Klió 2005/2.
14. évfolyam
ÓKOR
Római értékek és római
irodalom a Kr. e. III. és II. században
Az előttünk fekvő tanulmánykötet a TU Dresdenen 1997-ben létrejött Institutionalität und Geschichtlichkeit nevű kiemelt kutatási terület (Sonderforschungsbereich 537) A1 klasszika-filológiai részprogramja (Literarische Kommunikation und Werteordnung) által szervezett két kollokvium során elhangzott és megvitatott előadásokból jött létre. A részprogram célkitűzése, hogy a szöveg médiumában kutassa a mos maiorum sokféle megjelenítését, és hogy rákérdezzen a befogadók cselekvését befolyásoló visszahatására, a rómaiak cselekvését rendszerbe foglaló értékrendre. Jelen kötet ezt a részprogram első három évére vonatkozó munkaterv alapján elsősorban a római irodalom archaikus korszakában vizsgálja. A tanulmányok három csoportra oszlanak. Az első rész (I. Werte und literarische Kommunikation) maga is két részre oszlik, egy általánosabb, elméleti alapozást szolgáló részre (A. Allgemeines), és egy konkrétabbra, ami az egyes műfajokkal, szerzőkkel és művekkel kapcsolatos kérdéseket tárgyalja (B. Zu Gattungen, Autoren und Werke). A második rész betekintést nyújt az értékrend vizuális kifejezésének és közvetítésének a módjaiba és lehetőségeibe a római köztársaság folyamán (II. Werte und visuelle Kommunikation), míg a harmadik rész konkréten a mos maiorum történetével és fogalmával foglalkozó tanulmányokat tartalmaz (Zu Begriff und Geschichte des mos maiorum).
A kötet Andreas Haltenhoff tanulmányával indul (Werte und Wertbegriffe,
15–29). Haltenhoff felteszi a kérdést, hogy mi a tulajdonképpeni „római érték”.
Eddig erre a kérdésre általában egy felsorolás volt a válasz, ami nem
elégítheti ki a mélyebb igényeket, mivel az így létrejött lista túlságosan is
heterogén elemeket tartalmaz ahhoz, hogy általános megállapítást vonhassunk le
belőlük. Felvetődik a kérdés, hogy mit jelent egyáltalán az „érték” szó.
Korunkban több tudomány is megpróbált válaszolni erre a kérdésre
(közgazdaságtan, társadalomtudományok, értékfilozófia „Wertphilosophie”), de az
általuk adott definíciók is nagyon változatosak, és nem is képesek teljes
mértékben megfelelni a „római érték” kérdésének speciális poblémáira. Ezekre a
problémákra talán jobb választ kaphatunk magából az ókorból. Haltenhoff itt a
sztoikus filozófiát vizsgálja meg abból a szempontból, hogy mennyiben segít a
sztoikus értékfogalom a római értékfelfogás megértésében. Arra a megállapításra
jut, hogy a római értékfelfogás nem volt képes maradéktalanul azonosulni
egyetlen egykorú filozófiai iskolával sem, még a hozzá leginkább közelálló
sztoikus nézetekkel szemben is merültek fel kifogások római részről. Ennek az
oka az, hogy a római értékek társadalmilag, kulturálisan vannak megalapozva, és
érvényességi területüket nem valamiféle egyéni önkényesség, de nem is valami a
priori filozófiai meghatározottság jelöli ki, hanem a társadalmon belüli,
interszubjektív megegyezés. Ezért, ha arra vagyunk kíváncsiak, hogy mi tette
„rómaivá” a római értékeket, akkor a társadalmi cselekvés szerkezetére kell
őket vonatkoztatni. Ezek alapján Haltenhoff az értékek két csoportját
különbözteti meg: 1. erkölcsi értékek (pietas, fortitudo, fides stb.),
amelyek erkölcsileg minősítenek, és közvetlenül hatnak a cselekvésre,
megvalósításuk egyben öncél is; 2. Naturae et fortunae bona (ingenium,
divitiae, bona valetudo stb.), amelyek csak közvetve irányítják a
cselekvést, a cselekvés eszköz a célhoz. Természetesen ez az osztályozás sem
teljesen kielégítő, ahogy ezt maga Haltenhoff is jól tudja, mert több fogalom
is van, amelyik ilyen vagy olyan érvek alapján mindkét csoportba besorolható
lenne (23). Végül Haltenhoff foglalkozik a római értékek és a mos maiorum
kapcsolatának a kérdésével. Az erkölcsi értékek természetes módon részei a mos
maiorumnak részint a társadalmi kontextusba, részint a konkrét cselekvési
szituációkba való beágyazódásuk révén. Ezek az értékek egybefogják a múltban
végrehajtott, a jelenben szükséges és a jövőben elvárt tetteket, és az ősök
tekintélye folytán válnak normatívvá.
