Klió 2005/2.
14. évfolyam
KÖZÉPKOR
A gemmák felmagasztosulása
Néhány évvel ezelőtt már hírt adtam egy tanulmánygyűjteményről, mely az antik gemmák utóéletével foglalkozott egészen a XIX. századig (Klió 2000/3. 59-62). A nem nagy számú tanulmány témái igen esetlegesek voltak, leginkább csak ízelítőt nyújthattak a lehetőségek gazdag tárházából. Jelen esetben is sokszerzős tanulmánygyűjteményről van szó, de a korszak és a koncepció úgy van körülhatárolva, hogy az eredmény egységes egésznek tekinthető. Ennek tartalma a bevezető tanulmány címéből válik világossá: a klasszikus gemmák újrafelhasználása a IV–X. század között, tehát a korai középkorban. Még ha a vizsgálatok egész Nyugat-Európa perspektívájában készültek is, alapvetően észak-itáliai anyagra épülnek, ami ebben az időszakban a leggazdagabbak közé tartozott. E megközelítés magyarázata az, hogy a munkát a milánói állami egyetem régészeti szekciójának tudományos iskolája végezte, mely feladatának tekinti Észak-Itália régészeti és művészeti emlékeinek minél átfogóbb feldolgozását. A gemmák kiemelt szerepének pedig az a magyarázata, hogy a munka irányítója Gemma Sena Chiesa (nomen est omen) professzornő, a gemmakutatás nemzetközileg elismert szaktekintélye.
Az antik gemmametszés utolsó
virágkora a IV. század volt. A gemmák iránti széleskörű keresletnek ekkor már
vége volt, készítésük visszaszorult a császári udvarra. Feltámadt viszont az a
vágy, hogy az Augustus kori klasszikus stílust és ikonográfiát újjáélesszék.
Így vált ekkor a glyptika kifejezetten udvari művészetté, mely hozzátartozott
az uralkodói reprezentációhoz. Már ekkor szokássá vált, hogy koracsászárkori
kameókat, melyek a Iulius-Claudiusi dinasztia tagjait ábrázolták, átfaragták
saját koruk uralkodóivá. Másfelől a társadalom tehetős rétege az új divatú,
díszes aranygyűrűkbe rendszeresen I–II. századi gemmákat foglaltatott bele,
minthogy ezekhez már könnyebben hozzá lehetett jutni, mint az újakhoz.
Viseletük statuszszimbólum lett a késő antik arisztokrata társadalomban.
A VI–VII. században az előkelő
öltözék részét képezték a díszes fibulák, melyekbe ugyancsak antik gemmákat
foglalt a longobárd elit. Ezek előfordulnak magas rangú Merovingok sírjaiban
is. A kor kereszténysége a klasszikus emlékeket saját hagyománya élő részének
tekintette. A gemmák szemükben az egyház és Krisztus magasztosságát emelték:
megjelentek Krisztus trónján, keresztjén (crux gemmata), öltözékén, kíséretének
tagjain. A földi hatalom jelvényéből a mennyei hatalom jelvénye lett.
A VII–X. század között,
különösen a Karolingok idején a legtöbb gemmát a liturgikus kellékek és az
ereklyetartók díszítésére használták fel. A templomok és monostorok nemcsak
vallási, hanem világi hatalommal is rendelkeznek, a társadalom előkelői és az uralkodók
adományokkal halmozzák el őket. Ezek közé tartozik a monzai bazilika
Evangelariuma, melyet a longobard Teodelinda adományozott a VII. század elején.
A felületén elhelyezett 6 kameo növelte az adomány értékét. A kölni dóm
hatalmas Háromkirályok ereklyetartójába több mint 300 gemma van belefoglalva.
Valóságos gyűjtemény.
A felhasznált gemmák nagyobb
részét valószínűleg antik sírokból, egykori települések területéről gyűjtötték
össze. A VIII. század végétől azonban meg-jelentek rangosabb, értékesebb
darabok is, melyek Róma császári udvarából kerülhettek az új fővárosnak,
Constantinopolisnak a kincstárába, majd pedig onnan Nyugat-Európába. Ez
összefügghet a Karolingok intenzívebbé váló keleti kapcsolataival, mely során
nemcsak technológiai ismeretek, hanem értékes tárgyak is eljutottak nyugatra.
