Klió 2006/1.
15. évfolyam
Gondolatok korunkról
A Pisai Főiskola professzora kormeghatározással kezdi könyvét, és rögtön vitába is lehet szállni vele, amikor modern- és jelenkor közé egyenlőségjelet tesz. A kettőt egybevonva, a középkor utánra teszi együtt a szerintünk elválasztandó két korszakot, tehát a modern és a jelen kort. Érdekes ez a korszakbehatárolás azért is, mert egy, ugyanennél az olasz kiadónál nemrég megjelent könyv szintén olasz szerzője külön ír a modernkorról, és azt egyértelműen a XVI. század elejéig teszi, azaz nem tárgyalja a XIX. század nagy részét és a XX. századot.
Hol született a jelenkor?
Európában, annak is nyugati
részében, ahol mint nyugati civilizáció jelent meg, és ennek a nyugat-európai
civilizációnak a modellje terjedt el az egész világban mind gazdasági, mind
politikai, társadalmi és kulturális téren, „s ma már nincsenek alternatív modelljei”.
Ezt a véleményét a szerző roppant erőszakos módon ismételgeti, s már-már addig
megy, hogy minden más civilizáció – még Európán belül is – gyakorlatilag semmit
nem adott a világnak. Őszintén szólva, nem szimpatikus és nem is teljesen
megalapozott ez az elmélete, és sajnálatos, hogy ez további diskurzusának is
alapeleme.
Milyen folyamatokkal indult
a jelenkor?
Az ún. „kettős forradalommal”,
amely az ipari és a francia forradalom volt, szellemi téren a szabadság eszméje
és a szekularizáció. A szabadság fogalma a modern időkben új irányultságot vett
a régmúlthoz viszonyítva: ma azt az elvárást jelenti, hogy a közszféra ne
avatkozzon be a magánéletbe, míg a régmúltban az egyének közügyekbe való
beavatkozásának jogát emelte ki. A szekularizáció a nyugati kereszténység
széthullását fogalmazza meg, ami a modem világban a lelki élet kizárásához
vezetett, okai között a természettudományok fejlődése játszott vezető
szerepet. A nyugati civilizáció fejlődését az „ideálok” keresése vitte előbbre,
az ideálok pedig a kereszténységben teljesedtek ki oly módon, hogy egy
embercsoport céljai egyetemes célokká váltak.
Anyagi világ és erkölcsi
világ: az éles különbség nyilvánvaló, ezt a szerző is elismeri. A két világ
fejlődése azonban nem egyforma: míg az előbbié könnyebben követhető, az utóbbié
már problematikusabb, s itt is a kereszténység tűnt ki tevékenységével és
tanításával, amikor kimondta: minden ember Isten gyermeke, egymásnak testvére,
ezért egyenlő „erkölcsi méltóság” illeti meg. Sajnos, sok időnek kellett eltelnie
ahhoz, hogy ez az eszme – ez az „idea” – bevonuljon a hétköznapi életbe.
Miben különbözik a nyugati kultúra az egyéb kultúráktól?
Nos, amíg a nyugati kultúra
dinamikus, aktív, meg-megújuló, addig a többi, miután egy-egy kitűzött célt
elért, megmerevedett saját hagyományaiban, szellemi terében: ilyenek Kína vagy
az iszlám. S itt megint meg kell egy pillanatra állnunk, ugyanis ha egy antik
kultúra az utóbbi évtizedekben óriásit fejlődött, az többek között éppen a
kínai, s az iszlám sem topog állandóan egy helyben, még ha itt a változások nem
éppen pozitív irányba hatnak is – de ez már egy más téma...
