Klió 2005/2.
14. évfolyam
KORA
ÚJKOR
Nyikon pátriárka
Szergej Vlagyimirovics Lobacsov, a szentpétervári egyetem oktatója kandidátusi disszertációjában az orosz állam és az egyház XVII. század közepén bekövetkezett konfliktusát vizsgálta. A korszak központi figurája Nyikon pátriárka volt, (ténylegesen 1652–1658 között, formálisan 1666-ig viselte e méltóságot), akinek nevét a teokratikus törekvésekkel, grekofil liturgiai reformokkal, illetve az orosz ortodoxián belül lezajlott skizmával (raszkol) és az ószertartásúak üldözésével szokás összekapcsolni. Lobacsov a problémakör alkotóelemeit az orosz-szovjet, illetve a nyugati ruszisztikában elfogadott historiográfiai hagyománnyal szakító, új összefüggésrendszerbe helyezte. Innovatív próbálkozását saját forrásföltáró kutatásain kívül az egykorú német, holland, svéd és latin nyelvű kútfők bevonása éppúgy segítette, mint a legfrissebb orosz, angol, amerikai, német történettudományi valamint kulturológiai szakirodalom fölhasználása. Nyikonról (1605-1681) évtizedek óta nem jelent meg önálló forráselemzésen alapuló életrajzi monográfia sem a Szovjetunióban, sem Oroszországban. Az energikus főpap tevékenységéről mára kialakult képet Lobacsov hamisnak vagy tendenciózusnak minősíti. Ezért döntött úgy, hogy munkája eredményét szélesebb kontextusba ágyazva a nagy nyilvánosság elé tárja.
A könyv bevallottan a tudományos ismeretterjesztés
műfajába tartozik. A deklarált célt azonban csak az olvasmányos stílusával
szolgálja. Szerkezete, információs blokkja a szakmai publikációk rigid
követelményeihez igazodik. A korábbi történetírói koncepciókat röviden bemutató
historiográfiai áttekintés az összegzést tartalmazó zárórész elejére került. A
fejezetekhez jelentős számú végjegyzet kapcsolódik. A függelékben eddig
publikálatlan források kaptak helyt, köztük egy Nyikon kancelláriájából
származó, dátum nélküli főpásztori körlevél. Lobacsov feltételezése szerint
1654. februárban keletkezett, s azonos azzal – a szertartások alatti
meghajlások végrehajtási módjáról rendelkező – pátriárkai utasítással, melyet
Avvakum protopópa önéletírása az orosz skizma kezdeteként említ. (Ha Lobacsov
attribúciója beigazolódik, az szenzációt jelent, hiszen az Avvakum
emlékezetében 1653-ra datált körlevél szövege ismeretlen volt a kutatók előtt!)
Az irodalomjegyzék betűrendes csoportosításban közli a témára vonatkozó orosz
és svéd levéltári iratok, XVII. századi nyomatok, XIX és XX. századi
forráskiadások, orosz és idegen nyelvű monográfiák, tanulmányok,
disszertációk, segédkönyvek bibliográfiai adatait. Az igényesen összeállított
tájékoztató apparátust külön személy-, illetve földrajzi és etnikai névmutató
zárja azt a benyomást erősítve az olvasóban, hogy alapműnek szánt kiadvánnyal
van dolga.
Lobacsov gondolatmenete három premisszára épül. Borisz
Uszpenszkij eszmefuttatására, mely szerint Nyikon, valamint hitvitázó
ellenfeleinek összeütközését – a lényegüket tekintve – szemiotikai és
filológiai véleménykülönbségek generálták, bár azokat teológiai
ellentétekként fogták föl a kortársak. Mindkét fél úgy védte saját
álláspontját, hogy az „eredetinek” vélt liturgiai irodalom tekintélyére
hivatkozott.1 Az orosz skizma tehát szociokulturális konfliktus,
mely a nemzeti hagyomány, illetve a XVII. század második negyedétől fölerősödő
posztbizánci és nyugati kulturális hatás interferenciája nyomán a társadalmi
tudatban támadt rianás következménye. Lobacsov második kiindulási pontja Georg
Bernhard Michels kutatása. Az amerikai történész éveken keresztül dolgozott
moszkvai, pétervári, novoszibirszki és petrozavodszki levéltárakban.
