Klió 2006/3.
15. évfolyam
Választások
Rómában a köztársaság utolsó századában
A címben jelzett téma az utóbbi hónapokban különleges
érdeklődést váltott ki Magyarországon, ami nyilván azzal áll összefüggésben,
hogy hazánkban ez év tavaszán újabb választások zajlottak le, amelyekkel
meglehetősen erős negatív kampány járt együtt. Ez egyeseket arra késztetett,
hogy számba vegyék a történelmi előzményeket, köztük azt az ókori római
köztársaságot, amelynek utolsó, súlyos politikai válságot hozó századában
meglehetősen komoly szerep jutott a választások során lezajló politikai
csatározásoknak. Egyes korabeli források azt látszanak bizonyítani, hogy
közelről sem mindig a legátgondoltabb programmal fellépő személyek kerültek ki
győztesen ezekből a választási küzdelmekből, hanem azok, akik jobban értettek a
választó tömegek megnyeréséhez, s esetenként jobban győzték a szavazók
megvesztegetését, valamint az ellenfelek gátlástalan lejáratását, politikai-erkölcsi
befeketítését. Ennek igazolására különösen alkalmasnak mutatkozott az a
korabeli írás, amelyet a hagyomány a nagy Cicero, vagyis a szónok öccsének, Q.
Tullius Cicerónak tulajdonított, s amelyet többnyire Commentariolum
petitionis címmel tartanak számon. Ez magyarul leginkább talán ekképp
adható vissza: „Választási tanácsadás”. A tömör pamflet címe alapján is aligha
tekinthető „választási kézikönyvnek”, miként némelyek sugallani szeretnék. Az
írás valójában egyetlen konkrét választási hadjárathoz ad meglehetősen konkrét
tanácsokat, ám igen egysíkú, mégpedig lejárató politikai beszédre emlékeztető
levélszerű formában, úgyhogy a benne foglaltak általánosítása nem feltétlenül
lehet minden tekintetben helyén való. Ezért célszerű az egész problémakört szélesebb
összefüggési rendszerben megvizsgálni és elemezni, úgy, ahogy azt a
következőkben ismertetendő mű szerzője, Alexander Yacobson tette.
Bevezető eszmefuttatásában a
jeles kutató egyáltalán nem igyekszik elleplezni, hogy az ókori Rómában nem
egyszer előfordultak súlyos és mára már történetileg meglehetősen
érthetetlennek vagy éppen igazságtalannak érzett választási kudarcok, ahogy az
pl. olyan politikusokkal is megesett, mint pl. P. Scipio Nasica, aki a
Gracchusok következetes ellenfele volt, vagy éppen a későbbi hírhedt diktátor,
a majdani véres kezű Sulla, aki kiváló katonaként kezdte pályafutását. Ez
utóbbi első praetori pályázása során ugyancsak csúfosan megbukott, miként arról
Plutarchos Sulláról szóló életrajza is életszerűen ad hírt, kiemelve, hogy az
előkelő római még korábbi nagy katonai sikerei ellenére sem lehetett elsőre
praetor, amikor azonban már élt a választási megvesztegetéssel és hízelgéssel,
akkor immár elnyerte az áhított tisztséget (5). Különböző módszerek alakultak
ki ugyanis a választási támogatás megszerzésére, a tömegeknek a választási
győzelem érdekében történő mobilizálására. Ilyen módon a petitio, azaz a
hivatalra való pályázás kellőképpen fényt vet a római politikai és társadalmi
szisztéma jellegzetességeire, vitatható visszásságaira, visszatetsző
kinövéseire. A szóban forgó könyv széleskörűen foglalkozik az egész bonyolult
kérdéskörrel, gondosan megkülönböztetve egymástól az egyes eltérő választó
népgyűlési formákat s a rájuk jellemző lehetőségeket valamint korlátozó
adottságokat. A korszak legdemokratikusabb népgyűlése a comitia tributa
volt, amely 35 földrajzi tribusból, körzetből tevődött össze. A comitia
centuriata ezzel szemben olyan keret volt, amely némi előnyt adott az
anyagilag jobb helyzetben lévő egyéneknek, de hogy mennyire – ez vitatott, s a
szerző ezt a kérdést a későbbiekben hosszasan tárgyalja is. Mindenesetre a két
legmagasabb kategória: a lovagok és az ún. első vagyoni osztály adta a
centuriák több mint felét, miközben a szegények legszegényebbjei összesen egyetlen
centuriába voltak besorolva: a proletarii közé, vagyis azokhoz,
akik szinte csak gyermekekkel rendelkeztek. A legtöbb törvényt kétségkívül a
tribusi népgyűlés hozta, a politikai életnek ez az eleme tehát meglehetősen
demokratizálva volt. Viszont a legtöbb tisztségviselőt a kevésbé demokratikus
népgyűlés, vagyis a centuriata választotta, így a legfontosabbakat: a praetorokat,
a consulokat és a censorokat. A választási visszaélésekre tehát
főképp ebben a keretben kerülhetett sor.
