Klió 2006/1.
15. évfolyam
A
demokrácia létrehozása
A könyv csapatmunka eredménye. Michel Winockon és Serge Bernsteinen kívül, akik már évek óta a modernkori Franciaország ismert és elismert szakértőinek számítanak, olyan fiatal, eddig viszonylag ismeretlen történészek is szóhoz jutottak, mint Raymond Huard, Jean-Clément Martin és Nicolas Rousselier.
A könyv célja nem az volt,
hogy részleteiben bemutassa Franciaország közel másfél százados történetét. Az
öt szerző nyomon követi azokat a politikai ideológiákat és kultúrákat, amelyek
meghatározták az ország intézményes fejlődését, ismertetik azokat a
változásokat, melyeken ezek keresztülmentek, bemutatják azokat a meghatározó és
sokszor brutális töréspontokat, melyek során e politikai ideológiák megütköztek
egymással, míg végül, Franciaország, nagy nehézségek árán, a köztársaság
államformájában megtalálta hosszú távú politikai stabilitását.
A szerzők rámutatnak arra,
mint ahogyan azt Michel Winock a könyv bevezetőjében is nyomatékosan aláhúzta,
hogy 1789 rendkívül fontos töréspont Franciaország politikai történetében.
Azzal, hogy a hatalmi legitimáció az eddig megfellebbezhetetlen Isten
kegyelméből uralkodó király elméletéből áttevődött a nemzeti akarat tengelyébe,
Franciaország közel két évszázados hatalmi gyakorlattal szakított. A
forradalmárok ugyanakkor képtelenek voltak konkrét alkotmányos
intézményrendszert felvázolni, ezért minden stabilitási kísérletet újabb és
újabb társadalmi elégedetlenségből fakadó forradalmak, restaurációs kísérletek,
vagy államcsínyek söpörtek el. A forradalmárok ugyanakkor elültették a
demokrácia csíráit, melyek mély gyökeret eresztettek a francia társadalom
berkeiben, a polgárok mentalitásában, sőt elvárásaiban (a köztársasági eszme,
a jogegyenlőség, az általános és titkos választójog, az Egyház és az Állam
szétválasztásának a szükségessége, a munkához való jog), és ezek
végeredményben a politikai evolúció meghatározó, kikerülhetetlen tényezőivé
váltak, melyeket képtelenség volt az asztalról lesöpörni, a feledés gödrébe
eltemetni.
Michel Winock és Serge
Bernstein szerint 1789 és 1792 között megszületik az a három politikai kultúra,
mely végig kíséri Franciaország XIX. századi történelmét: a tradicionalizmus, a
liberalizmus és a demokratizmus.
A tradicionalista irányzat magához vonzotta mindazokat, akik
elvetették a nagy forradalmi hullám idején keletkezett eszméket, akik
kitartottak az Isten kegyelméből uralkodó király hatalmi legitimációja mellett,
akik a jogegyenlőség ellenében a hierarchikus társadalmi modell mellett törtek
lándzsát. Az Emberi és Polgári Jogok Nyilatkozatát és más, a forradalom idejére
visszavezethető törvénykezést csupán absztrakt, a valóságtól elrugaszkodó,
utópisztikus filozófiai spekulációnak tartották, és ezért vissza szerették
volna terelni Franciaországot az évszázados hagyományok bölcsőjéhez.
A liberálisok elfogadták a
nemzeti szuverenitás elvét, egyetértettek abban, hogy a nemzeti akarat a
polgárok szabad véleménynyilvánításának a megtestesülése, ugyanakkor, és ezzel
gátat kívántak szabni az anarchiával azonosított szélsőséges forradalmi
megnyilvánulásoknak, a polgári jogok gyakorlatának elengedhetetlen
feltételeként szabtak meg egy megfelelő műveltségi szintet és egy meghatározott
anyagi jólétet.
A demokraták a népakarat
teljes körű, megkülönböztetésektől mentes érvényesítését követelték. Véleményük
szerint, vagyoni és társadalmi helyzetüktől függetlenül, minden szabad, felnőtt
francia polgárnak joga van részt venni az ország politikai életében, beleszólni
az állam közügyeibe, akár mint választó, akár mint törvényhozó. A demokraták
olvasatában a nemzetakarat elve a francia polgárok összességének az akaratát
tükrözi, a megválasztott hatalmi szerveknek pedig a francia társadalom
egészének az érdekeit kell képviselnie.
