Klió 2006/1.
15. évfolyam
A
posztmodern kihívás és ami utána következik
Ernst Breisach, a chicagói egyetem professzor emeritusa, kétségtelenül a jelenlegi historiográfiai kutatások egyik vezéralakja. Az amerikai progresszív történetírás szóló csak angolul olvasható összefoglalásán kívül, immár magyarul is hozzáférhető nagyszabású szintézise az egyetemes történetírás történetéről.1 Utóbbi könyve valószínűleg hosszú ideig megkerülhetetlen lesz a kérdéskörrel foglalkozók számára. Művének ugyanakkor jelentős problémája, hogy első kiadása a nyolcvanas években készült, s úgy tűnik, a kilencvenes évek elején írt második kiadás sem adott lehetőséget a történetelmélet és történetírás új problémáinak, kihívásainak alaposabb bemutatására. Szintéziséből ugyanis olyan szerzők maradtak ki, vagy kerültek abban margóra, mint Natalie Zemon Davis, Darnton, Schorske – hogy csak az amerikaiakat említsük – vagy az inkább teoretikus White és Ankersmit. Az amerikai professzor végül úgy döntött, hogy nem toldozza-foltozza tovább korábbi könyvét, hanem új és alapos összefoglalást készít a történetírás és történetelmélet hetvenes évek óta kezdődő új kihívásairól és irányzatairól, kitüntetetten természetesen a posztmodernről.
Könyvének első felében a
posztmodern fogalmát járja körül a szerző, s röviden felvázolja a legfontosabb
előzményeket is. Hogy kit tekinthetünk a posztmodern előfutárainak, az
természetesen szorosan összefügg a posztmodern fogalmának meghatározásával. (A
recenzens első felvetése ezzel kapcsolatban: sokszor hallható, hogy a
posztmodernnek nincs is igazi meghatározása, definíciója. Breisach könyve
világos cáfolata az efféle nyegle, kizárólag gondolati lustaságból és
ernyedtségből származó felvetéseknek. Természetesen nem egymondatos, vagy
néhány pontba foglalható definícióról van itt szó – melyik történeti probléma
határozható meg ekképpen? –, de például már az előzmények felvázolása is
értelmes kiindulópont egy jelenség körülírásához és elemzéséhez.) Szóval az
előzmények közül pl. Cournot, Arnold Gehlen, Bertrand de Jouvenel, Kojeve,
Toynbee neveit és gondolatait villantja fel az író. Művének későbbi
fejezeteiben azután visszatér a problémára s az említett névsorban feltűnik Nietzsche,
Heidegger, Saussure, Bergson is. Roppant, de szükségszerű leegyszerűsítéssel
mondhatjuk, hogy ők vetették fel először a posztmodern olyan alapvető téziseit,
mint: az ismeretek perspektivikus érvényessége és a hatalom általi
meghatározottsága (Wille zur Macht – mondja Nietzsche), a referencialitás
kérdése (v. ö. a langue és a parole megkülönböztetése Saussure-nél), a
gondolatok nyelvi közvetítettségének problémája, vagy általában a haladás, a
progresszivitás, a „modernizáció” mondjuk Condorcet értelmében vett
mibenlétének megkérdőjelezése.
Könyvének a posztmodern
legfontosabb pozícióit számba vevő részében azután Breisach a közvetlen
előzményeket, helyesebben a posztmodern szerinte első szakaszának momentumait
idézi fel. Különösen is rámutat arra a szellemi és kulturális közegre, melyben
jogosnak tűnhettek a posztmodern új kérdésfeltevései. Ezek közül a hatvanas
években az egzisztencializmus, az antropológiai strukturalizmus és a marxizmus
hegemón pozíciójára mutat rá. Az első fázis alapvető reprezentánsai így Hayden
White, Frank Ankersmit, Hans Kellner és mások – pl. Roland Barthes –
joggal mutathattak rá e pozíciók naiv objektivitáshitére és szcientizmusára, a
történeti látásmód persze relativizáló, de legalább reflektivitásra késztető
szempontjainak hiányára, vagy a szintén egyoldalúsághoz vezető
szociologizmusra. (Recenzens következő megjegyzése: természetesen az itt
felvetett alakok és problémák a velünk élő jelen problémái is. Példaként Georg
G. Iggers és Frank Ankersmit vitáját említeném meg.2
A vita igazából a historizmus kérdései körül forgott, amelyet Ankersmit – pl. Mannheim
Károlyhoz, de akár Meineckéhez is kötődően – a történeti gondolkodás
egyik legnagyobb forradalmaként értelmez, s a posztmodern egyik legfontosabb
előzményének tekint. Ehhez képest Iggers még a hatvanas évek marxizáló
pozíciójához ragaszkodik, s a historizmust és a német történeti gondolkodás
ehhez köthető hagyományát azért utasítja el, mert hermeneutikus beállítottságú,
és ignorálja az általános, időtől, feltételektől független normativitást. Iggers
ebből következően konzekvens, de persze legenyhébben szólva is vitatható
tézise, hogy a posztmodern egy új barbárság szócsöve. Recenzens plusz/további
megjegyzése: ha mondjuk elfogadjuk, mint ahogy sokan teszik, Ankersmit
értelmezését, akkor le kell vonni annak további konzekvenciáit is. Ha a
historizmus a posztmodern elődje, újjá kell értékelni a nálunk a két
világháború között regnáló szellemtörténetet is (Ankersmit ilyesmit is ért a
historizmus fogalmán), s bizony lehet sok mai törekvés pozitív előképe, pl. a
maga művelődéstörténeti, de akár a feltétlen progreszivitást megkérdőjelező,
vagy irodalmias-idiografikus, esztéticista megközelítésével is.