A csoportos szavazás miatt
természetszerűleg nagyon fontos szerepet játszott az egyes választási egységek
struktúrája, s éppen ezért ennek a kérdésnek tüzetes tanulmányozására van
szükség. Ez annál alaposabban megvizsgálandó tárgy, mert nagyon vitatott a
comitia centuriata számos kérdése. A római gyűlések természetének megértéséhez
azonban vizsgálni kell a pályázók magatartását is. Ezek az emberek ugyanis jól
ismerték, hogy miként strukturálódnak az egyes gyűlések, és hogy miként is
voltak befolyásolhatók, hogyan is lehetett működésükre hatást gyakorolni. Ezért
a római politikusok kampánystratégiájukat a választási realitásokhoz szabták.
Ugyancsak sok mindenre lehet következtetnünk a korszak választási törvényeiből
is, csakhogy azok is gyakran vitatottak, ezek révén a hézagosan ismert
rendelkezések révén sok tény nem világosodik meg kellőképp. Nagy különbségek
vannak különben is a Gracchusok előtti és utáni körülmények között, s ezért az
eltérő korszakok tapasztalatai nem vihetők át egymásra, mert ez anakronizmushoz
vezet, amit számos történész gyakran el is követ.
Míg a római köztársaság első
századainak választási feltételeiről meglehetősen keveset tudunk, addig Cicero
koráról relatíve nagyon is sok tájékoztatás áll rendelkezésünkre, hála épp
magának Cicerónak, főleg a leveleinek. Ezek az információk is azonban főleg a
magasabb tisztségekkel kapcsolatos körülményekre vonatkoznak, a politikai élet
szempontjából fontos alsóbb tisztségekről jóval szerényebb információs anyag
állítható össze.
A római választások kapcsán
számos olyan sajátossággal kell számolni, amely megnehezíti a mai időkre
vonatkozó direkt kivetítéseket, ami gyakorlatilag a történelem
félremagyarázását okozhatja. Így nem kerülhető meg annak az egyértelmű
leszögezése, hogy az egyik legfontosabb probléma a római köztársaság politikai
természetének kérdése, amely viszont erősen vitatott a szakkutatásban. Vannak
tudósok, akik úgy vélik: – a) a republikánus rezsim tisztán oligarchia volt;
mások viszont azon az állásponton vannak, hogy – b) a római res publica
libera tartalmaz egy lényegileg populáris elemet is.
