Klió 2005/2.
14. évfolyam
XIX.
SZÁZAD
A modern állam elmélete
Finnországban a XIX. század elején
Juha Manninen, az Oului Egyetem eszmetörténet professzora, a finn államelmélet egy fontos, s eddig nem ismert forrását mutatja be tanulmányában. A forrás Johan Jakob Tengström (1787–1858) filozófiaprofesszor 1830–31-ben a Helsinki Egyetemen tartott előadásának jegyzete, amit az az ifjú Johan Philip Palmén készített, aki 1859-ben elsőként adja ki nyomtatásban a finn alkotmányt1 (perustuslaki), s ennek a szellemisége – Manninen szerint – a tengströmi gondolatot képviselte. A tanulmány olyan eszmetörténeti vizsgálat, amelyben két (párhuzamokat és azonosságokat felmutató, ugyanakkor egymástól eltérő gondolati elemeket is tartalmazó) filozófiai rendszer vizsgálata valósul meg. A szóbanforgó rendszerek a hegeli jogfilozófia és annak finn interpretációja a tengströmi államelmélet.
Az 1830–31-es előadáson
elhangzottakat különösen jelentőssé teszi az időpont. Európát ekkor újabb
forradalmi hullám rázta meg, aminek mind Poroszországban, mind a Finn
Nagyhercegségben erős visszhangja volt. A Berlini Egyetemen előadó Hegel a
jogfilozófiát, Helsinkiben Tengström az államelméletet használta fel gondolatai
közlésére, de a közvetlen politikai állásfoglalás egyikőjük részéről sem
történt meg. Tengström előadása nyomtatásban sem jelent meg, de Manninen
szerint hatása a korabeli egyetemi ifjúságra, a Szombati Társaságra
(Lauantai-seura), majd az e csoportosulás folytatásának tekinthető Finn
Irodalmi Társaságra (Suomen Kirjallisuuden Seura), vitathatatlan. A
társadalomról, az államról és a nemzetről alkotott vélemények formálódását
Tengström, mint e szervezetek prominense feltétlenül befolyásolta, nem csak az
egyetemi előadásokan, hanem a társasági élet keretei között is. A hallgatók
között ott ült J. V. Snellman,
Friedrich Cygnaeus, akik a finn filozófia és a politikai gondolkodás
későbbi meghatározói és formálói lettek, a társaság soraiban pedig megtalálható
volt J. L. Runeberg és Elias Lönnrot. Mind J. V. Snellman, mind
pedig a jegyzeteket készítő Palmén a tengströmi hagyományokat folytatva
értelmezik majd a finn államiságot, számos elődjüktől és kortársuktól
alapvetően eltérően. Miért lehet ez fontos? – teszi fel a kérdést Juha
Manninen. Tengström annak a politikai irányvonalnak volt a meghatározó alakja,
amit Matti Klinge „hivatalos
nacionalizmusnak” nevez. Személyéhez, politikusi, oktatói és gondolkodói
álláspontjának kialakulásához a XIX. század első évtizedeiben – valamint a
későbbi évtizedeken is, amit Manninen különösen fontosnak tart hangsúlyozni –
az egyetemen, a finn közéletben és a kulturális körökben a finn kulturális
azonosságtudat és a nemzeti egység erősítései voltak a legmeghatározóbb gondolatok.
A finn nyelv kulturális életben és a mindennapokban szükséges fejlődését,
pallérozását elengedhetetlennek tekintete a (belső) nemzeti szuverenitás
eléréséhez, ami előfelétele és alapja lehet egy nemzet politikai és szellemi
fejlődésének. A nyelv-kérdés mellett azonban ott volt a finn államiság és a
finn nemzet értelemzésének problámája, amelyek ekkor még nagyobb súllyal
jelentkeztek a kortársak gondolataiban, mint a nyelvvel kapcsolatos politikai
és társadalmi érdekek. A századelő megoldandó kérdése az értelmiség, a
hivatalnoki kar és a politikai elit lojalitása és a finn nemzeti kultúra
megerősítése voltak. Az értelmiség számának, kulturális és politikai
befolyásának köszönhetően irányítani tudta a kibontakozó folyamatokat, a szűk
keresztmetszető nyilvánosságon keresztül pedig véleményformálóként lépett fel.
