Klió 2006/1.
15. évfolyam
A
régi Rusz története
Egy szintézis megírása a szerzőtől általában nagy bátorságot igényel, a szakma részéről pedig megkülönböztetett figyelmet érdemel. Vlagyimir Petruhinnak a Kijevi Ruszt bemutató munkája szintén ebbe a kategóriába tartozik. Egyébiránt az Egyetemi könyvtár címet viselő sorozat részeként jelent meg. A sorozat egyik ismertetőjegye, hogy köteteit az egyes tudományterületek vezető szakemberei írják.
Petruhin könyve elvileg
tudományos-ismeretterjesztő kiadvány, amely a történészhallgatók, ill. az
olvasók széles köre számára készült. A gyakorlatban azonban sokkal több:
tudományos munka, mindössze a hivatkozások hiányoznak belőle. A szerző – a
Moszkvai Állami Bölcsészegyetem profesz-szora – könyvének címében a régi Rusz
történetének bemutatását ígéri a IX. századtól kezdve 1263-ig. Azonban ettől
többet nyújt, mivel Kelet-Európa népeinek históriáját a i. e. III. évezredtől
követi nyomon. A kötet már csak azért sem tekinthető egyetemi tankönyvnek, mert
az egyes fejezeteken belüli ismeretanyag szerkesztése egyáltalán nem
didaktikus. A sok fogalom, forrásrészlet, tárgyi emlék, művelődéstörténeti
adalék stb. miatt a kisebb részegységek nem alkotnak szerves egységet. A fentiek
miatt Petruhin munkáját inkább színvonalas kézikönyvnek lehetne nevezni.
A kötet előszavában a szerző a
Drevnyaja (azaz régi) Rusz fogalmát elemezte. Véleménye szerint régi Rusznak,
Rusznak vagy orosz (értsd: óorosz) földnek azt az államot nevezik, amely a
IX–XIII. században létezett Kelet-Európában. Ehhez az értelmezéshez annyi
megjegyzést fűznénk, hogy a fogalom nem szűkíthető le csak az államra, annál
ugyanis jóval bővebb a terjedelme. Sajátosnak tűnik az óorosz történelemnek az
előszóban található periodizációja is. Petruhin úgy véli, hogy miután a
mongol-tatár hódítók csapásai alatt a XIII. században a régi Rusz elpusztult,
elkezdődött a középkori Rusz időszaka. Véleményünk szerint a középkori Rusz
fogalma kronológiai szempontból a kijevi időszakot is magában foglalja, a kettő
aligha választható el egymástól. További problémát jelent, hogy a szerző ugyan
a mongol invázióval zárja a régi Rusz időszakát, mégis 1263-ig tárgyalja az
eseményeket. Ez esetben a cím nem fedi a korszakolást. Az általánosan elfogadott
záródátum 1240. Mint ismeretes, Batu kán ekkor foglalta el Kijevet.
Természetesen csak azért nem szabad elvetni egy későbbi időpontot, mert annak
alkalmazása nem szokványos. 1263 (Alekszandr Nyevszkij halálának éve) azonban
semmiféle fordulatot nem hozott, ezért nem is tekinthető korszakhatárnak.
Az könyv első két fejezete
lényegében alapozás a Kijevi (régi) Rusz történetének ismertetéséhez, a
következő pedig elsősorban a Rurik-dinasztia első tagjainak tevékenységét
taglalja. A negyedik fejezet a kereszténység felvételére összpontosít. Az ezt
követő részegységek az 1015–1132 közötti időszakot tárgyalják. A nyolcadik
fejezet az óorosz fejedelemségek helyzetének ismertetését tartalmazza a XII.
század 30-as éveitől a mongol hódításig. A szerző itt a novgorodi, kijevi,
perejaszlavli, csernyigovi, vlagyimir-szuzdali, szmolenszki, polocki,
turov-pinszki és halics-volhiniai területeknek szentelt figyelmet. Az ezt
követő fejezet több kérdéssel is foglalkozik, de a rövid terjedelem miatt
általában csak érintőlegesen. Hasonlóan mozaikszerűen hat az utolsó fejezet,
amelynek témája Rusz és Eurázsia népeinek kapcsolata. Ezen belül található az
Alekszandr Nyevszkij tevékenységének bemutatása is. A kötet zárórésze a Kijevi
Rusz és a moszkvai állam között kimutatható folytonosságra hívja fel a
figyelmet.