Amennyiben az előbbi
értelmezést (a) fogadjuk el, akkor ezen belül az oligarchia belső harcával kell
főként számolnunk. A nép szerepe valójában passzív maradna. A római választási
szisztéma voltaképpen az uralkodó osztálynak kínálna előnyt. Sokan ennek
jegyében úgy is vélik: a választásokat a jelöltekre nehezedő személyes jellegű
függőségi háló manipulálta elsősorban, mert a hivatalra pályázók valójában a
nobilisek (az ún. „nemesek”) egy szűk köréből jöttek. Az arisztokrata családok
egymással rivalizáló koalíciói, csoportosulásai voltak azok, amelyek
egybegyűjtötték a tőlük függő személyeket, akiket tágabb értelemben clienseknek
szoktunk nevezni, és ezek azután így kerültek az egymással versenyben lévő
jelöltek szolgálatába. Az nyert, akinek erősebb támogatottsága, vagyis népesebb
és erősebb clientelája volt. A tágabb értelemben vett közpolitikának
ennek megfelelően nem igen volt szerepe a választási harcban: a szavazóktól nem
azt kérték, hogy döntsenek a különböző politikai programok között; hanem azt
várták el tőlük, hogy patronusaik iránti lojalitásukat tegyék nyilvánvalóvá.
A centuriák szerint megtartott népgyűléseket, amelyek a magasabb tisztviselőket
választották meg, e nézetnek megfelelően, alapvetően a vagyonos rétegek
(strata) határozták meg. A köznép szavazó ereje viszont ebben a
népgyűlésben minimális kellett hogy legyen, már amennyiben valóban elfogadjuk,
hogy a római köztársaság politikai élete tényleg beszűkítő módon erősen
arisztokratikus vagy éppen oligarchikus karakterű volt (miként ezt az
értelmezést találjuk az alábbi szerző következő tanulmányában: W. Eder:
Who rules? Power and Participation in Athens and Rome, in: A. Molho–K.
Raaflaub–M. Toher (eds.), City-States in Classical Antiqity and Medieval
Italy, Stuttgart, 1991, 174–195. o.).
Yacobson azonban azt
tapasztalja, hogy e felfogással szemben újabban súlyosnak látszó ellenvetések
merültek fel, (b) Rómának ezt az erősen oligarchikus modelljét határozottan
megkérdőjelezték az utóbbi időben. A legfőbb kihívás főleg Fergus Millartól
jött, aki a 80-as években olyan tanulmányokat tett közzé, melyek a római
politikai élet populáris aspektusaira hívták fel a figyelmet, ezekre vetettek
fényt. A választások kapcsán azonban többé-kevésbé továbbra is érvényes maradt
a „hagyományos oligarchikus” felfogás, bár mind kevesebb történész gondolta
úgy, hogy ezen a területen teljesen a személyes függőségi kapcsolatok voltak az
alapvetően meghatározóak. Mindazonáltal azok is, akik a nép hatalmáról
beszéltek a politikában, inkább a törvényeket és azok meghozási módját, mintsem
a választásokat emelték ki. Eszerint volt tehát egy meglehetősen jól megragadható
populáris törvényhozás, ami természetes is, mert a törvények többnyire az ekkor
legdemokratikusabbnak számító népgyűlésen, a comitia tributa-n mentek
keresztül, s itt gyakran olyan törvényeket fogadtak el, amelyeknek a senatus
alapvetően hevesen ellenállt. Az oligarchikus szemlélet ezért főleg a
választásokra vonatkozólag tartotta továbbra is magát, ott is főleg a consuli
választások tekintetében, mert úgy gondolták, hogy ebben a vonatkozásban
továbbra is a személyes kapcsolatok rendszere játszotta a legfőbb szerepet. (Ez
az álláspont tapintható ki az alábbi szerzők munkáiban: F. Millar, The
Political Character of the Classical Romona Republic – 200–151 B.C., JRS, 74,
1984, 1–19; Uő: Political Power in Mid-Republican Rome: Curia or Comitium, JRS,
79, 1989, 138-150, főleg 143; Uő: Popular Politics at Rome in the Late
Republic, in: I. Malkin, Z. W. Rubinsohn (eds.), Leaders and Masses in
the Roman World. Studies in Honor of Z. Yavetz, Leiden, 1995, 91–113, főleg:
204; 210; M. Jehne, Einführung: Zur Debatte und die Rolle des Volkes in
der römischen Republik, in: Uő: (ed.), Demokratie in Rom? Die Rolle des Volkes
in der Politik der römischen Republik, Stuttgart, 1995a, 1–10; E. Gabba,
Democrazia a Roma, Athenaeum, 75, 1997, 266–271; A. J. E. Bell, Cicero
and the Spectacle of Power, JRS, 87, 1997, 1–22, főleg: 2 skk.; F. Millar,
The Crowd in Rome in the Late Republic, Ann Arbor, 1998).
