Klió 2005/2.
14. évfolyam
KORA
ÚJKOR
Az oroszországi bürokrácia
I. Péter korában
L. F. Piszarkova tanulmánya az Otyecsesztvennaja Isztorija című orosz történettudományi folyóirat 2004/1. és 2. számában jelent meg. Az elsőben a hivatalnoki kar összetételét és létszámát, a másodikban pedig a szolgálat körülményeit és a bürokrácia sajátosságait vizsgálja. Rámutat, hogy a XVIII. század első negyedének adminisztratív reformjai következtében az intézmények száma kétszeresére nőtt, amiből az adódik, hogy a hivatalnokok létszáma és a fenntartásra fordított kiadások is ugyanilyen arányban emelkednek, és a rendszer valóban korszerűsödik. Mint az első rész hat statisztikai táblázatából láthatjuk, az előbbiek nem következtek be. Fontos annak kiemelése is, hogy I. Péter korában három adminisztratív modell: a prikáz alapú (1682–1709), a kormányzósági (1710–1718) és a kollégiumi (1719–1725) követte egymást. A szerző archív és monografikus (N. F. Gyemidova, P. N. Mrocsek-Drozdovszkij, A. N. Medusevszkij és I. K. Kirilov művei) kútfői alapján utal arra, hogy a források adatai nem teljesek, és problematikus az intézmények és a hivatalnokság csoportosítása. Így nehéz pontos statisztikát összeállítani.
A
szerző először a központi államapparátusból a szenátust és kancelláriáját
elemzi. Az utóbbi hivatalnokainak számát és illetményét a kormányzat az 1710-es
években gazdasági okokból csökkentette. A kollégiumok elnökei oroszok,
alelnökei külföldiek voltak, egy-egy kivétellel. A livóniai és esztlandiai
születésű hivatalnokoknak nem volt birtokuk, ezért fő jövedelemforrásuk
pénzellátmányaikból származott. Igen lényeges, amit Piszarkova a központi
hivatalszervezet 1720-as és 1726-os nagyságáról és (az I–V.,VI–VIII. és IX–XIV.
osztályokba soroltan) csoportmegoszlásáról (a 22. és a 24. oldalon az 1.
táblázat) kifejt. Miközben az intézmények száma a két időpont között nőtt, a
hivatalnokok száma 10 százalékkal csökkent. A felső és a középső rétegeknél
növekedés, míg az utolsó hat osztálynál csökkenés figyelhető meg. 1726-ban
jelentős azon hivatalnokok száma, akik a hadseregben kezdték szolgálatukat. A
kincstárból fizetett bürokraták és a nemesi kancelláriai titkárok a svéd
irányítási modellt, míg a nemesek választói gyűlése által kijelölt hivatalnokok
a régi országos (zemszkij) orosz választási elvet testesítették meg. Míg az
utóbbi a központi apparátusnál kivételszámba ment, addig a helyi igazgatás
esetében fontos és szükséges volt.
A vidéki intézmények
hivatalnoki létszáma 1717 és 1726 között 30 százalékkal csökkent. Piszarkova
utal arra, hogy az előbbi folyamatban szerepet játszott a kollégiumi reform és
általában a központi apparátus tekintélyének helyreállítása. A helyi
közigazgatás felső- és középrangú tagjai a hadseregből kerültek ki. A
kormányzósági hivatalnokok több mint 80 százaléka az alsó, IX–XIV. osztályba
tartozott. A helyi közigazgatás kancelláriáiban az ott dolgozó 3316 főből 1602
a kisegítő személyzethez sorolható, és ehhez még hozzá kell tenni, hogy az 1711
hivatalnokból 1333 nem állami intézményekben tevékenykedő, kincstári fizetést
nem kap, ún. „választott bürokrata” volt (3. tábl.: 28. o.).
