Klió 2006/1.
15. évfolyam
Az
áldozat volt a tettes
Az 1456. évi nándorfehérvári merénylet – Cillei (II.) Ulrich haláltusája és halála
A magyar történetírásban a Hunyadi-kortól kezdve (Piccolomini, Thuróczy) teljes az egyetértés Cillei Ulrich negatív megítélésével kapcsolatban. A humanista történetírók a Cilleieket nem a reneszánsz emberideál megtestesítőinek, hanem a balkáni potentátok prototípusának tartották, Ulrichot pedig – különösen az utókor – szinte démonizálta.
Johannes Grabmayer1 tanulmányában rávilágít arra, hogy az osztrák
történetírásban sincs ez másként. A témával kapcsolatban az elmúlt évtizedekben
tudományos igénnyel megjelent könyvek, tanulmányok forrásbázisa hiányos, a
szerzők sommásan és tendenciózusan fogalmaznak. Cillei Ulrich értékeléséhez az
osztrák történészek egy olyan 1974/75-ben megjelent tanulmányt tartanak
alapvető jelentőségűnek, amelyet a szerzője is csupán nagyobb kutatást megelőző
munkahipotézisnek szánt, a tervezett kutatómunka azonban soha sem kezdődött
el.
Az utóbbi években ugyanakkor
Szlovéniában és Horvátországban egyre növekedett a kutatói érdeklődés a
Cilleiek iránt, amelynek következtében a közelmúltban számtalan értékes
publikáció született. Aktuálissá vált, hogy egy széles szakmai fórum előtt is
megmérettessenek az új eredmények, ezért 1998-ban osztrák, horvát, magyar,
lengyel kutatók, és természetesen a rendező ország, Szlovénia történészeinek
részvételével konferenciát tartottak Cilliben. A tudományos ülésszaknak igen
kifejező címet választottak – „A Cillei grófok, régi téma – új ismeretek”. Erre
az alkalomra készítette el Grabmayer az általam ismertetendő dolgozatát, amely
Szlovéniában, egy konferenciakötetben még 1999-ben megjelent, osztrák
történelmi szakfolyóiratban viszont csak 2003-ban publikálták.
Grabmayer tanulmánya egy
nagyszabású kutatómunka egyik állomása, amely éppen ezért joggal tarthat számot
a magyar történészek érdeklődésére is. Az igazán alapos kutatást máig
akadályozza a források rendkívül szórt volta. A tanulmány szerzője, a Die
Quellen zur Geschichte der Grafen Cilli nevű projekt vezetőjeként arra
vállalkozott, hogy munkatársaival összegyűjti valamennyi, 1341 és 1456 között
keletkezett, Cilleiekre vonatkozó forrást. A munkálatok során 63 osztrák,
szlavón, horvát, magyar, olasz, cseh, szlovák, lengyel és német levéltárban
lévő anyagról készítettek átiratot azzal a céllal, hogy végül egy adatbankot hozzanak
létre.2
A
szerző tanulmányában vázlatosan ismerteti a nándorfehérvári csata előtti
időszak eseménytörténetét. Úgy látja, hogy Magyarország közvetlen török
fenyegetettsége a belpolitikai feszültségek (amelyek közül a Hunyadiak és a
Cilleiek szembenállása volt a legmarkánsabb) következménye, mert az előző
években miattuk hiúsultak meg a tervezett török ellenes hadjáratok.
Grabmayer
tárgyilagosan ismerteti és elemzi Magyarország korabeli politikai légkörét. Nem
hallgatja el, hogy a török fenyegetettség ellenére az uralkodó és Cillei Bécs
környékére mentek vadászni, amit a hazai közvélemény érthető módon menekülésnek
tekintett. Elismeri Hunyadi János érdemeit is, aki saját fegyveres kíséretéből
– amelyet a szerző félreérthetően „Fekete sereg” néven említ –, továbbá
bandériumokból, zsoldosokból, és jelentős számú, de harci tapasztalatokkal nem
rendelkező, kiképzetlen parasztokból körülbelül 60–70 ezer fős sereget
gyűjtött. Beszámol a hadvezér győzelmének rendkívül pozitív európai
visszhangjáról. Vizsgálja a Hunyadi és a Cillei família antagonisztikus
ellentétének okait és következményeit, bemutatja a két család felemelkedésének
körülményeit.