A fejlődésre – a XVII–XVIII.
században – Hollandia és Nagy-Britannia példáját találjuk, amely országokban a
kereskedelem serkentette az anyagi gazdagság felvirágzását, ez pedig a polgári
ideálok megszületését, a személyi szabadságot és a tulajdonjogot; viszont
mindezek alapját a technikai és tudományos haladás képezte, amit a szellemi és
erkölcsi értékek fejlődése nemigen követett. A vallások területén is változások
állottak be annyiban, hogy a tudományos-technikai haladás csökkentette a
vallási érzületet, lassanként kiirtotta a babonákhoz fűződő mágikus
művészeteket. Az Ég helyébe a Föld került vigasz- és reményforrásnak oly módon,
hogy el kellett hitetni az emberekkel, nem ők maguk romlottak, hanem a
körülmények változtattak bizonyos viselkedési formáikon. A világ ilyetén
fejlődése azonban „gőgössé” tette a tudományt és a technikát. Pedig a jelenkor
hatalmas reményekkel indult nemcsak az anyagi létet illetően, de az ember és a
társadalom megjavulásának vonatkozásában is. A XX. század azonban távolról sem
váltotta be az ilyen irányú optimizmust, különösen nem az erkölcs területén; a
jobbulás helyett erőszak jött, ami szomorú rekordokat döntött: az emberiség egész
történelme során nem számolhattunk a saját embertársaink által elkövetett
erőszak nyomán annyi áldozatot, mint éppen a XX. században, soha nem volt ilyen
mély a szakadék gazdagok és szegények között, az intézmények sorra veszítettek
presztízsükből, az iskola szerepe mindenütt meggyengült, a komolyzene eltűnt
(no azért nem teljesen és nem mindenütt!), az irodalom súlyos válságba került
stb... S úgy tűnik, mindezek árnyékában már észre sem vesszük a valóságos
haladást. A XXI. század kezdetén „társadalmunk általános közérzete riasztó, a
jövő kilátásai pedig sötétek.”
A tárgyalt időszakon
végigsöpört forradalmak is elsődlegesen a természettudományok területén
éreztették hatásukat, a politikai-társadalmi szférában nem hozták a remélt Jót.
Az ipari forradalom kísérője a demográfiai robbanás volt, a falusi társadalom
helyébe a városi társadalom lépett, az anyagi gazdagság megtermelését a hatalom
megteremtése követte, a verseny új és állandó feszültség forrása. A politikában
a demokrácia ugyan ezt az ipari forradalmat követte, de nem mint akart vagy
előre látott jelenség, hanem mint a munkaerőpiac következménye. A munkaerő
elproletarizálódása a hagyományos kötelékeket széttörte, az ipari forradalom a
„teljes erkölcsi és gyakorlati emancipálódáshoz” vezetett: minden egyes ember
elnyerte saját autonómiáját s vele együtt a felelősséget, ami eleinte ugyan
súlyos szenvedéseket okozott, később azonban hozzájárult az állampolgári jogok
elismeréséhez és elismertetéséhez.
A francia forradalom.
Mint általában a történészek,
jelen szerzőnk is a jakobinusoknál időzik el, rámutatva, hogy bár Robespierre
bukásával új korszak kezdődött, a jakobinusok által megtestesített eszmék nem
tűntek el, hanem a XIX. század közepén a szocializmusban, később a
leninizmusban folytatódtak, s bár ez a forradalom sem volt képes alkotmányos
formában megfogalmazott állammodellt nyújtani, nemzetállamot azonban igen. És
egy másik eredménye: az állam többé már nem vallás által egyesített hívők
közössége lett, hanem állampolgároké, ezzel együtt a kormányok és a
kormányzottak közötti kapcsolat is radikális változásokon ment át. A modemnek
tekintett állam már csak közvetve vállalta fel a társadalmi haladást; ezt az
egyedek „egyéni energiái”-nak (legyenek azok erkölcsiek, szellemiek vagy
gyakorlatiak) szabad kiteljesedésére bízta, s e folyamat részére biztosítania
kellett a megfelelő szabadságot. Az új réteg – az entellektüelek – azonban nem
mindig rendelkezett kellő politikai gyakorlattal, bár kiemelkedtek közülük
„militáns entellektüelek”, akik majd a fanatizmusig menően képviselnek
politikai propagandacélokat, főleg a jelenkori történelemben, manőverezve a
jobb- és a baloldal között, elutasítva a szabad választást és azt a fajta
államformát, amelyben az erkölcsi normákat az individuumok szabad választás alapján
tehetik magukévá.
