Klió 2006/1.
15. évfolyam
Saint-Cyr
kétszáz éve
Saint-Cyrről, az ottani volt katonai akadémiáról a könnyed olvasmányokat kedvelő magyarok is olvashattak Rejtő Jenő regényeiben, pontosabban az ott végzett és a francia idegenlégióhoz került katonák Franciaország iránti lojalitásáról, tiszteletéről. Igaz, ez még a XX. század huszas–harmincas éveiben datálódott, az iskola e dátumok előtti és utáni története teljesen másról mesél, de a presztízse megmaradt.
1802-ben Bonaparte Napoleon
Fontenaibleau-ban alapított egy kimondottan katonai iskolát, amit azonban a
történelem viharai elsöpörtek, a katonai elit képzésének eszméjét és e képzést
ellátó speciális iskola létrehozásának gondolatát azonban nem; Saint-Cyrben alapították
azután ezt az iskolát (a helység neve
Saint-Cyr-l’École), amelyet 1946-ban egy Coëtquidian nevű helységbe
telepítettek át. Történetének leghosszabb és legmozgalmasabb periódusa a
francia gyarmatosításhoz fűződik, szerepe ma
inkább a volt francia gyarmatok segítése és egyéb fajta együttműködési
formákra korlátozódik.
A Toulouse-i Egyetem
történészprofesszora, Martine Cuttier az iskola gyarmati korszakhoz
fűződő katonai vonatkozású történelmét vázolja cikkében, s a különböző
történeti periódusait a különböző gyarmati hadjáratokhoz és az azokat vezető
tisztek nevéhez kapcsolja. „A legnagyobb Franciaország” (La plus grande France)
periódusa és az akkor kibocsátott tisztek évfolyama az 1938/1939-es évekre
esik, az ezt követő esztendőkben az iskola lassanként veszít „bűvöletéből”, a
hadjáratok azonban tovább követik egymást, bennük a következő évfolyamok és
tisztjei emelkednek ki: a távol-keleti évfolyam (1950/1952), a Bir-Hakeim-i
(1961/1963), a Camerone 100. évfordulójára eső évfolyam (1962/1964).
A gyarmati hódítás katonai
szakasza tulajdonképpen háborúkat jelentett, még ha ezek a háborúk – a XIX.
században – nem érték is el a XX. századi világháborúk intenzitását. A
háborúkban részt vett tisztek a meghódítandó területek felderítésében is
közreműködtek, közülük a legtapasztaltabbak a tengerentúl legtávolabbi,
legeldugottabb területeire is vezethettek expedíciókat. A katonaiskolában
kapott, elsősorban elméleti képzést ezek a gyarmati expedíciók és hadműveletek
tették teljessé. Az állam által szabályozott akciókban az 1880-as évektől az
ezt az iskolát végzetteknek kezdeményezőképességről, hősiességről, támadási
készségről kellett tanúbizonyságot tenniük, amit később a gyarmati
hadseregeknek kellett közvetíteniük, ennek a feladatnak pedig célja és eredménye
a helyben toborzott katonák asszimilálása, az új, európai harcászati
felfogások átadása volt. Az ún. „pacifikálás” után új, nem-katonai feladatok
vártak a Saint-Cyr-i tisztekre: politikai célzatú tevékenységek, amelyek
legfontosabbika volt Franciaország szuverenitásának biztosítása az elfoglalt
vidékeken, „autoritárius” adminisztráció felállítása, amelyben a győző és a
legyőzött szemben állt egymással, bár voltak, akik a durvább, nagy
emberáldozatokat követelő háborúskodások helyett a diplomácia útjait
választották.
A szerző három gyarmati
katonapolitikust emel ki: Gallienit, aki a volt Francia Szudánban, majd a
Tonkini-öbölben szolgált; Trentiniant, aki Indokínában, illettve a
Gallieni-tanítványt, Lyauteyt, aki szintén a Tonkini-öbölben, majd Madagaszkáron
kapott kiképzést. Gallieni a fent már említett, valamivel kevésbé harcias
típushoz tartozott, az ún. „olajfolt” taktikáját alkalmazta, ami abban állt,
hogy biztos stratégiai pontokból kiindulva, lassan foglalta el a kinézett
területeket; ilyenkor azonban ő sem húzott fehér kesztyűt, ha erőszakhoz
kellett nyúlnia. Az ő eljárása három pilléren nyugodott: „pacifikálni, adminisztrálni,
fejleszteni.” A helyi ügyek irányításában a „közvetlen kormányzást” követte,
csakúgy, mint 1912 után Marokkóban Lyautey, aki a helyi lakosságot is bevonta a
kormányzásba, igyekezett az ország kultúráját tiszteletben tartani – de csak
addig, amíg Franciaország érdekei úgy kívánták...
