Klió 2005/2.
14. évfolyam
KORA
ÚJKOR
A lovagi akadémiák és a
nemesség képzése a XVI–XVIII. században
A művelődéstörténet sokáig periférikus részét jelentette a történettudománynak, különösen, ha az a „sötét középkorról”, illetve az abból kifejlődött kora újkorról értekezik. A francia történetírás az utóbbi időben kísérletet tesz arra, hogy az ún.„sötét lyukakat” világossá tegye, és az Annales-iskola célkitűzéseihez híven megteremtse a kontinuitást a középkor és az újkor között ezen a területen is. Erre a feladatra vállalkozott Corinne Doucet történész (professeur certifié de l’Université Michel-de-Montaigne, Bordeaux) is, akinek fent említett tanulmánya folytatása az 1998-ban megvédett doktori disszertációjának.
A szerző azon kapcsolódási
pontokat keresi, amelyek összekötik a középkori lovagi kultúrát a XVII–XVIII.
századi kifinomult udvari etikettel, bemutatják formafejlődésének útját,
valamint belső politikai, gazdasági és társadalmi tartalmát. Mivel a XV. század
végétől kezdve a francia uralkodók több alkalommal is kísérletet tettek arra,
hogy politikai befolyásukat kiterjesszék Itáliára, óhatatlanul is importálták
országukba az ekkor fénykorát élő új szellemiséget, a humanizmust és a hozzá
kapcsolódó művészeti irányzatot, a reneszánszot.
Ennek a gondolkodásmódnak a
neves gyermekei közé tartozott az író Rabelais és a bordeaux-i városi
tisztviselő esszéista Michel de Montaigne, akik műveikben különös hangsúlyt
fektettek az ideális új szemléletű nevelésnek, amelynek a középpontjában a
hagyományos jellegű fizikai, illetve a modern humanista képzés harmonikus
egyensúlya valósul meg. Reális koncepció volt-e ez, vagy csupán néhány kiváló
elme thelemai utópiája?
A választ kétségkívül a
realitás talajára, a toposzt pedig Franciahon kies tájaira helyezi a szerző. A
középkortól a francia forradalomig tartó időszakban ugyanis a lovagi akadémiák
széles körben elterjedtek a francia területeken, s akkoriban ezek képezték az
udvari nevelés kiemelkedő helyeit. Elsődleges céljuk a nemesség sokoldalú
tanítása és képzése volt, mely koncepció az idők folyamán fokozatosan módosult,
és előtérbe került a külső megjelenés és viselkedés művészete, amely elsősorban
a társadalmi státuszt hivatott megfelelően tükrözni.
Az akadémiák a XVI. századtól
kezdve annak a nemesség felől jelentkező igénynek próbáltak megfelelni, amely
úgy kívánta megkímélni az ifjú nemest a semmittevéstől, hogy ugyanakkor
rangjának megfelelő képzésben részesüljön. Széles körű elterjedésüket és sikerüket
az erőteljes itáliai hatásnak, az ún. proto-akadémiák létezésének és a
monarchia megfelelő képzettségű, lojális udvari emberek iránti igényének, mint
alapvető tényezőnek tulajdonítja a szerző. Az új szellemiség kulcsfogalma a
„civilité”, a nemesi léthez méltó alaptulajdonság, amelynek a kialakításához
olyan művek adtak útmutatást, mint a Pierre Charron által 1608-ban publikált
Traicté de sagesse, Antoine de Courtin Nouveau traité de civilité című
értekezése, vagy Jean du Peyra 1562-ben közzétett Galatée ou la maniere et
fasson comme le gentilhomme se doit de gouverner en toute compagnie titulusú
tanulmánya.
A lovagi akadémiák itáliai
eredete kétségtelen; a XVI. század előtt ugyanis a fiatal francia nemesség
előszeretettel látogatta az Alpoktól délre található ilyen típusú
intézményeket. A hazatértek olaszos szokásait bírálta a kortárs Thomas
Pelletier, szorgalmazván olyan hasonló jellegű hazai iskolák felállítását,
amelyek megkímélnék a családokat a költséges tanulmányutaktól. Sok itáliai
tanított, vagy tartott fenn akadémiát
Franciaországban, de a későbbi francia mesterek is gyakran rándulnak át
Itáliába, pl. Salomon de La Broue huzamosabb ideig tartózkodott Nápolyban.
