Klió 2005/2.
14. évfolyam
ÓKOR
Két Nemesis-fogadalmi relief
a virunumi amfiteátrumból
Az amfiteátrum a Claudius-kori municipium városközpontjának keleti határán épült egy hegyoldalba, a Forum és a Capitolium épületegyüttesének szomszédságában. Feltárása 1998-ban kezdődött. Az amfiteátrumnak fontos szerepe volt Virunum kulturális életében. Az épület keleti, legmagasabb pontján egy Nemesis szentély található, így az amfiteátrum egyben kultuszhely is volt. 1999-ben itt két Nemesis istennőnek ajánlott fogadalmi relief került elő, melyeket az arénában, a Nemeseum előtt találtak.
Az egyik, a
Nemesis-Luna-relief igen jó állapotban maradt meg, csak a jobb alsó sarka
hiányzik, s az ábrázolás is csekély mértékben károsodott. A reliefen áldozati
jelenet látható: egy férfialak Nemesis oltáránál mutat be áldozatot. Az
istenség az oltártól balra áll a szemlélő felé fordulva. Fején diadémot visel,
feje mögött felismerhetők a holdsarló végei. A fej durva arcvonásaival és nagy,
mandulavágású szemeivel az egész testhez viszonyítva aránytalanul nagy. Rövid
tunicát hord, pallája a felsőteste köré van csavarva, lábán csizmát visel.
Jobbjában ostort tart, bal kezével pajzsot fog, melyet oldalnézetből
ábrázoltak. Az áldozatot bemutató férfialak szintén frontális beállítású, de
fejét az istennő felé fordítja. Jobbjával tömjént vet az oltárra, baljában
mappát (áldozókendőt) tart.
A másik, a
Nemesis-Victoria-relief sokkal rosszabb állapotban maradt fenn: bal felső
sarkánál letört, az ábrázolás felső része teljesen elmosódott. Az istennő itt
is frontális beállítású, fején diadémot visel, öltözéke a másik relief
Nemesis-alakjáéhoz hasonló. Jobbjában itt is ostort tart, bal kezében kis íves
pajzsot. Ezen a reliefen viszont válla fölött szárny, fejétől jobbra pedig egy
fáklya is látható. Az áldozatot bemutató férfialak venator, aki bal kezében
ostort tart, a jobbal pedig egy tömjénszemet dob az oltáron lobogó tűzbe. A
venator lábánál egy medve ábrázolása látható.
A szerző, Christian Gugl hangsúlyozza,
hogy a két relief nem csak a római provinciák reliefművészetébe nyújt
betekintést, de a római vallási szinkretizmus megnyilvánulására is jó példa.
Nemesis képi ábrázolása szemlélteti kultuszának különböző megjelenési formáit.
Nemesis ikonográfiáját még a
császárkorban is erősen befolyásolták azok a tradicionális típusok, melyek a
hellenisztikus kultuszközpontokban (Rhamnusban, Alexandriában és a kisázsiai
Szmirnában) alakultak ki. Nemesis alakjának összeolvadása Victoriáéval már Kr.
e. I. századi gemmákon és pénzérméken megfigyelhető.
A második fogadalmi reliefen
Nemesis Victoriával való azonosítása az amfiteátrumban rendezett
gladiátorharcokkal hozható összefüggésbe. Az arénabeli harcokban
Nemesis-Victoria dönt a győzelemről és bukásról, vagyis a harcosok életéről
vagy haláláról. Az istennő két attribútuma is egyértelműen az amfiteátrumi
játékokra utal: az ostor ugyanis a venatorok felszerelése volt, melyet az
állatok uszítására használtak, a kis szögletes pajzs pedig a gladiátorok
védőfegyverzetének a része volt. A Nemesis fejétől jobbra látható fáklya
nehezebben interpretálható. Ábrázolására előfordul néhány párhuzam: Iulius
Victorinus veterán Nemesisnek felajánlott fogadalmi reliefén a háromágú szigony
és a pálmaág mellett megjelenik a fáklya is mint az istennő attribútuma. Egy
Flavia Solvában előkerült, Dea Nemesisnek felajánlott fogadalmi reliefen pedig
egy szakállas férfi, aki a gladiátorharcokat jelképezi, egyik kezében szögletes
pajzsot tart, a másikban pedig az ostor mellett egy fáklyát. Bár erre vonatkozó
megfelelő képi ábrázolás nem ismert, elképzelhető, hogy fáklyákat is bevetettek
az állatok uszítására. (Martialis leírja epigrammáiban, hogy egy bikát az
amfiteátrumban tűzzel ösztönöztek harcra.)
