Klió 2006/1.
15. évfolyam
Az
európai identitás ókori értékei
Az európai egységgondolat fejlődését vizsgálva a zsidó nép történetével foglalkozó ókorkutatási eredmények összegzése (i. e. 586 és i. sz. 210 közötti események), valamint ezek tömör és markáns elemzése elengedhetetlen feltétele annak, hogy az európai identitás lényegét, az egység és szeparatizmus egymást erősítő tendenciáját világosan láthassuk. Az, aki a klasszikus ókori gyökerek bemutatására vállalkozik, át kell hogy tekintse azt a folyamatot, mely a nemzeti politikának a vallási tevékenységgel való egybeesésével jellemezhető, illetve a hellenizmus növekvő befolyásával magyarázható. Az ókori Izrael politikai önállóságra való törekvését ugyanis nem lehet elválasztani a Palesztinában megjelenő különféle politikai, vallási és kulturális folyamat sokszínűségre törekvő, szinkretizáló hatásától.
A judaizmus történetére nézve
a legjelentősebb következményekkel járó eseményt, a hellenizmussal való találkozást
a kötet két, szembenálló irányzat, a konzervatív vallási körök és a
kozmopolita, liberális politika közti feszültség érzékeltetésével vezeti be.
A görögöknek a késő
bronzkortól kezdődő palesztinai kapcsolatát, valamint a babiloni galutot, mely
i. e. 586. Áv hó 9-én vette kezdetét, mint történelmi előzményt vizsgálva
elengedhetetlenül fontos a zsidó társadalom kapcsolatában tapasztalható
változások tendenciáinak bemutatása. Elemzését azonban feltétlenül ki kell
egészíteni a beilleszkedés hatására lejátszódó belső polarizálódási folyamatok
demográfiai változásaihoz kapcsolódó tendenciák értékelésével is.
A hellenisztikus kultúra
hatására bekövetkezett változások, melyek különösen Nagy Sándor győzelmeinek
hatására alakultak ki, valamint a fogalomhasználat megalapozása érdekében a
kötet visszatekint a korábbi évszázadok társadalmi folyamataira is. Pontosabban
arra az eseménysorozatra, mely az első évezred folyamán a görögök kiáramlásával
fokozatosan erősödött és a perzsa uralom alatt is folytatódott. A görög nyelv,
a műveltség, valamint intézményeik (gümnaszionok, iskolák stb.) nemcsak a
diaszpórában, hanem Palesztinában is elterjedtek.
A zsidó népet megosztó
különféle ideológiai vagy vallási irányzatok, melyek Nagy Sándor hódításától
(i. e. 332) Palesztina római tartománnyá válásáig létrejöttek, valamint a
korszellem, a különféle szellemi áramlatok olyan átütő erejűek voltak, hogy
azok nyomait még a hellenisztikus eszméket bíráló és elutasító művek
szövegeiben is megtaláljuk.
A görög filozófia hatását
egyébként a korszak egyik legeredetibb vallási alkotásának tartott Bölcsesség
(hokmá) megszemélyesítésével is érzékeltették, melyet mint az isteni
kinyilatkoztatás közvetítőjét tiszteltek és a legfőbb tekintély rangjára
emeltek.
A judaizmus arculatát
alapvetően változtatta meg az a válság, mely a Bölcsesség eltérő, egymásnak
ellentmondó értelmezése körül az egyes bölcseleti iskolák között robbant ki,
mély válságot hagyva maga után. Azonban a hokmá előzményeiként megemlített
irányzatok közül is ki kell emelnünk azokat, amelyek nem más istenségek (pl.
Ízisz, Astarte) kultuszában, hanem a görög hatásokat is megelőző, sémi
párhuzamokat felmutató hermetikus írásokban jelennek meg (pl. Ahikar
Bölcsessége).
A görögpártiak, akik a
biblikus judaizmust a korszak szinkretista vallásaihoz akarták hasonlóvá tenni,
szinte törvényszerűen ütköztek össze a hellenizmussal, mely tetőfokát az i.e.
175-164 között uralkodó IV. Antiokhosz Epiphanesz uralkodása alatt érte el.
A Tobias és Oniad nevével
fémjelzett két párt között kirobbanó ellentét erőszakhoz vezetett, melyet az
i.e. 167-ben kiadott uralkodói rendelet még fokozott azáltal, hogy kötelezte a
zsidókat a pogányok isteneinek emelt oltárok előtti áldozatra, valamint
megtiltotta a Szombatot. Továbbá eltörölte a hagyományos ünnepeket,
halálbüntetés terhe mellett megtiltotta a bibliai könyvek birtoklását és a
körülmetélést. A jeruzsálemi Templomot pedig Zeusz Olümpiosz szentélyévé tette,
akit szinkretista alapon a főniciai Baállal azonosított. Természetesen az
izraeliták a vallási szinkretizmus kísértésével és veszélyével nem most
találkoztak először, elkeseredetten harcoltak a görög és római írókkal is, akik
Jahve-t Zeuszhoz hasonlították.
