Klió 2005/2.
14. évfolyam
KÖZÉPKOR
Szent háború, jihad,
keresztes háború
A bevezetésből megtudjuk, hogy a kereszténység Jézus tanítása alapján kezdettől fogva a béke vallásának hirdette magát, s elítélte az erőszakot és a fegyver használatát. A XI. század végén azonban II. Orbán pápa kihirdette a keresztes hadjárat megindítását a jeruzsálemi Szent Sír (Jézus sírja) felszabadítására. A keresztény egyház felfogása a háborúról eszerint 11 évszázad alatt olyan gyökeres változáson ment át, hogy doktrinális forradalomról beszélhetünk.
A kereszténységgel
ellentétben, az iszlám nem ismer ilyen fordulatot. E különbség oka, hogy a két
vallásalapító gyökeresen eltérő magatartást tanúsított az erőszakkal és a
fegyveres harccal szemben.
Mohamed nem rettent vissza az
erőszak alkalmazásától és időnként szent háborút hirdetett. Utódai a VII.,
VIII. és IX. században alkalmazták a szent háborút a Római Birodalom és az ezt
követő keresztény országok ellen.
A kereszténység és az iszlám
közti fegyveres harc nem egyetlen oka a kereszténység harciasabbá válásának. A
változás már jóval az iszlám megszületése előtt elkezdődött Konstantin római
császár idején, mikor a Római Birodalom keresztény lett, és valahogyan
védekeznie kellett a barbárok támadásai ellen; ezért a védekező háborút már a
IV–V. században legalizálták a keresztény hittudósok, elsősorban Szent Ágoston.
A keresztények védekező
háborúja szent jelleget öltött (szakralizálódott) a normann és muzulmán
támadások idején, különösen Spanyolországban. Nem sokkal később szentnek
számított az a háború, mely az egyházat, a pápákat védi. A spanyol reconquista
(visszafoglaló háborúk) s a gregoriánus pápák harcai a szent háború jegyeit
viselik.
A keresztes háborúk eszméje
akkor alakult ki a XI. század végén, amikor új muzulmán támadás fenyegetett
keleten a szeldzsuk törökök, Spanyolországban az Almoravidák részéről. Közben a
mozlim birodalomban magasrendű civilizáció alakult ki, mely teljesen elfogadta
a szent háború elvét, bár határain belül toleranciát biztosított a monoteista
vallások számára. Az arab-mozlim imperializmus, annak katonai, politikai,
kulturális és gazdasági fölénye imperialista felfogást és fölénytudatot idézett
elő a mozlimoknál.
A keresztes háborúk
korszakában szenvedett átmeneti mozlim vereségek, majd a mozlim civilizáció
általános hanyatlása a lakosság körében tartós keserűséget és gyűlöletet
idézett elő a jobban fejlődő keresztény-nyugati civilizáció ellen, s részben a
gyűlöletből fakadnak a mozlim terroristák mai sikerei. Mozlim szent háború
(jihad) egyébként minden olyan háború elnevezése, mely a muzulmán vallás
terjedését segíti elő. A végcél: az egész világ mozlim hitre térítése, így a
jihadnak csak fegyverszünetei vannak, s a végcél eléréséig kell folynia.
A mozlim és a keresztény
vallás a XI. század végén hasonló szintre jut a háború szakralizációja terén. A
kérdést a szerző, Jean Flori a keresztes háborúkig vizsgálja. A későbbi fejlődést az újkor és a
jelenkor kutatóira bízza.
A nyugati világban, a
zsidó-keresztény kultúrában a középkort egy ideig sötétnek, a szent háborút
máig elfogadhatatlan képtelenségnek, retrográd bizarrságnak, anakronizmusnak
tartották. Ez nem így van a mozlim világban, mely igen kis mértékben
nyugatiasodott el, s nosztalgiát érez az iszlám középkori nagysága iránt. (Ez
újabban a nyugati történetírásban is mutatkozik, de a nyugati civilizáció országaiban a lakosság körében nemigen
terjedt el). E nosztalgia miatt nem vetik el a jihad eszméjét. A modernista
mozlim vezetők hiába próbálják az ellenkező felfogást terjeszteni, a mozlim
világban a radikális eszmék terjednek jobban. A mozlim terroristák magatartását
talán befolyásolták a XX. század forradalmi eszméi, de ők a középkori jihad
hőseinek örököseivé akarnak válni. Érdemes a szent háború ideológiájának
gyökereit keresnünk, melynek most aratjuk keserű gyümölcseit.
