Klió 2005/2.
14. évfolyam
XX.
SZÁZAD
Egyház és állam
Magyarországon
A hazai egyháztörténet kutatóinak több különböző szempontból is örömöt jelent a szerző régóta kéziratban fekvő munkájának közzététele. Egyrészt – annak ellenére, hogy a témában jelent már meg összefoglaló monográfia – Leslie László (illetve magyar névhasználata szerint: László T. László) könyve bőven elfér a XX. századi magyar egyháztörténet historiográfiájában. Érdemes kézikönyvként forgatni, az egyháztörténet oktatásakor és kutatásakor tananyagként, vagy további búvárkodások kiindulópontjaként számolni vele. Másrészt külön öröm, hogy egy ilyen alapos monográfia végre a nem magyar olvasók és kutatók részére is hozzáférhető. A magyar egyháztörténet-írás számottevő eredményeket mutatott fel a XX. század folyamán, továbbá a magyar állam-egyház viszony története annyi sajátossággal bír, hogy valóban fájó: mindezek nemzetközi szinten alig-alig voltak ismertek. Az egyháztörténet-írásban ezért László T. László könyve hiánypótló módon, angol nyelven foglalja össze a XX. század első felének vonatkozó történelmi ismereteit.
Maga a szerző is hosszan
indokolja, miért érezte lehetségesnek, sőt szükségesnek, hogy az 1973-ban
amerikai egyetemen megvédett disszertációját bő három évtizeddel később
közzétegye. Indokai pontosak, és meggyőzőek is. Joggal állapítja meg, hogy
érdemes az eltelt évek után újraolvasni egykori kéziratát, azt már mi tesszük
hozzá, hogy adatainak gazdagságára, illetve szemléletének rugalmasságára
tekintettel nagyon is alkalmas arra, hogy most kapcsolódjon be igazán az
egyháztörténet-írás és egyháztörténet-oktatás vérkeringésébe.
Az 1950-ben, 25 éves
fiatalemberként emigrált szerzőnek joggal vethetné bárki a szemére, hogy
munkája során a forrásoknak csak korlátozott körét használhatta, így munkája
szükségképpen egyoldalú. Ez a kritika azonban két okból sem állja meg a helyét.
Először is, igaz, hogy levéltári dokumentumok nem állhattak a rendelkezésére,
mégis László T. László a nyomtatott forrásokat a teljesség igényével használta.
A nagy amerikai könyvtárakban gyakorlatilag mindent elolvasott és feldolgozott,
ami szülőhazájában akár az általa tárgyalt eseményekkel egykorúan, akár azokat
követően napvilágot látott. Ha munkájához Budapesten, az Országos Széchényi
Könyvtárban gyűjtött volna forrásokat, akkor is pont ugyanilyen gazdagságú
bibliográfiát készíthetett volna. Sőt, talán kicsit szegényesebbet is, hiszen a
szerző nemcsak a magyar szakirodalmat vette számba, hanem munkájában a
magyarországi adatokat jó érzékkel ötvözte a keresztény társadalmi és politikai
mozgalmak nemzetközi szakirodalmának – sok esetben itthoni szerzők előtt
kevéssé ismert – tanulmányaival. Másodszor pedig, az állam és az egyház
viszonyáról bármilyen vonatkozásban a nyilvánosság számára készült
(nyomtatásban közzétett) forrásanyag alapján megfogalmazott megállapításai
többségében teljesen helytállóak. Utóbbiakat a Magyarországon azóta publikált
dokumentumok vagy árnyalták, vagy megerősítették, de kétségbe többnyire nem
vonták. Külön meg kell még említeni, hogy a szerző nemcsak könyveket, hanem
óriási mennyiségű sajtócikket is feldolgozott. A nyomtatásban megjelent
levéltári anyagot minden esetben ismertette (jó példa erre a 3.3 fejezet), és
további erénye a munkának, hogy kéziratos visszaemlékezéseket is használt.
(Utóbbiak esetenként az általa el nem érhető dokumentumokat is pótolták, ld.
például a VI. fejezetben.)
