Klió 2005/2.
14. évfolyam
XX.
SZÁZAD
A jugoszláv eset
Nened Dimitrijević könyve az elmúlt évek egyik legokosabb és legőszintébb műve. A szerző a budapesti CEU-n a politikatudományok tanszékén tanít, alkotmányelmélettel, és politikatörténettel foglalkozik.
Rendkívül érdekes, de teljesen indokolt, hogy a szerző
a szocializmus analízisével kezdi fejtegetéseit, egyenesen Marxhoz
visszanyúlva. Első pillantásra ennek nincs köze a nacionalizmus burjánzásához,
de éleslátással fejti ki a szerző, hogy az egyik totalitarizmus a másikra
épült. Véleménye szerint Marx legfontosabb jellemzője, hogy forradalmár. Marxot
ezért nem a megismerés érdekelte, és elmélete sem erre fókuszál. Igaz, hogy
gondolatkörének központja az ember emancipálódása, de az ehhez szükséges
szabadság mindvégig megvalósíthatatlan távolságban lebeg. Marx elméletének
másik alapja, hogy az újratermelés módját kezeli kitüntetett figyelemmel,
eszköznek tekinti, amely az élet fenntartásához szükséges. A kapitalizmus akkor
szűnik meg, amikor eléri rendszerben kódolt határait, azáltal, hogy a
dominanciát, amelyben a szabadság nélküliség újratermelődését idézi elő,
megszüntetik. Mindez úgy jelenik meg a marxista elméletben, hogy közben nincs
kifejtve, milyen is lesz az a termelési mód, amely felváltja a kapitalizmust,
és az sincs kifejtve, hogyan szünteti meg az igazságtalanságot. Ezt a kérdést a
jövőben fel sem teszik igazán, és Lenin valamint Sztálin is lényegében véve
államkapitalista rendszert működtet.
A marxizmus kritikája után a leninizmus kritikájára
tér át a szerző. Úgy véli, hogy az lényegében véve nem más, mint idealista
koncepció, amely azon alapul, hogy Marx elméletét rituálévá alakítva dogmává
teszik. Lenin a krízis állapotában értelmezi Marx tanait, miközben
akciókényszerben is van. Érdekes – és erre rámutat a szerző –, hogy Lenin a
dialektikus materializmust nem mint módszert, hanem mint ideológiai kényszert
alkalmazza. Nála a dialektikus materializmus koránt sem eszköze a valóság
megértésének és magyarázásának, hanem kényszerítőeszköz a hatalom kezében.
Ezzel Lenin lényegében véve elhagyta a történelem materialista értelmezését,
ehelyett az elmélet használati eszköz lesz, ami egyben a rezsim kényszerítő
eszköze is. Az idea a valóság magyarázásának eszköze volt, de nem pontosság,
hanem a kényszer okán. Másrészt szerepe van a valóság alakításában, amely úgy
történik, hogy az ideológiát erővel kényszerítik a társadalomra. Oroszország
nem volt kapitalista állam, Lenin pedig egy olyan elméletet gyárt, amelyről
csak hiszi, hogy Marxé. Végül a rítusszerűen gyakorolt elmélet a rendszer
önlegitimációját is szolgálta. Világos az út a totalitarizmusba. A párt veszi
kezébe a gondolkodás és moralitás feletti kontrollt is. A forradalmár erkölcsöt
ideológiája ontológiai központjává teszi, a termelőerők ereje helyett a fenn
vázolt idea hat a társadalomra. A munkásság még véletlenül sem cselekvő
alanyként jelenik meg, mert számára a tárgy szerepe van kijelölve. A munkásság
csak alapanyag, amelyet a forradalmi idea formál. Az elég összetett marxi
szótár is leegyszerűsödik a szocializmusban. További kuszaságot idéz elő az is,
hogy az alkotmányok és a programok összekeverednek. A keveredés, és
definiálatlanság vonatkozik az államra, a pártra, a kormányra, valamint a
társadalomra is. Az állam eluralkodik a társadalmon, ez a népköztársaság,
pontosabban a „népi állam” terminusban is kifejezésre jut. Mindez a
bürokratikus kollektivizmus formáját ölti. De ez még nem minden. A marxizmusban
azt hirdették, hogy a magántulajdon megszüntetésével építhetik ki a szocialista
társadalmat, valójában ezzel azt szüntették meg, hogy legitim módon lehessen
bármit is képviselni. A szocializmus nem más, mint az „emberiség
instrumentalizálása” (eszközként használása). A szocializmus egy feltételezésen
alapuló általános eszme, és annak erőszak által történő materializálása. A
sztálinizmusban ez még brutális cinizmussal is kiegészül.