De térjünk vissza az imént
említett szocializmushoz!
A szerző azt állítja, hogy ez
megfelelt a liberális állam eszméjének, mégpedig azért, mert ez utóbbi képtelen
volt a társadalmi problémákat megoldani (tegyük hozzá, ma is az!). Az 1848
utáni, marxi ideákból táplálkozó szocializmust a következők jellemezték: az
ipari forradalom kapitalizmus által megfogalmazott mozgatóerőinek szerepe ugyan
pozitív, ugyanakkor a kapitalizmusban egyfajta „perverz mechanizmust” mutat ki;
a liberális államot is csak mint „burzsoá”, azaz népellenes államnak
tekintette. A forradalmat mint rémképet a párizsi Kommün vetítette az emberek
elé, ebből kifolyólag a forradalmi szocializmust is; a társadalom igyekezett
tehát szembeszállni ezzel a rémséggel, s inkább az autoritárius államformát
választotta, amelynek modem válfaját az 1870-ben a franciák felett győzelmet
aratott német államban látta. A szocializmus által gerjesztett feszültségek a
nemzetközi kapcsolatokban is kifejezésre jutottak, elsősorban Poroszország
révén: a szerző szerint az imperializmus nem volt felelős ezekért a
feszültségekért, hiszen azok az emberiség egész történelmén végigvonultak, s
alapvető jellemzőjük a gyengébb népek erősebbek általi elnyomása volt; ezt az
elnyomást a jelenkori történelemben a Nyugat a tudományos-technikai és az ipari
fejlődés eredményeinek felhasználásával gyakorolta a világ többi részén.
Különösen nyilvánvaló volt ez az elnyomás, ez a hegemón törekvés Afrikával
szemben, s nem annyira gazdasági kizsákmányolás volt a célja, hanem a Nyugat
presztízsének, a nyugati civilizáció modelljének, mint mintának a terjesztése.
Mi volt a helyzet
Németországban 1870 után?
Elsősorban a nacionalizmus
gyökerei erősödtek meg az ipari társadalom talajában, mely folyamat „felelőse”
Bismarck volt. Ő egy olyan nemzeti állam felépítését tűzte ki célul, amely a
porosz katonai hagyományokon nyugszik, s külpolitikájának segédeszköze a
háború. Ez konzervatív nacionalizmus volt, s igyekezett szembeszállni mind a
liberális, mind a szocialista forradalommal. Ugyanebben az időben mind
Németországban, mind Franciaországban egy új eszme keltett szorongást: a
darwinizmus, ami szintén a vallási hitet vette el az emberektől, s helyette űrt
hagyott, mivel nem volt képes megnyugtató választ adni az élet kérdéseire, az
erkölcsi problémákra. A darwinizmus és a tudományok összekapcsolódása a
szociáldarwinizmust eredményezte mint új tudományágat, ami az embereket az
„állatvilág produktumainak” tekintette, megsemmisítette a személyiséget, s
feltételezte, hogy a különböző embercsoportok (rassz, nemzet, osztály) állandó
harcban állnak egymással a túlélésért, sőt, ezen embercsoportok bukását is
előrevetítette. 1914-ben a konfliktusok korszaka kezdődött, amelynek két
főszereplője egyrészt a nyitott, liberális, másrészt az ezzel szemben álló
társadalom; e korszak 1989-ben zárult!
De menjünk sorjában! Mik
voltak az I. világháború okai?
