Klió 2005/2.
14. évfolyam
XIX.
SZÁZAD
A német liberalizmus és a
népek tavaszának ideáljai 1848-49-ben
Manfred Kittel tanulmányában a frankfurti parlamenti alkotmányos-liberális képviselők külpolitikai és nemzeti koncepcióinak az elemzésére vállalkozott. A témával kapcsolatban viszonylag kevés publikáció jelent meg. A 150-es éves évforduló kapcsán napvilágot látott néhány olyan munka, mely a német liberalizmus külpolitikai elképzeléseit nem választotta el mereven a vilmosi időkre jellemző koncepcióktól, hanem a folyamatosságra helyezte a hangsúlyt. Hans Fenske, Manfred Meyer és Frank Nagler munkái – részben Günter Wollstein Das Großdeutschland’ der Paulskirche című tanulmányához kapcsolódva – a német liberalizmus nacionalista és imperialista vonásait hangsúlyozták, és úgy látták, hogy a XIX. század elejének utópiáitól már a század második harmadában eltávolodtak a mérsékelt liberálisok. Meyer szerint, míg a dél-nyugati német területek liberálisainak írásaiban már a Vormärz időszakában a vilmosi idők külpolitikai vonásai fedezhetők fel, addig a népek tavaszának ún. „risorgimento-nationalismusa” szinte egyáltalán nem ismerhető fel. Cáfolta az 1870-es években külpolitikai orientációt váltó liberalizmus elméletét és a Vormärztől, 1848-on át, a császárságig tartó folyamatosságot hangsúlyozta. Ezzel szemben Ulrike von Hirschhausennek a liberalizmusról és nacionalizmusról szóló, 1998-as munkája a hagyományos tézist hangsúlyozta, új forrásokkal alátámasztva. Véleménye szerint a német liberalizmus külpolitikai célja az erős Németország volt, nem pedig az imperialista nagyhatalom. Von Hirschhausen tanulmányának eredményeit Kittel azonban kritikusan kezeli, kiemelve, hogy az szinte kizárólag a Deutsche Zeitung egyik feldolgozására támaszkodott. Az 1847-ben alapított lap vitathatatlanul a német mérsékelt liberalizmus orgánuma volt, azonban a széles levelezőhálózata ellenére, a speciális badeni liberalizmust képviselte. A lapban nemcsak a nagynémet aspirációk kaptak helyet, hanem a radikális-republikánus csoport is erősebb publicisztikai aktivitást fejthetett ki. Míg például a nemzeti kérdések tekintetében a Darmstädter Journal számára a Deutsche Zeitung túlságosan engedékenynek tűnt, addig a bajor publicisztika szerint a túlzott porosz igényeket képviselte. A német alkotmányos-liberálisok tábora a széttagolt német államban sokkal szerteágazóbb volt annál, hogy egyetlen, bár nagyon jelentős újság által bemutatható legyen. A német liberalizmus külpolitikai koncepcióinak megfogalmazása tehát minden esetben regionális összehasonlítást igényel.
Kittel tanulmánya erről az
alapról kiindulva vizsgálja, hogy hogyan fejlődtek a mérsékelt liberalizmus
nacionalista és külpolitikai koncepciói a Badeni Nagyhercegséggel határos
területeken, Dél- és Délnyugat-Németországban, ott, ahol relatívan haladó
alkotmányfejlődés zajlott le, ahol a mérsékelt liberalizmus fontos szerepet
játszott az állami életben, ahol az egyesülési jog már az 1830-as évek elejétől
viszonylag széles volt, és ahol a Deutsche Zeitung átlagon felüli számú olvasót
birtokolt. A kutatás kiterjedt a Hessen-Darmstadt-i, württembergi és a
bajorországi liberális sajtóra, emellett egy evangélikus frank és egy katolikus
bajor sajtóterméket is elemzett. Kiegészítésképpen a politikai egyesületek
levéltári anyagából is feldolgozott szórt dokumentumokat.
