Klió 2006/3.
15. évfolyam
Állam-
és nemzetépítési politika és a migráció kérdése a volt Szovjetunióban
A demokratikus átmenet különösen nehéz és bonyolult folyamat a szövetségi államalakulatoknál, melyeknek soknemzetiségű lakossága között tömbökben élő kisebbségi etnikum van. Ilyen esetekben az etnikai, nyelvi, vallási és kulturális sokféleség nehezíti a politikai kompromisszum kialakítását. Ez a helyzet a volt szovjet államokban. Az átmenetet három területen kell megoldaniuk: a birodalmi szerkezet helyébe új, független államstruktúrát létrehozni; a központosított gazdaságról áttérni a piacgazdaságra; és az autoritárius rendszerről politikai demokráciára váltani. Mindezt az államok kaotikus helyzete közepette, tetézve azzal, hogy még az etnikai és más önazonosságot is újra kell gondolni.
A volt szovjet államok
esetében tovább bonyolítja a helyzetet a demokratikus politikai hagyományok
hiánya, az etnikai egyenlőtlenség öröksége, a civil társadatom gyengesége, és a
szovjet korszakból maradt kettősség: látszatra a saját köztársasághoz tartozás,
ezzel párhuzamosan azonban a szovjet nemzetek közti hierarchiába
belesoroltatás. Ehhez hozzájött még, hogy a függetlenné vált államok
többségében a volt kommunista elit szerezte meg a hatalmat, ami gyakran az jelentette, hogy az államépítés és
privatizáció során bizonyos etnikumok privilégiumokhoz jutottak, mások ezekből
kiszorultak. Jelen tanulmány szerzője, Andrej Korobkov azt vizsgálja,
hogy a volt szovjet államok területén tapasztalható migrációt mennyiben
alakította az orosz birodalom, majd a szovjet politika öröksége, és mennyiben
tulajdoníthatók a nemzetiségi egyenlőtlenségek az új államok rendszereinek.
Andrej Korobkov a
Közép-Tennessee-beli Állami Egyetemen politikai tudományokat tanít,
PhD-fokozatait az Orosz Tudományos Akadémián és az Alabamai Egyetemen szerezte,
mintegy harminc tudományos munkát publikált. Ez a tanulmánya a Carl Beck Papers
in Russian and East European Studies sorozatban jelent meg a Pittsburgh-i
Egyetem kiadványként. (A sorozat füzeteiből már ismertettünk a Klió-ban, lásd:
a 2002/2-es és 2003/3-as számokat.)
A Szovjetunió békés felbomlása
és 15 független államra szakadása jelentős politikai vívmány volt – különösen,
ha összehasonlítjuk a szintén soknemzetiségű Jugoszlávia felbomlásával –,
azonban közelebbről megnézve bizony az etnikai erőszak, sőt a fegyveres
konfliktus sem volt ritka a folyamat során. A helyzet paradoxona az volt, hogy
miközben a szovjet vezetés akadályozta a nemzeti öntudat és a nemzeti mozgalmak
kialakulását, éppen maga a szovjet politika segítette elő a saját területéhez
kötődő etnikai elit létrejöttét.
Az egypárti, soknemzetiségű
szövetségi rendszer összeomlásakor az egyetlen összetartó erő a nemzeti
hovatartozás tudata lett, s ez mindenekelőtt a helyi nemzeti elitet emelte
hatalomra. Mivel azonban továbbélt a régi elit, a régi ügyintézési mechanizmus,
a hatalom végül a helyi etnikum kommunista vezetői kezébe került. Az ő céljuk a
gyors privatizáció és a nemzetállam létrehozása volt. Emellett a valódi
demokrácia és a polgári társadalom és kultúra megteremtésének célja elsikkadt.
Új autoritárius rendszerek keletkeztek, a nemzeti felszabadulás elsőbbrendű
volt a demokráciánál, és az egyes államok többségi nemzeteinek kollektív jogai
fontosabbak voltak az egyéni jogoknál.
A kisebbségek az erős
nacionalizálási törekvések elől egyebek mellett az elvándorláshoz
folyamodhattak. A poszt-szovjet migrációs hullám a becslések szerint a
legnagyobb volt a II. világháború óta. A hatalmas népmozgás rengeteg komoly
problémát vetett fel.
