Klió 2006/1.
15. évfolyam
Érdekes
tanulmánykötet az európai civilizáció évezredeiről
A lengyel történettudomány mindig tartogat számunkra érdekességeket. Most a hazánkban jól ismert és nagyra értékelt Maciej Kożmiński (aki történészi munkája mellett évekig Lengyelország Magyarországon akkreditált nagykövete volt) szerkesztésében jelent meg egy érdekes könyv „Cywilizacja europejska” címmel. A kötet a varsói Collegium Civitas diplomáciai tanulmányok diplomások számára meghirdetett egyetemi kurzuson elhangzott előadásokat és az ezek alapján készült esszéket tartalmazza. Negyven előadás hangzott el eddig négy szemeszteren. 26 előadó, neves lengyel történész vállalt szerepet az izgalmas feladatban. Egyelőre huszonnégy előadó írása került be a kötetbe, egy újabb kiadásban további előadások közzétételét is tervezi a kiadó. Az előadások jellegükben és előadásmódjukban harmonikusan egyesítik a tudományos színvonalat a sokak számára élvezhető népszerűséggel, miközben a sokakat izgató kérdésekre irányítják a figyelmet. Némileg rokoníthatók a nálunk oly nagy érdeklődésre szert tett népszerű tudományos előadássorozatokhoz. A kérdések ez esetben azonban egy(?) téma körül csoportosulnak. Kezdetben természetesen a kurzus a „Kelet” (India, Kína, Japán) civilizációs eredményeivel foglalkozott, majd sorra került Afrika, Amerika, de kiderült, hogy Európa nemcsak hogy nem kerülhető meg, s nem csak azért mert a „mi” világunk és szoros szálak fűzik Ázsiához, de hatalmas az a „hozomány” amit a többi kontinens számára Európa eredményezett. Ami hosszabb fejtegetést igényel.
Mert valójában miről is
szólnak ezek az előadások? Mi is ez az Európa? Valójában csak Nyugat-Európáról
van-e szó, vagy az egész kontinensről? Milyen szerepet játszott ez a földrész
és egyes részei az elmúlt évszázadokban a világ kulturális, civilizációs
fejlődésében? Milyen tényezők alakították ezt? Mit kell értenünk európai
civilizáción? Egyáltalán mit értünk azon, hogy civilizáció? Miért éppen Európa?
Milyen szerepet kaptak a civilizáció fejlődésében az európai intellektualisták?
Egyáltalán kiket jelent ez az adott viszonyok között? És mi a helye az egyes
népeknek, történetesen a közép-európaiaknak, de a szlávoknak, a lengyeleknek és
tegyük hozzá nekünk magyaroknak (mert erre is számos utalás történik az
előadásokban) ebben az európai civilizációs folyamatban? És hol is tartunk
most? Számtalan kérdés, amelyekre választ próbálnak adni a kötetben elhelyezett
írások. Mit mond erről a bevezetőben a kötet szerkesztője, aki egyúttal maga is
az érdekes tanulmányok egyikének a szerzője?
„A könyv alapjául szolgáló
előadások ötlete és célja nem korlátozódott csupán az Európára vonatkozó
ismeretek és gondolatok népszerűsítésére. Arra a kérdésre – valójában
kérdésekre – kerestük a nem könnyű választ, melyek az európai civilizáció
rendkívüli jelenségének konstitutív jegyei, feltételezve természetesen, hogy
tényleg létezik valami ilyesmi. Hiábavaló és hasztalan lenne ez esetben
valamiféle definíció kialakítására erőfeszítéseket tenni.” S miközben felhívja
a figyelmet, hogy valójában kivételesen bonyolult jelenségről van szó, rámutat
arra is hogy a tanulmányokból bizonyos közös, leírható jellemvonások mégis
kimutathatók.