Yacobson mostani munkájában e
nézeten annyiban lépett túl, hogy ő immár a választási szisztémában is
fontosabb szerepet tulajdonított a populáris elem jelentőségének. Mindezt
szerinte többek közt az is valószínűsíti, hogy a népgyűlést mindig egy illetékes
magistratus hívta össze, aki azon elnökölt is. Így törvényjavaslatokat csak
olyan magistratusok révén lehetett tenni, akik mindegyikét megválasztották, és
akik újabb hivatalokra is pályázni szándékoztak. A független populáris
törvényhozás csak úgy valósulhatott meg tehát, hogy a népnek a választásokra is
volt hatása, olyan személyeket juttatva tisztségekhez, akik szembe tudtak
helyezkedni a szűk oligarchikus csoportok érdekérvényesítésével.
Ezzel egybevág az a körülmény
is, miszerint maga a senatus is nagy mértékben függött a választási
eredményektől, hiszen ez a testület a volt magistratusokból tevődött össze,
beleértve az ex-tribunusokat is. Yacobsonnak az a koncepciója, hogy a populáris
elem ebben a késő-köztársasági politikai rendszerben jóval nagyobb volt, mint
ahogy azt eddig többnyire föltételezték. Ez persze nem jelenti ugyanakkor azt,
hogy a római oligarchia hatalmát és befolyását meg kellene kérdőjeleznünk akár
a választásokon, akár a politikai élet egészét tekintve. De ez a szerep mégis
csak részleges maradt: a római politikának csupán egyik aspektusát képezte, s
nem határozta meg a politikai élet egészének képét. A köztársaság utolsó
századának népgyűlési választásait tehát más aspektusokkal kölcsönhatásban kell
megvizsgálni, ahogy Yacobson ezt meg is teszi munkájában.
A munka 1. fejezete azokat a
forrásokat vizsgálja meg, amelyek C. Marius első consulválasztási kampányára
vonatkoznak (Kr. e. 107). Ennek az eseménynek ugyanis viszonylag részletes
elbeszélő anyaga van Sallustius történeti műve, a Bellum Iugurthinum (A
Iugurtha elleni háború története) révén. Ez a munka az adott esemény
bemutatásával bizonyos kételyeket támaszt a római választások korábban
feltételezett erősen oligarchikus jellegével összefüggésben. Igaz ugyan, hogy
éppen C. Marius megválasztása némiképpen szabálytalan volt. Mindazonáltal az
eset lehetőséget kínál annak az elterjedt nézetnek az újravizsgálatára, hogy a
római választás elsőrendűen vagy éppen kizárólagosan családi jellegű lett
volna, egy-egy família, család clientelája, politikai kötelékrendszere lett
volna valóban az az egyetlen politikai erő, amely eldöntötte volna a
választások végkimenetelét.
A 2. fejezet a populáris
részvétel kérdésével foglalkozik a centuria-k szerint összehívott
népgyűléseken. A szerző gondosan elemzi itt mind a jelöltek magatartását (akik
ismételten a széles népi rétegekhez fordultak), mind ama vagyoni osztályok (classisok)
működését, amelyeken a népgyűlés alapult, és arra a végkövetkeztetésre jut,
hogy a népi részvétel sokkal nagyobb volt ezen a politikai kereten belül, mint
ahogy azt eddig rendszerint föltételezték.
A 3. fejezet azután azokkal a
szociális tényezőkkel foglalkozik, amelyek befolyásolták a római választásokat.