(Ennek a folyamatnak drasztikus betetőzése volt Konstantinápoly 1204-es
elfoglalása és kirablása a keresztes hadak részéről.) Az antik gemmák
liturgikus kellékekbe való befoglalására azonban Bizáncban nem találunk példát.
Európa új királyi dinasztiái talán szükségét érezték annak, hogy adományaikkal
kifejezésre juttassák szimbolikus kötődésüket az antik uralkodói pompához.
Az értékes gemmák
beszerzésének forrásai voltak még az antik nemesfém szobrok és edények, melyekből
erőszakkal távolították el az ékköveket. Egy ilyen jelenetet őrzött meg a
monzai dóm falfreskója, melyen Teodelinda királynő meglátogatja a mestereket,
akik szétszedik a pogány szobrokat, hogy az új bazilika felszereléséhez aranyat
és gemmákat gyűjtsenek. Az értékes tárgyak zsákmányolását a vizigót vezér,
Alarik kezdte el az V. század elején Rómában, és az így felhalmozódott kincsek
bizonyára átkerültek az újabb uralkodói udvarok kincstáraiba.
Gyakran fordult elő, hogy a
római császárábrázolásokat megkülönböztetetten kezelik az újrafelhasználás
során, mert bennük látták a mindenkori uralkodók saját hatalmuk tekintélyének
megtestesítőit. A keresztény értelmezés még messzebb ment: természetesnek
vélte, hogy a császárnő-ábrázolások valójában Szűz Máriával, a
császárábrázolások pedig Krisztussal azonosak. A Lothar kereszt középpontjában
pl. egy Augustust ábrázoló kameo van elhelyezve. Az ún. Nagy Francia Kameo
Iulius-Claudiusi dinasztia tagjait ábrázoló jelenetét sokáig úgy értelmezték,
mint József egyiptomi diadalát.
A gemmák elterjedésének
felgyorsulása a XII–XIII. század folyamán bizonyára összefügg a keleti
kereskedelmi kapcsolatok erősödésével, valamint a zarándokutakkal és a
keresztes hadjáratokkal. A XV. századtól fokozatosan felhagytak a kegytárgyak
ékkövekkel való díszítésével. A gemmák gyűjtése egyre inkább úri passzióvá
vált.
A számos esettanulmány közül a
legterjedelmesebb – a kötet harmadát kitevő – a Bresciában őrzött
Desiderius-kereszttel foglalkozik. A hagyomány szerint a longobárdok utolsó
uralkodója adományozta a Bresciában maga alapította Benedek-rendi kolostornak
753–760 között. A nagyméretű felvonulási kereszt felületén összesen 211 gemma
van elhelyezve, melyek egy részét a koraközépkorban készítették, bizonyítva
ezzel, hogy nemcsak fogyasztói voltak az ékköveknek. A kereszt alapos
restaurálása és vizsgálata alapján megállapították, hogy az észak-itáliai
kézművességnek ez a kiemelkedő emléke a IX. század első felében, vagy a közepén
készülhetett.
Nem hagyhatjuk említés nélkül
a könyv csodálatos kivitelét. A nagyformátumú kiadványban egész oldalas színes
illusztrációk sora található, szemet gyönyörködtető minőségben. Színes
albumként is élvezet nézegetni, ugyanakkor minden tanulmánya tudományos
igénnyel készült, jegyzetekkel bőségesen ellátva. Ritka eset, amikor a belbecs
és a külcsín ilyen magas szinten találkoznak egymással, méltóképpen egy mennyei
udvarhoz.
Gemme dalla corte imperiale alla corte celeste. (Gemmák a császári udvartól a mennyei udvarig) Cura scientifica di G. Sena Chiesa. Universitá degli Studi di Milano, 2002. 227 o.
Gesztelyi Tamás