Klió 2006/1.
15. évfolyam
A
szövetségtől a konfrontációig: a magyar püspöki kar és a Habsburg Monarchia
A Lipcsei Egyetemen működő Kelet-Közép-Európa Kutatóközpont (Geisteswissenschaftliches Zentrum, Geschichte und Kultur Ostmitteleuropas an der Universität Leipzig) impozáns méretű könyvsorozatot indított útjára 1995-ben a régió politikai történetére és kulturális múltjára vonatkozó kutatási eredményeinek közzétételére. A Winfried Eberhard professzor vezetésével létrehozott kutatócsoport azóta is évente két vagy három kötetet publikált, ezek mindegyike jelentősen hozzájárult a térség történelmének alaposabb és árnyaltabb megismeréséhez. A csoportnak kezdettől fogva egyik legaktívabb tagja volt Joachim Bahlcke, aki most nagyívű monográfiát tett közzé a magyarországi főpapság és a Habsburg Monarchia XVIII. századi, meglehetősen bonyolult kapcsolati rendszeréről.
A vizsgálódás indokoltan indul
az ország török uralom alóli felszabadításának évétől, 1686-tól, s ugyancsak
evidens a végpont kijelölése is: II. József halálával lezárult egy korszak, új
stratégiai megfontolások és egyházügyi elképzelések kerültek a dinasztikus
politika érdeklődési körébe. Ilyen módon a „hosszú XVIII. század” jelenti
Bahlcke professzor kutatásainak korszakát, ennek az időszaknak a forrásanyagát
tekintette át Közép-Európa legfontosabb levéltáraiban és könyvtáraiban. Azonnal
hozzátehetjük: a szerző nem csupán a latin és német nyelvű eredeti forrásokat
ismeri, hanem a téma olasz, magyar, horvát, szlovák, román nyelvű szakirodalmát
is érdemben hasznosítja, így monográfiája már csak ebből a szempontból is
fokozott figyelemre méltó.
A monográfia célkitűzése
világos: be kívánja mutatni politikai jelentőségét egy olyan tradicionális
európai társadalmi elitnek, amelyik rendi testületként működve egyben vallási,
kulturális és politikai szerepeket is vállalt és ilyen jellegű feladatokat
oldott meg. A bemutatott dokumentumokból és elemzésekből kiderül, hogy a
magyar főpapi réteg társadalmi funkciója és tevékenysége nem modellértékű,
hanem inkább kuriózumnak számít az európai egyháztörténetben. Az
abszolutizmusra törekvő Habsburg-uralkodók és a rendiség hagyományára
támaszkodó és hivatkozó klérus ellentéte csak az ország területének a török
hódítás alól történő felszabadítása után bontakozhatott ki, akkor sem azonnal,
hanem csak a Monarchia megerősödésének folyamatával párhuzamosan, annak
expanzív törekvései nyomán. Az alapkérdés tehát így hangzik: milyen szerepe
volt az osztrák államalakulatban a magyar főpapi elitnek, miképpen vált az
uralkodó partneréből, támogatójából annak ellenzékévé, sőt politikai
ellenfelévé a Horvátországgal és Erdéllyel egyházkormányzat szempontjából
többnyire egységet alkotó klérus?
A második fejezet a
magyarországi főpapi réteg etnikai, nyelvi, társadalmi tagozódását, történelmi
hagyományrendszerét veszi górcső alá. Ennek során bemutatja azokat a
karrierlehetőségeket, amelyek a multietnikus és multikonfesszionális Regnum Hungariae területén a főpapi
kinevezésekhez, majd többnyire a bíborosi méltóság elnyeréséhez vezettek.