Az orosz és a poszt-szovjet
korszak óriási etnikai keveredést és igen nagy orosz diaszpórákat hagyott maga
után. Az Orosz Birodalomban a politikai, gazdasági hatalom a keresztény ortodox
oroszok kezében volt. Ez a helyzet több mint négyszázötven éve kezdődött,
amikor Oroszország területi terjeszkedésbe kezdett előbb keleti, majd nyugati
irányban. Az idegen népeket példátlanul központosított zsarnokság alá
kényszerítették, uniformizálták, eloroszosították, majd kommunistává nevelték
őket. Nem volt tehát tipikus birodalmi rendszer a Szovjetunóé. Az idő múlásával
az orosz ortodoxia dominanciája szembekerült a hatalmasra kiterjedt orosz állam
lakosságának etnikai és vallási sokféleségével, ébredő nemzeti öntudatával. Itt
azonban nem játszhatott szerepet a nemzeti önrendelkezés wilsoni elve, mint
néhány többnemzetiségű európai államban, pl. Ausztria-Magyarországon, Németországban
és Törökországban. Ezekben – bár a szerző szerint sem mindig teljes sikerrel! –
egyszerre megindulhatott a birodalom romjain az államépítés, a polgári
társadalom és a piacgazdaság kiépítése, s ezzel egyidejűleg próbálták meg
soknemzetiségű államaikat nemzeti állammá alakítani.
A szovjet reformok ezzel
ellentétben az erőltetett iparosítással, államosítással, a kikényszerített
társadalmi mobilitással torz „fejlődéshez” vezettek, mert nem érvényesült
egyidejűleg sem a demokrácia, sem a nemzeti önrendelkezés elve. Érdekes
viszont, hogy a rendkívüli mértékű centralizációval párhuzamosan a szovjet
föderáció támogatta – igaz, jócskán ellenőrzés alatt tartva – az egyes nemzetek
fejlődését, anyanyelvének használatát.
A szovjet nemzetiségi
politika, persze, nem volt egyenletes. Volt egy viszonylag liberális korszaka
(1917-től kb. 1930-ig), majd egy totalitárius periódusa (kb. 1930–1953).
Általában másodvonalbeli státust engedélyeztek a helyi kulturális, vallási
hagyományoknak; a történelem hivatalos változatával manipuláltak; és
„megbízhatóságuk” szerint rangsorolták a nemzeteket. Elsők voltak az oroszok,
azután az ukránok, beloruszok, majd az egyes köztársaságok többségi nemzetei
következtek, és végük azok a népcsoportok, amelyeknek nem volt saját etnikai
területük. Nevezetes Sztálin 1945-ben tett kijelentése: „a Szovjetuniót alkotó
összes nemzet közül a legkiemelkedőbb az orosz nép... ő a vezető erő...
országunkban”. A 30-as évek közepétől a sztálini tisztogatások legdurvább
akciói a nemzetiségi elit ellen irányultak, főleg a balti köztársaságokban,
Ukrajnában, Grúziában és Örményországban. A késői sztálini korszakban, 1948–53
között is kifejezett értelmiségi ellenes kampány folyt, s ez is többnyire
bizonyos etnikai csoportokat vett célba.
A szovjet nemzetiségi
politikát két szempont irányította. A politikai megfontolás: a
megbízhatatlannak tekintett nemzetiségieket jó messzire áttelepítették, vagy
éppen megbízhatóakat költöztettek a lázongó vidékekre. Különösen a határok
mentén élőket dobták be előszeretettel az ország belsejébe, és helyükbe oroszul
beszélő népességet hoztak. Szándékosan segítették az emberek költözködését is,
hogy a szülőföldhöz való kötődést gyengítsék. Az elégedetlenkedő,
megbízhatatlan elemeket, akár az oroszokat is, valami más etnikum közé vitték,
pl. az oroszokat Közép-Ázsiába. Mindennek eredménye az volt, hogy az egyes
köztársaságok többségi nemzetiségű lakossága közé egyre nagyobb számban
kerültek más etnikumok, elsősorban oroszok. Ez a helyszínen újabb etnikai
feszültségeket, és a központ iránti ellenségességet eredményezett.