A két virunumi reliefen
megfigyelhető Nemesis és Diana ikonográfiájának összeolvadása is. Erre utal
öltözéke: csizma, rövid, övvel összefogott tunica és a teste köré tekert palla,
melyet a vadászat istennője szokott viselni.
Nemesis Lunaként való
ábrázolása holdsarlóval a feje fölött vagy mellett ritkább. A carnuntumi
katonai amfiteátrum Nemeseumából előkerült homokkőszobor szintén Diana
öltözékében ábrázolja Nemesist kezében ostorral és karddal, feje fölött pedig
megjelenik a holdsarló csillaggal. Egy a belgrádi Nemzeti Múzeumban található
agyagmodell szárnyas Nemesist ábrázol ostorral, karddal, háromágú szigonnyal és
sisakján megjelenik a hold ábrázolása. A szerző mindebből arra a
következtetésre jut, hogy Nemesis alakja a holdistennőével eredetileg a Nemesis-Diana
kultuszban kapcsolódott össze. S bár nem mutatható ki Diana és Luna kultuszának
közvetlen összeolvadása, az antik auctorok gyakran azonosítják a két
istenséget, így Dianának igen gyakran a holdsarló is kiegészíti attribútumait.
Diana és a holdistennő azonosítása befolyásolta a Nemesisről alkotott
elképzeléseket. Pl. Ammianus Marcellinus a Kr. u. IV. században úgy vélte, hogy
Nemesis istensége a Hold fölötti szférában lakik. A pajzs és az ostor pedig
Nemesis-Luna esetében arra utal, hogy itt az istennő az arénában rendezett
játékok úrnőjeként jelenik meg.
A görög mitológiában Nemesis
eredetileg az emberi hybris megbosszulója, a „kiegyenlítő igazságosság”
istennője. Ezeket a tulajdonságait nem lehet felfedezni a két virunumi
fogadalmi reliefen. Bár akad példa arra is (főleg a Római Birodalom keleti
részén), hogy Nemesist szárnyakkal ábrázolják, míg kezében mérleget vagy
mérőlécet tart. Sőt, előfordul az is, hogy kerékkel ábrázolják, (néha griffel
vagy bőségszaruval), ez az ábrázolás Tyché/Fortuna ikonográfiájához közelít,
így alakja a sorsot befolyásoló hatalomként jelenik meg. A két virunumi
Nemesis-figura viszont a veszélyes, gyakran halálos amfiteátrumi harcokkal áll
összefüggésben, s az arénában használt fegyverek itt Nemesis, Diana, Luna és
Victoria ikonográfiájának elemeivé válnak.
A virunumi reliefek
legközelebbi párhuzama egy teurniai fogadalmi relief, melyen az istennő íjjal
és tegezzel felfegyverezve áldozatot mutat be egy oltárnál, melyet felirata
szerint Nemesis Augustának szenteltek. Az istennő ábrázolása itt Dianáéhoz
hasonlít, Nemesisre jellemző attribútum nincs rajta. Ez esetben Nemesis
Dianával való ikonográfiai azonosítása egyértelmű. Dianának, a vadállatok
istennőjének hatásköre így kiterjedt az amfiteátrumi harcokra is, ahol Nemesisszel
együtt neki is áldozatot mutattak be.
A Nemeseum a virunumi
amfiteátrumban azonban nyilvánosan használt kultuszhely volt, tehát nem csak a
gladiátorok, hanem a lakosság más csoportjai is felkeresték, és a játékok
idején kívül is mutattak be áldozatot az istennőnek.
Christian Gugl: Zwei Nemesis-Votivreliefs aus dem Amphitheater von Virunum (Két Nemesis-fogadalmi relief a virunumi amfiteátrumból). In: Zeitschrifte des Österreichischen Archeologischen Instituts in Wien 70/2001. 35–49. o.
Nagy Márta