleonizmusnak nevezték, azok úgy
vélték, új rendszerrel állnak szemben, akik viszont cezarizmust, imperializmust
mondtak, azt gondolták, egy ókori eseménynek – a Római Köztársaság
megdöntésének és a principátus létrehozásának – újkori ismétlődéséről van szó.
Marx szerint az ó- és újkori rezsim teljesen különböző, mert egészen más
termelési módokról van szó, nincs bennük közös.
Tocqueville egyik elnevezést
sem használja, hanem despotisme impérialról beszél. 1835-ben még „egyetlen
személy korlátlan hatalmától” óvta a modern egyenjogúságra törekvő
társadalmakat, 1837-ben, a francia viszonyok láttán viszont már nem a tirannust
látja fenyegetőnek, hanem a materializmust, az individualizmust, a politikai
apátiát, és az adminisztratív despotizmust. Úgy látja: ha egy modern
egalitáriánus társadalomban totális uralom alakul ki, az sokkal súlyosabb, mert
kiterjed a társadalom minden rétegére, míg az ókori cezarizmusnak sokkal
szűkebb volt a hatóköre. A modern, centralizált adminiszt-ráció behatol mind a
magánéletbe, mind a társadalom életébe, és elszigeteli egymástól az egyéneket.
Igaz, eszközei szelídebb, mint az ókoriak.
1856-ban Tocqueville a
leveleiben már elutasítja az összehasonlítást az ókori Római Köztársasággal: a
francia nép nem korrupt, nem retteg, s nem él az alávetettség olyan fokán, mint
a római tömegek.
Tocqueville szerint Napóleon
centralizált adminisztratív államot hozott létre, amelyben kodifikálták a
polgári jogokat, biztosították az
egyéni meggazdagodást, de súlyosan korlátozták a sajtó és a közösségek
szabadságát, a helyi vezető testületek autonómiáját, és a szabályosan
választott képviseleti kormányzás helyett a népszavazásos diktatúra módszerével
éltek. Tocqueville úgy látta, a két Bonaparte uralma következtében a franciák
bizonyos politikai kultúrára, politikai moeurs-ra tettek szert: elfogadták,
hogy az erőszak normális dolog; hogy az állam félresöpörheti egyének és
csoportok jogait; hogy kizárhatja a polgárokat a döntéshozatalból; hogy az
erőskezű vezetés összeegyeztethetetlen a képviseleti intézményekkel.
Rendszerüket, módszereiket a Második Birodalomban és más európai rezsimekben
is követték.
Tocqueville elemzéseit ugyan a
francia rendszerről mondta el, de a demokrácia elméletére és gyakorlati
megvalósítására másutt is tanulsággal alkalmazható.
Terrel Carver, a Bristoli Egyetem politikaelméleti tanszékének
professzora Marxnak Louis Bonaparte brumaire tizennyolcadikája című munkája
alapján szól hozzá a bonapartizmus jelenségéhez. A gondolatokban igen gazdag
tanul-mányból két témát emelünk ki itt. Marxot sokat foglalkoztatta az emberek
történelmi illúziók iránti
fogékonysága. Louis Bonaparte történetében ezt a megtévesztő politikát,
és a kollektív és egyéni önbecsapás jelenségét követte nyomon. Ironikusan
állapította meg, hogy az a rendpárt készítette elő Bonaparte 1851. dec. 2-i
államcsínye számára az utat, mely rendpárt azzal bolondította sajátmagát, hogy
Louis Bonaparte az a bolond, akinek látszik. Marx úgy látta, a demokrácia
forradalmi doktrina és gyakorlat, amely szélesíteni akarja a hatalomból
részesedők körét, ki akarja terjeszteni a törvények uralmát még a törvényhozók
fölé is, és rá akarja kényszeríteni őket, hogy elszámoljanak az alattvalóknak.
Amint azonban a demokrácia kiteljesedik, a helyzet megfordult, és a diktatúra
lép fel forradalmi cselekvésként azzal a céllal, hogy megsemmisítse, vagy
legalábbis akadályozza a demokrácia érvényesülését.
Marx másik fontos és érdekes
megállapítása a Brumaire tizennyolcadikában – ellentétben azzal, amit a
marxizmus tanított róla –, hogy a felépítmény bizonyos értelemben fontosabb a
politikai események előre megjóslásában
és magyarázatában, mint a lét társadalmi feltételei, vagyis a gazdasági
aktivitás. Marx a gazdasági értelmezést ugyan mindig fontos „vezérfonalának”
tartotta – de a történelem eseményeit szerinte sokszor inkább meg lehet
magyarázni a következő fogalmakkal: a múlt emlékezete, személyi ellenszenvek,
remények és félelmek, előítéletek és téveszmék, meggyőződések, hűség és elvek.