A tanulmány második fejezete
az alkotmányos liberalizmus meghatározására vállalkozik. Álláspontja szerint az
ún. alkotmányos-monarchista liberálisok 1848–49-ben – a frankfurti parlament
legjelentősebb frakciójaként, Heinrich von Gagern irányítása alatt –
politikailag középen helyezkedtek el, jobbra a köztársasági államforma
többé-kevésbé forradalmár, radikális követelőitől és balra az ultrarojalista
konzervatívoktól. Az alkotmányos-monarchista liberalizmus és a köztársasági
parlamentarizmus közötti megkülönböztetést azonban bizonyos szempontból
mesterségesnek tartja, hiszen, legalábbis 1848 közepéig gyakran nehezen volt
elválasztható egymástól a két csoport. A többség – egy korabeli tudósítás
szavai szerint – „éjszaka republikánusként” feküdt le, „az éjszakai nyugalmát
megzavaró utcai lárma után” azonban reggel alkotmányos-monarchistaként ébredt
fel. Felhívja a figyelmet arra, hogy a német liberalizmus fogalma egyike, a későbbi
pártalapítási időszak 1848–49-re alkalmazott kategóriáinak. Hiszen a Casinó
frakció tagjait Ernst Rudolf Huber
alapvető alkotmánytörténeti munkájában „jelentős liberális vezetőkként”
ábrázolta. Kittel véleménye szerint, a Hubert-féle hagyomány alapján, a
napjainkig általánosan alkotmányos-liberálisként nyilvántartott politikusok
valójában „reformkonzervatívok” voltak, akik mindenekelőtt a
nemzeti-liberálisok 1866 előtti előfutárainak tekinthetők.
Mivel a nemzeti liberálisoknak
az 1870-es években megfigyelhető jobbra tolódásában a nacionalizmus játszotta a legfontosabb szerepet, az alkotmányos
liberalizmus 1848-49-es külpolitikai aspektusainak vizsgálata fontos
adalékokkal járulhat hozzá a későbbi jelenség megértéséhez. Fontosnak érzi ezt
kiemelni, különös tekintettel Lewis Namir, angol történész elméletére,
aki „különleges német útról” beszélve a frankfurti liberalizmust nem valami
baloldali eszmeként, hanem a nacionalizmus okaként írta le, és Adolf Hitler
valódi előfutáraként mutatta be. Legújabban ismét Christian Jansen hangsúlyozta,
hogy a „Paulskirche baloldala” -amihez ő a parlamentáris-liberális és demokrata
képviselőket sorolta – sem az 1848-as, sem a későbbi politikai életében nem
volt kevésbé erőszakos vagy kevésbé nacionalista, mint a Bismarckot támogató
időszakban.
A lakosságnak a német egység
javára történő mozgósításában központi szerepet betöltő liberálisok 1848-ra már
régen túlléptek a független német államok keretein. A német egység gondolata a
hessen-darmstadti alkotmányos liberálisoknál éppúgy kimutatható volt, mint a
würtembergi vagy a bajor liberálisoknál. A vidéki liberális lapok és politikai
egyesületek egymás után követelték a frankfurti gyűléstől, hogy határozottabban
lépjen fel a német területeket egyesítéséért. A dél- és délnyugati német
liberálisokra egységes történelemszemlélet volt jellemző. A birodalom
széthullásának, a partikularizmus kialakulásának, a francia nagyhatalom
kialakulásának okaként a XVI. századi német parasztháborút valamint a
harmincéves háborút jelölték meg. Lesújtó kritikával illették a bécsi
kongresszust, a frankfurti parlamenttől pedig Németország feltámasztását
várták. A regionális tradíciókkal szemben kifejlődött az egységes nemzet
tudata. Még a bajorországi liberálisok is bírálták a bajor király által jelzett,
általuk túlságosan partikulárisnak tartott átszervezési tervet. Svábföldön a
nacionalizálódási folyamat eredményeképpen a nemzeti protestantizmusnak és a
nemzetgazdaságnak egy sajátos keveréke alakult ki. A politikai publicisztika
alapján Kittel bizonyítottnak látja, hogy az alkotmányos liberálisokra 1848
előtt az egységes nemzettudat volt jellemző, mely túllépett a regionális
hatalmak, a szuverén német államok eszméjén és az egységes Németország
megteremtését tűzte ki alapvető célként.