Az elméleti alapozó rész másik
tanulmányában Jörg Rüpke azt tekinti át, hogy a római irodalom
kialakulásának időszakában milyen helyszíneken és formában zajlott le az
irodalmi kommunkáció (Räume der literarischer Kommunikation in der
Formierungsphase römischer Literatur, 31–52). A tanulmány 4 fejezetre oszlik.
Az első fejezetben Rüpke előbb
definiálja, hogy mi az irodalmi kommunikáció, utána röviden elemzi az irodalom
és az irodalmi kommunikáció sajátos helyzetét a Kr. e. III–II. század
Rómájában. Ez a korszak irodalmi szempontból nagyon színes és forradalmi
időszak, amennyiben ekkor honosodott meg Rómában a görögök által létrehozott
különféle irodalmi műfajok nagy része. Ám ennek a korszaknak a műfaji
sokszínűségét a közvetlen utókor nem volt képes utánozni. Azonban nem méltányos
ezt a korai irodalmi korszakot emiatt sikertelennek tekinteni, a látszólagos
sikertelenség mögött médiumváltási folyamat húzódik meg, ami kihatott az egyes
irodalmi műfajok funkcióira is. A rómaiak már évszázadok óta ismerték az írást,
de kommunikációs technikáik az élet (és ezzel együtt az irodalom) legtöbb
területén még teljesen orálisak voltak. Ahhoz, hogy megfigyelhessük az egyes
műfajok funkcióváltását, a kommunikáció színhelyeit, a kommunikációs tereket
kell elemezni.
A második fejezetben sorra
veszi az egyes szóba jöhető kommunikációs tereket, és ezekhez a terekhez
hozzákapcsolja a rájuk jellemző műfajokat (1. a táblázatot a tanulmány 50.
oldalán). Nyolc eltérő kommunikációs teret különböztet meg aszerint, hogy
mekkora nyilvánosság előtt zajlott az adott térben a kommunikáció. Ezek a
terek: a) a nagy nyilvános játékok, rituálék, b) a nyilvános temetés (funus
publicum), c) a politikai nyilvánosság különféle formái, d) az államilag
szabályozott collegiak, e) lakomák, f) az iskola, g) a család, h) a
vezető réteg tagjainak a szabadideje (otium). A következőkben röviden
elemzi az egyes tereket abból a szempontból, milyen műfajok fordultak elő
bennük, illetve hogy mennyire volt jellemző az adott kommunikációs térre az
írásbeliség, és egyáltalán mikortól. Végül egy újabb táblázatban foglalja
össze, hogy a vizsgált időpontban az egyes társadalmi csoportok között az
irodalmi kommunikáció milyen formái milyen irányba hatottak.
A harmadik fejezetben a
szóbeliségről az írásbeliségre való átmenet folyamatát veszi szemügyre Rüpke.
Az átmenet korát a III. századra és II. század elejére teszi, amit még tovább
próbál szűkíteni azzal, hogy megjelöl egy pontos korszakhatárt is. Ez Kr. e.
240-től (az első tanúsított drámai előadás) 169-ig (Ennius halála) húzódna.