Marx távolról sem állítja, hogy az ember gazdasági értelemben racionális, de
úgy véli, politikai értelemben határozottan illúziók, téveszmék áldozata. Így
érthető, hogy „a francia parasztság hitt a csodában, abban, hogy egy ember,
akit Napóleonnak hívnak, vissza fogja hozni számára a régi dicsőséget”. Marx
egyébként gengszternek tekintette Louis Bonaparte-ot és a December Tizedike
Társaságot fizetett gazembereknek.
Más szempont szerint közelíti
meg III. Napóleon rezsimjét Sudhir Hazareesingh, az oxfordi Balliol
College professzora. Ő ezt a rendszert a demokrácia előzményének tartja,
véleménye szerint ekkor alakult ki Franciaországban a demokratikus
közigazgatás szerkezete és gyakorlata. Marx és a republikánusok
antidemokratikusnak vélték az 1851–70 közötti éveket, és a bonapartizmus
kényszerítő, elnyomó, kirekesztő
vonásait hangsúlyozták. A szerző nem vitatja ezt, de nem ezek jelentették
a rendszer lényegét.
III. Napóleon 1858-ban erős,
centralizált államot hozott létre. A városi polgármestereket maga a császár
nevezi ki, a főtanács tagjait szintén. A kisebb városok vezetőit a prefektus
helyezi a posztjukra. A rendszer hierarchikus: legfelül az államtanács áll,
alatta a törvényhozó testület és a szenátus, a prefektorátus pedig a kerületi
és városi közgyűlések fölött rendelkezik. A centralizációt eleinte mindenki
elfogadta, mert egyrészt a rend biztosítékát látta benne, másrészt a napóleoni
polgári egyenlőség elvének megőrzését várta tőle. Hamarosan megmutatkoztak
azonban a központosítás hátrányai: a kinevezett és a választott tisztviselők
között konfliktusok keletkeztek, a 60-as évekre azután eluralkodott a
bürokrácia, az ügyintézés lelassult, a helyi gondokért a nép a központi
kormányt hibáztatta.
Látva a hibákat és az
elégedetlenséget, 1863-ban Napóleon levélben jelenti be, hogy intézményi
liberalizációt és reformokat vezet be. Nagyobb beleszólást adnak a helyi
adminisztrációnak a költségvetésbe, kiterjesztik a sajtószabadságot, és
megadják a lehetőséget az interpellációra a törvényhozó testületben.
A decentralizációs
intézkedéseknek politikai céljai is voltak: elébe mentek az ellenzék
követeléseinek; kijátszották a vidékieket a városiakkal szemben; és a kormány
maga felé fordította a royalisták rokonszenvét. Az eredmény: közeledtek
egymáshoz a bonapartisták és a legitimisták; a decentralizáció bátorította a
közösségi aktivitást, a szolidaritást, az egyéni kezdeményezést, a szülőföldön
maradást, vagyis helyreállította, megteremtette az autonóm polgári társadalmat.
Igaz, mindezt ellentmondásos módon tette, pl. távol akarta tartani a tömegeket
a politikától, ugyanakkor megadta az általános szavazati jogot.
Végül a Második Császárság
összeomlott, de Hazareesingh úgy látja, III. Napóleon rendszerének jelentős
eredményei voltak a későbbi demokratikus közigazgatási rendszer
megteremtésében, és az 1852–70 közötti bonapartista időszak a
demokrácia-elmélet ma is fontos kérdéseit vetette fel.
Peter Baehr tanulmánya Max Webernek a cezarizmussal kapcsolatos
munkáiról szól, és igen sok megvitatni való problémát vet fel. Terjedelmi
okokól ezeknek csak kis részét tudjuk érinteni.
Weber másokkal ellentétben és
L. von Gerlach-kal egyetértően kategorikusan megkülönböztette a bonapartizmust
a cezarizmustól. Bismarckot cezaristának tartotta, ám bonapartistának
semmiképpen sem. Weber szerint Bismarck cezarizmusa két tényezőre vezethető
vissza: a gyenge, gyáva, felelősséget nem vállaló burzsoáziára, és a politikai
nevelésben nem részesült, éretlen proletariátusra. Max Weber tehát a
szokványos felfogástól eltérően nem egyedül a tömegeket okolja, hanem a
burzsoáziát is. Márpedig ha egy nép politikailag éretlen, nem tudja saját
ügyeit választott képviselői útján intézni (azaz nem Herrenvolk, hanem cezarizmusban
él), akkor a külvilágban sem képes érvényesíteni az akaratát. Ha pedig
Németország összeomlana, akkor a vákuumba Oroszország és Anglia benyomulna –
állapítja meg Weber.
