Klió 2005/2.
14. évfolyam
XX.
SZÁZAD
A Wright testvérektől
Hiroshimáig. A repülés kérdésének rövid története
A címadó Wright testvérek (Wilbur és Orvill) a XX. század legelejének első amerikai pilótái: Orvill 1903-ban emelkedett a magasba gépi erővel meghajtott masinával, bátyja 1908-ban nagy sikerű bemutatót tartott a franciaországi Auvours-mezőn, ami lendületet adott az európai repülésnek. Hiroshimáról nem kell külön szólnunk.
Egy fiatal olasz doktorandusz,
Gianluca Fiocco szerzőségében a Gramsci Alapítvánnyal szorosan
együttműködő Carocci kiadónál megjelent könyv – az utalás Hiroshimára elárulja
– nem a repüléstörténet műszaki vonatkozásait tárgyalja, hanem a repülés és a
hadviselés politikai összefüggéseit; a békeidőben fejlesztett és műszakilag
tökéletesített repülőgépek háborús használatának politikai és jogi kezelését,
használatuk jogi szabályozásának, lehetőség szerinti korlátozásának
kísérleteit, ezek kudarcait, szélesebben tehát a háború és béke örök
kontrasztjának meghatározott specifikumát. A szerző műve eredeti alcímét „a
légügyi probléma rövid történetében (1903–1945)” jelöli meg, ami egyben rövid
és konkrét összefoglalása tanulmányának, amennyiben a „légügy” fogalma alatt a
repülés, a levegőből folytatott hadviselés, főként a bombázások és az ellenük
való védekezés evolúciójának hadijogi, nemzetközi politikai kérdéseit érti
ezen, s problematikáját az első repülőgépek megszületésétől a ledobott
atombombákig tartó szédületes műszaki haladás keretében vizsgálja. Kifejti,
hogy a kezdetleges röptű gépi madarakból miként fejlődött ki a kor döntő
jelentőségű fegyverneme, egyben miként vált a legpusztítóbb bomba
szállítóeszközévé.
A „légügy” problémája az
1899-es hágai nemzetközi jogi konferencián került először napirendre, amikor öt
évre szóló tilalmat fogadtak el a levegőből alázúdítható robbanóanyagokra és
lövedékekre, jóllehet ezek alkalmazási lehetősége akkor alacsony hatásfokot és
elhanyagolható veszélyfaktorokat tartogatott magában, a tilalmi idő is
többnyire időnyerésre játszott, és lejártával az érdekelt hatalmak szűk körű
csoportját alkotó résztvevők mindegyike új felfedezésekre és új eljárások
kidolgozására számított. A nyolc évvel későbbi békekonferencia ismételt tilalmi
dokumentumát néhány nagyhatalom, nem akarván megkötni a saját kezét, már
langyosan fogadta, álláspontjukban a tilalmak tudatosítására vonatkozó, részben
a harcászati újdonságoktól való kölcsönös félelem fékező erővel hat majd a
katasztrófákat előrevetítő víziókra és a katonai tervezőkre. H. G. Wells
1908-ban kiadott sci-fi jellegű alkotásban (Háború a levegőben) borzalmas
leírással jelenítette meg New York bombázással megvalósítható lerombolását,
figyelmeztetve, hogy a veszedelem Londont is fenyegetheti.
Fiocco felteszi a kérdést:
mindez csak az ügyes írói fantázia terméke? Kutatásaival bizonyítja, hogy
másról van szó, mégpedig a háborúk tervezőinek elképzelése, mintegy tudatos
munkájuk nyomán előállítható szituációk sorozatáról, amelyben a légiháború
adok-kapokja korábban nem tapasztalt pusztításokhoz vezethet. Tudatos
tevékenységük az új és újabb hadviselési és haditechnikai eljárások
kidolgozására irányult, miközben maguk alá gyűrték a műszaki tudományokat.
Tudva tudták azt is, hogy a békeidők államközi partneri kapcsolatai
ellenségeskedésbe, háborúkba fúlhatnak és a háborúkat a győzelemért szokás
megvívni. A győztes azután megszabhatja a politikai és erkölcsi normákat,
következésképp a légiháború veszélyei, etikai problémái a polgári lakosság
tekintetében sem képezhettek akadályt az új haditechnikák kifejlesztésében.