A Kijevi Rusz története a
források szűkössége, a történetszemléleti különbségek vagy éppen a politikai
nyomás miatt bővelkedik a vitatott kérdésekben. Ezeket a problémákat
természetesen Vlagyimir Petruhin sem kerülhette meg. A Rusz szó eredetét
illetően például az alábbi álláspontra helyezkedett: Skandináviában nem
létezett rusz nevű nép. Az észtek (a régi csudok) és a finnek Svédországot és a
svédeket a mai napig Rootsinak, Ruotsinak hívják. Ez azt jelenti, hogy így
nevezték magukat a Kelet-Európába induló svédek. Az óskandináv nyelvekben a
rots/ros tövű szavakkal az evezősöket, illetve az evezős hajókkal indított
hadjáratok részvevőit jelölték. A szlávok a svéd evezősök nevét a csudoktól
hallották. Ami az ő nyelvükön Rootsinak, Ruotsinak, az szláv nyelven rusznak
hangzott. Ez lett a behívott skandináv fejedelmek és kíséretük tagjainak
elnevezése (ruszok), és áttevődött a hatalmuk alatt álló területre is (Rusz).
Ugyancsak problematikus az
óorosz állam kronológiai határainak kijelölése. A kötet előszava szerint – mint
említettük – az állam a IX–XIII. század között létezett. Azonban Petruhin a
továbbiakban árnyalta fenti, igencsak támadható álláspontját. A kalandor X.
századi fejedelemmel, Szvjatoszlavval kapcsolatban azt írta, hogy hadjáratai
lezárták az óorosz államiság kezdeti szakaszát, a fő feladat, az orosz föld
megszervezése pedig utódaira maradt. Legalább ennyire fontos az a
megállapítása, amellyel a viszonylag egységes kijevi állam fennállásának
időszakát a XIII. század helyett a XII. századdal zárta. Eszerint Nagy
Msztyiszlav halálával (1132) és a kezdődő belháborúkkal Rusz önálló
fejedelemségekre bomlott, s megkezdődött a széttagoltság időszaka.
A történettudomány a
széttagoltság okait illetően sem tudott egységes álláspontot kialakítani. A
szerző véleménye szerint a jelenség nem csak a fejedelmi nemzetség létszámának
növekedésére vezethető vissza. Úgy vélte, hogy a bojárok és a városlakók saját,
csak tőlük függő fejedelmet szerettek volna. Petruhinnak teljesen igaza van: az
egyes területek társadalmi elitjének fontos szerepe volt A széttagoltság
kialakulásában. A többi ok ismertetésének elmaradása azonban hiányérzetet
kelt.
Szeretnénk érinteni az orosz
feudalizmus problematikáját is. Ez az a kérdéskör, amelyre Magyarországon Szvák
Gyula már évtizedekkel ezelőtt felhívta a figyelmet, sőt megvitatásába a
rendszerváltozás után az orosz kutatók egy részét is sikerült bevonnia. A
probléma gyökere elsősorban a szovjet történetírás legmarkánsabb irányzatának
szemléletében keresendő, amely már a Kijevi Rusz időszakára vonatkozóan
kimutatta a feudális viszonyok létezését. Úgy tűnik, a szovjet korszak fenti
koncepciója némileg Vlagyimir Petruhinra is hatással volt. Az alábbi
álláspontot alakította ki: a földbirtokok hierarchiájával együtt járó feudális
széttagoltság a középkorban az összes országot jellemezte. Rusz sajátossága
azon feudális – hűbéri – kapcsolatok gyengesége volt, melyek esetében a
birtokos a földjét (a feudumot) szolgálatért feltételesen birtokolta, nem pedig
születési jogon (mint a fejedelmek és a bojárok). Ez a rendszer a XII.