Ezek után a III. század társadalmi változásait elemzi, majd az írásbeliség
elterjedésének a folyamatát vizsgálja meg össztársadalmi szinten. A következő
pontban a dráma és az írásbeliség kapcsolatára tér ki, és megállapítja, hogy
itt csak munka-írásbeliségről volt szó, vagyis a szerző az alkotás (netán
fordítás) eszközeként használta az írást, de a művet alapvetően szóbeli
befogadásra (előadásra) és nem olvasásra szánta. Ehhez kapcsolódóan foglalkozik
az írástudók társadalmi helyzetének, elismertségének a változásával. A
következő műfaj, amit részletesebben tárgyal, az eposz. Itt is csak
munka-írásbeliségről lehetett szó, az egyes eposzokat szóban adták elő a
lakomák keretében, amit három indokkal támaszt alá: 1. támaszkodhatott a helyi
hagyományra (carmina convivalia), 2. sok utalás van a szövegekben a
lakomahelyzetre, 3. az eposzok szövegelrendezése a szóbeli előadás
követelményeinek felel meg. Rüpke megállapítja, hogy ilyen hosszúságú metrikus
szöveget csak hivatásos költők lehettek képesek megalkotni, lakomázó nobiles
nem. Ezek a költők azonban kívülállók voltak a római társadalomban,
következésképpen nehezen találták meg a szükséges hangot. Mi valószínűleg csak
a sikeres szerzők szövegeit ismerjük, de lehettek többen is (vö. az idősebb
Cato megjegyzése a grassatoresről:. Gell. 11,2). A harmadik fejezet
lezárásaként Rüpke leszögezi, hogy a görög műveltségű költők nem pusztán
eposzokat kínálhattak a rómaiaknak, repertoárjuk ennél jóval szélesebb lehetett,
és felteszi a kérdést, vajon nem kell-e Ennius más műfajú alkotásairól is
feltételezni, hogy a lakomák alkalmával mutatták be. A lakomákon elhangzott
eposzokra a felső réteg az elutasításon túljutva másfajta reakciót is adott: a
vezető réteg egy tagja által írt történetírást. A régi kérdésre, hogy az első
római történetírók miért írtak görögül, Rüpke azt válaszolja, hogy más volt a
megcélzott irodalmi kommunikáció helyszíne, ugyanis görög nyelvű prózát nem
olvastak fel a lakomákon, a görög a könyvek nyelve volt. Rüpke szerint a
történetírás volt az első műfaj, amit kifejezetten olvasásra és római olvasók
számára szántak (ezzel szemben lásd F.-H. Mutschler véleményét a kötet
100. oldalán). A latin csak Cato Originesé-vel vált a könyvek nyelvévé.
A negyedik fejezetben Rüpke
áttekinti, hogy összességében az átmeneti időszak végére milyen változások
mentek végbe az irodalmi kommunikáció rendszerében Rómában (vö. 52. oldal
táblázata). Egyes hagyományos műfajoknál megszűnt a kommunikáció
face-to-face-jellege, és ennek következtében megnőtt a távolság a vezető
rétegek és a nép között. Míg a felső réteg számára több lehetőség adódott arra,
hogy a saját helyzetét irodalmilag is megfogalmazza, és közös értékrendet
állítson fel.
A egyes műfajokat sorra vevő
rész Peter Witzmannnak a feliratok kom-munikatív teljesítményét
vizsgáló tanulmányával indul, ami ugyanakkor egy kicsit ki is lóg a műfaji
tematikából (Kommunikative Leistungen von Weih-, Ehren- und Grabinschriften:
Wertbegriffe und Wertvostellungen in Inschriften vorsullanischer Zeit, 55–86).
Witzmann arra keresi a választ, hogy a különböző funkciókat betöltő feliratokon
milyen értékfogalmak jelennek meg, akár implicit formában is, és ezek az
értékfogalmak milyen kommunikatív szerepet játszanak. Először a tituli dedicatoriival,
majd a tituli honorariival, végül a tituli sepulcralesszal
foglalkozik tüzetesen megvizsgálva és behatóan elemezve a kiválasztott
feliratokat. Végül a következő megállapításokra jut. A feliratok feladata nem
elsőrendűen a tényszerű információ közlés, hanem a római társadalom különböző
rétegeiben elfogadott általános és egyedi értékfelfogások kommunikálása. Azért
választják a feliratot mint médiumot, mert az tartósan a nyilvánosság elé tár
valamit és ezzel memoriat hoz létre. A felirat mint irodalmi médium
gyakorlatias felhasználási formákba (típusok, formulák) volt öntve, amelyek
szintén kommunikatív funkciót töltöttekbe több vonatkozásban is: 1) a
típuscsoporton belül, 2) más irodalmi képződményekkel való kölcsönös
kapcsolatban, 3) az állíttató és a befogadó viszonyában. A felirat mint
memoratív médium a társadalmi és politikai viszonyok és folyamatok kifejeződése
és tükre (leíró funkció). Ha ezt tudatosan és célzatosan kihasználják, úgy a
társadalmi valóság aktív és teremtő eleme lesz (előíró funkció).
Az első, szűkebb értelemben
irodalmi témájú tanulmány Fritz-Heiner Mutschler írása (Norm und
Erinnerung: Anmerkungen zur sozialen Funktion von historischem Epos und
Geschichtsschreibung im 2. Jh. v. Chr., 87–124). Mutschler tanulmánya egy rövid
bevezetőre és három fejezetre oszlik. A bevezetőben a szerző, T. Hölscher a mos maiorum keletkezéséről szóló téziséből
kiindulva felteszi a kérdést: hogyan alakult az Kr. e. II. század epikus és
történeti műveiben a norma és az emlékezet viszonya, hogyan hatják át ezeket a
műfajokat a hagyományos értékek és viselkedésminták, hogyan hatnak ezek a
műfajok befogadóikra, a normákhoz való hozzáállásukra.