Az állam által irányított
migráció másik indítéka az állam gazdasági érdeke volt. A munkaerő területi
újra-elosztása szerepelt a központi tervekben. Odavezényeltek nagyobb
embercsoportokat, ahol a gazdaság fejlesztése éppen szükségessé tette,
egyáltalán nem törődve a költöztetettek érdekeivel. A munkaerő
átcsoportosításának legolcsóbb módja persze a munkatáborok működtetése, emberek
kényszermunkára hajtása volt.
A nagy arányú áttelepítések
következménye az lett, hogy az egyes területek, köztársaságok eredeti
nemzetének létszáma csökkent, és az oroszok vagy oroszul beszélők száma
emelkedett. A Lett Köztársaságban pl. a lettek aránya 1939-ben még 75.5
százalék volt, 1989-ben pedig már csak 52 százalék, miközben az oroszok aránya
10.6-ról 34 százalékra emelkedett. Hasonló arányú elmozdulásokat mutattak a
népszámlálások az észteknél is. Kazahsztánban az eredeti lakosság 82-ről 39.7
százalékra fogyott, míg az oroszok aránya 16-ról 37.8 százalékra emelkedett. A
kazakok példája a legdrasztikusabb: a szovjet korszak előtt mindössze másfél
millió nem kazak élt közöttük, 1991-ben pedig már 8,9 millió. Az eredeti
lakosok száma folyamatosan csökkent a diszkriminatív bánásmód, sőt a
genocídiumok következtében. A nagyarányú áttelepítések főbb mozzanatai a
következők voltak: a 30-as években a rendszer üldözötteinek kitelepítése
Szibériába, Kazahsztánba, Közép-Azsiába és az orosz Északra; a 40-es években a
megszerzett területekről a helybeliek kitelepítése és helyükbe oroszok
költöztetése; az 50-es években pedig a szűzföldek-program keretében
kikényszerített tömeges költözködések Kazahsztánban.
A szovjet politika 1934-ben
bevezette az Orosz Büntetőtörvénykönyvbe a kollektív bűnösség elvét, és
bizonyos népeivel szemben alkalmazta is. Egész népeket, népcsoportokat űztek el
a szülőföldjükről, és telepítettek idegen környezetbe: 1936–38-ban a
muszlimokat Közép-Ázsiába, a lengyeleket Ukrajnából és Belorussziából; 1941-ben
a volgai németeket, majd 1943–44-ben a krími tatárok, kalmükök, csecsenek,
ingusok, karacsájok, balkárok, bolgárok, görögök, mesketi törökök, koreaiak,
lengyelek, finnek és kurdok következtek. Az erőszakos áttelepítés 1946-ban is folytatódott. Az elköltöztetettek között
400 000 lengyel, 120 000 koreai, és több mint egy millió német volt.
Közvetlenül a háború után nagy arányú kitelepítések voltak a balti államokból,
Moldovából, Nyugat-Ukrajnából és Belorussziából. Egyedül a Kaukázusból 600 000 embert
vittek át Kazahsztánba, Közép-Ázsiába, az orosz Távol-Északra és Szibériába.
1948 novemberében rendeletet adtak ki, amely életük végéig tartó lakóhelyül
jelölte meg a kitelepítettek számára az új helyüket, és húsz év börtönnel
fenyegette a menekülni próbálókat.
Közben, a háború után, a
németek által elhurcolt szovjet lakosság visszaáramlott a szülőföldjére. A
szovjet hatalom munkatáborral, száműzetéssel fogadta őket. Egy becslés szerint
1920 és 1952 között körülbelül 15 millió embert deportáltak, közülük 6 milliót
szovjet területen belül, közel 9 milliót pedig külföldre űztek. Sztálin halála
után, 1954 és 1967 között a száműzöttek jó része visszatérhetett az otthonába,
de voltak népek, amelyek még ekkor sem nyertek „bocsánatot”, pl. a volgai
németek, krími tatárok, mesketi törökök.
Az eredeti lakosság és a
betelepítettek között gyakoriak voltak az ellentétek, a politikai feszültségek.
Mindjárt a nyelv miatt, hiszen az odaérkezett oroszok jó része nem tanulta meg
a helyi nyelvet. Emellett elfoglalták az ipari és menedzseri pozíciókat,
kiszorítva a helybeli többségi nemzetbelieket. (Erről adatokat és táblázatokat
közöl a szerző.) Ez persze társadalmi megosztottságot eredményezett,
értelmiségellenes, nacionalista megmozdulások kezdődtek, illetve oroszellenes
hangulat alakult ki, amely később hozzájárult a Szovjetunió gyors
feloszlásához.