A társadalmakon az elméletben definiált egység
uralkodik, amely az egység helyett a társadalom atomizált állapotát
eredményezi, kiradírozva minden identitást. Az azok alapján létrejövő
közösséget is csirájában fojtja el. Minden alternatív elképzelés egyben
bűntetté is lesz. Ez a terror, amely nemcsak a társadalom, és az egyének
korlátozása, hanem a hatalom és a társadalom közötti kommunikáció formája is –
ahogy ezt a szerző rendkívül éleslátóan kiemeli. A szocializmusban a
gondolkodás önállótlansága nyert intézményes formát. A szocializmusban az
értelmezés lehetőségét próbálták elvenni az egyéntől, a társadalomtól. Az
értelmezési monopólium vonatkozott a jelenre, jövőre, és a múltra is. Mindez
fokozatosan jelent meg, mintegy evolúciós láncolatként, amelynek a végén az el
nem ért kommunizmus van. A sztálinizmus mindezt a korlátlan hatalommal
valósította meg. A szerző könyvének első 50 oldalát, azaz majdnem egy harmadát,
szánja elméleti kérdéseinek tisztázására. Mégis mindez szükséges, hiszen a
titói Jugoszlávia ezen az alapon épült, hogy az önigazgatással valami újat
próbáljon ki, ami lényegében nem is volt új.
A jugoszláv szocializmus – szögezi le a szerző –
csupán egy válfaja volt a „reál- szocializmusnak”, a különbségek nem
változtattak a lényegen. Ennek ellenére a jugoszláv szocializmusban
folyamatosan ezeket a különbségeket emelték ki. Lényegében véve két új eleme
volt a jugoszláv szocializmusnak: az önigazgatás és a nacionalizmus. Az
önigazgatás célja a „bázis” megszerzése volt. Ez az egyéni szabadságjogok
hiányának elfedése volt. A titóizmus hamis szabadságjogokat kínált, aminek
semmi köze nem volt a valódi szabadsághoz. Ugyanez érvényes a politikai
vélekedésekre is – noha a pluralizmusról beszéltek –, az önigazgatásban csak
elvben valósult meg a termelőerők szabadsága és véleményszabadsága. Ez
„oktrojált” pluralizmus volt, tehát lényegében véve nem volt pluralizmus.
Szocialista szempontból mindennek az a legitimációja, hogy Marxhoz nyúltak
vissza. Az önigazgatás nem más, mint egy utópia tökéletlen megvalósulása.
