Klió 2006/3.
15. évfolyam
Sz. Ju.
Witte pénzreformjának előzményei: I. A. Visnyegradszkij pénzügyminiszter
politikája, 1887–1892
V. L.
Sztyepanov tanulmányának bevezetőjében a jelzett tematika forrásait,
szakirodalmát és annak értékelését vázolja fel. A primér kutfők közül a
jegyzetekben is feltűnnek az Oroszországi Törvénytár (Polnoje Szobranyije
Zakonov) kötetei és az Oroszországi Állami Történeti Levéltár (RGIA) különböző
fondjai. A történeti monográfiák és tanulmányok közül megemlítenénk P. P.
Milugin, P. R. Gregory, T. M. Kitanyina, a legújabb irodalomból pedig A. P.
Korelin, Sz. A. Sztyepanov, B. V. Ananyics, E. S. Ganyelin, Sz. D. Martinov és
a szerző, V. L. Sztyepanov írásait.
A tanulmány
írója hiányolja, hogy Witte pénzreformjának a korábbi pénzügyminiszterek,
Reitern, Bunge és Visnyegradszkij által történt előkészítése a szakirodalomban
eddig nem kapott megfelelő hangsúlyt. A szerző kifejti, hogy Krankrin
1839--43-as pénzreformja és a krími háború (1853-56) után a kedvezőtlen bel- és
külgazdasági hatások miatt krónikus kö1tségvetési deficit alakult ki. Az 1861.
évi jobbágyfelszabadítást követően, különösen a kincstárnak az Állami Bank felé
növekvő tartozásai révén, a pénzforgalom szétzilálódott, és nem sikerült valóra
váltani a monometallizmusra történő áttérés tervét. Reitern szerint az 1870-es
évek derekán elkerülhetetlenné vált az orosz pénzügyi rendszer átalakítása. Az
1877–78-as orosz--török háború és a mezőgazdasági világválság nyomán azonban a
rubel árfolyamának esése, a forgalomban lévő papírpénz mennyiségének növekedése
és az állami pénzalapok csökkenése miatt Reitern elképzeléseit nem valósíthatta
meg. Az új pénzügyminiszter, Bunge irányítása alatt további lépések történtek a
büdzsé egyensúlyának helyreállítására, sőt, aktívum képzésére és a
monometallizmus érdekében. Sztyepanov kifejti, hogy az 1886 és 1895 közötti
évtizedet az arany- és ezüst-bimetallizmus jellemezte, és az 1885-ös pénzügyi
szabályzat csak formálisan tartotta fenn az ezüst-monometallizmust.
Bunge
politikája a Katkov és Mescserszkij vezette konzervatív fóruma bírálatát
váltotta ki. A nyugati "tőzsdekapitalizmussal szemben fellépő", a
protekcionizmust érvényesítő, "nemzeti" gazdaságpolitikát követeltek.
Itt jegyeznénk meg, hogy a XIX. század második fele–XX. század eleje
kormányzati gazdaságpolitikájáról, az orosz büdzséről, a külső államadósságról
és a külföldi tőke szerepéről, statisztikai adatokkal alátámasztott, új
szemléletű műveket jelentetett meg, pl. V. I. Bovikin és A. P. Korelin.
Visszatérve az előbbiekre, megállapítható, hogy Visnyegradszkij az 1880-as évek
közepén az említett konzervatív elvárások légkörében kezdte miniszteri
tevékenységét. Sztyepanov ugyanakkor leszögezi, hogy a pragmatikus-technokrata
elöljáró a fokozatos átalakítás híve volt, és Katkov halála után (1887
júliusától) ezt jobban érvényesíthette. Visnyegradszkij úgy vélte, hogy a
pénzforgalom konszolidálása érdekében stabilizálni kell a rubel árfolyamát, fel
kell tölteni a váltópénzalapot, és rendezni a kincstárnak az Állami Bankkal
szemben fennálló tartozásait. Az utóbbi két területen valóban sikerrel jártak
erőfeszítései. Így a Pénzügyi Bizottság és III. Sándor jóváhagyásaval 1887
augusztusában hozzákezdhetett a távlatban nemesfémalapú pénzrendszer
kimunkálásához.
