Klió 2005/2.
14. évfolyam
XX.
SZÁZAD
A hidegháború
kultúrpolitikája
Tony Shaw-nak, a Hertfordshire-i Egyetem docensének írását 2001 szeptemberében tette közzé a Harvard Egyetem hidegháborús folyóirata, a Journal of Cold War Studies. Shaw munkája műfaját tekintve „review essay”, mely naprakész áttekintést és kritikát ad a közelmúltban Angliában és az Egyesült Államokban megjelent vonatkozó historiográfiai munkákról, azaz a 1990-es évek vége felé zászlót bontott „kultúrtörténeti iskola” publikációs tevékenységéről. Az említett országokban ugyanis a kultúra hidegháborús propaganda eszközeként való hadra fogása mostanában tekintélyes tudományos és közérdeklődés tárgya. Az Egyesült Államokban a Joseph McCarthy-val azonosított „kulturális abszolutizmus” sötét napjai állnak a viták középpontjában. 1996-ban pedig a brit sajtó volt „árulástól hangos”: a külügyminisztérium aktáinak kutathatóvá válásával fény derült arra, hogy George Orwell 1949-ben (nem sokkal 1950-ben bekövetkezett halála előtt) titokban egy listát adott át a művészeti életben és a médiákban működő kripto-kommunistákról Arthur Koestler sógornőjének, Celia Kirwan IRD1-hivatalnoknak. Mindez nemcsak Orwell ikonikus baloldaliságának újraértékelését veti fel, hanem kétségbe vonja a nyugati értelmiségiek és tudósítók függetlenségét is a hidegháború évei alatt. Mert ha maga Orwell is ilyen jellegű tevékenységet folytatott, voltak egyáltalán, akik valóban szabadon írtak, festettek, vagy szerepeltek? A kultúra mindkét oldalon a politika kiterjeszkedése volt. És ha igen, hogyan kellene megváltoztatnunk felfogásunkat a hidegháborús konfliktusról? – teszi fel kérdéseit Tony Shaw.
Mielőtt a szerző e témát
érintő szakirodalmi anyagok bemutatásával választ adna a fenti kérdésekre,
rövid kitekintést tesz a Szovjetunióra. Megállapítja, hogy ott a politika és a
kultúra már 1917-től fogva kibogozhatatlanul egybefonódott, tudósok, művészek,
írók, festők, zenészek váltak az ideológiai front aktív harcosaivá, hogy megvessék
a szovjet hazafiság és a proletár internacionalizmus alapjait. A bolsevikok
teljesen tisztában voltak a mozi félelmetes propaganda erejével és a kulturális
diplomácia jelentőségével a „kapitalista imperializmus” aláaknázása
tekintetében. Lenin már 1921-ben támogatta a szovjet filmek tengerentúli
eladását. A kultúrkampány azonban csak az „igazi hidegháború”2
kezdetével vált sokfélévé és mesterivé az Agitprop és a Kominform vezetésével.
Olyan frontszervek, mint a Béke-világtanács szimpatizáló újságírókkal,
szakszervezeti tagokkal, akadémikusokkal fogtak össze a Nyugaton, hogy Moszkva
leszerelésre vonatkozó kérését kürtöljék. Az ilyen és ehhez hasonló
„befolyás-közvetítők” minden propaganda alkalmat kiaknáztak, így a
baktériumháború vádját is, mellyel a Kim Ir Szen-rezsim fenyegette az Egyesült
Államokat a koreai háború során. Becslések szerint 1960 táján a Szovjetunió 2
milliárd dollárral egyenértékű összeget költött világszerte kommunista
propagandára. Az enyhülés újabb kulturális expanziót hozott: 1975-ben a
Szovjetuniónak 67 országgal volt sportkapcsolata és 32 ezer szovjet atléta
utazott külföldre, tekintettel arra, hogy „a sport a fiatalok közötti
együttműködés és barátság megerősítésének értékes eszköze”.
