Klió 2006/1.
15. évfolyam
A
fájdalom, az igazság és a test a kora újkori Franciaországban
Egy roppant érdekes, bár néha gyomorforgató könyvről van szó. A szerző Toulouse bírósági iratanyagát vizsgálta 1600 és 1788 között annak a kérdésnek a megválaszolása okán, hogyan viszonyult az igazságszolgáltatás a fájdalom, az igazság és a test korabeli elképzeléséhez. A kínzás mint büntetési tétel ritkán szerepelt a toulouse-i bírósági aktákban, Silvermann professzor mindössze 162 ilyen esetet tárt fel a tárgyalt időszakban, bár valószínűleg ennél nagyobb számban fordult elő.
Két jól elkülöníthető típus
létezett a kínzásban: a question préparatoire, azaz a vallomást kicsikarni
akaró módszer még az ítélet előtt és a question préalable, amely eljáráskor a
már elítéltet kívánták ilyen módon rávenni arra, hogy bűntársairól számot
adjon. Az 1600-as évektől a kínzás eltörléséig, azaz az 1780-as évekig
Toulouse-ban meglehetősen negatív megítélése volt ennek az eljárásnak, de
hozzátehető, hogy nemcsak Toulouse-ban vagy Franciaországban, egész Európára
jellemző volt ez. Itt nem arra kell gondolni, hogy a korabeli közösségek holmi
emberiességi, humanitárius okokból utasították el a kínzást, sokkal inkább a
jogtudomány belső fejlődésével hozható összefüggésbe, ti. míg az 1600-as évek
elején ahhoz, hogy valakit például halálra ítéljenek, a teljes bizonyosság
szükségeltetett, azaz a bűnös beismerő vallomása. Ezt pedig sokszor csak
kínzással tudták produkálni. Az igazságszolgáltatás belső, jogi fejlődése
azonban olyan irányt vett, amelyben erre a teljes bizonyosságra már nem volt
szükség a halálos verdikthez, így a kínzás is elmaradhatott.
A jogi fejlődéssel kapcsolatos
okfejtésre azonban a források nem adnak kielégítő magyarázatot. A kínzás
módszerének alkalmazása Toulouse-ban csökkent azelőtt is, hogy erről 1670-ben
törvényileg döntöttek, és azután sem maradt abba, hogy jogilag már nem volt rá
szükség. Ezért ajánlja bevezetésre a szerző a fájdalom episztemológiája
kifejezést, azaz azt a feltevést, hogy a fájdalom megítélésében beállt változás
jól követi az eljárás gyakoriságának differenciálódását. A XVII. században a
fájdalom az emberek számára felfogható, megtapasztalható élmény volt. Az egyben
egyházi közösségekbe is betagolódó bírói testület véleménye abban foglalható
össze, hogy egyedül a fájdalom képes megvilágosítani a szenvedő elméjét és
közelebb vinni az igazsághoz és egyben a szenvedő Krisztushoz.
A szenvedés vallási értékkel
ruházta fel a fájdalmat. A könyv szerzőjét szabadon citálva, a korabeli bírák
meg voltak győződve arról, hogy a tiszta emberi akarat eredendően bűnös. Az
igazság ebből kifolyólag nehezen kihámozható, mert az emberi természet
korrumpál, ferdít és alapvetően bűnös. Ebből az is következik, hogy az emberi
közlésből gyakorlatilag lehetetlenség igazságot kapni, az mindig manipulált.
Ezért volt szükség a kínzásra, a fájdalomra, mert az megtisztítja az emberi
tudatot, megbontja az akarat, az igazság és a test bűnös egységét és képessé teszi
a szenvedőt arra, hogy legyőzve eszét, valóban az igazat vallja. A kínzás
módszerének háttérbe szorulása ebből kiindulva összekapcsolódik a fájdalom fent
leírt értelmezésének megváltozásával, tehát, ahogy csökkent a nyilvános
vallási önkínzás elterjedtsége, úgy csökkent a kínzások száma is.
Ezzel összefüggésben a
fájdalom és a gyógyítás kapcsolatát is elemzi a szerző. Az orvosok, a korabeli
sebészek a fájdalomnak kevéssé spirituális vonatkozásaival foglalkoztak, inkább
tartották a kínzással járó sérüléseket, sebeket jó lehetőségnek saját tudásuk
növeléséhez. A XIX. század elejére pedig a sebeket nem orvosi problémának,
magának a betegségnek tekintették, sokkal inkább csak egy szimptómának, jelnek,
amely komolyabb problémát takar.
A korabeli gondolkodók is
váltottak, szerintük a test fájdalma nem az igazsághoz, hanem épp ellenkezőleg,
a hazugsághoz visz közelebb. Okfejtésükben az igazság nem a testből „nyerhető
ki” kínzással, hanem a fej, az értelem terméke. A fájdalom állati ösztönöket
indít be, olyan beidegződéseket, amelyek a hazugság felé tolják az emberi
akaratot. A régi fájdalom episztemológiája tehát megváltozott, így aztán a
kínzás mint módszer is háttérbe szorult.
A könyv eddig még nem vizsgált
nézőpontból elemzi a korabeli Franciaország bírói gyakorlatának és a fájdalom,
a test és az akarat viszonyát. Meggyőző, bár néha a szerző elveszik az
adatokban, mégis olvasmányos történeti munka, ami nemcsak a terület kutatói
számára szolgál érdekes feltevésekkel és összefüggésekkel, de a történelem iránt
érdeklődő átlagolvasó is izgalmasnak és informatívnak találhatja.
Lisa Silverman: Tortured Subject: Pain, Truth and the Body in Early Modern France. (A megkínzott vádlott: a fájdalom, az igazság és a test a kora újkori Franciaországban.) University of Chicago Press, Chicago–London, 2001. 275 p.
Iván Aurél