A szerző rendkívül élesen utasít el minden
nacionalizmust, és a jugoszláviai helyzet kapcsán a nacionalizmusok
pluralizmusának megvalósulásáról beszél. Ezzel nem tudunk egyetérteni, illetve
csak azzal a kitétellel tudnánk egyetérteni, ha leszögeznék: a nacionalizmusok
is oktrojáltak voltak, és közük nem volt az egyes népek valódi érdekeihez. A
szerző nem bocsátkozik a nacionalizmusok ilyen értelmű elemzésébe, ennek
ellenére érdekesek a nacionalizmusról szóló fejtegetései is. Fontos eleme a
jugoszláv valóságnak, hogy noha a tagköztársaságok nemzeti jellegének
„pluralizmusa” valósul meg, a kormányzás marad sztálinista, vagyis a kormánynak
nincs legitimálási kötelezettsége. A rendszerből teljesen hiányzik az egyén, a
polgár érdekeinek megnyilvánulása. Az ország irányítási mechanizmusaiból
teljesen hiányzik az érdekütközések kezelési mechanizmusa. Ehelyett az eleve
azonos érdekekből indulnak ki. Ez a rendszer kitermelte azt az attitűdöt, hogy
értelmiségiek, és a lakosság a nacionalizmus felé forduljanak. Így
Jugoszláviában a nemzeti monizmusok pluralizmusa jött létre, nemzeti
szocializmusok alakultak ki. A jugoszláv szocializmus tehát ezeknek a „mixtum
composituma” lett. A nacionalizmusok és a sztálinizmus közötti összekötő kapocs
az, hogy egyik sem enged szabad teret az egyéneknek. A politikai
szubjektivitást továbbra is a párt sajátította ki, az ideológiai homogenizáció
– legyen szó akár a szocializmusról, akár a nacionalizmusról – fentről
történik. A jugoszláv szocializmus végül elhagyta a szocialista ideológiát,
mert letett a valóság forradalmi átalakításáról, és a nacionalizmus felé
fordulva lényegében véve jobboldali lett. Mégis az egyéni szabadság, az
alkotmányos mechanizmusok tekintetében mindvégig megtartotta eredeti formáját.
A jugoszláv valóság tehát jól elő volt készítve a
90-es évek eseményeire. A népirtások mégis a fejekben kezdődtek, azáltal, hogy
a gyűlöletbeszéd elharapódzott. A szerb értelmiségieknek ebben döntő szerepe
volt. Ők voltak azok, akik kitalálták azt az ideológiát, amit a majdani szerb
rezsim megvalósított. Az akadémia szerepe botrányos. Az 1985-ös Memorandum a
nacionalista program egyik alapeleme lett. A könyv egyik legjobb része a
memorandum elemzése. A Memorandumban Szerbia elnyomott helyzetéről beszélnek, s
a szerbekről, mint állandó fenyegetettségben élőkről. Cseppet sem tudományos,
hanem érzelmi töltésű állításokat, és ítéleteket mondanak, miközben a mi, és az
ellenség relációját állítja fel. A közbeszédben az akadémia nyomán a vérrel
szerzett államról és hasonlókról beszéltek. 1986 és 1991 között a
gyűlöletbeszéd szinte intézményesült formát nyert. A nyolcvanas évek második
felében tehát a szerb politikai rendszer egyértelműen átfordult gyűlölködő
nacionalizmusba. A kommunizmus és a nacionalizmus hasonlósága szembeötlő. A
nacionalizmus is kisajátítja a múlt, jelen és jövő értelmezését. A
nacionalizmus sem hagy teret az egyéniségnek, mindkettő kollektivista, és exkluzív
– vagyis kizár maga közül mindenkit, aki nem szerb, a kommunizmusban csak az
volt más, hogy ez ideológiai alapon működött. A szocializmus utópiát, a
nacionalizmus misztikus jövőképet állít fogyasztói elé. A szerző a párt és a
nacionalisták szövetségét egészen a hetvenes évekig vezeti vissza. A
nacionalisták voltak azok, akik egy újajta identitással kínálták meg az
identitásválsággal küzdő szocialista vezetést és az atomizált lakosságot.
A szerző 1987 és 1991 közé teszi az állam haláltáncát
– a „dance macabret”. Kiemeli, hogy maga Milošević is úgy indult, mint a titói
kommunizmus hagyatékának védelmezője. A kommunista frazeológiát mintegy
állarcként használta, mert valóban az akadémia Memorandumát akarta
megvalósítani. Ez a retorika ambivalens, hiszen a nacionalisták egyből
felismerték Miloševićben az új nacionalista vezért. Milošević is jóban volt az
értelmiségiekkel, ha azok hajlandók voltak háttérzörejt biztosítani
politikájához. A nacionalista diskurzust a politika című napilapban „ápolták”,
amíg Milošević a kommunista frazeológiát használta. A cél már nem a közvélemény
informálása volt, hanem alakítása/átalakítása.