Mielőtt a kötet anyagának
részletesebb ismertetésére rátérnénk, érdemes talán két szót szólnunk a
tanulmánykötet aktualitásáról. Gondolom, ma már banalitásnak tűnik, hogy az a
történelmi változás, amelyet napjainkban élünk meg, és amelyik jelentőségében
nyugodtan összevethető történelmünk évezredes változásaival, számunkra is
megválaszolandó kérdésként teszi fel, mi is ez a mi Európánk, és nem utolsó
sorban, milyen szerepünk volt és lehet nekünk ennek az Európának további
alakulásában. Nem alaptalan ugyanakkor az a szorongás sem, ami térségünk lakosságának
egy részén úrrá lett az Európai Unióhoz való csatlakozás kapcsán. Vajon nemzeti
értékeink, érdekeink és nemzeti identitásunk nem sérül-e a továbbiakban? Talán
ha szembesülünk azzal – s ez az előadások egyik fontos mondanivalója –, hogy az
európai civilizáció milyen bonyolult és sokrétű folyamat, amelyre az európai
népek mindegyike így vagy úgy, rányomta a bélyegét, a periférián élők is, s
hogy mindannyian alakítói voltunk, és amelyből mindannyian merítettünk, s
amelyikkel mindnyájan ütköztünk is, közelebb kerülünk mai valóságunk
megértéséhez.
A kérdés azonban ennél is
bonyolultabb. Az tagadhatatlan, hogy Európa igen nagy szerepet játszott a világ
kulturális, gazdasági, társadalmi sorsának alakulásában, pozitív és negatív
értelemben egyaránt. Volt időszak, amikor politikai és civilizációs fölénye
szinte vitathatatlannak tűnt. De így van-e ez ma is? Hol tart ma Európa? Melyek
a tényleges realitások? Mind nyugtalanítóbb kérdésekkel kell az emberiségnek,
az európai embernek is szembenéznie. Ma már nem az a kérdés, hogy Európa
megtudja-e őrizni meghatározó szerepét a világban, inkább az, hogy egyáltalán
saját földrészén létre tudja-e hozni és fenntartani azt a rendkívül kényes
egyensúlyt, ami a továbbiakban feltétele, hogy ne veszítsen jelentőségéből új
évszázadunkban sem.
Az előadások ezekre a
kérdésekre keresnek választ. Nem egyszerűen történelmi elemzések. Azt mutatják
be, hogy melyek azok a civilizációs építőkövek, amelyek beépültek évszázadok
során a mai európai ember civilizációs valóságába. Hogyan éltek tovább,
hatottak és ütköztek az új tendenciákkal. S ebből következőleg az előadások
nemcsak kiegészítik egymást, de vitatkoznak, más és más szempontból közelítik
meg a folyamatokat s ez talán még inkább emeli a kötet értékét. Erre érdekes
például szolgálhat már rögtön az első négy előadás.
Ewa Wypszycka, Karol
Modrzelewski, valamint a két lelkész
professzor, Piotr Mazurkiewicz és Michał Czajkowski különböző
aspektusból vizsgálja az európai önazonosság kialakulását. Wypszycka esszéjében
történelmi perspektíva szempontjából egységnek fogja fel azt a civilizációs
folyamatot, amely az i. e. I. évezred elejétől az V–VII. századig ment végbe a
Földközi-tenger medencéjében. Természetesen nem tagadva a folyamatok bonyolultságát,
ellentmondásait, elsősorban azokat az elemeket emeli ki, amelyeket az európai
(vagy nyugat-európai?) civilizációs fejlődés szempontjából fontosnak tart.
A görög polis, a szerző
szerint nemcsak érdekes szerkezeti megoldásokat hagyott az európai
civilizációra, amelyek alapjaivá válhattak a modem demokrácia és
önkormányzatiság kialakulásának, de originális, a világtörténelmi méretekben
teljesen egyedi gondolkodásmódot is. Érdekes, hogy írásában, amikor a
polisokról szól, soha nem a lakosok fogalmát használja, minden esetben az
„obywatel” (magyarul állampolgár) kifejezést. Ezt azzal magyarázza, hogy ez
utóbbiak szűkebb kört jelentettek, jogilag zártabb társadalmi csoportot,
kivételezettebbeket, akik származásilag is az állandó lakosokhoz tartoztak, s
akiknek a gyermekei is örökölték ezt a jogállást. A görög polisok elzárkóztak
az idegenektől. A római birodalom már nyitottabb volt ebből a szempontból.