Mindeközben a szovjet politika
bizonyos mértékig engedte, hogy az egyes nemzeti köztársaságok saját
intézményekkel, saját hagyományaikkal, anyanyelvükkel éljenek, mert így tudta a
média, a nevelés és a modern technológia segítségével kézbentartani és
politikailag befolyásolni az egész népességet. A Sztálint követő lazább években
azután a többségi etnikumú elit egyre több hatalomhoz jutott, és igyekezett
háttérbe szorítani mind a korábbi orosz vezetőséget, mint a területén élő
kisebbségeket. Ennek egyik következménye a 80-as években a kisebbségek
engedetlenségi mozgalma volt, a másik pedig az, hogy megindult az oroszok
vissza- illetve átvándorlása az orosz, ukrán és belorusz köztársaságokba. Míg
1959–74 között 2,1 millió orosz kötözött el az orosz köztársaságból más szovjet
államokba, 1976–1990 között a visszatértek száma 2 millió 534 ezer fő volt.
A szerző ezután azt vizsgálja
meg, milyen szerepe volt a gazdasági tényezőknek a nacionalizmus
felerősödésében. A szovjet rendszer etnikai-föderációs struktúrában, központból
irányított gazdasággal működött; megosztotta az etnikumokat, némelyiküknek zárt
privilégium-rendszert biztosítva. A rendszer lazulása folyamán azután kibontakozott
az etnikai elit harca a nemzeti jogokért, a helyi gazdasági erők birtoklásáért,
és a teljes állami függetlenségért. Korobkov megállapítja, hogy ezek a célok
tulajdonképpen a valódi demokrácia megteremtése helyett csak pótlékok voltak,
a nemzeti elit kiváltságos helyzetét szolgálták, és lassították a civil
társadalom szerveződését. A volt birodalmi nagyhatalmi nacionalizmust egy-egy
új nemzetállam nacionalizmusa váltotta fel.
Az új államokban rendszerint
az történt, hogy a névadó, azaz a többségi nemzet – homogén nemzetállamot
akarván – a kisebbségeket vagy e politika elfogadására kényszerítette, vagy
kizárta a társadalmi, politikai életből, még emigrálásra is biztatta, sőt
szélsőséges esetekben kiirtotta őket. Ezért megindult a kisebbségek, elnyomott
csoportok mozgolódása, és új migrációs folyamat bontakozott ki. 1989 végéig 180
ezer örmény hagyta el Azerbajdzsánt, és 170 ezer azerbajdzsáni Örményországot.
Megindult az oroszok vissza- vagy bevándorlása is Oroszországba a más etnikumú
köztársaságokból. Oroszország ki-, bevándorlási egyenlege 1989-ben 162 ezer fő
pozitívumot mutatott. Emellett sok más nemzetiségű, de oroszul beszélő ember
költözött főleg Oroszországba, kisebb mértékben Ukrajnába. A népmozgások másik
vonulatát azok a nemzetiségiek adták, akik idegen etnikumok körében éltek, s
most a saját nemzetiségű álmaikba vándoroltak. Végül jelentős volt a volt
Szovjetuniót elhagyó emigránsok száma: 1989-ben például 228 000 embert engedtek
ki a területről.
Az 1991. augusztusi
puccskísérlet következményeként decemberre végleg felbomlott a Szovjetunió és
megalakult a Független Államok Közössége (FAK). Mivel a demokratikus erők még
gyengék voltak, s az egészet felülről irányították, ezért a hatalom szinte
mindenütt a helyi kommunista elit kezében maradt. Ők azután gyors privatizáció
révén a gazdasági hatalmat is megszerezték. Linz és Stepan Democratic
Transition című munkájukban az etnokrácia építéséről beszélnek a demokrácia
építése helyett. Különösen szembetűnő a volt nomenklatúra gazdasági és
politikai ereje Ukrajnában, Belorussziában és Oroszországban.