században kezdett kialakulni. Az évkönyvekben dvorjanyinokat említenek, a
fejedelem fiatalabb druzsinájának tagjait, akik teljesen az ő adományaitól
függtek. Erre a formálódó rendszerre mért csapást a mongol-tatár invázió. A
szerző fenti sorai távol állnak a szélsőségesen feudalizmus-párti szemlélettől.
Annál kevésbé érthető, miért illette a széttagoltságot feudális jelzővel. Egy
másik helyen, a széttagoltság kialakulását indokolva örökletes birtokokkal,
valamint függő helyzetű parasztokkal és nem szabad jogállású holopokkal
rendelkező bojárokról írt, ám a XII. század vonatkozásában nem árt óvatosan
bánni ezzel a jelenséggel.
A történettudomány újabb vitás
kérdése a gorod szó értelmezése. Amikor magyarra városnak fordítjuk, egyáltalán
nem biztos, hogy pontosan határozzuk meg az adott óorosz település jellegét.
Petruhin viszonylag részletesen foglalkozott a témával, és olyan összefoglalást
készített, amelynek lényegét akkor is érdemes ismertetnünk, hogyha nem tudunk
minden megállapításával azonosulni. A szerző szerint a régi Ruszban a
megerősített településeket nevezték városoknak. Közülük sok – különösen a határ
menti erődök – nem rendelkezett állandó lakossággal. Az utóbbiakban kerestek
menedéket a környéken élők, ha ellenség közeledett. Mindazonáltal ezek is
városok voltak, hiszen fontos központoknak számítottak: erődítéseik
fenntartására és helyőrségük ellátására a környező terület lakosságának anyagi
eszközöket és munkát kellett fordítania. Az évkönyvírás a X. század kapcsán 25
várost említ. A XIII. század első feléből már 150 ismeretes, és a régészek is
csaknem ennyit tártak fel. A városi lakosság alapvető részét az iparosok és
kereskedők alkották, hiszen mezőgazdasági termékekért cserébe nekik kellett
készítményeikkel ellátni a falusi környezetet. Azonban a középkori orosz
városoknak voltak szántóföldjeik és legelőik is. Novgorodban a fejedelmi
rezidencia a városon kívül helyezkedett el, hiszen a novgorodiak a fejedelmet
is máshonnan hívták. A novgorodi kremlben (a várban) a vladika (az érsek), a
Novgorodi Köztársaság hivatalos vezetője élt. Azokban a városokban, ahol a
fejedelmi hatalom erős volt, a fejedelem és druzsinája a kremlben, más néven a
gyetyinyecben lakott. Az utóbbi jelentése: a gyetszkijek, a fiatalabb druszina
tagjainak lakhelye. A régi Ruszban a kővárak ritkák voltak, a földsáncokon
fából készült falak emelkedtek. Az óorosz városi épületegyüttesek központjai a
kőtemplomok voltak. A legkorábbi templomokat bizánci mesterek emelték.
Általában vékony téglát használtak, néha téglát és követ vegyesen. A város
utcái a várból a poszadon (az iparos-kereskedő részen) keresztül a kapukhoz
vezettek, azokon túl pedig utakká alakultak át, melyek más városokba, sőt
országokba vezettek. Nem véletlenül nevezték Kijev nyugati kapuját Ljadi, azaz
Lengyel-kapunak. Az iparos-kereskedő rész a vár falain kívül állt. Ez is
rendelkezhetett tornyokkal ellátott falakkal, melyekben kapukat alakítottak ki.