A zsidó nép vallására és
történelmére nézve meghatározó jelentőségű évszázad volt a IV. Antiokhosz
Epiphanesz és a Pompeius uralkodása között eltelt időszak.
A korszak vallási alkotásai
egy sajátos történelemszemléletbe illesztve átalakultak, majd apokaliptikus
történelemfelfogásba torkolltak.
A Hasmoneusok családjából
származó pap, Mattathias (Matitja), majd pedig egyik fia, Judás Makkabeus által
vezetett harc után néhány évvel visszaállították a kultuszt és elfoglalták a
jeruzsálemi Templomot, már a zélóták egy csoportjának, a haszidoknak a
támogatását is elnyerve. Ők, akik a Törvény abszolút tiszteletét, valamint a
bűnbánat sürgősségét hangsúlyozták, ennek az apokaliptikus
történelemszemléletnek köszönhetően a kortárs eseményeket évszázadokkal korábbi
próféciák köntösébe burkolva jelenítették meg, mely kétségtelenül segített
elviselni a jelen megpróbáltatásait. Az a mitológiai képanyag, melynek
alkalmazása a hitsorsosok bátorításául és erősítéséül szolgált, határozott
céllal mutatta be az egykori katonai birodalmakat elpusztító katasztrófák
sorozatát is.
Az újbabiloni királyság, a
médek, a perzsák, valamint Nagy Sándor birodalma a hanyatlás egyre gyorsuló
folyamatát jelzik. Különösen IV. Antiokhosz Epiphanesz uralma, akinek
intézkedései, illetve törvényalkotása a hagyományok őrzőinek szemében
szentséggyalázás volt (pl. nevet akart adni egy, a pogányok számára lényegében
névtelen istennek).
A makkabeusok győzelme,
melynek karizmatikus alakja Judás Makkabeus volt, meglepő módon, először a
zsidó történelemben az egyetemes történelem általuk egységes felfogását is
kifejezi: azok az események, amelyek az egységes történelmet alkotják, már nem
a kozmikus ciklus örök ritmusának függvényei, hanem Isten tervei szerint
alakulnak. A zsidó apokaliptikának ez az eleme más hagyományokban teljesen
ismeretlen.
A makkabeus királyok hódításai
megváltoztatták Erec Jiszrael egész életmódját, az ország területével
párhuzamosan növekedett a lakosság létszáma is. A gazdasági helyzet
megszilárdult, az ipar fejlődésnek indult. Palesztina fél évezred tespedése
után bekapcsolódott a világgazdaság vérkeringésébe. A fejlődő gazdasági élet,
valamint a politikai önállóság, az ország társadalmi szerkezetét is
megváltoztatta. A hivatali és katonai nemesség mellett megjelent a
pénzarisztokrácia, a vagyonos kereskedők, nagybirtokosok rétege.
Az a hellenisztikus szellem,
amely ellen a makkabeus hősök két generációval korábban még harcoltak, most a
hasmoneus királyok udvarában talajra talált, de úgy, hogy a görög szellem most
már erős zsidó nemzeti érzéssel párosult. Judás Makkabeust, mint szellemi
ősüket tisztelték, aki a legnemesebb célokért küzdött: hitéért és népéért, a
gondolat és lelkiismeret szabadságáért, egy kis nép jogaiért.
Az állam szervezete az elmúlt
századok hagyományai alapján épült ki. A király, aki egyszemélyben viselte a
főpapi méltóságot is, vallási és világi vezetője volt népének. Az egykori
nagygyülekezet szerepét, mely törvényeket hozott és létfontosságú ügyekben
döntött, a 70 tagú szinhedrion vette át, mely testület az ország demokratikus
fejlődésének az eszközévé vált.
A kialakulóban lévő szellemi
csoportosulások később politikai párttá szerveződtek. A különböző felfogások
állandó vitája élénk szellemi életet idézett elő, melyből a Tóra magyarázatán
túl, önálló történelmi érzékről tanúskodó alkotások is születtek (Makkabeusok
könyvei, Jubileumok könyve, Henoch könyve). Az irodalom felvirágzásán túl az
építészet is fellendült.
