Klió 2005/2.
14. évfolyam
KORA
ÚJKOR
Német–magyar szellemi
kapcsolatok a reneszánsz korában
2001. szeptember 24–26. között a wolfenbütteli Herzog August Könyvtárban a korai újkor német-magyar szellemi kapcsolatait vizsgáló tudományos konferenciára került sor, amelyet a vendéglátó intézmény és a Magyar Tudományos Akadémia reneszánszkutató munkacsoportja közösen szerveztek. Wilhelm Kühlmann heidelbergi és Anton Schindling tübingeni professzorok szerkesztői tevékenysége nyomán, a Tübingeni Egyetemi Szövetség anyagi támogatásával, 2004-ben nyomtatásban is megjelenhetett az ülésszak teljes anyaga Deutschland und Ungarn in ihren Bildungs- und Wissenschaftsbeziehungen während der Renaissance címen, a Contubernium, Tübinger Beiträge zur Universitäts- und Wissenschaftsgeschichte sorozat 62. köteteként.
A szóban forgó tanulmánykötet
írásai a Mohács utáni évtizedek német-magyar művelődési kapcsolataival
foglalkoznak. Közismert tény, hogy a történelmi Magyarország világa ez idő tájt
többszörösen is megosztott: a geopolitikai adottságaiból következő hagyományos
etnikai sokszínűséghez ekkor politikai széttagoltság és egyre élesedő
felekezeti megosztottság társul. A korabeli hazai szellemi elit a szétzilálódott
közigazgatás és iskolaügy következtében a korábbiaknál is erősebben rá van
utalva a nyugat-európai, elsősorban német egyetemekre. A német–magyar
kapcsolatok fölértékelődéséhez a lutheri, majd a helvét reformáció gyors
térhódítása is hozzájárul. Az új eszmék terjesztésében nem csekély szerepet
játszik az észak-magyarországi (cipszer) és az erdélyi (szász) városok német
ajkú polgársága.
A kiadvány 13 tanulmánya két
nagy tömböt alkot. Az első négy tanulmány Rahmenbedingungen (Kerettörténet)
összefoglaló címmel a korabeli német és magyar gondolkodók működésének
történeti kereteit igyekszik fölvázolni, míg a további kilenc írás a két ország
szellemi élete néhány kiemelkedő alakjának és a kor meghatározó szellemi
irányzatainak bemutatására vállalkozik.
A nyitó tanulmányban Franz
Brendle (Tübingen) a Habsburg politika fényében vázolja a XVI–XVII. századi
magyar világot (Ungarn in der Politik des Hauses Habsburg im 16. und frühen 17.
Jahrhundert). Hangsúlyozza, hogy a Balkán irányából megjelenő török veszély és
a török ellen Magyarországnak nyújtott birodalmi segítség egy időre még
stabilizálta a Német-Római Birodalom politikai helyzetét, s feltétlenül
hozzájárult a formálódó német nemzeti identitás erősödéséhez. E jelenségnek
irodalmi szempontból jelentős hozadéka a latin és német nyelvű, késő humanista
szellemiségű, török tematikájú irodalom.
Matthias
Asche (Tübingen) a magyarországi és
erdélyi diákok németországi egyetemjárásáról értekezik (Bildungsbeziehungen
zwischen Ungarn, Siebenbürgen und den deutschen Universitäten im 16. und 17.
Jahrhundert). A tanul-mányíró úgy látja, hogy a XVI. század közepétől kezdve a
felekezeti hovatartozás egyértelműen meghatározza a peregrináció irányát, azaz
az egyetemválasztást: a lutheránusok elsődleges célpontja Wittenberg, majd a
századforduló és a harmincéves háború közötti időszakban a reformátusok körében
Heidelberg jut hasonló szerephez. A katolikus diákok viszont a jezsuiták által
alapított gráci egyetemet látogatják nagy előszeretettel. Asche meglátása
szerint a katolikus egyetemjárás kérdéskörének a szakirodalom eddig kevesebb
figyelmet szentelt, mint a protestáns peregrinációnak. Ennek okát abban látja,
hogy a Habsburg hatalmi érdekeket is kiszolgáló katolikus lelki megújulás
problémája még ma is kevésbé érdekli a nemzeti szellemű történetírást, mint a
protestáns szellemiség kérdése, amely helyzeténél fogva a defenzióba
kényszerült nemzeti tudat kifejezőjévé vált.