A központi hatalmak esetében
kívülről eredő, ellenséges magatartás érzete, az antant esetében a központi
hatalmak felől megnyilvánuló arrogancia és agresszivitás, az a mód, ahogyan a
szarajevói merénylet után a tárgyalásokat folytatták, majd Belgium
semlegességének megsértése területének megszállásával. Ezenkívül a központi
hatalmak „konzervatív hagyományt védelmeztek, amelyet egyre inkább
veszélyeztetett a kereskedői társadalom és az ezt kísérő intézmények erősödő
előretörése.” Az antanton belül az okok tulajdonképpen a bismarcki autoritárius
uralomig nyúlnak vissza, amelynek túlélése fenyegette az új, liberális európai
politika terjeszkedését. E háború vége – amelyet az antant nyert meg, igaz,
amerikai segítséggel – a régi rend végső felbomlását, s csaknem egész Európában
a liberális-demokratikus államforma győzelmét hozta. A két világháború közötti
időszakot az utóbb említett liberális-demokratikus államforma bukása s két
szélsőséges politikai formáció – a fasizmus és a kommunizmus – kiteljesedése
jellemezte, de a liberális eszmék érvényüket vesztették az 1929-es
világgazdasági válság következtében is. Az 1917-es orosz forradalom tulajdonképpen
egy fajta háború volt, ami a társadalom teljes megújítását tűzte ki célul, a
fasizmus pedig ellenforradalom volt, s azt próbálta elhitetni még a liberális
társadalmakban is, hogy eredményesen léphet fel a kommunizmus ellen. Mindezek
mellett mind a kommunizmus, mind a fasizmus a szabadság ellensége volt, s a
köztük felfedezhető analógiák alapján mindkettőt joggal nevezhették
„totalitariánus államnak”. A már idézett szociáldarwinizmus a vallási és
politikai antiszemitizmus helyébe a rasszista antiszemitizmust helyezte.
Hitlerről szólva, a könyv szerzője kiemeli az „őrültség egy elemét”, melynek
legnyilvánvalóbb megjelenési formája a minden cselekedetét és gondolatát uraló
antiszemitizmus. Mélyítette az európai politikai válságot a Nemzetek Szövetségének
nem egyértelmű állásfoglalása is Mandzsúria japánok általi megszállásával
kapcsolatban, amely esemény „az agresszív imperializmus első felvonása volt.”
A II. világháború „totális”
háború volt, amely szolgálatába állította valamennyi hadviselő fél termelési
potenciálját, „az emberi hússal kereskedett Afrika partjaitól az Atlanti-óceán
amerikai partjaiig..., s az Újvilágba bevezette a rabszolgaság barbarizmusát”:
a nyugati kormányok gyarmataikon olyan kegyetlenségeket vittek véghez,
amilyeneket saját területükön már nem tűrtek meg; ezek közül legvadabb volt a
belgák tevékenysége Kongóban. Kicsit meghökkentő és talán történelmileg sem
helytálló az a vélemény, hogy ezeket a kegyetlenségeket nem a háború, hanem
először a hatalomért, majd annak megtartásáért harcoló bolsevikok, az orosz
forradalom váltották ki, s maga Hitler is szovjet minták alapján szervezte a
náci koncentrációs táborokat és terrorhadjáratait. Igaz, ezután azt
olvashatjuk, hogy a német táborokban nemcsak fizikailag akarták megtörni az
embereket, de „emberi méltóságukat és erkölcsi érzésüket akarták
megsemmisíteni”. A nácik embertelenségét maga Albert Speer is beismerte
1943 decemberében egy földalatti munkatáborban tett látogatása után, ahol
megrendítették a „hallucinációt kiváltó munkakörülmények és a szadizmus”,
melyeket a V2-t gyártó kényszermunkások körében alkalmaztak, s amelyeknek végső
megjelenési formája több millió zsidó kiirtása volt; ebben esetleg német
részről elindított felhívások nélkül is részt vettek bizonyos kollaboráns
európai kormányok, így a Pétain tábornok vezette francia Vichy-rendszer. Ha a
németek és a szovjetek által meggyilkoltak számát összehasonlítjuk, a szerző
szerint a szovjetek vezetnek, míg mindkét rezsimre jellemző volt az „etikai és
politikai radikalizmus.” A németországi autoritáskultusz a személyes
felelősségről való lemondást követelte meg, a nacionalizmus pedig azt sugallta,
hogy az ország állandó hadiállapotban van, ezért vezérre van szüksége. Az
atrocitások megismétlődését csak a személyes felelősségérzésre, az erkölcsi
kötelességek vállalására történő állandó neveléssel lehet elkerülni, ajánlja a
szerző.