Mi volt az akadálya, hogy
Németország „az együtt uralkodók államává”, Herrenvolkká váljék? Weber a
bismarcki cezarizmus politikáját elítélte, de a cezarizmust kiiktathatatlannak
látta. Ebben megegyezett A. Shäffle és W. Roscher véleményével,
azaz konvencionális felfogást képviselt. Abban viszont jelentősen eltért
másoktól, hogy szerinte a cezarizmus jól tud működni parlamenti rendszeren
belül is. A cezarizmus – mondja – lehet normális uralkodási forma, ha a polgári
kormányzati elemek dominálnak benne, nem a katonaiak. Shäffle és Roscher
ciklikus történelem-felfogásával ellentétben kijelenti: a modern államban
egyszerre jelen lehet a cezarizmus és a parlamentarizmus. Úgy látja, a
parlamentben felelős cezarizmus működhet, amely képes mozgósítani a nemzetet a
saját érdekeiért. Az ilyen parlamentben a hatalomvágyókat korlátok között tarthatják
a bizottsági procedurák, a demagógiát ellensúlyozhatják a hivatalnoki munka
során megszerzett képességek; az effajta parlament stabilitást nyújt, és békés
átmenetet biztosít arra az időre, amikor a diktátor elveszti a tömeg bizalmát.
(Felmerül az emberben a kérdés, hogy nevezhetjük-e ezt a rendszert cezarizmusnak.)
Weber mindezt 1918–19-ben, a
háborús vereséggel, kommunista felkeléssel és a forradalom elfojtásával
küszködő Németországban írta. A kiutat a pozitív cezarizmusban látta, amelyre
példát Gladstone rendszere és általában az angol parlamentarizmus szolgáltatta.
Weber megpróbálta a cezarizmust beilleszteni szociológiai kutatásaiba is. Az
uralkodás minden modern formáját karizmának (a vezetni tudás adományának)
nevezte, és a cezarizmust a karizma egyik változatának tekintette.
Benedetto Fontana, a politikatudomány professzora (Baruch College, Cuny,
New York) azt vizsgálta, hogyan látta Gramsci börtönben írt
Jegyzetfüzetében 1929–36-ban az olaszországi fasizmus előretörését, és az
előzményeket, a forradalmi baloldal és a liberalizmus összeomlását.
Gramsci szerint a fasizmus
kibontakozását az tette lehetővé, hogy az uralmi, hegemóniai viszonyok már a
risorgimento óta nem voltak megfelelőek. Az uralkodó csoportok nem voltak
képesek gazdasági-korporatív szerepükből hegemón szerepbe átlépni, azaz
morális, szellemi vezetővé is válni.
Marxistaként a cezarizmust
osztályjelenségnek tartja, amely a következőképpen jön létre: a szembenálló
erők harca katasztrofális kiegyenlítődéssel, vagyis egymás megsemmisítésével
végződne, de jön valaki, akit esetleg maguk a harcoló felek kérnek fel
választott bírónak a konfliktus megoldására – és az leigázza őket. Ez többször
megtörtént Itáliában Lorenzo il Magnifico óta. A kialakult cezarizmus lehet
progresszív, ha a haladó erőket támogatja, és reakciós, ha a reakciós erők
mellett avatkozik be. Az előzőre példa Julius Caesar, Bonaparte Napóleon, az
utóbbira Louis Napóleon és Bismarck.
Gramsci dichotómiával,
kettősséggel dolgozik. A progresszív/regresszív cezarizmus mellett
megkülönböztet minőségi és mennyiségi cezarizmust is. Az elsőnél oly sok
újítást vezetnek be, hogy már maga az állam típusa is megváltozik; a második
esetében formálódik, de nem válik új típusúvá az állam. Minőségi cezarizmust
képvisel Julius Caesar és Bonaparte Napóleon, mennyiségit Louis Napóleon.
Cezarizmus előállhat a modern
államvezetés körülményei között is – állapítja meg Gramsci. Mussolini és Hitler
rendszere például a burzsoá állam egyenes fejlődésének a következménye volt. A
risorgimento ugyanis a nép részvétele nélkül következett be, és az uralkodó
elit később sem integrálta magába a társadalom többi rétegét, így nem válhatott
erkölcsi és szellemi vezetővé. Ezért hegemónia helyett dominancia alakult ki.