A szerző a továbbiakban a
posztmodern két „fundamentális” álláspontját elemzi, az ezekkel foglalkozó fejezeteket
tarthatjuk könyve centrumának. Itt egyrészt az ismeretelméleti alapállást
tárgyalja. Középpontban természetesen Foucault-val és Derridával,
jóllehet a hermeneutikai előzményeket, Nietzschét, Diltheyt, Heideggert
is feleleveníti. Ezekben a részekben Foucault-nak a hatalomról alkotott felfogása, valamint Derrida dekonstrukciója
dominál. Breisach mindkettőben azt emeli ki, hogy különös figyelmet fordítanak
a változás (flux) és a diszkontinuitás kérdéseire. Azaz tagadják pl. az
ismeretek külső referencialitásának tézisét, rámutatnak ezek helyhez, hatalmi
érdekhez és kontextushoz való kötöttségére, a diszkurzív szempontok
fontosságára, vagy a másság, az alteritás (différence) új megközelítési
módjára. Bárhogy is értékeljük és kanonizáljuk az új szempontokat, kétségtelen,
hogy alapvetően megingatták a korábbi esszencialista és szcientista
álláspontokat. Ugyanakkor Breisach joggal mutat rá arra is, hogy bár
esetlegesen kapcsolódnak a szellemtörténeti vagy hermeneutikai pozíciókhoz, van
egy nagy különbség is közöttük: jóllehet a posztmodern revideálja és ismét
legitimmé teszi az „értelem” (Sinn)-re való rákérdezést, tagadja egy átfogó,
egy végső értelem vagy eszme létezését, illetve ezt is relativizálja és az
emögött meghúzódó „perspektívára” kérdez inkább rá. Breisach megközelítési
módja történeti kívánván lenni, nyomban felidézi az ezen régi-új nézetekkel
kapcsolatos történészi reakciót is: eszerint a céh nem fogadta kitörő lelkesedéssel
ez új felvetéseket (vagy tudomást sem vett erről), egyik példaként a Perez
Zagorin és a Keith Jenkins közötti vitát hozza fel. Utóbbiban
Zagorin azt veti fel egyebek mellett, hogy ilyen ismeretelméleti bázison
mértékadó történeti3 mű eddig még nem született.
A posztmodern másik központi
gondolataként Breisach a fejlődés, a társadalmi haladás, általában a
modernizáció egészen Condorcet-ig visszamenő gondolatának elvetését
tekinti. Ebben a vonatkozásban szokás utalni Vico, Herder, Nietzsche, Spengler,
Toynbee modernitás-kritikájára, illetve a körforgásra, a történelem ciklikusságára
alapozott elképzeléseikre. Ezt szintén a posztmodern előzményeként szokták
számon tartani. Breisach rámutat arra, hogy a posztmodern, bár több tekintetben
vonzódik e kritikákhoz, alapvetően ezeket az átfogó történetértelmezéseket is
elutasítja; egyfajta metanarrtívának és korszerűtlennek tartja e víziókat.
Bármiféle modernitás-mítosszal szemben rámutat arra, hogy ez, értsd például a
felvilágosodás eszményeire építő nyugati demokráciák, csak az elnyomás és a
hatalmi technika kifinomultabb, ugyanakkor végtelenül hatékonyabb formáit
hozták létre, s a posztmodern merő tiltakozás ennek különböző megnyilvánulási
formái (pl. Európa-centrizmus) ellen. Általában a posztmodern protestál
mindenféle „identitás” megteremtésére irányuló kísérlettel szemben, ebbe azután
természetesen beletartozik a nemzeti önazonosság megkonsturálására irányuló
törekvés is. Az amerikai szerző itt is kitér mindennek a történettudományos
gyakorlatban való lecsapódására is. Az alapvető probléma itt a modernitás és a
szcientizmus paradigmájára építő társadalomtörténet uralkodó pozíciójának
megkérdőjelezése: az ezzel szembeszegezett új történetírói műfaj a revideált,
de azért új formában megjelenő kultúrtörténet.4
Utóbbi nem kíván longue durée-t, struktúrát, hosszú távú összefüggéseket
kiszámolni, hanem inkább megérteni törekszik, például kontextusok,
diszkurzusok, recepciók és más értelem- vagy jelentés-konstituáló tényezők
alapján. Mindez az irodalmiasság, a leírás, a narratívum visszacsempészését is
jelenti a történetírásba, aminek emblematikus toposza Geertz „thick
description”-ja. Breisach ez új kultúrtörténet három alapvető formájára mutat
rá: Alltagsgeschichte, microstoria és az új historizmus. Az új kultúrtörténet
mindezen formáit azonban még a régitől is megkülönbözteti például az, hogy bár
a szociális struktúrák determinizmusával szemben a szubjektív, antropológiai
momentumokat húzzák alá (s ezzel akár a biográfiát is revideálják) – utóbbit
nem tekintik hősöknek, mondjuk Carlyle vagy Dilthey értelmében, s nem vélik a
történelem hajtóerejének sem.