A cölöpkerítéseken belül helyezkedtek el az udvarházak. A bojárok tágas
udvarházai szintén a poszadban álltak, s a bojárcsaládokon kívül a tőlük függő
kézművesek és a szolgák is itt laktak. A többi városlakót fekete embernek
nevezték. Ők a fejedelemnek adóztak, ezredekre tagozódtak, és a fejedelem
hivatalnoka, a tiszjackij (az ezredes) felügyelete alatt álltak. Az
udvarházakon belül lakóházak és különféle gazdasági épületek, köztük műhelyek
és magtárak álltak. A bojárok udvarházai hatalmasak voltak – területük 2000 m2-ig
terjedt –, és több tucat melléképülettel rendelkeztek. A fejedelmek és bojárok
lakhelye természetesen különbözött az egyszerű városlakók házaitól. Kijevben és
Bogoljubovban (az északkeleti Vlagyimir mellett) a régészek kőből épült
fejedelmi paloták maradványait tárták fel. A bojárok tornyos lakóházai fából
készültek, két-, sőt háromemeletesek voltak. Az egyszerű városiak félig földbe
vájt házakban húzták meg magukat, de a gerendaház még jellemzőbb volt. A padlót
deszkával fedték, a tűzhelyet a bejáratnál állították fel. Északon a tűzhelyek
kőből, míg délen agyagból készültek. Az ablakokat fatáblákkal zárták el,
üvegablakok csak az előkelők házain voltak. A városokban különféle
mesterségeket űző kézművesek éltek. A legfontosabb az építő- és az ácsmesterség
volt, nem véletlenül nevezték Novgorod egyik kerületét Ács végnek, sőt a régi
Ruszban a novgorodiakat ács holopoknak (szolgáknak) csúfolták. A
Vlagyimir-Szuzdali Fejedelemségben, ahol Andrej Bogoljubszkij alatt intenzívvé
vált a kőépítkezés, a rosztovi és szuzdali bojárok a vlagyimiriakat dölyfösen
saját kőműves holopjaiknak titulálták. A kovács- és a fazekasmesterség
úgyszintén fontos volt. A városlakóknak és a parasztoknak sok agyagedényre volt
szüksége. Ezeket speciális fazekaskorong segítségével készítették. Az
esztergályos szakma szintén fejlett volt, a fatárgyakat eléggé bonyolult
szerkezetű munkapadokon állították elő. Ugyancsak fejlettnek mondható az
ékszerész mesterség, különösen a bojár- és fejedelmi dísztárgyak
készítése.
Petruhin kötetének főszereplői
kétségkívül a fejedelmek. Közülük az elsőről, Rurikról nincsenek megbízható
adataink. Az is lehet, hogy csak a legendák világában létezett. Az évkönyvi
hagyomány szerint a IX. században az északon élő szláv és finnugor törzsek
élete zűrzavaros volt, ezért képviselőik a varégokhoz (normannokhoz) fordultak,
és kérték őket, hogy uralkodjanak fölöttük. A behívottak állítólag három fivér,
Rurik, Szineusz és Truvor vezetésével érkeztek. Két testvére halála után a
Novgorod élén álló Rurik a teljes hatalmat megszerezte. Őt tekintik a keleti
szlávok első uralkodócsaládja alapítójának. A fentiek alapján egy kissé
meglepő, hogy Petruhin, miközben Szineuszt és Truvort félig legendabeli
alakoknak tekinti, Rurik létezésében nem kételkedik, legalábbis ez irányú
kételyeit nem osztotta meg az olvasókkal.