Gramscinél a hegemónia olyan erkölcsi és intellektuális vezetést jelent,
amelyben szövetségessé válnak a vezetettek, ellentétben a dominanciával, amely
erőszakos uralmat hoz. „Az integrált államban”, a modern liberális államban az
erő és az egyetértés – „a diktatúra plusz a hegemónia”, „a politikai társadalom
plusz a civil társadalom” – kiegyensúlyozottan együtt van jelen. Például
Keleten az állam erős, a civil társadalom gyenge, Nyugaton viszont a civil
társadalom struktúrája erős.
A cezarizmusban mindig jelen
van az erőszak, vagyis a hegemóniával szemben a dominancia kerül előtérbe, és
felerősödik a rendszer rendőri jellege. Olaszországban a fasizmus úgy
bontakozhatott ki, hogy megroppant a vezetés és a civil társadalom közti
egyensúly, az állam válságba került. A válság megoldása lehet forradalom és
lehet cezarizmus. Attól függ, mennyire erős a civil társadalom struktúrája.
Gramsci a morális és szellemi vezetés mellett tör lándzsát, Marx és Lenin
viszont a proletárdiktatúrát hirdették. Egyébként Pláton, Machiavelli és Marx
óta tudott dolog, hogy minden állam vegyesen alkalmazza az erőszak és a
megegyezés elemeit. Gramsci Marx és Engels nyomdokain halad, hiszen ő is
osztályok harcáról beszél, de mivel megkülönböztet dominanciát és morális,
intellektuális vezetést, ezzel eltér a pusztán gazdasági, társadalmi
értelmezéstől és politikai szemponttal tágítja a téma elemzését. Kissé zavaró,
hogy Fontana, miközben Gramscira támaszkodva fogalmakat tisztáz, azonos vagy
hasonló értelemben használja a dominancia, diktatúra, cezarizmus szavakat.
John P. McCormick, a politikai tudományok előadója (Chicagoi Egyetem)
Carl Schmitt nézeteit vizsgálta. Schmitt a weimari köztársaság körülményeiből
indult ki A diktatúra című, 1921-ben megjelent könyvében. Ekkor szükséghelyzet
és gazdasági válság volt a köztársaságban. Ilyen körülmények között diktatúra
alakul ki. A liberálisok diktatúrának csak a szuverén diktatúrát tartották,
amikor is egy egyén uralkodik egy központosított adminisztráció segítségével.
Ezt autoritarizmusnak, cezarizmusnak, bonapartizmusnak, katonai kormányzásnak
is nevezték. Schmitt azonban a szuverén mellett megkülönböztetett komisszárius
diktatúrát, olyat, amelyben a kormánybiztost a szuverén alkotmányozó testület
ruházza fel teljhatalommal, egyúttal ideiglenesen felfüggesztve az alkotmányos
rendet. A komisszárius-változat rendkívüli helyzetekben áll elő, meghatározott
időre és bizonyos feladat elvégzésére: a diktátornak helyre kell állítania az
előző rendet, a status quo ante helyzetet. A szuverén diktatúrának korlátlanok
az intézkedési lehetőségei, és teljesen
új rendet akar létrehozni. A komisszárius diktatúrának arra kell törekednie,
hogy mielőbb helyreállítsa a régi rendet, s ezzel fölöslegessé tegye magát, a
szuverén diktatúra ellenben hosszú távra, véglegesen igyekszik berendezkedni.
Az előzőre példa a római köztársaság és Machiavelli elképzelése, az utóbbi a
modern abszolutizmusokban, forradalmakban ölt testet.
Schmitt szerint a kommunisták
proletárdiktatúrájában keveredtek a vonások: ideiglenes volt, mert a
kommunizmushoz vezető átmenetnek szánták, azonban nem az előző rendszert akarta
helyreállítani. Schmitt – mivel szerinte a francia forradalom hazai terrort és
kontinentális háborút jelentett – a kommunistákat a francia forradalom
örököseinek tartotta.
Schmitt felfogása az idő
előrehaladtával sokat változott. 1922-ben írott munkájában (Political Theology)
már a weimari birodalmi elnök diktatúráját kívánta igazolni. A korábbi
elképzelésével ellentétben már nincs szükség testületre, a diktátor maga
döntheti el, rendkívüli helyzet van-e, és ugyanő mondja meg, mi a teendő. Már
nem állít korlátokat a diktátor elé sem időben, sem a feladatokat illetően:
„kompetenciája szükség szerint legyen korlátlan”- mondja. Vagyis Schmitt ekkor
már nem a komisszárius, megbízásos, hanem a korlátlan diktatúra szószólója. A
diktátornak – a weimari Reichspräsidentnek – a törvényhozás jogát is megadja,
lemondva a hatalmi ágak szétválasztásáról. Úgy véli, mivel a nép választotta az
elnököt, annak intézkedései legitimek. Ez „a nemzeti diktatúra”. A
„proletárdiktatúra” viszont illegitim, mert nem áll mögötte a nép akarata.