Yacobson elveti azt a nézetet, hogy a legtöbb római szavazó az uralkodó osztály
tagjaival fennálló személyes ún. vertikális, tehát alá-fölérendeltségi
kapcsolatai alapján döntött. A római korteskedéssel kapcsolatos forrásanyag
ugyanis azt mutatja, hogy a jelölt nem csupán saját maga és barátai személyes
vagy csaknem személyes kapcsolataihoz
folyamodhatott, hanem egy-egy közösséghez vagy akár valamely társadalmi
réteghez ill. rétegekhez is.
A 4. fejezetben a vizsgálatot
végző tudós azokba a modern kutatási eredményekbe pillant be szisztematikus
módon, amelyek ama kölcsönhatásokra vonatkoznak, amelyek a választások és a
már többször hivatkozott, Rómában valóban fennálló politikai klientelizmus
között álltak fent. Yacobsonnak az a végkövetkeztetése, hogy a nagymértékben
versengésre épülő római választási szisztéma viszonylag erős alkupozíciót
teremtett a szegényebb lakosság polgárai számára az uralkodó osztály tagjaival
fennálló társadalmi kapcsolataikban, mert ezeknek adott körülmények között
feltétlenül el kellett nyerniük az ő szavazataikat is, s itt mindenek előtt a
városi köz-népre kell gondolni.
Az 5. fejezet arra igyekszik
fényt deríteni, hogy a római választási szisztémában bevezetett titkos szavazás
milyen következményekkel, milyen kihatásokkal is járt. Minden ember
szavazásának a titkosságát védte ugyanis a törvény, a kései római
köztársaságban tehát valóban titkos volt a szavazás. Ehhez még ráadásul az a
sajátos feltétel is hozzájön, hogy a római szavazásban résztvevő szervezeti
egységek (tribusok, centuriák) is olyan természetűek voltak, hogy azokon
belül lehetetlenség volt megállapítani, hogy miként is szavazott egy-egy
Róma-környéki hely vagy egy-egy kisebb itáliai város. Így a köztársaság-végi
Rómában szabadon lehetett gyakorolni a szavazati jogokat, minden politikai és
társadalmi megfélemlítés nélkül, vagyis úgy, hogy a társadalom alsóbb szintjein
lévőknek nem feltétlenül kellett megtorlástól tartaniuk azoktól, akik a
társadalom magasabb köreiben helyezkedtek el. Ilyen módon a választásokra
nehezedő társadalmi nyomás közelről sem lehetett olyan nagy hatásfokú, mint
ahogy azt egyes túlzó források megpróbálnák tendenciózus módon beállítani.
Ezt követően a 6. fejezetben
Yacobson a késő-köztársasági választás politikai aspektusaival foglalkozik, és
úgy érvel, hogy a választások néhány eset kivételével egyáltalán nem is voltak
teljesen „apolitikusak”, mint ahogy azt egyes történészek gondolják. A római
választást sokkal inkább nagymértékben befolyásolták a politikai viták és a
közpolitika különféle megfontolásai. A választás tehát nem pusztán a személyes
lojalitást vette figyelembe ill. az ezzel kapcsolatos megfontolásokat.
Ennek tisztázása után azután a
7. fejezet a római nobilisek népszerűségének szociális és politikai okait
próbálja meghatározni, és azt a tényt megmagyarázni, hogy általánosságban átütő
választási sikerük miért is mutat olyan magas arányt a választási küzdelmek
többsége során.