Afrikában a hódítás egyik
célpontja a rabszolga-kereskedelem elleni harc volt, amit ugyan megint nemcsak
emberbaráti szeretetből folytattak, hanem azért, hogy az ebből az
ember-kereskedelemből felszabadult bennszülötteket a franciák által
meghatározott gazdasági célok megvalósításának eszközeivé tehessék; az önellátó
helyi gazdálkodást árutermelő gazdasággá alakították – ez volt a gazdaságpolitika. Ezután jött a
kultúrpolitika: a tradicionális bennszülött kultúra átformálása az európai
kultúra mintájára; tették ezt ugyancsak a Saint-Cyr-iek annak tudatában és
hitében, hogy saját kultúrájukat felsőbbrendűnek tekintették.
A Saint-Cyr-i katonai iskola
nem csak francia állampolgárokat nevelt, képzett. Pierre Jacob, aki
harminc esztendőt szolgált katonaként külföldön, a cikkhez fűzött
megállapításában kb. 2100-ra teszi azok számát, akik 1802 óta Sant-Cyr-ben
tanultak, négy kontinens (Amerika, Ázsia, Afrika, Európa) közel nyolcvan
országából érkeztek, ahol tanulmányaik befejeztével a legmagasabb pozíciókat
foglalták el: köztársasági elnök, nagykövet, bankár, nagyiparos, vezető
tisztségviselő valamelyik fegyvernemnél vagy a hadseregben stb... Milyen
nemzetiségűek voltak? Nos, volt közöttük lengyel, román, tunéziai, algériai,
amerikai, török, kínai; legtöbben az USA-t képviselték, legalábbis 1847–1914
között. 1916–2002 között megnyolcszorozódott a Saint-Cyr-ben tanuló külföldiek
száma, különösen jelentős közöttük az afrikaiak jelenléte: ők ötvenszer többen
jártak ide, mint a megelőző periódusban.
Az 1990-es évek történelmi
változásai új koncepciókat vezettek be Franciaország külpolitikájába is. Így
pl. Afrikában a helyszínen, azaz magukban az afrikai országokban igyekeznek
katonai elitet létrehozni, azután afrikai
nemzeti katonai iskolákat állítanak föl, amelyekben már a modern kornak
megfelelő katonai képzés folyik. Saint-Cyr-ben is megváltozott az oktatott
anyagok orientációja: ma már mérnökök, nemzetközi kapcsolatok szakértői,
menedzserek kerülnek ki falai közül, 2004 óta pedig a tisztképzésben résztvevők
– azaz a leendő katonatisztek – egy fél évet töltenek el külföldön, elsősorban
nem francia nyelvű országokban, s egyúttal tovább fogadják a külföldieket is.
Saint-Cyr – nemzetközi központtá vált a katonaképzés területén.
Valószínűleg kiderült a
cikkünkből, hogy a toulouse-i professzor erősen egyoldalú, idealizált,
megszépített képet festett a Saint-Cyr-i tisztekről, katonákról. Tudjuk, a
gyarmatosítás korszakában sem Gallieni, sem Lyautey, sem társaik nemigen
kímélték a meghódított területek lakosságát, nevükhöz és tevékenységükhöz
tömegmészárlások is fűződnek, erről azonban a franciák szívesen „megfeledkeznek”.
S a pacifikálás? Hát bizony, az sem
ment súlyos, a bennszülöttektől követelt emberáldozatok, kegyetlenségek nélkül
a francia „pacifikáló” hadsereg részéről. Ezekről másutt olvashatunk...
Martine Cuttier: Les Saint-cyriens dans la conquęte coloniale au XIXe sičcle. (Saint-Cyr-iek a XIX. századi gyarmati hódításban). Mondes et Cultures. Tome LXII–1–2–3–4, 2002. Párizs, Académie des sciences d’outre-mer, 2004. 655 o. 331–352. o.; Pierre Jacob: Les Saint-Cyriens étrangers (A külföldi Saint-Cyr-iek). Uo.: 354–382. o.
Kun Tibor