A Rurik utódaiként
feltüntetett X. századi fejedelmek/nagyfejedelmek ereiben még varég vér
csörgedezett. A velük kapcsolatos adatok ismertetése szintén megtalálható a
könyvben. Rajtuk kívül három kijevi nagyfejedelem, a kereszténység felvételét
elrendelő Vlagyimir (978/980–1015), a bölcs jelzőt kiérdemlő Jaroszlav
(1019–1054) és az anyai ágon bizánci ősökkel rendelkező Vlagyimir Monomah
(1113–1125) tevékenységének bemutatására fordított az átlagostól nagyobb
terjedelmet és figyelmet a szerző. A történettudományban nem alakult ki
egységes nézet azzal kapcsolatban, vajon milyen címmel illessék Kijev fentebb
említett urait. Petruhin is érintette ezt a kérdést, méghozzá elég
diplomatikusan. Megállapította, hogy a nagyfejedelmi titulus már az Oleg által
kötött, 911. évi szerződésből ismeretes, de az évkönyvi szövegben először
Vlagyimir Monomahot nevezték kijevi nagyfejedelemnek. A Monomah halálát követő
időszakból a dinasztia tagjai közül a szerző Andrej Bogoljubszkijt, Msztyiszlav
Udalojt és Alekszandr Nyevszkijt emelte ki. Az első két fejedelem nevét a
magyar olvasók közül kevesen ismerik. Andrej a kijevi központtól elszakadt
Vlagyimir-Szuzdali Fejedelemség élén állt (1157–1174). Megpróbálta a régi Rusz
területének minél nagyobb részét ellenőrzése alá vonni. Katonai akciói vegyes
eredményeket hoztak, a belpolitikában pedig időnként önkényes lépésekre
ragadtatta magát. Végül Vlagyimir mellett felépített rezidenciáján saját
bojárjai gyilkolták meg. Msztyiszlav Udaloj a dinasztia szmolenszki ágából származott,
s volt toropeci, novgorodi és halicsi fejedelem is. A XII. század végétől
kezdve harcolt többek között a kunokkal, a csudokkal, a vlagyimir-szuzdali
fejedelmekkel és (Halics megszerzéséért) a magyarokkal. 1223-ban a Kalka folyó
mellett részt vett az óorosz és a mongol csapatok első összecsapásában, de
sikerszériája megszakadt, a csata mongol győzelemmel végződött. Msztyiszlav
visszatért Halicsba, de nem tudott megbirkózni az ottani zavaros helyzettel, és
1228-ban a fejedelemség határvidékére szorulva fejezte be küzdelmes életét.
Alekszandr Nyevszkij neve Magyarországon ismerősebben cseng, mint az előző két
fejedelemé. Ennek jelentős mértékben az az oka, hogy névai és csud-tavi
győzelmei (1240, 1242) a középiskolai tananyag részét képezik. Alekszandr vlagyimiri
nagyfejedelemsége (1252–1263) már a Kijevi Rusz teljes felbomlása utáni
időszakra esett. Ezért nem látjuk indokoltnak a kötetben való szerepeltetését.
Ugyanakkor el kell ismerni, hogy bemutatása alapvetően korrekt, nem érződik
rajta sem az ortodox egyház, sem a szovjet történetírás egyik korszakának
heroizáló szemlélete.
Összegzésként megállapítható,
hogy Vlagyimir Petruhin kötete figyelmet érdemel a Kijevi Rusz történetét
tárgyaló könyvtárnyi munka sorában. A szakemberek közül egyesek kritizálni fogják
a szerkesztési elveket, mások az arányokat nem tartják majd megfelelőnek, ismét
mások bírálni fogják a szerző némely koncepcióját, az egyetemisták pedig
megizzadnak majd vele a vizsgára való felkészülés során. Erre a kézikönyvre
mégis nagy szükség van, mert az ismeretek viszonylag rövid, sokszor
lexikonszerű összefoglalását nyújtja. A három keleti szláv nép (az orosz, az
ukrán és a fehérorosz) középkori története iránt érdeklődők közül minden
bizonnyal jóval többen el fogják olvasni, mint amennyien a nagy terjedelmű,
nehézkes nyelvezetű tudományos munkákat.
Vlagyimir Petruhin: Drevnyaja Rusz, IX v. – 1263 g. (A régi Rusz a IX. századtól 1263-ig). Izdatyelsztvo Asztrel, Moszkva, 2005. 192 o.
Makai János