A Végkövetkeztetés című
fejezetben végül is a szerző a felvonultatott kutatási eredményei alapján azt
igyekszik az eddigieknél pontosabban tisztázni, hogy milyennek is kell akkor egészében
minősíteni az egykorú római politikai szisztémát. Yacobson igen árnyalt képet
alakít ki arról, hogy az egyes politikusok hogyan tudtak népszerűségre szert
tenni, mint pl. Clodius, aki arisztokrata származása ellenére meg tudta
kedveltetni magát a plebs urbana-val, miközben népszerűtlen volt a plebs
rustica köreiben. Ugyanakkor a homo novus, azaz „új ember”, vagyis
ún. parvenű: felkapaszkodott politikus, Cicero is képes volt sikert aratni a concilium
plebishez intézett beszédével egy olyan törvényjavaslattal szemben, amely
valójában a plebs urbana-hoz szólt (leg. agr., 2,71; vö. 2,102). Cicero
a városi élet előnyeiről nyilatkozva, meg tudta győzni a maga igazáról a
nagyrészt városiakból álló közönségét. Ennek tagjai elfogadták érveit a
Rullus-törvénnyel szemben, amely így végül is úgy fulladt kudarcba, hogy ez
feltehetőleg a nép szavazatával történt. Mindez jól mutatja a római nép gyakran
érzékelhető kiszolgáló habitusát a római politikai életben. Éppen ez volt az,
amely lényegében szavatolni tudta az arisztokratikus köztársaság alapvető
stabilitását. De a kapcsolat a nép jogai és kiszolgáló habitusa között nem
értékelhető egysíkúan, mert másképp mutat a szembenálló oldalak nézőpontjából.
A nép nemcsak azért szavazott kiszolgáló módon, mert elfogadta a rendszer
legitimitását, s mert kész volt megvédeni a maga arisztokratikus és
oligarchikus állami irányítását. A nép éppen azért fogadta el ezt a rendszert,
mert az megadta neki a maga előjogait, beleértve a szavazást is a maga minden
előnyével együtt. Éppenséggel ez volt a nép egyik legfőbb előjoga és
kiváltsága, amely jobb megélhetését is elősegítette, hiszen a népszerűségért
küzdő politikusok végül is alapvetően saját költségen és nem az állam pénzén
kiterjedt jóléti politikát gyakoroltak. Részben éppen ezt kell tekintenünk a
római köztársaság sajátos társadalmi gondoskodásának, így beszélhetünk itt és
ekkor egyfajta euergetizmusról. Mindezek figyelembe vételével érthető,
hogy Cicero ún. népi közönsége hagyta magát rábeszélni arra, miszerint neki
érdeke egy különben széles horizontú agrár törvényjavaslat elvetése: a consul
ugyan nem rendelhette el a nép számára a neki való engedelmességet, de módja
volt a városi köznép meggyőzésére. Cicero azonban ezt sohasem tudta volna
elérni, ha elbeszélése a városi élet előnyeiről nem tükrözte volna a városi nép
tényleges gondolkodását. A városi lét ugyanis szoros kapcsolatban állt mind a
nép libertas-ával, mind pedig suffragia-jával, vagyis szavazó
jogainak szabad gyakorlásával, amelyhez a plebs feltétlenül ragaszkodott
is. Cicero sohasem tudott volna megdolgozni egy tömeget, ha érvelése teljesen
elszakadt volna a római társadalom valóságától és hallgatóságának
tapasztalataitól. Cicerónak a köznép természetes részérdekeinek figyelembe
vételével sikerült politikai felfogását széleskörűen elfogadtatni, nem
támaszkodhatott tehát pusztán egy szűk személyes clientela-rendszerre.