Az udvari körökből és a
papságból kerültek ki a szadduceusok, akik önmagukat az egykori főpaptól,
Cádoktól eredeztették. Ők, akik származásuknál fogva arisztokraták voltak,
mindenfajta újítást elvetettek, s mivel az újítások a Tóra magyarázatának
keretében jelentkeztek, ragaszkodtak annak szószerinti értelmezéséhez. Mivel a
társadalmi és vallási életben is csak annak a gondolatnak volt létjogosultsága,
amelyet megtaláltak a Tórában, ezért annak mindenfajta szabadabb értelmezése
ellen tiltakoztak, megakadályozva ezzel a szabad fejlődést is.
Velük ellentétben, a szabad
fejlődés jogát a farizeusok képviselték. Ennek a pártnak a képviselői a
szóférok, írástudók köréből kerültek ki, és demokratikus elveket képviseltek.
Sokat foglalkoztak az emberi élet nagy kérdéseivel, tóramagyarázatuk során
mindazt, amit szépnek és helyesnek tartottak, igyekeztek abban megtalálni. A
vallási szertartásoknak igen nagy jelentőséget tulajdonítottak.
A harmadik párt, mely mindezeket
a vitákat feleslegesnek tartotta, az esszénusok csoportja volt, akik a bűn és a
társadalmi bajok forrását a világi érdekek szolgálatában, illetve a
vagyonkeresésében látta. Ezért a társadalomból kivonulva, zárt közösségben
éltek.
A pártharcok során a
társadalom természetesen megoszlott. Alexander Jannaj uralma alatt már véres
felkelésekre is sor került, melynek az vetett véget, hogy özvegye, Salome
Alexandra (i. e. 76–67) a közvélemény nyomására átadta a hatalmat a
farizeusoknak.
A történelmi események okozta
szenvedések vallásos értékelése azonban nemcsak a zsidó kultúrkörben van jelen,
átveszi ezt később az ókori kereszténység is. A judaizmusban jelentkező
apokaliptikus látomások nem a történelem nyomása előli menekvésről
tanúskodnak, de nem is biztatnak alaptalan optimizmusra. Megjelenik egy új
szellemi irányzat, a szinkretizmus táplálta vallási kreativitás, mely elárulja,
hogy az apokaliptika, mint a zsidó gondolkodás egyik irányzata, mennyi
hellenisztikus és keleti eszmét olvasztott magába.
A nemzeti önazonosságtudat,
melynek védelmében a Törvény meghatározó szerepet játszott, megakadályozta,
hogy az egyetemes küldetés tudata egy népszerű nacionalista mozgalom oldalán
fejlődhessen ki. Fokozatosan kimutatható, hogy a Tóra rögzülése, a viták során
kikristályosodott törvénytisztelet hogyan sorvasztotta el fokozatosan az
apokaliptikus irodalmat, átadva helyét a zsidó misztikának. A „választott nép”
fogalma, mely köré egyfajta teológia is felépült, már nem esett egybe egyfajta
nacionalizmussal, hanem a zsidó nép történeti folytonossága, mint Isten akarata
által megszentelt történeti realitás jelentkezett.
A világpolitikában végbemenő
jelentős változások, pontosabban annak a római politikának a megjelenése
következtében, miszerint a Közel-Kelet kisállamaival stratégiai szempontból le
kell számolni, Róma ürügyet keresett arra, hogy a zsidó ügyekbe
beavatkozhasson. Így jelentek meg Erec Jiszraelben az első légiók, amelyek
Pompeius vezetésével i. e. 63-ban, három havi ostrom után elfoglalták Jeruzsálemet.
A zsidó nép elsődleges kötelességének érezte, hogy önazonosságát érintetlenül
őrizze továbbra is, mely megmutatkozott abban, hogy a szentély papjai a
városszerte dúló harcok közepette áldozati szertartásokat végeztek.
Figyelemreméltó, hogy miért
viselte a zsidó nép nehezebben a római megszállást, mint a környező kisállamok:
ők az uralkodó néppel egyenrangúnak, de tőlük idegen kultúrával rendelkezőnek
érezték magukat.
A judaizmusra nézve döntő
fontosságú következményekkel járt, hogy a kettészakított ország déli részében,
Judeában, Jabne városában Vespasianus engedélyével Jóhánán ben Zakkai rabbi
iskolát alapított. Nemzettudatuk megőrzésében döntő fontosságú volt az a hit,
hogy amíg a Tórát tanulmányozzák, Izrael népe, ha katonailag szétzúzzák is,
mégsem veszhet el.