A Szovjetunió felbomlása után
az etnikai kisebbségek száma csökkent –, a szerző ezt nem magyarázza, de
feltehetően a saját nemzeti területek felé irányuló népmozgás az oka. A
legnagyobb nemzet, az orosz 1989-ben a Szovjetunió összlakosságának 50.8
százalékát alkotta, azaz 145,2 millió fő volt a 285,7 millióból. 1989-ben még
nagy tömegek (54.3 milliónyian) laktak a saját nemzeti területükön kívül, ebből
25,3 millió volt orosz. A felbomlás után az összlakosság 90,3 százaléka, azaz
258 millió fő már a saját többségi államában él. Az egyes államokban
megemelkedett a névadó, vagyis a többségi nemzet lélekszáma. Mindenesetre az
megállapítható, hogy nincs sem etnikailag „tiszta” terület a volt szovjet állam
földjén, sem vallási szempontból homogén lakosság, és sok a határvita, mert az
államok határa többnyire nem esik egybe a történelmi és etnikai határokkal.
A mostanában végbement
hatalmas politikai változások miatt különösen két népességcsoport szenved. Az
egyik a korábbi uralkodó népnek, az orosznak azok a tagjai, akik korábban nem
orosz területekre költöztek. Most idegen és ellenséges közeg veszi őket körül,
azért is, mert sokan azonosítják őket a volt szovjet rezsimmel. Kiváltságos
helyzetből kisebbségbe kerültek. A másik ilyen hátrányos helyzetű csoportot
azok az oroszul beszélők alkotják, akik nem oroszok, de idegen etnikum között
élnek, s most sem a terület többségi nemzetéhez nem tartoznak, sem az
oroszokhoz. Ők gyakran polgári jogokat sem kapnak, és törvényi védelemben sem
részesülnek.
Az új független államokban
némely kisebbségeket nagyon háttérbe szorítanak. Rendszerint nincs képviselőjük
a parlamentekben, és a korábbi védelmet sem kapják meg. Ilyen népcsoportok a
németek (Oroszországban 1989-ben 842 ezren), a zsidók (537 ezer), továbbá a
cigányok, görögök és lengyelek. Nem meglepő, hogy a rendszerváltozás után éppen
a németek, oroszok és a zsidók közül került ki az emigránsok nagy része. A
kisebbségekkel való bánásmód tekintetében az új államok közül elsők Oroszország,
Belorusszia és Ukrajna, amelyek teljes jogú állampolgárságot biztosítanak
mindenkinek a területükön. A második csoportba osztható államok ugyan megadják
az állampolgári jogokat az ott lakóknak, de bizonyos rendelkezésekkel a
nemzetállam létrejöttét segítik elő, (pl. minden kazah megkapja az
állampolgárságot, lakjék bárhol is a világon), és háttérbe szorítják a kisebb
nemzetiségeket (pl. nyelvvizsgát kell tennie minden nem kazahnak az országban).
Végül vannak olyan államok, amelyek nyíltan diszkriminatív politikát folytatnak
a kisebbségeikkel szemben. Ilyenek Észtország, Lettország, a Kaukázusontúl és
Közép-Ázsia. Lettország lakóinak pl. harmada elvesztette állampolgári jogait
még akkor is, ha egész életében az ország területén lakott. Az észteknél pl. a
más nemzetiségűek nem tölthetnek be állami és helyi vezető pozíciókat, nem
lehetnek politikai pártok tagjai, nem szerezhetnek meg bizonyos vagyonokat.
Különösen az oroszokkal szemben érvényesítik ezt a kirekesztő politikát,
akiknek jó része amúgy is elvesztette korábbi állását. A következmény: az
oroszok – főként diplomások, magasan képzett emberek – 18,5 százaléka
Oroszországba menekült 1989–2000 között.
A migráció mértéke tehát arról
árulkodik, mekkora elnyomás nehezedik egy-egy államban a kisebbségekre, és
arról, mi éri meg nekik jobban, alkalmazkodni az új körülményekhez vagy inkább
elköltözni. A jelenleg is folyó migrációt egy sor tényező felerősítheti: a
többségi nemzet nemzetállamot akar; az oroszul beszélő elit elveszti régi
kiváltságos helyzetét; a felerősödő nyelvi és kulturális különbség, melynek
háttere a nacionalizmus éledése; az anyagi, gazdasági helyzetbeli különbségek
kiéleződése; a munkanélküliség, az életszínvonal romlása; és a katonai
konfliktusok számos újonnan függetlenné vált államban. Vannak, persze, a
népvándorlást lassító tényezők is: a kivándorolni szándékozók szegények, vagy
már mind elköltöztek, akik akartak, vagy ahová mennének, ott is gazdasági
válság és munkanélküliség van, esetleg a célország nem szívesen fogadná őket,
továbbá nehezíthetik a költözést a törvények, az ott hagyott vagyon pénzzé
tétele, stb.