Michel Winock és Serge
Bernstein szerint, Franciaország XIX. századi történelme e három politikai
irányzat összecsapásában foglalható össze. Ugyanakkor a felvázolt politikai
irányzatok közül egyiknek sem sikerült a XIX. század első felében stabil, a
társadalom nagy része által elfogadott politikai konszenzust és
intézményrendszert kialakítania, a hatalmi gyakorlat és a képviselt ideológiák
közötti mély szakadék ugyanis hosszú távon szétfeszítették a rendszerek
politikai kereteit.
A restauráció rendszere nem
tudta összeegyeztetni a monarchikus elveket, főként az Isten kegyelméből
uralkodó király elméletét a gazdasági realitásokból fakadó liberális
kormányzati módszerekkel.
A júliusi monarchiát a liberális hatalmi gyakorlat és a merev
tekintélyelvűség közötti ellentmondás szigetelte el a francia társadalom nagy
részétől, a hatalmon lévő liberális elit, Thiers, Guizot és társai ugyanis nem
voltak hajlandóak teret engedni az egyre sűrűbben és radikálisabb formában
felszínre csapó demokratikus követeléseknek.
A császári rendszerek pedig képtelenek voltak áthidalni a
tekintélyelvűség és a népakarat érvényesítésének szándéka között húzódó mély
ellentmondásokat. A császárság rendszere ugyanis vállalta a francia forradalom
legfontosabb örökségeit – a jogegyenlőséget és az általános és titkos
választójogot – közvetlenül a tömegekre támaszkodott, tőlük kapta a hatalmi
legitimációját megkerülvén a köztes intézményeket és hatalmi szerveket.
Ugyanakkor nem csupán befolyásolta, hanem egyenesen manipulálta a közvéleményt,
kordában tartotta a tömegek demokratikus követeléseit, vagyis a gyakorlatban
gátolta a forradalom idején megfogalmazódott szabadságjogok érvényesítését.
Ráadásul egy rendkívül fontos ellentmondás emésztette a bonapartista
rendszereket. A császárság, az államcsínyt követően, az általános és titkos
választójog gyakorlatára támaszkodva, népszavazások útján aspirált a hatalmi
legitimációra, ugyanakkor, hosszú távon, mind a két Bonaparte dinasztikus
ambíciókat dédelgetett, és öröklés útján kívánta volna életben tartani
rendszereit. A katonai vereségek örökre megválaszolatlanul hagyják azt a
kérdést, hogy a bonapartista rendszer képes lett volna-e, és hogyan
összeegyeztetni a demokrácia és a dinasztikus elvek között nehezen áthidalható
ellentmondást, mint ahogyan az is a történelem örök rejtélye marad, hogy az
1860-ban, III. Napóleon által felvázolt liberális császári rendszerben – mely
teret engedett mind a liberális, mind a dinasztikus, mind a demokratikus
követeléseknek – Franciaország megtalálta volna-e hosszú távú politikai
stabilitását. Mindenesetre a bonapartizmus két fontos politikai örökséget
hagyott az utókorra. Francia polgárok sokaságában még ma is élénken él egy
kiemelkedő katonai személyiségben megtestesülő erős központi hatalom iránti nosztalgia.
(René Rémond szerint Boulanger, Pétain vagy De Gaulle, a maguk nevében
bonapartista hagyományok képviselői.) Másodszor azzal, hogy ragaszkodott az
általános és titkos választójog gyakorlatához, a rendszeresen megtartott
népszavazásokhoz, melyből hatalmi legitimációját merítette, a bonapartista
rendszer életben tartotta a demokratikus vívmányok egyik legfontosabb elemét. A
katonai vereség és a személyi uralom összeomlása után a republikánusok,
Gambetta és társai meglovagolhatták az immáron visszavonhatatlan demokratikus
vívmányt, a maguk javára hasznosíthatták az ebből fakadó lehetőségeket, és azt
fokozatosan kibővíthették az addig befagyasztott szabadságjogokkal.
A köztársaság az általános és
titkos választójog alapjaira épült fel. Az általános és titkos választójog a
XIX. századi Európában, csupán Franciaországban vált bevett politikai
gyakorlattá. A republikánusok térnyerésével ez a demokratikus vívmány
fokozatosan kibővült más szabadságjogokkal: a sajtószabadsággal, a gyülekezési
szabadsággal, 1901-ben a politikai pártok legalizálásával. Az 1875-ös
alkotmány, egy angolszász típusú, liberális, parlamentáris politikai
struktúrának adott helyet, ami nem meglepő, hiszen a III. Köztársaság a
mérsékelt köztársaságpártiak és az orléans-isták érdekszövetsége révén jött
létre. Az alkotmány a köztársasági elnök szerepkörét jelentéktelenné
zsugorította, a végrehajtó hatalmat háttérbe szorította, a tényleges hatalmat a
két kamarás parlament, illetve a választott képviselők gyakorolták.