A rezsim olyan közbeszédet alakított ki, amely valóban
– ahogy a szerző nevezi, Arendtra hivatkozva – pszeudomisztikus hülyeség
volt, de amely racionális eszköz volt a tömegek irányítására. Ez is egy
idealista sablon, a voluntarizmus rákényszerítése a társadalomra, a kényszert a
rezsim materializálta. Az értelmiségiek, a történészek az ideológia igényei
szerint re-kreálták újfent a múltat, hogy egyes régészek segítségével
kialakítsák a „mennyei nemzet” koncepcióját. A néppel, pontosabban a népre
hivatkozva mindenféle badarságot el lehetett adni: a nép egységes, dicső, amely
kész elfogadni az áldozatok meghozatalának igényét, és a halált is. Az egyik
történész azt a badarságot is megengedte magának, hogy azt mondja: Szerbia
egésze egy konvent, egy spontán és állandóan ülésező népgyűlés, amely
folyamatosan írja az alkotmányt (91. o.). A vezér a szerb patriarchális
tradíció kliséi szerint lép elő. Az új kollektivista húrokat pengető rendszer
vonzza az atomizáltságtól megcsömörlött lakosságot, csakhogy az nem hozza meg
nekik az óhajtott szabadságot. Milošević kihasználta a szerb nacionalista
értelmiség által hangoztatott tartalmakat. Ezek szerint Szerbia nem egyenrangú
a többi nemzettel, Jugoszlávia a szerbek börtöne. Ebben a diskurzusban
messzebbre is mentek, azt mondván, hogy vagy megváltozik Jugoszlávia, vagy nem
is lesz. Ezzel a Nagy-Szerbia diskurzus belekerült a Jugoszlávia diskurzusba
(ezzel a belső határok megváltoztatását szorgalmazták). Tovább bonyolítva a
dolgot azt is kifejtették, hogy Szerbia kell, hogy legyen mindaz a terület,
ahol szerbek élnek. A következő lépés a tiszta Szerbia koncepció volt. Az
értelmiségiek nem fejtették ki, hogyan lehet elérni a célt, de a terepen ezen
nem is sokat gondolkodtak – szóltak a fegyverek. A nemzeti őrület spiráljában a
szerb írók szövetsége is részt vett, amint a tervek radikálisabb megvalósítást
követeltek. A szerb politikai elit többszörösen önellentmondásba keveredett.
Egyrészt centralizálta Szerbiát, másrészt a többi köztársaság
decentralizációját követelte (autonómiát, és önrendelkezést akart a boszniai,
és horvátországi szerbeknek). A háborús konfliktus folyamán a politikai hatalom
azt üzente, hogy a mennyei nép azt cselekedheti, amit cselekedni akar – ez az a
lelkület, ami a hallatlan gaztettekhez vezetett. Úgy vélem, hogy a probléma
egészének megragadásában rendkívül messzire jutott a szerző, sőt munkája
elolvasása után már inkább az a kérdés, illetve az lenne a feladat, hogy az
egyes részletkérdésekkel foglalkozzanak a történészek, szociológusok,
politológusok.
A könyv utolsó hatvan oldala a végletekig őszinte.
Nagyon értékessé, és egyben izgalmassá teszi a könyvet az, hogy a szerző nem
fél a kiútkereséstől. Történeti szempontból ebben az az érdekes, hogy mennyi
valósul meg belőle (sajnos mindeddig nem sok). A kérdés megragadásának két
formáját választotta a szerző. Egyrészt azt a kérdést tette fel, hogy
lehetséges-e a szerbiai demokrácia, másrészt Hannah Arendt jeruzsálemi
gondolatait hívta segítségül. Szerinte Szerbia óriási bajban van, amelyből a
kivezető út annak az elérése, hogy a polgárok elhagyják az alattvalói státust –
ahogy őket kezelték. A szerző Szerbiát, mint polgári társadalmat képzeli el,
amelynek alapja az intézményrendszer szigorú legitimizmusa, és feltétlen
tisztelete. Ez egyben szakítás is kell, hogy legyen az addigi
identitásformákkal. Hasonlóképpen döntő fontosságúnak tartja a korlátozott
hatalmú kormányzat létrehozását. A nyomásgyakorlás és a megfélemlítés eszközeit
le kell építeni, szakítva azzal a cezarizmussal, ahogy az udvari gazdagok, és
értelmiségiek a hatalommal összefonódva mindenféle társadalmi torzulást idéznek
elő. A hamis egységet, a hamis demokráciát, és a spanyolfalszerű, a demokráciát
csupán utánzó rendszert igazából demokratikussá kell tenni. Mindebben Szerbia
óriási hátrányban van, hiszen még a startvonal is távol van tőle, mert az
előfeltételek hiányoznak. A nemzeti bálványimádás hallatlanul visszavetette az
országot.