E rendkívül érdekes bevezető
után következik a könyv első része: Háború és kereszténység Jézustól Nagy
Károlyig az I–VIII. században. A kereszténység szent könyvei körül az Újszövetség,
mely Jézus tanításait foglalja össze – kifejezetten háborúellenes. A zsidó nép
történetét összefoglaló Ószövetség – mely szintén szent könyv, a Biblia része –
nem az.
Az első keresztények idején a
felfogás teljesen háborúellenes, mert a háborúkat a pogány Római Birodalom
viseli, mely ugyanakkor a keresztényeket üldözi. Miután a keresztény vallás a
Birodalomban szabadon lesz gyakorolható, majd államvallássá válik, ez a
felfogás nem tartható, s a keresztényeknek meg kell védeniük a Római Birodalmat.
A máig ható kiváló egyháztudós Szent Ágoston kialakítja az igazságos háború
elméletét. Ez nem jelent annyit, hogy a keresztény rómaiak meg is tudták védeni
a Nyugat-római Birodalmat, ennek oka nem annyira a keresztény vallás, hanem az
elpuhult római lakosság háborúellenes felfogása. Megváltozik a helyzet a
kereszténnyé vált germán államokban, különösen a frankok államában, kik a
kereszténységgel nagyon is össze tudták egyeztetni a háborút, annál is inkább,
mert szerettek hadakozni. Az elbarbárosodott kereszténység germán nemesi
származású főpapjai maguk is szívesen hadakoztak.
Nagy szükség volt a frankok
vitézségére, mert a mozlimok már elfoglalták csaknem az egész Ibér-félszigetet,
sőt a későbbi Franciaország déli felét is mikor Poitiers városa mellett összecsaptak
Martell Károly frank majordomus seregével, mely megsemmisítő vereséget mért
rájuk, s véget vetett az arabok további nyugati terjeszkedésének. A következő
néhány évszázadban a római pápa biztonságáról a frank hatalom gondoskodott.
A kötet második része a háború
és az iszlám viszonyát vizsgálja Mohamedtől a keresztes háborúkig. A muzulmán
terjeszkedés az első évszázadban példátlan. Mohamed 632-ben halt meg s az
arabok 732-ig folyamatosan terjeszkedtek. Nyugaton Poitiers-ig jutottak, s az
Atlanti-óceánig, keleten az Indus-folyamig. (711-ben érik el.) Eleinte az
iszlám „Öt pillére” között nem szerepel a világhódító szent háború, a jihad, de
a harc, a háború kezdettől fogva fontos a mozlim doktrínában – az iszlám
kezdettől fogva háborúpárti. Így a szent háború a mozlimoknál gyorsan és minden
elvi nehézség nélkül fejlődik ki, míg a keresztényeknél számos akadálya volt és
csak a X–XI. században alakul ki.
A jihadban eleső harcosok
mártírok, és mennyei jutalomra számíthatnak. A muzulmán háborúkban a cél nem a
térítés, hanem a hódítás. Az erőszakos térítés tilos. Tilos a mozlim vallás
elhagyása. A zsidók és keresztények, „a könyv népei” megtarthatják vallásukat s
bizonyos védettséget élveznek, a politeisták viszont pogányoknak számítanak és
nem élveznek védelmet.
638-ban Jeruzsálem a mozlim
arabok kezére került. A mozlimok által meghódított területeken a keresztények
többségben voltak és eleinte nem vették észre, hogy új vallással állnak
szemben. Mohamedet keresztény eretneknek tartották. A jeruzsálemi templomhegyen,
mely a zsidók és keresztények szent helye volt, felépült az Omár mecset
691-ben. A keresztények a mozlim hódítást Isten büntetésének és ideiglenesnek
fogták fel, melyet egy rossz próféta vezet, ki a gonosz szövetségese. E
felfogás érvényesült a mozlim ellenes szent háború kialakulásában, mely a jihad
keresztény megfelelője volt. Ennek doktrínája két évszázad alatt alakult ki.