László T. László munkájának
méltatásakor meg kell említeni, hogy nem lehetett tekintettel az elmúlt 15
évben Magyarországon fellendült egyháztörténeti kutatások eredményeire. Egy
helyen igazságtalanul sommás minősítést használt az elmúlt évtizedek
egyháztörténet-írására, és a magyar olvasónak talán hiányérzete támadhat
például a XX. századi egyháztörténet kitűnő monográfusa, Gergely Jenő
(illetve mások) munkái miatt. (Ezt a hiányérzetet csak kisebb részben enyhíti,
hogy utóbbiakról is történt említés a kézirat jegyzeteinek mostani sajtó alá
rendezésekor.) Tárgyilagosságra való törekvésre utal ugyanakkor, hogy munkájához
az 1945 utáni szakirodalmat is bőségesen felhasználta, a tudományos alaposságú
monográfiákat – például Csizmadia Andor 1966-ban megjelent kitűnő, A
magyar állam és egyházak jogi kapcsolatainak kialakulása és gyakorlata a
Horthy-korszakban című kötetét – éppúgy, mint egyes politikai
propagandatermékeket. László T. László történelemszemlélete összességében
kiegyensúlyozott, és ez teszi igazán alkalmassá arra, hogy a történelemben
tájékozódni kívánók figyelmébe ajánljuk. Valamennyi egyház–állam viszonyt
érintő kérdés kapcsán megfelelő távolságot tartott az általa elemzett
forrásoktól, és az egyes politikai magatartásformákat értő módon mutatja be.
Ezek megítélésében segít olvasójának, de a döntést utóbbira bízza, az
apologetikus megközelítés általában távol áll tőle. Egyes (kétségtelenül
„kényesnek” számító) kérdésekben azonban az egyházias történetírás számos
darabjához hasonlóan nem tudott ellenállni az apológia, illetve az inkább
publicisztikai, mint történeti megközelítés, magyarázkodás kényszerének. Az
egyházak és az antiszemitizmus kapcsolatait illetően például csak
általánosságban ismeri el, hogy az előbbieknek köze lehetett az utóbbihoz, és
hosszasan – egyházának érezhető önigazolási szándékával – mentegeti a
történelmi egyházak főpapjait az első két zsidótörvény parlamenti
megszavazásában való részvételük kapcsán. Felhozott érvei és adatai azonban az
utóbbiak kapcsán nem meggyőzőek, és nem tudta tompítani az egyházaknak a
zsidósággal kapcsolatos, 1944 márciusa előtti nyilvános megnyilatkozásait
illető kételyeket.
A kötet terjedelmes
bevezetésben a szerző – katolikus papként – jelzi, hogy a keresztény egyház
történetét nem tekinti függetlennek a keresztény egyház szellemi alapítójától,
továbbá nemzetközi áttekintést is nyújt az állam-egyház viszony európai
történeti mintáiról, a könyvének hátterében kirajzolódó szellemi és politikai
irányzatokról. László T. Lászlóról általánosságban meg kell még állapítani,
hogy munkája fentebb jelzett hibái ellenére, ellenállt egy nagy kísértésnek, és
nem a szó szorosabb értelmében vett egyháztörténetet, hanem
egyházpolitika-történetet írt. Vagyis figyelmének középpontjában nem az
egyházak (például saját egyháza) belső viszonyai, történései álltak, hanem az
egyházat társadalmi intézménynek tekintette könyvében, és arra kereste a
választ: hogyan illeszkedett ez a fontos intézmény a XX. század első felének
magyar államába, társadalmi és politikai viszonyai közé. Nyugodtan mondhatjuk,
valamennyi olyan területet igyekezett számba venni, ahol az állam egyáltalán
kapcsolatba kerülhetett az egyházakkal, felekezetekkel. Így monográfiája
egyszerre lett alapos politikatörténeti illetve egyháztörténeti áttekintés.
Olvasója bármely irányból veszi kézbe, nemcsak tartalmas és pontos
összefoglalást, hanem élvezetes stílusban megírt olvasmányt is kap.
A kötet címe – Egyház és állam
Magyarországon, 1919–1945 – szerencsére nagyon megtévesztő. Szerencsére az,
hiszen a szerző munkájának majd egy ötödét kitevő első fejezete nem a címben
jelzett periódusról, hanem az azt megelőző évtizedekről szól. László T. László
kitűnő eljárást követett, amikor a polgári átalakulás XIX. századi gyökereinél
kezdte tárgyalását, hiszen az állam-egyház elválasztásának folyamata és
kérdései valóban ide nyúlnak vissza. Részletesen szól a vallásügy 1848-ban történt
új alapokra helyezéséről, valamint a XIX. század második felében a liberális
államhatalom által hozott törvényekről, egyházpolitikai vitákról. Jó érzékkel
mutatja be a századforduló politikai fordulatait, a szociális kérdés előtérbe
kerülését, az első világháború és a forradalmak korát, valamint mindazt, ahogy
ezekre a kihívásokra az egyházak reagáltak. A megújult katolikus politizálás
által életre hívott irányzatok közül kiemeli a keresztényszocializmust illetve
a Prohászka Ottokár által képviselt álláspontot.