Előadásának második részében
az antik kultúra hagyományainak Európa későbbi századaiban bekövetkezett sorsát
elemzi. Fontos kiegészítője, bizonyos mértékig színezi is azt Modrzelewski
esszéje: Európa barbár gyökerei. A szerző arra hívja fel a figyelmet, hogy
Európa genealógiai gyökerei nem egyneműek. A hellenisztikus kultúra despotikus
elemeket is közvetített az európai civilizáció számára. Példaként erre az ókori
Egyiptomot, majd Bizáncot hozza fel. Miközben nem tagadja a kereszténység
szerepét az európai kultúra kialakulásában, egyoldalúnak tekinti azt a
megközelítést, hogy a germán, szláv, balti és finnugor népeket a kereszténység
kapcsolta volna a földközi-tengeri kultúrkörhöz, amelynek továbbvivője az
egyház volt, illetve azt a megközelítést, amelyik az európai civilizáció
gyökereit kizárólag a kereszténységgel magyarázza. Az a klasszikus kultúra –
amelyet Európa genealógiai gyökereinek ismerünk el, nem egysíkú – hangsúlyozza
a szerző. Előadásában részletesen foglalkozik a Rajnától, Alpoktól, Dunától
északra élő, ún. barbarikummal, amely érdekes kísérleteket mutat a társadalom
belső struktúráinak formálódására, és felhívja a figyelmet a szabad egyén
rendkívül érdekes pozíciójára ezeknek a népeknek a körében. Európa civilizációs
gyökereinek sokrétűségét bizonyítja a másik két előadás, P. Mazurkiewicz Európa
keresztény gyökerei, valamint M. Czajkowski Az ótestamentumi örökség. Ez utóbbi
előadásoknak a jelentősége különösen felértékelődhet, ha figyelembe vesszük az
Európai Unió alkotmánya körül napjainkban kialakult s meglehetősen éles formát
öltött vitákat.
Európa egy másik szegletét
veszi górcső alá Jan Kiniewicz érdekes írásában – Andalúzia, Spanyolország
és a civilizáció határterületei. Azt feszegeti, hogy mi is történt az
Ibériai-félszigeten a VIII–XIII. században, majd azt követően. Az uralkodó
történelmi felfogással szemben azt a véleményét fejti ki, hogy a történelmi
folyamatokban nem annyira a katonai hódítás, mint inkább a civilizációk
konfrontációja játszott döntő szerepet. Illetve, mind az agresszió, mind pedig
a védekezés mechanizmusa függvénye az adott társadalom civilizációs
hovatartozásának. A XXI. század embere számára sem érdektelen az a
megállapítása, éppen Spanyolország példájára hivatkozva, hogy „Az alakuló, majd
már létező Európa határterületein szinte mindennapos volt a kereszténységre
épülő civilizáció és az iszlám közötti kapcsolat. Ez gyakran járt
katasztrófával, összeomlással. Az is előfordult azonban, hogy a kétoldalú
agresszió megnyitotta a terepet a gyümölcsöző cserének, amely még felölthette a
vallási tolerancia formáját is. Mindig esélyt teremtett azonban a kulturális
elemek átvételére. A találkozás vitathatatlan feltétele az volt, hogy meg van-e
a készség a civilizáció originális formájának a kialakítására.”
Henryk Samsonowicz – A szlávok a középkorban – a szláv államok
kialakulásának, osztódásának folyamatát elsősorban a politikai, civilizációs
sajátosságok oldaláról mutatja be. Azt a folyamatot vázolja fel, ahogy a
szlávság és a vele szomszédos népek, így pl a magyarok, részben a kereszténység
felvétele révén, beépültek az európai civilizációs folyamatba. Továbbá, melyek
voltak azok a földrajzi, társadalmi és történelmi tényezők, amelyek az egyes
szláv államok eltérő fejlődését meghatározták.
Az írások, természetesen, nagy
hangsúlyt helyeznek a lengyel vonatkozásokra, az európai politikai és
kulturális fejlődésre és a lengyelországi párhuzamaira. Ez több fontos írás témáját
képezi. Az olasz reneszánsz éltető hatása a lengyel művészvilágra, irodalmi
életre a témája Jerzy Miziołek Minden művészetek éltetője, Michelangelo
és Raffaello alkotó inspirációi a lengyel művészeti kultúrára című esszéjének.
Azt a csodálatosan gazdag vonulatot vázolja, fel amely a XVI. századtól szinte
napjainkig nyomon követhető, s termékenyen épült be a nagy nemzetközi
elismerésnek örvendő lengyel irodalom, képzőművészet kiemelkedő alkotásaiba.
További előadásoknak is témái
voltak a lengyel kultúra nemzetközi összefüggései. Így Stanisław Mossakowski
A lengyel művészet – az univerzalizmus és hazai forrásai, valamint Mieczysław
Demska-Trębacz Hazafiság és európaiság a XIX–XX. század lengyel zenéjében
című esszéjének. Kilép ugyan a lengyel keretekből Lech Sokól Ibsen és
Strindberg a skandináv dramaturgiában és az európai kultúrában, de szintén
számos lengyel vonatkozást tartalmaz.