Az 1699-es városi reform után
a városi közigazgatás igazi átalakítása 1721-ben a főmagisztrátusi szabályzat
megalkotásával és a városokat irányító testületek tagjainak a rangtáblázat
szerinti osztályokba való besorolásával ment végbe. A magisztrátusok tagjait, a
vezetőket és a tanácsosokat a lakosság választotta és tartotta el, nem a
kincstár, azonban mint A. A. Kizevetter és I. I. Gyityatyin
rámutatott, a városirányítás összefonódott az állami közigazgatással. Külön
hivatalokban írnokok állították össze az adásvételi és más dokumentumokat és
intézték az ezekkel kapcsolatos ügyeket felsőbb felügyelet mellett. Részben
választott jellegű volt „a törvényesség betartását titkon felügyelő” ügyészi
(fiskális) rendszer. A főügyészt a jelöltek közül a szenátus, illetve maga a
cár választotta ki. Az 1720-as évekre a fiskálisok, mint arra V. O. Kljucsevszkij és T. Barszov utalt, regionálisan és kollégiumok szerint
behálózták az országot és az egész államapparátust. A rangtáblázat alapján az
ügyészeket, erősítve az ő ellenőrzésüket is, tisztségük szerint osztályokba
sorolták, és katonai rangot kaptak. Az azonban, hogy nem a kincstár fizette őket,
hanem az általuk (egyébként felelősségük vállalása nélkül) feljelentettek
bírságaiból részesültek, a helyzetükkel való visszaélésekre, sőt
bűncselekményekre vezettek. Ugyanakkor az általuk kezdeményezett és magas
köröket érintő korrupciós ügyek nem jártak együtt az intézmény és az egész
rendszer megszilárdulásával.
Az előző részből kiviláglik,
hogy a kormányzat, az adózó közösségek választott szervei és képviselői
kivételével, megkísérelte bürokratizálni a helyi közigazgatást. Az
adóbeszedésnél pl. megpróbált a nyugalmazott katonákra támaszkodni. Hamar
kiderült azonban, hogy a továbblépést nemcsak a szakemberek hiánya akadályozta,
hanem az is, hogy az ország gazdasági erejét felülmúlták a pénzügyi szféra
bürokratizálódásának pótlólagos kiadásai. I. Péter idején a helyi igazgatásban
fennmaradt a választott tisztségviselők túlsúlya, és noha egy részük pozíciója
közelített az állami hivatalnokokéhoz, többségüknél a hivatalviselés a korábbi
állapothoz képest nem változott.
A hivatalnokság létszáma
függött a kormányzóságok adminisztratív súlyától, státuszától és a
közigazgatási reformok hatásától. Gyorsan nőtt a két fővárosi kormányzóság
hivatalnokainak száma és ezen belül a magasabb rangúak aránya. A központi és a
helyi közigazgatás létszámarányait és bennük a hivatalnokság 1698 és 1726
közötti tagolódásának alakulását jól tükrözik az 5. táblázat (34. o.) adatai. A
központi hivatalokban dolgozókkal szemben nőtt a helyi szervekben tevékenykedő
bürokraták száma. Az államapparátus 1715 és 1726 közötti növekedése az alsó
hivatalnoki rétegek létszáma emelkedésével magyarázható, miközben a
főhivatalnokok aránya csökkent. 1726-ra az intézmények száma
megkétszereződött, miközben személyi állományuk csökkent, azaz egy szervre és
egy alattvalóra egyre kevesebb ügyintéző jutott. I. Péter ural-kodásának
végén csak két vidéki intézmény (a vajdai kancellária és a pénzügyi hivatal)
bürokratizálódott. Velük szemben pl. a kerületi (ujezdnij) városokban a
Moszkvai Oroszország idejéből fennmaradt „adózó önkormányzati közösségek”
tagjai láttak el közigazgatási funkciókat. A cár újításait módosították az
orosz hagyományok: azaz a korabeli igazgatási rendszer felemás átalakulásának
történeti okai voltak. Piszarkova ugyanakkor újdonságként emeli ki az állami
intézmények struktúrájának, személyi állományának és ellátmányi rendszerének
egységesítését.