Schmitt 1932-ben a válság
megoldására adott tanácsában meg sem említi a komisszárius diktatúrát. 1933
májusában Carl Schmitt belépett a Nemzetiszocialista Pártba, és a náci
propaganda szószólójává, Hitler védelmezőjévé vált. Nem lehet tetten érni
pontosan, mikor vált fasiszta gondolkozásúvá – állapítja meg McCormick. A
továbbiakban még nagyon sok gondolatot, kérdést vet fel a tanulmány, pl. Locke,
a felvilágosodás és a liberalizmus felfogása a rendkívüli helyzetről és a
törvényességről, az Egyesült Államok alkotmánya és a politikai válság viszonya,
Bruce Ackerman véleménye a
politikai krízisről és az alkotmányozásról, az ebben való helyeslő és valódi népi részvételről, stb. A cikk fontos
lehet a történészek mellett az állam- és jogtudománnyal foglalkozók számára is.
Jack Hayward, az Oxfordi és a Hulli Egyetem tanára a XX. századi
degaullizmus felől közelíti meg a XIX. századi bonapartizmust, és bár azt
mondja, hogy a régebben történteket akarja megérteni, szemmel láthatóan sokkal
jobban érdekli de Gaulle rendszere, mint a két Napóleoné. A fő kérdése az, hogy
miért volt sikeres a gaullizmus, ha a hasonlóan a népszuverenitás mítoszára
alapított bonapartizmus viszont elbukott.
Miután néhány más elemző (René
Rémond, S. Hazareesingh, Olivier Duhamel) nézeteivel polemizál, Hayward
megállapítja, hogy de Gaulle mind a republikánusoktól, mind a royalistáktól,
mind a bonapartizmusból a legjobb vonásokat vette át, így rendszerében az
államhatalom eggyé vált a demokratikus legitimitással, ami azután a közvetlenül
válaszott köztársasági elnök személyében testesült meg. Hayward úgy véli, a két
Napóleon saját önkényuralma szolgálatába állította a központosított állami
bürokráciát, de Gaulle azonban a nemzet érdekeit vette figyelembe. Max Weber
ezzel szemben azt mondta, ők mindhárman klasszikus példái a karizmatikus
hatalomnak, kihívták a fennálló intézményi rendet, és küzdöttek az országért
(háborúval, mint Napóleon), vagy megmentették a káosztól (mint III. Napóleon).
Stanley Hoffmann azt a kérdést vetette fel, hogy egy válság idején
fellépett vezető hogyan tudja később
megteremteni saját legitimitását a válság elmúltával? A nyugtalan
legitimitás-hajszolás után időnként szükség van a rutin vezetési rendszerhez
való visszatérésre – ezzel magyarázza szerzőnk, hogy az 1969-es népszavazás már
elutasította de Gaulle-t.
1789 óta 21 alkotmányt
készítettek a franciák, ebből azonban csak 14 működött. Maga de Gaulle
1958-ban, hatalomra kerülése előtt kikötötte, szabadkezet kér a politikai
intézmények megreformálására, és élt is ezzel. Viszont mind a négy referendum
alkalmával volt egy kérdés a saját személye iránti bizalomról, így, amikor
1969-ben vesztett, azonnal lemondott, holott erre nem kötelezte törvény.
Hayward tanulmányában a
bonapartizmussal összehasonlítva de Gaulle rezsimje és személye kerül ki
pozitív fényben. Néhány a megállapítások közül: Napóleon abszolút hatalomra
tört – de Gaulle-t visszatartotta a diktatórikus uralkodástól a népszuverenitás
elvének és a nemzet érdekeinek tisztelete. Az előzőé individualista felfogás
volt a törvényes hatalomról, az utóbbié a francia nemzet fenntartását
szolgálta, „és nem süllyedt személyi kultuszba”. Napóleon célja a despotikus
egység megteremtése volt háborúi megvívásához, de Gaulle pedig az állam
korszerűsítését akarta elvégezni más államokkal való ellenségeskedés nélkül. A
két Napóleon felébresztette és kiteljesítette a német nacionalizmust, XX.
századi utóduk a francia-német közeledést akarta erősíteni. Míg Napóleon
rákényszerítette a francia gyarmatokra a rabszolgaságot, addig de Gaulle
lebontotta a francia gyarmatbirodalmat, és segítette a volt kolóniákat.