A kötetben szereplő írások egy
csoportja főként azokat az összetevőket kísérelik meg bemutatni, amelyek
magyarázatul szolgálhatnak Európa szerepének a megnövekedésére a XV–XVI.
században. Az egyik legizgalmasabb kérdés ebből a szempontból, amit Jan J.
Milewski elemez: Miért Európa? Európa felgyorsuló gazdasági fejlődésének
forrásai – irodalmi áttekintés címmel. Európa a XV–XVI. századtól játszik
meghatározó szerepet a világban – írja. Miért csak ekkortól és vajon meddig
tarthat ez a szerep, melyek az okai és meghatározó tényezői a felgyorsuló
fejlődésnek, és melyek a II. világháborút követően kibontakozó visszaesés jelei?
Rövid összefoglalójában összehasonlítja a legnagyobb civilizációk gazdasági
fejlődését. A XV. századot követően miért nem Kína és miért Európa játszott
meghatározó szerepet a világ civilizációs fejlődésében? – teszi fel a kérdést.
Milyen tényezők játszottak ebben döntő szerepet? Milyen szerepe volt ebben a
történelmi eseményeknek, a kialakult intézményrendszernek vagy azok
összeomlásának? Bemutatja azokat a legfontosabb elméleteket, amelyek megfejteni
törekszenek ezt a sokakat foglalkoztató problémát. A szerző elsősorban a
gazdasági fejlődésben, a tudományos kutatás és technológia eredményeiben keresi
a magyarázatot. Utal ugyanakkor az európai gazdasági expanziónak az Európán
kívüli országokra játszott szerepére is. Figyelmeztet persze arra is, hogy
amikor Európáról beszél mint egészről, az nem jelenti azt, hogy az egyes
területek gazdasági fejlődése egyforma. Ami még fontosabb, világosan felvázolja
azokat az új folyamatokat, amelyekkel a mai Európa gazdaságának és
társadalmainak szembe kell nézniük.
Másik oldalról, a politikai
hatalom működésének lehetőségei felől közelíti meg az európai civilizáció
bonyolult jelenségét Antoni Mączak esszéje A hatalom működési terepe. A
szerzőt elsősorban a lengyelek tragikus történelmének máig nem megnyugtatóan
megválaszolt okai foglalkoztatják. Párhuzamba állítva Európa más országainak,
elsősorban a svéd, dán fejlődésnek a tapasztalataival, elsősorban a lengyel
nemesi demokrácia kialakulásának sajátos folyamatában, mágnás oligarchiává
torzulásában, és ez erős központi hatalom hiányában keresi a választ. A
nemrégiben elhunyt szerző írásából kiérezhető, hogy azokra a napjainkig
nyugtalanító folyamatokra szeretné ráirányítani a figyelmet, amelyek a lengyel
valóság számára vélhetően ma is megoldatlanok, s amelyek annak idején, a
viszonylag korán kialakult lengyel „nemzeti” fejlődést az összeomlás
tragédiájába sodorták.
Újszerű, izgalmas kérdéseket
taglal Jerzy Jedlicki előadása: Az intellektualisták mint európai
minőség címmel. A XIX. század végéről, a Dreyfus-per időszakától eredezteti
magát a fogalmat. (Persze, utal rá, hogy a jelenség már sokkal korábbi,
példaként említi Szokrateszt, Abelard-t stb.) Azokat az önálló gondolkozókat
érti alatta, akik ugyan hatalommal nem rendelkeznek, de mégis meghatározói a
korszellemnek. A történelemfilozófia két irányzatába sorolja őket a tudományos
haladásért lelkesedő optimista utópisták és a dekadencia és önpusztítást
hirdető pesszimisták. Majd a XX. században a történelmi kataklizmák hatására az
intellektualistáknak egy fajtáját véli felismerni: a szkeptikusokat, akik
ellenállnak minden fajta jelszónak, harci dalnak stb., azokat a magányosokat,
akik saját belső függetlenségüket hangsúlyozzák. Napjainkban ezeknek a szerepét
látja növekvőben. Az intellektualisták egyik fő jellemzőjének – tartozzanak
bármelyik áramlathoz – a mindenkori hatalommal szembeni bizalmatlanságot
tartja. Megkísérli napjaink intellektualistáinak típusát is felrajzolni. Írása
végén felteszi a kérdést, tényleg európai jelenség-e az intellektualista
szerepe, valószínűsíti, hogy nem, de vitathatatlan, hogy európai minőség,
„Montaigne örököse, a kétkedő, szkeptikus és önkritikus, annak tudója, hogy a
legszentebb célok és értékek konfliktusban lehetnek, de ki kell, hogy
egyenlítődjenek”.
