Klió 2006/1.
15. évfolyam
A
történész mesterség – John Lukacs egy életpálya tükrében
Nem igényel külön magyarázatot, hogy a több mint 20 önálló kötettel rendelkező szerző életművének bemutatása szinte megoldhatatlan feladatnak tűnik. A két szerkesztő, Mark G. Malvasi és Jeffrey O. Nelson nagyon tudatosan John Lukacs munkásságának kevésbé ismert aspektusaiból válogatta a több, mint 900 oldalas kötetet. A válogatás szempontját jól illusztrálja a szerkesztők következő gondolata: „Lukacs az egyik legnépszerűbb II. világháborúval foglalkozó történész, viszont mint a Historical Consciousness, a történeti gondolkodás természetét vizsgáló könyv szerzője, Lukács majdnem ismeretlen maradt.” (ix) Tény, hogy Lukacsnak a második világháborúval foglalkozó könyvei rendkívüli népszerűségre tettek szert. Magyarul is megjelent A párviadal, melyet 12 nyelven adtak ki. Az Öt nap Londonban-t nyolc nyelven, s ugyanilyen széles nyelvi spektrumban publikálták A történelmi Hitler-t is. Mint több recenzens megjegyzi e művek angol kiadásaival kapcsolatban, a kiadók az új kiadásokkal nem tudnak lépést tartani az olvasók érdeklődésével, ezért az antikváriumokban az eredeti árnál drágábban kaphatók. E művek nemcsak népszerűségükkel tűnnek ki a második világháborúval foglalkozó könyvek közül. Tudományos elismertségüket jelzi, hogy az angol elit egyetemek történész hallgatói számára kiírt olvasmány listán is ott találhatók ezek a könyvek. Tény viszont, hogy A történelmi tudat: avagy a múlt emlékezeté-t csak magyarra fordították le.
A fentiek alapján több kérdés
vetődik fel. Az egyik, milyen tudományos rangot szerzett Amerikában ez a magyar
származású szerző. Az Egyesült Államokban, az akadémiai körökben már a munkahely,
s nem mellékesen a lakhely is jelzi az adott személy elismertségét. 1946-ban
Lukacs a philadelphiai Chesnut Hill College-ben kezdett tanítani. S ebben a
kicsiny katolikus intézményben maradt nyugdíjba vonulásáig.
Ennek a sikeres szerzőnek ez a
„helyben maradása” már önmagában különösnek tűnhet a rendkívüli mértékű
földrajzi mobilitással jellemezhető Amerikában. A magyarázatot talán abban
kereshetjük, hogy „Lukács soha nem lépett be az amerikai történész szakma fő
áramlatába”.1 Ennek viszont megvolt a maga előnye, nevezetesen
Lukacsnak nem kellett olyan pálfordulásokat végrehajtani, mint az elit
egyetemek „rózsaszínű” liberálisainak, akik a 60-as években még az akadémiai
marxizmussal kacérkodtak, a 90-es évek elejétől – a szocialista világrendszer
összeomlása után – pedig az antikommunizmus harcias képviselői lettek, sőt
egyesek fundamentalista konzervativizmus zászlóvivőivé váltak.
A kötet szerkezete a
következő: az első rész az eleve teoretikus szándékkal megirt fejezet, a
történeti megismerés problémáit tárgyaló tanulmányokból áll. A történelem
megismerésére adott válasz Lukacsnál szintén nem sorolható irányzatokhoz.
Szerinte a történész nem nyilatkoztathat ki definitív történeti igazságokat.
Neki az a fő módszertani vezérelve, hogy a nem igaz megállapításokat kell
folyamatosan redukálni, úgy, hogy vizsgálnunk kell az ismeretszerzés és
értelmezés korlátait. Lukacs egyetért Benedetto Croceval abban, hogy
minden történelem, a múlt emlékezete olyan pontatlan, rendszer nélküli
részleges ismeret, melyet az emberek egyik csoportja szerez egy másikról.
Lukacs ugyanakkor kezdettől
élesen szemben állt a Social Science History irányzatával. Szerinte a
történelem, mivel nem ismétlődő, s nem előre jelezhető jelenségeket vizsgál,
így rá nem alkalmazható a természettudományok szemlélete és módszertana.
A második fejezet, a Recenzált
történészek című, jól mutatja Lukacs rendkívül széles olvasottságát. Hiszen
ebben a fejezetben olyan XIX. századi angol történészről olvashatunk, mint
Acton, akinek a történetíráson kívül két további eszmei elkötelezettsége a
liberalizmus és a katolicizmus. (Minden bizonnyal ez utóbbi kettősség keltette
fel a szerző érdeklődését, ez iránt a saját korában nagy hatású történész
iránt.)
Alexis de Tocqueville neve majdnem olyan gyakran szerepel a kötet végén
szereplő indexben, mint Lukacs történeti munkáinak leggyakoribb főhőse,
Churchill. Így nem véletlen, hogy Tocqueville-ről írott munka is szerepel a
recenziók között. Nyilvánvaló Lukacs számára Tocqueville egyfajta példakép
szerepét tölti be.