A
Cillei család befolyásának megnövekedésében jelentős szerepet játszott egyes
tagjainak rendkívül kiterjedt kapcsolatrendszere. Az első lépéseket a két
zsoldosvezér, I. Hermann és testvére, I. Ulrich tette meg. Utóbbi különösen jó
kapcsolatot tartott fenn Habsburg IV. Rudolffal, Bádeni Lajosnál végzett
szolgálatainak köszönhetően pedig a család 1341-ben grófi címet kapott. Nagy
Lajoshoz fűződő kapcsolatukat házasságkötéssel is megpecsételték. I. Hermann
feleségül vette a bosnyák bán lányát, Katalint, aki Lajos feleségének,
Erzsébetnek volt a testvére. II. Hermann szoros kapcsolatban állt Luxemburgi
Zsigmonddal, s testvérével együtt követte őt a török elleni keresztes
hadjáratba. Mivel a nikápolyi csata legkritikusabb pillanataiban saját
testükkel védték az uralkodót, nem csoda, hogy a Luxemburgiak tanácsosuknak,
sőt barátjuknak tekintették, és jelentős birtokadományokkal jutalmazták a
Cilleieket. Az uralkodó bizalmát az is növelte, hogy belpolitikai
konfliktusaiban támaszkodhatott a famíliára. Nem volt véletlen, hogy Zsigmond
1408-ban Hermann Borbála nevű lányát vette feleségül.
A Cilleiek felemelkedése nem
volt egyedülálló, hiszen hasonlóan érvényesültek a Frangepánok, a Rozgonyiak,
és az Újlakiak. Grabmayer mégis példaértékűnek találja, hiszen a XIV. század
második fele nehéz időszak volt a vidéki nemesség számára. Az 1348–52-es nagy
pestist követően jelentős mértékben csökkent ugyanis a hatalom alapját jelentő
föld értéke. Éppen ezért sokan választották a zsoldos életformát, amely
veszélyei mellett magában hordozta a birtokszerzést, szerencsés esetben
jogokhoz, címekhez jutást, esetleg az uralkodócsaládba való beházasodás
lehetőségét.
Az ország délnyugati részében
birtokos Cilleiek keleti irányban is szerették volna növelni befolyásukat.
Ezért választottak Hermann fiának jegyest a horvát mágnás Frangepán családból,
amely Zsigmond halálakor a legelőkelőbb nemzetségek egyikének számított. A
szerző ennek kapcsán hangsúlyozza, hogy az országhatárok a korszakban kevésbé
voltak fontosak, így a Cillei birtokkomplexum széttagoltságának nem voltak
negatív következményei. Természetesen – mint a korban mindenki – földjeiket
különböző jogcímeken (ajándék, vásárlás, zálog, bérlet, stb.) bírták.
Céltudatos birtokszerzésük eredményeként a mai Szlovénia területén szinte
valamennyi közlekedési útvonalat a Cillei család ellenőrzött, amelyek
vámbevételeiből, valamint az adókból és a felső-magyarországi regálékból
hatalmas jövedelemre tettek szert. A Cilleiek Délkelet-Európa leggazdagabb
famíliái közé tartoztak, akiknek valós hatalma nem maradt el a
Habsburg-uralkodó mögött. Amikor Zsigmond 1436-ban hercegesített gróffá nevezte
ki őket, formálisan is elismerte kitüntetett helyzetüket.