A kötet következő
témacsoportja még közelebb áll hozzánk, hiszen a napjainkat feszítő
problémákról és közvetve vagy közvetlenül rólunk, a térségünkben élő népekről
szól.
Janusz żarnowski: Modernizáció. A periférikus régiók esélyei és a
veszélyek-ben érdekes és nyugtalanító kérdéseket vet fel a civilizáció és a
gazdasági modernizáció legfontosabb jellemzőiről, a társadalmakra kifejtett
hatásáról, a „centrumok” és a „perifériák” közötti pozitív és negatív kölcsönhatásról.
Figyelmeztet az európai modernizációs folyamatok bekövetkezett válságjelenségeire.
A modernizáció és globalizáció kapcsán rámutat arra, hogy amikor
globalizációról beszélünk, akkor kétféle jelenségről van szó: globalizációról,
mint a mind erősebb globális gazdasági, társadalmi és politikai kötelékekről,
valamint a „globalizációról” idézőjelben, amely egy politikai-gazdasági központ
– világhatalom – (esetleg kisebb hatókörű csoportok) globális dominanciáját
jelenti. Ezek alapján elemzi az eddig lezajlott lengyel modernizációs
folyamatok sajátos vonásait és következményeit. Valójában azokra a sokakat
foglalkoztató kérdésekre keresi a választ, kell-e a modernizáció, mi az
összefüggés a gazdasági felzárkózás és a civilizációs fejlődés között, vagy meg
kell-e, lehet-e maradni a saját elkülönült létben? Az előadások elhangzása óta
lezajlott történelmi események a kérdésfeltevésen már úgy változtattak, hogy
megmaradnak-e országaink az unión belüli sajátos perifériának, vagy tényleg
bekövetkezik az a civilizációs, gazdasági strukturális változás, amelyről
Lengyelország esetében történetesen már a 30-as években olyan kiváló
közgazdászok álmodtak, mint Eugeniusz Kwiatkowski.
Hasonlóan a felzárkózás
esélyeit és korlátait feszegeti Jan Baszkiewicz: Állam és nemzet
Európában a XVIII–XIX. század fordulóján című előadása, kapcsolódik hozzá Andrzej
Ajnenkiel Az európai alkotmányok és az európai politikai élet témája.
Gondolom, nem kell
hangsúlyozni Daniel Grinberg A nagyhatalmak koncertje és a versailles-i
rendszer. Az 1815–1919-es évek európai politikájának diplomáciai körülményei
című írásának aktualitását. Az ún. „reálpolitika” és a tényleges „hatalmi
politika” vetélkedését, s annak diplomáciai hátterét vázolja fel a szerző.
Szorosan idekapcsolódik
tematikailag Andrzej Nowak: Európa és Ázsia között: a geopolitikai
orientáció az orosz eszmetörténetben. A XIV-XVI. századtól szinte napjainkig
vázolja fel Moszkva geopolitikai elképzeléseit, főbb irányait, a törekvések
változásait, az Eurázsia hatalmi centruma törekvés szerepét az orosz
nagyhatalmi politikában. Képet ad arról a geopolitikai és geokulturális
rivalizációról, ami főként a XVIlÍ. század végétől erősödött fel Moszkva
politikájában Európával szemben, s az ezzel kapcsolatos dilemmákról, s nem
utolsó sorban a német–orosz közeledésről, s a lengyelek kiszolgáltatott
helyzetéről. A pánszlávizmus szerepéről, Oroszország a pusztuló világ
megmentője, stb. nézetekről, majd a bolsevik forradalmat követően felújuló
koncepciókról.