A brit színház és a vörös
veszedelem3 című könyvében Steve Nicholson 1917 és 1945 között íródott színdarabokban
vizsgálja a kommunizmus ábrázolását és tanulmányozza politikai
szemléletmódjukat. A bolsevik veszedelem (1919) című darab például óva intette
a brit színházba járókat a kommunista uralom borzalmas következményeitől,
beleértve a szexuális romlottságot, a házasság eltörlését és a Brit Birodalom
összeomlását. Israel Zangwill Erőszak házának utolsó felvonásában a
forradalmi vezetők beismerték, hogy a szocializmus kivitelezhetetlen, mert olyan
tulajdonságokat feltételez, melyek hiányoznak az emberi természetből. Amikor
1926-ban előadták a darabot, a parlament egy konzervatív tagja oly meggyőzőnek
találta, hogy egy egész színházat foglalt le az előadására, melyre a Parlament
minden tagját, minden pártból meghívta. A II. világháború során, amikor a náci
Németország megtámadta a Szovjetuniót, a brit színház kellő időben
végrehajtotta politikai pálfordulását, a Hírközlési Minisztérium kívánalmára
számos drámaíró magasztalta „Joe bácsi” Vörös Hadseregének halált megvető
bátorságát, sőt, a Szovjetunió politikai rendszerét. Nicholson megállapítja: a
Szovjetunió színházi beállítása hozzájárult a Munkáspárt 1945-ös választási
győzelméhez!
Christopher Mayhew memoárja, a Szavak háborúja4
egy évvel a szerző halála után, 1987-ben jelent meg, korábban írt
önéletrajzával együtt. Mayhew munkáspárti, majd liberális volt, 1945-től
1981-ig a Parlament tagja, az 1940-es évek végén külügyminiszter, az 1960-as
években védelmi miniszter. Az 1950-es években televíziós műsorvezetőként
működött, ezáltal erősítette meg az IRD és a BBC közötti kapcsolatokat. Az
angol hidegháború-kutatók jelenleg Mayhew szerepét próbálják tisztázni az IRD
felállításában, mely szervezetet végül is David Owen munkáspárti
külügyminiszter oszlatta fel 1977-ben, részben, mert számtalan esetben
veszélyesen túlterjeszkedett hatáskörén, továbbá mert tevékenysége nem fért
össze az enyhülés légkörével. Az IRD létét Lyn Smith hozta nyilvánosságra a Millenium
folyóiratban, 1980-ban.
Paul Lashmar és James Oliver újságírók jól ismerik azokat a
praktikákat, ahogyan a kormányzat kiszivárogtat bizalmas információkat a
médiának. Britannia titkos propaganda háborúja 1948–19775
című közös munkájukban az IRD újságokat, magazinokat, hírügynökségeket és
rádióadókat érintő manipulációit vizsgálták meg. Fejezetek szólnak az IRD
szakszervezeti és egyházi összeköttetéseiről, az ügynökség aktivitásáról a
koreai háború idején, a szuezi-válság alatt sugárzott hangulatkeltéséről, a
hírügynökségek felhasználásáról az
ázsiai és közép-keleti médiák „tényellátása” során, és olyan publikációk
szponzorálásáról, melyek Kelet és Nyugat megosztását szolgálták, mint például
Orwell Állatfarmja (1945) vagy 1984-e (1949). Tony Shaw kritikája meglehetősen
lesújtó e könyvet illetően. Noha a munka mögött állami levéltári és BBC
irattári kutatások is állnak, és a szerzők is elismerik az 1950-es évek elejére
vonatkozóan az IRD dokumentációk hiányát, a tanulmány szerzője nyugtalanítónak
találja a külügyi és gyarmatügyi minisztérium, illetve az IRD korábbi
prominenseivel készült interjúk, továbbá a mostanában íródott újságcikkek és
hivatkozatlan „privát források” felhasználását. Ezen túl a számos nyomdai és
helyesírási hiba azt a benyomást kelti, hogy a könyv sietve igyekezett tőkét
kovácsolni az IRD brit sajtóban betöltött szerepéből, amivel inkább
szenzációra, mintsem tudományos érték teremtésére tör.