Az
első fejezetben Mutschler először összehasonlítja a két műfajt keletkezésük
időpontja, az egyes művek alkotói és célközönségük szempontjából, és
megállapítja, hogy egyrészt az eposz és a történetírás több szempontból
kiegészíti egymást, másrészt mindkettő a római történelem pozitív önábrázolását
adja, és egységes jelentést tulajdonítanak neki. A sikerek okaként a római
virtulest jelölik meg, amelyek közül a pietas / religio, a fides és
a virtus kap kiemelt jelentőséget. A következőkben összehasonlítja ezen
fogalmak szerepét az egyes epikus és történeti művekben, és összehasonlítva ezt
azzal a szereppel, amelyet ezek a fogalmak a történelemi emlékezet más
médiumaiban betöltenek (szobrok, templomok, emlékművek), arra a megállapításra
jut, hogy ezek a szerepek lényegében nem különböznek. Az eposznak és a
történetírásnak ebből a szempontból azonban különös jelentőséget biztosit az,
hogy recepciójuk nem függ a helytől és az időtől, így a római történelem egyes
epizódjait egységes, strukturált egésszé tudták tenni, és ezáltal az egyes
eseményeket átható normák érvényességét az egész történelemre ki tudták terjeszteni.
Ez lehetővé tette, hogy komoly magatartásformáló erőként hathassanak.
Cato
Originese zárja le a római
történetírás kezdeteit. Alapvetően elődjei nyomdokán halad, de jelentős újítás,
hogy már nem görögül, hanem latinul ír, ami egyben azt is jelzi, hogy megváltozott
a mű által megcélzott közönség is. Míg az annalisták műveikkel elsősorban a
görögség vezető rétegeit célozták meg, Catonál a célcsoport a római nép vezető
rétegei lettek. Ennek oka az lehetett, hogy Cato gyengülni érezte a mos maiorum
hatását, és ezen próbált segíteni. A művében az eseményeket alapvetően morális
szempontból ábrázolta, méghozzá nevelő célzattal. Valószínűleg ő az első római,
akinél felbukkan az „erkölcsök hanyatlásának” a témája. A korábbi szerzőknél
általános pozitív példák mellett nála megjelennek a negatív exemplumok is
azért, hogy ezek követésétől elriassza a befogadókat. A későbbiek szempontjából
ez hagyományteremtő vonás.
A
Kr. e. II. és I. század fordulóján több új műforma is megjelenik a történetírás
és a történeti eposz területén. Ezek több változást is mutatnak mind a
norma-emlékezet viszony, mind a célközönség szempontjából. A hagyományos
buzdító-elrettentő jelleg mellett előtérbe kerül az ok-okozati viszony
feltárásának igénye, illetve egyre nagyobb hangsúly kerül az egyéni érdekekre.
Az egyes művek egyre kevésbé akarnak közvetlen magatartásformáló szerepet
betölteni, és ezzel együtt a célközönség is kiszélesedik.
Gabrielle Thome írása (O tempora, o mores! Wertvorstellungen bei den
Rednern der republikanischen Zeit, 125–139) szervesen és logikusan kapcsolódik
Mutschler tanulmányához, mivel a tárgyalt korszak történetírói és szónokai
között nem lehet éles határvonalat húzni. A történetírás a politikai
tevékenység folytatása, illetve kiegészítése volt, ezért a történetírók minden
további nélkül felhasználhatták saját és mások beszédeit műveikben. A szónok
mint történetíró alaptémája az erkölcsi hanyatlás, vagyis a társadalom
jelenlegi állapota és az ősök erkölcsei (mos maiorum) közötti különbség.
Az állapotok szidalmazását kétféle irányban folytatják: általában véve és
konkrétan. A konkrét vádak között már ebben a korban is megjelennek olyan
szidalmak, amelyek majd később Sallustiusnál (luxuria, ambitio, avaritia,
superbia), illetve még később Senecanál és Lucanusnál (crudelitas,
saevitia) találják meg az igazi kifejeződésüket. Sok vád illeti a
magánszféra erkölcseinek a romlását (fényűző étkezés, erkölcstelen öltözködési
és táncdivatok). A mos maiorum elképzeléséből kiindulva egész
külpolitikai program fejlődött ki Rómában, amely az erkölcsök hanyatlását úgy
próbálta megakadályozni, vagy legalábbis lassítani, hogy megtartja a külső
fenyegetést és nem számol le vele véglegesen. Erre a programra nagy hatással
voltak a görög hanyatláselméletek is. A tanulmány végén a szerzőnő kitekintést
nyújt az eme elképzelésekkel kapcsolatos késő köztársaságkori fejleményekre is.