Az Észak-Afrikát meghódító
iszlám nyugati határa az Atlanti-óceán volt; északnyugaton 720-tól az asturiai
keresztény vízigótok és a frankok (Martell Károly) szabtak határt
terjeszkedésüknek. De 827 és 850 közt még elfoglalták Ciprust, Krétát,
Szardiniát, Szicíliát, a Baleári szigeteket és Korzikát.
A mozlimok által fenyegetett,
vagy leigázott keresztények között három álláspont alakult ki. 1. A mozlim
politikai uralom az arab nyelv és kultúra elfogadása és emellett a keresztény
vallás megtartása. 2. A mozlim vallásra való áttérés opportunizmusból, vagy
kulturális asszimiláció útján. 3. A mozlim uralommal szemben való – egyelőre
passzív – ellenállás, majd annak véget vető felszabadító háborúk. Ez utóbbi a
meghódított spanyol királyságokban észlelhető, ezért ott alakul ki a
reconquista, a felszabadító háborúk sorozata, mely 1492-ig tart. Itt
megvalósították a háborúk szakralizációját, azaz „szent háborúvá” változtatták
őket már 1000 előtt.
Nyugat-Európában a frank állam
és utódai igyekeztek gátat szabni a „szaracén” azaz mozlim rablóhadjáratoknak –
több-kevesebb sikerrel. E rablóhadjáratokhoz járultak más, nem muzulmán népek
hasonló hadjáratai, 799-től a normannoké, 899 óta a magyaroké, melyek
elősegítették egy keresztény szent háború kialakítását, mivel e hadjáratok
legnagyobb mértékben a gazdag monostorok esetleg püspökségek ellen irányultak,
ahol gazdag zsákmány volt várható. Ezek megvédésére nem voltak elegendők a
spirituális fegyverek, az imák, zsinati határozatok, az egyháziak kénytelenek
voltak elfogadni, sőt kérni a fegyveres világiak védelmét. A gyakori
magánháborúkat elítélik, mert kárára vannak az egyházi birtokoknak, de a háború
lehet ajánlott is, ha a klérust és birtokait védelmezi.
A háború szakralizációjának a
keresztény világban három fokozata alakult ki. Az egyházi birtokok védelme
általában, a pápai javak és Szent Péter sírjának védelme és végül Krisztus
sírjának visszafoglalása. A keresztény egyház véleménye a háborúval
kapcsolatban fokozatosan megváltozik. A XI. század második felében jut el a
szent háború elfogadásához. Elterjed a katona-szentek tisztelete. Ezek
többnyire olyan személyek, kik megtagadták a pogány Római Birodalom seregében a
szolgálatot és a pogányok fegyverei által haltak meg. E katona-szenteket főként
Bizáncban tisztelik. (Demeter, Theodorus, Mercus és főként György). Harcos
szent volt Spanyolországban Szent Jakab apostol (ki a valóságban aligha járt
Spanyolországban). Megemlítendő még Szent Mihály arkangyal, kit különösen a X.
században tisztelnek a normannok.
Még Szűz Mária is szerepel
harcos szentként. Az első keresztes hadjáratban Adémar püspök pápai legátus
vitte a puy-i Mária templom zászlaját a Szűz képével: ő lett a lovagok egyik
védőszentje a XII. században. Már 1020 táján jóval a keresztes hadjáratok előtt
elterjedt az a felfogás bizonyos lovagi és szerzetesi körökben, hogy a pogányok
elleni harcban elesett harcos mártírnak számít. Ehhez járult az a nézet, hogy
az egyház és az egyházi javak védelme nem kevésbé érdemszerző, mint a
muzulmánok elleni harc, s ez is biztosítja a mártírkoszorút.