Példaként öt főpapi karriert mutat be a szerző, származásukat tekintve ők öt
különböző etnikum képviselői. Esterházy Imre (1663–1745) az ismert magyar arisztokrata
családból származott, Habsburg-hűsége töretlen volt, esztergomi érsekként ő
koronázta meg Mária Teréziát 1741-ben. Adam Aleksandar Patačić (1716–1784)
horvát főnemesi család sarjaként emelkedett a kalocsai érseki székbe, ő
íróként, költőként, könyvtáralapítóként, valamint a művészetek nagy
mecénásaként is jelentős hírnévre tett szert. Velük szemben viszont Klimó
György (Juraj Klimo, 1710–1777) volt a kivétel, ő nem volt nemesi származású,
Nyitra környéki szlovák kézművescsalád fiából lett pécsi püspök. Az ő
karrierjében Joachim Bahlcke annak példáját látja, hogy az udvarhűséget Bécsben
igen nagyra értékelték, s mivel a püspökök egyben az adott vármegye főispáni
tisztségét is betöltötték, fontos szempont volt lojalitásuk, Klimó pedig
ilyennek számított. A sziléziai Glatz grófságból származó Michael Friedrich von
Althann (1680–1734) életútja talán a legváltozatosabb a magyarországi főpapi
méltóságot elnyert személyek közül. Római teológiai tanulmányai után prágai
kanonok lett, majd a császári udvar kiemelkedő tehetségű diplomatájaként
szerzett hímevet, elnyerte az Aranygyapjas Rendet, bíborossá nevezték ki,
1725-ben pedig már nápolyi alkirály lett. Miután azonban udvari intrikák és
személyes konfliktusok aláásták tekintélyét, az uralkodó a váci püspökséget
juttatta neki, ezzel mintegy eltávolította őt a politika közeléből. Halála után
unokaöccse, Michael Karl von Althann kapta meg a váci püspöki méltóságot. Végül
az ötödik főpap, akinek karrierjét a szerző részletezi, Pius Manzador
(1706–1774), a bécsi születésű, de olasz nemesi családból származó barnabita
szerzetes, aki később a horvátországi Zengg-Modrus, majd pedig Erdély püspöke
lett. A bécsi udvar vallásügyi bizottságának (Wiener Religionshofkomission)
igen aktív tagjaként szerezte meg Márai Terézia bizalmát, így nyerte el a
főpapi tisztségeket, annak ellenére, hogy Magyarországon semmiféle
kapcsolatrendszerrel nem rendelkezett.
Mi a tanulság mindezeknek a
főpapi pályáknak az áttekintéséből? Az mindenképp kiviláglik a szerző
fejtegetéseiből, hogy a Habsburg egyházpolitika különös gondot fordított arra,
hogy a magyar főpapság udvarhűsége szilárd legyen, a rendi érdekek ne
keresztezzék az abszolutizmus irányába mutató állami törekvéseket. Az
anyanyelvi, nemzetiségi hovatartozás ekkor nem játszott még meghatározó
szerepet a méltóságok elnyerésében. A rendek a pozsonyi országgyűlésen ugyan
elérték 1741-ben, hogy az uralkodó megígérte: a főpapi javadalmak magyar
honosságú személyek kezére fognak kerülni, ez alól azonban mégis volt kivétel.
A rendi szemléletű magyarországi főpapság és a dinasztia hatalmi kettőssége a
középkor óta hagyomány volt, a török veszély elmúltával azonban Bécs expanzív
törekvései kiváltották az érdekek szembekerülésének lehetőségét.
Az első konfliktusok a
Rákóczi-szabadságharc idején mutatkoztak meg, amikor Telekesy István egri
püspök, valamint számos más katolikus pap is nyíltan a felkelők oldalára állt.
Bahlcke is utal arra, hogy a vezérlő fejedelem visszaemlékezéseiben nagy
elismeréssel és szeretettel emlegeti Telekesyt, aki azután csak nagy nehézségek
árán tudta magát tisztázni a szatmári béke után ellene emelt vádak alól.