Valószínű, hogy az itáliai modell elterjedését megkönnyítette a proto-akadémiák
megléte. Példa erre Rouen városa, ahol 1369-ben V. Károly megalapította a
Société du Jardin de l’Arc-ot Bouvreuil külterületén, amelyben később a
reneszánsz akadémia és a középkori iskola típusa közötti átmenetet jelentő, az
itáliai Francisco del Campo által vezetett akadémia működött. Nemsokára
Franciaország egész területén megjelennek ezek az intézmények, így a XVI.
században már működtek belőlük Caen, Saumur, Tours, Nevers, Lyon, Brouage és
Toulouse városokban is. A fejlődés a XVII. és a XVIII. századokban tovább
folyt; közel 44 város fogad már ilyenfajta intézményt.
Jogi státuszukat tekintve ezek
az iskolák a legváltozatosabb formákat mutatták, s bár Mark Motley
„private businessnek” nevezi őket, a kép ennél sokkal összetettebb, és híven
ötvözte a középkori eredetű privilégiumok sokféleségét, valamint a
centralizációra törekvő királyi hatalom aspirációit. Erre a sokszínű
kapcsolatrendszerre semmiféle sablon sem húzható, habár természetesen mindig
felfedezhetők közös pontok is.
Az akadémia megnyitása
általában egy olyan lovászmester megjelenésével kezdődött, aki egy ilyen
jellegű intézményt kívánt megnyitni az adott városban. Ha a szóban forgó város
engedélyt adott az iskola létrehozására, akkor kezdődtek a szükséges épületek
építési munkálatai. Miután III. Henrik uralkodása idején Franciaország
főlovászmestere ellenőrzése alá vonta a lovagi akadémiákat, a városi engedély
királyi adománylevéllel is párosulhatott, s így az intézmény „királyi
akadémiává” vált. Ezeket a privilégiumokat gyakran különböző formákba foglalták,
így viselték a brevet, comission és charge titulosokat is, amelyek által
biztosított jogokat a városi testületek többé-kevésbé honorálták is. Esetenként
ugyanabban a városban több, egymással versengő akadémia létét is
konstatálhatjuk, pl. Toulouse-ban 1711-ben a városi tanácsülés jegyzőkönyve
szerint már több mint 40 éve négy ilyen iskola műkö-dött párhuzamosan. Ezek az
intézmények állandó összetűzési pontot jelentettek a három főszereplő, vagyis a
személyükben független lovászmesterek, a városok és a központi hatalom között.
Az állam kísérletet tett egyre inkább a szárnyai alá venni azokat, miközben
finanszírozásuk terheit megpróbálta a városokra testálni.
Ami a tulajdonviszonyokat
illeti, csak a lovak tartoztak a lovászmesterhez, a területet és a felszerelést
a város bocsátotta az alapító rendelkezésére. Ez utóbbi gyakran ellátást is
biztosított a lovászmester számára – de nem kötelező jelleggel – annak fejében,
hogy az adott város tanulóinak ingyen leckéket tartott. Az épületek működtetése
és karbantartása azonban a mester feladata volt. Egyes városok, mint pl.
Marseille vagy Lyon, rendszeres pénzügyi támogatásban részesítették a
lovászmestert egy 1778-ban, a városi tanács által, a királyi főlovászmesterhez
írott levél tanúsága szerint. Az akadémiák ugyanakkor nemcsak a helyi
nemességet aktivizálták és képezték, hanem jelentős gazdasági haszonnal is
kecsegtettek, mivel növelték a város vonzerejét és presztízsét. A helyzetet
bonyolította, hogy magukon a városokon belül is hatalmi érdekek feszültek egymásnak;
a XVII. századtól kezdve az öröklött nemesség társadalmi menedékhelyeivé váltak
a feltörekvő kereskedelmi burzsoáziával szemben, így biztosítván egyúttal a
tartományi hivatalnokképzés és utánpótlás gazdaságos megoldását, és a
kontinuitás biztosítását a „noblesse d’épée” és a „noblesse de robe” között.
Felvetődik a kérdés, hogy
milyen is volt az az oktatás, amely egyaránt volt hivatott megvalósítani
Montaigne álmát és az államrezon követendő parancsát.