Frances Stonor Saunders könyve, a Ki fizeti a cehhet?6
azokra az értelmiségiekre koncentrál, akik a CIA kulturális kampányát
futtatták, mint az író Arthur Koestler, a zeneszerző Nicolas Nabokov, a Der Monat német havilap szerkesztője,
Melvin Lasky, vagy Michael Josselson, aki a CCF (Kulturális Szabadság Párizsi
Kongresszusa) feje volt 1950 és 1967 között. Az előbbi radikális és baloldali
értelmiségi csoportosulás legfőbb célja az volt, hogy egybetartsa a hasonló gondolkodásúakat, és hogy a nem
kommunista baloldal hangadói legyenek a Kelet és Nyugat közötti harcban.
Saunders lelkiismeretesen ismerteti a kapcsolatokat a CCF és különböző
„emberbaráti” testületek, médiák és hidegháborús harcosok között, beleértve a
londoni Encounter folyóiratot, a hollywoodi Walt Disney-t és Darryl Zanuckot,
Gardner Cowles-t, a Cowles kiadó-csoport elnökét és a Farfield vagy Ford
alapítványokat. Viszont vitatható Saunders azon megállapítása – mondja Shaw –,
mely szerint a CIA támogatta az „absztrakt expresszionizmust”, mely Nyugat
uralkodó művészeti formája volt az 1950-es években. Továbbá mások is
felvetették, hogy a New York-i Modern Művészet Múzeuma (MOMA), elnöke, Nelson
Rockefeller gyámsága alatt az ügynökség frontszerve volt. Shaw szerint az a
tény, hogy a MOMA már vásárolt ebből a művészeti stílusból mielőtt a CIA-t
létrehozták (1947), kétségbe vonja Saunders érvelését.
Scott Lucas Szabadság háborúja7 című
munkája nyílt kihívást intéz a John Lewis Gaddis-féle „nemzetvédelmi iskola”
történészeihez, akik „lefokozzák a hidegháborút egy olyan küzdelemre, melyben
az Egyesült Államok pragmatikusan megvédte magát és a Szabad Világot a szovjet
veszélytől”. Lucas amellett érvel, hogy a hidegháború elsősorban kultúrák és
ideológiák összecsapása, mintsem földrajzi vagy gazdasági ütközet. Lucas
kiindulópontja a Truman doktrína, ám míg Gaddis szerint ez csupán válasz a
politikai szituációra, addig Lucas az elnök ideológiai látásmódját
hangsúlyozza. Truman misszinárius szemléletmódja és a szabadságért indított
keresztes hadjárata tette szükségessé a második világháborús propagandagépezet
újjászületését. 1948-ban például óriási kampány bontakozott ki, hogy a háború
utáni első olasz választásokon megvédjék a keresztény-demokratákat kommunista
ellenfeleikkel szemben. Temérdek hírességet – közöttük Bing Crosby, Frank
Sinatra, Eleanor Roosevelt – toboroztak össze, hogy hirdessék
elkötelezettségüket az olaszországi demokrácia iránt. Olyan szervezetek, mint a
Nemzeti Katolikus Jóléti Tanács dolgozott a „levelek Olaszországba” kampányon a
célból, hogy figyelmeztessék az embereket, hogy ne szavazzanak arra, hogy „az
ateista Oroszország rabszolgái legyenek”. Lucas tehát – mások mellett – azért
kutatta át a CIA feloldott anyagait, hogy megkísérelje feltárni a kormányzat és
azon civil szervezetek (szakszervezetek, nőszervezetek, tudományos szervezetek,
stb.) közötti kapcsolatokat, melyeket felállított, vagy melyekbe befektetett a
CIA az Egyesült Államok területén vagy külföldön 1948 és 1956 között
Kelet-Európa „felszabadítása” céljából.8 Lucas
helyesen hangsúlyozza továbbá a felszabadítási politika ellentmondásosságát,
mely az evolúciós és nem a revolúciós változásokat tartotta szükségesnek Közép
Európában. „Vajon feltették-e Eisenhower és tanácsadói a nyilvánvaló kérdést:
hogyan lehetséges Kelet Európában szabad választásokat és függetlenséget
követelni, totalitárius rendszeren belül forradalmi változás nélkül?”
Kegyetlenül fejezte ki ezt az ellentmondást az 1956-os magyar felkelés, amikor
a Szabad Európa Rádió tévesen utalt az amerikai csapatok intervenciójára, hogy
megvédik a forradalmat a szovjet tankok ellen..