A tanulmány következő fejezete
a német állam lehetséges határaival kapcsolatos elképzeléseket mutatja be. Az
1848 októberétől napirendre kerülő kis- és nagynémet kérdést ugyan nem elemzi –
kijelenti, hogy ez egy külön tanulmányt igényelne – de megállapítja, hogy az az
alkotmányos liberálisok számára nem volt kérdéses, hogy a Habsburg Monarchiának
a Német Szövetséghez tartozó területei – tekintet nélkül a nemzeti elvre – a
kialakuló német nemzetállamhoz fognak tartozni. A Darmstadter Journal
szerint egy valóban következetes nemzetiségpolitika esetén ugyan fel kellene
adni az ezen területekre vonatkozó igényeket, de mivel ez a gesztus más
népektől nem várható, el kell tőle tekinteni. Sőt fontosnak tartotta
Dalmáciának a Német Szövetséghez kapcsolását, hiszen ezáltal a keleti kérdésbe
beleszólhatott volna Németország. A kikötők biztonságos birtoklása szükségessé
tette volna Velence német kapcsolatának fennmaradását. Erre a legjobb megoldást
számára egy Ausztriával közös uralkodó alatt álló, Németországgal védelmi
szövetségben lévő itáliai szövetségnek a felállítása jelentette. Az alkotmányos
liberálisok többsége az észak-itáliai konfliktust oly fontosnak érezte, hogy az
etnikai elvet egyértelműen a stratégiainak rendelte alá, így a mérsékelt
liberálisok a forradalom folyamán szinte teljesen azonosultak az osztrák
fegyverek győzelmeivel. Hasonló volt a csehországi fejlemények megítélése is,
Windisch-Grätz közbelépésére úgy tekintettek, mint amely megakadályozta, hogy a
német „testvérek” „szláv és cseh uralom” alá kerüljenek, valamint, hogy a
fenyegető pánszlávizmus a cseh és morva területeken keresztül „Közép-Európa
szívéig hatoljon”. Stratégiai, nemzeti, kultúrmisszionáriusi motívumok, az
orosz nagyhatalommal szembeni védekezés, valamint a szlávok és a magyarok által
veszélyeztetett „erdélyi és magyarországi testvérekről” való gondoskodás
alapján szükségesnek tartották, hogy Ausztria a „dunai hercegségeket”,
különösen Szerbiát megszerezze.
Az Ausztria kapcsán felmerülő
területi kérdéseknél sokkal vitatottabb volt Hollandia, Belgium és Svájc esete.
A pángermán maximális követelés kiindulópontja a legteljesebben Max Duncker
hallei liberális történész-képviselő által kifejtett mágnes- vagy
magállam-teória volt, mely nem csupán a svájci területekre, a Dünkirchentől
Memelig terjedő tengerpartra tartott igényt, hanem Svédországra, Norvégiára és
Dániára is úgy tekintett, mint amely országok a germán rokonság alapján véd- és
dacszövetséget fognak alkotni a német állammal.
Az elzászi-kérdésben egyedül a
Deutsche Zeitung hangsúlyozta, hogy
a régi igényeket egyelőre el kell hagyni, hiszen ez szükséges a franciákkal a
békéhez, mely az általánosan elfogadott nézet szerint hamarosan bekövetkezőnek
tartott Oroszország elleni háború miatt volt szerinte fontos. A Deutsche Zeitung valóban józan külpolitikai pragmatizmusa – ami egyébként
szinte csak az elzászi kérdésben nyilatkozott meg – azonban ellentétben állt a
többség romantikus-idealista nacionalizmusával.
A népek tavaszának ideáljaitól
való búcsúhoz vezető egyik legfontosabb okként a poseni lengyelek ügyét jelöli
meg a szerző. Hiszen miközben a német nagyhatalmiság kérdései csupán az
elméletekben léteztek, a német–lengyel határ problematikája 1848 tavaszán
hirtelen kézzelfoghatóvá vált. Az 1848-as év tavaszán, nyilvánvalóan a márciusi
szabadság ellen fellépő orosz intervenciótól való félelemből eredően,
határozott lelkesedés volt tapasztalható a független lengyel (ütköző-) állam
felállításával kapcsolatban. IV. Frigyes Vilmos porosz király nem tudta
lengyelellenes politikáját folytatni. 1848. március 28-án biztosította a Poseni
Nagyhercegség számára a „nemzeti újraszervezés” lehetőségét. A liberális sajtó
ekkor szinte egyöntetűen a tervezet szűkkeblűségét kérte számon az uralkodón.