Innentől kezdve a szerző kronológiai rendben tárgyalja a bécsi udvar és a
magyar klérus kisebb-nagyobb konfliktusainak történetét. A század közepétől
vált egyre nyíltabbá az ellentét, amely végül is a magyar klérus részéről a
jozefinista politika teljes elutasításához vezetett. Ezzel szemben a horvát
püspökök udvarhűek maradtak, ott hiányzott a rendi érdekeltség, s a homogén
katolikus közeg is erősebb támaszt látott a dinasztiában, mint a
multikonfesszionális magyar királyságban. A Bánátot a szerző az államegyházi
reformpolitika laboratóriumának nevezi, a török hódoltságból visszafoglalt
terület bizonytalan egyházjogi helyzete tette lehetővé az állami érdekek itteni
érvényesítését.
A monográfia negyedik fejezete
a legterjedelmesebb, itt kerül sorra a század közepétől kibontakozó konfliktus
elemzése. Bécs minden eszközzel törekedett teljes körű hatalmának (absoluta
potestas) érvényesítésére, mindennemű privilégiumot korlátozni kívánt, s a
felekezetek között is egyensúlyi helyzet kialakítására törekedett, emellett új
bevételi forrásokat óhajtott megnyitni. Mindez mélyen sértette a katolikus
klérus érdekeit mind anyagilag, mind felekezeti dominanciáját tekintve, mind
pedig alkotmányos rendjének és kiváltságainak megnyirbálását illetően. Ezzel
párhuzamosan növekedett intoleranciája (pl. Padányi Bíró Márton veszprémi
püspök tevékenysége esetében), s a nemzeti érzelmeket is fel tudta vonultatni a
németesítő jozefinista elképzelésekkel szemben. Mindez odáig vezetett, hogy II.
József rendelkezéseit a püspökök törvénytelennek minősítették, s az alkotmányosság
nevében utasították vissza mindazt, amit az uralkodó rájuk akart kényszeríteni.
Mint Bahlcke megállapítja: a magyar püspöki kar ekkoriban olyan politikai
aktivitást fejtett ki, amilyenre alig van példa az európai történelemben
(legfeljebb a belgiumi példa állítható mellé a szerző szerint).
A levéltári adatokkal és a
szakirodalom alapos ismeretével kísért fejtegetések végül is nagyon
szemléletesen mutatják be azt a folyamatot, amelynek során a szövetségesekből
politikai ellenfelek lesznek, a dinasztiával való szövetség és együttműködés
konfrontációvá válik. A terjeszkedő államhatalommal szemben a Rómában tanult,
művelt főpapság autonóm álláspontot foglalt el, s a nemzeti alkotmány sáncai
mögé húzódva védte érdekeit.
Joachim Bahlcke monográfiája a
korszak minden történésze számára fontos fejtegetéseket tartalmaz, a XVIII.
századi Közép-Európa meghatározó társadalmi folyamatairól ad sok tekintetben új
képet. A kötet használhatóságát növeli a rendkívül alapos bibliográfia, a hely-
és névmutató, az illusztrációk sora s nem utolsó sorban a magyar, horvát és
szlovák nyelvű tömör összefoglalás is. Szeretnénk reménykedni abban, hogy az
ilyen monográfiák nem csupán Magyarországon, hanem a környező országokban is
visszhangra találnak, s elősegítik egyfelől a régió nemzeti történetírásainak
egymáshoz való közeledését, másfelől a Kárpát-medence múltbeli eseményeinek az
európai kontextusban történő autentikus elhelyezését és számontartását.
Joachim Bahlcke: Ungarischer Episkopat und österreichische Monarchie. Von einer Partnerschaft zur Konfrontation (1686–1790) (A magyar püspöki kar és az osztrák Monarchia. A szövetségtől a konfrontációig, 1686–1790) Franz Steiner Verlag, Stuttgart, 2005, 516. Forschungen zur Geschichte und Kultur des östlichen Mitteleuropa, Bd. 23.
Bitskey István