Richard Fried „Jönnek
az oroszok”9 munkája azokat a közlátványosságokat mutatja be – különösen az 1940-es évek végén
és az 1950-es évek elején –, melyeket avégett szerveztek, hogy támogassák a
patriotizmust és ünnepeljék az amerikai szabadságot a kommunizmus meddőségével
és elnyomásával szemben. Ilyen látványosság volt a Szabadság Vonata, egy olyan
mozgó kiállítás, amely a legbecsesebb dokumentumokat mutatta be az Egyesült
Államok történetéből, beleértve a Jogok Törvényét (1689), de a második világháborús
német kapitulációs cikkelyeket is. A kiállítás több mint 300 amerikai várost járt
végig 1947-től 1949 januárjáig. Fried leírja, hogy mekkora tisztelettel
fogadták a becses tehervonatot ahol csak megállt, szent jelzőkkel illették, a
látogatók úgy léptek ki, mintha templomban jártak volna, a kisfiúk önként
levették sapkájukat, Irving Berlin pedig dalt írt A Szabadság Vonata címmel. A
látványosságok a Szovjetunió elítélését is szolgálták. A wisconsini Mosinee-ben
1950 május elsején kommunista hatalomátvételt játszottak el. A városlakók mint
népbiztosok és foglyok tevékenykedtek, és „szovjet stílusú”, járdaszéli,
leves-konyhákból ettek, mielőtt este összegyűltek a Vörös téren, hogy
örömtűzzel és egy rallyval vessenek véget a kommunista uralomnak. Az esemény
oly különleges volt, hogy a szovjet TASS hírügynökség is riportert küldött a
városba. Shaw a könyv legfőbb hibáját abban látja, hogy Fried nem különíti el
világosan a helyi „soft” megmozdulásokat a nemzeti „harder” akcióktól.
A kémkedés témája a nukleáris
korban, amikor katonai titkok megszerzése milliók számára jelenthetett életet
vagy halált, hirtelen vált egyszerre ijesztővé és izgatóvá. 1953 és 1966 között
sorozatban tizennégy regény látott napvilágot Ian Fleming tollából, aki
kitalálta James Bond elbűvölő XX. századi figuráját. A Bond-filmek
kultúrtörténetét legelőször James Chapman írta meg,10 aki tanulmányozta propagandisztikus szerepüket a hidegháború évei
alatt. Érdekes – és ebben a Bond-kommentátorok kivételesen egyetértenek –, hogy
a filmek kevésbé szovjet-ellenesek, mint Fleming regényei, ám a hidegháborús
mellékértelmek így is jól tapinthatóak. Például a Dr. No – az első Bond film
melyet Terence Young rendezett – cselekménye egy őrült körül forog, aki egy
Karib-tengeri titkos rakétabázisról próbálkozik Cape Canaveral-ból fellőtt
amerikai rakétákat eltéríteni. A film 1962 október végén került forgalomba
Britanniában, épp akkor, amikor a kubai rakétaválság kritikus pontot ért el.
Chapman ügyesen mutatja be a Bond-filmek tükrében azokat a szociális, politikai
és kulturális változásokat, melyeken Anglia az 1960-as és az 1990-es évek
között átesett, és magyarázza a filmek gyönyörű nőkre, exotikus helyekre,
könnyű szexre és a fogyasztói társadalomra épülő vizuális stílusát, mely
nézőiben azt erősítette meg, hogy a brit hatalom hanyatlása sohasem következhet
be.
Tony Shaw tanulmánya végül
három következtetést von le a fent röviden bemutatott olvasmányai alapján: a
kultúra, mint fegyver értékét a hidegháborúban helyesen mérték fel mind
Keleten, mind Nyugaton, e tekintetben tehát nincs sok különbség a két blokk
között. Amennyiben Anglia és az Egyesült Államok példájából következtetni
lehet, a nyugati kormányok készek voltak tekintélyes pénzösszegeket, időt és
energiát befektetni egy olyan „kulturális földrész” formálásába, mely háttere
lehetett diplomáciai és katonai akcióiknak mind otthon, mind külföldön. Eltérés
talán csak abban van, hogy Nyugaton a kultúra és közvetítői nem voltak olyan
szigorú ellenőrzés alatt, mint Keleten, még McCarthy idején a Hollywoodra
nehezedő nyomás alatt is nagyobb szabadságot élveztek az amerikai filmkészítők,
mint keleti társaik. Továbbá, a kulturális ügyek állami befolyásolása Nyugaton
sokkal kifinomultabb és többcsatornás volt, mint Keleten, ahol a kéziratok és
produkciók több szakaszos kemény cenzúrán estek át.