1848 elején még csak nyomokban
voltak megfigyelhetők a lengyelekkel kapcsolatos kritikai megnyilatkozások. A
helyzet azonban gyökeresen megváltozott a poznani lengyel nemzetgyűlés
összeülését követő napokban. A lengyel nemzeti tanács nyomatékosan követelte,
hogy a nagyhercegség – ahol akkoriban körülbelül 800 ezer lengyel,420 ezer
német és 80 ezer zsidó élt – ne legyen része az újonnan felálló Németországnak.
A március 24-i rendelet – pontatlansága
ellenére, vagy éppen annak hatására – szárnyakat adott a lengyel nemzeti mozgalomnak,
amely a lengyel állam felállítását szinte kész tényként fogta fel. A
nemzetgyűlés által megcélzott lengyelesítés azonban kiváltotta a német
nemzetiségű lakosság tiltakozását. Ezt az ostromállapot bevezetése követte. A
porosz kabinet április 14-i és 24-i rendeletei az etnikai határ mentén
demarkációs vonalat jelöltek ki, és a reorganizációs rendeletet a
keleti,lengyel részre korlátozták. Ennek hatására április végén lengyel
felkelés tört ki. A liberális sajtó hirtelen megtelt a félelmetes lengyel
kaszások öldökléseiről szóló rémhírekkel. A mérsékelt Deutsche Zeitung és a helyi lapok hangvétele között szinte
teljes összhang mutatkozott, a demarkációs vonallal kapcsolatban azt
hangsúlyozták, hogy az azon túl, szórványban élő németek száma több mint
kétszer nagyobb, mint a szórvány lengyeleké. A népek tavaszának ideáljai tehát
a lengyelekkel kapcsolatban néhány hét alatt elillantak.
Míg a lengyel kérdést a szerző
elsősorban az ideáloktól való eltávolodás egyik fő okaként értelmezi, addig a
schleswig-holsteini konfliktust a frankfurti parlament sikertelenségének egyik
legfontosabb okaként tartja számon. A két hercegség problematikájának
bemutatásával foglalkozik a következő fejezet. A parlament véleményének
kialakításában döntő befolyása volt Friedrich-Christoph Dahlmann történésznek.
Beszédeinek ellensúlyozására szólalt meg a Deutsche Zeitung, amely a német–lengyel határkérdéshez hasonlóan az etnikai elv
figyelembevételét javasolta. A Deutsche Zeitung a racionális
felfogásával azonban egyedül maradt, a liberális sajtó megtelt dánellenes kirohanásokkal.
A publicisták már Koppenhága bevételét várták. A német csapatok sikeres
szárazföldi előnyomulása ellenére, a dán flotta fölénye miatt nem sikerült
Dániát fegyverletételre kényszeríteni. Ennek hatására az újságokban valóságos
„flottaláz” bontakozott ki, a liberáli vezércikkírók kifejtették, hogy flotta
nélkül a német nép nem érheti el az őt megillető helyet.
Dánia tengeri fölénye és a
keleti-tengeri kijárat iránt stratégiai érdeklődést mutató európai hatalmak
intervenciójának veszélye miatt a frankfurti birodalmi kormányzat
határozatlannak mutatkozott. Ezt a fegyverszüneti tárgyalásokkal megbízott
Poroszország arra használta fel, hogy augusztus 26-án svéd közvetítés mellett a
status qou-t helyreállítva, kompromisszumot kössön Dániával. A frankfurti
központi hatalom mellőzését még azzal
is fokozták, hogy a fegyverszünetet a parlament által június 28-án megszűntnek
nyilvánított Német Szövetség nevében írták alá. A Deutsche Zeitung támogatta
az alkotmányos-liberális Karl Leiningen herceg – Viktória angol királynő
féltestvére – által irányított birodalmi vezetést, amely józan számításból
elfogadva a fegyverszünetet, a külpolitikai konfliktusokat inkább kerülve, az
égető belpolitikai kérdésekre, a frankfurti központi hatalomnak Poroszországgal
való konfliktusára koncentrált. Szeptember 5-én azonban a republikánus és a
baloldali liberális képviselők, csekély többséggel ugyan, de leszavazták a
kormányt. A vidéki liberális sajtó a gyáva és áruló kormány bukását ünnepelte.
Szinte általános volt az alkotmányos-liberális publicisták körében az a
várakozás, hogy az első forradalmi hónapokra jellemző nemzeti egység jön létre.