A posztszovjet korszak
migrációja három szakaszban zajlott le. Az első 1991–92-ben volt, amikor
elsősorban Oroszországból áramlottak ki a más nemzetiségű népcsoportok a saját
államaikba. A második periódust 1993–95-re teszi a szerző; ekkor inkább az
oroszok és oroszul beszélők költöztek nagy számban Oroszországba. A harmadik
időszak 1996-tal kezdődött, ekkor megállt, illetve kiegyensúlyozottá vált a
migráció, hiszen stabilizálódtak a viszonyok, mérséklődött a kisebbségeket
sújtó kirekesztés. 1989–1998 között az oroszországi migrációs statisztika
szinte mindig pozitív volt. A szerző igen sok adatot közöl a végbement
népmozgásokról államonként, népenként és évenként bontva a számokat. Mindig
megadja az ide-oda hullámzó költözések okát, magyarázatát is.
A menekültek komoly problémát
jelentenek. 1991-ben a számuk 1 millió körül volt, 1997 végén pedig már 3.4
millió. Azóta fokozatosan csökken a számuk, részben mert kevés az utánpótlásuk,
részben pedig mert állampolgárságot kapnak a befogadó államokban. A menekültek
nagy tömegei Moszkvában és Moszkva környékén laknak súlyos társadalmi és
politikai feszültségeket keltve.
Ami a kivándorlás várható
tendenciáit illeti, a szerző hat csoportra osztja a volt szovjet államokat,
előre sorolva a kisebbségekkel türelmes országokat (pl. Ukrajna, Belorusszia,
Oroszország és Litvánia), és mind hátrább az egyre erősebben nacionalistákat,
ahol etnikai feszültségek vannak és kivándorlás várható (pl. Moldova). Érdekes
az ötödik csoport, Lettország és Észtország rendszere. Ezek gazdaságilag,
politikailag stabilak, viszonylag magas az életszínvonaluk, és jól
beilleszkedtek az európai struktúrába. Nagy számú oroszul beszélő
kisebbségeiknek viszont nem adták meg az állampolgári jogok egy jó részét. A jó
életszínvonal következtében mégsem várható nagyobb méretű kivándorlás.
Végül A. Korobkov azt
vizsgálja, milyen hatása volt és lesz a népmozgásoknak a volt szovjet
államokban. A jelenség leginkább Oroszországot érintette. A bevándorlás fontos
volt, mert pótolta mind a demográfiai veszteségeket, mind pedig a diplomás,
szakképzett, de Nyugatra távozott rétegek hiányát. Ugyanakkor a nagy szabású
népmozgásoknak súlyosan destabilizáló hatásuk volt az eurázsiai régióban.
Korobkov másik megállapítása
az, hogy a volt szovjet államok nem voltak felkészülve a migráció kezelésére,
nem volt megfelelő a törvényhozás, sem a szervezés, sem a költségvetés. A
nemzetközi közösség (pl. az ENSZ több szervezete, az Európa Tanács, stb.) sokat
segíthet a FÁK országainak a migráció megoldásában azzal, hogy befogadja őket
nemzetközi rendszerébe. A migráció legutóbbi tendenciái azt mutatják, javult a
helyzet, csökken a népvándorlás, és már nem annyira politikai, hanem
társadalmi, gazdasági okai vannak. A helyzetet rendezni szerzőnk szerint csak
pluralista társadalomban, decentralizált piacgazdaságban lehet, ahol törvény
védi a kisebbségeket, független bíróságok, független média segítik ügyeiket.
A tanulmány végén a szerző
rendkívül részletes, több nézőpontból készített, bőséges adatmennyiséget
tartalmazó táblázatokkal mutatja be a szovjet idők és a rendszerváltás idején,
majd utána bekövetkezett népmozgásokat.
Andrei Korobkov: State and Nation Building Politics and the New Trends in Migration in the Former Soviet Union (Állam- és nemzetépítési politika és a migráció új irányai a volt Szovjetunióban). The Carl Beck Papers in Russian and East European. Studies sorozat 1702. száma, University of Pittsburgh, Pittsburgh, 2003. 76 o.
Fodor Mihályné