Markus Peglau a hagyományos értékrend kifejeződését vizsgálja a
korai köztársaságkori tragédiák töredékeiben (Virtutes und vitia in der älteren
republikanischen Tragödie, 141–167). A drámai műfajoknak különös jelentősége
volt a római irodalom első másfél évszázadában a római értékrend közvetítése
szempontjából, mivel speciális befogadási helyzetük miatt jóval szélesebb
réteget tudtak megszólítani, mint a többi, elsősorban a művelt elitet megcélzó
irodalmi műfaj. A fabula praetexta
nagy mértékben kifejezi a rómaiak önképét. Tematikája a kezdeti, félmitologikus
időktől a III. század eseményein át egészen a szerzők jelenkoráig terjed. A
darabok hősei minden törés és eltérés nélkül szolgálják hazájuk küldetését,
aminek megvalósításában sikeres katonai akcióik nagy szerepet játszanak. Ezeket
a sikereket az államot megalapozó értékrend tisztelete és megtartása teszi
lehetővé számukra. A hagyományos értékrendet megerősítő tendencia teljesen
világos. Bonyolultabb a helyzet a görög, mitologikus témákat feldolgozó
tragédiák esetében. Ezekben a patrióta szándékok nem elsőrendűek. Amennyiben a
szerző nem tér el jelentősen a görög mitológia által adott cselekményvázlattól,
akkor az uralkodó erkölcsök és normák közvetlen vagy közvetett igenlése a
jellemző. A mitikus kötöttség nem akadályozta meg a szerzőket abban, hogy egyes
kijelentéseket, jeleneteket vagy személyeket római „ideáloknak” rendeljenek
alá. Azokon a helyeken, ahol a tragédia írója eltért az eredeti történettől,
általában kegyetlenebbé téve azt, látszólag a normák ellen hat, de alapjában
mégsem támadja a rendet.
Három
tanulmány is foglalkozik a komédia műfajával. Közülük az első Maximilian
Braun és F.-H. Mutschler közös
írása, amely azt vizsgálja, hogyan játszik Plautus a „római értékekkel” a
Pseudolusban (Plautus ludens: Zum Spiel mit „römischen Werten” im Pseudolus,
169-184). A szerzők főkérdése az, hogy vajon a normaellenes viselkedés
ábrázolása a komédia színpadán utánzásra buzdított-e, veszélyeztette-e a jó
erkölcsöt. Braun és Mutschler válasza az, hogy nem, inkább valószínű, hogy
ideiglenesen felszabadította a közönséget az érvényes értékrend nyomása alól,
amivel hozzájárulhatott annak stabilizálódásához a mindennapi életben.
Tételüket a Pseudolus példáján bizonyítják. Római szempontból a
szereplők egyike sem makulátlan, a pozitív alakok azonban nem annyira
kérdésesek, tetteik kifogásolhatóságát csökkenti, hogy olyan személyek ellen
követik el, akik maguk sem feddhetetlenek. Ráadásul az ábrázolt világ görög és
nem római. Ehhez hozzájönnek még az előadások körülményei. Ezeket a komédiákat
csak ünnepek alkalmával játszották, ami kívül helyezte őket a mindennapok
világán. Mindezek lehetővé teszik azt, hogy a néző a normákat megszegő
szereplőkön ne háborodjon fel, hanem azonosuljon velük, nevessen rajtuk,
megkönnyebbüljön a mindennapok értékrendjének nyomása alól, mégpedig úgy, hogy
mindvégig tudatában marad a helyzet rendkívüliségének és ideiglenességének.
Az
ezt követő mindkét tanulmány szerzője M. Braun. Az elsőben a moralizáló
jelenetei miatt sokat vitatott Trinummust elemzi és vitatkozik E.
Lefévre és L. Benz friss interpretációjával (moribus vivito
antiquis! Bemerkungen zur Moral in Plautus’ Trinummus, 185–203). Az említettek
véleménye szerint a mű morális hangnemét nem szabad komolyan venni, az
erkölcsprédikációk üresek és komolytalanok, Plautus a moralizálást, illetve
Cato Censoriust akarta velük kifigurázni. Braun felveti a kérdéseket, hogy
valóban leértékelődik-e a szereplők morálja, illetve, hogy valóban Cato ellen
irányul-e a műben megjelenő „paródia”. Braun válasza mindkét kérdésre nem.