Nyilvánvaló volt számukra, hogy a fegyverszünet visszautasítása intervencióhoz
vezet, de ezt úgy értékelték, hogy a „világtörténeti krízisre” fel kell
készülni, a szükséges véráldozatokat meg kell hozni, hiszen a Dánia mögött álló
nagyhatalmak – Franciaország, Nagy-Britannia és Oroszország – a német egység
ellenségei, csak az ő kikerülhetetlen legyőzésük árán teremthető meg a német
állam.
A német állam születési
folyamatát kísérő konfliktusok bemutatása után a szerző a három nagyhatalomról
kialakult képpel foglakozik. A nagyhatalmak közül Oroszországnak volt a
legrosszabb a megítélése, ez nemcsak a német liberálisokra volt jellemző, hanem
a másik két nagyhatalom liberálisainál is érzékelhető volt. Elítélték az ország
despotizmusát, „ázsiai-keleti karakterét”, és az orosz nép „szláv szellemét”. A
német területeken élő lengyel előkelőkre pedig úgy tekintettek, mintha azok
szintén oroszok lettek volna. Az első forradalmi hetek külpolitikai tárgyú
megnyilatkozásaiban ez a kép tovább sötétedett. A müncheni sajtó úgy
fogalmazott, hogy Oroszország felől a „barbár kelet” nyomul nyugatra, melynek
célja a nyugati civilizáció óceánba szorítása. Az Oroszországtól való félelmet
tovább szította egy 1848 előtti tervezet, mely a német területeket a három
nagyhatalom között úgy kívánta felosztani, hogy Oroszország kapta volna a szláv
részeket, Franciaország a Rajna-vidéket, Nagy-Britannia pedig Cuxhavent. Míg a
liberális politikusok az oroszellenes háború eszméjétől fokozatosan
eltávolodtak, a vidéki liberális sajtóban, a Francia Köztársasággal
szövetségben vezetett megelőző, védelmi háborúról születtek spekulációk.
Némelyek a francia függőséget is elviselhetőbbnek nevezték, mint az orosz
„kancsuka” uralmát. A vidéki liberálisok külpolitikai dilettantizmusukból
eredően hevesen ostromolták a mérsékeltebb frankfurti képviselőiket, próbálván
őket az erőteljes oroszellenes fellépésre rábírni.
Nagy-Britannia megítélése
jelentősen változott 1848 folyamán. Már a Vormärz időszakában is egyfajta
kettősség volt megfigyelhető, az angol nagyhatalmi és kereskedelmi politika
kritikája mellett a germán rokonság szimpátiát váltott ki, és az alkotmányos
politikai rendszert példaképnek tekintették. A liberális sajtóban megjelenő
kezdeti szimpátiát kifejtő cikkeket követően, elsősorban a schleswig-holsteini
konfliktusba, valamint a malmöi tárgyalásokba való brit beavatkozás hatására, a
publicisták ismét nyomatékosan kritizálták az angol kereskedelmi és
külpolitikát. Azt hangsúlyozták, hogy míg az angolok egyénileg őszinték és
igazságszeretők, népként álnokságot, a kapzsiságban pedig mértéktelenséget
mutatnak. Anglia nagysága érdekében idegen nemzeteket tart elnyomás alatt –
fogalmazott egy wormsi vezércikkíró – ezért az alkotmánya ellenére a nemzeti
jog egyik legfontosabb ellenfele, aminek legyőzése nélkül a német egység sem
valósítható meg.
A forradalom folyamán az
alkotmányos-liberálisok Franciaország-képe, Nagy-Britanniáéhoz hasonlóan
fokozatosan sötétedett, csupán a Deutsche Zeitung maradt az egyre harciasabbá
váló környezetben politikailag mérsékelt és semleges. 1848 tavaszán ugyan még a
Franciaországgal szembeni eufória dominált, de frankofil megnyilvánulások már
ekkor sem jellemezték az elemzett régió minden területét. Altbayern, Nürnberg,
Worms alkotmányosabb területeivel szemben a politikailag kevésbé modern részek
tartózkodóak voltak. Őszre azonban még azok a liberálisok is átértékelték a
Franciaországgal kapcsolatos nézeteiket, akik 1848 márciusában a német-francia
szövetségről, a népek tavaszáról álmodoztak. Kiábrándultan állították
párhuzamba a köztársaság külpolitikáját a Richelieu és Mazarin által
meghatározott francia hagyománnyal.