Szakralizálódnak az egyház
védői, elsősorban a királyok, a territoriális hercegségek kialakulása után a
hercegek, azután az egyes egyházi intézmények védői a Vogt-ok s végül a lovagok
is. Az egyház érdekében vívott háború VII. Gergely pápa reformja következtében
válik szentté.
A pápa és az egyházi állam
védelmében vívott háború az egyház „szabadságáért”, azaz világuralmáért vívott
háború szakralizálódik. 1053-ban hallunk először Szent Péter katonáiról, tehát
még VII. Gergely pápasága előtt, s ez az elnevezés az ő pápasága idején válik
általánossá.
Szent háborúnak számított a
korábban keresztény területek visszaszerzéséért folytatott háború – így a
spanyol reconquista, azaz visszaszerző háború, mely a 720-as években kezdődött
és csak 1492-ben ért véget. E háborút a pápák is támogatták. A szent háború
magasabb fokát jelentették a keresztes hadjáratok, melyek célja Jeruzsálemnek s
benne Jézus sírjának a mozlim uralom alól való felszabadítása volt. Ezt már
VII. Gergely is javasolta, de csak utódja, II. Orbán pápa alatt valósul meg.
VII. Gergely még csak inkább a keresztény fejedelmeket hívná fegyverbe, s úgy gondolja,
hogy maga is részt vesz a hadjáratban. II. Orbán az összes lovagokhoz is szól.
(Ö maga nem szándékozik részt venni a hadjáratban.) Felhívása nagy sikerrel
járt. A következményeket ismerjük.
Az iszlámban kezdettől fogva
Mohamed egyszerre volt próféta, államfő és hadvezér. A kereszténységben más
volt a helyzet: itt csak egy „doktrinális forradalom” során realizálódott, mely
közel 1000 évig tartott, s ezután jöhetett létre a keresztény jihad, a
keresztény szent háború, melynek csúcspontját a Jézus sírjának felszabadítására
indított keresztes hadjáratok jelentettek.
A rendkívül érdekes kötet
befejezésében a szerző összehasonlítja a mozlim jihadot a keresztény szent
háborúval. Fő különbség, hogy a jihad a muzulmánoknál kezdettől fogva megvolt,
a kereszténységben 1000 év kellett kialakulásához. A kereszténység kezdetben
radikálisan visszautasítja az erőszak alkalmazását, de ez megoldhatatlan
nehézségekbe ütközött, és amikor a kereszténység államvallássá lett, kénytelen
volt az erőszakmentességről lemondani, s ennek következtében a doktrína
sorozatos változásai következtek, melyek során értékelik és szakralizálják az
egyház és főként a pápaság védelmében vívott háborúkat.
A szent háború fogalma az
összes monoteista vallásoknál akkor született meg, mikor teokratikus államot
hoztak létre, vagy erre törekedtek. Ez volt a helyzet Izraelben, melynek népe a
Biblia szerint Isten népének nevezte magát, s Ábrahám idején fegyverrel
hódította meg az ígéret földjét. E háborúkat Isten maga vagy prófétái útján
rendelte el. Ugyanez a helyzet a mozlimoknál kezdettől fogva. Őket is
közvetlenül Allah irányítja, ki a Koránban közölte velük akaratát. Ettől a
mozlimok háborúi, melyeket Allah akaratából indítanak, még nem szent háborúk,
de egy olyan közösség háborúi, melyet vallási törvények irányítanak.
A korai keresztényeknél – mint
láttuk – más volt a helyzet, de megvoltak a feltételek egy hasonló állapot
kialakulásához, mert Jézus nemcsak próféta a keresztények számára, hanem Isten
Fia s a Szentháromság egyik személye. De ettől a kereszténység még nem
teokrácia, mert alapítója radikálisan elvetette a kapcsolatot a vallás és a
politika, a hatalom és a hit között. Jézus nem akart földi királyságot,
teokratikus államot. Elítélte az eröszakot, s ezért nem lehetséges a szent
háború doktrínájának kialakulása a korai kereszténységben.