A család befolyását növelte,
hogy tagjai Magyarországon magas méltóságokat viseltek. Közülük került ki a
szlavón, horvát, dalmát bán, sőt 1456-ban a família adta a magyarországi
főkapitányt. A magyarországi tekintélyüket legpregnánsabban az mutatja, hogy a
Sárkány-rend alapítólevelében Hermann és Fridrich neve közvetlenül az uralkodó
pár, Stejpan Lazarevic szerb despota és Garai Miklós neve után szerepel. A
kortársak már a XIV. század elejétől előkelő magyar nemzetségnek tekintették a
Cilleit. A szerző a krónikairodalom ide vonatkozó megjegyzéseit is citálja,
amely szintén azt igazolja, hogy korabeli megítélésük pozitív volt.
A család történetében a
fiúörökös nélkül elhunyt Zsigmond halála új fejezet nyitott. Zsigmondot veje,
Albert követte a magyar, a cseh és a birodalmi trónon, aki Ulrichot kinevezte
cseh kormányzóvá.
Az Albert hirtelen halálával
előállt helyzetben is kulcsszerep jutott a Cilleieknek, hiszen – Garai
Miklóssal és az özvegy királynéval egyetértésben – az elhunyt király három
hónapos utószülött fiának Lászlónak a feje fölé Ulrich tartotta a koronát, és
vitte a kardot, amellyel a csecsemő királyt formálisan lovaggá ütötték.
Ezzel párhuzamosan egy másik
nemesi frakció – élén Hédervári Lőrinc nádorral és Hunyadi Jánossal – a 16 éves
lengyel királyt, Jagelló Ulászlót hívta a magyar trónra. Szintén ezt a pártot
támogatta az időközben családi okok miatt a Cilleiek ellenségévé vált Frangepán
família. Elkeseredett örökösödési háború kezdődött, melynek csak a két
kulcsfigura, Erzsébet 1443-ban, majd Ulászló 1444-ben bekövetkezett halála,
végül László hivatalos elismerése vetett véget. Ezekben az években vált a
Hunyadi-Cillei család közötti ellentét kibékíthetetlenné.
Az utódlási harcokban
képviselt álláspontjuk mellett a jelentős bányakincsekkel rendelkező
Boszniában is ütköztek a két család – és a körülöttük szerveződő holdudvar –
érdekei. Bár mind Hunyadi, mind Cillei főkapitány lett, Grabmayer szerint
inkább Hunyadi került helyzetbe, jórészt annak köszönhetően, hogy megszerezte
Brankovics magyarországi birtokait, s hogy ő lett a hadsereg főparancsnoka. A
szerző ugyanakkor téved a kormányzó mozgásterének megítélésével kapcsolatban,
hiszen – álláspontjával ellentétben – Hunyadi nem rendelkezett a király valamennyi
hatalmi jogosítványával.
A törökkel szembeni kudarcok
ugyan meggyengítették Hunyadit (talán ezért is próbálkozott házassági
kapcsolatokkal tompítani a két família közötti ellentétet) de vezető szerepét
meg tudta őrizni. Pozícióját a nándorfehérvári csata tovább erősítette, de
személyesen már nem profitálhatott a világra szóló győzelemből, mert egy hónap
múlva meghalt. Fiaira 4,2 millió katasztrális hold területű birtokot, 25
várat, 50 mezővárost, valamint kb. 1000 falvat hagyott.
Részletesen ismerteti, elemzi
Grabmayer a Cillei ellen Nándorfehérváron elkövetett merényletet. Úgy véli, a
nándorfehérvári merényletre azért került sor, mert Hunyadi halálával az
ambíciózus Cillei elérkezettnek látta az időt, hogy régi riválisa helyére
lépjen. Kormányzóvá való kinevezése alkalmas volt terve megvalósítására,
amelyet a Hunyadi-párt, s főleg Hunyadi László minden eszközzel meg akart
akadályozni. A szerző tárgyilagosan megállapítja, hogy a merénylet konkrét
körülményeit – forráshiány miatt – pillanatnyilag nem lehet egyértelműen
rekonstruálni. Azt azonban biztosan tudjuk, hogy a Hunyadiak fogságában maradt
uralkodó kénytelen volt megbocsátani Hunyadi Lászlónak, mint ahogyan az is
logikus, hogy később bosszút állt rajta.