A hazai baloldali-liberális
elkötelezettségűek számára nyilván botránykőnek számít Lukacsnak, Hannah
Arendtról írott esszéje. A totalitárius rendszerek eredetéről írott munkát
„elejétől a végéig hibás, tisztességtelen könyvnek” nevezi. „Hibás, mert a totalitarizmus
elemzése értelmetlen, tisztességtelen azért, mert miután egyik kiadó a másik
után utasította el (Arendt) kéziratát, ő gyorsan hozzárakott két fejezetet a
könyv végére Sztálinról.”2 ,,A könyvnek a megírása utáni több évtizedes
elismertségét az amerikai intellektuális élet mélyen gyökerező
„érelmeszesedésével” magyarázza.3
Bár Lukacs könyveinek zöme a
XX. század politikatörténetével foglalkozik, a válogatás szerkesztői egy
társadalom-történeti blokkot is beillesztettek a kötetbe – teljes joggal. Ez a
rész a nálunk jól ismert Budapesl,
1900: A város és kultúrája című kötetéből tartalmaz egy részletet. A másik
nagyobb terjedelmű fejezet: Philadelphia: Patricians and philistines,
1900–1950. Philadelphia olyan kiemelkedő amerikai város, amelyet a szerző
legjobban ismer, s valószínűleg leginkább kedvel. A századfordulós Budapest
kötetéhez hasonlóan itt „amerikai Krúdyként” ábrázolja ennek a Boston mellett a
leginkább európai városnak a fénykorát. Szinte személyes ismerősként mutatja be
a különböző etnikumok és vallások képviselőit, ezen belül kiemelten a város
gazdasági életében fontos szerepet játszó kvékereket, s a helyi társadalom
középső és alsó szegmenseiből felemelkedni vágyó íreket és magyarokat. A
befejező dátum, 1950 már a morális-kulturális hanyatlást jelzi. Lukacs szerint
az „újabb” újgazdagok, szemben a régi városi patríciusokkal a kultúra
támogatására csak akkor szánják rá magukat, ha adózási előnyökhöz jutnak.
Amerika és Nyugat-Európa morális-kulturális hanyatlása került egyébként az utóbbi
évtizedekben Lukacs érdeklődésének a középpontjába, s nyilván nem véletlenül,
hiszen a városi burzsoá kultúra jutott – szerinte – végveszélybe.
The Bourgeois Interior című
tanulmányában fejti ki, mit ért a városi burzsoá kultúrán. ,,Az elmúlt 300
évben a meghatározó szerepet játszó gondolkodók, írók, művészek, költők és
feltalálók szociográfiája azt mutatja, hogy óriási többségük burzsoá háttérrel
rendelkezett.”4 Az 1970-ben írott tanulmányában a manapság divatos és
gyakran öncélú irányzatot megelőzve elemzi, milyen új kifejezések születtek meg
a „burzsoá korban”. Olyan szavak, mint önszeretet, önbizalom, önfegyelem,
önbecsülés, önismeret, önrajzolat... modern értelemben véve csak két-háromszáz
éve jelentek meg az angol, vagy francia nyelvben.5
A kötet befejező része,
természetes módon – figyelembe véve a több évtizedes egyetemi oktatói pályát –
elsősorban a történelem oktatásának tapasztalataihoz kapcsolódik. A hazai
felsőoktatásunk hamarosan bekövetkező totális amerikanizálódásának várható
következményeire is következtethetünk Lukacs ez utóbbi írásaiból.
A Lukacs életművéből
összeállított válogatás szinte lehetetlen feladat elé állítja a recenzenst. Az
igazi nehézséget nem is annyira a kötet terjedelme, hanem inkább a szerző
történeti érdeklődésének sokrétűsége jelenti. Nyílván egy politikatörténet
iránt érdeklődő más részleteket emelt volna ki Lukács műveiből, mint az elit
társadalomtörténetet kedvelő.
A népszerű történész
értékelése – áttekintve a könyveiről írt recenziókat – egészen szélsőséges
skálán mozog. Ezen persze nem kell csodálkoznunk, hiszen Lukacs sohasem az
akadémikus történész céh íratlan szabályait követte. Kétségtelen, hogy érvei
nincsenek mindig egyformán kiérlelve, azonban kikre tudnának hatni egyáltalán a
történészek, ha csak egymásnak írnának?
John Lukacs: Remembered Past (A megélt múlt). Eds: Mark G. Malvasi and Jeffrey O. Nelson. ISI Books, Wilmington, 2005. 922 o.
Timár Lajos
1. At the End of antge? Review essay. Written by William H. McNeill. History and Theory. 42. 2003. május, 246.
2. U. o. 570.
3. U. o. 337.
4. U. o. 617.
5. U. o. 620.