Visnyegradszkij
cselekvési tervében a következő elemek szerepeltek: az érmében kötött ügyletek
bevezetésével a hitelrubel árfolyamától való függés kiküszöbölése, a banki
műveletekben a letéti jegy birtokosa pénzéhez fémérmében juthasson hozzá, és
végül külföldi kölcsönök segítségével 340 millió fémrubel értékben (1,6
hitelrubel = l fémrubel) a váltópénz-állomány 550 millió rubelig történő
feltöltése. A részletes műveleti tervekben nagy hangsúlyt kapott a rubel
paritásával kapcsolatos spekulációk kiküszöbölése, és az orosz valuta
árfolyamának stabilizálása. Miután az államháztartási deficittel összefüggő
tényezők miatt az értékpapírok árfolyama esett, fenyegetővé vált az arany
kiáramlása az országból, amit Visnyegradszkij mindenképp meg akart akadályozni.
A miniszter importkorlátozó vámtarifa-emeléssel és a belőlük aranyban befolyó
bevételek növelésével a külkereskedelmi aktívumot legalább 160 millió rubellel
szándékozott fokozni. Sztyepanov utalt rá, hogy a pénzügyminiszter az orosz
gazdaság idegen tőke bevonásával történő élénkítését igyekezett előmozdítani, és
távlatban nem mondott le az arany-monometallizmusról sem.
Az
ismertetett intézkedések miatt esett a hitellevelek értéke, ami riadalmat
okozott a pénzügyi körökben. Megnyugtatásukra Visnyegradezkij 1888 tavaszától
az üzleti élet és a nagyobb tőzsdebizottságok képviselőinek részvételével külön
tanácskozásokat szervezett. Miután azonban a többség elvetette terveit, a
miniszter ezeket már nem terjesztette az államtanács elé. Az 1880-as és 1890-es
évek fordulójának ipari fellendülése – és a jó gabonatermés, valamint az
európai pénzpiacon mutatkozó tőketúlkínálat miatti – kamatcsökkenés ,,új"
lendületet adhatott a pénzügyi reformnak. Ennek érdekében megkísérelte
csökkenteni (pl. a vasúttársaságok támogatása és a hadikiadások korlátozásával)
az állami juttatásokkal, és (az adók emelésével, szigorú behajtásával és a
bormonopóliummal) másfelől pedig növelni a bevételeket. Noha így 1887 és 1891
között már tartós többlet mutatkozott a kereskedelmi mérlegben, azonban a külső
államadósság törlesztése és más, külföldre történő kifizetések azt jelezték,
hogy a kormányzat rövid idő alatt és hagyományos eszközökkel nem tudja
biztosítani a pénzügyi reformok anyagi hátterét. Így került sor a vámtételek
állandó, protekcionista jellegű emelésére és a "dömping-gabonaexport"
prémiumokkal és kedvező vasúti tarifákkal támogatott, erőszakos növelésére. A
pénzügyi szerveknek a rubel árfolyamának alacsony szinten tartása állt
érdekükben, mivel így a gabona ára magasabb volt. Így azonban egyre több
gabonát kellett exportálni financiális megfontolásból, ami ellentmondott az
ökonómiai racionalitásnak, és óriási terhet rakott a parasztságra.