A kötet a zsidóság ókori
történetét összefoglaló művek sorából azzal emelkedik ki, ahogyan a több, mint
fél ezredév történetét rögzítő zsidó „jegyzőkönyvek”,a Talmud és a Midrások
anyagát kezeli. Különösen a Flavius-dinasztiáról, a Vespasianus, Titus és
Domitianus császárokról szóló elbeszélések érdekesek, melyeknek a történelmi
vonatkozású részét azok a személyekhez fűződő mesék is kiegészítik, melyeknek
párhuzamos meséit ismerte az egész művelt Kelet.
A kötet bemutatja, hogy a
számtalan nyelven és sokféle műfajban megnyilvánuló zsidó irodalom több mint
háromezer esztendő eseményeit foglalja magába. Különösen is értékesek azok a
művek, melyek a zsidók európai szétszóródása előtt keletkeztek. Arra a hosszú
időszakra gondolunk, amely attól kezdve, hogy Nagy Sándor elfoglalta Kis-Ázsiát
(i. e. 332) és a Makedón Birodalom tovább terjeszkedett Keletre, a második
jeruzsálemi templom Titus parancsára történő lerombolásáig (i. sz. 70) tartott.
Pontosabban addig az időszakig, amíg Júdea királyságában a hellenisztikus és a
római világpolitikai és egyben kulturális uralom alatt a zsidóság szétszóródott
Európában. Földrajzi meghatározás szerint az Ibériai-félszigettől egészen
Dél-Oroszországig.
A zsidó irodalom kategóriájába
sorolt, több mint három évezred során folyamatosan és igen tekintélyes
mennyiségben született alkotásokban nyomon követhetjük a zsidó nép egész
történetét, s így túlzás nélkül állíthatjuk, hogy az évezredek során az írás, a
könyv a zsidóság életének legfontosabb tartozékává lett. A nemzetté válás
pillanatától kezdve a független államiság elvesztéséig, illetve a napjainkig
terjedő időszakban is talaj, a (hordozható) szülőföld szerepét betöltő valóság,
mely abszolút értelemben gondolkodva, időállóbb, mint a kőből, márványból,
bronzból létrehozott, évszázadokra visszatekintő alkotások és egyéb történelmi
emlékek sora!
A nemzeti irodalmak jellemző
sajátosságai tekintetében az ún. zsidó irodalom fogalmát is egyedi jelenségként
kell szemlélnünk és éppen ezért fontos meghatároznunk. Az ok, amely erre
kényszerít az, hogy a nemzeti otthont, az állami létet közel két évezreden át
nélkülözni kényszerülő zsidóság, illetve az őket illtő, koronként,
országokként, politikai és ideológiai nézetenként oly különbözőképpen változó
megítélés, melyhez Európában még a nyelvi sokféleség is hozzátartozott,
kikerülhetetlenné tette mindenkor a differenciált vizsgálódást.
Továbbá témánk értelmezése
szempontjából nélkülözhetetlen azoknak a szaktekintélyeknek az állásfoglalása
is, akik véleményük megfogalmazásakor mindenkor a zsidó nép történelmének
sajátos fordulatait tartották szem előtt. A szabadságra sóvárgó és pusztuló
népet, melynek történelme során szinte minden kor visszatérő refrénje a
„levágták, legyilkolták, lemészárolták” kifejezések sora. Éppen ezért a
zsidóságnak az ezreket és százezreket elpusztító kataklizmák utáni
fennmaradásának törvény-, sőt szükségszerű velejárója volt mindenkor, hogy az
ún. zsidó irodalom meghatározásakor az irodalom fogalmát a szokásosnál jóval
tágabb jelentéskörben használták. Így nemcsak a szorosan vett szépirodalmi
műfajok (versek, novellák, regények), hanem a történetírás, jogi szövegek,
nyelvészeti értekezések, sőt az ún. teológiai irodalom minden megnyilvánulási
formája is részét képezte a meghatározásnak.
Az antik humanizmus méltó és
értékes alkotásainak sorából azonban nem hiányozhatnak azok az életrajzok és
emlékiratok sem, amelyek a mai történelmi realizmus elvárásainak is megfelelve,
nem egy személy dicséretével foglalkoznak, akinek ideális figurája esetleg az
erkölcsi tanítás eszköze lehet. A személy karaktere, mely minden esetben
kisebb-nagyobb történelmi eseményekbe ágyazva rajzolódik ki az olvasó előtt,
túlmutat önmagán és a zsidóság magasrendű értékeire kívánja irányítani a
figyelmet.