Fata
Márta (Tübingen) tanulmánya a lutheri
és a svájci reformáció magyarországi elterjedésének felekezeti és etnikai
vonatkozásait elemezve érdekes kísérletet tesz a jelenség tipológiai leírására
(Deutsche und schweizerische Einflüsse auf die Reformation in Ungarn im 16.
Jahrhundert. Aspekte der frühneuzeitlich-vormodernen Identität zwischen Ethnie
und Konfession).
A
kerettörténeti részt Imre Mihály (Debrecen) tanulmánya zárja, amely a
török elleni harc retorikatörténeti összefüggéseit igyekszik föltárni (Der
ungarische Türkenkrieg als rhetorisches Thema in der Frühen Neuzeit). Imre
Mihály úgy látja, hogy az állandósult török veszély tudatosítja a magyarságban
saját történeti, sőt „üdvtörténeti” szerepét („antemurale Christianitatis”), s
ennek következtében a XV. század végétől kezdve felekezeti hovatartozástól
függetlenül a német és a magyar irodalomban egyaránt kialakulnak a török
tematika retorikai közhelyei, s ezek mintegy kétszáz esztendőn át erőteljesen
formálják a retorikus beszédmódot.
A
kötet Personen und geistige Strömungen (Alkotó személyiségek és szellemi
áramlatok) című, terjedelmesebb második fejezetének nyitó tanulmányában Balogh
F. András (Budapest) a XVI. század első felének német-magyar irodalmi
kapcsolatait veszi szemügyre (Literarische Querverbindungen zwischen
Deutschland und Ungarn in der ersten Hälfte des 16. Jahrhunderts). Ez az európai
művelődés utolsó olyan pillanata, amikor a reformációval megjelenő új
irányzatok és felekezeti csoportosulások még nem szabdalták szét a kontinens
szellemi térképét.
Ulrich Andreas Wien (Landau) ezt követően Brassó városának példáján a
humanista műveltségelemekkel vegyített városi reformáció kérdését járja körül
(„Sis bonus atque humilis, sic te virtusque deusque / Tollet is excelsum,
constituetque locum „. Die humanistische Reformation im siebenbürgischen
Kronstadt: Johannes Honterus und Valentin Wagner). Értekezésének középpontjában
a két jelentős erdélyi szász reformátor, Johannes Hunterus és Valentin Wagner
tevékenysége áll.
A XVI. századi német–magyar
szellemi kapcsolatok egyik izgalmas, de mind máig csupán részleteiben feltárt
területe Philipp Melanchthon (1497–1560) hatása. A humanista műveltségű tudós
korán csatlakozott Lutherhez, és segítette tanainak megfogalmazásában. Ő
állította össze az augsburgi hitvallást (1530), majd annak tíz évvel későbbi,
módosított változatát is. A wormsi és a regensburgi birodalmi gyűlésen a
protestantizmus érdekeit képviselte. Köztudott, hogy Luther halála után a
szabad akarat kérdésében Erasmus, az úrvacsora értelmezésében pedig Kálvin
felfogásához közeledett. Ezzel némileg meg is osztotta a korabeli német protestantizmust.
Magyar diákok wittenbergi peregrinációja révén Melanchthonnak hazánkban is szép
számú követője akadt, különösen a kálvini reformáció felé tájékozódó teológusok
körében.
A kötet több tanulmánya is
érinti a magyarországi Melanchthon-recepció kérdését. Krista Zach (München) a reformáció
százada német nyelvű katekizmusainak magyarországi fogadtatását vizsgálva új
adalékokkal gazdagítja ezt a kérdéskört [„Eine kleine Biblia” – Rezeption und
Resonanz des reformationszeitlichen Kathechismus im historischen Ungarn
(1530–1640)]. Keserű Bálint (Der
Fall Imre Újfalvi. Die reformierte Opposition in Ostungarn und die
Melanchthon-Anhanger in Sachsen) és Ötvös Péter (Aus Wittenberg heimgekehrt.
