Klió 2006/1.
15. évfolyam
Mongol
élő istenek
D. Dasbadrah, a neves mongol történésznek fő kutatási területe Mongólia középkori története, azon belül a buddhizmus történetével, és tágabban a mongol–tibeti kapcsolatokkal foglalkozik. Eddig mintegy húsz monográfiája jelent meg a fenti témakörökben. Jelen könyve a mongóliai buddhizmus történetének és kultúrájának főbb korszakait összegzi, és újdonsága, hogy Mongóliában elsőként jelentette meg a nagy egyházi személyiségek életrajzát. Ez máig hiánypótló műnek számít, hiszen az 1990-es rendszerváltás előtt a buddhizmus kultúrájának kutatása mongol részről csak korlátozottan volt lehetséges.
Külön érdemnek számít, hogy a
szerző a történeti Mongóliában gondolkozik, kutatása nem korlátozódik csupán a
mai ország területére, sőt nemcsak a többségi sárga, ún. gelukpa rendet
szerepelteti a műben, hanem a többi, kisebbségi, ún. vörös sapkás rendről is
többször említést tesz. A szerző ismerteti a nyugati kutatók nézeteit, de főleg
az eredeti, a mongol archívumokban meglévő dokumentumokkal dolgozik.
A könyv öt fejezetből áll. Az
első részben Dasbadrah a mongol buddhizmus mongóliai elterjedésével
foglalkozik, a kezdetektől egészen az ún. második megtérésig, amikor is a
mongol kánok erőszakos térítésének köszönhetően a buddhizmus Mongólia-szerte
elterjedt. Akkor jött létre az élő istenek – kubilgánok, kutuktuk – rendszere.
A fenti kifejezésekre egyébként a könyvben részletes magyarázatot is találunk.
A szerző archívumi adatok alapján azt is összesítette, hogy mennyi élő isten
volt az 1900. előtt Mongóliában. Eszerint a mai Mongólia területén 243,
Belső-Mongóliában 147, a Kuku-nór területén pedig 35. Az első fejezeten belül a
szerző tárgyalja azt, hogy a lámák milyen képességekkel és tudással
rendelkeztek. A könyvben szereplő tények ellentmondanak azoknak a
szocializmusban terjesztett szlogeneknek, mely szerint a lámák nem tudtak
semmit, csak a társadalom ingyenélői voltak. Ezzel szemben Dasbadrah
bebizonyítja, hogy minden láma komoly képzésben részesült, gyermekkoruktól
átlagosan 10–15 évet tanultak, amikor is elsajátították az öt fő tudományt.
Természetesen, a szerző elmondja, hogy nem minden láma volt ugyanolyan
képességű, hiszen csak nagyon kevesen tudtak eljutni a magas szellemi szintre,
ahol már pl. a titkos tantrákat tanulmányozták.
A könyv második fejezetében az
első nagy élő istenek életrajzát ismerhetjük meg, akik között sokan Dzsingisz
kán utódai közül kerültek ki. Elsőként a mongol káni családból származó IV.
dalai láma szerepel, aki a buddhizmust bevezető Altan kán unokája volt, majd
sorra a buddhizmus nagy terjesztői szerepelnek. A XVII. század első felében élt
a nyugat-mongol származású Zaja pandita, aki saját írást alkotott. Az első
mongol egyházfő, Dzanabadzar, szintén az egyik nagy mongol kán fia volt. Csodás
úton született, majd felnőttként igazi polihisztorrá vált: szobrászként,
építészként, festőként, de tudósként is megállta a helyét. A második egyházfő,
Luvszandambijdonhe életével kapcsolatban Dasbadrah egy új adatra hívja fel a
figyelmet, amely megerősíti azt a korábbi gyanút, mely szerint az egyházfőt a
mandzsuk megmérgezték. Végül a híres buddhista hittérítő, Nejicsi Tojin
következik, aki a keleti és a déli területek sámánjaival mérte össze tudását,
és sokszor győzedelmeskedett felettük.
A további három fejezet sorra
veszi a legfontosabb egyházi méltóságokat, előbb a nagyhatalmú, pecséttel
rendelkező lámákról van szó, majd a mongol egyházfő fennhatósága alá tartozó
hét élő isten következik. Az utolsó részben az öt legnagyobb tudású egyházfő
életrajzát ismerhetjük meg, közülük kiemelkedik Dandzan Ravdzsá, a XIX.
században élt nagy reformer és polihisztor.
Dordzsgotov Dasbadrah: Mongolin hutagtuud (Mongol élő istenek). Ulaanbaatar, 2004. 216 o.
Obrusánszky Borbála