A szerző nem titkolja el azt a
felismerését sem, miszerint minden irodalmi műfajnak megvannak a maga
nehézségei. Különösen akkor, ha annak írója egy olyan korban szentelte szinte
az egész életét a zsidó nép irodalmi védelmezésének, amikor a saját
környezetéül szolgáló (esetünkben a Római Birodalom) területet át-meg átszőtték
a furcsa és titokzatos kultuszok. Ott, ahol nem volt izgalmasabb és érdekesebb
jelenség a zsidóknál, akikről éppen ezért bőségesen terjedtek téves fogalmak és
hamis eszmék a hellenisztikus világban, a szerzőknek műveikben a forrásokra
való hivatkozásokkal kellett a történelmi igazság szolgálatának mindenek felett
álló kötelességét hangsúlyozni.
A hellenisztikus-zsidó
irodalom hosszú korszakából az egyik legérdekesebb személy az a Josephus
Flaviusként ismert tudós rabbi, teológus és történetíró, akit hittestvérei még
életében római zsidónak és renegátnak tituláltak, és így képletesen és a
valóságban is holta napjáig vergődött Jeruzsálem és Róma között. Vajúdó
századának, mely a világtörténelem egyik legvéresebb és legfájdalmasabb
korszakváltási folyamatának is tanúja volt, Josephus élete és munkássága szinte
a kor szimbólumává lett: szemtanúként rendkívül hitelesen, és szemléletesen
mutatja be a Római Birodalom vonzó és riasztó sajátosságait és szükségét érzi
annak, hogy a hellenisztikus kor stíluseszményéhez és filozófiai műveltségéhez
méltó alkotásokban igazolja a zsidóság magatartását és művelt olvasóiban
rokonszenvet ébresszen iránta.
A kötet lebilincselően
izgalmas, színes egysége az, melyben a szerző ókori források között kutatva
kelti fel az olvasó érdeklődését egy olyan személy iránt, aki jóllehet
ellentmondásos módon, de mégis páratlan politikai érzékkel és tehetséggel a
zsidók és a rómaiak vallási, politikai ellentéteinek kiegyenlítésén munkálkodva,
szüntelenül kereste a kiegyezés útját.
Joszéf ben Matitjáhu, akit
Joseppos, Josephus, majd pedig Josephus Flavius néven ismert meg a művelt,
hellenisztikus világ, i. sz. 37/38 táján, Caligula uralkodásának első évében
született. Anyai ágon a Hasmoneus királyi családdal is rokonságban álló,
előkelő jeruzsálemi papi családból. Fiatal korában nagy igyekezettel
tanulmányozta a zsidó írásmagyarázat különböző (farizeus, szadduceus és
esszénus) irányzatait, mely – saját elbeszélése szerint – nem elégítette ki tudásvágyát.
Személyes adottságai már 14 esztendős korában kivívták a város előkelőinek
elismerését, melynek köszönhetően i. sz. 64-ben, 27 esztendősen hittestvérei
Rómába küldték, hogy az ott bebörtönzött zsidó papok szabadonbocsátását
kieszközölje. Ehhez segítséget Nero feleségétől, a zsidó Poppaeatól kapott.
Miután küldetése sikerrel járt, még két évet töltött Rómában, ahol kapcsolatba
került a császár környezetével, megismerkedett Senecaval, Lucanusszal és
barátságba került a sztoikus filozófusok vezéralakjaival. Minden bizonnyal itt
érhették azok a hatások, melyek következtében a Római Birodalom lelkes híveként
tért vissza övéihez. Környezete, melyet leginkább a minden idegen hatalommal
szembeni harag, a zsidó kiváltságok megnyirbálása miatti keserűség, valamint az
elveszített függetlenség emléke jellemzett, értetlenül állt szemben vele, aki a
forrongó nyugtalanság légkörében is képes volt a hellenizmus formáit, még ha
azok lelki és szellemi tartalma nélkül is, követni.
A Római Birodalom Josephus
korában etnikumok és nemzetek sokaságát, részben egymástól nagyon is eltérő
kultúrákat foglalt magába. Fejlődése azonban a kulturális egységesülés irányába
mutatott, mert a Birodalom politikai szervezete, a római jog általános
érvényesülése, valamint a hadserege révén mindinkább egyfajta egységgé
formálódott. A gazdasági élet és a kereskedelem a kitűnő úthálózatnak
köszönhetően fellendült, melyet a Mediterráneum országaiban az Augustus császár
óta uralkodó római béke, a Pax Romana is elősegített. A kereskedelemmel együtt
járó forgalom, a rabszolga-kereskedelem, a légiók és a magas rangú római
tisztviselők gyakori áthelyezése a lakosság intenzív keveredését, a nemzeti
különbségek fokozatos elmosódását eredményezte.