A konzervatív irányzathoz tartozó J. J. Tengström ebben a folyamatban
meghatározó szerepet vállalt.
A politika és a kultúra
legfontosabb keretének Tengström az államot tekintette, amelynek elméleti
értékelésében jelentős mértékben Hegel jogfilozófiájára támaszkodott. Juha
Manninen a két gondolkodó nézeteit a tengströmi előadásban olyan szervesen
egybeolvasztottnak véli, amelyet egy mai eszmetörténeti vizsgálat
szétválaszthat, de akkor a korabeli értelmezést, a kívánt hatást és célt nem
megfelelően ragadja meg. A két szöveg egybevetése, mindkét szerző corpusának
további elemeinek bővítésével folyamatosan jelen vannak Manninen tanulmányában.
A szerző célja, hogy Tengström állammal kapcsolatos nézeteit, annak gondolati
egységét, időszerűségét és hatásait elemezze, ugyanakkor ezzel a tanulmánnyal
kiegészíti a finn államelmélettel3 és az általa
korábban vizsgált eszmetörténettel foglalkozó munkákat.4
A „modern” állam elméleti megközelítését olyan történeti elemzés tárgyává
teszi, amely a korszak egyik legmeghatározóbb problémája volt, de finn
szempontból éppen olyan ellentmondásos lehet annak jellemzőit a korabeli
egyetemi ifjúság számára részletezni, mint a finn államiság és a kor adott
viszonyait egybevetni. Ennek részletezését Manninen a következőképpen végzi el.
Tengström kiindulási pontja a
finn hivatalnok-állam, amely gazdaságilag és kormányzatilag autonóm, de
politikai értelemben nem rendelkezik az államiság feltételeivel, nem szuverén.
Arra a kérdésre keresi a választ az előadásában, hogy melyek azok a feltételek,
amelyek a „modern állam” folyamatosságát, szervezeti állandóságát és
megmaradásának feltételeit képezik. Tengström szerint ennek kétféle feltétele
van: szubjektív és objektív tényezők. Az első elem az egyén hazafias érzése,
amit patriotizmusnak nevez, a második az államszervezet, amely három részből
áll össze: a törvényhozói hatalomból, a kormányzati (végrehajtó) hatalomból és
az uralkodói hatalomból. E feltételek olyan morális környezetben érvényesülnek,
amelyeket a szerző az állam legfontosabb alapjainak tekint. Hegel
társadalomszervezeti gondolatát saját rendszerébe is beépíti, ami alapján az
állam a családok összekapcsolódásából és polgári társadalommá való
szerveződéséből jön létre, illetve ezek a kötelékek alkotják legfontosabb
erkölcsi, morális talaját. Ebben a szerkezetben a közjó, mint a legfontosabb
morális, erkölcsi érték jelenik meg. A törvényekben az egyén és a család
értékei realizálódnak. A modern állam lényege az egyén (szubjektum) szabad
fejlődésének biztosítása. A közösség életét szabályozó törvényeket nem iktatja
ki, hanem organikus fejlődéshez köti. Az egyéni és a közösségi szint az államon
belül tehát nem kizárja, éppen ellenkezőleg, feltételezi egymást. Az egyén jogi
értelemben létező szabadsága az állam szabadságává és jogrendszerévé alakul át,
amit Tengström úgy fogalmaz meg, hogy az egyén öntudata az állam intézményein
keresztül valósul meg. Az általános (köz)erkölcsi értékek, amelyek az idők
folyamán a közösség szokásaivá alakulnak, az állam törvényeiben,
intézményrendszerében jelennek meg, organikus fejlődést képviselve. A Tengström
előadásában megjelenő rendszerben az erkölcs és az állam azonosulnak az egyén
törekvéseiben.