Breisach könyvének utolsó
részéből a következőkre hívnám fel a figyelmet: egyrészt röviden kitér a
marxizmus és a posztmodern kapcsolatára. Itt főként a frankfurti iskola
kerülhet szóba. Ez részben ugyan, mint pl. Adorno és Horkheimer „A
felvilágosodás dialektikájá”-ban (de a Breisach által nem érintett Marcusét is
felemelíthetjük) megelőlegezi a modernitás-kritikát, alapvetően azonban, s
különösen utolsó, harmadik szakaszában, illetve Habermas életművében a
poszmodern egyik legfőbb opponense. Habermas a maga kommunikatív teóriájával
reflektál ugyan néhány vonatkozásban az esszencializmust elvető pozíciókra,
alapvetően azonban mégis ragaszkodik a felvilágosodás és a racionalizmus, azaz
a modernitás értékeihez, s szerinte lehetséges közös nevező a különböző
életvilágok között. A marxizálók közül említtessék meg még Fredric Jameson
is, akinek sajátos értelmezése szerint nincs olyan nagy törés modern
(kapitalizmus) és posztmodern között, utóbbi ugyanis a kései kapitalizmus
logikája, azaz a modernség ellentmondásainak logikus (alkalmasint: vég-)
kifejlete. Kevesebb figyelmet szentel Breisach a feminizmusnak, amely bizonyos
tekintetben a baloldalhoz is köthető, bár logikájában és a művekben a
posztmodern depolitizálásra irányuló törekvéseinek talán legsikeresebb
területe.
Könyvének befejező soraiban az
amerikai historiográfus megvonja a korábban elmondottak konklúzióját is. A
legfőbb kifogásként a posztmodernnel szemben a korábban már Perez Zagorin által
felvetett kérdést ismétli meg: bár pl. Frank Ankersmit előszeretettel
azonosítja a történeti antropológia, mikro- vagy nőtörténet műfajait a
poszmodern „kondíció”-val, ezt a szóban forgó művek szerzői (pl. Natalie Zemon
Davis, Schama) többnyire elutasítják. Azaz az igazán nagyléptékű művek
váratnak magukra. Breisach ugyanakkor alapvetően mégis empatikusan viszonyul a
poszmodern által felvetett új szempontokhoz. Amennyiben nem törekszenek
kizárólagosságra, feltétlen érvényűségre, azaz egy új metanarratíva
létrehozására (ami bizony előfordul) jogosak lehetnek a modernség kritikáját
rögzítő felvetések. Ugyanez érvényes az ismeretelméleti pozícióra is: helyes a
referencialitás, az önreflexivitás, a diszkuzusra és az alteritásra irányuló
kérdések felvetése, sajnálatos módon azonban megesik, hogy a posztmodern
elszánt szószólói a legkevésbé képesek a párbeszédre, a dialógusra s
szélsőségesen esszencialistának, sőt fundamentalistának bizonyulnak. Az pedig
már egy másik kérdés, hogy – pl. Keith Jenkins szerint – a posztmodern végső
soron egy etikai pozíció is, amelyet azonban (mondjuk Foucault módján) kevesen
vállalnak, s a marginalitás, a lázadás és a polgárpukkasztás igehirdetői (de
hát ez is egy „altes Stück”-mondhatjuk Heinével) „amúgy” a hatalomhoz és a
tömegízléshez illeszkedő, konform és karrierista nyárspolgárok.
Ernst Breisach: On the future of history. The postmodern challenge and its aftermath. (A történelem jövőjéről. A posztmodern kihívás és következményei.) The University of Chicago Press. Chicago and London 2003. 243 o.
Erős Vilmos
1. V. ö. Ernst Breisach: Historiográfia. Osiris Kiadó, Budapest. 2004; illetve ismertetésem: BUKSZ 2005/4. (Megjelenés alatt.)
2. V. ö. Erről Erős Vilmos: Posztmodern historizmus. Klió 1997/2. 15–18. o.
3. V. ö. Erről Erős Vilmos: Reflexiók a posztmodernről. Klió 2001/1. 13–15.
4. V. ö. Erről a hosszú éveken keresztül folyó vita a német történetírásban, pl. a Geschichte und Gesellschaft című folyóirat hasábjain.. Ennek fő tárgya, hogy a társadalomtörténet (Gesellschaftsgeschichte) vagy a kultúrtörténet (Kulturgeschichte) legyen a történetírás fő genre-ja..