Az
oroszországi aranytartalékoknak a nyugati tőzsdéken végrehajtott
kölcsönműveletekkel történő növelése erősen leapasztotta a kincstár és az
Állami Bank készpénzkészleteit, 1886–87-ben a jó termés miatti
gabonaexport-növekedés, amit a kényszerítés és az európai kereslet fokozódása
is indukált, a kereskedelmi műveletek lebonyolításához egyre több hitellevelet
igényelt. Ezért Visnyegradszkij 1888 júniusában újabb széria kibocsátását kérte
a Pénzügyi Bizottságtól és a vártól. Erre az ősz folyamán 30 millió rubel
értékben sor is került. A következő évben a gabonaexport miatt a
pénzügyminisztérium "relatíve alacsony szinten" tartotta a rubel
árfolyamát, ami azonban 1890-ben, Visnyegradszkij szerint a "spekulációk
miatt" növekedni kezdett. Mivel az árfolyam leszállítása elégedetlenséget
sejttetett, ezért titokban racionális érveléssel kellett – a hitellevelek
eladásával, majd alacsony kényszeráron történő beváltásával járó – rendkívüli
intézkedéseket foganatosítani. Valójában az 1880-as évek végén Visnyegradszkij
a rubel rejtett devalválásának tervét vázolta fel, amit akkorra már annak sok
ellenzője is elkerülhetetlennek vélt. 1890 őszén a cár engedélyezte, hogy a
pénzügyi főhatóság külföldön jelentős mennyiségű idegen, forgatható váltót és
aranyat vásároljon. Ezen műveletek a hitelrubel árfolyamának növekedésével
jártak, ami csak novemberben esett vissza a kívánatosnak vélt szintre. Miközben
1890-91-ben nőtt a kincstárban és az Állami Bankban lévő arany mennyisége, a
beszerzéshez szükséges hiteljegyekben hiány mutatkozott. Visnyevgradszkij
1891-ben az 1888-as rendelet kiegészítésével elérte, hogy 75 millió rubel
értékben hiteljegyek kerüljenek forgalomba. Sztyepanov jól illusztrálja, hogy a
Pénzügyi Bizottságban vita folyt a bankjegyek financiális hatásairól és
kibocsátásuk korlátozásáról. Visnyegradszkij minisztersége alatt 281,5 millió
rubelről 581,5 millióra nőtt az ország aranytartaléka.
Az elemzett
időszakban a főhatóságnál úgy vélték, hogy a pénzügyi reform hamarosan
megvalósul. Azok az alapelvek – így a rubel devalválásától, az arany
monometallizmuson, a fém- és a papírpénzforgalmon át a magánszemélyek közti
szabad fémpénzhasználatig –, amelyeket ekkor kidolgoztak, azonban majd csak
Witte alatt, 1895–97-ben léptek életbe. Az elmaradás fő oka az ország európai
része keleti sztyeppei kerületeit és a nem fekete földű régió egy részét sújtó
1891–92. évi nagy gabonaválság volt. A rossz termés miatt tömegek éheztek,
kolerajárvány alakult ki, kb. 400 ezren meghaltak, csökkent a falusi vásárlóerő
és a gabonaexport. A déli és a nyugati kormányzóságokból nem a
gabonafelesleget, hanem a belső szükségletre szolgáló részből exportáltak. A
korábban stabilan aktív pénzügyi egyenleg deficitessé vált. A kincstár az
adójövedelmek csökkenése és a paraszti fizetési hátralékok növekedése miatt
nagy veszteségeket szenvedett. A fentiek megmutatták Visnyegradszkij pénzügyi
rendszere és "arany-politikája" labilitását. A miniszter betegsége
után, 1892 őszén nyugdíjba vonult.
Visnyegradszkij
erőfeszítéseinek gyümölcseit használta fel reformjakor az új pénzügyminiszter,
Sz. Ju. Witte, aki korábban inkább vasúti szakemberként vált ismertté. Witte a
szibériai vasút megépítését korlátlan papírpénz-kibocsátással akarta
finanszírozni, és e tervétől csak Visnyegradszkij és Bunge ellenzése nyomán
állt el. Végül a miniszter elődei politikájának méltó folytatója lett. Maga
hangsúlyozta, hogy Visnyegradszkij és a Pénzügyi Bizottság 1887. júniusi programját
követte. Sztyepanov kiemeli, hogy Witte elődei eredményeire támaszkodva tudta
bevezetni az aranyalapú pénzügyi rendszert. Érdemének tudja be, hogy jelentós
ellenzékkel szemben, kompetens közgazdászok csoportjával részleteiben
kidolgozta és életbe léptette a financiális reformot.
V. L.
Sztyepanov: Predposzilki gyenyezsnoj reformi Sz. Ju. Witte: politika minyisztra
finanszov I. A. Visnyegradszkovo (1887-1892), (Sz. Ju. Witte pénzügyi
reformjának előzményei: I. A. Visnyegradszkij pénzügyminiszter politikája, 1887–1892).
Otyecsesztvennaja Isztorija, 2004. 5. 49–69. o.
Kurunczi
Jenő