Lefévre és Benz érvei nem bizonyítják azt, hogy a moralizáló szereplők
(Megaronides és Philto) erkölcsének leértékelése lenne Plautus célja, azonkívül
az általuk felismerni vélt Catora vonatkozó utalások sem meggyőzőek több ok
miatt sem. Egyrészt Cato minden hóbortja ellenére népszerű ember volt, akit
censorrá is választottak. Másrészt Cato a nobiles amoralitását kritizálta, ami
a Plautus közönségét legfőképpen alkotó alsóbb rétegeknek igencsak a kedvére
való lehettet. Azonkívül más is volt a hozzáállás a morálhoz, mint napjainkban.
Akkoriban még komolyan vették, a censornak tekintélye volt, míg ma a
moralizálást már inkább tehernek érezzük. Plautus célja ezekben a szakaszokban
nem a nevetségessé tevés volt, hanem a közönség tapsra késztetése.
A következő tanulmányban Braun
azt vizsgálja, hogyan viszonyul komédiáiban Terentius a hagyományos római
értékekhez (mos maiorum und humanitas bei Terenz, 205–215). Terentius komédiái
Plautushoz képest visszafogottabbaknak látszanak, mert nála a jellemábrázolás,
az emberire való odafigyelés kerül az előtérbe, viszont éppen ezért sokkal
kritikusabban tudta szemlélni az emberi viszonyokat és az alapjukul szolgáló
értékeket. Különösen érdekes volt számára az apa–fiú viszony és a szigorú
nevelés értéke. Terentius a hagyományosan elfogadott, szigorú apai magatartást
embertelennek és tévesnek mutatja be, megkívánja, hogy az apa élje bele magát
fia lelki világába és ennek megfelelően tapintatosan járjon el. Nem a
hagyományos nevelési célokat kérdőjelezi meg, hanem csak az eszközt, amivel ezt
elérik. Terentius explicit kimondja azt, ami implicit már kezdettől fogva benne
van az újkomédiában, hogy a hagyományos morál bizonyos mértékig ellentmondhat
az emberi természetnek. Az ifjaknak meg kell engedni, hogy időnként kitörjenek
a hámból, amennyiben be tudnak illeszkedni az állam rendjébe, amikor itt van az
ideje. Terentius nem veti el alapvetően a hagyományos értékeket, csak az egyén
hagyományos értékek általi, reflektálatlan, külső meghatározottsága helyett
autonóm döntésen alapuló meghatározottságot szeretne. A morális rend
megtartásánál a ratio fontosságát hangsúlyozza a consuetudoval szemben.
Lucillius szatíráival
foglalkozik az irodalmi részt lezáró tanulmányban Udo W. Scholz (Die
sermones des Lucillius, 217–234). Scholz végigköveti a lucilliusi satura
műfajának alakulását, amíg Lucillius rá nem bukkan az elképzeléseinek leginkább
megfelelő versmértékre, a hexameterre. A tematika eközben mindvégig változatlan
marad: saját kora társadalmának és az abban megnyilvánuló jelenségeknek a
bírálata. Verseit nem művészi igénnyel írja, ez tükröződik az általa a
költeményeire használt megnevezésekben is (sermo, ludus, versus). A
célja mindig a mondanivaló, ehhez kereste a megfelelő metrumot. A hexameter
választásának az okát Scholz abban látja, hogy az epikus metrum és a nem epikus
mondanivaló közötti feszültség még jobban kiemelhette a szatirikus kritizáló
jelleget, így jeleníthette meg Lucillius a legjobban azt a kifordult világot,
ami őt kritikára indította. A sermones cím azt is jelzi, hogy ezek olyan
beszélgetések, véleménynyilvánítások, amelyek a tisztes otium ideje alatt
jönnek létre. Az otium ilyen kihasználásában Lucillius példaképe az idősebb
Cato, akivel emellett még a hasonló származás és a hasonló vélemény is
összeköti. Lucillius ugyanazokat az ideálokat részesíti előnyben, amelyeket
Cato is, ő is a vezető vagyonos réteget szólítja meg, akiknek a konzervativizmusával
teljesen egyetért és azonosul. Ehhez az azonosuláshoz az alapot a mos maiorum
szolgáltatja, ami ugyanakkor nem mereven hagyományozódó és továbbadandó
szabályokat jelent, hanem a mos és a consuetudo jelszavai alatt
nagyon is nyitott a jelenre.