Ma – állapítja meg Hayward
professzor – Franciaország ismét szürke hétköznapjait éli, sem a két Napóleon,
sem de Gaulle hősiessége nem zavarja a mai politikusokat.
Margaret Canovan (Keele-i Egyetem) tanulmánya Hannah Arendtnek
a totalitarizmussal kapcsolatos megállapításaival foglalkozik a The Origins of
Totalitarianism (London, 1967.) című és más egyéb munkái alapján. Hannah Arendt
másoktól eltérően azt mondja, e fogalmat kizárólag a hitleri és sztálini
rendszerre lehet alkalmazni. (Hozzátehetjük: a maoista, polpotista és más
ázsiai diktatúrákat nem, vagy alig ismerte.) Nem számít ide Mussolini rezsimje
sem, holott ez magát totalitáriusnak tartotta. Teljesen új minőségű
diktatúráról van tehát szó.
Arendt úgy látja, a szokványos
önkényuralmi rendszerek valamely cél érdekében működnek, a totalitarizmus
ellenben teljesen céltalan, értelmetlen. Gigantikus mozgósítás magáért a pusztításért.
Ha megsemmisítette az ellenállást, újabb megsemmisítendő csoportokat keres.
Tömegmozgalom s nem párt, amely a rombolás örökös folytatására szerveződött.
Lényege az állandó mozgás.
E rendszerben fontos a vezető
szerepe. Hitlernek például mindig volt véleménye, fanatikusan következetes
volt. Óriási önérzetével el tudta hitetni a környezetével, hogy géniusszal van
dolguk. Ő volt a középpontja és megtestesítője a mozgalomnak. Rászorultak
egymásra a tömegekkel, egyikük sem létezett volna a másik nélkül. Nem
hagyományos tirannusszal van tehát dolgunk, hatalmának forrása nem valamiféle
rend, hanem a vezér képlékeny, állandóan mozgásban lévő akarata. A rendszerben
élők úgy érzik, hogy a természet és a történelem törvényeinek engedelmeskednek.
A pusztítás és rombolás állandó mozgásában mindenki sodródik, még a vezetőnek
sincs fölötte hatalma, csak rálátása, s ezért fel tudja gyorsítani a
végrehajtást. Gigantikus pusztító energia a totalitarizmus – abszolút értelem
nélkül.
Mussolini rendszere azért nem
tekinthető totalitáriusnak, állapítja meg Arendt, mert nem maradt mozgásban,
megmerevedett, a mozgalom párttá vált. A totalitarizmus viszont állandó
támadást jelent minden intézményi struktúra, és minden területi határ ellen.
Nincs olyan célja, amelynek elérése véget vetne a mozgalomnak. A nácizmus soha
nem vált volna higgadt, megállapodott bürokratikus rendszerré, ahogyan Sztálin
rezsimje sem. A totalitarizmus lerombolt minden régi intézményt, és helyébe nem
hozott mást, csak koncentrációs táborokat és titkosrendőrséget.
A totalitarizmusban
kulcsszerepük van a tömegeknek. A tömegek kívül rekedtek a társadalmon, de nem
egyénenként, hanem nagy csoportokban, amikor a társadalom struktúrája
összetört, pl. az I. világháború után, forradalmak, háborús veszteségek,
infláció közepette, vagy Oroszországban a forradalom és a polgárháború után. A
csoportok tömegszervezetekbe menekültek, ahol az elveszített világ helyébe a
propaganda fiktív világot kínált. E hamis világnak hagyma-szerű a felépítése:
kívül a szimpatizánsok vannak, ők érintkeznek a külvilággal, egyúttal védik a
valósággal érintkezéstől a belső rétegeket. Befelé haladva rétegenként minden
tag ugyanazon felfogást valló emberekkel van körülvéve, védetten a külső
valósággal való ütközéstől. A középpontban a vezér –, bár ő képviseli a
külvilág előtt is a mozgalmat. Ez a vallási kultuszhoz hasonló mozgalom nem
alkalmazkodik a külső valósághoz, hanem azt saját fikciójához akarja
hozzáalakítani. Módszerei: orwelli információ-ellenőrzés, rendszeres hazudozás,
a történelem meghamisítása, stb. A fikciót azután erőszakkal valóra váltják:
itt a nem árjákat, ott bizonyos osztályokat semmisítenek meg.
Canovan összegezésként
megállapítja: H. Arendt végül nem tisztázta a kérdést, miért alakulhatott ki a
rombolás őrülete, és miért vett részt benne annyi ember. Elgondolásai olykor
ellentmondásosak. Arendt sötét képet fest az emberiség elé, de némi vigaszt is
nyújt: mivel az ember képes szabadon kezdeményezni, ezért nincs feltételenül
totalitarizmusra ítélve.