A képzés elsődleges célja az
öröklött nemesi állapot tartalommal való kitöltése, s így a fennálló társadalmi
viszonyok jogosságának gyakorlati legitimálása. A csupán hadviselési képességet
biztosító középkori lovagképzés eleganciává módosult a nemesi önmegvalósítás
színterén. Az oktatás két alapvető részre tagolódott: a tisztán fizikai
jellegű, illetve a szellemi képzésre. A fizikai képzés alapeleme a lovaglás
volt, amelyhez a későbbiek során társultak a tánc, a vívás és az íjászat
tantárgyak. A lovaglás során az ifjú nemesek előbb az alapvető technikákat,
mint pl. a poroszkálás, az ügetés, a vágta stb. sajátították el, majd utána
jöttek a különféle irányú mozgássorok és ugratások. Végül a lovaglás a harci
elemek begyakorlásával fejeződött be. A ló és a vele való együttműködés tehát a
nemesi elithez tartozás státusszimbólumává vált. A lovak az akadémiák
legfontosabb kellékei voltak, és alapvetően befolyásolhatták az intézmények
sikerességét. A korszakban végig a spanyol típusúak jelentették az etalont,
szerepük azonban Franciaországban jóval korlátozottabb volt, mint a hírnevük. A
toulouse-i akadémia 22 lova közül csupán csak egy volt spanyol eredetű. Annál
inkább találunk azonban angol, dán, hannoveri, vagy éppen hazai földről
származó lovakat. Kiválasztásuk függött az általuk betöltött funkciótól is: a
nápolyi lovakat technikai jellegű feladatok végrehajtására, az andalúziaiakat
harcászati feladatokra, míg az angolokat elsősorban vadászatra használtak. A
XVIII. században áruk 500 és 1000 livres között mozgott. A többi fizikai
jellegű oktatás főleg a lovaglás kiegészítéseként játszott szerepet, mivel a
vívás és a tánc megfelelő ismerete elengedhetetlen volt a társasági életben
való fesztelen viselkedésformák kialakításához.
Az intellektuális ismeretek
jelentősége a korszakban folyamatosan nőtt: a nyelvek, a matematika, a hadi
építészet oktatása fokozatosan kiegészült az instrumentális és vokális zene, a
rajz, a földrajz, a történelem, a térképészet és a jog tantárgyak tanításával.
Ezeknek a tanítását természetesen megfelelő végzettséggel rendelkező magántanárok
biztosították. Az intézmények kizárólag nemesi származású ifjakat fogadtak,
akik összetartozásukat hangsúlyozandó egyenruhát voltak kötelesek viselni.
Mivel a különböző támogatások esetlegesek voltak, az akadémiák fönntartását
elsősorban a diákok tandíjából finanszírozták; pl. Caen-ban 1769-ben a
bentlakók 1320, míg a externátusok 600 livres-t fizettek évente. A diákok
számát és személyét illetően a források hiányában csak becslésekre lehet
támaszkodni. Csak az angers-i akadémián tanulókról rendelkezünk két időszakra
vonatkozó teljes listával, amely 1601 és 1635 között 649, illetve 1755 és 1790
között 482 nevet sorol fel. A helyi nemesség soraiból kikerülő ifjak mellett,
az akadémiák egész Európára, sőt az Antillákra és Amerikára kiterjedően fogadtak
diákokat. Az angers-i akadémiát fennállása során látogatták ír, skót, svájci,
német, dán, holland, flamand, nápolyi, cseh, lengyel, orosz és amerikai diákok
is. Olyan nevek is szerepelnek ezen a listán, mint: le baron Fréderick de
Pappenheim 1629-ben, vagy William Pitt 1724-ben, stb. A mobilitás az akadémiák
között igen csekély volt, a nemesi dinasztiák ragaszkodtak a számukra már jól
bevált intézményekhez. A tanulmányi idő ritkán lépte túl az 1 évet, amelynek az
oka a magas költségekben keresendő; ez alól csupán a lovászmester kiszemelt
utódja volt kivétel, aki gyakorlatilag az egész életét az intézmény keretén
belül töltötte le.
Az eddig feltárt források
alapján 130 lovászmestert ismerünk név szerint, akik közül a legtöbben franciák
voltak, de akadtak közöttük külföldi származásúak is, pl. Francisque del Campo
és Janus Geronimo Nápolyból, vagy Jean Christophe de Gosse Düsseldorfból. Ami
felekezeti tartozásukat illeti, kizárólag katolikusok vagy rekatolizált
protestánsok voltak. Portréik alig-alig maradtak fenn, holott jelentőségük
kiemelkedő volt a korszak szellemi életében.
A lovagi akadémiák a XVIII.
században élték fénykorukat Franciaországban, s mintaként szolgáltak egész
Európában a hasonló jellegű intézmények felállításában. A forradalom idején
többségük, mint elavult intézmények bezárásra ítéltettek. A császárság idején
néhányuk újjászületett, hogy nem-sokára átadja helyét a XIX. századi polgári
intézményeknek, és csupán egy elmúlt korszak dicsőséges emlékeként éljenek
tovább.
Corinne Doucet: Les académies équestres et l’éducation de la noblesse (XVIe–XVIIIe siécle). (A lovagi akadémiák és a nemesség képzése a XVI–XVIII. században). In: Revue Historique, N0 628, octobre 2003, 127e année – TOME CCCV/4; 818-836. o. Presse Universitaires de France, Paris
Bárczi László