A rendszert fennállásának első
harminc évében, több oldalról, számos támadás érte. A monarchista hagyományokat
tápláló, hívő katolikusok, főként az egyház érdekeinek a védelmében kerültek
szembe a republikánusokkal. A radikálisok és a nacionalisták erős központi
hatalom hiányát fájlalták, és a liberális parlamentáris demokráciát korrupt, a
nemzeti érdekeket érvényesíteni képtelen, megosztó politikai rendszerként
definiálták, követelvén éveken keresztül, az azonnali alkotmánymódosítást.
Végül a szocialista irányzatok és szervezetek, a szakszervezeti mozgalmak,
radikálisabb szociális törvénykezést követeltek, és a III. Köztársaságra, mint
a burzsoázia érdekeit védő, a munkástömegeket elnyomó államszervezetre
tekintettek.
A köztársaságot ért folyamatos
támadások a Dreyfus-botrány idején csúcsosodtak ki. A III. Köztársaság viszont
sikeresen szembeszállt a rendszer megbuktatására irányuló hatalmi
törekvésekkel, és a republikánusok megerősödve kerültek ki az óriási vihart
kavaró politikai botrányból. A XX. század elején, kihasználva a kedvező
gazdasági helyzetet, a Franciaország számára immár sokkal kedvezőbb nemzetközi
viszonyokat, a republikánus politikai garnitúra megszilárdította a III.
Köztársaság intézményes kereteit, sikerült széles körű társadalmi konszenzust
kialakítania, a politikailag ingadozó középrétegeket a maga oldalára állítania.
Végső soron Franciaország a francia forradalom demokratikus örökségét integráló
republikánus rendszerben találta meg hosszú távú, stabil intézményes keretét.
A miértre adott válasz talán
Serge Bernstein és Michel Winock könyvének a legfontosabb üzenete. A két szerző
rámutat, hogy a politikai színfalak mögött rendkívül fontos társadalmi
változások mentek végbe, melyek végső soron Franciaországot a demokrácia
medrébe terelték.
A gazdasági fejlődésnek és a
technikai forradalmaknak köszönhetően, a gyors iparosodás, az urbanizáció
korszakában az emberek világnézete kitágult, az analfabetizmus
visszaszorulásával, a francia korszerű oktatási rendszer térnyerésével, a
francia polgároknak a politikához való viszonya megváltozott. A XIX. század
közepére a politika már nem csupán az elit, a városi és vidéki tehetős, művelt
embereket érdeklő problémakör volt csupán, hanem elérte a legeldugottabb
falvakat is, felkeltette a tömegek érdeklődését, megszaporodtak a különböző,
sokszor illegálisan működő, a hivatalos propagandával ellentétes politikai
ideológiákat terjesztő egyletek és csoportosulások.
Később, a republikánus
garnitúra óriási erőfeszítéseket tett, hogy a forradalmi hagyományokon kívül a
patriotizmus érzéseit és értékeit terjessze az egész országban, hogy a
hazaszeretet égisze alatt fogja össze a tömegeket. Ezt a célt szolgálták a
hivatalos sajtóorgánumok, az elemi és középszintű oktatási rendszer, a kötelező
katonai szolgálatban eltöltött évek.
A siker 1914-re, írja Serge
Bernstein és Michel Winock, nyilvánvalóvá vált. Nemcsak hogy sikerült
megszilárdítani a francia forradalmi hagyományokra épülő republikánus rendszert
és kiszélesíteni annak tömegbázisát, de a háború előestéjén a francia társadalom
egésze, beleértve az olyan pacifizmussal vádolt szervezeteket is, mint az SFIO
vagy a CGT, felsorakozott a III. Köztársaság mögé.
Nem véletlen, hogy Michel
Winock, Maurice Barrés-nek, a liberális parlamentáris rendszer egyik
legelszántabb ellenzőjének, az 1917-ben íródott műve, a Les diverses familles
spirituelles de la France egyik idézetével fejezi be a közel 500 oldalas
tanulmányt. Az idézet a következőképpen fordítható: „Azért vagyunk egységesek
mi Franciaországban, mert mindenkinek, az értelmiségitől kezdve a legszegényebb
parasztig, van kialakított, világos nézete valamiről, ami a kis önös
érdekeinken túlmutat, és ösztönösen, jó kedvvel tudjuk vállalni azokat az
áldozatokat, amelyek elengedhetetlenül szükségesek a képviselt ideálunk
győzelméhez”.
Serge Bernstein – Michel Winock: L’ invention de la démocratie 1789–1914 (A demokrácia létrehozása, 1789–1914). Éditions du Seuil, Paris, 2003. február.
Németh Ákos