Claude Nicolet, a Sorbonne tiszteletbeli tanára a római diktatúrákról
értekezik, hiszen a modern diktatúrák valamilyen mértékben ókori előzményeikre
emlékeztetnek. A szónak kétféle értelmezése alakult ki. Klasszikus, eredeti
jelentése: rendkívüli helyzetekben pontosan meghatározott szabályok közepette
egy magisztrátusra, kormányra vagy köztestületre a közjó nevében ráruházott
hatalom. Mommsen tömör meghatározása szerint: rendkívüli helyzetben a
polgári törvények felfüggesztése. Újabb értelme a francia forradalom után
alakult ki, despotizmust, tirannizmust jelent. Rendszerint egy ember – olykor
egy közgyűlés, szekta vagy párt – erőszakkal vagy csalással megszerzi a
hatalmat, és semmibe veszi a politikai és egyéni jogokat, terrorral,
szélsőséges erőszakkal uralkodik.
Rómában két teljesen különböző
időszakra, politikai rendszerre alkalmazták a diktatúra elnevezést: i. e. 501
és 202 között, majd i. e. az I. században Sulla és Julius Caesar uralmára. A
korábbi időszakban mintegy 76 diktatúra működött. Ezek szabályos, szigorú formalitások
között beiktatott diktátorok voltak, kisebb feladattal bízták meg őket, nem a
nép választotta, hanem a konzul nevezhette ki őket. Nem érvényesítették a
collegialitas elvét, azaz egyedül gyakorolták a hatalmat, egy meghatározott
feladat elvégzésére, legfeljebb hat hónapra szólt a kinevezésük, a feladat
teljesítése után le kellett mondaniuk.
I. e. 82-ben Sulla élesztette
fel a diktatúra intézményét. Hidegvérrel megszervezte ellenségeivel szemben a
proscriptiót, a tárgyalások nélküli kivégzéseket, és a kollektív büntetéseket
még a gyerekekkel szemben is. Hatalma korlátlan volt, még a törvényhozásra is
kiterjedt. Tudni kell azonban, hogy Sulla uralma rövid ideig tartott, egy vagy
másfél évig, utána lemondott, konzul lett, majd visszavonult a közélettől.
79-ben tehát visszaállt a törvényes rend.
Sulla uralma után felmerült,
hogy vajon válságok idején valóban szükséges-e egy erős ember kezébe adni a
hatalmat, és ha igen, el lehet-e kerülni a „sullanizálódást”, a kegyetlen
terrort.
Julius Caesar diktatúrája
ismét más volt. Ő módszeresen építette fel a hatalmát: nagy baráti társaságot,
nagy hadsereget szervezett maga köré, a törvénykezés folyamán figyelembe vette
a közvéleményt, hódításai révén komoly anyagi forrásokat szerzett, megegyezett
Crassusszal, Pompeiusszal – miközben négy évig polgárháborúk folytak, és
Rómában szétesőben volt a közhatalom. Törvényessége eleinte bizonytalan, emiatt
kétséges volt a helyzete, de 46-ban már 10 évre kapta meg a diktátorságot,
44-től pedig élete végéig szólt a kinevezés. Ekkor már mindenre, a
törvényhozásra is kiterjed a hatalma, azonban erőszakos halála mindennek véget
vetett.
Nicolet szerint valójában
királyság volt az ő uralma, tulajdonképpen erre vágyott, de ezt a közvélemény
nem fogadta volna el. Rengeteg politikai és vallási címet, rangot szerzett,
követelt ki magának, bár azt hirdette: ő soha nem válik Sullává, ő az erőt az
igazságossággal egyesíti. Cezarizmusának néhány vonása: erős katonai hatalma
volt, legyőzte a fél világot. Katonai klientúrát vont maga köré. Széles körből
szerzett „barátokat”, ezeket a szenátusban, hivatalokban helyezte el, de nem
szervezett pártot. Népszavazással erősítette meg a táborát, adományokkal,
kinevezésekkel növelte népszerűségét.
A szerző által elemzett két
ókori diktatúra-kísérlet felfüggesztette Rómában a törvényes rendet, és
megingatta a kialakult egyensúlyi helyzetet, még ha ideiglenesen is, és a közjó
nevében tette is.