Az államszervezet nem egy
szerződés eredménye, hanem a családi szentségből kiindulva, a házassághoz
hasonló kapcsolat, amelyben a felek nem valamely érdek és számítás szerint
vállalnak közösséget egymással. Ennek a gondolatnak az államhoz történő
kapcsolása a következőképpen történik meg. Az állam intézményeiben és
rendszerében egy adott nép kulturális (civilizatórikus) szintjét ismerhetjük
fel. Ebben valóságos, tradicionális és racionális elemek egyaránt keverednek
Tengström ezzel az alkotmány, mint szerződés, azaz az egész társadalom által elfogadott
írott alkotmányrendszer lehetőségét kérdőjelezi meg,5
amihez kapcsolódik az uralkodói, a kormányzati és a törvényhozói hatalom
kérdése.
A hatalom a modern államban a
különös és az általános egységéből származik. A különös/partikuláris jog (a
kiváltságok) ugyanúgy az állam saját részét képezik, tehát a hatalom nem lehet
egyetlen részt vagy rendet képviselő csoporté sem. Az uralkodó személye a
hatalomnak csak az egyik eleme, de nem kizárólagos forrása és meghatározója.
Manninen itt egy érdekes párhuzamot mutat be, Hegel cikkére utalva, amelyben
von Haller restaurációs elméletét bírálta. Az állam berendezkedése nem függhet
az uralkodó személyétől, sem annak isteni eredetétől, amit Hegel és Tengström
is elutasított. Helyette Tengström ismét szubjektív és objektív feltételeket
állít fel. Az uralkodó személye egyrészt a bizalom, másrészt az állam egységébe
vetett hit szimbóluma (szubjektív feltétel). Objektív szempontból a döntési
hatalom birtokosa, amely a törvények és a rendeletek elfogadásának hatalmát jelenti.
A két elem egységet alkot, amelyben az uralkodói öntudat (önismeret) és a
törvények tiszteletben tartása, s egyeben akarása is az államberendezkedés
folyamatos működésének alapfeltételei.
Tengström a hivatalok, az
állami szervezet működését az objektív feltételek érvényesülésével tekinti
megerősíthetőnek. Ebben az erkölcsi fedhetetlenséget és szakmai ismeretek
kielégítését tartja a legfontosabbnak (a születés és a vagyon számára nem
képezhetik alapját egy tisztség betöltésének), ugyanakkor a szabadság/függetlenség
és a kötelességtudás is a tisztség fontos jellemzője és feltétele.
A modern állam elméletének
következő eleme a törvényhozás. Tengström álláspontja szerint, Hegeltől
eltérően, a nép a törvények legfőbb forrása. Számára a törvények a szokásokká
alakult közerkölcs megjelenései, amelyeket nem közvetlenül a nép alkot, hanem a
rendek képviselik és szabályozzák is az állam működését. Ebben a rendszerben
három rend különül el egymástól. A földbirtokosok (nincs szétválasztva nemes és
nem-nemes), a polgárság (a polgári társadalom és a gazdaság értékeivel szabadon
rendelkező réteg) és a hivatalnokok, akik a törvényhozásban nem vehetnek részt,
csak a rendeletek végrehajtásában.
Ezt a rendszert Tengström nem
a hegeli minta szerint állította fel. Manninen szerint Hegel a svéd rendi
képviseletet tekintette ideálisnak, amelyben négy rend képviselete valósult
meg. A képviselet mellett a modern állam egyik fontos jellemzője a
szuverenitás, a függetlenség megvalósulása. Ebben a kérdésben Tengström szintén
szétválasztja az objektív és szubjektív feltételeket. Utóbbit fontosabbnak
tekinti, aminek a feltétele a nép belső szellemi és kulturális léte és
érettsége, ugyanakkor a külső szuverenitást ingatagnak véli, ami nem
befolyásolja egy nemzet fejlődését.