A szerző részletesen
megismerteti az olvasót Cillei Ulrich temetésével, amelynek kapcsán
bepillantást nyerhetünk a korszak gyászszertartásaiba. A családfő fakoporsóban
érkező holttestét felesége, Katalin, a család és a teljes udvartartás várta, és
a korabeli szokásokkal ellentétben nagyon gyorsan eltemették az általa
alapított minorita kolostor főoltára elé. Ott helyezték végső nyugalomra két
évvel korábban apját, Frigyest is. A hivatalos gyászszertartásra harminc nappal
később került sor, ami szinte teljes mértékben a királyi temetések mintájára
zajlott, számtalan követ és méltóságviselő részvételével, olyan pompával, amely
méltó volt a Cillei grófok gazdagságához.
Hogy hogyan zajlott ez a
„kettős temetés” a Cilleiek krónikásától ismerjük. A sírhely kiválasztásának
szimbolikus jelentősége volt. Egyrészt meg kellett felelnie az elhunyt
tekintélyének, hogy társadalmi rangjához méltó helyen várja az utolsó ítéletet.
Ebből a szempontból a főoltár környéke volt a legmegfelelőbb, hiszen ott
mutatták be a miseáldozatot, és ott voltak elhelyezve a szentek ereklyéi.
Szerepet játszott a kiválasztásban a túlvilágtól, az Isten haragjától való
félelem is. A szent sírhely kiválasztása lehetővé tette a kommunikációt a
földöntúli hatalmakkal és megkönnyítette a túlvilágra való átkelést.
A két gyászszertartás közötti
időre azért volt szükség, hogy legyen idő megszervezni az elhunyt rangjához
méltó temetést. Közben rendszeresen tartottak gyászmiséket a gróf lelki
üdvéért.
A rítus meglehetősen
eklektikus volt, hiszen elsősorban pogány-keresztény gyökerekből táplálkozott,
amelyekre nagy hatást gyakorolt a humanizmus, és igazodott a kortársak
elvárásaihoz is. A rendkívül látványos szertartás során megmutatkozott, hogy az
elhunyt harcos volt, és – mivel a família utolsó férfisarja feküdt a ravatalon
– igyekeztek kifejezni a Cillei-ház tragédiáját, ezért különösen nagy hangsúlyt
kaptak az egyébként is szokásos világvége motívumok.
A drága fekete anyaggal
borított ravatalt a cillei minorita templomban középen, az oltár előtt
állították fel, arra helyezték a koporsót, amelyet – a korabeli szokásoknak
megfelelően – sok-sok gyertyával szegélyeztek. Ezek egyrészt az elhunyt
nagyságát és gazdagságát szimbolizálták, másrészt a fény, vallásos
összefüggésben a jót, a transzcendenst, az anyagtalant, míg a keresztény hitben
az élő Istent jelképezi, a néphit démonűző szerepet tulajdonított neki. A
ravatalnál 12 fekete ruhába öltözött szegény ember állt, mindegyik egy-egy
gyertyát tartott a kezében, és imájukkal segítették a purgatóriumban vezeklő
lelket. Felolvasták Máté evangéliumából azt a példabeszédet, amikor Jézus azt
tanácsolja a gazdag ifjúnak, hogy mindenét adja a szegényeknek és bizonyos lesz
az égi gazdagsága.
A szertartás – mint látjuk –
tele volt szimbólumokkal. A germán világban a drága ruhák és a sírmellékletek
az elhunyt társadalmi rangját mutatták, és a túlvilágra való átutazást
szolgálták. Ez a hagyomány a vagyonos rétegeknél az egyház tilalma ellenére
szokásban maradt. Állandó mellékleteknek számítottak a család zászlói, a
címerpajzs, valamint az aranyozott sisak, amelyek a hatalmat jelképezték. A
jelvények megsemmisítésével azt kívánták egyértelművé tenni, hogy az elhunyt
elveszítette hatalmát és valamennyi emberrel egyenlő lett.