Mindamellett – mint láttuk – a
szent háború doktrínája lassan a kereszténységben is kialakult, s a XI.
században valósult meg, mikor a pápaság VII. Gergely idején az egyházat egy
teokratikus államhoz teszi hasonlóvá, de ez több száz évvel későbbi fejlemény,
nem úgy mint a másik két monoteista vallás esetében. A többi különbség a jihad
és a keresztény szent háború között természetében, célkitűzéseiben és
gyakorlati megvalósításában rejlik. A mozlim expanzió követte harcosainak
hódításait. Az első századok jihadja hódító és nem misszionárius háború. Nem
alkalmaznak erőszakot a térítésben. A meghódított területek lakóit az iszlám
jognak vetik alá, de jogukban áll hitüket megtartani, ha az zsidó vagy
keresztény. A pogányokat és politeistákat nem tűrik el. Vagy megtérnek, vagy
meghalnak. A keresztények „szent háborúi” a pogányok, így a szászok, vagy
baltiak ellen e téren a jihadhoz hasonlók. A „könyv vallásai” ellen a
keresztények elvben hasonló toleranciát gyakorolnak, mint a mozlimok, de ezt
kevés nagylelkűséggel gyakorolják.
Másik nagyobb különbség: a
jihad kezdettől fogva területi hódítás, a keresztény szent háború pedig
visszahódítás, eleinte defenzív, később offenzív. E defenzív vonások teszik lehetővé
e harcok szakralizációját. Ilyen volt a pápaság védelme a mozlim támadások
ellen, ilyen a spanyol reconquista is, s ilyenek a keresztes hadjáratok, mert
előzőleg keresztény területeket hódítanak vissza, melyeken olykor még
többségben volt a keresztény lakosság.
Harmadik különbség a szent
helyek kérdése. A jihadot eleinte a védekezés legitimálta, a fenyegetett
medinai közösség védelme, s első célja a mekkai „szent helyek” visszafoglalása.
E célokat hamar elérték, de a jihad nem ért véget, sőt kiterjeszkedve hódító
háborúvá lett, mely kiterjedt Arábiából az Indus-folyamig, a Boszporuszig, a
Szahara-sivatagig, az Atlanti-óceánig s az Ibériai-félszigetet meghódítva
Poitiers-ig. A mozgalom a szent helyekről indul (Mekka, Medina). De e helyeket
senki sem fenyegette, s védelmükre nem volt szükség. A jihad akkor erősödött
meg, amikor 1099-ben a keresztények elfoglalták Jeruzsálemet, mely a mozlimok harmadik, viszont a keresztények és
zsidók első szent városa.
A keresztény szent helyek
védelmének és visszafoglalásának fontos szerepe volt a keresztény szent háború
kialakulásában. A kereszténység három szent városa: Jeruzsálem, Róma és
Santiago de Compostella muzulmán fenyegetésnek volt kitéve. Santiago szerepe
talán minimális a spanyol reconquista szakralizációjában, mint újabban
állítják. Rómát viszont a IX. század óta fenyegetik mozlim támadások és védelme
alkalmat adott örök üdvösség ígérésére azok számára, kik a város védelmében
esnek el. Ez még inkább áll Jeruzsálemre, mely első helyen áll a keresztény szent
városok között, mert itt van Krisztus sírja. Ezért a keresztes háborúk nem
olyan mértékben szakrálisok a mozlimok, mint a keresztények számára, mert a
mozlimoknak Jeruzsálem csak harmadik szent városuk, viszont a keresztények
számára a Jeruzsálem felszabadításáért vívott háború olyan mértékben szakrális,
mint a muzulmánok számára Mekka felszabadítása lett volna, ha Mekkát a
„hitetlenek” elfoglalták volna.
A keresztes hadjárat egy
ideológiai változás következménye, mely 1000 év alatt elvezetette a kereszténységet
az erőszakmentességtől a szent háborúig és a keresztes hadjáratig, s ez sok
tekintetben hasonlít a jihadhoz, mely hozzájárult az iszlám kialakulásához.
Enélkül a kereszténység nehezen tudta volna magát fenntartani az iszlámmal
szemben.
Jean Flori: Guerre sainte, jihad, croisade (Szent háború, jihad, keresztes háború). Violence et religion das le christianisme et l’islam. Paris, Editions du Seuil. 2002. 352 o.
Borosy András