A késő-köztársaságban a plebs
urbana és a választási megvesztegetés fokozatosan növekedett, együtt a városi
lakosság számának gyarapodásával, mert az elszegényedett parasztok nagy számban
költöztek Rómába. Közülük sokan készek voltak eladni szavazataikat a
„legmagasabb rangú” vagy a legtöbbet ígérő pályázónak, mint valami
„megrendelőnek”. A választási megvesztegetés, amelynek jelölésére a latin largitiones
szó szolgált, egész szisztémává alakult át, és szorosan összekapcsolódott
az uralkodó osztály választási gyakorlatával valamint az ahhoz társuló
igényekkel, a társadalmi élet egyre szélesebb körét fogva át. Ennek a
folyamatnak a kiteljesedéseként foghatjuk fel a késő-köztársaság
gabonatörvényeit, amelyek nagymértékben eredeztethetők abból, hogy a hivatalra
számító politikusoknak figyelembe kellett venniük a városi lakosság szerepét és
súlyát a választások alkalmával. Ilyen feltételek között, amikor a szegény
lakosságnak módjában állt helyzetén könnyebbítenie, a városi élet még vonzóbb
lett, és még inkább további beköltözésre sarkallt. Erről tanúskodnak a
források, mint pl. Sallustius (Cat., 37,7), Varro (r. r., 2,3) vagy később
Suetonius (vö. Div. Aug., 42,3). A felsőbb osztályok szempontjából azonban
ilyen módon circulus vitiosus keletkezett. A hatalomhoz az út kizárólag
a választási versengésen keresztül vezetett, ez volt az egyedül lehetséges út a
nemesek számára ama dignitas biztosításához, amely a hivatalok viseléséből
származott. Ugyanakkor ez erősen igénybe vette az előkelőségek anyagi
forrásait, ami sok személy elszegényedését idézte elő, meggyengítve számos
arisztokrata családot. Viszont a bőkezű adományok a plebs urbana számára
biztosították azokat a commodákat, azokat a jóléti intézkedéseket,
amelyek lehetővé tették szociális helyzetük egyfajta stabilizálását. Később a
császárok is fenntartották ezeket a hagyományos juttatásokat, sőt a commoda-t
még nagyobb mértékben is megadták a plebs urbana-nak, miközben
ugyanakkor mentesítették a nemeseket a népi választások vitatott költségei
alól. Ez anyagilag ugyan előnyös volt az arisztokrácia számára, de ugyanakkor
politikai szerepköre nagy részének is búcsút kellett mondania. A nemesek ezt
nem könnyen viselték el, ám a plebs urbana úgy látszik minden fenntartás
nélkül elfogadta, hogy helyzete megszilárdulásával elveszítette a korábban
számára oly fontos választási szerepét. Így jött létre az a turba Remi,
vagyis az a Remus-féle csőcselék, amely Iuvenalis szerint (sat., 10,
77-81) már csak két dolgot óhajt: panem et circensest: kenyeret és
circusi játékokat, holott egykor ő adta meg az állam vezetőinek az imperiumot
és fascest, azaz a tényleges hatalmat.
Iuvenalis szavai persze nem
adják vissza teljes komplexitásában a plebs urbana életét és viselkedési módját
a principatus idején, mégis úgy látszik, hogy a lakosság ekkorra már alapvetően
beérte a maga passzív politikai szerepével, és úgy tekintett a princepsre,
mint aki az ő érdekeit és a békét garantálja. A városi plebs ezért
lényegében támogatta az új politikai és hatalmi szisztémát, viszont ez már nem
ugyanaz a nép volt, amely kész volt a régi rendszer fenntartására, azon
kormányzási forma megvédésére, amely messzemenően más volt, mint a régi köztársasági
politikai berendezkedés. A régit megdöntő katonák alapvetően nem is a plebs
urbana-ból kerültek ki, hanem közülük sokan a plebs rustica alsóbb rétegeiből
jöttek, vagyis éppen azok közül, akiknek a római köztársaság politikai
rendjében lényegesen kisebb szerep jutott a választásokon, egyáltalán a
választási jog gyakorlása terén. Ez a társadalmi közeg jórészt kimaradt a
szociális törődésből: ritkán jutott el Rómába, ahol általában nem is tudott
szavazni, s ezért nem volt különösebben értelme annak, hogy az ambiciózus
politikusok körüludvarolják és megpróbálják felemelni őket. Így állt elő az a
helyzet – miként Yacobson fogalmaz –, hogy a „választási piac” nem tudta
megoldani vagy akár enyhíteni is a földkérdést. Noha egyes nemesek készek
voltak csődbe juttatni magukat azért, hogy megvásárolják a szavazatokat a plebs
urbana körében, s így gyakorolják a politikai hatalmat, ugyanakkor az
arisztokratikus köztársaságnak azért is össze kellett omlania, mert a
nemeseknek nem kellett megvásárolniuk a plebs rustica szavazatait, úgyhogy
annak érdekei ilyen módon szinte teljesen el voltak hanyagolva (L. erről pl.:
P. A. Brunt, The army and the land in the Roman Revolution, JRS,
52,1962, 69–84). Így e kérdés rendezése már alapvetően csak polgárháborús úton
történhetett meg.