Fáradozásait összegezve meglepő következtetésre jutott. Az ószertartású
prédikátorok műveinek befolyása miatt erősen túlzó kép alakult ki a
historiográfiában arról a hatásról, amit a skizma gyakorolt a korabeli orosz hit-
és közéletre. Az egykorú iratok áttanulmányozása után Michels leszögezte: A
Nyikon nevéhez fűződő egyházi reformokkal szembeni ellenállás sokáig egy szűk
körre korlátozódott, s nem váltott ki együttérzést a széles tömegekben.2 Lobacsov
harmadik előfeltevése a saját koncepciója, melyet a XVII. század eleji
polgárháborút követően megjelentetett orosz szertartáskönyvek szövegeinek –
előbb ukrán és belarusz, utóbb görög minták szerinti – kijavítása (knyizsnaja
szprava) kapcsán állított fel. A Szolovjov, Kljucsevszkij, Miljukov,
Kartasov, Meyendorff képviselte historiográfiai tradíció azt hangsúlyozta,
hogy Nyikon a maga által bevezetett új szabályoknak megfelelően átszervezte a
nyomtatásra kijelölt kéziratos vallási textusok szerkesztési és lektorálási
procedúráját, s ezzel mintegy kiprovokálta a reformjait elutasító egyháziak
föllépését, azaz a szakadást. Ezzel szemben Lobacsov azt állítja, hogy a
„knyizsnaja szprava” rendezőelveit senki sem találta ki, hanem azok az
oroszországi könyvnyomtatás XVII. századi fejlődésének következtében, spontán
módon jelentek meg, formálódtak. A szerkesztők és lektorok az 1620/30-as
években még beérték a lengyel-litván állam területén kiadott ortodox felekezetű
fordítások nyújtotta segítséggel, később a minőségre törekvés szándéka
megkövetelte tőlük a görög nyelvű művek használatát. Nyikon csupán élt ezzel a
– megválasztásakor már gyakorlattá vált – lehetőséggel, hogy a
reformintézkedéseit népszerűsítse.
Az egykorú forrásokat kritikusan szemlélve és
időrendben szembesítve egymással az ún. „korai raszkol” (1653–1666) jellege,
illetve Nyikon és a „hithűség oltalmazói” (revnyityeli blagocsesztyija)
közötti konfliktus egészen más megvilágításba kerül – állítja Lobacsov. A
hagyományos nézet szerint Nyikont a saját soraikból főpásztori méltósághoz
hozzásegítő konzervatív papok fölléptek a pátriárka egyházi reformjai ellen, s
emiatt üldöztetést szenvedtek. Az orosz skizma nyitányát a kutatók Nyikon 1653
februárjára datált, a liturgiai változtatásokat meghirdető körleveléhez kapcsolják.
Ez utóbbi keletkezésének időpontjára azonban Avvakum protopópa kései, az
1670-es években született önéletírása az egyetlen forrás. Nyeronov protopópa (a
„hithűség oltalmazóinak” másik vezéralakja), valamint Avvakum 1653/54-ből
származó levelezése a pátriárkával történt összeütközésük (1653 nyár végén –
ősz elején mindketten száműzetésbe kényszerültek) okai között egyáltalán nem
említi sem az ominózus körlevelet, sem a szertartásrend megváltoztatását,
csupán Nyikon voluntarista túlkapásait az egyházszervezeti irányítás és a
kinevezési jogkör gyakorlása terén!
Aprólékos forráselemzéssel Lobacsovnak sikerült
meghatároznia a kinyomtatásra váró szent könyvek görög minták szerinti
korrigálásának elvét deklaráló, illetve a liturgiai változtatásokat elrendelő
zsinat időpontját: 1654. február. Nyeronov leveleiben is ekkortájt merült föl
először a szertartásreform témája. Erre az időszakra datálja Lobacsov – az
általa megtalált és feltételezése szerint az elhíresült pátriárkai körlevéllel
azonosítható – dokumentum keletkezését. Az új kronológia felállításával
dominószerűen dőlnek össze a korábbi koncepciók tartópillérei.