Kiemeli a szerző, hogy morális reflexió nélkül nem
lehet meghaladni azt a lelkületet, amely a szerbség nevében követett el
dolgokat. Ennek a hordozója a civil társadalom lehet. Szerinte a „szerb eset”
nem hasonlítható a többi közép-európai esethez. A civil társadalom nem
korlátozhatja önmagát, hanem ellenkezőleg, radikális demokratikus átalakulást
kell előmozdítania. Szerbiában a nacionalista legitimáció ugyanúgy megroggyant,
mint a választási, amelyet a pszeudo-demokratikus praxis kompromittált. A
megoldást az alkotmányos patriotizmusban látja (a habermansi
Verfassungspatriotizmus), amely szakítana az eddigi legitimációs formákkal,
mert absztrakt argumentációs erőt jelentene, amely működhetne, és amelyet
olyanná lehetne formálni, hogy azok is támogassák, akik nem tudtak azonosulni
az addig alkalmazott ideológiákkal és identitásformákkal. A megújult Szerbiának
a „mindenkinek egyforma szabadságot” moralitásán kell alapulnia. Az alkotmányos
patriotizmus egyben önmagát igazolja és legitimálja.
Az utolsó fejezetben Hannah Arendt művét, az
Eichmann Jeruzsálemben-t veszi alapul, példaként, ötlethalmazként. A morális
felelősség újragondolását szorgalmazza. Szerinte ez az egyedüli módja a
történtek meghaladásának. Kifejti, hogy nem hisz semmilyen kollektív katarzisban,
minthogy nincs kollektív bűntett sem. Fontos gondolatmenet – noha nem igyekszik
összekötni a miloševiçi rendszert a nácival –, ismét Arendttal szólva kiemeli,
hogy a rendszer jónak tekintette a gonoszat és viszont, és hogy ebben a
helyzetben az emberen csak a józan ész és morális értékrend segíthetett. A
miloševići rendszernek azonban volt még egy hosszan tartó hatása is, mégpedig
az, hogy a szerbek nevében cselekedett, így azokat is belerángatta undorító
dolgaiba, akiknek valóban semmi más közük nincs az egészhez, csak az, hogy
ahhoz a közösséghez tartoznak, akikre hivatkozott. Mindezért érdemes
többszörösen átgondolni az eseményeket, sőt egyenesen a morális felelősséget.
Ez nem kényszer, hanem lehetőség, ami arra is jó, hogy a „társadalomtervezők”
ne adhassák el ismét ugyan ezt a folyamatot. Mindennek nincs köze ahhoz, hogy a
másik oldalon tesznek-e valami hasonlót. A jogi felelősséghez sincs köze –
amivel az igazságszolgáltatás kell, hogy foglalkozzon. Magának a szerb/szerbiai
társadalomnak van szüksége arra, hogy szakítson az eddigi identifikációs
képletekkel, mert azok egyben megalázták, és lealacsonyították – elvették az
önállóságot, szabadságot. A kommunizmus, és a nacionalizmus is attól fosztotta
meg az embereket, hogy azok lehessenek, amik, hogy az arról szóló döntést maguk
hozzák meg.
Nened Dimitrijević: Slučaj Jugoslavija (Socijalizan, nacionalizam i posledice) (???), B92, edicija Reč, 2001. Beograd, 160 o.
Mészáros Zoltán