A római köztársaság bukása és
a korszak választási rendszere közti összefüggés tehát igen bonyolult és
komplex szociális és politikai problémaegyüttes volt, amelyet aligha lehet
direkt módon egybevetni napjaink választási mechanizmusaival. Rómában olyan
helyzet alakult ki, hogy a súlyos gazdasági problémákkal küszködő és a politika
gyakorlásából szinte kiszoruló parasztoknak igazában csak egyetlen reményük
lehetett helyzetük javítására: a katonai parancsnokuk ill. az általa
kezdeményezett polgárháború valamint az ezzel együtt járó hatalmi átrendezés.
Az elszegényedő és a nincstelen parasztok mindenekelőtt ettől a személytől
várhattak földosztást. A politikusok többségének ezzel kapcsolatos szociális
vaksága azonban lényegében a már felvázolt politikai struktúrából fakadt, a
választásokat is beleértve, mert a politikusoknak mint a római uralkodó osztály
egészének nem kellett törődnie a falusi szavazókkal ahhoz, hogy elnyerjék a
tisztségeket s ezáltal gyakorolhassák a hatalmat.
A római állam némiképp valóban
a civitas mixta vagyis az ún. „kevert államigazgatás” teóriája alapján
értékelendő, hiszen itt valóban volt egy interferencia az oligarchikus (vagy
arisztokratikus) és a népi elemek között. A római uralkodó osztály nem volt
mindenható; a népi elem is vitális része volt a rendszernek, azonban ez
alapvetően mindenekelőtt a városi köznépre volt érvényes. Ugyanakkor a falusi
lakosság aránytalanul a háttérbe szorult. Ez a hiányosság végül is súlyos
krízishez vetetett, mindazonáltal sokáig az oligarchikus és a népi vonások
együtt léteztek a római politikai rendszerben. Bár volt köztük feszültség,
ugyanakkor erősítették is egymást. Az oligarchikus és népi elemek kölcsönös
függősége majd csupán a principatussal fog eltűnni.
Yacobson fentebbiekben
ismertetett munkája arról győzhette meg az olvasót, hogy a mindenkori
választások a mindenkori politikai és szociális szisztémáknak bonyolult
összefüggési rendszerébe illeszkednek be, s ezért aligha célra vezető velük
kapcsolatban felületes párhuzamokat vonni a későbbi időszakok kapcsán. Ami
azonban az euergesiát, a társadalmi gondoskodás elvét illeti, ezt aligha
célszerű szem elől tévesztenie bármelyik korszaknak és politikai rendszernek,
ha meg akarja őrizni a maga életképességét. Kár lenne tehát, ha a magyar kutatások
figyelmen kívül hagynák a továbbiakban ezt a most és itt megvizsgált fontos és
alapvető tanulmányt, amely sokoldalúan világítja meg a Kr. e. 2/1. században
Róma belső politikai berendezkedését, szociális problémáit, éspedig úgy, hogy
mindezt elsősorban a választási rendszer tükrében veszi górcső alá. Ez
messzemenően indokolt is, hiszen Rómában a választási életnek valóban nagyon
fontos szerepe volt.
Alexander Yacobson: Elections and Electioneering in Rome. A
Study in the Political System of the Late Republic (Választások és választási
hadjárat Rómában. Tanulmány a késő-köztársaság politikai rendszeréről). Történelmi
Füzetek 128, Stuttgart, 1999. 252 o.
Havas László