„Németország Európában vagy
talán Európa fölött?” – teszi fel az újra és újra megfogalmazódó kérdést Jerzy
Holzer. A német külpolitikát, pontosabban a NSZK háború utáni
külpolitikáját, illetve az egyesülést követő német állam politikájának
átértékelődéseit, változásait vázolja fel. Azt kísérli meg bemutatni, hogy a
nyugati orientációt és szoros együttműködést, a kommunista blokktól elzárkózó
adenaueri politikát hogyan módosítja a hatvanas években a Moszkvával való
megegyezés kísérlete, majd az 1989-es események hatására milyen újabb
változások követhetők nyomon a német külpolitikában. Milyen szerepet
játszhatott ebben Németország európai súlyának és szerepének a megnövekedése,
és mik a jelei napjainkban az integrációs érdekek és a nemzeti érdekek
ütközésének. Az előadás végül a német–orosz, illetve német–lengyel kapcsolatok
napjainkban ismét rendkívül érzékennyé vált összefüggéseire hívja fel a
figyelmet.
Hasonlóan nyugtalanító
kérdéseket feszeget Jerzy W. Borejsza Az olasz fasizmus, a nácizmus és a
sztalinizmus. Három totalitárius rendszer a XXI. század perspektívájából című
írásában. A totalitárius rendszerek ismert kutatója az első világháborút
tekinti az alapvető cezúrának, amelyet követően az előre megjósolt „fehér
emberek nagy háborújából” tömeges extrém mozgalmak születtek, jobb és
baloldalon egyaránt. Az előadás arra a riasztó következtetésre jut, hogy vannak
nemzetek, amelyek különlegesen prediszponáltak az autoritatív, totális
rendszerekre. Olyan népek, amelyek nem rendelkeznek a parlamenti demokrácia és
a vallás- és lelkiismereti szabadság hagyományaival, az állam ellenőrzésének
stabil mechanizmusaival. Ide sorolja azokat a nemzeteket is, ahol az egyén
életében túlzottan dominál az államapparátus vagy az egyházi hierarchia.
Piotr łossowski Az egység hagyományai a két világháború közötti
Európában elsősorban a páneurópai mozgalom kísérleteiről és kudarcairól szól
részletesebben.
Feltehetően vitát provokáló
előadás lehetett Andrzej Paczkowski A múlttal való leszámolás európai
módra előadása. A szerző, elismerve, hogy ezek a kérdések részben a jogtudomány
és részben a történelem további elemzéseire szorulnak, főként a II. világháborút
követő gyakorlatot, valamint napjaink szemléleti problémáit feszegeti.
Azt hiszem, a kötet
tartalmához méltóan kapcsolódik Maciej Kożmiński záró esszéje, a Skiccek az
Európa határairól szóló előadáshoz és az európai határok. A szerző, miközben rámutat
arra, hogy az európai civilizáció ezeréves alakulását bemutató kötetből nem
hiányozhat a határok kialakulásának és történelmi szerepének felvázolása,
ugyanakkor nem vállalkozik valamiféle szintetikus összefoglalóra, mert az
szerinte sem reális. A Skiccek a görög mítoszoknál kezdődik, felvázolja a korai
századok, majd napjaink európai határvitáit s ezek mozgatóit, s az egyesült
Európa esélyéig viszi el az olvasót.
Huszonnégy előadás
részletesebb bemutatása szinte lehetetlen feladat. Mindegyikük egy-egy önálló,
bonyolult témát elemez. Mégis valahogy így áll össze az a kép, amelyik
megkísérli a sokszínű európai civilizáció mibenlétét, történelmi múltját és
jelenét hozzáférhetővé tenni a ma embere számára. Egy-egy téma kiragadása a
szubjektivitás veszélyével fenyeget. Mégis vállalva ennek kockázatát, csupán
néhány, saját szakterületemhez közelebb álló, vagy számomra érdekesebbnek tűnő,
téma bővebb ismertetésére vállalkozhattam. Az előadásokban természetesen nagy
helyet foglalnak el a lengyel vonatkozások, az utalások a lengyel történelmi
párhuzamokra. Mint említettem, számos magyar vonatkozás is szerepel, de ahol
konkrétan nincs is a magyar történelem megemlítve, ott is érdekes
következtetések olvashatók ki a magyar történetírás számára is. A témák összessége,
maga a kurzus egésze azonban érdekes lehet nálunk induló, hasonló
kezdeményezések számára. A legutóbbi hírek szerint Lengyelországban már sor
került aa kötet újabb, feltehetően bővített kiadására, sőt szlovák nyelvre is
lefordították. Magyar nyelvű kiadása is hasznos lehetne.
Cywilizacja europejska, wykłady eseje (Az európai civilizáció – előadások és esszék). Szerkesztette Maciej Kożmiński. Wydawnictwo naukowe SCHOLAR. Collegium Civitas Press. Warszawa 2004. 467 o.
Szokolay Katalin