A II. világháborúban –
legalábbis a nyugati fronton – gyakorlatilag két tábor állt egymással szemben:
a náci Németország a fasiszta Olaszországgal együtt Nagy-Britannia ellenében,
mely utóbbi ország harca Churchill vezetésével „a liberális demokrácia és egy
szabad nép erejének dicsőséges próbáját” bizonyította, míg a Szovjetunió
németek általi megtámadása „egy diktatúrát (ti. a sztálinit) állított a
liberális demokráciák mellé.” Az összehasonlítás folytatódik: kommunizmus és
liberális demokrácia között jóval nagyobb volt a különbség, mint a kommunizmus
és a fasizmus között, különösen ami a belső berendezkedésüket illeti (azaz a
sztálini kommunizmus és a náci Németország esetében). Végül 1945 után
Nyugat-Európában visszaállt a liberális-demokratikus államrend, bár Európa
egészét tekintve megindult a versengés a liberális demokrácia és a szovjet
kommunizmus között. A II. világháború vesztesei közé egész Európa besorolható,
hiszen egyrészt földrajzilag megosztottá vált, másrészt nemzetközi
viszonylatban megszűnt főszereplő lenni, hiszen a fasizmus feletti győzelmet
elsősorban nem a többé-kevésbé a fasiszta Németországgal lepaktált európai
nemzetek vívták ki; viszont a francia forradalom terméke, a nemzetállam mint
olyan túlhaladottá vált. A háború igazi győztese a Szovjetunió s az általa
képviselt ideológia volt, mely ideológia Európától Latin-Amerikán át Afrikáig
terjesztette a modernizáció megvalósításának lehetőségét. Szerényebb helyezést
ért el Nagy-Britannia és az USA: rájuk az a feladat hárult, hogy valamilyen
rendet csináljanak Nyugat-Európában. A liberális demokrácia jelentős vívmánya
volt az 1945-ben létrehozott Egyesült Nemzetek Szervezete. S a két fontos dátum:
1989 – a berlini fal leomlása, illetve 1991 – a szovjet birodalom s vele a
kommunizmus felbomlása. A hidegháború megszűnése az ipari forradalom győzelmét
s vele együtt annak az állításnak igazolását jelentette, hogy a tudomány
haladásának legjobb feltétele a szabadság.
Optimizmusunk azonban nem
lehet felhőtlen és végtelen: a nemzetközi szinten megjelenő árnyak a liberális
eszmék iránti bizalmat is megingatják, sokszor félreértelmezik, s maga a
nyugati társadalom sem mindig teljesen biztos saját magában, identitásában.
Példaként olvashatunk a dekolonizációról, ami nem egyformán zajlott le a
világban: Ázsiában a nyugati civilizációs és kulturális modellek tág teret
nyertek, a modernizációt befogadták, és ez komoly eredményeket is hozott.