Mindennek ellenére a Római
Birodalomban erős akadályai is voltak annak, hogy a kultúra teljesen egységessé
váljék. Nemcsak az Impérium két eltérő jellegű fele, a keleti görög és a
nyugati latin álltak egymással szemben, de e két részen belül is voltak olyan
magas színvonalon álló hellenista-római kultúrájú országok, amelyek azért
megőrizték a maguk kultúráját is. Ilyenek voltak a palesztinai zsidók, akik
sikeresen szálltak szembe a hellenizmus befolyásával.
A Római Birodalom vallási
szerkezete az i. sz. I. századában meglehetősen összetett volt. Megszámlálhatatlanul
sok kultusz élt egymás mellett: őshonosak és idegen eredetűek, kezdetlegesek és
kifinomultak, haldoklók és életképesek egyaránt.
Azok a kultúrák, melyek a
Birodalmon belül egymásra kölcsönösen nagy hatást gyakoroltak, bizonyos
kultuszok bámulatos mértékű elterjedését eredményezték, Róma pedig a leigázott
népek kultuszait eleinte következetesen átvette, támogatta, és csak kevés
olyan kultúra akadt, amelyet ne tűrt volna meg. Természetesen, az olyan
vallás-erkölcsi alapon álló kultuszokat, mint az emberáldozatot követelő gall
nemzeti kultuszt, a vad orgiáiról híres Ízisz és Ozirisz imádatát tiltottak
vagy csak a nyilvánosság teljes kizárásával engedték gyakorolni.
A vallások egybeolvadásának
folyamata, a szinkretizmus a római Impérium létrejöttével természetesen tovább
folytatódott. A görögöket és a különböző keleti népeket leigázó győzelmeik után
előfordult az is, hogy a római győzők saját alávetettjeik kulturális befolyása
alá kerültek.
Azonban az i. sz. I. százada
aránylag szűk művelt rétegének körében a vallás nem játszott akkora szerepet,
mint az erős vallási igénnyel áthatott alsóbb néprétegek életében, melynek
többek között az is oka volt, hogy a hangját egyre erőteljesebben hallató
filozófiai kritika erőteljesen megingatta a vallás tekintélyét. Így a műveltek
számára a vallás helyébe a filozófia lépett, mely a későbbi (III–IV.)
századokban komoly változáson ment át: a néphittel szembeni polémia
visszaszorult, sőt idővel maga a filozófia is vallásosabb színezetűvé vált.
Azonban a Római Birodalom
vallásai között a judaizmus különleges helyet foglalt el. A kívülállókat
vonzotta a zsidóknak más népektől való szigorú elkülönülése, a monoteizmus
hangsúlyozása, a zsidóság magas erkölcsisége, bálványkép nélküli
istentisztelete, a kultusz visszafogottsága, valamint a Szentírás titokzatos,
varázslatos világa, kifejezésformáinak egyedisége. Ezen jellemzők
összességében az ókor embere, talán a keleti kultuszok iránti fogékonyságától
is hajtva, a diszpóra zsidóságával eleinte nagyobb súrlódások nélkül tudott
együtt élni.
Más volt a helyzet a
palesztinai zsidóság körében, melynek közösségei vallási szempontból nem
képeztek zárt egységet. A zsidók többsége számára ezekben az évtizedekben a
passzív Róma-ellenesség, a Megváltó várásának lelki reménye és a Törvény
betűjéhez való szigorú igazodás szolgált támpontul. A század derekától azonban
a Birodalom elleni indulatok egyre hevesebbé váltak, és végül oda vezettek,
hogy i. sz. 66-ban Gessius Florus prokurátor kegyetlenkedései és kapzsisága
miatt nagyszabású felkelés robbant ki Róma palesztinai uralma ellen, melynek
lázas hangulata magával ragadta Josephust is. Szívében ősei hitének és fiatal
rómaiságának tragikus kettősségével Galilea védelmében a felkelők csapatának
élére állt. És megkezdődött a hét éven (i. sz. 66–73) át tartó küzdelem,
melyben a makacs és harcias zsidók maroknyi csapata dacolt egy
világbirodalommal, a pompásan felszerelt római légiókkal. Az egyenlőtlen
küzdelem eseményeit lihegő izgalommal figyelő „művelt” világ számára azonban
érthetetlen volt, hogy a Birodalom határán „berzenkedő, rakoncátlan” zsidókat
miért nem tudja a légiók lándzsája egy-kettőre észre téríteni?
Josephus maroknyi seregével
beszorul Jotapata várába, ahol a sorozatos kudarcok után még életben maradt
negyven társával közösen elhatározták, hogy nem adják magukat a rómaiak kezére.