Az I. világháború előtti
években több nemzetközi jogi fórumon vitatták meg a „légügy” keretébe
foglalható problémákat: a polgári lakosság és a hátországi struktúrák védelmét,
általában a légvédelem kérdéseit vagy éppenséggel a vegyi fegyverekkel
kapcsolatos fenyegetéseket. Jeles közéleti szereplők, politikusok és tudósok –
közülük kiemelhető a belga katolikus, egy időben miniszterelnök-politikus
Auguste Beernahert személye, akit 1909-ben Nobel-békedíjjal tüntettek ki – szót
emeltek a háborúk „humanizálásáért” vagyis a láthatáron levő rémségek
hatásainak korlátozásáért, végső fokon a háború elkerüléséért, hivatkozva a
levegőből indítható fegyverek egyre riasztóbb fenyegetésére. A háború tervezői
azonban a lakosság légi terrorizálásában és a hátországi haditermelés légi
támadásával új és rendkívül célravezető katonai megoldásokat láttak. A tudomány
világában is felmerültek olyan vélemények, melyek a műszaki haladás lendületének
visszafogását vélték abban, ha egyedül a repülőgépet ítélik el, mint olyan
eszközt, amelynek veszélyessége túlmegy a megengedhető határokon. Szerintük a
tengeralattjáróval vagy a vegyipari termékekkel (mérges gázok) ugyanezek a
kérdések vetődnek fel. De ott van még az automobil, a drótnélküli távíró, az
elektromosság, melyek mind kockázatot jelentenek a háború résztvevőire. A
politikai, gazdasági és tudományos ellenérvek özöne hiúsított meg ésszerű
elgondolásokat és a figyelmeztető szavak pusztaságba hullottak.
A vegyi fegyverekkel
kapcsolatosan folyt le egyébként ennek a problémakörnek egy mellékágú, de igen
jellegzetes vitája. Már Hágában, majd Versailles-ban 1919-ben, később
Washingtonban 1922-ben tiltó határozatot hoztak a vegyi fegyverekkel szemben.
1925-ben a nemzetközi Vöröskereszt szervezete fújt riadót. Katonai körökben
mégis arról értekeztek, hogy az első világháborús tapasztalatokból levonható a
következtetés, mely szerint egy gáztámadásban megsérült katona túlélési esélye
tizenkétszerese a fronton más módon megsérült társainál. Fritz Haber, a vegyi
fegyverek alkalmazásának szaktekintélye (1919-ben háborús bűnössé
nyilvánították, egy év múlva viszont kitüntették a kémiai Nobel-díjjal;
életrajzának további paradoxona, hogy bizonyított német hazafisága ellenére a
fasiszta rendszer megfosztotta egyetemi állásától, mivel zsidó volt), az
1920-as évek vitáiban megállapította, hogy rendkívül nehéz széles felületeken
halálos gázkoncentrációt előidézni, és a mérges gázok hatását különben is
erősen csökkenti az esős, szeles időjárás. Az idegölő gázok kikísérletezése
azután rácáfolt a professzorra. De ettől függetlenül az 1920-as és 1930-as évek
vitáinak eredménytelensége, a különböző kiskapukon való előremenekülés az új
fegyverek felé tulajdonképpen kikövezte az utat Hiroshimához.
Feltéve mindazonáltal, hogy a
két világháború között a katonai hatalmasságoknak sikerült volna megegyezniök
az egymás iránti „légügyi” lovagiasság szabályaiban, akkor is nyitva maradt
volna az az eshetőség, amelynek precedensét az 1911–12-es olasz–török háború
teremtette meg, nevezetesen szabadkezűen rendelkezni a légi eszközökkel a
gyarmati területek légtere felett, ahol állandóan „rendészeti” gondok merültek
fel. Az olasz királyi légierő első alkalommal a hadviselés történetében
Líbiában 1911-ben polgári célpontokat bombázott. A dicstelen momentum angol,
francia, német és újfent olasz gyakorlatban megismétlődött afroázsiai gyarmati
országok (Kína, India, Szíria, Etiópia stb.) kiszolgáltatott polgári lakosainak
sérelmére, illetve a spanyol polgárháborúban, letarolva Guernicát. A példák a
légi hadviselés laboratóriumai, melyekből kifejlődtek a második világháborús
gigantikus bombázások, dacára annak, hogy az 1939-ig tartó periódusban, mint
ismert, a politika és a diplomácia nem szűkölködött a háború elhárítása és a
veszélyes fegyverzetek korlátozása érdekében tett kezdeményezésekben. Ezek
csődje szintén ismeretes, amint köztudott az, hogy a felelősségben osztoznak,
ha nem is egyenlő arányban, a nagyhatalmak.