A kor felfogása szerint a
miseáldozat különösen jó szolgálatot tett a harcos bűnös embereknek a
túlvilágon. Az áldozatok – így az állatáldozatok is – többnyire jelképesek
voltak. Fekete feldíszített paripákon 12 fekete ruhás apród lovagolt be a
templomba a ravatalhoz, egy teljes fegyverzetbe öltözött férfi kíséretében, s
közben az ajándékokat a földre tették. A gyászünnepség után a lovakat eladták,
és a bevételt a sírtemplomnak ajándékozták. Mindez pogány-germán hagyomány, de
éppúgy hatott rá a lovagi kultúra, mint ahogyan a humanizmus is visszanyúlt az
antik hagyományokhoz. Cillei temetésén – a későközépkori lovagi kultuszt idézve
– egy, az elhunytat jelképező páncélos lovag is részt vett. Ez Európa szerte
francia minta alapján elterjedt hagyomány volt. Így temették el a családdal
rokonságban álló két uralkodót, Károly Róbertet és III. Kázmért is. Különös a
lovagi hagyományok őrzése, mert a család sorsa, életvitele már nem ezt
tükrözte. A zsoldos lét – amelynek a família tulajdonképpen a felemelkedését
köszönhette – valójában a lovagi ideáltól való búcsút jelentette.
A gyászszertartás során egyértelművé
kellett tenni, hogy a família kihalt. Éppen ezért a királyokhoz hasonlóan, meg
kellett semmisíteni a családi szimbólumokat is. Ezért a grófi zászlót vivő
személy a feje felett széttépte a zászlót, az említett páncélos lovag pedig a
földön fekve előadta Cillei Ulrich halálát. Mindezek előtt hangosan ismételték,
hogy: „Kihalt a Cillei família”. Ezeket természetesen a gyászoló gyülekezet
jajgatása övezte, akik sírva meghajoltak a halál mindenhatósága előtt.
A témával foglalkozó kutatók
rendkívül sok hasonlóságot fedeztek fel Ulrich és Mátyás temetési szertartása
között. Ennek az a magyarázata, hogy a francia-magyar uralkodói temetkezési
szertartás ötvözése igen elterjedt volt a XV. századi Magyarországon.
A ceremónia mutatja, hogy
Cilleivel Európa egyik jelentős főnemese, tehetséges politikus, harcos, tudósok
és művészek mecénása szállt sírba.
Halálából legtöbbet talán III. Frigyes császár profitált, aki a Cilleiek
birtokkomplexumát az osztrák örökös tartományokhoz csatolta. De ennek a
helyzetnek köszönhette Újlaki Miklós is kormányzói székét, és ez teremtette meg
Hunyadi Mátyás számára is a királlyá koronázás lehetőségét.
Johannes Grabmayer: Das Opfer war der Täter – Das Attentat von Belgrad – über Sterben und Tod Ulrichs II. von Cilli (Az áldozat volt a tettes – Az 1456. évi nándorfehérvári merénylet – Cillei (II.) Ulrich haláltusája és halála). In: Mitteilungen des Instituts für österreichische Geschichtsforschung. 111. évf., 2003. 3–4. füzet, 286–316 o.
Fazekas Zoltán
1. Prof. Mag. Dr. Johannes Grabmayer a Klagenfurti Egyetem Történelmi Intézetének igazgatója, valamint a Középkori és Történelmi Segédtudományok Tanszék vezetője.
2. Bár a feldolgozás még folyamatban van, és a tanulmányban megadott internet elérhetőség nem működik, a www.uni-klu.ac.at/cilli címen az érdeklődő megszerezheti az alapinformációkat a munkálatok pillanatnyi állásáról, és megismerheti az adatbázis felhasználói felületét.