Kisorsolták, hogy milyen sorrendben haljanak meg, s mindenkit a társa öljön
meg. Josephus lett az utolsó, s így élve került a római vezér, Vespasianus
kezére, akinek rokonszenvét azzal nyerte el, hogy megjósolta: hamarosan elnyeri
a császári méltóságot. A továbbiakban már a rómaiak fogságából követte az eseményeket,
akik felhasználták a zsidó rab szónoki képességeit arra, hogy lecsillapítsa a
felkelőket. Előttünk a kép: Josephus sírástól és zokogástól megszaggatott
hangon beszédet intéz honfitársaihoz, akik mint árulót szidalmazzák, kövekkel
dobálják, miközben a rómaiak csodálják a szónok retorikai képességeit, sőt még
sajnálkoznak is rajta. Josephusban pedig tudatosodik az a tény, mely egész
további életét minden sikere ellenére is árnyékba borítja: saját népe
kivetette, új környezetével pedig ő nem tud teljes szívvel-lélekkel azonosulni!
Vespasianus i. sz. 69-ben
valóban megszerezte a császári hatalmat és Josephusnak szabadságával együtt
római polgárjogot is adományozott, sőt elhalmozta kegyeivel. Lakást kapott a
császári palotában, felmentették az adók fizetése alól. Patrónusai, akik a
Flavius dinasztiából származtak, családnevükkel ajándékozták meg. Ettől
kezdődően viselte a Josephus Flavius nevet, és mint a császári udvar kegyence
hivatalos történetírója ezen a néven vált híressé.
I. sz. 70-ben a római légiók
bevették és lerombolták Jeruzsálemet. A harcok hevében tűz martalékává vált a
Heródes által alig néhány évtizeddel korábban nagy pompával újjáépített
szentély is, amelynek megsemmisülése a templomi áldozatok végét, a zsidó vallás
gyökeres átalakulását hozta. Az áldozat szerepét a bibliaolvasó istentisztelet,
a templomét a zsinagóga vette át, és ezekben az évtizedekben fejeződött be a
Héber Biblia kanonizálása is. A történelmi megpróbáltatások azonban még nem
értek véget; már az első zsidó háború idején pogromokra, zsidóüldözésekre
került sor a Birodalom számos vidékén.
Állásfoglalása a későbbiekben
is népszerűtlen, miszerint a zsidóság, mint nép csak úgy őrizheti meg
viszonylagos függetlenségét, ha Róma „szárnyai” alá húzódik, pontosabban:
beleilleszkedik a Pax Romana (római béke) rendszerébe. Írói munkásságának
bevallott célja, hogy a zsidó nép és Róma kölcsönös megértésén munkálkodva
megértesse hittestvéreivel, hogy Judea újjáépítéséhez az út a zsidóság
kiegyenlítő és békéltető politikáján keresztül vezet. Ugyanakkor a hellén-római
olvasóközönségben megértést kívánt kelteni népe ősi története és vallása iránt.
Ezért írásai a hellenisztikus retorika páratlan remekművei is.
Sorsa a mindenkori korforduló
emberének sorsa: egyik kezével még a múltba kapaszkodik, másikkal pedig már a
jövőbe mutat. Hősi, szinte regényes az élete, melynek gyökerei mélyen lenyúlnak
rendületlenül vallott zsidóságába, a templomi, rabbinisztikus hagyományokba.
Ugyanakkor minden idegszálával meggyőződéses római is, aki jellegzetesen
képviseli a Római Birodalom eszméihez és eszményeihez hű polgár típusát.
A kötet vázlatosan ismerteti
Josephus Flavius híres munkáit, elsősorban a zsidó történelmi sorsot tudatosan
ábrázoló Zsidó háború-t, melyben az események szinte maguk beszélnek, érthetően
szimbolizálva a zsidók és a rómaiak viszonyának történelmi megoldatlanságát, a
látszólag vallási és függetlenségi jelszavakkal indult felkelés társadalmi
rugóit. Olyan szemtanúként ír, mint aki nemcsak az eseményeket látja, hanem az
életet is. Leírja gyötrő fájdalmát, hiszen látta népe halomra gyilkolását,
hittestvérei rabszolgaságba hurcolását, a Templom kifosztását, égését, a
nyomorúságot és a pusztulást.