A történelmi Caesartól a
cezarizmus szelleméig a címe a következő tanulmánynak. Julius Caesar i. e. 49
januárjában Itália határán, a Rubicon folyónál állt hadseregével. El kellett
döntenie, hazatér-e Rómába, miután galliai helytartói tiszte lejárt, és a
szenátus hazahívta. Arthur M.Eckstein történész professzor (Marylandi
Egyetem) két dilemmát mutat be: miért döntött úgy Caesar, hogy hazamegy ugyan,
de nem békésen, hanem rátámad Rómára,
és hogyan alakult ki az az érzés az otthoniakban, hogy a távoli provinciákban
uralkodó hivatalnokok – Caesar esetében és általában – fenyegetést jelenthetnek
a birodalom politikai rendszerére nézve.
A szerző részletesen nyomon
követi Caesarnak Pompeiushoz fűződő viszonyát, amelyre eleinte együttműködés,
kölcsönös függés, sőt rokoni kapcsolat volt a jellemző, végül mégis háborúba
torkollott. A többféle ok közül a leglényegesebb: Caesar nagyon hozzászokott
Galliában a parancsoláshoz, a nagy hatalomhoz, a szavára mozduló nagy
hadsereghez. Számára a hatalom szenvedéllyé vált.
A továbbiakban a cezarizmustól
való félelem a téma abban az értelemben, hogy egy parancsoláshoz szokott,
provinciát irányító birodalmi tisztségviselő veszélyt jelenthet a birodalom
központjára. Erre a történelmi helyzetre hoz példákat a szerző. Gaetulicus
római konzul volt Felső-Germániában i. sz. 26–39-ig, Tibériusz császár idején;
Julius Agricola Britanniát kormányozta
77–84 között, Domitiánusz császár idején. Ők ketten Caesartól eltérően, végül
nem szálltak szembe Rómával.
A további példák a brit
birodalomból valók, Bengáliából és Brit-Afrikából. Angliában eluralkodott a
félelem, hogy a gyarmatokról a brit kormányzók kényúri viselkedést, óriási
vagyont hoznak magukkal, és erkölcstelenséget, szexuális szabadosságot,
könyörtelenséget, korrupciót terjesztenek, sőt akár fegyveres rablásra is
vetemednek. Ilyenféle vádakkal vizsgálatokat is indítottak, pl. a Kelet-Indiai Társaság
tisztségviselői, vagy Warren Hastings, Sir Wellesley és Lord Mornington ellen.
E félelmek eltúlzottak voltak, véli Eckstein professzor. Voltak ugyan a
gyarmatokról hazatért hivatalnokok, akik szélsőséges szervezetekhez
csatlakoztak, pl. Oswald Mosley fasiszta csoportjához, de ezek soha nem váltak
számottevő erővé.
A legfélelmetesebb cezarista
prokonzul Douglas MacArthur tábornok volt. Már az I. világháború idején sem
engedelmeskedett Hoover elnöknek, és Roosevelt őt tartotta a legveszedelmesebb
amerikainak. Kemény katona volt, harcolt a Fülöp-szigeteken, Délnyugat
Csendes-óceánon, végül 1945–51 között Japán kormányzója lett. Óriási volt a
hatalma, reformjaival felbolygatta az évszázados hagyományokat, önálló katonai
manőverekbe kezdett, védelme alá helyezte pl. Csang-kai-seket Taiwanon,
támadással fenyegette Kínát, fényes győzelmet aratott Észak-Koreán. Washington
már régen békét szeretett volna kötni, MacArthur még újra támadni akart, és
atombombát kívánt dobni Mandzsúriára. Látva, hogy nem engedelmeskedik, Truman
elnök végül visszahívta, s bár óriási tömeg várta a repülőtéren és tüntetett
Truman ellen, az ő sorsa is a visszavonulás lett.
Egy recenzió keretében nem
lehet visszaadni, csupán érzékeltetni, a szóbanforgó kötet gondolati
gazdagságát. Különösen nem egy ennyire alapos, sok szempontú tanulmánykötet
sokfelé ágazó elemzéseit. Nagyon sok mindent megtud az olvasó az önkényuralom,
diktatúra, cezarizmus, bonapartizmus, tirannizmus, totalitarizmus jellemzőiről,
e fogalmak tartalmának történelmi változásairól; végül azonban valószínűleg azt
szűri le, hogy e szavak nem mindig, nem mindenki számára jelentették ugyanazt
–, ám éppen ezzel késztet a tanulmánygyűjtemény a téma továbbgondolására.
Baehr, Peter és Richter, Melvin (szerk.): Dictatorship in History and Theory – Bonapartism, Caesarism, and Totalitarianism (Diktatúra a történelemben és az elméletben – bonapartizmus, cezarizmus és totalitarizmus) German Historical Institute, Washington – Cambridge University Press, 2004. 308 o.
Fodor Mihályné