A nemzet és az állam
kérdésében Tengström véleményét – Manninen szerint – az aktuális európai
események viszonyában kell értelmezni. Eszerint a finn nép etnikai-vallási
értékeire, hagyományaira nem lehet a modern állam intézményeit felépíteni. A
gazdaság és a kultúra fejlődése, a népesség számának gyarapodása, a nemzeti
szintű kommunikáció szélesedése feltételeznek még olyan támogatást, amelyek
nélkül a finn nép még nem képes az államiság létrehozására. Az állam- és a
nemzetépítés gondolata itt fonódik össze Tengström gondolatában. S bár az
előadás során nem a finn államról volt szó, hanem általában a modern államiság
elemeiről, Manninen szerint a szerző a finn belső szuverenitás feltételeit
értelmezte, amelyben a programszerű megjelenést az új értelmiség és a modern államban
gondolkodó és aszerint cselekvő hivatalnoki kar jelentette. Az általános
műveltség emeléséhez, a nép felvilágosításához kapcsolódott a nemzeti gondolat,
a nemzeti érzés, az alkotmányosság és a független szakértő hivatalnoki kar.
Tengström számára a nemzeti eszme az állam belső szuverenitásának alapját
adja, s ehhez kapcsolódnia kellett a modern államszervezet kiépülésének is.
Tengström ezen előadása után
nem tért vissza az államelmélet témájához, bár továbbra is tartott előadást a
hegeli jogfilozófia köréből. A gondolati alapok, elsősorban J. V. Snellman és
Palmén munkássága nyomán világosak lehettek. A finn államiság kérdését 1838-42
között nyilvánosan is tárgyalták, amelyben a legfontosabb kérdések a porvoo-i
országgyűlés által szentesített nagyhercegségi státusz és I. Sándornak az
uralkodói trónbeszédében elhangzott szavai a finn nép nemzetek közé emeléséről,
voltak. Ebben a vitában Tengström és a hozzá kapcsolódók véleménye alapvetően
eltérő volt a többi résztvevő álláspontjától. Sem az A. I. Arwidsson által vallott uralkodói
ajándék elgondolását, sem az I.
Hwassel által képviselt szerződéselméletet nem fogadták el, hanem az
1830–31-es előadás szellemiségét képviselték. Ennek az irányzatnak a finn
közéletben és a politikai gondolkodásban ekkor és a későbbiekben is meghatározó
szerepe volt, aminek köszönhetően a finn értelmiség nem alakult olyan radikális
ellenzékké, amint az orosz vagy a porosz értelmiség. Az államiság és a nemzet
szolgálata nem vált ketté, hanem, amint azt többen igazolták, egymáshoz
kapcsolódott és egymást erősítette. A hatalom megszerzése nem volt cél a finn
értelmiség számára, csak a nemzeti fejlődés folyamatos támogatásának feltétele,
amiben az egyes politikai irányzatok mind egyetértettek, s amit Tengström is
képviselt.
Manninen, Juha: Valoa valtion yössä. (Fény az állami éjszakában). Historiallinen Aikakauskirja, 2003. 18–48 o.
Nagy Vince Róbert
l. Alaptörvény-gyűjtemény, amely a XVIII. századi rendi kiváltságokat és uralkodói szabadságleveleket tartalmazott. A gyűjtemény jelentősége az alkotmány értelmezésében volt.
2. Matti Klinge: Poliittinen Runeberg. 2004. 130.
3. Jussila Osmo: Maakunnasta vatioksi. Poorvo, 1987.
4. Juha Manninen: Hyöty, sivisty ja kansakunta: suomalaista aatehistoriaan. Oulo, 1986.
5. Mindez annak figyelmen kívül hagyását jelentené, ami a nép kulturális fejlettségét jelenti, s amelyhez a szerző az államrendszer felépítését kapcsolja.