Másik nagy, történelmi munkája
a Zsidók története címet viseli, melynek első mondata azonos a Teremtés
Könyvének első szavaival. A tudatosan görögöknek és rómaiaknak írt anyag
egyszerre jelkép és vallomás, Mózes törvényeire alapozva hangsúlyozza a zsidók
államának teokratikus, illetve erősen szociális jellegét, mely az autokrata,
rabszolgamunkára erőteljesen építő Róma figyelmét a zsidóság magasrendű etikai
értékeire irányította. Művének legjellemzőbb tulajdonsága és egyben fő erénye
is az a tárgyilagosság, mely a zsidóság történelmével és hagyományaival, a
vallással és kultúrával kapcsolatos tévedéseket, gyanúsítgatásokat próbálta meg
eloszlatni. Ennek érdekében alakítja a Szentírás ősi elbeszélésit lélektanilag
motivált, hellenisztikus novellákká, mely által a görög sorstragédiák szintjén
gondolkodó, hellenisztikus műveltségű olvasó számára is érthetőbbek a bibliai
elbeszélések. Ezek nélkül a művelt ókori olvasó félredobta volna Josephus
munkáját, szükséges volt, hogy finomveretű hellenisztikus stílus szépségeinek
ötvözőjeként is megismerjék őt.
Önéletrajza, mely
tulajdonképpen egy kortárs történetírónak, a tiberiási Justusnak (Justus
Tiberiensis) a vádjaival szemben próbálja meg igazolni saját szerepét a zsidó
szabadságharcban úgy, mint aki a rómaiakkal való együttműködés híveként és a
galileai felkelés egyik értelmi szerzőjeként jelenik meg a műben.
Legkésőbbi műve vitairat
(Contra Apionem), mely Apion, Egyiptomban élő görög író munkájára ad feleletet.
Ebben apologetikus céllal védelmezi a görög-római megítélésekkel szemben a
zsidóság erkölcs- és törvényrendszerének örökérvényű igazságait.
Josephus Flavius munkássága a
zsidóság történeti, igaz megismerésének egyik legfontosabb ókori forrása.
Egyéniségének, irodalmi működésének eszme- és társadalomtörténeti jelentőségét
bizonyítja, hogy műveiből az ókorban és a középkor folyamán különböző nyelveken
születtek fordítások és átdolgozások.
David Bickermann hangsúlyozza, hogy amikor úgy tűnik, az ókor fénye,
ragyogása, élete visszavonhatatlanul eltűnt a múltban, Josephus írásain
keresztül is szemlélhetjük a zsidóságnak azokat az értékeit, melyek a modern
Európa kialakulásához vezettek és napjainkban is bekapcsolják a műveltség élő,
európai áramlatába.
A kötet értékeli a Bar Kochba
által a rómaiak ellen indított második háborút (i. sz. 135), mely katonailag
teljes vereséggel végződött, végveszélybe sodorva a zsidó nép vallási
identitását, létezését is. A múlthoz kapcsolódó folyamatosságot a zsidók ekkor
(is) az Írás tanulmányozásával és a rituális tisztaságra vonatkozó előírásokkal
biztosították. Ebben az időszakban dolgozták ki a szabálykövető judaizmus
alapvető struktúráit, mely újításként arra törekedett, hogy a zarándoklatokat
és a Templomban bemutatott áldozatokat a Törvény tanulmányozásával, valamint
olyan vallásos cselekedetekkel helyettesítse, amelyeket a világ bármely
pontján lévő zsinagógákban el lehet végezni.
A kötet szerint a zsidó nép
ókori történetének ez a viszonylag rövid korszaka hatalmas történelmi fejlődést
tekint át, mely a későbbi korok számára is meghatározó. Európa vallás- és
kultúrtörténete szerves részeként a zsidóság ókori eseményeinek láncolata is
igazolja: a nagy egység nem zárja ki a részek, népek és nyelvek, országok
sokféleségét. A politikai fogalommá vált Európa történelmileg soha nem volt
homogén, melybe a görög–római, illetve a zsidó és keresztény elemek egyaránt
beépültek. A későbbi egységet, melyet az ebből kifejlődő keresztény
univerzalizmussal azonosítottak, nem lehetne értelmezni a zsidók által
„kitalált” lineáris történelemszemlélet nélkül, melyben a személyes
elkötelezettség és áldozathozatal, mint erkölcsi értékmérő, ma is kiemelt
szerepet játszik. Így volt ez az ókorban, és így van ez napjainkban is: ezek
nélkül az értékek nélkül nincs Európa!
David Bickermann: Social and Religious History of the Ancient Jews (586 B. C. – A. D. 210) (Az ókori zsidóság társadalom- és vallástörténete, i. e. 568–i. sz. 210) Cambridge, Cambridge University Press, 2004. 354 p.
Csukás Judit