Shaw hangsúlyozza a
Szovjetunióval szembeni kulturális konfliktusban résztvevők közreműködésének
önkéntes jellegét. Sőt, sok művész, színész, költő – számos tagja a CCF-nek –
nem lehetett, vagy nem volt tudatában annak, hogy az állam kulturális
programját futtatja. Tény, hogy sokan spontán írtak vagy játszottak olyan
színdarabban, mely a demokrácia erényeit dicsőítette és elítélte a kommunista
életfelfogást. Különbséget kell tennünk
tehát a hivatalos és nem hivatalos kultúrharcosok között. Mindazonáltal hibás
lenne a nyugati kultúrát kizárólag hidegháborús tükörben szemlélnünk, mert a
kultúra nagyon ritkán volt pusztán a politika hordozója.
Csak becsléseink lehetnek arra
vonatkozóan, hogy mekkora hatással volt a közvélemény formálódására az állam
kulturális aktivitása a hidegháború évei alatt Keleten és Nyugaton egyaránt.
Shaw szerint e tekintetben Nyugat fölénye a jelentősebb anyagi és
híradástechnikai forrásoknak, a CIA mérhetetlen vásárlóerejének és egész
világra kiterjedő hatáskörének, de talán legfőképpen az amerikai populáris
kultúrának köszönhető: a hidegháború során a kommunizmusnak esélye sem volt,
hogy szíveket és lelkeket hódítson meg. Ahogy Peter G. Boyle fogalmazza: „A
hollywoodi film, a rock ‘n’ roll zene, a televíziós szappanoperák, a kék farmer
és McDonald’s hamburgerei, úgy tűnik, sokkal nagyobb hatással aknázták alá a
kommunizmust a Szovjetunióban és Kelet Európában, mint az SDI és a
Pershing-rakéták elrettentő ereje”.11
The Politics of Cold War Culture by Tony Shaw (Tony Shaw: A hidegháború kultúrpolitikája). Journal of Cold War Studies, 2001 ősze. 59–76. o.
Hollósi Gábor
1. IRD = Information Research Department: a brit kormány propagandaszerve.
2. Több angol és amerikai szakértő már Lenin hatalomra kerülésétől kezdve hidegháborúról beszél. Milyen érdekes, hogy e gondolatmenet szerint az enyhülés pont a második világháború, a „forró háború” éveire esik! Az idézett „igazi hidegháború” kifejezés tehát az 1945 utáni eseményekre utal.
3. Steve Nicholson: British Theatre and the Red Peril: The Portroyal of Communism 1917—1945, Exeter, University of Exeter Press, 1999.
4. Christopher Mayhew: A War of Words: A Cold War Witness, London, I. B. Tauris, 1998.
5. Paul Lashmar—James Oliver: Britain’s Secret Propaganda War 1948—1977, Stround, Sutton, 1998.
6. Frances Stonor Saunders: Who Paid the Piper? The CIA and the Cultural Cold War, London, Granta Books, 1999.
7. Scott Lucas: Freedom’s War: The U. S. Crusade Against the Soviet Union 1945—56. Manchester, Manchester University Press, 1999.
8. E tekintetben a mű kiegészíti Walter Hixon: Parting the Curtain: Propaganda, Culture and the Cold War, 1945—1961, New York, St. Martin’s Press, 1997. című munkáját.
9. Richard M. Fried: The Russian Are Coming! Pageantry and Patriotism in Cold-War America, New York, Oxford University Press, 1998.
10. James Chapman: Licence to Thrill: A Cultural History of the James Bond Films, New York, Columbia UNiversoty Press, 2000.
11. Peter G. Boyle: The Cold War Revisited. In: Journal of Contemporary History, 35. évf. 3. szám. London, SAFE Publications, 2000. július, 488 p.