Möglichkeiten und Grenzen der Aktivitat in der Heimat) szegedi kutatók
tanulmányai Újfalvi Imre, illetve néhány észak-magyarországi város
(Kassa, Bártfa, Eperjes) konkrét példáját szem előtt tartva elemzik azt a
Melanchthon szellemisége által motivált humanista magatartásformát, amely a
lutheri és a kálvini szemlélet között egyensúlyoz. Mivel a melanchthoni
világkép vizsgálata az utóbbi években a német kutatásnak egyik meghatározó
témájává vált, a magyar szerzők megállapításai – s ezáltal a feltárt magyar
párhuzamok – a nemzetközi kutatásnak is komoly impulzusokat adhatnak.
Az utóbbi évtizedekben a
történetírás nemzetközi szinten megkülönböztetett figyelemmel közelít a régi
századok mindennapjaiba betekintést nyújtó műfajokhoz, ilyenek tulajdonképpen a
naplók, útleírások, családi és gazdasági följegyzések. Németh S. Katalin (Budapest)
tanulmánya az ulmi illetőségű Veit Marchthaler Magyarországról szóló úti
beszámolóját (Eine wieder entdeckte Reisebeschreibung. Veit Marchthaler,
Ungarische Sachen, 1588) mutatja be. Marchthaler 1588-ban kelt feljegyzéseiből
a felekezetileg, etnikailag, politikailag erősen megosztott Magyarország
hétköznapjainak színes palettája tárul elénk. Szabó András (Budapest) a
vorarlbergi származású, Kopernikusz-követő humanista, Georg Joachim Rheticus
észak-magyarországi tartózkodásáról, elsősorban kassai kapcsolatairól
értekezik. Írásából nyilvánvalóvá válik, milyen kiemelkedő szerepe volt Kassa
városának a kései humanizmus és a reformáció eszméinek közvetítésében (Der
Copernicus-Jünger Georg Joachim Rheticus in Ungarn).
Mint fentebb már láthattuk, a
XVI–XVII. század fordulóján a magyar protestáns diákok egyetemjárásának
elsődleges célpontjává Heidelberg válik. Robert Seidel (Frankfurt am
Main) tanulmánya a kutatás számára korábban szinte teljesen ismeretlen korabeli
dokumentumok vizsgálatával új adalékokkal gazdagítja a pfalzi–magyar szellemi
kapcsolatok kérdését (Der ungarische Späthumanismus und die calvinistische
Pfalz).
A kötet záró tanulmányában Achim
Aurnhammer (Freiburg) Martin Opitz erdélyi kapcsolataival foglalkozik
[Tristia ex Transilvania. Martin Opitz’ Ovid-Imitation im siebenbürgischen Exil
(1622/23)]. Köztudott, hogy a neves XVII. századi sziléziai költő és esztéta
(az első német poétikai munka szerzője) 1622–23-ban a gyulafehérvári református
főiskola tanára volt, s eközben az Erdélyben előkerült római kori latin nyelvű
feliratokat is tanulmányozta. Opitz erdélyi tartózkodása a XVII. századi
német-magyar kapcsolatok egyik igen figyelemreméltó mozzanata.
A szóban forgó kötet, amely a
kora újkori német–magyar művelődési kapcsolatok kutatásában minden túlzás
nélkül mérföldkőnek tekinthető, Magyarország uniós csatlakozásának évében
jelent meg. Ez a körülmény szimbolikusan is példázza azt, amit a kötet egészét
áttanulmányozva az olvasó érezhet, hogy a közös európai identitás gyökerei
jórészt az antikvitás örökségét újraértelmező európai humanizmus és az
egyetemes kereszténység megújulását eredményező XVI. századi reformáció
szellemiségéből eredeztethetők.
Deutschland und Ungarn in ihren Bildungs- und Wissenschaftsbeziehungen während der Renaissance (Német–magyar szellemi kölcsönhatások a reneszánsz korában). Szerk. Wilhelm Kühlmann és Anton Schindling, Wolfram Hauser közreműködésével. Franz Steiner Verlag. Stuttgart, 2004. 292 o.
Győri L. János