Az elsősorban
művészettörténeti, archeológiai és vallástörténeti vonatkozású témákkal
foglalkozó második rész Martin Spannagel tanulmányával indul, amely az
elvont értékeknek a vallásban és művészetekben játszott szerepét járja körül a
római köztársaság korában (Zur Vergegenwärtigung abstrakter Wertbegriffe in
Kult und Kunst der römischen Republik, 237–269). Először röviden áttekinti a
elvont értékekből alkotott istenségek számára létesített kultuszokat a
köztársaság idején, majd a fogalom és kultusz tartalmi kapcsolódásának
lehetőségeit vizsgálja meg. Így az istenség alapjául szolgáló fogalomhoz
kapcsolódhat például az alapítás indoka, a templom későbbi funkciója, a templom
felszerelése (beleértve a kultuszszobrot is), de különböző templomok egymáshoz
való elhelyezkedése is utalhat a két fogalom viszonyára (ideologikus
topográfia). A tanulmány második részében Spannagel ezen istenségek
ikonográfiájával foglalkozik. Ebből a szempontból fennmaradt kultuszszobrok
hiányában a más jellegű ábrázolásokra, és különösen a pénzek véseteire lehet
építeni. A legtöbb esetben csak a feliratból vagy a jellegzetes attribútumokból
lehet megállapítani, hogy konkréten melyik istenségről van szó, de a Honos és
Virtus esetében az ábrázolások elég jellegzetesek. Szintén érdekes a Pietas esete, amelynek jellegzetessége a sokféle attribútum megjelenése,
amelyek között különösen jellemző a mitikus exemplumok felhasználása. Ezen
attribútumok valójában egy vonatkoztatási hálót hoznak létre, amely az istenség
beazonosítása mellett további szempontok érvényesítésére is lehetőséget
biztosít.
Markus Sehlmeyer cikkében azt vizsgálja meg, hogy milyen kommunikációs
szerepet játszottak a római tiszteleti szobrok a köztársaság idején (Die kommunikative
Leistung römischer Ehrenstatuen, 271–284). Vizsgálatának időkeretét Kr. e. 338
és 130 között vonja meg, és ezen belül nem a kronológiát követi, hanem
tematikus rendben halad. A szobrok szimbolikájára négy csoportot hoz fel
példaként: a korai római történelem kiemelkedő alakjainak szobrai, a sikeres
háborús tevékenységre utaló szobrok, az ábrázolt személy önfeláldozó
magatartására utaló szobrok, a gens dicsőségét hirdető szobrok és emlékművek. Az
egyes csoportok elemzése után általánosítja, hogy a szobrok mely síkokon lépnek
kommunikációs kapcsolatba a társadalommal. Az első ilyen sík a hagyományé,
vagyis a tulajdonképpeni mos maiorum. A szobrok ezen a síkon utalnak az
ábrázolt személyek teljesítményére, az általuk megjelenített erényekre, és a
teljesítményük és erényeik által megtestesített mos maiorumra, amiben a
nobilitas rendi öntudata konzerválódott. A második sík a politikáé, amellyel
kapcsolatban a szobordöntések és emlékműrombolások hátterében Sehlmeyer megint
a nobilitas rendi öntudatát véli felfedezni.
Harmadikként a társadalom síkját nevezi meg, ahol a szobrok kommunikációs
teljesítménye az ábrázolt személy példaszerűségét és a mos maiorummal
való konformitását fejezte ki, amit Sehlmeyer a szobrok appellatív
funkciójának nevez. Az idők folyamán a rómaiak történeti tudata is változott, az
addig létrejött típusok mellett a hellenizmus hatására új szobortípusok
jelentek meg, amelyek összeütközésbe kerültek a mos maiorummal és
ezáltal kritikát váltottak ki a kortársakból. Ezen új szobortípusok
megjelenésében Sehlmeyer a nobilitas felbomlásának az első jelét látja. A
szobrok ezen a síkon még egy, a nobilitason belüli hierarchiát is
hangsúlyoznak, mivel nem mindenki volt feljogosítva arra, hogy szobra lehessen.
A szobrok a nobilitas rendi öntudatának olyan szimbólumai voltak, amelyek nem
illettek meg automatikusan minden hivatalviselőt.
Barbara Borg tanulmányában a libertinusok síremlékein
található portrékat vizsgálja meg abból a szempontból, hogy mennyiben
kapcsolódnak az uralkodó elit ideológiájához, és mennyiben fejezik ki azt.