Lobacsov rekonstrukciója a következő: Joszif pátriárka
halálakor (1652 április) a „hithűség oltalmazói” alkották Alekszej Mihajlovics
cár egyházi ügyekben legbefolyásosabb környezetét. Személyi kérdésekben már
1649 óta érvényesíteni tudták akaratukat. Az uralkodó egyik leveléből kiderül,
hogy az új pátriárka személyéről hozott döntés a legszűkebb körben született
Vonyifatyjev protopópa (a cár gyóntatója), Kornyilij kazanyi metropolita, és
Alekszej Mihajlovics részvételével. A konzervatív valláserkölcsű csoport
jelöltjét ellenállás nélkül sikerült elfogadtatni a felsőpapsággal és a világi
nagyurakkal. Az elhatározás – az orosz egyházi hierarchiában második helyet
jelentő novgorodi metropolitai katedrát éppen betöltő – Nyikon távollétében, a
tudta nélkül született. Pátriárkai felszentelését követően az új főpásztor
gyorsan szembekerült korábbi pártfogóival. Egy görög szemtanú, Aleppói Pál
archidiakónus szerint Nyikon valódi tirannusként viselkedett a klérussal. A
személyi döntéseit bíráló Nyeronovot és Avvakumot 1653-ban eltávolítatta a
fővárosból, a többieket háttérbe szorította vagy megfélemlítette, másokat
áthelyezett vagy leváltott, de senkinek sem tört az életére. A „hithűség
oltalmazóinak” köre széthullott. A liturgiai reformokat meghirdető 1654-es
zsinat határozatait passzív ellenállás fogadta a papság és a társadalom
részéről. Az újításokat – pátriárkai utasításra – 1655-től beiktatták a frissen
nyomtatott szertartáskönyvekbe, s a művek bevezetőjében erre külön fölhívták a
figyelmet. A több ezer példányban sokszorosított egyházi irodalom széles körű
elterjedésével egyenes arányban, fokozatosan indult meg a változtatások
bírálata, formálódott a régi szertartáshoz ragaszkodók mozgalma. De ez már
Nyikon önkéntes visszavonulása (1658) után történt. Az ellenállás a reformokat
kanonizáló, az óhitűeket eretneknek nyilvánító és kiátkozó 1666/67-es zsinatot
követően vált tömeges jelenséggé. Lobacsov szerint az utóbbi esemény tekintendő
az orosz skizma kezdetének.
A liturgia megújítása nem volt Nyikon szívügye. Az
egyházfő 1657-re elhidegült a kezdeményezéstől. Főpapi krédója szempontjából
legfontosabb traktátusában, az 1663-ban írt Vozrazsenyije-ben egyetlen szóval
sem említette! Az ószertartású prédikátorok propagandaanyaga festett olyan
képet a gyűlölt pátriárkáról mint aki az egyházi reformot tartotta élete fő
művének. Annál jobban elmerült a teokrácia eszméjében. Ezt az ideát azonban nem
politikai, hanem vallási oldalról közelítette meg. A világi hatalomtól
rigorózusan megkövetelte a hittételek legszigorúbb betartását a mindennapok
során. Elvárta, hogy a cár és a nagyurak tartózkodjanak az egyház belső életébe
történő bárminemű beavatkozástól. Gőgös, ellentmondást nem tűrő doktrinersége
gyorsan konfliktusba sodorta a főurakkal, majd az uralkodóval.
Alekszej Mihajlovics és Nyikon személyes kapcsolatának
megromlása, nem pedig a világi és az egyházi hatalom viszonyának kérdésében
vallott elvi álláspontjuk ütközése vezetett a pátriárka bukásához. (A
beszüremkedő nyugati civilizációs vívmányok hatására a cár eltávolodott a
konzervatív pravoszláv erkölcsök diktálta életformától, amiért a főpásztor
megalázó módon rendszeresen kioktatta.) Lobacsov számba veszi a historiográfiai
toposzokat, melyek ellentmondani látszanak a fenti állításának. A világi
hatalom vezeklése példájaként szokták emlegetni a IV. Iván parancsára valaha
meggyilkolt Filipp metropolita hamvainak demonstratív Moszkvába szállítását.
Ismét csak a neves kulturológus, Borisz Uszpenszkij kutatásainak köszönhetően
azonban a jelenség új értelmezést nyer. Alekszej Mihajlovics uralkodása
kezdetétől fölerősödött az Uszpenszkij által „translatio religionis” névre
elkeresztelt törekvés, hogy a muzulmánok megszállta egykori bizánci birodalom
területéről a moszkvai államba menekítsék az egyházatyáktól származó
relikviákat és az ortodox kereszténység más becses ereklyéit. Filipp
koporsójának elhelyezése a Kreml székesegyházában jelképes párhuzamot alkotott
Aranyszájú Szent János mártíromságának történetével. A ceremónia szimbolikája a
cárt a bizánci császárhoz, az orosz egyházfőt a konstantinápolyi pátriárkához
hasonlította. Kifejezte az orosz földön követett hitgyakorlat egyetemességét és
tisztaságát, jelképezte az egyházi és a világi hatalom – a polgárháború
vérzivatarában megszakadt – jogfolytonosságának helyreállítását.
Az 1649-es törvénykönyvet a papság kiváltságainak
csorbítására irányuló kormányzati szándék nyitányának tartják a történészek.
Lobacsov szerint az ilyen vélemény a kódex tényleges szerepének túlértékelése.