A szerző kitér ezek ismertetésére
és bizonyos figyelmet szentel a Szovjetunió, a nemzetközi kommunista mozgalom,
valamint a háború és béke kérdésében természetes szövetségek, egyes pacifista
mozgalmak felelősségének elemzésére is. Különösképpen érdekes viszonylat ebben
a vonatkozásban a Szovjetunióban és Franciaországban intézményesített
„légügyi”, pontosabban légvédelmi gyakorlatok kezelésének összehasonlítása,
miután az előbbi vezetése ideológiai, az utóbbié földrajzi, és a német
revans-szellemiségből fakadó okoknál fogva számolt a németekkel valós újabb
konfliktussal. A Szovjetunióban a polgári lakosság védelmére rendszeresített
„passzív védekezés” kiterjedt és hatékony formái készítették fel a polgári
lakosságot (gázálarcok használata, óvóhelyek igénybevétele, stb.), míg Franciaországban
mind a kommunista párt, mind a pacifista mozgalmak a hasonló védekezési
gyakorlatok bojkottjára szólítottak fel; Toulonban a párt lapjában arra
buzdították a lakosokat, hogy törjék össze a gázálarcokat. Maurice Thorez arról
cikkezett, hogy a burzsoáziának „engedelmes és beidomított” munkásosztályra
van szüksége, amely képes kibírni a totális háború terhét. S amikor a
kommunisták politikai ellenfelei a szovjet védelmi gyakorlatozásokkal
példálóztak, a francia kommunisták ellenérvei arra szorítkoztak, hogy a
szocializmus országának védekezése nem vethető össze a burzsoá államéval,
amelynek egy adandó háború esetén meg kell semmisülnie, amivel a proletariátus
csak jól járhat.
Hogy mennyire defetista
zsákutcába tévedtek a francia kommunisták, arra jellemző, hogy a Pierre Laval
és Sztálin 1935. május 14-i moszkvai találkozójáról kiadott közös közlemény
hangsúlyozta a francia nemzeti védelem politikájának szükségességét, nem
különben a Kommunista Internacionálé VII. kongresszusán Togliatti is állást foglalt
a „passzív védekezésben” való kommunista részvétel mellett. Amennyire a
moszkvai szovjet-állami és nemzetközi kommunista mozgalmi vezetők irányvonala
elfogadható és összhangba hozható volt a nemzeti védelem ügyében az egyes
nemzeti mozgalmak antifasiszta háborúellenes pozíciójával, annyira megosztotta
a munkás- és kommunista mozgalom sorait az 1939-es szovjet-német megnemtámadási
szerződés ügye. A szovjet állam érthető, ám pillanatnyi biztonsági szempontjai
ütköztek a nemzetközi kommunista mozgalom egyes szekcióinak, mint a francia
kommunista pártnak az érdekeivel, ugyanúgy mindössze csak szovjet állami
érdekből magyarázható – az egyébként még Hitler hatalomrajutása előtt
megkezdett, majd azután időnként folyatott – szovjet–német katonapolitikai és haditechnikai,
valamint repüléstechnikai titkos együttműködés, ami hozzájárult a Luftwaffe
megszületéséhez.
A II. világháború előtti
„légügyi” labirintusban nem könnyű eligazodni Fiocco kitűnő könyvének
segítségével sem, nagyobb baj mégis az, hogy voltak, akik kitalálva a
labirintus útvesztőjéből, föl tudtak emelkedni a levegőbe, és pusztító terhüket
áldozataikra szórták.
Gianluca Fiocco: Dai fratelli Wright a Hiroshima Breve storia della questione aerea (1903-1945) (A Wright testvérektől Hirosimáig. A repülés kérdésének rövid története). Carocci editore, Roma, 2002. 318. o.
Pankovits József