A tulajdonképpeni 1919–1944
közötti időszakot a könyv három fejezete mutatja be. A szerző újszerű, de
nagyon jó ötletet valósított meg a Horthy-korszak elemzésére. A II. fejezetben
összefoglalta az 1919–1922 közötti, ún. „keresztény kurzus” történéseit, majd
szakítva a merev kronológiai szemlélettel, két tematikus fejezetet készített. A
Horthy-korszak formálódásának néhány hosszú évét valóban érdemes
egyházpolitikai szempontból elválasztani a konszolidáció, majd a rezsim
stabilizációjának időszakától. A III. fejezet az állami egyházpolitika legfőbb
tényezőit veszi számba a főkegyúri jogtól a püspökök beiktatásán és a
konkordátum kérdésén át az egyházak intézményes közéleti (pl. törvényhozásban
gyakorolt) szerepvállalásáig, valamint – rövidebb terjedelemben – az
egyházfinanszírozás és az iskolaügy elemzéséig. A IV. fejezet éppen ellenkező
nézőpontot használ: nem az állami irányítás oldaláról szemléli az egyházakat,
hanem utóbbiak szemszögéből a társadalmat és a közéletet. A könyv kitűnő
fejezetei elemzik a keresztény társadalmi és politikai szervezeteket (pártokat,
szakszervezeteket stb.), illetve azokat a kérdéseket, amelyek a XX. század első
felében nyomasztották a keresztény indíttatású társadalompolitika formálóit.
(Különösen fontosnak vélem, hogy a szerző külön fejezetet szentelt a földkérdés
mellett az ipari munkásság illetve a határon túli magyarság kérdésköreinek.) A
könyv utolsó három fejezete a korszakot záró szélsőjobboldali előretörés és az
egyházak viszonyával foglalkozik. A „szellemi honvédelem” mellett bemutatja a
zsidóüldözések, a nácizmussal és a nyilas rendszerrel szembeni keresztény
ellenállás tényezőit.
A kötet legfontosabb
megállapításait összegző fejezet, az imponálóan alapos bibliográfia és rövid
magyar nyelvű összefoglalás mellett érdemes figyelmet szentelni a felekezeti
megoszlást is részletező statisztikai függeléknek. A korszak változásait számba
vevő adatsorok tanulságosan érzékeltetik a politikatörténeti ismertetés
hátterében kirajzolódó társadalmi, demográfiai hátteret. Megjegyezzük, a 2001.
évi magyarországi népszámlálás adatainak a fejezet végére csatolása elhagyható,
illetve ebben a formában elhagyandó lett volna, hiszen az olvasó az általános
népszámlálások adataival nem tudja az ezredforduló önkéntes bevalláson alapuló
statisztikáit összevetni, nem is beszélve az elmúlt fél évszázad gyökeres
fordulatokat hozó társadalmi-politikai változásai bemutatásának árnyaló
szerepéről.
Végezetül egyet kell érteni
László T. László munkája utolsó megjegyzésével, amikor is leszögezte: érdemes
volna minél előbb magyarul is sajtó alá rendezni ezt a tartalmas monográfiát.
(Azt már csak olvasója teszi hozzá, hogy a minél könnyebb hozzáférhetőség
érdekében, korunk kívánatának eleget téve, előbb-utóbb internetes publikációt
is megérdemelne mind az angol, mind a magyar változat.) Az angol kézirat
mostani színvonalas közzétételéért a Magyar Egyháztörténeti Enciklopédia
Munkaközösség szerkesztőit illesse dicséret.
László, Leslie: Church and State in Hungary, 1919–1945 (Egyáz és állam Magyaroszágon, 1919–1945). Budapest, Magyar Egyháztörténeti Enciklopédia Munkaközösség, 2004. METEM Books, Nr. 47. 400 o.
Fazekas Csaba