A liberális politikusok a
schleswig-holsteini konfliktus folyamán jól értékelték a francia, angol és
orosz beavatkozás tulajdonképpeni okát. Nyilvánvaló volt számukra, hogy a német
követelések teljesülése az európai erőegyensúly felborulását eredményezte
volna, amelyet a nagyhatalmak mindenképp készek voltak megakadályozni.
Tisztában voltak azzal, hogy a német egység megvalósítása csak következetes
német erőpolitika alkalmazásával lehetséges, de ez a politika kezdetben nem
kötődött össze a liberális utópiák feladásával. Németország feladatának azt
tartották, hogy Európa alkotmányos államaival és köztársaságaival szövetkezve,
az emberiséget a civilizáció békés fejlődésére vezesse. Ezek a kezdeti
mérsékelt hangok azonban a nyár folyamán egyre ritkultak és a malmöi
fegyverszünet után szinte teljesen eltűntek.
Tanulmányának összegzéseként
Manfred Kittel kijelenti, hogy von Hirschauen azon tézise, mely az 1848-49-es
mérsékelt liberalizmus külpolitikai elképzeléseinek bemutatásakor a korai
liberalizmus szabadság eszméjével való kontinuitást hangsúlyozta, téves, hiszen
a tézis alapjául szolgáló Deutsche Zeitungban éppen a marginálisnak
tekinthető mérsékelt politikusok jutottak szóhoz. Ezzel szemben a szerző a
német liberalizmusnak a nemzeti és külpolitikai idealizmustól való elfordulását
és a reálpolitikához való alkalmazkodását látja kimutathatónak. Vitatkozva
Hans-Ulrich Wehlerrel, azt azonban túlzásnak tartja, hogy a nacionalizmus
minden hagyományos liberális külpolitikai utópiát, gondolatot megszüntetett
volna. A liberálisok 1848-ban váratlanul konfrontálódtak azzal a
tapasztalattal, hogy az állam és a társadalom politikai modernizációja, az
alkotmányos jogok biztosítása – melyhez a népek önrendelkezési jogát is
odasorolták – semmi esetre sem vezet el automatikusan a népek közötti
kiegyezéshez. A poseni és a schleswig-holsteini konfliktus tapasztalatai miatt
vettek teljesen búcsút a népek tavaszának ideáljaitól.
Felhívja azonban a figyelmet
arra, hogy ezt a folyamatot nem lehet speciális német útként, történelmi
kisiklásként értelmezni. Hiszen a lengyelek és az olaszok nacionalizmusában is
megtalálhatóak voltak a liberális érzelmekből és az agresszív elemekből
összeálló messianisztikus ideológiák. De Franciaországban és Angliában, ahol
az „elkésett” nacionalizmus problematikus kompenzációs igénye nem kellett
volna hogy jelentkezzen, a nemzeti egoizmus egyáltalán nem volt ismeretlen a
liberálisok sorai között. Az arrogáns politikai és kulturális hegemónia igénye
nem speciálisan német jelenség tehát, hanem az európai nemzeti mozgalmakat
általánosan jellemezte az 1848–49-es forradalmak időszakában, és ezért ebből
nem látja levezethetőnek a német nacionalizmus további fejlődését. Feltűnőnek
tartja továbbá, hogy a német nacionalizmus szeptemberig tulajdonképpen annak a
változásnak a fázisait élte át, amikor a tradicionálisan humanitárius szellemű
délnyugat-német liberalizmusra csak alkalomszerűen jellemző agresszív hangok
uralkodóvá váltak. Történelmietlennek tartja a vilmosi császárság későbbi
imperialista vonulatának vagy a Harmadik Birodalomnak, az európai norma szerint
nacionalista, frankfurti nemzetgyűlésre való visszavezetését. Ezt alátámasztva
jegyzi meg, hogy a frankfurti parlament liberálisainak többsége, nacionalista
vízióik és bázisuk roppant nyomása ellenére, szeptemberben végül visszariadt egy
európai háború következményeitől.
Manfred Kittel: Abschied vom Völkerfrühling? National- und außenpolitische Vorstellungen im konstitutionellen Liberalismus 1848/49. (Búcsú a népek tavaszától? A német alkotmányos liberalizmus nacionalista és külpolitikai elképzelései 1848–49-ben.) Historische Zeitschrift Band 275. Heft 2. April 2002. 333–383. o.
Pap József