Afrikában a dolgok már bonyolultabbak, itt a modernizáció komoly akadályokba
ütközik, így pl. nehezen győzi le a mágiát, a babonákat, a visszahúzó
hiedelmeket. Az iszlám kultúrával átitatott területeken a hagyományok iránti
„nosztalgia” akadályozza a modernizációt, az új vallási fundamentalizmus erősen
Nyugat-ellenes, s az ismert terrorisztikus cselekedetekbe torkollik, amelyeknek
másik oka Izrael állam léte. Érdekes a szerző gondolatmenete ezzel
kapcsolatban: szerinte Izrael annak a nemzetállam-típusnak a megtestesítője, amely
Európában a II. világháború után megszűnt létezni, s ma már nincs olyan állam
vagy társadalom, amely ilyen erősen ragaszkodna hagyományaihoz vagy tudatában
lenne saját gyökereinek, de az is igaz, hogy a nyugati civilizáció alakításában
is kivette részét. A zsidók és a nyugatiak között a szakadék tk. akkor mélyült
el, amikor a nyugati államok az emancipációs folyamat során a zsidókat a többi
polgárral egyenjogúvá tették, ami megkövetelte a zsidóktól, hogy lemondjanak
különbözőségükről, szokásaikról, vallási elképzeléseikről, s egybeolvadjanak
környezetük népeivel. 1870 után az antiszemitizmus új formái jelentek meg,
amelyek már szükségessé tették egy önálló zsidó állam tervének megvalósítását,
s ezt a két világháború közötti évtizedekben véghezvitt tudatos zsidóirtás
véglegesítette: az önálló zsidó állam ezeknek az eseményeknek és gyűlöleteknek
az eredménye. Az új állam viszont az arabokat sértette, akik között a
zsidóellenes náci propaganda sikerrel működött.
Nézzük meg most, hogyan
alakult 1945 után a kereskedői társadalom általában!
A tények alapján széles körben
megerősödött, ugyanakkor a polgári haladást és a lelkiismereti szabadság
kiterjedését nem segítette; gyakorlatilag minden a gazdasági érdekeknek
rendelődött alá, melyek ma már szinte teljesen öncélúakká váltak ahelyett, hogy
eszközök maradtak volna, s az erkölcsi értékeket hordozó szabadságot az
„individuális szabadság” váltotta föl, a szélhámosság egyre szélesebb utakon
tud járni, azaz legújabb kori történelmünk kevés optimizmusra ad okot. A Nyugat
„egyre kevésbé képes saját hibáit belátni s visszaállítani azokat az ideálokat,
amelyek életre hozták a liberális demokráciát.” A katolikus egyház is, úgy
tűnik, megbukott, a modern világ kihívást intézett a keresztény hagyományok
ellen, ezért az egyház „jogos önvédelembe” vonult, különösen a „forradalomnak”
nevezett „ördögi prófécia” eszméje ellen, ami az urbanizáció révén szintén az
Egyház befolyását csökkenti”. A figyelmeztetés azonban mindenki számára
érvényes: „Senkinek nincs joga ítéletet mondani bármely vallási hit fölött,
viszont nem csak joga, de kötelessége mindenkinek, hogy a másikat viselkedése
alapján ítélje meg.” Ezek alapján reális kérdés, vajon a napjainkban
megfigyelhető, elsősorban az iszlám világból kiinduló terrorizmus nem annak eredménye-e,
hogy arrogáns módon figyelmen kívül hagytuk a vallási hiedelmeket, a
mohamedánok istenhitét csak azért, hogy erőszakkal oda is bevigyük a nyugati
modernizációt? „A terrorizmust nem lehet csak a fegyverek erejével legyőzni” –
szögezi le a szerző, aki könyve végén ismét kategorikusan kimondja: a Nyugat
meghódította a világot, és saját magát modellként állította e meghódított világ
elé, s a forradalom megállíthatatlanul hatol be más tradíciójú területekre...
„De milyen célok felé halad? Ez a nyugtalanító kérdés.” Nagy szükség lenne az
„erkölcsi lelkesedésre” – zárja hosszú, tartalmas és főleg továbbgondolkodásra
serkentő művét Roberto Vivarelli.
Roberto Vivarelli: I caratteri dell’etá contemporanea (Jelenkorunk jellemzői). Bologna, II Mulino, 2005. 296 o.
Kun Tibor