Eddig a kutatás nem fordított különösebben nagy figyelmet ezekre az
ábrázolásokra, mert részint elvitatták tőlük a komolyabb művészi értéket,
részint érdektelennek találták őket, mert ismeretlen és jelentéktelen embereket
ábrázoltak. Azonban már e síremlékek léte is fontos, mert kiemeli tulajdonosát
az „arctalanok” tömegéből, és mintegy összehasonlítja a társadalom vezető
rétegeinek tagjaival, akik hasonló síremlékekkel rendelkeztek. A síremlékeken
található ábrázolások nem csupán azt hirdetik fennen, hogy a sír tulajdonosa
felülemelkedett a rabszolgastátuszon és ezzel maga mögött hagyott minden olyan
negatívumot, amely a rabszolgákra jellemző, hanem emellett a társadalom által
elfogadott értékek aktív választását is kifejezik. A libertinusok portréi
között ugyanakkor hasonló fiziognomikus típusokat találunk, mint az előkelők
portréi esetében találtak. Az előkelők portréinál pedig az egyéni vonások
mellett megjelennek olyan nem egyénített vonások is, amelyek valamely
államférfiúi erény jeleiként értelmezhetők. A római arisztokrácia elvont
értékei és normái konkrét magatartásideálokra vonatkoztathatók, és ezeknek a
külsődleges magatartásformáknak megfelelő kifejezésmódok a portrékon is
visszatükröződnek. Ugyanezek a vonások megtalálhatóak a libertinusok portréin
is, ami azt jelzi, hogy legalább alapvonásaiban elfogadták a nobiles által
hirdetett normákat.
A harmadik, a mos maiorum
fogalmával általában foglalkozó részben található két tanulmányból az első Maurizio
Bettini munkája, amiben a mos maiorum jellemzőit és tulajdonságait veszi
szemügyre. Bettini az etnocentrizmus problémájából indul ki. Előbb az erre a
problémára adott válaszokat vizsgálja meg Montaigne-nál, Herodotosnál és
Cornelius Neposnál, majd Nepos nézeteinek elemzése után tér rá a római mores kérdésére. (Kicsit zavaró, hogy mind a Nepos nézeteivel foglalkozó
fejezet, mind a római morest elemző fejezet a hármas számúként van
feltüntetve). Az elemzése végén Bettini a következő végkövetkeztetésekre jut.
A most nem lehet abszolút
dologként felfogni, mivel már eredetileg is egy szituációhoz kötött esetleges
döntéseken alapuló magatartásból jött létre, és olyan kollektív jelenséggé
vált, ami körvonalaiban elég képlékeny és sokféle. Tulajdonképpen csak
nagyjából mutat irányt a különböző helyzetekben. Az esetlegességét támasztja
alá nagyfokú definiálhatatlansága is. A kollektív mores is esetleges, mivel
mindig aszerint váltakozik, hogy az egyén éppen mely társadalmi csoport
tagjaként cselekszik, mely csoporttal azonosul. A mos meghatározottsága és
tekintélye nagyban függ az őt képviselő csoport társadalmi hatalmától. Mindez
azt jelenti, hogy a mores tulajdonképpen egy lehetőséghálót alkotnak, amelyek
többé-kevésbé megvalósíthatók és gyakran konfliktusban állnak egymással.
A kötet záró tanulmányban Dietmar
Schanbacher a ius és a mos viszonyát vizsgálva, a következő
megállapításokra jut. A két dolog fogalmilag különbözik egymástól, de mégis
szoros kapcsolatban állnak, ami hol párhuzamosságban, hol ellentétben fejeződik
ki. A mos mint jogforrás mindenesetre megalapozza a iust,
amennyiben az esetek többségében a ius igazodik a moshoz és nem
fordítva, bár lehetőségként ez is létezik. A jog ítélete önmagában bizonytalan,
a mos és az aequitas teszi csak ars boni et aequi-vé. A tökéletes jog egyenlő a
mos és az aequitas által megerősített joggal.
A kötet nagy hiányossága, hogy
nem található benne sem név-, sem pedig tárgymutató, ami pedig sokat javítana a
használhatóságán. Ettől eltekintve ez szépen gondozott és felépített, jól
hasznosítható tanulmányokból álló gyűjtemény, amelyet érdemes minden a téma
iránt akár csak távolról is érdeklődőnek áttanulmányoznia.
Maximilian Braun, Andeas Haltenhoff, Fritz-Heiner Mutschler (Hrsgg.): Moribus antiquis res stat Romana. Römische Werte und römische Literatur im 3. Und 2. Jh. v. Chr., Beiträge zur Altertumskunde 134, München-Leipzig (Saur) 2000. 374 o., XI tábla.
Lakfalvi Géza Imre