A polgári hivatalnokok
megélhetésének fő forrása a XVIII. század első negyedében pénzbeni fizetésük
volt. Ugyanakkor Kljucsevszkij számítása szerint egy XVII. századi rubelnek
1701 és 1730 között kilenc felelt meg: azaz közben elértéktelenedett. Az
infláció és az áremelkedés ellenére a hivatalnokok fizetése a régi szinten
maradt. Az írnokok esetében pénzilletményük a létminimumhoz sem volt elég. A
kincstár állandó pénzhiánya és a háború miatt rendszertelenül (néha évekig) nem
fizették a hivatalnokokat, miközben kötelezettségeik nőttek. Így a vidéki
tisztviselők egy részénél fennmaradt a régi „táplálási rendszer” (kormlenyije
ot gyel) is. Az 1715-ös státus-táblázat után a hivatalnokok tisztségüktől és
szolgálati helyüktől függően kapták fizetésüket. Jellemző, hogy a svédek egy
tartomány (Livónia) apparátusára többet költöttek mint az oroszok az egész
guberniumi hálózatra. Így joggal írta P. N. Miljukov, hogy az alkalmazandó svéd intézmények túl
drágák és nem felelnek meg Oroszország gazdasági fejlettségének.
A kollégiumok felső és alsó
szintű alkalmazottainak pénzbeni fizetése közt nagyobb különbségek voltak, mint
a guberniumi igazgatásnál (7. és 8. tábl.: 6. és 8. o.). Az idegen hivatalnokok
több fizetést kaptak az oroszoknál. A pénzbeni ellátmányt naturális (rozsliszt,
zab és kása) juttatás egészítette ki. A. N. Medusevszkij kiszámította, hogy a
központi hivatalok tisztviselői 1721-ben mind pénzben, mind naturális
ellátmányban kevesebbet kaptak, mint 1715-ben: azaz anyagi helyzetük romlott.
1715 és 1725 között a költségvetés krónikus deficitje miatt az államapparátus
fenntartásával kapcsolatos gondok egyre szaporodtak. A kormányzat a pénzbeni
fizetés alapelveit a gyakorlatban nem tartotta be, amit jogszabályokkal
alapozott meg. 1723-ban pl. külön rendelet írta elő, hogy a pénzbeni fizetésnek
csak a negyedét kaphatják meg a hivatal-nokok, míg a természetbeni juttatást az
állam visszatartotta. A rangtáblázat előkészítésekor a kormányzat megkísérelte
emelni a polgári szolgálat presztízsét, azonban a hadsereg és a flotta és a
velük kapcsolatos adminisztráció elnyelte a büdzsé kiadásainak nagy részét. Az
államigazgatás I. Péter uralma utolsó éveiben a maradékelven alapult. A
kormányzat a ráfordított összegek csökkentésére törekedett.
Az előbbiek nyomán a
hivatalnokok között elterjedt a megvesztegetés, az állami javak elsikkasztása
és más visszaélések. Piszarkova elemzi ezek okait, jellegét, a velük
kapcsolatos törvényhozást, a hivatali bűntettek büntetését. Az előbbi tematika
már szerepelt az 1649-es Országgyűlési Törvénykönyvben, azonban tömegessé és az
apparátus felső szintjeit elérővé, mint Sz. M. Szolovjov, M. M. Bogoszlovszkij és D. O. Szerov
rámutatott, csak I. Péter korában vált. Fő ok, hogy a hivatalnokok, rossz
fizetésük miatt „igazolva látták” a megvesztegetéseket, az adók nagyobb mérvű
és saját hasznukra való behajtását. A kishivatalnokok visszaélései
jelentéktelennek tűnnek a főrangúak bűneihez képest. A. D. Mensikovot és
társait, a negatív jellemvonásokon kívül az is motiválta, hogy a nagy
változások kora számukra szédületes karriert és mesés vagyont „kínált”. I.