Mély szakadék tátongott az írott szó és a valóság között. Érvényt szerezni csak
a cári rendeleteknek és a bojár duma határozatainak lehetett. Noha a
törvénykönyv jogerőre emelte az egyház feletti részleges állami felügyelet, az
ún. Kolostori Kormányszék (Monasztirszkij prikaz) intézményének létrehozását,
Nyikon novgorodi metropolitaként – mint a cár bizalmasa – már 1651 elején
mentességet, azaz szabad kezet nyert a juriszdikciója alá tartozó egyházmegye
szolgálatában álló személyek feletti törvénykezéshez. Nyikon kirohanásai a
kódex és a Kolostori Kormányszék ellen az önkéntes visszavonulása idején, a reá
nézve kompromittáló információk összegyűjtése céljából megindított nyomozás,
valamint a zsinati elítélését előkészítő szervezkedés alatt, az 1660-as években
születtek. Konfliktusát a világi hatalommal a klérus önállóságának védelméért,
sőt az egyház dominanciájának elfogadtatásáért vívott küzdelemmel motiválni
(miként ezt utóbb Nyikon maga is tette) nem több visszavetítésnél. Ugyanez
mondható el a főpap személyes ellenségeihez sorolt befolyásos főurak
(Hovanszkij, Odojevszkij, Trubeckoj, Sztresnyov, stb) áskálódásával
kapcsolatban, kiknek udvari klikkjei nem játszottak meghatározó szerepet a cár
és a pátriárka közötti feszültség szításában, s leginkább csak akkor mertek
Nyikonnal szembefordulni, amikor az egyházfő már demonstratíve elhagyta
Moszkvát. Előfordult, hogy az uralkodó távollétében és fölkérésére a pátriárka
ellenőrzést gyakorolt a fővárost átmenetileg irányító bojár bizottság
tevékenysége felett, de ezektől az esetektől eltekintve tényleges politikai
hatalommal nem rendelkezett. Nem mutatható ki rivalizálás a bojár duma mint
testület és a pátriárka között.
Nyikon minden befolyását latba vetette a cárnál, hogy
kieszközölje a lengyel-litván állam elleni háború megindítását (1654) az
elnyomott ukrán és belarusz hitsorsosok fölszabadítása érdekében. Tevékeny
szerepet játszott az utóbb végzetesnek bizonyult külpolitikai fordulat végrehajtásában
(1656) is, amikor a Kreml fegyverszünetet kötött a lengyelekkel, és megtámadta
a svédeket. Nyikon a görög egyházfők sugalmazására arról ábrándozott, hogy a
cári fegyverek diadala nyomán az ortodox hívők egy a Balti-tengertől Konstantinápolyig
terjedő birodalomban egyesülhetnek az orosz pátriárka védőszárnyai alatt.
Az utolsó fejezetben a szerző merész párhuzamot von a
XVII. századi orosz és francia politikai rendszer fejlődése között, amely a
polgárháborús viszonyoktól indulva mindkét országban eljutott az abszolút
monarchia kiépítéséig. A társadalomban és az elitben lezajlott konszolidációt,
az új dinasztia megerősödését hatékonyan elősegítette az uralkodói hatalom
isteni eredetét hirdető papság. Amikor azonban a francia király és az orosz cár
megszilárdította belső, illetve külső pozícióit, nem látta többé szükségét
annak, hogy a klérus patronálására támaszkodjon és visszaszorította az egyház
világi befolyását. A racionalizmus és a korai felvilágosodás térhódításával a
vallás elvesztette korábbi legitimációs jelentőségét.
A monográfia magyar vonatkozású érdekessége, hogy
néhány részkérdésben Lobacsov olyan megállapításokra is hivatkozik, melyek az
ELTE BTK Ruszisztikai Kutatási Központja által 1998 és 2000 májusában
Budapesten megrendezett nemzetközi történeti ruszisztikai konferenciákon
hangzottak el.
A szép kiállítású, térképvázlatokkal és színes
fotókkal illusztrált könyv megjelenése az oroszországi Nyitott Társadalom
Intézet, valamint az Oroszországi Társadalomtudományi Alapítvány anyagi támogatásának
köszönhető.
Lobacsov Sz. V.: Patriarh Nyikon (Nyikon pátriárka). Szent-Pétervár, Iszkussztvo-SzPB., 2003. 415 o.
Szili Sándor
1. Uszpenszkij B. A.: Raszkol i kulturnij konflikt XVII v. In: Uszpenszkij B. A.: Izbrannie trudi. T. 1. Moszkva, 1996. 477–519. sz.
2. Michels G. B.: At War with the Church: Religious Discent in Seventeenth-Century Russia. Stanford, 1999. X, 354 o.