Klió 2005/2.
14. évfolyam
XIX.
SZÁZAD
Felvilágosodás női
szemszögből, avagy hogy lett a háziasszonyból modern nő
Carla Hesse olvasmányos és érdekes könyve három kérdéskört vesz szemügyre a XVIII–XIX. századi Franciaországban: a nőket, a könyvet és az irodalmat. A szerző azt az elterjedt nézetet szeretné cáfolni, miszerint a francia ancien regime több lehetőséget adott a korabeli nőknek az önmegvalósításra, mint a liberális elveiről híres forradalmi időszak. Hesse ezt az álláspontot félrevezetőnek tartja. A félrevezető megállapítás azt mondja, hogy az ancien regime közéletét azok a szalonok uralták, amelyek jobbára híres nők befolyása alatt álltak, így a hölgyek közvetve irányítani tudták a közbeszédet. 1789 után a nyilvánosság a sajtó nyilvánossága volt – temérdek mennyiségű röpirat és újság jelent meg –, amelyet már a legritkább esetben írtak nők, azt inkább a férfiak fogalmazták és terjesztették. Ezzel együtt természetesen a nők hátérrbe szorultak, befolyásuk a közéletre lecsökkent. Hesse szerint ez a vélekedés a restauráció után terjedt el, elterjesztői pedig azok a jól körülhatárolható rojalista csoportok, akik még ezzel az érvvel is a forradalom jelentőségét akarták csökkenteni. A szerző könyvében számos dokumentumot citál annak a véleményének alátámasztására, hogy a női intelligencia jelenléte a forradalmi időszakban meghatározó maradt, sőt, a férfiakkal ellentétben publikációik száma nagy arányban növekedett.
Carla
Hesse könyve második fejezetében mennyiségi mutatókkal támasztja alá állítását.
Jóval több írás jelent meg női szerzőtől 1789 és 1800 között, mint az azt
megelőző 35 évben, sőt a napoleoni időszakban ez a növekedés tovább folyt
egészen a restaurációig. Összehasonlításul a szerző megállapítja, hogy
ugyanebben a korszakban a férfiak által megjelentetett publikációk számában
nincs jelentős változás az ancien regime időszakához képest, sőt, az 1784-es
adatokat hasonlítva az 1820-as számokhoz, egyenesen csökkenés figyelhető meg.
Ezekből az adatokból Hesse azt a következtetést vonja le, hogy a forra-dalom
alatt a nők önmegvalósításában, önkifejezésében fordulat állt be annak
ellenére, hogy a teljes politikai és polgári jogegyenlőség csak a huszadik
században lesz elérhető.
Emellett
a szerző cáfolja azt a korábban elterjedt nézetet is, hogy a forradalom alatt
ismertté vált írónők a társadalom perifériájáról származtak, intellektuális
disszidensek voltak, és azt is, hogy csak egy műfajban, a regényírásban
jeleskedtek. Hesse szerint ezek a nők a felső középosztályba tartoztak és
sokban hozzájárultak az egész francia kultúra jó értelemben vett
kommercianizálódásához. Ezzel a megállapítással azokkal az álláspontokkal is
vitatkozik, amelyek szerint a forradalom nem jelentett előrelépést, fejlődést a
nők és más hátrányos hely-zetű társadalmi csoportok jogainak kiterjesztésében
és nem érintette mély-rehatóan a francia gazdaságot sem. Hesse könyvének
következő fejezetében az írói jogok alakulásáról értekezik. Az 1793-ban elfogadott
törvény szerint a nők rendelkeztek azokkal a jogokkal, amelyek a regények
kiadása után megillették őket. Ezt a tulajdonjogot a Code Napoleon-ban
visszavonták, ezek után saját nevükben nem köthettek szerződést a kiadóval,
csak házastársuk nevén rendel-kezhettek szerzői jogaikról.
Hesse
könyvének második felében a kor ismert női írói: George Sand, Louis de
Kéralio-Robert, Isabelle de Charriére, Germaine de Stael és Simone de Beauvoire
kapcsán azt vizsgálja, hogy ők hogyan vélekedtek a kor jogi és tulajdonjogi
helyzetéről. Bár új életrajzi adatokkal nem gazdagítja az egyébként is jól
dokumentált írói pályákat, két nagyon fontos és merőben új szempontot vizsgál.
Először is a nők forradalom alatti írói tevékenységével új lehetőséget és
modellt alkottak a női önkifejezésben az addig kizárólag férfiak által művelt
szakmai, tudományos életben. Carriére és Madame de Stael létrehozta a ‘regény
mint morális önkifejezés’ (moral self-expression) műfaját. Ezzel Hesse nem
kevesebbet állít, mint hogy az ekkor alkotó nők olyan stílust dolgoztak ki,
amely hosszú időre női műfajjá tette a regényírást. George Sand és alkotótársai
visel-kedésmintát, életszemléletet rajzoltak a modern nő számára, amely
alternatívaként jelent meg a közéletben szereplő férfiideál mellett.
Ez
az új, modern női ideál szembeszállt azzal a XIX. században létező
vélekedéssel, hogy a nők biológiailag alacsonyabb rendűek és alkalmatlanok a
közéleti szerepre. Hesse szerint azzal, hogy a női írók álnéven publikáltak,
nem mértékletességről és szerénységről tettek tanúbizonyságot, éppen
ellenkezőleg, új, modern szubjektivitást hoztak létre az irodalomban. Ezzel
nemcsak arra dolgoztak ki stratégiát, hogy a XIX. századi modern nő hogyan
fejezze ki magát, és ezzel hogyan jusson pénzhez, önálló keresethez, hanem
megváltoztatták azt a képet is, amely addig a társadalomban élt a nőkkel
kapcsolatban. Ez a másik fontos megállapítás, amit Carla Hesse a női írók
pályaképéhez hozzáilleszt a tárgyalt tanulmányában. Ezzel mintegy a nők önálló
alanyként jelennek meg a XIX. századi irodalomban.
Carla Hesse: The Other Enlightenment: How French Women Became Modern. (Másik felvilágosodás: hogy váltak a francia nők modernné.) Princeton University Press, Princeton, 2001. 249 o.
Iván Aurél