Péter 1711 és 1720 között rendeletek sorával fokozta a hivatali bűnesetek
felderítését, és szigorította büntetésüket. Az 1714. dec. 24-i rendelet a
fizetésen kívül minden más jövedelemszerzést bűncselekménynek minősített.
1715-ben külön rendeletben tették kötelezővé a bűntettek jelentését. Az 1720.
febr. 23-i jogszabály konkretizálta a megvesztegetés fogalmát. Közben a cár megpróbált
a hivatalnokok vallásos és hazafias érzelmeire is apellálni. Mindazonáltal több
szerző Péter uralmát a terror, a kegyetlen törvények és bűnüldözés korának
tartotta, megjegyezve, hogy a cár még így sem érte el célját. Piszarkova
kiemeli a kor legnagyobb bűnügyeit, köztük a rezsim vezetőit érintő, 1714-15.
évi ügyet.
A szerző bemutatja a korszak
hivatalnokainak életformáját. Szól az államapparátus fővárosi és vidéki
épületeiről, helyiségeiről és berendezésükről, az ott található
jogszabályokról. Ezek alapján a neves történész, Ju. V. Gotyje nem sok
különbséget látott a prikázrendszer és a XVIII. század eleje hivatalnokainak
munkakörülményei között. Lényeges azonban, hogy I. Péter kormányzata nemcsak
az ügyintézést, hanem a hivatalnokok magatartását is szabá-lyozta és
egységesítette. Az 1710–20-as évek rendeletei és az 1720. évi általános
szabályzat valójában átfogták (pl. a munkanapra, a kötelező hivatalbeli
ügyintézésre és a rossz munkavégzés büntetésére vonatkozóan) az egész,
hivatalnoki létformát. Péter új bürokráciát kialakító törvényhozása a megfélemlítésen
alapult. A felügyelet és az ellenőrzés átfogó rendszere jött létre. A lakosság
így lényegében alázatos, feljelentő és engedetlen bűnös alattvalókra
tagolódott. Ilyen körülmények között megváltozott a főhatalom és a végrehajtó
szervek viszonya. A. D. Gradovszkij szerint, míg a XVII. században a
hivatal-nokok iránti bizalom érvényesült, addig I. Péternél „a bizalmatlanság
adminisztrációja” működött. Az extrém légkörben a hivatalnokok csak kis hatékonyságú
munkát végezhettek. 1724-től a bevezetett fejadót az ezredparancsnokok szedték
be, és ők ellenőrizték a kormányzókat. Így katonai jellegű igazgatás jött
létre, és a polgári szervek diszkreditálódtak. I. Péter uralmakor a kialakított
bürokratikus szisztéma távolesett a cár eredeti elképzeléseitől, és csak
külsőleg hasonlított az európai adminisztrációra. A korabeli orosz társadalom
és gazdaság fejletlensége miatt kevés új bürokrata állt rendelkezésre, és
eltartásukra sem volt elegendő pénz. Így fennmaradt az archaikus „táplálási
rendszer”, és a hivatalnokok többségének életnívója a létminimumot sem érte
el. Az előző körülmények leküzdésében nem segített a szigorú felügyeleti
rendszer sem. A svédektől kölcsönvett bürokratikus igazgatási modell, a tervezetek
és instrukciók ellenére, különösen a helyi közigazgatásban, nem került át a
gyakorlatba, mint ahogy a választott tisztségviselők adminisztratív
ellenőrzését sem sikerült megvalósítani.
L. F. Piszarkova: Rosszijszkaja bjurokratyija v epohu Petra I. (Az oroszországi bürokrácia I. Péter korában). Otyecsesztvennaja Isztorija. 2004/1. 18–41. o. és 2004/2. 3–19. o.
Kurunczi Jenő